Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 2:a rundan!

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Markering av närvaro

Lexx said:
Min positiva reaktion kring gaffeln var helt enkelt ett dumt ingame misstag [Jag har liksom aldrig varit med om liknande spel tidigare, en överdriven reaktion helt enkelt]. Gällande måns så har jag redan gett en motivering. Jag röstade heller inte på dig då tyngden kring mina mistankar inte ligger specifikt hos dig, men du rör dig i den periferin [för närvarande].
Ärligt talat har du och jag mycket olika definitioner av ordet "förklaring"...


Det du skrivit om Måns är:

"Jag ser att det verka uppstått någon sorts ohelig allians mellan Krank, Måns och Bearnie. (...) några av deras röster på mig kom ganska sent. (...) Därför är några av dom på min kardierlista."


"(...) mina iakttagelser kring krank, Måns och Bearnie och jag kan ju inte rösta på alla tre så det får helt enkelt bli: "


Med andra ord: Ska jag fatta det rätt att du tycker att en röst på Måns är välmotiverad utifrån:

1) Du tycker att det verkar ha uppstått en "ohelig allians" mellan mig, måns och bearnie.

2) Du "kan inte rösta på alla", och därför röstar du på Måns.


Det finns nästan inga ord för hur dåligt underbyggd din röst verkar i det här läget, ärligt talat. Du beskriver inte "alliansen" vidare (själv ser jag ingen sådan, så om jag ska se den måste du beskriva för mig hur du ser den och var), och "kunde inte rösta på alla" är helt sjukt vekt.


Allvarligt talat, det här är inget bra sätt att fria sig från misstankar. Det tror jag ingen annan tycker heller. Gör om, gör rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Andersson said:
Tjänar denna fråga på att utredas mer? Jag kan för min del inte riktigt få det ur huvudet. Kan det tyda på att zorakierna är oerfarna och inte tänkte efter riktigt? Men å andra sidan framstod ju knappast salig riddar Purgatory som ett hot mot zorakierna eller utgjorde en speciellt bra utgångspunkt för ett drev (att han röstade på riddar Björn håller inte riktigt, eftersom andra, som jag själv, var betydligt mer aktiv i kampanjen mot honom).

Den alternativa tolkningen är att zorakierna är så pass förslagna att det vill framstå som oerfarna. Men vi har kanske för lite kunskap om deras beteende än så länge.
Det finns i dagsläget för lite information. med lite tur kan vi bilda ett mönster av zorakiernas lönnmördande när vi har mer data... Jag tror att det är en grej att hålla i huvudet när spelet fortsätter.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: The usual suspects

riddar Björn den gode said:
Teorin går ut på att Andersson är ond för att han spelar under sin förmåga och dessutom på ett märkligt och irrationellt sätt försvarar Lexx. Lexx är ond för att han blir försvarad av Andersson plus att hans egna inlägg är oerhört skumma
Jag anser, föga förvånande, att riddar Björn är ute och seglar med sina anklagelser. Inlägget är långt som en eremits skägg men jag ska se om jag kan bena ut alla delarna i anklagelseakten. Tyvärr behöver jag för att kunna göra det måste jag skriva ett alldeles för långt inlägg.

Anklagelse 1) Jag spelar under min förmåga
Riddar Björn smickrar mig. Men i själva verket spelar jag som jag alltid gör. Den minneesgode minns att jag spelade likadant både när det gällde affairerna med Läderlappen och Wrnu. Snarare gör riddar Björn samma misstag som jag i förra rundan erkände att jag gjorde - d v s att förväxla den personliga antipatin mot spelstilen som ett tecken på att man spelar dubbelspel.

Anklagelse 2) Jag försöker skydda Lexx
Förra draget menade jag att drevet mot honom var opåkallat, det erkänner jag. Eftersom det inte kom några bra motiveringar till varför vi skulle driva kampanj mot honom argumenterade jag emot det, av det enkla skälet att jag inte var övertygad om hans skuld. Jag uppmanade också riddar Lexx - i det citerade Inlägg 9 - att argumentera mer för sin sak, eftersom hans veka och fatalistiska svar kunde tolkas som ett tecken på hans skuld. Men sedan förstärks såklart misstankarna mot honom då han fortfarande inte talar specellt mycket för sig. Det konstaterade jag ju själv i ett inlägg tidigare idag.

Anklagelse 3 Röstbytet från Björn den gode till basenanji är märkligt
Att jag bytte rösten till riddar Basenanji, hade att göra med att jag dels kommit till insikten om att riddar Björn måhända sår split och förvirring bland oss kardier, men att det inte automatiskt gör honom till zorakier. Den utlösande faktorn var riddar Risings röst på honom på söndagskvällen. Medan jag skriver Inlägget (15) med min egen röst, som svar på riddar Risings röst, lägger riddar Björn sin egen röst på Basenanji, vilken jag alltså inte sett medan jag skrev inlägg och undersökte grunderna för att anklaga riddar Basenanji
riddar Björn den gode said:
Du som har varit så försiktig hela dagen Rising, att du skulle göra ett sånt här klavertramp trodde jag faktiskt inte. Rising och Basenanji är Zoriaker!
Röst: Basenanji
Hade jag sett detta inlägg innan dagen tog slut, har dock riddar Björn helt rätt. Jag hade ändrat tillbaka rösten på honom i sådana fall, vilket jag också sagt i Inlägg 16. Som jag sagt menar jag att den typen av vilt utslungade anklagelser bara orsakar mer trubbel för kardierna än det tillför någonting.


Till dessa anklagelser anför också riddar Björn ett antal hjälpargument som antingen är logiska felslut eller så bygger de på premisser som läggs till under argumentets gång. Jag kallar dem riddar Björns ad hoc-argument

Ad hoc-argument 1)Andersson presenterar information, men gör det bara för att han är zorakier

Det är visserligen tänkbart, men det kan knappast vara så att man genom att på ett konstruktivt sätt deltar med hjälp och råd i spelet per automatik blir misstänkt. Den enda sida som gynnas av en sådan attityd är zorakierna.

Ad hoc-argument 2) Andersson är i maskopi med Lexx, men misstänkliggör honom för att rädda sig själv eftersom det ändå är kört för Lexx

Det vore synnerligen förslaget av mig om så vore fallet. Men problemet är att resonemanget för det första inte stämmer med fakta, så starkt är inte drevet mot riddar Lexx idag att hans sak är förlorad. För det andra räddar du din tes om att jag skyddar riddar Lexx, som hela din argumentation bygger på, genom att hävda att jag egentligen menar något annat när jag argumenterar mot honom. Du lämnar analysen av vad som faktiskt sägs, till en fri tolkning av vad som skulle kunna menas med vad som sägs, för att verkligheten skall stämma överens med din hypotes.

Jag överlämnar med varm hand till er andra vapenbröder, att bedöma rimligheten i riddar Björns och min argumentation. Jag vet dock att mitt samvete är rent.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: The usual suspects

Ad hoc-argument 2) Andersson är i maskopi med Lexx, men misstänkliggör honom för att rädda sig själv eftersom det ändå är kört för Lexx

Det vore synnerligen förslaget av mig om så vore fallet. Men problemet är att resonemanget för det första inte stämmer med fakta, så starkt är inte drevet mot riddar Lexx idag att hans sak är förlorad.
Det var inte vad jag menade och det tror jag att du dessutom förstår. Vad jag menade var att du inte gärna kunde låta bli att nämna Lexx när du började diskutera vilka som skulle vara misstänkta, men att du även när du gör det försöker skydda honom och hävdar att argumenten mot andra personer är starkare.

Men visst, om du nu inte skyddar Lexx så har du förstås inga problem att byta din röst till honom? Det är ju inte som att hans senare inlägg har gjort honom mer trovärdig även om jag var förvirrad en liten stund. Nu ska jag tillbaka till drakarna men återkommer kring draget.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det var faktiskt ganska finurligt... Men Purgatorius var en slumpröst eftersom han inte hade röstat än, och varför jag röstar på Basenanji förklarar jag här.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Snabbt röstbyte (Röst)

Right, det är väl ganska uppenbart att Dice inte kommer att dyka upp ikväll. Jag byter istället min röst till Lexx. Jag är inte helt säker på det ännu, men hellre att någon som tre personer vill rösta ut åker, än att en person som ingen vill rösta ut åker ut.

Dessutom är jag väldigt nyfiken på att se om Andersson kan klara av att sätta den sista rösten på Lexx.

Röst: Lexx
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Officiell rösträkning, tack!

Och för att förtydliga att det är fyra röster på Lexx (Fem på Dice om han inte dyker upp) så begär jag en officiell rösträkning nu.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Officiell rösträkning, tack!

Jag har fortfarande för lite information för att få fram något mönster. Förhoppnignsvis ger nästa utröstning något vettigare. Och för att det inte ska vara helt meningslöst:

Röst: Lexx
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: The usual suspects

riddar Björn den gode said:
Det var inte vad jag menade och det tror jag att du dessutom förstår. Vad jag menade var att du inte gärna kunde låta bli att nämna Lexx när du började diskutera vilka som skulle vara misstänkta, men att du även när du gör det försöker skydda honom och hävdar att argumenten mot andra personer är starkare.
Vilket, bäste riddar Björn, är i princip samma sak som jag hävdade att du sa, fast med andra ord. Och även denna insinuation är fel. Jag anser att misstanken mot riddar Andy och riddar Feliath är starkare än den mot riddar Lexx.

riddar Björn den gode said:
Men visst, om du nu inte skyddar Lexx så har du förstås inga problem att byta din röst till honom? Det är ju inte som att hans senare inlägg har gjort honom mer trovärdig även om jag var förvirrad en liten stund. Nu ska jag tillbaka till drakarna men återkommer kring draget.
Nej det har jag inte - men inte på grund av bredsvärdsskrammel från er sida. Framför allt väntar jag på kommentarer från Andy, Lexx själv, samt om den frånvarande riddar Dice hör av sig. Saker och ting kan ju t ex förändras radikalt beroende på om riddar Dice har fem extra röster på sig eller inte.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Officiell rösträkning, tack!

Instämmer. Och hur är det med Embergem? Han har gjort ett inlägg detta drag om jag ser rätt, och har inte röstat. Är det inte passivitetsvarning på honom med?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
[Röst] Sure thing

riddar Arvidos said:
Dessutom är jag väldigt nyfiken på att se om Andersson kan klara av att sätta den sista rösten på Lexx.
Det är klart att jag kan sätta den sista rösten på Lexx - men med riddar Björns logik bevisar jag därmed att jag och han är i förbund med varandra, skulle det visa sig att riddar Lexx faktiskt är en slem zorakier.

Röst: Lexx

Jag förbehåller mig dock rätten att ändra mig tillbaka, skulle riddar Dice behaga hedra grottan med sin närvaro.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vänta inte på mönster.

Snow said:
Jag har fortfarande för lite information för att få fram något mönster.
Sitt inte bara tyst och leta efter mönster. Det kommer nämligen ta lång tid innan det blir en givande metod att hitta zorakier på, och under tiden så ger du ju varken oss andra någon information eller gör det svårare för zorakierna att gömma sig ibland oss.

Så berätta lite om vad du tror av de andra deltagarna genom att bara analysera hur de har skrivit, till exempel. Visa lite mer oss andra hur du tänker! Ge oss en lista över dina topp 3 misstänkta, till exempel. Du kan också kommentera något som andra diskuterar, eller bara motivera dina röster lite mer utförligt. Vad tycker du om att Andersson mot slutskedet fick drevet mot Basenanji att bli större än drevet mot Lexx, till exempel? Är det en av anledningarna till att du röstar på Lexx för tillfället?

Ställ gärna frågor på samma sätt till andra deltagare, vetja! Tvinga dem att förse dig med information. I nuläget är du nämligen en av de deltagare som jag tycker verkar mest undvikande och mest misstänkt. Och jag tror att spelet blir roligare om du får övertyga mig om motsatsen genom att ta egna initiativ och hitta dina egna sätt att söka efter zorakier, än att du bara skall sitta där och vänta på att jag eller Björn ställer dig mot väggen och leder en utfrågning mot dig. Eller hur?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Antagligen hinner jag inte med någon större sammanfattning av det här draget, men jag tycker det har framgått ganska tydligt vilka jag tycker är onda, och nu på slutet har det inte varit något annat än helt ärliga analyser.

Om det skulle ta slut så vill jag också passa på att säga att det är extremt tråkigt att det finns dom som inte är här alls, det är nästan löjligt hur mycket det förstör i ett sånt här spel.

Förutom det så är jag övertygad om att Pilzeman är god och att Rising och Arvidos med största sannolikhet också är det. Oklart om jag kommer kunna komma åt datorn något mer innan draget men det ser ju ut som att den här muppiga dice har sett till att vi kommer döda Lexx utan motkandidat, vilket inte är något vidare (eller ja att Lexx dör är ju bra alltså det är den andra biten som är dålig).

Men kan jag så kommer jag kolla in igen vet bara inte om jag hinner.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Kamrater, det börjar bli tid att avlägga sin röst och ta ett beslut och jag har följt era diskussioner noga, men jag är en fåordig man. Men min enda önskan är att vi tar oss vidare i denna grotta och min röst står kvar.

Låt våra skatter, sinnen och list leda oss vägen.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Vänta inte på mönster.

Jag började faktiskt att göra en förteckning över alla och försökte hitta samband genom att föra in alla under olika grupper baserat på olika fakta, hur man röstat, lite allmänt beteende. Problemet som infann sig var att det inte sa mig ett dyft. Någon råkar säga något olämpligt och genast hoppar någon annan på honom med repliken: "Bevisa att du inte är Zorakier".

Jag kan tex repetera det som gurghe sa. Arvidos var den enda som röstade på purgatorius, som sedan höggs i ryggen. Och Arvidos ändrade sin röst. Graverande? Nej, jag tycker inte det. Det är inte logiskt för fem öre.

Tycker ni att jag inte tillför något, fine. Rösta ut mig. Men jag tror inte heller att ni tjänar på att jag slänger ur mig grundlösa korkade anklagelse åt höger och vänster som en viss annan spelare.

Sen har jag haft grymt stressiga dagar på jobbet denna veckan. Det tar tid att analysera den här tråden i detalj.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
En röst i natten

Nu har jag äntligen läst ikapp tråden. Jag vet inte om det gav någon klarhet, men det fick mig i alla fall att bestämma mig för hur jag ska rösta. Jag är inte övertygad om att Arvidos inte är zorakier, men lt oss anta att han har rätt om sin stridsgaffel, och att gafflarna får kardier att framstå som zorakier och tvärtom. Då blir plötsligt Lexx väldigt misstänkt. Nu är det här en jävla massa antaganden, och dessutom ser det ut som om jag hoppar på en bandvagn (vilket jag ju onekligen gör). Men nu skrev jag ju tidigare att jag ville se hur Arvidos klarade grottans fasor med bara en gaffel. Kanske blir det lika intressant att se hur Lexx klarar sig.

Röst: Lexx

/tobias
 

Dice

Veteran
Joined
27 Oct 2008
Messages
33
Location
Pendelbuss
Re: En röst i natten

Min åsikt står, precis som min tro, fast: Jag lägger, även denna gång, min röst på Sir Björn den Gode.

Röst: Björn den Gode.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Officiell rösträkning, tack!

Inte för att vara sådan (eller jo, lite), men Embergem har skrivit den här rundan, det tredje inlägget (inte räknat Feuflux första).

Hur som helst verkar det vara dags att rösta. Jag har hållit mig tystare den här omgången än vad jag egentligen velat, så jag får gå på vad andra har fått fram.
Det verkar som om Lexx är ett populärt mål, enligt arvidos var det fyra på honom, och sedan dess har Snow också röstat, så Dice och Snow borde då har fem röster vardera om man räknat rätt.

Helst av allt skulle jag nog vilja rösta på de som är väldigt aktiva och/eller verkar kunna spelet bra. Till exempel Andersson, Rising (som har min nuvarande röst) och Björn den gode. Folk som spelat mycket och kan sina saker är säkert minst lika skickliga på att dölja sin "sanna identitet" som att lista ut andras. Detta gör också det hela jobbigare eftersom dessa personer då börjar granska en själv lite noggrannare (vilket jag själv också skulle göra).

Detta till trots är jag ganska klar över vem jag ska rösta på.
Motiveringen är attjag ser personen som mycket provocerande och ihärdig i sina anklagelser (som det påpekats av andra spelare). Personen håller också på med lite skumma strategier som (troligen) mest är till för att förvirra den som försöker sig på en granskning. Det hela osar lite unket av försök att rikta uppmärksamhet.

Tyvärr kan jag inte ge så mycket bättre motivering än så här. Det här är fortfarande mitt första spel, och jag känner ingen här på forumet ens lite. Men nu har jag gjort ett försök.

röst: Riddar Björn den gode borde gå först in i nästa grotta.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Röststatus med 2 timmar kvar!

Andersson :
Andy : Wilmer
Arvidos :
Bearnie :
Björn den gode : Andy, Feliath, Dice, Halvtand
Dice :
Embergem :
Feliath : krank
Gurgeh :
Halvtand :
krank :
Lexx : Pilzeman, Bearnie, Rising, Björn den gode, Arvidos, Snow, Andersson, Gurgeh
Måns : Lexx
Pilzeman : Måns
Rising :
Snow :
Wilmer :

Blankröst : Embergem

Jag får klura på hur jag vill hantera inaktivitet egentligen... tills nästa runda.
 
Top