Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vimes said:
Persson said:
Man dör inte av 100% alkohol i kroppen i mutant va? För isf vill jag inte ha alla drinkar.
Nä, i Mutant kan man tillochmed byta ut allt sitt blod mot alkohol det är lungt. Radioaktivt nedfall o sånt. Blir helt fucked med fysiken o biologin. :gremwink:

Seriöst då: det ska enligt spelreglerna vara lungan. Man kan inte få mer än 100%, då står man o "spyr i ett hörn". Never fear!
Hehe låter kul! Ge mig sprit! :gremdrink:
 

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Persson said:
Man dör inte av 100% alkohol i kroppen i mutant va? För isf vill jag inte ha alla drinkar.
I Mutant 2 fanns något som hette stålmage, då tålde man det mesta har jag för mig. inte för att dte har något med saken att göra. Förresten borde inte robotar vara opåverkbara av alkohol?

Inte för att det har något med detta lilla forumspel att göra
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Glom said:
Persson said:
Man dör inte av 100% alkohol i kroppen i mutant va? För isf vill jag inte ha alla drinkar.
I Mutant 2 fanns något som hette stålmage, då tålde man det mesta har jag för mig. inte för att dte har något med saken att göra. Förresten borde inte robotar vara opåverkbara av alkohol?

Inte för att det har något med detta lilla forumspel att göra
Robotar precis som andra elektronikprylar (tänk: Brödrost) borde väll gå sönder av alkohol då alkoholen (eller iaf groggvirket) borde förstöra det elektriska.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fattar inte riktigt hur ras och sånt kan spela någon roll. Kan någon förklara det för mig?
Vi vet inte riktigt.

Traditionellt sett så har Feuflux ofta använt tricket att ha en subgrupp i spelet där somliga vet att en av de sina är en varulv (well, Överklass). Typ "Åh, jag är robot, och jag vet att en robot är överklass" vilket har fått dessa att outa sig tidigt, varpå vi fått en liten grupp att titta särskilt noga på.

Men fuffens skulle kunna använda andra trick också. Såsom att låta en grupp ha ett särskilt vinstkriterie (de vinner när alla X är ute ur spelet) eller låta någon typ av förmåga enbart fungera på X. Vi vet inte.

Därför skall vi vara försiktiga med att avslöja för mycket utan något gott skäl.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Några tankar (förlåt för att jag låter så besserwissrig och för att jag skriver sånt som alla vet, men jag måste ändå av pedagogiska skäl vara lite övertydlig):

1) Feu är en hedersknyffel. Han har använt random.org och det innebär att vem som helst kan vara Överklass. Det innebär att när ni läser inlägg så försök att komma ihåg att alla är lika mycket misstänkta, även om några uttrycker sig roligare, smartare, krångligare, etc.

2) Den viktigaste förmågan är Siaren. Siaren kan visa vem som är överklass och vem som är borgare. Siaren är den som Överklassen vill ta ut så fort som möjligt.
Vi måste vara rädda om siaren!

3) Näst viktigast är Väktaren, som i det ideala spelet lyckas skydda siaren runda efter runda. när Väktaren ve vem som är Siare kan Siaren gå ut med sin förmåga.

4) Outning är bra när det gör det svårt för överklassen att gömma sig. Outning är dåligt om det innebär att Överklassen kan förstå vilka som har viktiga förmågor. Därför kommer en del av Överklassen gärna stödja ett outningsrace.

I de tidigare spelen har Feu gjort så att vissa förmågor/raser/etc har haft ett visst antal varulvar. Det har lett till att man med uteslutningsmetoden har kunnat anta vilka som är varulvar/bybor. Jag tror att det fungerar likadant nu. Men spelen har varit hyggligt komplicerade och vi måste veta vad vi gör. Därför tycker jag att vi ska diskutera kring alternativen innan vi gör något. Vi kan tex diskutera kring vad alkoholnivån innebär rent speltekniskt, innan vi utgår från att den för med sig en viss effekt. Jag föreslår helt enkelt ett gemensamt hypotesprövande.

5) Byn har hittills alltid förlorat på att man har haft svårt att se vissa varulvar. En del av de tidigare varulvarna har spelat mycket skickligt och gjort det svårt för byn att hitta dem genom att använda olika strategier. Därför är det viktigt att vi använder siare/väktarerollerna skickligt, för utan dem är det i princip dömt att misslyckas. Hur snygga pdf:er och diagram vi än gör så är siarens info 24 karat.

6) Det kan vara härligt och häftigt med stämningssnack eller så kan det vara jobbigt och förvirrande. Sådant kan vara ett sätt för folk att mellan raderna berätta om sin roll, eller så kan det vara ett sätt av Överklassen att skapa brus. Tänk bara på att ditt kodade meddelande kan uppfattas av Överklassen, men inte av Borgarna...

7) Min personliga och ännu oprövade teori kring den här omgången är att byn kommer dra fördelar av att vi pratar väldigt konkret om spelet. Den här omgången tror jag att Överklassen kommer ha svårt att låta bli att gå in och kommentera allt som sägs och skrivs. Byn kommer inte orka läsa 8+ sidor konversation om i princip ingenting – vilket i realiteten blir ett utmärkt gömställe för Överklassen.

Samtidigt är det dåligt om Överklassen kan gömma sig genom att låta bli att posta.
Min rekommendation är tvenne till antalet:

–Skriv om konkreta idéer, spår och tankar.
–Skriv varken för mycket eller för lite.


Kommentarer? Har jag missat nåt?

/Basse, snart kommer mera tankar, men jag avvaktar lite
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Rent speltekniskt: spelar det någon roll om överklassen eller borgarna ger drinkar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Angående din 7:e punkt, Basenanji. Hur kommer det sig att du tror att det är så? Vad grundar sig den "personliga" (vad innebär det egentligen?) teorin i?

En tanke kring ras och alkoholnivå: Kan vi tänka oss att det kan vara så att exempelvis (alla) icke muterade människors förmågor inte fungerar med en alkoholnivå över 50%? D.v.s. att nivån för när förmågor fungerar eller inte bestäms av ras?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Alltså, man kan väl sitta och dra till med både det ena och det andra i det här tidiga skedet. Jag har däremot en öppen fråga till alla (som jag tror kan ge oss bra info om hur vi ska tolka beteendet här i tråden):

Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?

Mitt svar är att det här är andra gången jag är med, och att jag var bybo även första gången. Min tanke och förhoppning är att vara lika aktiv, men mer strukturerad den här gången.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag har varit med i tre omgångar här på wrnu och spellett en del irl. Aldrig varit maffia/varulv utom en gång irl när jag bara satt tyst i princip hela spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Rising said:
(Jag har ingen stark misstanke mot dig, men jag är lite nöjdare med att rösta på dig än på Hellzon i nuläget)
Själv har jag inga misstankar alls ännu, men det är ännu dummare att inte rösta på någon. Så jag hakar på dig:

Röst: Vimes
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?
Har inte varit med i någonting Feuflux arrangerat tidigare men upplägget liknar en lek som vi lekte under ett konfaläger för 7-8år sedan.

Jag var "ambulans" då och när alla blundade fick jag peka på en kille eller tjej som jag trodde hade dött och fick på så sätt rädda den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?
Har säkert lekt flera gånger IRL, mend et är många år sen, och jag brukar suga fett.

Har varit med i... alla wrnu-spel (tror jag), både som varulv och bybo. Det har generellt gått bättre för mig som varulv, eftersom jag är en sneaky bastard.

Jag brukar få misstankar på mig tidigt (typ runda 1-2) efter att ha gjort nåt CP-misstag... Och antingen röstas jag då ut, eller så brukar jag kunna klamra mig fast rätt länge. Huruvida jag röstas ut brukar ha mycket lite att göra med huruvida jag är maffia eller inte.


Bra idé, annars. Konkret grej att diskutera kring, som inte rör in-gamegrejer som förmågor.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?
Jag har varit med i 3 varulvsspel här på forumet.

I det första, dungeonröj, var jag bybo och blev dödad av varulvaran i runda 1

I det andra, cthulhu-spelet, var jag varulv och åkte ut vid typ runda 5.

I det tredje, star wars, var jag bybo och var kvar till slutet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?
Shit, nu fick jag tänka efter. Det bör bli fyra - Gothamtemat och Forumsspelet (med Rising som spelledare), Varulvsspel of Cthulhu och Starwarsspelet (med Feuflux som SL). Jag var "maffia" i Forumsspelet.

Jag missade Erebspelet och Rising allra första vanilj-parti.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Röstningsläget

Här kommer en röstningslista (med reservation för fel):

Deltagare och alkoholhalt:

Vandraren (90%)
Vildkatt (75%)
Glom (10%)
Hellzon (10%)
Vimes (10%)
Basenanji (0%)
Björn den gode (0%)
hjk (0%)
kefka (0%)
krank (0%)
Måns (0%)
Paxen (0%)
Persson (0%)
Pilzeman (0%)
Purgatory (0%)
Rising (0%)
Vicotnik (0%)
Zebulon (0%)

Röstningsläget:

Vicotnik->Zebulon

Zebulon (1) (Vicotnik)

Rising->Hellzon

Zebulon (1) (Vicotnik)
Hellzon (1) (Rising)


Hellzon->Zebulon

Zebulon (2) (Vicotnik, Hellzon)
Hellzon (1) (Rising)


Persson->krank

Zebulon (2) (Vicotnik, Hellzon)
Hellzon (1) (Rising)
krank (1) (Persson)


Rising->Vimes

Zebulon (2) (Vicotnik, Hellzon)
krank (1) (Persson)
Vimes (1) (Rising)


krank->Vimes

Zebulon (2) (Vicotnik, Hellzon)
krank (1) (Persson)
Vimes (2) (Rising, krank)



---

A propos CV: Jag har spelat massa mafia här på rollspel.nu. Jag har varit varulv endast en gång, i Batmanspelet. Jag har nog både rutin och lite koll, men är svag för "känsloargument". Jag är dessutom slarvig så mina pdf:er innehåller ofta fel. Tyvärr.

Det bästa jag vet som bybo är att få Varulv 1 att anklaga Varulv 2, därefter joina tåget mot Varulv 2 så att de måste offra denne. Jag lyckades med det mot en av varulvarna förra liret (vad heter han, ni vet han som doktorerade i Luleå förra året?)

/Basse
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,177
Location
Ereb Altor
*Smuttar på en drink, vill inte bli packad riktigt än...*

Persson, vi vet inte vad ras m.m. kan betyda, men vi kan anta att det finns någon form av info i stil me "du vet att Xst av MD är överklass" eller något liknande.

Vad gäller mutantvärlden så gör settingen stor skillnad på aristokrater och överklass. Överklassen kan vara MD eller vad som helst, men MD eller IMM är absolut vanligast. PSI är ovanliga överlag men är nästan alltid förklädda på ett eller annat sätt. Robotar står utanför hela skiten. Feu har inte nämnt aristokrater så jag tror inte att vi kan dra någon slutsats kring ras och överklass/borgare än.

Jo, en fråga med, vi behöver inte bjuda på dinkar väl? Jag har det lite taskigt med krediter och vill ogärna slösa bort mina stårlar på en förmökad överklassare av misstag!

Återkommer imorgon, men tills dess:

Röst: Vildkatt
Orsak? Ännu inte yttrat sig. Jag brukar göra så för att få igång snacket. Så, Vildkatt, vi väntar på dig!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,177
Location
Ereb Altor
Vimes said:
Vilket är ditt varulvsspels-/maffia-CV? Har du varit med tidigare? Har du varit varulv tidigare?
Bra! Jag har varit med i en hel hög med spel (5?) här på wrnu. Jag har aldrig varit varulv men jag smiskade skiten ur dem senast! Eller, näst senast var det nog. Senast åkte jag väl ut runda 1 har jag för mig...Jag har spelat bybo, tredje fraktionen och seriemördare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Måns said:
Orsak? Ännu inte yttrat sig. Jag brukar göra så för att få igång snacket. Så, Vildkatt, vi väntar på dig!
Fan, det var så sant. Bra grej. och efter att Vimes nu gett oss nåt att prata om första rundan, så blir han rätt omisstänkt, åtminstone tillfälligt.

Så låt oss sätta press på folk som inte aktiverat sig...

Röst: Vildkatt
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
  • Ja det spelar roll vad vi gör första dagen
  • Nej vi kommer antagligen inte lyckas få ut en överklass.
  • Nej det betyder inte att vi borde slumpa våra röster.
  • Nej inte heller att alla ska gå ut med allting direkt.
  • Ja det spelar ändå roll vad du gör och säger första dagen, och andra, och tredje...
  • Allting som skrivs i tråden är IN-game, det är bara ett spel.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
  • Ja det spelar roll vad vi gör första dagen
  • Nej vi kommer antagligen inte lyckas få ut en överklass.
  • Nej det betyder inte att vi borde slumpa våra röster.
  • Nej inte heller att alla ska gå ut med allting direkt.
  • Ja det spelar ändå roll vad du gör och säger första dagen, och andra, och tredje...
  • Allting som skrivs i tråden är IN-game, det är bara ett spel.
 
Top