Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Björn den gode said:
Empiricus said:
En sak slog mig också (yes, jag och skumma teorier, bear with me):Tänk om Vicotnik inte skickat ut några av de speciella rollerna ännu, utan håller på dem. Hur skulle spelet då påverkas, om det dimper ner PM som säger "Du är Ulv" eller "Du är Väktare/Siare" först när alla har kommit igång.
QFST (= Quoted For Scum Tell)

Eller nej förresten, det här kan också betyda att du är grön, men det är det absolut mest intressanta som skrivits idag så det förtjänar att citeras. Innan någon som känner dig bättre protesterar så är du dock numera med på min ulvigare än snittet lista.
Ungefär här stiger du in i spel och överser allt annat som hänt under rundan som i mina ögon är bra mycket mer intressant än den här teorin. Du är ju väldigt snabb på att trycka på att Empis just i det här inlägget ser grön ut och även är ulv på samma gång. Det är snudd på du som tillskriver honom en sån där "vanilla outning" som alla tycks se på ett helt annat vis än jag själv. Eller snudd på. Det är ju du som lyfter det som en "vanilla outning" och sedan kommer Mukwa och gör sin grej. Alltså, "facepalm-->haha, jag outade visst att jag var vanilla precis. Fan så dum jag är"

Summan av det hela är ju att det skulle vara väldigt intressant att fimpa Empis för att se vart det leder. Bra mycket mer matnyttigt än att fimpa Nässe i mina ögon.
Fast va. Det är ju fett grönande att Empis kör den teorin. "Efterkonstruktionen" var ju det som rödade Empis men sedan har han ju förklarat sig.

Empis är inte ett alternativ till hängning den här rundan.
Nä det är inte fett grönande att köra den teorin. Varför skulle det vara det?

Efterhandskonstruktionen är däremot inte av klass och den är rödande vilket jag själv också konstaterat.

Förklaringen han kört är väl varken till eller från. Det är ju inte "Whooha! Fan va najs, nu kan jag äntligen sätta en liten grön stämpel på Emis som i förra spelet!"

Förklaringen är mest ledsen hund som tappat bort sitt hundben i trädgården, och än har han inte hittat den för han tycks vara borta och leta änu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Re: Världens sorgligaste by går till valurnan...

BDG-> LJS

BDG (2) Empiricus, Nässe
Emp (2) Brynolf, Basenanji
Basenanji (2) LJS, Recca
LJS (2) Vimes, BDG
Vimes (1) KK
Recca (1) Hastfer
Hastfer (1) Mukwa

Basenanji-> LJS

LJS (3) Vimes, BDG
BDG (2) Empiricus, Nässe
Emp (1) Brynolf
Basenanji (2) LJS, Recca
Vimes (1) KK
Recca (1) Hastfer
Hastfer (1) Mukwa

Aaargh! Jag blir sur över att behöva hänga på BDG på det här sättet men jag känner mig tvungen i den här situationen. Empiricus är fortfarande det bästa valet, men okejrå vi tar väl LJS då.

Just nu ser det mörkt ut för byn om vi ska hålla på att vela så här...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Re: Världens sorgligaste by går till valurnan...

Röst: LJSLarsson
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Re: Världens sorgligaste by går till valurnan...

LJS (3) Vimes, BDG, Basenanji
BDG (2) Empiricus, Nässe
Emp (1) Brynolf
Basenanji (2) LJS, Recca
Vimes (1) KK
Recca (1) Hastfer
Hastfer (1) Mukwa

Det kanske märks att jag blir stressad av det här va?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Världens sorgligaste by går till valurnan...

BDG said:
Och vi måste samla oss, så jag kör väl Röst: LJSLarsson då.
Nähä. Det här var visst det du hade på Larsson. Du har flaggat tidigare för att du kan tänka dig att ställa upp på det, men att du lägger rösten på Larsson här beror på att du tycker Empis och Basse är grönare. Lite lösa boliner helt enkelt. Eller finns det mer djup någonstans?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Konrad Konvalj said:
Nä det är inte fett grönande att köra den teorin. Varför skulle det vara det?
Du menar alltså att han medvetet planterade att han inte har fått pm-roll (dvs ulv/power) för att se grön ut genom att komma med en bisarr teori a'la empiricus (han gjorde sånt hela tiden i förra liret). Jag menar att han orimligtvis skulle ha kommit ut med den bisarra teorin om han suttit på ett extra roll-pm. Det är super-ulv att plantera det. Men det är INTE superulv att senare efterkonstruera honungsfällan. Han hade vunnit mycket mer på att säga nåt i stil med: "Oh my bad, så långt tänkte inte jag." Istället kläcker han fällan. Men det betyder ju inte att det var det absoluta skälet till att han kom med sin bisarro-teori. Han kläcker ju bisarroteorier jämnt. Så såg det ut i förra liret också. Det kan ju ha varit en liten tanke att försöka se vilka som skulle haka på en sån teori eftersom han anade att teorin i sig var vansklig. Så tolkar jag det.

Som jag ser det kräver det en superulv för att plantera sig som vanilla-roll på det sätt som han gör det.

Men att komma ut med "honungsfällan" är däremot ett pucko-drag som inte en superulv gör.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Världens sorgligaste by går till valurnan...

Basse said:
Empiricus är fortfarande det bästa valet, men okejrå vi tar väl LJS då.
Vad är det här då? Varför röstar du inte på Empis?

Måste du följa någon dit eller vad handlar det om?

Röst: Empis

Asså, klockan är 18.00 på dina inlägg Basse ser det ut som att det är 4 sekunder kvar :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Världens sorgligaste by går till valurnan...

Nu kom rollspelarna. Damnit!

Min röst på Basse ligger helt okay.

Röst:Basenanji

(Blir lättare för Vico att hitta det)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Recca, att Empiricus börjar jiddra om någon fälla är väl för guds skull mer scumtell än att det vore galet att våga sig på något sådant?

Hursom, kan du länka till eller citera Empiricus där det tydligt framgår att han är en reko bybo som bara har...ja, jag vet inte. Jag verkar ha missat något.

Och som sagt: att Emp kommer med halvkokta teorier stup i kvarten är inte komprometterande, det är däremot idén om att han skulle hålla på att gillra fällor.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

...nä, för nu kom rollspelarna.

KK, att det är fyra timmar kvar betyder inte mycket för hälften av oss ska spela rollspel, den andra hälften ska orientera och själv måste jag ta hand om min sjuka fru.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nässes tankar om Basenanji

En grej jag tänker på när jag kollar men som inte har med B att göra är att KK i sitt första inlägg frågar B om synen på power-roller och skriver så här idag:

KK said:
Rösta skall vi ju också göra.

Röst: Basse

Hur ser du på siare/väktare i ett sånt här spel? Ut med skiten och offra på stört eller har du en annan strategi nu?
KK för en stund sen said:
Säg så här. Våra spelstilar är inte av samma stuk kort och gott. Jag tycker att man som powerrollare skall ljuga så långt det bara går. Är det oundvikligt att gå ut med sin tillhörighet så skall det ju göras på ett sätt som gynnar byn och inte en själv.

Sen kan jag ju få fråga vart jag någonsin har försökt jaga eller hitta powerroller? Jag är inriktad på ulvar och har varit så hela spelet.
Inkonsekvent och lite konstigt av KK. Bara ngt jag la märke till, och inget som har med B att göra. Dock intressant att folk verkar få det till att det var B som tog initiativ till att prata power-roller, när det egentligen var KK.

Min scum-tell står kvar kring
B said:
Och möjligen att jag dras med i nån sorts paranoia här, men det här tycker jag är lite läbbans:
Empiricus said:
Det kan också vara att min spekulation om ifall några speciella roll-PM skickats ut var lite av en fälla för att se vilka som starkt skulle opponera sig mot det eller helhjärtat stödja tanken, oavsett hur jag själv står till i rollväg.

I min paranoida värld är det en scumtell att ens öppna för att man faktiskt kan vara något annat än bybo.
Kanske inte tillräckligt för att rösta på Emp, men definitivt tillräckligt för att fortsätta hålla koll på'n.
Väldigt stor växel att dra på- försöker skapa drev på luft?

Jag konstaterar dock att jag diggar Bs pratande, han känns verkligen som han öser ur sig tankar, och det känns ju inte så ulvigt. Jag flyttar inte min röst till B. Och det verkar ju inte behövas i nuläget, heller.

Av de jag tittat närmare på ser listan ut såhär från mest till minst skum:
BDG
Basenanji
Vimes
(KK??)
Eftersom KK misstänker Emp, så tänker jag kolla på Emp för att se om det finns någon substans, och då försöka få en känsla för om KK pratar brunt eller ej.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Basenanji said:
...nä, för nu kom rollspelarna.

KK, att det är fyra timmar kvar betyder inte mycket för hälften av oss ska spela rollspel, den andra hälften ska orientera och själv måste jag ta hand om min sjuka fru.
Hehe, men det är lugnt kompis jag är kvar ett tag till.

Så här va:

Empis har spelat ett spel tidigare och kommit med galna teorier och spelat väldigt byboigt. Ponera att han är ulv.

Varför är det omöjligt för en ulv att tillskriva sig själv avsaknaden av ett pm? Det är ju ett givet faktum att karln skall göra det. Det är ingen plantering som Recca skriver utan Empis skriver ju sin bybo-teori för att han skall vara som han var senast. Alltså, galen-byboig-och lite knasig.

Det är inte Empis som tillskriver sig en vanilla outning utan det är det andra som gör.

Det Empis gör är att försöka släta över det hela med en efterhandskonstruktion. Den är ju fail och förklaringen därefter är väl inte så värst bra eller? Recca tycks köpa den rakt av och BDG också.

Efterhandskonstruktionen och det övriga Empis har lyckas åstadkomma det här spelet är mer ulvigt än hans teori. Den är rätt Empis-Bybo-Style. Att som ulv försöka spela sin Bybo-Style är svårt och det är väl inte alls en omöjlighet att inte Empis hade en tanke på hur hans teori knasade ihop sig med pm-sitsen. Det Empis vill är ju att spela byboigt och då kommer man med teorier.

Jag skulle tro att vi får ut en del av att fimpa Empis. (Mukwa? Eller nån annan kan säkert berätta exakt vad vi får ut för sånt är jag inte så bra på).

Att BDG går full attack mot Empis i steg 1 och sedan köper på sig en rätt mellanfilig ledsen hund förklaring är ju anmärkningsvärt. Det är ju inte direkt så att BDG skall vara känd för att sluta vara ångvält och köra över folk.

Empis har ju efter detta sluppit strålkastarljuset och det är fortfarande möjligt att han hänger kvar till nästa runda och att BDG lyckas få med sig några polare till Larsson istället. Det helt utan motiveringar?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

KK said:
Basse said:
Faktiskt en svår fråga - Korpa och Max Räv (be)visade ju att den där "ut med allt!"-strategin var rätt kass.
Nu vet ju inte jag om vi spelade samma lir sist Basse, men i mina ögon så gick det då väldigt bra med att laxa fram powerrollerna i R1.

Korpa räddade oss från ett nattmord.
Raven hängde en ulv åt oss.

2-0 byn.
i kombo med

KK said:
Säg så här. Våra spelstilar är inte av samma stuk kort och gott. Jag tycker att man som powerrollare skall ljuga så långt det bara går. Är det oundvikligt att gå ut med sin tillhörighet så skall det ju göras på ett sätt som gynnar byn och inte en själv.

Sen kan jag ju få fråga vart jag någonsin har försökt jaga eller hitta powerroller? Jag är inriktad på ulvar och har varit så hela spelet.
Det känns som två väldigt olika åsikter, tycker jag, och inte särskilt konsekvent. Gör mig lite undrande till om jag är rörig, KK är rörig eller om hen ändrat åsikt under spelets gång.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nässe said:
Inkonsekvent och lite konstigt av KK. Bara ngt jag la märke till, och inget som har med B att göra. Dock intressant att folk verkar få det till att det var B som tog initiativ till att prata power-roller, när det egentligen var KK.
Jag är rätt konsekvent. Jag har pratat powerroller från inlägg 1 och framåt. Jag har inget problem att prata powerroller.

Det jag har problem med är att jag är rätt ensam om att se en outning av vanilla som något man kan lita på.

Det jag är rätt ensam om är att jag tycker att powerrollare skall ljuga sig blåa gällande sina roller.

Du får nog plocka fram nått som är inkonsekvent från min sida så får jag kolla på det och svara efter bästa förmåga. Uppfattas jag inkonsekvent så vill jag försöka rätta till mina misstag. Jag är nämligen inte inkonsekvent och ser mig själv inte som inkonsekvent.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nässe said:
KK said:
Basse said:
Faktiskt en svår fråga - Korpa och Max Räv (be)visade ju att den där "ut med allt!"-strategin var rätt kass.
Nu vet ju inte jag om vi spelade samma lir sist Basse, men i mina ögon så gick det då väldigt bra med att laxa fram powerrollerna i R1.

Korpa räddade oss från ett nattmord.
Raven hängde en ulv åt oss.

2-0 byn.
i kombo med

KK said:
Säg så här. Våra spelstilar är inte av samma stuk kort och gott. Jag tycker att man som powerrollare skall ljuga så långt det bara går. Är det oundvikligt att gå ut med sin tillhörighet så skall det ju göras på ett sätt som gynnar byn och inte en själv.

Sen kan jag ju få fråga vart jag någonsin har försökt jaga eller hitta powerroller? Jag är inriktad på ulvar och har varit så hela spelet.
Det känns som två väldigt olika åsikter, tycker jag, och inte särskilt konsekvent. Gör mig lite undrande till om jag är rörig, KK är rörig eller om hen ändrat åsikt under spelets gång.
Om du läser inlägg 1 så förklarar jag ju för Basse att vi ser på förra liret rätt annorlunda. Jag såg det som kanon att powerrollerna gick ut i R1 för det gav oss 2-0.

I det här spelet har jag aldrig påstått eller velat ha ut några powerroller in plain sight eller vad det nu är man säger.

Du tycks inte riktigt ta in det jag skriver på rätt sätt Nässe, men jag svarar gärna så det är bara att bumpa på mig inlägg.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Hann inte läsa ditt svar innan jag postade, sorry.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Okej, kanske inte jätteinkonsekvent, jag menar inte att du brunas i mina ögon av detta. Jag la märke till ngt som inte stämde med min super-gröning av dig och tyckte det var lite skumt.

* Sammanfattningsvis så kan man säga att du initialt vill att B ska prata powerroller.
* Du tycker alla power roller ska ljuga och att man ska vänta så länge som möjligt med att outa dem.
* Du har erfarenheter av att det är bra att tidigt outa power-roller.
* Men du vill inte att det ska göras i detta spel
* Du är helt inriktad på att jaga ulvar och vill inte prata power-roller

Där någonstans fastnade jag, men tänker nu titta vidare på Emp, och återkommer.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Nässe said:
Okej, kanske inte jätteinkonsekvent, jag menar inte att du brunas i mina ögon av detta. Jag la märke till ngt som inte stämde med min super-gröning av dig och tyckte det var lite skumt.

* Sammanfattningsvis så kan man säga att du initialt vill att B ska prata powerroller.
* Du tycker alla power roller ska ljuga och att man ska vänta så länge som möjligt med att outa dem.
* Du har erfarenheter av att det är bra att tidigt outa power-roller.
* Men du vill inte att det ska göras i detta spel
* Du är helt inriktad på att jaga ulvar och vill inte prata power-roller

Där någonstans fastnade jag, men tänker nu titta vidare på Emp, och återkommer.
Okay. B är alltså Basse. Inte BDG eller Brynolf. Rätt udda förkortning men jag fattar det hela.

Jag vill att Basse skall berätta vad han tycker powerrollerna skall göra i det här spelet eftersom jag och Basse är stora fantaster av att få ut powerrollerna i spel i ett tidigt skede. Byn vinner matchen inte powerrollerna är vår pryl lixom.

Givet tycker jag att väktare/siare skall ljuga. Annars faller ju konceptet att powerrollerna skall hålla sig undan så länge det går.

Nä jag har erfarenhet av både och med i senaste spelet ansåg jag att det funkade bra. 2-0 till byn. Det är grymt bra. Det har säkert gått dåligt i nått spel också.

Precis. Jag vill inte ha några powerroller outade i R1. Det känns ovärt.

Jo. Jaga ulvar är väl det alla gör tippar jag på? Att jaga powerroller känns ovärt. Att prata powerroller känns väldigt aktuellt. Lixom, det är jättebra att veta hur alla tänker och känner om de små liven.
 
Top