Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Björn den gode said:
Sen tycker ju jag personligen att din förmåga inte är så vettig och trovärdig som byboförmåga, men det verkar jag ju vara ganska ensam om.
Varför tycker du inte att en nedskruvad rassiare passar som bybo? Och varför tycker du inte att Risings förmåga verkar passa Överklassen bättre?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

krank said:
Vicotnik said:
Och varför ska man inte försvara sig?
Det där har jag inte heller förstått. Av någon anledning blir man ibland jättemisstänkt för att man är "lite för aktiv" i att försvara sig. Jag begriper inte riktigt varför.
Alltså det är klart att man ska försvara sig, och om jag håller på att bli utröstad så kommer ni nog få se på försvar, men när man gått in i försvarsställning så har man oftast slutat vara konstruktiv. Gör man det sen för aktivt så låser man lätt upp spelet (särskilt om ens motpart som anklagar är lika aktiv) då alltmer kretsar kring bara ett namn vilket i allmänhet är dåligt.

Det bästa en bybo kan göra när den blir anklagad för att vara skum är enligt min åsikt att peka på någon som man anser är mer skum, att bara försöka övertyga folk om att man själv är mindre skum är oftast rätt lönlöst.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Rent tekniskt finns det ingen anledning att inte säga vem man vill ge drinkarna till. Varför inte testa min tes och se vad som faktiskt händer om man uppnår 100%? Det är just därför jag inte tycker vi ska fylla på Vandraren med mer dryck. Nog för att inaktivitet inte ger något till gruppen som stort, men vi har folk som faktiskt är misstänkta av en anledning (och några regler för aktivitet finns faktiskt inte) så jag tycker vi behåller den som är närmast gränsen för att fylla ner honom ordntligt. På riktiga fester finns ingen anledning att mygla om vem man vill bjuda på drinkar. :gremwink:

Dessutom hinner / kan han kanske skicka ett mess som förklaring på läget eller så, i värsta fall, innebär fyllan något annat än vad vi trott och han försvinner på grund av det. Skulle spara in en utfrysning OCH ge betydligt mycket mer information i slutändan.

Men en röst från mig, helt ute i det blå, gör ingen nytta så jag flyttar den till:

Röst: Rising.

Hellre honom än mitt testobjekt nu när bandvagnen går.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Björn den gode said:
Absolut, men den förmågan du nu fick, är ju vettig och trovärdig (annars borde liksom fler ha röstat på dig nu), att du i det läget skulle tweaka om den till en lögn är sånt som jag hade gjort men som jag inte förväntar mig att du hade gjort eftersom du hellre håller dig så nära sanningen som möjligt.
Jag hade antagligen förändrat den, kanske inte bytt ut den helt. Sedan tror du att jag har koll på vad folk kommer att tro om en förmåga... Det har jag inte. Jag ser förmågan, tänker "hmmmm... den där kan funka, men det finns risk att den inte gör det". Och ändrar. Tweakar eller byter ut.

Å andra sidan finns det ju givetvis en chans att jag inte alls gjort så. Bedömningar är situationsbaserade, och det är ju alltid lite vanskligt att försöka förekomma sig själv.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Men det är ju sånt här som gör mig så extremt misstänksam.

Vad är det ni två håller på och mumlar om?
Hur ni personligen skulle betett er om ni var varulvar?
Vad farao får man ut av det?
-krank sa att han skulle inte skulle ljuga om sin förmåga utan tweaka den istället. Så därför kan jag nu dra slutsatsen att....ööh...

Det är ju bara ludd som gör det svårare att se det viktiga i andra resonemang. Försöker ni medvetet klogga ner tråden med helt värdelösa diskussioner?
Och ni betraktas som erfarna som kan råda oss andra!
Jag säger då det...

There is something rotten in the state of...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Zebulon said:
Men det är ju sånt här som gör mig så extremt misstänksam.

Vad är det ni två håller på och mumlar om?
Hur ni personligen skulle betett er om ni var varulvar?
Vad farao får man ut av det?
-krank sa att han skulle inte skulle ljuga om sin förmåga utan tweaka den istället. Så därför kan jag nu dra slutsatsen att....ööh...

Det är ju bara ludd som gör det svårare att se det viktiga i andra resonemang. Försöker ni medvetet klogga ner tråden med helt värdelösa diskussioner?
Och ni betraktas som erfarna som kan råda oss andra!
Jag säger då det...

There is something rotten in the state of...
Håller med din iakttagelse. Känns som det var 6 sidor tidigare som jag nämnde Björn den Gode. Där Basenanji tappat misstanke har Krank ökat! :gremsmile:

Hinner vi dra igång ett drev mot Björn den gode? njae?
Isf ligger min röst på Vandraren.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Zebulon said:
Vad är det ni två håller på och mumlar om?
Hur ni personligen skulle betett er om ni var varulvar?
Vad farao får man ut av det?
-krank sa att han skulle inte skulle ljuga om sin förmåga utan tweaka den istället. Så därför kan jag nu dra slutsatsen att....ööh...
Jag försöker använda det faktum att min kraft inte känns som någon renodlad byboförmåga som ett argument till varför jag skulle vara bybo.

Björn köper inte den förklaringen.

Tydligt nog?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Äh, vad fan, jag kör på BGD.
Nån som vill med på tåget?
Snackar han är det bra antar jag.
Gör han inte det vet vi att han inte vill spela boll med oss.
Jag tror inte han kommer bli utröstad, vi är flera som kommer reagera innan det.

Röst: Björn den Gode
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

För att göra det ännu tydligare, jag tycker att krank beter sig som varulvs-krank, krank håller inte med. Och jag kan faktiskt inte komma på något som är mer relevant att diskutera överhuvudtaget än vem jag tycker beter sig som varulv.

Det sagt så har du nog rätt i att vi inte kommer så mycket längre här, jag har sort of made my point och han sin, fast det är ju förstås lite tråkigt ifall ingen annan förstått dom :gremfrown:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

BDG, kan inte du ge ett omdöme typ eller bara ett utlåtande hur du tolkar dina egna iakttagelser?

Så vi andra som har så jävla svårt att bestämma oss kan få lite råd.
Dessutom vill vi ju veta du tycker.
Du brukar ju inte vara den fega typen...
Klart jag kan, men ibland är det bättre om folk får tänka lite själva, vilket du verkar vara väldigt intresserad av att inte göra. Men jag ska peka dig i rätt riktning, läs det här inlägget Måns luskar efter siare och säg mig ifall du tycker det är ett tankesätt en bybo använder.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Ok, det framgick inte att ni diskuterade något så konkret. Intressant att du tycker att krank är varulvig.

Det var helt enkelt inte så tydligt bara.
Hymla inte med din point, bara ut med den så vi fattar.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag håller med om att det låter lite varulvsaktigt. Just det där oklara svamlandet om allt man inte vet känns varulvskt. Måns är helt klart på min lista över misstänkta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Zebulon said:
Hymla inte med din point, bara ut med den så vi fattar.
Problemet var ju att både jag och Björn uppfattade det vi höll på med som helt och hållet konkret och uppenbart. Det är bara, som Björn påpekar, synd att vi tydligen varit kassa på att vara tydliga "utåt".
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Björn den gode said:
BDG, kan inte du ge ett omdöme typ eller bara ett utlåtande hur du tolkar dina egna iakttagelser?

Så vi andra som har så jävla svårt att bestämma oss kan få lite råd.
Dessutom vill vi ju veta du tycker.
Du brukar ju inte vara den fega typen...
Klart jag kan, men ibland är det bättre om folk får tänka lite själva, vilket du verkar vara väldigt intresserad av att inte göra. Men jag ska peka dig i rätt riktning, läs det här inlägget Måns luskar efter siare och säg mig ifall du tycker det är ett tankesätt en bybo använder.
Ja, jag var kanske också lite otydlig.
Att skriva något med kursiv stil är tydligen för subtilt.

Zebbe said:
BDG, kan inte du ge ett omdöme typ eller bara ett utlåtande hur du tolkar dina egna iakttagelser?

Så vi andra som har så jävla svårt att bestämma oss kan få lite råd.
Dessutom vill vi ju veta du tycker.
Du brukar ju inte vara den fega typen...
Både du och Vic tog fasta på att skrev att jag hade svårt att bestämma mig. Det har jag iofs men den huvudsakliga anledningen till att jag ville att du skulle skriva ett omdöme var ju att jag tyckte det var konstigt att göra en sammanfattning utan ett avslutande tyckande.
Det är ju det vi vill åt, något vi kan anlysera.

Men det vet du ju redan eller hur?

Måns text hajjar jag inte riktigt.
Lite snurrigt och inte det mest klargörande jag läst men jag vete fan om hör några sirener. Jag skall läsa det ett par gånger till och kolla vad han skrivit mer så får vi se.
Jag antar att du tycker han är skum?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Röster

Vi börjar bli bra på att klumpa i vart fall, synd bara att så många röstar fel.

RÖSTER
Rising(5): Vicotnik, krank, Purgatory, Glom, Vildkatt
krank(4): Björn den gode, Rising, Vandraren, hjk
Vandraren(8): Paxen, Hellzon, Vimes, Pilzeman, Persson, kefka, Måns, Basenanji
Björn den gode (1): Zebulon
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Angående filosofin som jag sett vissa här visa prov på vad gäller förmågor och alkoholtålighet - "jag har en ganska menlös förmåga/tål alkohol bra så vi förlorar inget på att säga det".

Det behöver sägas tydligt: det är fel. Poängen med att inte avslöja viktiga (eller i det här partiet känsliga) förmågor är såklart att Överklassen inte ska kunna ta ut dem mellan dragen. Om en person då säger "min förmåga är ganska kass" så skulle smarta Överklassare chansa på någon annan för att träffa en powerroll.
Samma sak gäller för alkoholen, förutsatt att det finns minst en bra roll som bara funkar i nyktert tillstånd. Överklassen tillsammans kan supa upp någon ganska bra, 30-40% på en natt. För varje person som säger "jag tål alkohol" får de färre att välja mellan när de ska chansa på vem som inte gör det.

Detta resonemang förutsätter att bybor inte ljuger (vilket vi redan sagt är dåligt utom i extremfall), att det finns bra roller på byns sida samt att det finns bra roller på byns sida som slutar funka när de blir för fulla. Den sista punkten är inte helt självklar men ändå trolig.

Så för att sammanfatta: att er förmåga/alkoholtålighet inte skulle göra just er till ett mål för överklassen betyder inte att det är säkert att outa den.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Röster

Mina tankar just nu:

Krank är en dålig röst. Jag tror inte hans förmåga är en överklassförmåga, eftersom de i princip borde skita i vad folk har för ras. Krank är antingen bybo som skall jaga DTF (om DTF är rubbitar så kan han hjälpa oss att plocka ut mutanter och muterade djur, vilket kanske kan vara lite hjälpsamt) eller så är han DTF; och om han är DTF så skall vi låta överklassarna oroa sig för honom.

Överklassarna är i regel betydligt mer rädda för DTF (och har bättre vapen för att göra sig kvitt dem) än vad oss bybor. Så jag lämnar gärna kranks öde i överklassarnas händer.

---

Björn Den Gode har varit iögonfallande inaktiv i den här rundan, och jag tycker mig ha sett honom inloggad utan att han skrivit något. Det gör mig misstänksam, men han är inte den vi skall lyncha idag.

---

Basenanji tycker jag är i det närmaste helt grön, men jag undrar varför han väntade så länge med att berätta att vi skulle akta oss för att claima raser. Å andra sidan har jag en känsla av att det är bäst om vi lämnar den frågan därhän. Jag vill inte pressa honom om det.

---

Vildkatt spelar väldigt konstigt, men hennes förmåga låter inte skurkaktig.

---

Jag vill helst inte rösta ut Vandraren innan han fått claima. Jag vill mycket hellre kräva att han ser till att bli rejält mycket mer aktiv - eller ber om att bli ersatt - nästa dag.

Nå; hellre honom än mig, för jag hyser inte stora förhoppningar om att han kommer att vara särskilt hjälpsam.

Röst: Vandraren
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Röster

Björn den gode said:
Vi börjar bli bra på att klumpa i vart fall, synd bara att så många röstar fel.
Okej? Vilka menar du röstar fel? Det vore intressant att veta.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Röster

Vicotnik said:
Björn den gode said:
Vi börjar bli bra på att klumpa i vart fall, synd bara att så många röstar fel.
Okej? Vilka menar du röstar fel? Det vore intressant att veta.
Seconded.

Rising har ju outat sin förmåga nu så min röst på honom saknar nu motivering. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska göra av den. Rising har jag inga större misstankar mot, utöver att han ligger på min radar.

Krank vet jag som sagt inte vad jag ska tro om så en röst på honom känns svårmotiverad. Dessutom tror jag att hans förmåga kan visa sig användbar senare när vi får mer klarhet i vad ras egentligen innebär. För tillfället vet vi ju inte mer än att det, enligt Basenanji, är dåligt att outa det.

Björn den Gode skriver mycket mindre än han brukar göra och han har dessutom en intressant meningsskiljaktighet med Krank som kan vara användbar att analysera senare. Själv tycker jag att en röst mot honom inte gagnar oss för tillfället. Nästa runda däremot skulle jag gärna vilja pressa honom lite.

Vandraren ser ju ut att åka ut nu, något som vi inte får speciellt mycket direkt information av eftersom han inte är här för att försvara sig. Nu när det ser ut som att han definitivt kommer att ryka tror jag att några varulvar kan hoppa på tåget eftersom alla andra tycks göra det. Det kan dock bli intressant att undersöka senare.

Vildkatt tycker jag spelar konstigt och skriver oklara inlägg. Fast i och med att hon är nybörjare så kanske det är naturligt. Jag tänker hålla ett öga på henne i fortsättningen.Jag gillar inte att hon fortfarande tycks slumprösta och inte komma med några motiv, sådant beteende är endast skadligt för byborna så sluta gärna upp med det. Jag vet att det kanske inte finns mycket att gå på för tillfället men en dåligt motiverad röst är bättre än en slumpröst för de kan man i alla fall gå tillbaka och analysera lite senare.

En person som börjat blinka på min radar är Måns. Först röstar han på Vildkatt eftersom hon ännu inte skrivit något. Drevet mot henne går dålig och Måns byter röst till Vandraren. När drevet mot Vildkatt drar igång på allvar hoppar han tillbaka till det. När drevet börjar ebba ut hoppar han tillbaka till Vandraren som har flest röster mot sig. Jag kanske läser in för mycket i det men i mina ögon framstår Måns som en opportunist som röstar där det redan finns en massa röster, något som i mina ögon luktar varulvsbeteende. Det är väl för sent nu, men jag ser gärna ett drev mot Måns nästa runda för jag är nyfiken på vad som kan ramla ut om man pressar honom lite.

För att markera mina avsikter tänkar jag rösta på Måns redan i denna rundan, inget av de andra dreven är särskilt tilltalande heller så jag vill inte rösta i något av dem.

Röst: Måns
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Röster

Vicotnik said:
Björn den gode said:
Vi börjar bli bra på att klumpa i vart fall, synd bara att så många röstar fel.
Okej? Vilka menar du röstar fel? Det vore intressant att veta.
Alla som inte röstar som mig förstås :gremwink: Fast det är nog inte riktigt sant för jag tror att jag också röstar fel. Men allvarligt talat, är det nån som verkligen tror att Vandraren skulle ha spelat så här om han var maffia, grupptrycket på att vara aktiv är groteskt mycket större om man har lagkamrater som man pratar med.

Dom som jag tycker är gröna just nu är Vildkatt, Vandraren och Zebulon.

Jag tror det vore dåligt för byn att döda Rising om han nu inte är överklass, mycket mer dåligt än att döda vissa andra (överklassens bästa taktik är liksom alltid att ta ut de som pratar mest så att dom får sätta agendan själva), så varför ska vi hjälpa dom med det?

Måns har inte i något läge vad jag kan se tänkt som en bybo, så antingen är han överklass eller så är han krank, inget av det gör mig speciellt upplyft så ni som inte bara vill ta det enklaste målet, häng med mig på ett drev vettja, det kan bli skoj.

Röst: Måns
 
Top