Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 2

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Asso, när BDG bad Basse hänga på i drevet mot Larsson var jag övertygad om att det var ett sätt att försöka utröna om Basse var ulv, typ honungsfälla. Så jag var säker på att vi skulle sluta rundan med att ta ut Basse. Notera att jag röstar på Basse efter att han tar rygg på BDG för att rösta ut bybo-Larsson.
Jag har läst det här flera gånger och antingen är jag trött eller så står det att du röstade på LJSL pga att BDG kan ha planterat en honungsfälla där. Som jag skrev ganska långt efter dina kommentarer om LJSL så tog det lite väl lång tid för att någon skulle kunna komma ut med "honungsfällan larsson smakar ekologiskt, synd att det var för dyrt bara". Möjligtvis nappade Basse, men en claimad powerroll är grönande så att det förslår. Du rödade dessvärre ned dig av det. Det enda jag kan se som försvar mot det dåligt underbyggda caset av LJSL är att du är en bra spelare som troligtvis skulle kunna mer även om du var ulv, men du gav inga tecken på någon honungsfälla när jag konfronterade dig med det och först nu börjar du snacka om det. Det är på tok för segt och du är ett rött namn för mig.
Öhh... Du vet inte vad du pratar om. I slutet av R1 så sa Bdg till Basse att rösta på Larsson. Då tänkte jag: Shit va märkligt... Bdg försöker lura ut Ulv-basse genom att se om han bara kommer ta rygg som han har gjort tidigare ispel. Jag trodde att BDG testade Basse. När Basse gjorde precis som BDG ville så röstade jag på Basse direkt för att det pingade för mig att han lät BDG motivera Basses röst. Det var fällan som jag såg framför mig. Fällan var alltså "Rösta på Larsson så slipper du undan galjen, Basse".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Brynolf said:
Har lite tid ikväll och lite i morgon.
Nämen! Och det krockar inte med tallbarrsexkursionen?

Jag kommer läsa allt som du skriver! Noga!

:gremwink:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Min andra smula:


Basenanji said:
Tja, vad fan ska man göra?

Nu drar jag. Vi ses ca kvart i tio.

Då hoppas jag att ulvarna inte kan rösta ut mig. Men jag vet inte, just nu ser jag oroligt på framtiden, to say the least...

Recca, rösta på nån annan kanske?
I övrigt har jag varnat för att outa en powerroll, jag har också försökt få KK att fatta att om det blir en vana att claima vaniljroller, tja då syns jag och väktaren.

Och sen är jag otroligt förvånad att Recca inte flyttade sin röst på mig! Märkligt.
Orkade du läsa mina poster?
Fast det är ju inte svårare än att Siar-Basse claimar en vanilla roll om så behövs?. Att det är fult att ljuga tycker BDG, men inte jag. Det är ju en rätt vettig lögn och för byns bästa.

Hade du claimat en vanillaroll och sedan klivit ut som Siare mot slutet (nu var inte jag delaktig då, men om jag hade det) så hade inte jag röstat ut dig. Det är ju idioti att rösta ut någon som kliver ut en Siare.

Att som ulv först claima en vanilla roll och sedan snorta åt sig en siar roll innan ding-dongen är väl inte direkt troligt?

Att som ulv claima en siarroll mot slutet utan att tidigare ha dragit på sig vaniljrocken är ju heller inte helt troligt? De gånger det händer så vinner byn på det i slutändan ändå om jag inte är helt ute och cyklar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Visserligen är det att kasta sten i glashus, men alla ströröster utspridda överallt i slutet är suspekta. Ulvarna såg givetvis åt vilket håll det barkade; dvs att de som riskerade hängning alla var bybor och behövde inte riskera pälsen genom att hoppa på något av dreven. Visserligen hade det ju varit mumma för dem att tjocka över drevet på siar-Basse, men det hade ju luktat väldigt torskigt. Jag tror att Basses siar-claim fick ulvarna att sitta ännu mera still i båten för att inte kunna anklagas för att ha påverkat utgången när en powerroll stod på spel. Nu var det visserligen ingen (utom Mukwa som mest larvade sig) som röstade något efter outningen så just det säger inte så mycket.

De som inte deltog i dreven mot Larsson och Basse var:
Brynolf
Konrad
Hastfer
Mukwa
Nässe

Här tror jag vi har en svansägare.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Basenanji said:
Jag ville mest höra dina tankar.
Mina tankar är mest "fnuk, har jag missat något, dammit, nu måste jag kolla och se om jag har missat ett mönster för att jag missat en röst nånstans!"

Men, såhär har min granskning blivit, jag har gjort 6 stycken fel:

Min röst från Konrad Konvalj till Björn Den Gode 2013-04-02 lades 11:56, jag skrev 11:58

Reccas röst från Mukwa till LJSLarsson 2013-04-02 19:13 skrev jag i den övre listan men missade att få med i den längre nedanför.

Räknade Mukwas röst 2013-04-02 20:09 från BDG till mig även fast den inte var i fetstil

BDGs röst från Nässe till LJSLarsson 2013-04-04 lades 17:34, jag skrev 17:36

Basenanjis röst från mig till LJSLarsson 2013-04-04 lades 17:56, jag skrev 17:54

Jag räknar inte Reccas röst på Basenanji 2013-04-04 18:01 igen, hon lade den första gången 2013-04-04 12:42

Nu så skall runda 1 vara komplett: Simsalabim

Röst: Brynolf - för att jag fortfarande känner alltför mycket mellanmjölk. Svag röst som attan, speciellt när jag förra rundan velade bort att rösta på Brynolf just för att jag inte bara ville gå på magkänsla. Men jag skall se över allt jag har i morgon igen och förhoppningsvis fatta varför magen säger att Brynolf är lömsk eller fatta att magen har fel.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hastfer said:
Recca. (Jag ska ta en snabbkurs i forumskrivande så jag kan lägga in citat. Men de får bli i helgen):)

Är jag röd nu för att jag inte blev nattmördad? Eller för att jag inte outat en siar-roll (fast en del hävdar att jag gjort det)? Eller för att jag har dig och mukwa som misstänkta ulvar? Helt enkelt, varför ser du mig som röd? Om det är en kombo av ersättar-roll och mitt resonemang som du tycker är obyboigt får du gärna utveckla det.
Nämen. Är jag en ulv enligt dig. Det är ju skitmärkligt. För i slutet av R1 så skrev du ju så här
Recca känns inte helt grön men de är jag väl nästan ensam om att tycka.
Så jag gick från inte helt grön till ulv. Hur? Motivera gärna.

I en klassiker så har man inte jättemycket att gå på. Du har inte gjort något som jag tycker ser grönt ut men väl saker som haft ett rött skimmer. Jag har inte kunnat identifiera mig med något av det du skrivit, inte känt några bybovibbar från dig, inte förstått mig på dina resonemang och Liliana droppade som sagt från spelet vilket historiskt, mig veterligen, ofta haft att göra med vilken roll man har fått i spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Basenanji said:
Brynolf said:
Har lite tid ikväll och lite i morgon.
Nämen! Och det krockar inte med tallbarrsexkursionen?

Jag kommer läsa allt som du skriver! Noga!

:gremwink:
Nä, det är först på lördag kväll jag kommer ägna min gagreflex åt sånt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Min andra smula:


Basenanji said:
Tja, vad fan ska man göra?

Nu drar jag. Vi ses ca kvart i tio.

Då hoppas jag att ulvarna inte kan rösta ut mig. Men jag vet inte, just nu ser jag oroligt på framtiden, to say the least...

Recca, rösta på nån annan kanske?
I övrigt har jag varnat för att outa en powerroll, jag har också försökt få KK att fatta att om det blir en vana att claima vaniljroller, tja då syns jag och väktaren.

Och sen är jag otroligt förvånad att Recca inte flyttade sin röst på mig! Märkligt.
Orkade du läsa mina poster?
Kl 18.00 så anlände rollspelarna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Emps said:
Röst: Brynolf - för att jag fortfarande känner alltför mycket mellanmjölk. Svag röst som attan, speciellt när jag förra rundan velade bort att rösta på Brynolf just för att jag inte bara ville gå på magkänsla. Men jag skall se över allt jag har i morgon igen och förhoppningsvis fatta varför magen säger att Brynolf är lömsk eller fatta att magen har fel.
Brynolf är den du misstänker mest förstår jag.

Vad tror du om övriga spelare? Vart kan det finnas fler ulvar för det finns fler.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Brynolf said:
De som inte deltog i dreven mot Larsson och Basse var:
Brynolf
Konrad
Hastfer
Mukwa
Nässe

Här tror jag vi har en svansägare.
Och av dessa är ju jag själv grön som en marsiansk gurka, och Mukwa röstade på bybon BDG. I min erfarenhet är det vanligare att ulvar röstar på varandra i sådana lägen när det inte är någon risk att det kommer leda till hängning.

Återstår KK, Hastfer och Nässe.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Brynolf said:
Brynolf said:
De som inte deltog i dreven mot Larsson och Basse var:
Brynolf
Konrad
Hastfer
Mukwa
Nässe

Här tror jag vi har en svansägare.
Och av dessa är ju jag själv grön som en marsiansk gurka, och Mukwa röstade på bybon BDG. I min erfarenhet är det vanligare att ulvar röstar på varandra i sådana lägen när det inte är någon risk att det kommer leda till hängning.

Återstår KK, Hastfer och Nässe.
Hrm, baserade detta på Empys röstsammanställning, som visst har korrigerats nu. Nässe röstade på Larsson och är således off the hook enligt ovanstående resonemang.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det där med att sitta still i båten efter siarclaimet gäller förstås även ulvar som redan råkade ha sin röst på Basse. Det är ju alldeles för smaskigt att motstå att hoppas på att någon bybo kanske snubblar till i huvet och tippar över drevet på siaren. Och det är ju lätt att påstå att man inte hann flytta sin röst på de tio minuter som fanns kvar efter claimet. En bybo som är på hugget skulle ju naturligtvis hoppa av Basse-drevet bums.

Så Recca och Empy får lite rött skvätt på sig i och med detta.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Emps said:
Röst: Brynolf - för att jag fortfarande känner alltför mycket mellanmjölk. Svag röst som attan, speciellt när jag förra rundan velade bort att rösta på Brynolf just för att jag inte bara ville gå på magkänsla. Men jag skall se över allt jag har i morgon igen och förhoppningsvis fatta varför magen säger att Brynolf är lömsk eller fatta att magen har fel.
Brynolf är den du misstänker mest förstår jag.

Vad tror du om övriga spelare? Vart kan det finnas fler ulvar för det finns fler.
Det känns som att det borde finnas åtminstone en ulv i något av de två stora slutdreven, det bör väl vara i Ulvaintresse att få ut antingen LJSLarsson som vi vet är grön nu eller Basenanji som claimat siare. Eller är det bättre att inte beröra sig med något av de stora dreven och gräva ner sig i en duell a la Hastfer vs Mukwa?

Spontant känns båda alternativen som mindre än otroliga, jag dras själv (som många andra också verkar göra) mot Hastfers irregulariteter. Men det gör att jag inte vill titta där, för alla andra gör ju det, och då kanske vi blir blindsidade av någon annan.


Anyhow.
Ponera 3 Ulvar. Varför dödade de just BDG, och var de med och valde att hellre rösta ut LJSLarsson än Basenanji?
Eller höll de sig ifrån att haka på de dreven när de tog fart och stannade där de var?

Kvarvarande spelare
Röstade på LJSLarsson:
Vimes 2013-04-03 21:17
Basenanji 2013-04-04 17:54
Nässe 2013-04-04 20:59

Röstade på Basenanji:
Recca 2013-04-04 12:42
Empiricus 2013-04-04 20:48

Röstade på Empiricus:
Brynolf 2013-04-01 22:10
Konrad Konvalj 2013-04-04 17:59

Röstade på Mukwa:
Hastfer 2013-04-04 19:32

Röstade på Hastfer:
Mukwa 2013-04-04 13:39

Brynolfs röst som ligger kvar på mig sedan start, tillsammans med lågtflygandet, gör mig mest misstänksam mot honom.

Det skulle ju vara intressant (och kanske snyggt) om Ulvarna var Brynolf, Hastfer och Mukwa som finurligt tittar och skrattar åt oss där vi snärjer in oss.
Men det känns inte rätt helt heller, jag måste filura vidare på det.

Min inaktivitet bör för övrigt lösa upp sig efter lördag, för på lördag är det högskoleprovet, och efter det så kan jag prioritera nöjen mer. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Det där med att sitta still i båten efter siarclaimet gäller förstås även ulvar som redan råkade ha sin röst på Basse. Det är ju alldeles för smaskigt att motstå att hoppas på att någon bybo kanske snubblar till i huvet och tippar över drevet på siaren. Och det är ju lätt att påstå att man inte hann flytta sin röst på de tio minuter som fanns kvar efter claimet. En bybo som är på hugget skulle ju naturligtvis hoppa av Basse-drevet bums.

Så Recca och Empy får lite rött skvätt på sig i och med detta.
Snarare får vi väl grönt skvätt på oss, eller hur tänkte du nu?

Ponera att det finns två drev. Båda dreven går mot två bybor. Den ena bybon claimar siare. En ulv som inte byter till den andra bybon i det läget är väl bara dum? För inte sitter man kvar och försöker dreva ut en bybo som också är siare? Det finns ju inget att förlora på att i sista stunden gå in och lägga sin röst på Larsson klockan tio i tio i det läget och därmed inte ligga med röst på siaren i sluttampen?

Frågan är varför ulvarna inte nattdödade Basse? De kanske bara inte vågade chansa på att Basse skulle bli väktad? Eller kanske var det helt enkelt så att ingen ulv satt inloggad i sluttampen av rundan? I så fall är ju knappast mitt alibi för kvällen, dvs Cissi och Mårten som jag spelade med, något speciellt bra alibi.

Sen så måste jag säga att det du föreslår ser riktigt riktigt ulvigt ut:
Det är ju alldeles för smaskigt att motstå att hoppas på att någon bybo kanske snubblar till i huvet och tippar över drevet på siaren.
Vem skulle det vara som snubblar till i skallen sista minutrarna och röstar på en outad siare menar du?? Menar du att ulv-empi eller ulv-recca skulle sitta och gnugga sina händer de sista tio minutrarna och vänta och hoppas på att den där idioten snubblar till; vem? Vem skulle göra nåt sånt??

Nä alltså...

Röst: Brynolf
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Chilla ned nu och koncentrera dig på att hjälpa mig att gröna dig istället. Tänk också på att ett sånt inlägg förmodligen hade fått dig bannad i andra delar av forumet. Jag tar det piano när du skriver mongo efter en ängslig fråga om varför jag misstänker dig, men vill inte att varken du eller tonläget spårar ur totalt. Så chilla nu.

DU KAN INTE FÅ MIG TILL ATT HA STARTAT LJSLARSSON DREVET!!
Jo, det kan jag. Men jag vet att du hoppade av. Det är ett väldigt smart ulvdrag, känn dig hedrad. Mig veterligen var det bara Vimes som tyckt att LJSL sölat lite innan ditt inlägg. Det ska tilläggas att du var grönast i byn när du gjorde sammanställningen, och om du är ulv så är det ascoolt att utnyttja den positionen på det här sättet. Skendrev är jag inte mycket för, av just den här anledningen. Det är så risky att en bybo gör bort sig, som kan ha hänt i det här fallet. Och även om de inte gör bort sig så underlättar det för ulvar att komma med skitanklagelser och sedan i efterhand hävda att det var menat som ett skendrev. Bättre att alltid rösta på den som är mest skum. Dessutom skriver du att LJSL var mest skum vid det här tillfället, och det i sig tycker jag är skumt eftersom jag inte har sett någonting på honom. Det skulle isåfall vara en regelrätt lögn eller slappt bybospel från din sida.

Nu har du alltså uppgraderat det till en förstaklassens ping.
Andraklassens för att vara petig. Jag håller Hastfner för troligare. Jag tog ganska hårt på det då också, men givetvis tar jag hårdare på det nu när jag vet att LJSL är grön.

Men om jag är bybo, tycker du att det är smart eller dumt av mig att se hur många som hoppar på ett drev jag vet bygger på felaktiga grunder?
Går det i lås så får man ut massor av info, men jag vettefasen om det väger upp för sådana här incidenter när det inte gör det. Eller menar du att det gick i lås? Isåfall är det bra att rätta till det innan personen man tänker skenavrätta så att säga skenar iväg till galgen...

Du tar inte i beaktande att jag släppte mina misstankar mot honom när han spelade upp sig.
Jo, det har jag gjort. Men jag har inte dragit några stora växlar på det. Givetvis är det en törn i mina anklagelser, men anklagelserna består inte bara av att det är LJSL heller, utan att du lika gärna kan efterkonstruera motiven till analysen av LJSL. Jag har inga garantier för att det inte skulle vara så. Ditt motiv kom efter caset och då kan du lika gärna ha hittat på det för att ha ett case att skriva om och sedan, efter att ha stött på patrull, formulerat ett par anledningar (varav skendrev är det ena) till varför du gjorde analysen.

Om något ska du fokusera dina misstankar på de som röstade på Larsson helt omotiverat och fick honom hängd!
Det kommer andra göra så det är inte lika viktigt att jag gör det.

Recca said:
Mukwa said:
Jag hittade även en liten godisbit att suga på:

recca said:
Alla har K.K som bybo menar jag förstås men det fattar ni. "Åh nej, Recca skrev fel, hon är ulv!! K.K oxo!"
Allt måste inte vara dödsallvarligt hela tiden, därav mitt skämt. Om det vore rödaktigt att skoja till det så undrar jag varför du inte jagar Basse med blåslampa, siarclaim eller ej?
Nej absolut inte, men det är inte humorn jag reagerade på. Du citerade inte den andra delen där du kommenterar LJSLs felskrivning ('Vimes' istället för 'Mukwa'). Jag menar att det är likvärdigt med ditt felsteg, men då tyckte du att LJSL hade gjort bort sig ordentligt. Jag tycker alltså inte att felsteget som LJSL hittade på dig var någonting att anklaga dig för.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Recca said:
Brynolf said:
Det där med att sitta still i båten efter siarclaimet gäller förstås även ulvar som redan råkade ha sin röst på Basse. Det är ju alldeles för smaskigt att motstå att hoppas på att någon bybo kanske snubblar till i huvet och tippar över drevet på siaren. Och det är ju lätt att påstå att man inte hann flytta sin röst på de tio minuter som fanns kvar efter claimet. En bybo som är på hugget skulle ju naturligtvis hoppa av Basse-drevet bums.

Så Recca och Empy får lite rött skvätt på sig i och med detta.
Snarare får vi väl grönt skvätt på oss, eller hur tänkte du nu?

Ponera att det finns två drev. Båda dreven går mot två bybor. Den ena bybon claimar siare. En ulv som inte byter till den andra bybon i det läget är väl bara dum? För inte sitter man kvar och försöker dreva ut en bybo som också är siare? Det finns ju inget att förlora på att i sista stunden gå in och lägga sin röst på Larsson klockan tio i tio i det läget och därmed inte ligga med röst på siaren i sluttampen?
Visst är det som du säger att det skulle vara grönande (och därmed bra för ulvar) att hoppa av Basse-drevet. Men man kan ju inte påstå att det vore ulvigt att göra det. Att stanna kvar på Basse är i stället ulvigt (men inte bra för ulvar), och kan som sagt bortförklaras med att man inte hann byta om det kniper.

Sen så måste jag säga att det du föreslår ser riktigt riktigt ulvigt ut:
Det är ju alldeles för smaskigt att motstå att hoppas på att någon bybo kanske snubblar till i huvet och tippar över drevet på siaren.
Vem skulle det vara som snubblar till i skallen sista minutrarna och röstar på en outad siare menar du?? Menar du att ulv-empi eller ulv-recca skulle sitta och gnugga sina händer de sista tio minutrarna och vänta och hoppas på att den där idioten snubblar till; vem? Vem skulle göra nåt sånt??
Ja, det skulle tarvas en riktig idiot. Alternativt någon som av någon anledning inte tror på Basse. Alternativt en Vimes som får slutminutspanik. Alternativt en Konrad som vill röra om i grytan. Etc, etc. Vad som helst kan ju hända i slutminutrarna, det har vi sett förr.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca said:
Mukwa said:
Asso, när BDG bad Basse hänga på i drevet mot Larsson var jag övertygad om att det var ett sätt att försöka utröna om Basse var ulv, typ honungsfälla. Så jag var säker på att vi skulle sluta rundan med att ta ut Basse. Notera att jag röstar på Basse efter att han tar rygg på BDG för att rösta ut bybo-Larsson.
Jag har läst det här flera gånger och antingen är jag trött eller så står det att du röstade på LJSL pga att BDG kan ha planterat en honungsfälla där. Som jag skrev ganska långt efter dina kommentarer om LJSL så tog det lite väl lång tid för att någon skulle kunna komma ut med "honungsfällan larsson smakar ekologiskt, synd att det var för dyrt bara". Möjligtvis nappade Basse, men en claimad powerroll är grönande så att det förslår. Du rödade dessvärre ned dig av det. Det enda jag kan se som försvar mot det dåligt underbyggda caset av LJSL är att du är en bra spelare som troligtvis skulle kunna mer även om du var ulv, men du gav inga tecken på någon honungsfälla när jag konfronterade dig med det och först nu börjar du snacka om det. Det är på tok för segt och du är ett rött namn för mig.
Öhh... Du vet inte vad du pratar om. I slutet av R1 så sa Bdg till Basse att rösta på Larsson. Då tänkte jag: Shit va märkligt... Bdg försöker lura ut Ulv-basse genom att se om han bara kommer ta rygg som han har gjort tidigare ispel. Jag trodde att BDG testade Basse. När Basse gjorde precis som BDG ville så röstade jag på Basse direkt för att det pingade för mig att han lät BDG motivera Basses röst. Det var fällan som jag såg framför mig. Fällan var alltså "Rösta på Larsson så slipper du undan galjen, Basse".
Check. Tack för förtydligandet.
 
Top