Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Röster

Rising said:
Basenanji tycker jag är i det närmaste helt grön, men jag undrar varför han väntade så länge med att berätta att vi skulle akta oss för att claima raser. Å andra sidan har jag en känsla av att det är bäst om vi lämnar den frågan därhän. Jag vill inte pressa honom om det.
Ajust, det här slog mig på toa: Om Basse är informationsbärare och nu har breadcrumbat att han sitter på information borde han ju kanske komma ut med den innan slutet på rundan så inte Överklassen/DTF* hinner döda honom med den informationen. Men jag förutsätter att han är erfaren nog att avgöra det själv - jag påstår inte att jag vet vad han sitter på för förmåga/info (men jag har teorier).

*) Om nu DTF dödar folk på studs. Det varierar ju.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Röster

Purgatory said:
En person som börjat blinka på min radar är Måns. Först röstar han på Vildkatt eftersom hon ännu inte skrivit något. Drevet mot henne går dålig och Måns byter röst till Vandraren. När drevet mot Vildkatt drar igång på allvar hoppar han tillbaka till det. När drevet börjar ebba ut hoppar han tillbaka till Vandraren som har flest röster mot sig. Jag kanske läser in för mycket i det men i mina ögon framstår Måns som en opportunist som röstar där det redan finns en massa röster, något som i mina ögon luktar varulvsbeteende.
Ja, för det var så enkelt att jag ångrade att jag hoppade av från Vildkattsdrevet (som jag alltså startade, mind you) så jag hoppade tillbaka till det. Jag valde aktivt det framför drevet mot krank, vilket jag skrev ett inlägg om just för att slippa misstankar av det här slaget. jag har alltså själv redan förklarat det här. Att du upprepar det betyder inte att du är något skumt på spåret. Då skulle jag knappast ha nämnt det själv till att börja med.

Men, nog om det. Jag återkommer strax med egna misstankar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Röster

Här är några jag håller ögonen på:

Glom har inte bidragit med något. Sådant får mig alltid att höja på ögonbrynen. Jag har honom under uppsikt.

Vimes har hängt på andra, men själv mest kommit med argument av typen "det var dåligt". Det är en scum tell i min bok. Jag kommer att ha ögonen på honom med.

Kefka uppvisar ett liknande beteende som Glom.

Zebulon babblar på utan och frågar mest om råd. Lite egna teorier tack!

Pilzeman. vad har hänt med denne gigant? Blek och tystlåten. Varför?

Här är några jag tycker verkar gröna:
Basse
Rising
Persson
krank
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Avslöja inget om raser!

Jag ska skriva ett PM om musikdidaktik, därefter ta tåget hem till Stockholm så jag kommer vara inloggad för det mesta under kvällen (kom igen Vandraren, hjälp till genom att berätta om din förmåga!), men inte skriva så mycket. I nuläget är jag besviken på min egen kapacitet – efter förra spelet kände jag mig som värsta varulvsspelskungen. Nu känner jag mig bara som en trött, tjatig gringubbe.

Nåja, jag tänker att nästa runda kommer innehålla lite mer info öht.

Några grejer bara:

-Alkoholhalten kommer spela roll, eftersom vi kommer luska kring vem som har skickat drinkar till vem. En del kommer ju tex behöva sprit för att kicka igång sin förmåga, andra kommer behöva nyktra till. I detta minispel anar jag att det finns mycket som kommer avgöra framtiden. Jag är rätt säker på att antingen Överklassen/DTF/Seriemördaren vinner på att veta hur folk påverkas av alkohol.
Samtidigt kommer en del borgare vinna på att få alkohol, så att deras förmågor kickar igång.

Svårt – men mitt tips är att vi inte avslöjar onödigt mycket om oss själva. Vi får helt enkelt ha tålamod och avvakta siarraporter, alkoholhaltsutveckling mm. Tålamod och lagtänk kommer betyda mycket.

-Rising nämnde något om rassiande och jag vill bara påpeka att min förmåga säger mig att krank är en del av en flerstegsraket. Han kan ta reda på om man har en mutation eller ej->någon annan kan ta reda på om man har en mental mutation eller en fysisk->osv.

Men hörni, ta mitt råd på allvar och outa inte ras!

Och ha koll på Purgatory.

/Basse
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Röster

Måns said:
Zebulon babblar på utan och frågar mest om råd. Lite egna teorier tack!
...babblar på utan att komma med något av värde...

Sorry. Är hemma med sjuka barn = rastlösa barn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
ALLA är misstänkta

Hörni, en grundregel: gör inga listor med "gröna" kategorier!

Det är nämligen utmärkt för varulvarna att utnyttja. Om någon grönar en varulv av misstag kommer de kunna rida på det. Länge.

Däremot är det bra att misstänka folk och att be folk misstänka andra.

/Basse
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Röster

Ojoj, gigant. Tack för komplimangen, men jag tycker jag spelar som alltid. Det som hände en gång var att jag fick en nyckelroll i infödd/utfödd-debaklet i cthulhu-omgången, varpå jag var jätteaktiv och skrev en massa angående det. Informationsrollen lät mig göra spännande "nu är rundan nästan slut så jag säger detta innan jga kanske dör" och allmänt framstod som nån som var en bra/aktiv/erfaren/hjälpsam spelare, speciellt när Rising av någon anledning drog på en stor växel när han berömde mig för det. Om detta gjort att folk tror att jag är något av en varulvsspelsgigant som nu är misstänkt inaktiv kan jag bara säga att jag gör mitt bästa, och själv inte märker någon skillnad mot tidigare omgångar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: ALLA är misstänkta

Hörni, en grundregel: gör inga listor med "gröna" kategorier!

Det är nämligen utmärkt för varulvarna att utnyttja. Om någon grönar en varulv av misstag kommer de kunna rida på det. Länge.
Jag har faktiskt funderat på det där, och jag har kommit fram till att du har fel. Ett annat vanligt argument som brukar framföras mot att säga vilka man litar på är "Om vi gör gröna listor så hjälper vi ju bara varulvarna att välja mål på natten". Båda dom här argumenten har sina poänger, men, dessa nackdelar väger inte upp fördelen.

Fördelen med att vi säger vilka vi litar på är förstås att vi tjänar på att spela som ett lag, och om jag nu tror jag har rätt (vilket jag gör) så är det förstås bra om resten av laget får reda på det.

En annan fördel är att informationsmängden ökar, tvingar vi varulvar att ljuga även om vilka de litar på, eller klumpar ihop oss i mer eller mindre välargumenterade kotterier så kommer vi dessutom kunna utläsa hur varulvarna blev tvingade att reagera på detta.

Sen tänker jag utgå från att folk inte är puckade, bara för att jag dag 1 har en känsla av att någon är grön så betyder det inte att det är ett giltigt argument överhuvudtaget dag 3 om jag tex dör inatt. Det vore liksom bara fånigt att tro att jag skulle ha någon sådan radar, så om folk låter varulvarna rida länge på att de varit med på en eller flera grönlistor första dagen så är folk helt enkelt dumma, det tror jag inte om mina medspelare.

Vad som däremot förstås aldrig ska sägas (vilket ju är självklart men som inte kan upprepas för ofta) är vem man tror har en viktig roll för byn, inte ens meta-resonemang kring detta är ok vilket också är en av anledningarna att min röst ligger på Måns som borde veta bättre.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Röster

Måns said:
Måns said:
Zebulon babblar på utan och frågar mest om råd. Lite egna teorier tack!
...babblar på utan att komma med något av värde...

Sorry. Är hemma med sjuka barn = rastlösa barn.
Egna teorier?
Som dina kristallklara resonemang?

I övrigt var din lista inte så dum.
Vem fan är Glom förresten? Har han sagt flaska ens? Lite läskigt nick också så jag tror jag får lita kalla kårar av honom bara därför....

Att babbla på är för övrigt en av de mest konstruktiva sakerna man kan göra i det här spelet.
Jag ställer frågor och har åsikter.
Okej, jag är inte i Risings, kranks eller BDG's klass men jag försöker i alla fall.
Jag röstar ofta och försöker bidra.

Teorier är assvårt och här kan jag erkänna att jag fan inte har så mycket att komma med.

Det är för övrigt dåligt med kommentarer om drinkarna.
Skall jag ta den själv eller ge den till Persson?
Nån som vill fylla mig se vad som händer?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Röster

A propos Hellzons kommentar:

Jag vet att det är dumt att berätta vilken ras man är då Överklassen kommer vinna på att veta detta. Och då har jag nog sagt för mycket.

Ändå kan det vara så att Överklassen inte har fått någon information om varför det är som jag säger.

Vilket innebär att Överklassen nog tycker att det är hyggligt intressant att snoka i frågan...

/Basse,ta inte av dig maskeraddräkten förräns runda fem säger jag bara.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: ALLA är misstänkta

Björn den gode said:
Hörni, en grundregel: gör inga listor med "gröna" kategorier!

Det är nämligen utmärkt för varulvarna att utnyttja. Om någon grönar en varulv av misstag kommer de kunna rida på det. Länge.
Jag har faktiskt funderat på det där, och jag har kommit fram till att du har fel. Ett annat vanligt argument som brukar framföras mot att säga vilka man litar på är "Om vi gör gröna listor så hjälper vi ju bara varulvarna att välja mål på natten". Båda dom här argumenten har sina poänger, men, dessa nackdelar väger inte upp fördelen.
Jag är benägen att hålla med om "vanligt argument #2". Tror det var Bearnie som sa efter CoC-spelet att varulvarna hade jättenytta av mina listor. Det och allmän lathet gör att jag inte upprättat något excelark denna omgång. (Dock tycker jag Vicotniks lista på vilken information som kommit fram är alldeles lagom.)

Fördelen med att vi säger vilka vi litar på är förstås att vi tjänar på att spela som ett lag, och om jag nu tror jag har rätt (vilket jag gör) så är det förstås bra om resten av laget får reda på det.
OCKSÅ sant, förvisso. Det jag tror om stora grönlistor är att de blir nån slags allmän sanning, och då kommer både borgare och överklass att gå efter dem för vem de ska spara/rösta ut.

Jag vet fan inte vad jag ska tro.

Vad som däremot förstås aldrig ska sägas (vilket ju är självklart men som inte kan upprepas för ofta) är vem man tror har en viktig roll för byn, inte ens meta-resonemang kring detta är ok vilket också är en av anledningarna att min röst ligger på Måns som borde veta bättre.
Poängen med det är ju att Väktaren har nytta av att kunna spåra upp viktiga roller. Om Måns är Överklass kan han ju meddela dylika tips till sina medfjollor genom andra kanaler än öppet i tråden där du kan dyka som en kondor på honom.

Inte övertygad än.

Det här var väl en ganska hyfsad runda förresten? (Den är ju snart slut.) Vi har fått några nästintill gröningar, vilket är nog så viktigt som att rödmarkera folk. Det har vi också gjort, men inte så mycket som vi kanske skulle velat.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vicotniks lista 4/3-10

Jag vill bara påpeka att jag hade en motivering till min röst på Rising, nämligen att pressa honom på information.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Lycka till ikväll

Själv ska jag nu iväg till spelmanslaget, och hemma är det numer tveksamt om jag har internet, men om inte annat så är jag här imorgon bitti igen när jag är tillbaks på jobbet. Jag tycker inte helt oväntat att det bästa drevet just nu är på Måns, vandraren är lite ett sånt där safealternativ som väl ingen blir speciellt ledsen om han dör men ingen lär bli speciellt glad heller. Få bara inte för er att göra något dumt i sista minuten, eller jo förresten få det, men bara om ni är överklass :gremwink:
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Vicotniks lista 4/3-10

Nargh! Irriterande att man inte kan öppna Xxls här borta... Undrar om jag kan göra det hemmma. Är det bara rena sammanfattningar du har där, Vicotnic?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ALLA är misstänkta

Hörni, en grundregel: gör inga listor med "gröna" kategorier!
Jag förstår hur du menar; men i regel så tycker jag att att lista gröningar är en sådan där sak som överklassare ofta åker dit på. De vill ju ogärna se att det finns några gröna öht (om det inte är dem själva, men hela poängen med att lista gröningar är ju att man ska vara så selektiv att det inte skall finnas någon risk att man råkar välja någon överklassare) eftersom ingen vill rösta på gröna deltagare, och det därför betyder att det blir svårare för dem att gömma sig bland resten.

Varulvar kan ofta upptäckas genom att de ogärna grönar någon, utan försöker sprida misstankar kring samtliga spelare (kom ihåg hur Lindenius och Coffe_Kanon spelade i det allra första varulvsspelet), så man kan ofta hitta varulvar genom att kolla vilka som är ytterst motvilliga inför att acceptera någon som grön.

Dessutom begår de förvånansvärt ofta misstag i stil med att först gröna någon och sedan ta första bästa chansen att hoppa på ett drev emot denna. (Precis som de ofta säger att någon är misstänkt men ändå inte röstar på denna)

Personligen tycker jag att alla motiveringar kring andra spelare är bra, för det är vad jag tycker är svårast att göra när jag själv är varulv. Liksom, själv vet man ju att alla andra är bybor (nåja, några av dem kan förstås vara DTF) så man har svårt att hitta på misstankar mot andra, och man vill absolut inte gå ut med resonemang om att somliga spelare borde frias från röster. Så i mitt tycke är det jättebra att gröna folk. Inte minst eftersom det gör att varulvarna börjar döda de gröna spelarna, och således gör det säkert för eventuella siare som kan arbeta i det fördolda.

Däremot skall vi förstås akta oss för att gröna spelare av godtyckliga anledningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Vicotniks lista 4/3-10

Vicotnik said:
Bra! Men jag har motiverat alla mina röster. I ditt dokument står det "Inte sagt något". Det stör mig visserligen inte så mycket men om jag ska använda det som underlag för egna analyser är det bra om det är rätt.

Nu loggar jag ut för kvällen. Ses imorgon!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ALLA är misstänkta

Jag hoppas att ingen glömmer bort att skicka PM med sina förmågeval och vem de skall bjuda på en drink, förresten. Det värsta jag vet är spelare som säger något i stil med "amen, jag kan ju bara välja en person och kolla vem de har använt sin förmåga på, och det verkar ju heldåligt, så jag struntade i det".

Alla förmågor är potentiellt sett värdefulla; om inte annat för att vi kan fråga "vem använde du förmågan mot, och vad fick du för resultat?" för att kolla om din förmåga verkligen stämmer. Så glöm inte detta!

(Att inte göra det är - som jag sade i ett tidigare varulvsspel - som att spela poker med någon som plötsligt torkar sig i arslet med kortleken och säger "hä hä! jag hade fyrtal i bajs!")
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Röster

Purgatory said:
Vildkatt tycker jag spelar konstigt och skriver oklara inlägg. Fast i och med att hon är nybörjare så kanske det är naturligt. Jag tänker hålla ett öga på henne i fortsättningen. Jag gillar inte att hon fortfarande tycks slumprösta och inte komma med några motiv, sådant beteende är endast skadligt för byborna så sluta gärna upp med det. Jag vet att det kanske inte finns mycket att gå på för tillfället men en dåligt motiverad röst är bättre än en slumpröst för de kan man i alla fall gå tillbaka och analysera lite senare.
Och det ska man höra från en som, lite senare, menade att han bara lade rösten på Rising för att pressa lite. Det är vad vi alla gör och det är ingen här som inte blir pressade av att få röster på sig - om det så bara är en enda röst. Vimes började genast åma sig och fråga varför, trots att det var en röst och en allena. Sant är förvisso att ingen verkar ha hakat på mitt röstande, men det innebär faktiskt inte att jag har mer fel (eller rätt) än någon annan. Vimes är inte direkt "grön" heller och just nu undrar jag om inte du och han har någon slags förbund, eller om du vet något om honom som vi andra inte vet, för annars spelade det ju knappast någon roll vem jag viftade min röst i ansiktet på så tidigt under spelets gång.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Röster

Jag vet inte, VildKatt. Oavsett hur jag vrider och vänder på min reaktion på din röst kan jag inte köpa beskrivningen att jag genast började "åma" mig och fråga varför.

Jag föreslog att du skulle motivera din röst för att jag ville att du skulle skriva något konkret eftersom det hade varit en brist i dina inlägg.

Liksom, det är väl en sak att man slänger ur sig lite röster tidigt. Men när rundan har rullat på lite, och det har börjat dyka upp några riktiga drev måste man nog ha motiv för att låta sin tidiga röst ligga kvar om man inte vill se misstänkt ut.

Det är nämligen så att jag inte tror att du är överklassare, men att du spelar så att du verkar skum genom att inte sträva efter att vara så tydlig som möjligt. Jag tycker inte du hjälper vår sak, och det tror jag att du borde vilja, eftersom jag tror att du är borgare.
 
Top