Nekromanti Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21:00)

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Magoo outar sig som Vrållåda

varför avslöjade du att vi skrev med vigenereskiffer?
Tja, därför att det inte spelar någon roll eftersom de inte har nyckeln? Vigenèreskiffret är omöjligt att lösa utan den.

Om du hade velat komma ut bara lite hade du inte behövt avslöja dig, det hade räckt att följa instruktionerna i mitt meddelande. Men nu fattar jag å andra sidan ditt meddelande lite bättre... jag är nog lite trög :gremsmile:

Jag postade en länk till en hemsida dag 2, om du klickar på den och använder kodnyckeln som Herr Nils skickade dag 1 och trycker encode så kan du skapa meddelanden i kod. Även om nån av oss stryker med nästa natt så kan vi fortfarande skriva kodade inlägg här på forumet fram till stopptiden som ingen kan läsa, och varsitt vrållåde-meddelande nästa natt.

Men det är inte säkert att någon av oss ryker och gör vi det är det bättre än att någon viktigare person stryker med. Vi är ju ganska harmlösa.

/Magoo
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Magoo outar sig som Vrållåda

omg jag viste inte vad nyckeln va så hemsidan var inte någon nytta till mig lolz men nu ska jag använda den och kolla alla mailen. men du vilken var herr nils medelande 1, 2 eller 3?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kan detta ansikte ljuga?

Ja, vem som får din och min röst, dvs vem är nästa person.

Röst: Ingen

Och jag håller med de övriga gå inte ut med ditt NICK om du inte absolut måste.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Magoo outar sig som Vrållåda

Nyckeln till chiffret? Den kan du få när omgitburns eller jag är borta. Än så länge är vi åtminstone två som kan snacka ostört.

Jag skulle kunna tro på att omgitburns är den försvunne Vrållådeiten och att vi är de två kvarvarande i den fraktionen. omgitburns identitet känner jag dock inte till, det var bara jag och Marco som avslöjade oss i Vrållådan.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Så här funkade det...

vrigt: Jag tycker att det vore slöseri att rösta ut Orfeus. Antingen dyker han upp senare, eller så ersätts han av Rising. Vad jag just nu brinner för att få reda på, det är varför i hela friden trollen flejmade Traffaut. Den som kan svara på det vinner dagens Genesis-pris.
Jag kan berätta hur jag och Coffe_kanon resonerade (mind you att det var tämligen få deltagare, så det är fullt möjligt att taktiken är annorlunda nu):

Den första vi plockade har jag för mig var Marco. Det gjorde vi för att han sa en massa smarta saker i förbigående. Det var helt enkelt operation göra sig av med snubben som "vet"/kan för mycket.

(jmfr Herr Nils första omgången)

När det är många spelare kan man göra detta tämligen riskfritt eftersom det är för många spelare för väktaren att kunna skydda (väktaren har ju dessutom ingen aning om vem som är lämplig att skydda första natten, så det smartaste för väktaren första draget brukar sålunda vara att vakta sig själv)

Efter ett tag så börjar dock folk outa sina förmågor. Detta gör att det blir större chans att väktaren vaktar någon av dessa. Således tar man någon person som varken gjort väsen av sig eller skapat så mycket "snack" i spelet. Man har nämligen också följande saker att ta hänsyn till.

1. Man vill hålla kvar de vanliga personer som förvirrar. (Att trolla bort w176 hade till exempel varit dåligt trollspel)
2. Man vill inte dra misstänksamheten till sig genom att trolla bort de som gissat närmast. Kluriga användare hittar genast mönster i sånt.

Så min gissning är att Traffaut rök för att han var ganska… neutral i sin framtoning. En ren slump med andra ord. Med ett urval från de användare som varken gör mycket eller lite väsen från sig.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Kolla här omgitburns!

Svara på det här, i chiffer!

ykscroxpbpknucppiklwofgyndpxxfpahpaxswtdumeypsppwqxdjajli
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Kolla här omgitburns!

ytplqrvnttgreojlvttevedcwwuqkyggplawagkhkteojliqfzggphwgsgtzjrb
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Kolla här omgitburns!

sioyjopuiqiibfbcbitdgtumgtrmtfolmpnwaftzseodwrgobeytoeolbqfzoginkhaltsykjwglgfbsktuxkvjoxzzmfxxtafxdusndwriqzzestdwrhmboqasxaebgwbs
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Magoo outar sig som Vrållåda

Nja, vigenérechiffret är bara helt olösbart om du använder en helt slumpad nyckel precis lika lång som meddelandet. Det skulle vara lite att ta i för sekretess, eftersom man då skulle behöva skicka ett meddelande först, lika långt som det man tänkte skicka sen, med randombokstäver. Då hamnar man typ ett drag bakom och måste vänta två drag innan man kan skicka igen utan att använda samma nyckel. Men det är nog tillräckligt olösbart med en randomnyckel på tio bokstäver, eftersom det inte blir så mycket material för kryptoanalytikerna att använda.
/Pilze
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Men det innebär således...

... att man inte borde ta bort Orfeus i det här draget. Han kommer knappast trollas bort och lär ju inte vara ett troll heller i o m att Rising tolererar passiviteten (möjligen tillhör han Lindköpingsmaffian). Håller någon med min analys?

Lindenius said:
1. Man vill hålla kvar de vanliga personer som förvirrar. (Att trolla bort w176 hade till exempel varit dåligt trollspel)
2. Man vill inte dra misstänksamheten till sig genom att trolla bort de som gissat närmast. Kluriga användare hittar genast mönster i sånt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Hokay.

Jag är övertygad. Det är bättre att han antingen kommer igen av sig själv eller blir ersatt efter helgen, än att vi bannar honom pga oanvändbarhet.

Vicotnik (och alla som tycker att idén om att pressa folk med röster vad bra), up for another round?
Röst: Johan K
Varför, bäste herr K, ska vi inte banna dig?
/Pilze
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Magoo outar sig som Vrållåda

Olösbart på detta forum utan nyckel, jag tror att det finns snabbare vägar till framgång. Speciellt som inget av det som skrivits i Vrållådan hittills är speciellt rafflande.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: omg!

Jag misstänkte Traffaut innan (han fick en mild trollvarning i mitt stora inlägg till exempel) och när han dessutom kom med ett väldigt onyanserat och hotfullt inlägg ringde det lite klockor så jag flyttade upp honom. Och, lo and behold, han var skurkaktig.

Traffaut gick på om att Dr.Markehed var trollaktig för att han inte omedelbart ändrade sin röst (en röst är ju faktiskt bara giltig i slutet av varje dag, och Dr.Markehed har ju numera frikänt dig) och jag luftade en annan, enligt mig, sundare synvinkel på det hela. Det vill säga, ett "sundhetsinlägg".
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kolla här omgitburns!

Ja, men jobbigt... snacka om att retande.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Kolla här omgitburns!

Ledsen, men...

Jag förstår att det är lite tråkigt för er andra men vi måste byta kunskap så att den finns kvar om en av oss trollas bort. Skulle det hända så postar vi kodnyckeln så kan ni alla läsa.
 
Top