Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Nässe said:
Basenanji said:
Hallå!

Alltså, jag har en tes och det är att om jag, Recca, Vimes, KK och Mukwa får hållas...då kan vi tjöta tills jorden går under. Jag tänker att om vi fem var på en fest och resten av festen hatade oss då skulle de arra ett parti varulvsspel med oss fem utan att dela ut någon varulvsroll öht. Så kunde vi sitta där tills solen gick upp och vi bara gnagde på varandras ben om och om igen.

Och när nån sömnig festarrangör med gråten i halsen sådär vid femtiden på morgonen försöker förklara att allt bara var ett practical joke, att vi alla är bybor, då ställer jag mig upp med värsta boyscout-minen, händerna i sidan, petar upp glasögonen lite på näsan och bara..."mm, visst, men har du hört vad Recca sa? Nej, just det! Och dessutom så vill Mukwa rösta på KK! Gå tillbaka till din fest, vi är faktiskt inne i nåt här! Jag har nåt VIKTIGT att säga...!"

Så därför NJUTER jag av att se hur Emp, Nässe, Hastfer och...och...vänta nu...var är Brynolf? Börjar lämna ifrån sig olika listor och annat. Fortsätt så. Och kanske ska jag hålla lite lägre profil, just bara för att andra ska få lite utrymme.

Röst: Brynolf

btw är att skriva på padda ett jävla straff för mina förfäders synder...
Jag tolkar det du säger såhär: vi fem är usla på att läsa av varandras spel. Att bygga case på spelstil er fem emellan är meningslöst. Så om man ska välja ditt tankesätt så ska vi skjuta undan all sådan argumentation. Korrekt?

Så hur bör ni hitta en ulv bland er? Risken är stor att minst en ulv statistiskt sett finns bland kompisarna. Håller ni andra fyra med om analysen?
Är det SM i snål textolkning du tävlar i eller vad sysslar du med?

Det Basse säger är att vi gaggar jävligt mycket. Typ. I scenariot var vi alla bybor och hans poäng var att vi skulle snacka oändligt länge för att försöka komma fram till vem som var ulv, det är typ motsatsen till att vi inte skulle kunna hitta en ulv "inom gruppen".
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Läste om din textvägg efter att jag postat min lista.

Jag kan konstatera att man kan se din text på två olika sätt. Det är lätt att tolka den grönt och känna lite pirr i kistan för dig. Men man kan också se den som ett stort... ingenting. Och vad motiverar det?

Jag har inte mycket mer att säga men pratar gärna vidare. Såhär tänkte jag :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ni ser ulvar hos varandra när ni alla är bybor. Där verkar ni vara överens. Steget att vända på det till att tänka att ni inte ser en ulv bland er är då inte långt. Det säger något om vilka argument som är intressanta mellan er fem.

Jag förstod Bs poäng och syfte, och valde att göra något mer av vad han faktisk säger. Snålt? Är det intressant om det var snålt eller ej? Det var en utkastad spontan tanke, vilket vi alla verkar vara överens om att vi bör göra för att vinna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ja, den mest uppenbara motivationen var förstås att skriva något ordentligt och verkligt förklarande till KK som tycker jag suger för att jag röstade ut Larsson. Man kan förstås ifrågasätta om det verkligen påkallade den textvägg det till slut blev, men jag menar nog att svaret därtill redan finns i texten.

Man kan mena att jag prioriterat fel, att jag borde lagt gårdagskvällens speltid på något annat, men att du tycker att mitt inlägg var ett stort "ingenting" tar jag nästan lite illa upp av.

Eller rättare: jag tror nog att du är ulv, och att du tycker att mitt inlägg var ett stort ingenting tolkar jag som att du och jag inte delar spelupplevelse.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Basse said:
Men Recca, Mukwa och KK...här har ni!

:gremdrink: :gremdrink: :gremdrink:

Njut!
Jag missuppfattade glasens storlek, för det blev tequila för hela kvällen och sedan ett glas whisky. Min drink har en bitter eftersmak i munnen nu. Men, tack!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Sitter på mobilen och kan inte kontrollera, men jag skriver det här ändå för att få ut det. Jag tänker nog hävda att Nässe är grönish. Om jag inte minns röstningarna fel, var det han som hoppade på larsson-drevet och avgjorde hängningen. Vid den tiden var det ganska klart att det stod mellan att hänga en bybo eller en annan. Jag tror inte en ulv skulle hoppa in och veva i ett sådant läge, utan försöka hålla sig utanför.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Nässe said:
Ni ser ulvar hos varandra när ni alla är bybor. Där verkar ni vara överens. Steget att vända på det till att tänka att ni inte ser en ulv bland er är då inte långt. Det säger något om vilka argument som är intressanta mellan er fem.

Jag förstod Bs poäng och syfte, och valde att göra något mer av vad han faktisk säger. Snålt? Är det intressant om det var snålt eller ej? Det var en utkastad spontan tanke, vilket vi alla verkar vara överens om att vi bör göra för att vinna.
Mmh, alltså i basses lilla fabel fanns det inga ulvar, och vi kunde inte lösa gåtan men skulle fortsätta snacka i oändlighet. Det har typ ingen bäring alls på huruvida vi kan hitta ulvar eller gröna varandra inom gruppen. Det var inte det han snackade om.

Det är intressant att det är snålt för att du som ulv dels vill skriva något, men inte riktigt orkar läsa det som skrivs och dels måste fejka ett bybopersona som tolkar det som händer i tråden. Du såg något du tänkte att du kunde skriva ommen läste det inte så noga och läste det intemed viljan att förstå det, utan snarare med viljan att hitta något att skriva om.

Så det är väldigt relevant hur du tolkar och vad du väljer att skjuta in dig på, ja.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Brynolf said:
Sitter på mobilen och kan inte kontrollera, men jag skriver det här ändå för att få ut det. Jag tänker nog hävda att Nässe är grönish. Om jag inte minns röstningarna fel, var det han som hoppade på larsson-drevet och avgjorde hängningen. Vid den tiden var det ganska klart att det stod mellan att hänga en bybo eller en annan. Jag tror inte en ulv skulle hoppa in och veva i ett sådant läge, utan försöka hålla sig utanför.
Jag håller med om resonemanget, men har ingen aning om huruvida det stämmer på Nässe. Kan du belägga det med citat och röststatistik?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag tänker att det är både kul och intressant att du Nässe nu verkar kunna delta mer än förut.

Jag skulle också vilja be dig, hur tålamodsprövande det än är, att peka ut dina favoritulvar. Oddsen är ju rätt bra just nu.

En grej jag tänker på och rätta mig gärna om jag har fel, men ser du ulvsvansar på Recca och Vimes?

Jag kanske har blivit starstruck? :gremshocked:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu hinner jag inte läsa vad folk skrivit för vi ska på utflykt men för att förtydliga:

Mitt snåla tänkande kring Bs text leder mig till detta:

Ponera att Recca säger att hon tycker Vimes spelar byboigt så blir min slutsat = ingening. Eftersom ni troligtvis inte kan läsa varandra (om man håller Bs tänkande som sant)

För att svara dig B. Jag är försiktig med att sätta svans på Recca, men har fastnat för Vimes långa text och sätter en tillfällig svans på honom. Ska kolla på honom mer under passet.

So long Suckers!!!

:gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Du kan inte tänka dig att stå själv för att DU tror att jag, Basse, Recca, KK och Mukwa inte kan analysera varandra. Det är ju inte det Basse skrivit utan något du hittat på själv. Kan du inte stå för din åsikt själv istället för att försöka gömma dig bakom Basses kjolar?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Wild night last night. :gremsmile:

Nu är jag hemma i alla fall och redo att ge mig på dessa 50 inlägg. Därför tar jag en sak i taget med början på den första frågan jag får, sen arbetar jag mig fram i tråden dårå.
Empiricus said:
Recca - Känner du att det finns en möjlighet att Mukwa kör nåt liknande som förra spelet för att som Ulv verka extra grön?
Mukwa är skitduktig och kan göra sånt. Men jag tycker ändå att han grönas av fler omständigheter. Bland annat hans klavertramp när han går ut som vanilj i R1. Okay, sure, i teori kan han vara en superulv som fubblar med flit, men statistiken säger oss att sådana inte finns.

12.05
Björn den gode said:
Empiricus said:
En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.
QFST (= Quoted For Scum Tell)

Eller nej förresten, det här kan också betyda att du är grön, men det är det absolut mest intressanta som skrivits idag så det förtjänar att citeras. Innan någon som känner dig bättre protesterar så är du dock numera med på min ulvigare än snittet lista.
BDG said:
12.46
Synd att ingen plockat upp det här. Men då försöker jag vara tydligare. Recca har redan visat varför KKs agerande inte är en tell åt något håll (då rollerna nog inte var utskickade). Vimes hade en bra kommentar när han pekade på att Vico knappast kunde ha sagt att rollerna var utskickade oavsett. Med det i åtanke så tycker jag att det inte finns så mycket att gå på i det spåret längre (även om jag inte glömmer bort det).

Men din kommentar: "Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem." Här skriver du alltså att du inte har fått någon speciell roll. Om du är bybo så är det bara dåligt, eftersom du antingen ljuger (Ljug inte!), eller inte har någon speciell roll. (Nu ska du förstås inte svara på vilket av dessa som är sant och hjälpa ulvarna ännu mer). Eller så är du ulv. Min erfarenhet säger mig att det är troligare att du är ulv än att du har gjort bort dig. Särskilt med tanke på den diskussionen som har varit tidigare så borde du inte kunna ha undgått att en sån här spekulation skulle "gröna" dig, och just därför känns det väldigt planterat.

Jag antar att din spekulation inte är rimlig om du samtidigt hävdar att du själv har fått en specialroll. (Återigen säg inte att du inte har det, vi behöver inte ha mer skada än som redan skett om du skulle vara bybo).

Jag röstade på Basenanji för att det var den spelare som jag helst ville ha ut. Och som han mycket riktigt påpekade så var det personligt. Jag vet att jag aldrig kommer kunna övertyga byn om min åsikt ifall jag och han inte har samma, och då jag vet att jag är bybo, och inte vet att Basenanji är det (och dessutom tror att jag är bättre på att hitta ulvar även om båda skulle vara det) så såg jag honom som den farligaste spelaren, därav min röst.

Men oroa dig inte, beroende på hur du svarar på det här så är det nog rätt troligt att jag byter min röst till dig.
12.56 skriver Mukwa sitt långa svar. Han har då inte läst ovanstående. Det tar längre tid att författa följande inlägg. Hade han läst BDG's klargörande över vad Empis teori innebar för outning hade Mukwa's miss varit en klar scumtell.
Mukwa said:
Att skicka iväg inlägg för att det redan tagit för lång tid att skriva det då tråden uppdateras hela frikkin tiden resulterade i att mitt förra inlägg fick det att se ut som att jag tycker att KK-Vmes är mina mest misstänkta och att vi redan har vunnit spelet (poäng för längsta mening utan skiljetecken).

Min röst faller på BDG. Jag luktade offensiv ulv i det här:

Björn den gode said:
Empiricus said:
En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.
QFST (= Quoted For Scum Tell)

Eller nej förresten, det här kan också betyda att du är grön, men det är det absolut mest intressanta som skrivits idag så det förtjänar att citeras. Innan någon som känner dig bättre protesterar så är du dock numera med på min ulvigare än snittet lista.
Jag tänkte skriva samma sak som Empi i mitt första inlägg för jag har för mig att det har diskuterats att vi ska ha pröva en restart efter en runda utan roll-pm för att komma in i spelet på ett intressant sätt. Jag tror iofs inte att det är så utan förvarning, men tanken har slagit även mig. Därför tycker jag att det är konstigt att BDG hoppar på Empi med ångvälten så fort som möjligt. Direkt efter hoppar BDG över till Vimes och anklagar honom för en pyttedetalj som inte heller går att svara på. BDG hoppar med sina scum tells utan att ha sagt något ordentligt med ett enda inlägg. Det är ulvigt.

BDGs tonfall i detta är också förvånande hårt:
Men som du [Vimes] spelar nu så hade vi inte ens fått svar på din relevanta fråga om inte jag lagt mig i. Eller för att vara lite rakare: Om du är bybo så spelar du dåligt för tillfället.
Röst: Björn den onde
13.01 har han läst vidare i tråden och inser:
Mukwa said:
Facepalm... jag är dum i huvudet... men mitt försvar till empi står jag fast vid... suck... jag suger. Sorry för den infon...
Slutsats: Mukwa är grön.

...Okay fine, vi kan tänka oss att det finns en slim chans att Mukwa är superulv. Men då ska han också vara superulv när han drevar mot mig. Ibland kan man ju få in ett superulv-move i ett spel, och det är ju lättare när man kör fluffspel. Nä... Mukwa som ulv är osannolikt för mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Sitter på mobilen och kan inte kontrollera, men jag skriver det här ändå för att få ut det. Jag tänker nog hävda att Nässe är grönish. Om jag inte minns röstningarna fel, var det han som hoppade på larsson-drevet och avgjorde hängningen. Vid den tiden var det ganska klart att det stod mellan att hänga en bybo eller en annan. Jag tror inte en ulv skulle hoppa in och veva i ett sådant läge, utan försöka hålla sig utanför.
En annan förklaring kan ju i och för sig vara att en ulv befann sig i närheten av att bli utröstad. Jag fick ju stora skälvan när jag hade två röster, trots att Larsson hade fyra röster. Om ulvarna ville tippa över är knappast Nässes röst grönande.

Eller vad tror du Brynolf?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Oj vilket aggro-inlägg, Nässe. Ok du vill inte vara trevlig. Vad är det du vill då? Du misstänker inte mig (tydligen) och du verkar vare sig bry dig om den diskussion som genererat mitt inlägg eller ens läst det speciellt noga. Vad är det du vill? Om du menar att jag är ulv är det förstås ok att jaga mig om att jag ägnat en wall of text åt att prata om mig själv och säga att jag kunde använt tiden och utrymmet mer konstruktivt. Men om du inte menar att jag är ulv får du väl ta mitt ord på varför jag skrev.

Det står inledningsvis varför jag skriver, det är visserligen i direkt relation till den diskussion jag haft med KK, men ändå. Sen tycker jag det är väldigt givande att försöka beskriva hur man upplever spelsituationen, jag tror på att man kan identifiera andra bybor (och således ulvar) genom att känna in hur man själv upplever spelet, och sedan jämföra sin erfarenhet med andras. Jag tror att självreflektion är ett sätt att jaga ulvar. Sedan har jag tillräckligt mycket varulvsspelsego för att tycka att det är relevant för spelet att jag utgjuter mig om hur jag själv spelar det.
Jag tyckte det var ett jättebra inlägg iaf. Kudos, Vimes. I like you again. :heart:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
Brynolf said:
Sitter på mobilen och kan inte kontrollera, men jag skriver det här ändå för att få ut det. Jag tänker nog hävda att Nässe är grönish. Om jag inte minns röstningarna fel, var det han som hoppade på larsson-drevet och avgjorde hängningen. Vid den tiden var det ganska klart att det stod mellan att hänga en bybo eller en annan. Jag tror inte en ulv skulle hoppa in och veva i ett sådant läge, utan försöka hålla sig utanför.
Jag håller med om resonemanget, men har ingen aning om huruvida det stämmer på Nässe. Kan du belägga det med citat och röststatistik?
(Det följande är taget från Emps röstsammanställning. Jag har inte kollat några citat.)

Empiricus hoppar av BDG-drevet 20:48, till Basse-drevet. Ställningen är då Basse 3, Larsson 3, BDG 1, Empy 2.

Nässe flyttar sin röst från BDG kl 20:59, till Larsson som därför hängs.

Så här är det ju: Vi har ett ganska unikt läge där vi till (så gott som) 100% vet att alla hängningskandidater (inkl BDG som iofs slank av kroken) är gröna. Sån tur har vi inte så ofta, utan vi brukar få gissa "om X vore ulv, skulle Y då ha röstat sådär" etc. Nu är "offrens" grönhet spikade och vi kan fokusera på de som röstade i stället.

(Men vi har iofs även Empy som ligger och bubblar på två röster och relativt lätt hade kunnat föras in i farozonen. Jag har inte tänkt färdigt kring hans situation där, men han finns i varje fall med någonstans i periferin av ekvationen.)

--------------

Vi vet dessutom att ulvarna inte ville att BDG skulle leva (eftersom de ju de facto ströp honom och kissade i hans skor). Ja, det är klart han kan vara ett mer slumpmässigt utvalt offer, men för resonemangets skulle förutsätter jag att ulvarna verkligen ville ha ut BDG. BDG låg lite halvpyrt till med tre röster på sig innan Mukwa kl 13:39 hoppade av. De som då låg kvar på BDG var Nässe och Empiricus. En teori är givetvis att ulvarna hade hoppats på att kunna rösta ut BDG, men när Mukwa hoppade av blev det mer avlägset och de fick i stället mörda honom.

Men Nässe grönas ju litegrann av det jag skrev tidigare; det stod redan ganska klart att en av grön-Basse och grön-Larsson skulle hängas. Varför då exponera sig i onödan genom att rösta där? I Empys fall var det inte riktigt samma situation; i och med hans röst hamnade Basse på samma nivå som Larsson (3 röster alltså), och han var alltså den som såg till att det verkligen skulle stå mellan LJS och Basse. Det tycker jag är betydligt mer sannolikt ulvskap än det Nässe ägnar sig åt tio minuter senare.

Jag tycker Nässe är av kroken för tillfället. Empiricus luktar däremot minst lika illa som sist jag tog en sniff.

Röst: Empiricus

(Kan tyckas vara lite vanskligt att lita på Emps röststatistik när jag misstänker honom, men dels har jag inte tid att kolla själv, och dels tror jag inte han skulle våga lura oss genom dokumentet, som ju trots allt är ganska lätt att genomskåda om man bara orkar. Sekreterar-rollen är ett utmärkt sätt att se grön ut om man gör det korrekt.)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Sitter på mobilen och kan inte kontrollera, men jag skriver det här ändå för att få ut det. Jag tänker nog hävda att Nässe är grönish. Om jag inte minns röstningarna fel, var det han som hoppade på larsson-drevet och avgjorde hängningen. Vid den tiden var det ganska klart att det stod mellan att hänga en bybo eller en annan. Jag tror inte en ulv skulle hoppa in och veva i ett sådant läge, utan försöka hålla sig utanför.
En annan förklaring kan ju i och för sig vara att en ulv befann sig i närheten av att bli utröstad. Jag fick ju stora skälvan när jag hade två röster, trots att Larsson hade fyra röster. Om ulvarna ville tippa över är knappast Nässes röst grönande.

Eller vad tror du Brynolf?
Så Empricius då?

(Minns inte röstställningen på slutet, ärligt talat)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Basenanji said:
Sitter på mobilen och kan inte kontrollera, men jag skriver det här ändå för att få ut det. Jag tänker nog hävda att Nässe är grönish. Om jag inte minns röstningarna fel, var det han som hoppade på larsson-drevet och avgjorde hängningen. Vid den tiden var det ganska klart att det stod mellan att hänga en bybo eller en annan. Jag tror inte en ulv skulle hoppa in och veva i ett sådant läge, utan försöka hålla sig utanför.
En annan förklaring kan ju i och för sig vara att en ulv befann sig i närheten av att bli utröstad. Jag fick ju stora skälvan när jag hade två röster, trots att Larsson hade fyra röster. Om ulvarna ville tippa över är knappast Nässes röst grönande.

Eller vad tror du Brynolf?
Vilken ulv skulle det ha varit? Den ende som hade fler än en röst var Empiricus, med två röster. Alla andra i farozonen var ju gröna. Visst kan det vara så att Nässe satte spiken i kistan på Larsson för att rädda en ulvpolare, men den polaren skulle ju i så fall vara Empiricus (eller du, men det måste vara osannolikt många och stora bollar av mithril inblandade för att det ska gå ihop).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Recca said:
Så Empricius då?
(Minns inte röstställningen på slutet, ärligt talat)
Precis, så om vi ska se det här som rödande för Nässe, betyder det per automatik att vi måste anta att Empiricus är ulv. Och då är det ju bättre att hänga honom, eftersom Nässes ulvskap är en variabel beroende av Empiricus.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nässe said:
Ni ser ulvar hos varandra när ni alla är bybor. Där verkar ni vara överens. Steget att vända på det till att tänka att ni inte ser en ulv bland er är då inte långt. Det säger något om vilka argument som är intressanta mellan er fem.

Jag förstod Bs poäng och syfte, och valde att göra något mer av vad han faktisk säger. Snålt? Är det intressant om det var snålt eller ej? Det var en utkastad spontan tanke, vilket vi alla verkar vara överens om att vi bör göra för att vinna.
Åh-hå-hå.

"Steget att vända på det till att tänka att ni inte ser en ulv bland er är då inte långt".

Jag kan inte hjälpa att tycka att du plötsligt blev en defensiv ulv som måste försöka förklara för oss andra att vi fem inte alls är gröna.

Nässe är absolut en hängningskandidat för mig;
1. En av mina ulvkandidater (tyvärr har jag inte jättemycket mer scumtells på honom :gremfrown: which makes me a sad cat)
2. "Säkerställer" huruvida vi fem är gröna.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Recca said:
Så Empricius då?
(Minns inte röstställningen på slutet, ärligt talat)
Precis, så om vi ska se det här som rödande för Nässe, betyder det per automatik att vi måste anta att Empiricus är ulv. Och då är det ju bättre att hänga honom, eftersom Nässes ulvskap är en variabel beroende av Empiricus.
Nä, va. Jag förstår inte. Förklara hur de hänger ihop igen. :gremsmile:
 
Top