Nekromanti Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21:00)

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Forumiterna fortsatte urskiljningslöst att rikta stora drev mot sina misstänkta, för att inte tillåta trollens röster påverka resultatet. Deras måltavla för den tredje dagen blev användaren bakom aliaset w176, som bannades och förpassades till de sälla jaktmarkerna; dit vi alla en dag skall gå, när livet förlorat sin mening (= sveroks och rpglabs forum).

Och när w176 var borta så märktes... en enorm avsaknad på inlägg på Eon-forumet. Faktiskt så slutade det skrivas inlägg där överhuvudtaget, och det enda man kunde se där var digitala marklöpare som susade över de sedan länge övergivna ytorna.

Eh... Okej då, NALLE MED AK4 var kanske inte världens största Eon-fanatiker, utan det var Neotech som var hans forte, men han nämnde ofta Eon i sina Neotechinlägg och jag trodde väl att Eon stod djupast att finna i alla Neogames-fanboys hjärtan. Han var i varje fall en vanlig forumit.

Men medan forumiterna sörjde nallens banning så var det ett rackarns rabalder och ett herrans liv i massmedierna. Åter hade ett massmediadrev riktats mot rollspelshobbyn, och nu så pekade man på de mobbningstendenser som kunde skönjas på wrnu efter serverkatastrofen. Två anonyma "experter" på ämnet rollspel gjorde uttalanden i expressen om hur förhållandena på wrnu skulle kunna fungera som grogrund för en framtida härskarklass, som skulle kunna använda kontraptioner från Grymkäfts Fällor för att störta vår samhällsordning.

"Jag orkar inte mer!", skrev användaren bakom aliaset Marco Behrmann i vrållådan, innan han lämnade forumet för alltid. Snart märkte man hur forumet blev lite mindre vrickat och skruvat, samt att det skrevs aningen mindre om hur fult det var med y-frontkalsonger i jämförelse med cowboykläder. Man förstod att man hade förlorat forumiten NIGHTOWL.

Vem/vilka kan det ha varit som hade startat mediadrevet? Det skulle ödets försyn snart se till att de alla blev varse.

Ty trollen var fortfarande i farten, och användaren som gick under aliaset Traffaut blev kontaktad via såväl PM som mail, och fick utstå så mycket påhopp att denne lämnade forumet...

...för att sedan få en så skev nidbild över rollspelare, att användarna som gömde sig bakom aliaset sedan gick vidare med att skriva en bok om farorna med rollspel och hur osympatiska rollspelare kunde vara; och därefter en sinnesförvirrad blogg med så många tendenser till självförhärligande, hybris och paranoia att den började likna en vinnande bricka för en omgång psykoterapeutbingo.

Bakom aliaset gömde sig alltså inga andra än de uppviglande demagogerna bakom mediadrevet som hade skickat NIGHTOWL från forumet. Traffaut var i själva verket PIFF & PUFF (som mig veterligen visserligen aldrig besökt detta forum, men jag tycker att den här användarens namn fångar essensen i Didi & Björns tankeverksamhet).

PIFF & PUFF var en fjärde fraktion i spelet, och bestod av ingen annan än PIFF & PUFF. De skulle ange ett namn varje dag för att rikta ett massmediadrev mot denna deltagare. Om personen fortfarande var med i spelet till slutet av nästkommande dag så skulle personen försvinna från spelet. Om PIFF & PUFF hade varit ensamma kvar i spelet (De är alla rollspelares fiender!) så hade de vunnit.

Phew... Det var en händelserik dag, minst sagt. Ingen kunde sammanfatta den bättre än den användare som i vrållådan skrev:

pahojogckhkmnynddoyutntcrcpnemjaoiyskgfyggpiwcycztgrjhclskkqqtbgedhvtzqtb

---

Oj. En hel fraktion kom och gick, och två forumiter försvann från forumet. Vi tackar Traffaut, w176 och Marco Behrmann för deras deltagande i spelet. Som vanligt får ni inte skriva någon mer konkret spelinformation i tråden, men ta gärna ett sista farväl om ni önskar.

Att Marco blir trolldödad under någon av de första tre rundorna har blivit någon sorts tradition i de här spelen...

Nå nå, nog småpratat! Sätt igång och rösta och ha er.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
omg! [Röst]

omg! Det fanns en fraktion till! och omg! De åkte ut! Vill trollen oss väl, eller...? De verkar ärligt talat spela mycket bättre än oss!

Jag hänvisar till Sneaky inlägg. Nu var Marco Behrmann förvisso schysst, vilket talar till magoos fördel, men jag skulle ändå vilja att både hon och Foggmock bemötte mina anklagelser. NALLE MED AK4 (w176) blev bannad. PIFF & PUFF (Traffaut) flejmades. Yay. :gremlaugh:

Röst: Foggmock
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Ajöken!

Ouch! Trollen! Jag såg inte den komma...Synd, jag hade ju redan börjat stolpa upp ett försvarstal. Men Arvidos hade väl genomskådat det med. :gremsmile:

Lycka till alla!
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21

Om inte annat så får ju Kannesten få lov att känna sig rentvådd nu då han tidigt blev anklagad för att vara Piff och Puff, eller i alla fall en av dem.

Men hur kunde vi bli av med tre stycken den här vändan? Kan trollen plötsligt anfalla två stycken, eller var den andra ett verk av Lindköpingsmaffian?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: omg!

För övrigt: Jag publicerade mitt Sneaky inlägg i de sista minutrarna för att trollen inte skulle hinna ändra sina röster till mig. Jag vet inte om det betyder något (Förmodligen inte) men de som hade möjlighet att ändra sig i sista minuten var walium, w176 och Foggmock som var inloggade och ofta på inloggadesidan.

Och så jag förstås.

(Och Traffaut, kanske? Men det är ju inte så viktigt)
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21

Men hur kunde vi bli av med tre stycken den här vändan? Kan trollen plötsligt anfalla två stycken, eller var den andra ett verk av Lindköpingsmaffian?
Traffaut spelade en så kallad seriemördare som själv väljer ut en att döda varje natt, och som vinner om endast han finns kvar i spel. Han dödade Marco.

Vi bannade w176

Trollen flejmade Traffaut.

Lindköpingsmaffian kan bara plocka bort moderatorer, om de försöker med någon som inte är moderator misslyckas de. De misslyckades den här natten.

--

Skönt att bli av med seriemördaren! Att två forumiter skulle försvinna var ju uppenbart, eftersom det kändes rätt säkert att w176 inte var troll. Så att det inte blev fler (Lindköpingsmaffian misslyckades) får man väl se som en liten vinst iaf. :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21

NALLE MED AK4 bannade vi.
PIFF & PUFF blev flejmad av trollen.
NIGHTOWL blev driven till vansinne av PIFF & PUFF.

Enligt Risings beskrivning så valde PIFF & PUFF dag 1 en forumit att köra massmediadrev mot. Detta måste ha varit någon utav de fyra som hade åkt ut i slutet av dag 2, för annars så hade denne också blivit bortdriven . Dag 2 så valde PIFF & PUFF NIGHTOWL, och eftersom han fanns kvar i slutet av dag 3 så åkte han också ut.

Men nu är de borta!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,927
Location
Sandukar
Att Marco blir trolldödad under någon av de första tre rundorna har blivit någon sorts tradition i de här spelen...

Ja, även om jag denna gången körde betydligt mer diskret än vanligt så dog jag! *snyft*

Lycka till forumet! Banna alla!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21

Spännande spännande! Hur många vanliga forumiter finns det egentligen, med så många konstiga fraktioner?

Eftersom röster inte förs över till nästa omgång och jag redan förra gången sa vad jag skulle göra:
Röst: Orfeus/Tell (Ska vi förresten bestämma oss en gång för alla för vad vi ska kalla honom?)

Ganska off sen: finns det någon som kan berätta precis vad verklighetens Piff och Puff (Didi & Björn) gjorde egentligen? Att ha haft så stor inverkan på forumet utan att ens ha en användare och ha en tankeverksamhet som kan sammanfattas bajs prutt låter onekligen intressant. Någon gammal räv som vill berätta?
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21

Läskigt att det fortfarande droppar ut en massa fraktioner i det här spelet. Nästan tur att trollen tog Traffaut då, även om jag inte förstår varför. Enligt mig så hade han inte skrivit något vettigt alls.
För min egen skulll, om inte annat, så tänkte jag nu dra upp listan på alla anmälda igen. Det har ju skett en del där. Feta texter = ute ur spelet.

Anders Åstrand
Andersson
Arvidos
Björn den Gode = WALIUM - Borttrollad och Lindköpingsmaffioso
Dnalor
Dr.Markehed
Foggmock
Genesis
Hellzon = CALIGUL - Bannad
Herr Nils = FEUFLUX - Borttrollad
Johan K
Johoohno
krank = EKSEM - Regelbrott
Lindenius
magoo
Marco Behrmann = NIGHTOWL - Attackerad av Piff och Puff
Nightowl
omgitburns
Orfeus
Pilzeman
thark
Traffaut = Piff och Puff - Borttrollad
Vicotnik
Vildkatt
Walium
w176 = NALLE MED AK4 - Bannad

Nu blev det väl rätt?

Organisation är a och o i sådana här spel.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Magoo outar sig som Vrållåda

Trist att Marco rök! Jag, Marco, Herr Nils och en till var Vrållådans medlemmar. Förutom mig finns det alltså en person kvar, men denne person har varken skrivit vettiga meddelanden i Vrållådan eller gett sig till känna vid kontroller dagen efter i diskussionsforumet.

Dag 1 lämnade Herr Nils en chiffernyckel och dag 2-3 skrev både jag och Marco i chiffer, dock inte person nummer 3 (sista dagen räknas inte för då skrev personen visserligen i chiffer men ett helt oläsligt sådant). Det var Vigenèrechiffret om ni undrar.

Jag anser därför att den sista personen, tills annat bevisats, är en infiltratör och att jag nu är ensam god Vrållådait. Jag hade hoppats ha två säkra namn till er från Vrållådan, men tyvärr.

Eftersom den kvarvarande Vrålldaiten kände till Marcos identitet kan den personen vara en del i att Marco försvann. Jag har också avslöjat mitt namn och min identitet i Vrållådan, utöver det har vi inte kommit fram till något speciellt. Om du som är ensam kvar är god så SNÄLLA följ instruktionerna i mitt meddelande så att vi inte röstar bort dig.

Nåja, min hemliga identitet är hur som helst inte värd att bevara längre, jag är STORUGGLA, gillar jazz, keso och uttryck som "slemma typer".

Nu går jag på jobbet, återkommer torsdag kväll.

/Magoo, brukar avsluta meddelanden på samma sätt som Storuggla, lustigt nog
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Magoo outar sig som Vrållåda

Jag tror dig, men är det inte snarare en fråga om oerfarenhet än trollighet ifrån den andre vrållådeitens sida? Baserat på vad du säger och det enda läsbara vrållådemeddelande som snappats upp så har jag mina misstankar om vem det kan vara.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21

Än en gång så slipper alltså Nightowl och Orfeus undan. Trots att de höll på med vad de påstår är legitima saker vid skumma tidpunkter. Det verkar ju rimligt att trollen hade försökt döda dem om de skickade Pm vid underliga tider och inte tillhördes trollens led. Observera att den här typen av storskalig samtida Pm-aktivitet är misstänkt även om Pm:en inte gick till Rising. Trollen får ju även kommunicera med varandra.

Orfeus borde vara enkel att rösta ut för även om han är lika misstänkt som Nightowl så är han också mer passiv och frånvarande. Att mista honom borde därför inte vara en större förlust.

Min röst går därför till Orfeus/Tell
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,796
Location
Göteborg
Jaha, och där satt jag och fånstirrade på den förra tråden och undrade när Rising skulle uppdatera. Ha!

Jag får hålla med den som sade att trollen spelar bättre än oss. Eller så har de bara mer tur. Varför i hela friden flejmade de Traffaut? Någon som har en susning?

Jag skall ta och glo igenom tråden något mer ikväll och se om jag misstänker Foggmock.

En sak till, som jag kom att tänka på häromkvällen: Hur i hela friden skall vi kunna identifiera maffian? Vi har ju inget att gå på! De är lika ivriga som vi att hitta troll, så det kan man inte känna igen dem på. Vad gäller gruppbeteende så finns det, vad, två av dem kvar? Det är jäkligt svårt att hitta gruppbeteende då. Så vad har vi att gå på? Hoppas på turen? Gå på känsla?

Vad gäller Orfeus/Tell, så tycker jag att det börjar bli dags att slänga in en ersättare för honom om han inte hör av sig snart.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jaha, ska väl försöka ge min syn på det hela. Inte för att det är mycket att hurra för men, men...

Arvidos: Enligt min bok grön, dvs jag har inga misstankar riktade mot honom. Hade ingen bestämd åsikt innan han postade sin enorma sammanfattning, men i och med den så anser jag honom fri från misstankar.

Dr.Markehed: Friad enligt Genesis och då jag har valt att tro på Genesis så ser jag ingen större mening i fråga sätta hans info

Genesis: Grön, jag har svårt att tro att han och Hellzon skulle våga chansa att bluffa med att båda är troll och kastar skit på varandra. Som tidigare sagt så ser jag inte poängen med att sticka ut nacken om man inte har strålkastar ljuset på sig.

Johan K: Ingen åsikt, men vill gärna se mer aktivitet.

magoo: Osäker om infon stämmer, men den känns riktigt och vi har onekligen förlorat en viktig del i och med att vrållådan är splitrad.

omgitburns: Friad enligt Genesis och då jag har valt att tro på Genesis så ser jag ingen större mening i fråga sätta hans info.

Orfeus/Tell: Friad enligt Genesis och då jag har valt att tro på Genesis så ser jag ingen större mening i fråga sätta hans info. SeR gärna mer aktivitet, just nu lika användbar som w176, med andra ord inte alls.

thark: TROBERG, mycket möjligt... Men borde inte även nackdelen att se ut som ett troll komma med en fördel av något slag?

Vildkatt: Misstänk, jag vet inte varför men jag litar helt enkelt inte på henne.

Övriga dvs: Anders Åstrand, Andersson, Dnalor, Foggmock, Nightowl, Johoohno, Lindenius, Pilzeman & Walium har jag just nu ingen åsikt/tanke om ska försöka ta mig tid i dag och gå igenom deras tidigare inlägg.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: omg! [Röst]

Självklart ska jag bemöta dina anklagelser. Jag läste dem redan igår (jag kör ju Opera på ena skärmen och grindar WoW på den andra, hade även inloggadesidan uppe för att kunna spotta eventuell PM-aktivitet) men hann inte få nertid nog att skriva ett svar innan Rising stoppade tråden och efter det så behövde jag en god natts sömn.

Jag håller med om att det är lamt att misstänka någon som röstat på en själv, men du erkänner det iallafall och det är sunt.

Vi börjar med den första punkten på din lista: Att jag röstade på dig. Jag tycker att du har betett dig konstigt sen vi började spelet, särskilt i första rundan. Att man ändrar beteende kan såklart både vara trolligt och användigt och nu verkar du ha gjort en helomvändning. Frågan är ju, som alltid, hur pass mycket man kan lita på det. Det kan ju trots allt vara så att du efter att ha blivit pressad känt ett behov av att rentvå dig och då gör något som byborna uppenbart har stor nytta av. Rösten var ett sätt att sätta press på dig att försvara dig. Den enklaste förklaringen till ditt beteende är att du är en bybo som förstått hur man ska spela för att göra nytta, men i det här spelet så finns det sällan enkla förklaringar.

Nummer två är en enkel sundhetspost. Traffaut fanns med på min lista, intesant? Eftersom han var seriemördare så betyder ju det att han likt trollen vill ha hjälp med att rösta ut bybor eftersom det innebär att han behöver göra mindre jobb själv.

Nummer tre är dock det jag finner mest graverande. Det där inlägget (som jag faktiskt läste igår) antyder att du förväntar dig att det ska räcka att man postar spekulationer (vilka roller som finns, vilka fraktioner, hur många i varje fraktion) och ett logginlägg med objektiv information för att anses vara rentvådd. Så enkelt är det inte, även om vi såklart har nytta av det är det inte säkert att vi kan hitta något mönster och sätta dit någon för.

Fortsätter vi lite längre ner på din lista så finner vi ett par saker till att behandla.

- Motiveringen att du är skum är baserat på mina tidigare resonemang gällande ditt beteende och inget som jag bara plockade ur tomma luften.
- Att droppa information om sin roll är inte heller ett säkert tecken på oskuld, så det är egentligen irrelevant.
- Du leder i röster när jag röstar på dig men min röst kommer trots allt efter att jag sett att fler varit sugna att rösta på dig och jag ser det fortfarande som ett alternativ att rösta ut dig då jag helt enkelt inte litar på dig. Jag ska omvärdera den förra omgången med den nya informationen innan jag lägger en röst dock, du är måhända skum men jag tänker inte driva hårt på att få dig utröstad om det bara är min hunch, är det bara jag som tolkat på ett sätt så finns ju risken att det är fel och då vore det dumt för byn om vi skrotade en hjälpsam, oskyldig spelare. Främst ska jag undersöka hur jag ställer mig till de som det uttryckts misstanke runt flera rundor i rad. Eftersom det främst är jag som misstänkt dig så vilar jag lite i frågan om din skuld.
- Återigen, informationen om din roll kan lika gärna vara påhittad eller förvanskad och är inget som kommer få dig av kroken. I varulvsspelet gäller "actions speak louder than words", vettu. :gremsmile:

...och sen, det var ju smart att posta sent så att trollen inte skulle hinna se och flejma dig, men du efterfrågar ett siande på mig och om du hade gjort det lite tidigare kanske det hade kunnat bli av - nu har ju sannolikt siaren skickat in vem han/hon vill sia redan innan och hann heller inte byta mål. Dock så vill jag påpeka att siaren bäst arbetar i det fördolda och samlar information som vid passande tillfälle kan avslöjas för att hjälpa byn maximalt. Med lite flyt så har siaren på sin höjd kollat Hellzon (som blev misstänkt första rundan) av de som dött och har då i övrigt information på två forumiter som fortfarande är nyttig. Detta betyder dock inte att jag är rädd för ett siande, men det bör finnas mer aktuella mål som det hjälper byn mer att sia på. Men siaren: tänk själv och lyssna inte på oss.

Nu ska jag försöka sköta mitt arbete en stund också. :gremsmile:
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Glöm inte thark!

Jag skulle vilja att folk inte glömmer bort mitt inlägg från gårdagkvällan

HÄR

I och med det låter jag min

Röst:thark ligga kvar.

Jag är även fundersam kring Vildkatt som försöker verka nyttig för forumiterna genom att presentera en egen lista HÄR efter att hon sett hur Arvidos blev av med många röster på sig efter sitt listinlägg. (Vildkatt = copycat :gremsmile:)

Några har redan börjat rösta på Orfeus. Jag såg även att någon (minns ej vem) ville att han kanske skulle ersättas, vilket jag hellre ser än att vi lynchar en frånvarande spelare.

@ RISING: Är det möjligt att ge Orfeus/Tell X tid på sig att posta, och om så ej skett ersätta honom med en ny spelare?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Vem och vad är thark?

Frågan om tharks vara eller inte vara hänger ju på om vi tror på att han är TROBERG, samt att den rollen har den funktion som han påstår.

De som spelat varulvsspel oftare kanske kan svara på hur vanligt är det att det finns roller som visar fel på sierier i varulvsspel?

Sedan är ju frågan om det inte kan vara så att även TROBERG-rollen har en egen agenda (typ att alla lämnar forumet byter över till RPG Lab) och därför även han vinner om han är ensam kvar, alternativt att han är en smittspridare?
 
Top