Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 4

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Utifrån det här inlägget är jag alltså mer misstänkt än KK för mina misstankar mot Hastfer. Då vill jag påminna dig om att den du har haft som grönast i byn (recca) delade mina tankar om Hastfer. Givet behöver man inte hålla med om allt, men det kan inte riktigt vara en scum tell iallafall.

Jag ska kika på ditt case mot mig i förra rundan, men jag tror att jag har svarat på allt som rör mig (det här gäller KKs bubblande mage också).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nässe said:
I övrigt står det mellan KK (som jag misstänkt tidigare) och Mukwa.

Vad talar för och emot dessa två:
Mukwa
* Försvaret av Emp
* Drevet mot Recca, terrier-style
* Smart analys av Vimes
Tydliga misstankar på folk som hen borde veta är gröna, om hen är ulv
Måste hålla med KK om att det känns knasigt att Basenanji ska berätta hur hen ska sia..
Å andra sidan håller jag med om att vi inte ska prata om hur mitt väktande sett ut

KK
* Folk säger att hen är grym och att hen inte spelar så just nu... (som sagt tidigare, oklart för mig hur mycket man kan lite på detta...)
Tidigt drev mot Emp
Extremt fokuserad på vanilla hit och dit
Terrierar Mukwa på ett bra sätt!

Jag har farit runt kring KK hela spelet, från asgrön, till asröd, tills nu återigen ganska grön.

Jag har hållit Hafster för grön länge och tror fortfarande att han är det, men vågar inte äta upp några hattar. Jag tror kombon är

Empiricus- Vimes-Mukwa.
Försvaret av Emp
På vilket sätt är det en bra strategi att som ulv gå in och försvara sin ulvkompis och gegga ned sig i samma lera, på samma grunder? Jag tror inte att någon ulv skulle vilja det. Jag tyckte att han resonerade utifrån att inte ha fått något pm, och det kändes genuint eftersom jag hade tänkt skriva samma grej själv mer eller mindre. Och fråga dig själv om det är smart gjort att stå utanför drevet mot Emp i R2 om jag är ulv. Jag kan inte komma på varför jag skulle vilja göra det om jag var ulv.

Drevet mot Recca, terrier-style
Jag har haft ögonen öppna för annat också, men jag var på Recca mest. Att hon är bevisad grön är givetvis en liten fläck på min repertoar, men att du ger KK grönt ljus för sina terrierfasoner på mig och rött ljus på mig håller inte riktigt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Utifrån det här inlägget är jag alltså mer misstänkt än KK för mina misstankar mot Hastfer. Då vill jag påminna dig om att den du har haft som grönast i byn (recca) delade mina tankar om Hastfer. Givet behöver man inte hålla med om allt, men det kan inte riktigt vara en scum tell iallafall.

Jag ska kika på ditt case mot mig i förra rundan, men jag tror att jag har svarat på allt som rör mig (det här gäller KKs bubblande mage också).
Alltså, Hastfers vara eller icke vara kan jag inte få till en scumtell någonstans i och med att Vimes höll Hastfer om ryggen.

Jag var väl den första som valde att öppet säga att karln må få en chans och inte stämplas som ulv baföatt Lilliana hoppat av.

Recca var först att ifrågasätta och var bybo som Mukwa påpekar.

Ulv-Vimes har ju ett val här och välja sida. Han vet ju att Recca är grön och han vet ju att Hastfer är grön (om Hastfer inte är den sista ulven).

Mest impact får ju ulv-Vimes genom att gå emot bybo-Recca genom ett rätt lätt ställningstagande. Att bybo-K.K har en snel hest inställning till Hastfer gör ju saken ännu bättre med tanke på att det finns en beef mellan Grön-Recca och den eventuellt gröne Mukwa, och att ha bybo-K.K på samma sida är aldrig fel.

Att Nässe sedan och sätter Hastfer på en grön stol är ju sjukt intressant med tanke på att han är väldigt anti-Vimes nu på slutet. Det borde ha talat till Vimes fördel i och med att det talar till K.K´s fördel att jag har sett Hastfer som en rätt oskyldig och rätt kass bybo. (Jag vet att Hastfer pallar med kass bybo och det är inte så hårt menat egentligen).

Jag kan se det som att Hastfer är en perfekt bybo. En vandrande honungsfälla som kan tolkas och användas på två vis. Alternativ 1 är ju att semigröna honom och alternativ 2 är ju att semiröda honom. Inget är ju egentligen fel med tanke på vad han åstadkommit. Hans främsta misstankar har ju bevisligen varit mot dem som semirödat honom. Ett rätt klokt val att som ulv gå in och göra tvärt om då.

Givet talar det här emot mig själv och jag vet att jag kan få äta upp det från Mukwas håll.

Grejen med Hastfer är att han kommer bli en avgörande kugge i nästa runda om vi nackar Nässe och han är grön. Då kommer det vara Hastfer som är vågmästaren utan att tveka. Är Nässe grön så kommer det falla på Hastfers axlar att rösta på Mukwa eller K.K (baseras givet på att Grön-Brynolf nackas och Väktar-Nässe kolarvippen och hans skydd inte funkar).

Hastfer kommer att stå där med valet att rösta på den som varit mot honom eller den som försökt puscha och stå på samma sida som honom.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Men vad är det här.
Nu tror man allt är klart och Nässe ska dinglas röd.
Sen sitter man på lunchen och börjar läsa.
Jag får magsår.

Vet inte om jag hinner in något mer idag men OM majoriteten ät osäker på Nässe. Då är jag skraj. Inte gjort några uträkningar på vad som händer om nåhon annan blir hängd och är grön. Eller om nässe blir hängd och är grön.

Hänger vi en grön nu tror inte jag brynolf blir nattmördad.
Och om jag är kvar i spel. Hur fan ska jag få han att inse att jag är grön och den är röd?

Näe nu måste jag ta på tänkarmössan så jag får allt rätt.
Riskerar jag i något läge själv få försöka övertala brynolf att den andre är röd?

Finns det ett sådant scenario?
Jag vet inte, men det skrämmer mig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Grejen med Hastfer är att han kommer bli en avgörande kugge i nästa runda om vi nackar Nässe och han är grön. Då kommer det vara Hastfer som är vågmästaren utan att tveka. Är Nässe grön så kommer det falla på Hastfers axlar att rösta på Mukwa eller K.K (baseras givet på att Grön-Brynolf nackas och Väktar-Nässe kolarvippen och hans skydd inte funkar).
Jag är tämligen säker på att jag kommer sterba härnäst, och lämnar vi KK och Mukwa kvar kommer de otvetydigt hamna i luven på varandra. Då kommer spelet avgöras av Hastfer, som dels är nybörjare och dels inte särskilt grön. Jag är inte alls tänd på det upplägget. Där har vi den största fördelen med att skjuta upp hängningen av Nässe. Oavsett vilka som är kvar i sista rundan, är det Nässe som kommer hängas. Ingen annan är i närheten av hans ulvighet.

Det bär visserligen emot att spela så safe, då jag tror vi kan vinna direkt genom att hänga Nässe på stubben. Tre ulvar i rad är ju rätt fräsigt att ha på CV:t.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynte said:
Det bär visserligen emot att spela så safe, då jag tror vi kan vinna direkt genom att hänga Nässe på stubben. Tre ulvar i rad är ju rätt fräsigt att ha på CV:t.
Yes! Det är fedt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hastfer said:
Hänger vi en grön nu tror inte jag brynolf blir nattmördad.
Och om jag är kvar i spel. Hur fan ska jag få han att inse att jag är grön och den är röd?
Vad får dig att tro att inte Grön-Brynolf kommer att nackas?

Scenario like this:

1. K.K nattmördas
2. Mukwa hängs och är grön

Kvar i spel Grön-Brynolf, Väktar-Nässe och ingen färg alls Hastfer.

Då är det mellan Hastfer-Nässe det står och Brynolf är vågmästare.

Andra alternativ är väl att vi hänger Nässe och han är grön varpå Grön-K.K nackas.

Då står Hastfer mot Mukwa och Grön-Brynolf är vågmästare.

Så länge Brynolf är kvar är det han som är vågmästare. Nackas Brynolf är det du Hastfer.

Mukwa/K.K kommer ju gå crazy på varandra.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Hm, fast hm och hm... Ulv-nässe kan så klart skita i att mörda nån den här rundan för att kunna påstå att hans väktande funkat. För honom spelar dwt ingen roll, han behöver ä då klara sig kvar genom två utröstningar. Så även om vi sparar nässe så säger det inget om hans väktarskap...
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Konrad Konvalj said:
Hastfer said:
Hänger vi en grön nu tror inte jag brynolf blir nattmördad.
Och om jag är kvar i spel. Hur fan ska jag få han att inse att jag är grön och den är röd?
Vad får dig att tro att inte Grön-Brynolf kommer att nackas?

Scenario like this:

1. K.K nattmördas
2. Mukwa hängs och är grön

Kvar i spel Grön-Brynolf, Väktar-Nässe och ingen färg alls Hastfer.

Då är det mellan Hastfer-Nässe det står och Brynolf är vågmästare.

Andra alternativ är väl att vi hänger Nässe och han är grön varpå Grön-K.K nackas.

Då står Hastfer mot Mukwa och Grön-Brynolf är vågmästare.

Så länge Brynolf är kvar är det han som är vågmästare. Nackas Brynolf är det du Hastfer.

Mukwa/K.K kommer ju gå crazy på varandra.
Hade jag varit en ulv med lite vana av sånna här spel hade ju jag tyckt det vart mumma med Brynolf kvar som vågmästare mot Hastfer vs ulv. Hur ska jag kunna göra ett case mot K.K, Mukwa och vinna? Nässe borde ju gå att ta död på om han är ulven och är kvar.

Vet inte om Nässe outat att han vakat över brynolf senast. men är han grön borde han väl gjort det och denna runda tar han sig själv?

Är Nässe ulv kan han säga att han väktat Brynolf och fimpa K.K/Mukwa/Hastfer.
Nåja, om det är en smart grej ifall Nässe är ulv vet jag inte. Han är ju troligtvis ulven och borde hängas därför.

Magsåret får jag ifall K.K/Mukwa är den sista ulven.
Nässe hängs grön. då har ni:
Hastfer - Brynolf
Hastfer - K.K/Mukwa
Brynolf - K.K/Mukwa
att välja på?

Mukwa borde ju gå på Hastfer/Brynolf
K.K. vet ju att jag vart inne på Mukwa så det lätta valet är väl Hastfer/Mukwa.

Nu när det är nämnt för spelet så kan ju mycket väl det bli precis tvärs om.

Vet inte om jag har fått allt om bakfoten...

Men vafan, Nässe måste vara röd.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Hm, fast hm och hm... Ulv-nässe kan så klart skita i att mörda nån den här rundan för att kunna påstå att hans väktande funkat. För honom spelar dwt ingen roll, han behöver ä då klara sig kvar genom två utröstningar. Så även om vi sparar nässe så säger det inget om hans väktarskap...
Precajsly. Det är mer safe att hänga Nässe den här rundan. Då får vi ett kvitto.

Nästa runda kommer då bli kaos om han är grön. Är han röd som vi alla hemskt gärna vill tro så har vi vunnit. 3 raka ulvar! Det är respekt.

Är Nässe grön så kommer vi sitta där med Hastfer eller Grön-Brynolf som vågmästare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Brynolf said:
Hm, fast hm och hm... Ulv-nässe kan så klart skita i att mörda nån den här rundan för att kunna påstå att hans väktande funkat. För honom spelar dwt ingen roll, han behöver ä då klara sig kvar genom två utröstningar. Så även om vi sparar nässe så säger det inget om hans väktarskap...
Som jag skrev ett par inlägg upp kan vi dessvärre inte vinna något på det, för oavsett hur bra det vore att ha med Brynolf in i nästa runda så medför det att vi har en mer misstänkt.

Om valet står mellan:
Brynolf (grön) nattmördad, Nässe (grön) hämgd
Mukwa
KK
Hastfer

eller:
Hastfer (grön) hängd
Brynolf

Mukwa
KK
Nässe

så står valet ändå mellan 3 spelare och vi kommer förlora om vi inte hänger rätt person.

Fördelen, och kom ihåg det här resonemanget nu, är att vi har Brynolf kvar i spel som kan vägleda oss. Brynolf håller mig för grönast av oss andra, så det blir inte lika lätt en mukwahängning, vilket jag vet att byn tjänar på. Helt klart en idé. sparar vi nässe så kommer.brynolf vara kvar i spel. inget snack. Är nässe bybo så skyddade han sig själv förra rundan och då finns det bara en lämplig kandidat att skydda. Om nässe är ulv vet han det och kommer inte ta ut brynolg eftersom det skulle tokröda honom. Om Nässe är ulv kommer han med största sannolilhet välja att inte döda någon alls, för alla andea resultat är bara bra för byn. Brynolf i spel eller Brynolf död, det är vad vi har att välja på.

Vad tycker ni andra?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
För mig så är alternativen till Nässe Konrad och Hasse. I dagsläget iaf. Helst Hasse så man slipper noja sig över det, men samtidigt kan vi inte ha Mukwa och KK i samma rum utan uppsikt av någon myndig. Så det skulle bli KK då. Vad säger folk om det?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Nässe behöver inte nödvändigtvis ha skyddat sig själv nyss. Om han nu inte kunde väkta Basse, kunde hans tanke ha varit att skydda mig i något slags fint. Om ulvarna inte skulle våga mörda Basse, vore ju det näst bästa att ta ut Grönolf. Nu bidde det ju inte så, men det skulle iaf innebära att nässe inte kan skydda mig den här rundan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Brynolf said:
För mig så är alternativen till Nässe Konrad och Hasse. I dagsläget iaf. Helst Hasse så man slipper noja sig över det, men samtidigt kan vi inte ha Mukwa och KK i samma rum utan uppsikt av någon myndig. Så det skulle bli KK då. Vad säger folk om det?

Jag tycker som sagt Mukwa. Men måste jag välja på Hafsner och KK så hänger jag hellre Hafsner i dagsläget.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Hm, fast hm och hm... Ulv-nässe kan så klart skita i att mörda nån den här rundan för att kunna påstå att hans väktande funkat. För honom spelar dwt ingen roll, han behöver ä då klara sig kvar genom två utröstningar. Så även om vi sparar nässe så säger det inget om hans väktarskap...
Precajsly. Det är mer safe att hänga Nässe den här rundan. Då får vi ett kvitto.

Nästa runda kommer då bli kaos om han är grön. Är han röd som vi alla hemskt gärna vill tro så har vi vunnit. 3 raka ulvar! Det är respekt.

Är Nässe grön så kommer vi sitta där med Hastfer eller Grön-Brynolf som vågmästare.
Då hänger ni Mukwa
 
Top