Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 2:a rundan!

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Sällskapet med riddare har länge stått och argumenterat fram och tillbaka i den första grottan och till slut kommer fram till att Basenanji ska gå först ut i strid. Inte långt efter att beslutet är taget så stormar 15 Svartnissar fram med vässade stridsgafflar! Striden börjar jämnt men faller strax över i de ädla riddarnas favör. När dammet har lagt sig ligger det 17 döda personer på marken. Basenanji har fallit för en stridsgaffel och Purgatory har en människodolk i ryggen!

När ni övriga riddare misslyckas med att förbinda deras sår och rädda deras liv så ser ni tatueringar på deras kroppar.
- Den Kardiska kronan!
- Båda två var Kardier!
- Vänta här nu, kan inte alla bara ta av sig på överkroppen så ser vi vilka som är tatuerade?
- Nej dumbom, det här är magiska tatueringar som framträder först efter att man har dött.

En kort begravning följer.

Sedan är det dags att loota rummet! Det mesta från svartnissarna är rätt kasst, men ni plockar ändå på er lite slumpvalda saker.

- Vad är det där i hörnet då?
- En kista! Varför såg ingen den innan?
- Jag öppnar den. Woah! 5 aslyxiga sköldar!
Dessa fördelas slumpvist enligt listan nedan.

Vi tackar Basenanji och Purgatory för spel. Deltagarlistan ser nu ut som följer:

Andersson :
Andy : Läderhalsband
Arvidos : Slipad stridsgaffel
Bearnie :
Björn den gode : Smaragd-prydd sköld
Dice : Rubin-prydd sköld
Embergem : Safir-prydd sköld
Feliath :
Gurgeh : Topas-prydd sköld
Halvtand : Diamant-prydd sköld
krank :
Lexx : Slipad stridsgaffel
Måns : Vass pinne
Pilzeman :
Rising :
Snow :
Wilmer :

FOTNOT: mitt internet muppade loss totalt nu. Alla som fått ett föremål eller som rapporterat in förmågor ska ha fått svar av mig. Om ni inte har fått det så skicka ett mail (min adress står i min profil) eller PM och klaga. /FOTNOT
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Illa!

Jag har egentligen bara ett par minuter och inte ens det, ty sängen kallar och jag ska upp tidigt och jobba imorgon.

Men, jag tänkte passa på att kommentera detta:

Björn den gode said:
Sen kommer vi til krank
Jag vet sen tidigare att jag aldrig förstår hur han tänker så jag överlämnar analysen åt de med sådant sinnelag men vill ändå ge en observation och en möjlig tolkning av den. Jag har under dagen gjort flera grova anspelningar på att krank skulle vara god, jag har sagt att jag inte tänker anklaga honom på länge, att han är den enda jag litar på just nu och jag röstade ett tag till och med som honom. Om någon skulle göra så mot mig så skulle jag bli misstänksam och definitivt vilja ställa frågan vad är det som händer. Krank har valt att helt och håller ignorera det här. En möjlig tolkning är att han är Zorakier, inte riktigt säker på vad jag håller på med men vill låta bli att peta i det ifall jag hade planerat att fortsätta med det fram till natten eftersom han då skulle kunna döda mig och sen ha slagit två flugor i en smäll.
Aj aj, Björn! Nu har du hoppat i galen tunna. Jag som tyckt att du var bland de vettigare (vilket jag också skrivit - utan att du reagerat, no less!)...

Men nå, mer konkret:

Nä, tydligen begriper du inte hur jag tänker. Jag har ignorerat det av den enkla anledningen att jag inte riktigt vetat hur jag skulle reagera. Jag har trott, och tror väl fortfarande, att du är one of the good guys, mest på basis av att du kommit med en massa hyfsat hjälpsamma och vettiga idéer och kommentarer. Därför kände jag ingen spontan anledning att låta varningsklockor ringa bara för att du uttryckte tilltro till mig. Eftersom jag inte kom på nåt bra sätt att reagera lät jag saken bero.

Det som behövs göras just nu är väl egentligen analys av röstmönster - röster som flyttades hit eller dit och så vidare, men det lämnar jag med varm hand åt andra, ty jag måste som sagt gå och sova.


Och spontant, en sista sak: Varför i helvete plocka Purgatory? Varför inte plocka t.ex Rising? Vore jag Zorakier skulle jag plocka Rising direkt, helt enkelt baserat på hans överlägsna kunnande och erfarenhet. Jag är inte redo att skapa bandvagn mot honom ännu, men det finns ganska många jag skulle ha valt före Purgatory.

//Krank, sömn
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Bah!

Jag vet inte om du tycker att det är ok Feuflux, men jag vill ändå lämna ett kort "Bah!" svar.

TACK till alla! Det var jätteroligt, jättespännande och min november började på bästa sätt. Nu får jag ta revansch i Genesis musikutmaning!

Det kommer bli en alldeles speciell omgång och jag vill understryka hur bra det var av Feu att ta initiativet till denna omgång. Att dessutom göra det på det här sättet (magiska grejjer, Kardien vs Zorakin mm) gör det lättare att svälja stoltheten och utbringa:

Jag klantade mig- låt nu andra Kardier göra ett bättre jobb!

Återigen: tack!

/Sir Basenanjis spöke

PS. Nej, helt knäpp är jag inte. Jag återkommer med varför jag röstade som jag gjorde efter spelet!
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
krank said:
Och spontant, en sista sak: Varför i helvete plocka Purgatory? Varför inte plocka t.ex Rising? Vore jag Zorakier skulle jag plocka Rising direkt, helt enkelt baserat på hans överlägsna kunnande och erfarenhet. Jag är inte redo att skapa bandvagn mot honom ännu, men det finns ganska många jag skulle ha valt före Purgatory
Betänk dock möjligheten för zorakierna att välja sitt offer baserat på just detta. Låt oss anta att det finns en av oss Karder som har förmågan att rädda den lönnmördade om han gissar rätt. Om zorakierna tänkt på det är det möjligt att dom valt en lågprofilspelare för att minska chansen för denne "läkare" gissar rätt. Samtidigt så skickar man då misstankar mot högprofilspelarna, eftersom alla förväntar sig att dessa ska plockas först.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Sen när räknas Svartnissar som personer? Pah, kreatur är vad de är.
En sanbb kommentar som inte hanns med i förra rundan, svar till Björn den gode:
Observeras bör också att varken Snow eller Arvidos svor eden om att vara ärliga. Detta resulterade i att dom fick exakt noll röster på sig och vid en snabb genomläsning är det vad jag kan se knappt nån som har vänt det mot dom heller. Jag tycker det är misstänkt att inte vilja vara ärlig om man är bybo.
Det härskulle vara vettigt sagt av vem som helst utom Snow, Arvidos eller dig. Just det, du svor aldrig den första eden och hade en förklaring som jag trodde på då. Applicera denna på dem också, så ska du se varför de har låtits hållas. Just nu känns det som att du söker dig omkring efter anledningar att få andra att se misstänkta ut. Om du skulle vara (jag misstänker inte dig nog för att rösta på dig än) zorakier kan jag tänka mig att detta är en grund att dra fram när de större hoten är undanröjda, samt att försöka få oss andra att fundera på vad de halvt inaktiva Arvidos och Snow gjort hela tiden. Ju fler vi Kardier tycker är värda att undersöka, desto mindre risk för dig att vi fastnar för just dig, inte sant?
DOCK tycker jag ändå att vi bör fundera på vad de halvt inaktiva Arvidos och Snow gjort hela tiden. Snow har haft ursäkter ibland, samt rollspelat sin frånvaro vilket gett en mer närvarande känsla än Arvidos. Dock har ingen av dem sagt speciellt mycket. Liksom krank efterlyser jag ett ordentligt genomdrag av användarlistan med åtminstone röstningsmönster imorgon. I en otroligt osannolik händelsa kanske jag gör ett själv.
Godnatt, kära bröder, och låt oss vila efter denna svåra strid, som kostat oss två bra män.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Bah!

Äsch, givetvis ska ni få mumla några sista ord innan livsgnistan falnar. Tyvärr blev ni ju begravna i trådstarten så... hmm, men det finns ju magi för att tala med de döda! Purgatory får också gärna göra ett sista inlägg om så önskas.

(Och Gud vad sömnig jag är. Jättekul att du gillade spelet.)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
riddar krank said:
Och spontant, en sista sak: Varför i helvete plocka Purgatory? Varför inte plocka t.ex Rising? Vore jag Zorakier skulle jag plocka Rising direkt, helt enkelt baserat på hans överlägsna kunnande och erfarenhet. Jag är inte redo att skapa bandvagn mot honom ännu, men det finns ganska många jag skulle ha valt före Purgatory.
Jag håller på sätt och vis med riddar krank. Det är konstigt att Rising får vara kvar. Men det finns å andra sidan förklaringar till att det kan bli så. En förslagen zorakin skulle ju kunna spara riddar Rising, för att vi kardier själva i våra förföljelsemaniska vanföreställningar skulle kunna rösta honom att gå mot sin säkra, ärorika död. Som de säger i områden där pöbeln får påverka rättskipningen, jag anser att juryn fortfarande överlägger vad gäller riddar Rising.

riddar Björn den gode said:
Du som har varit så försiktig hela dagen Rising, att du skulle göra ett sånt här klavertramp trodde jag faktiskt inte. Rising och Basenanji är Zoriaker!
Röst: Basenanji
Vad gäller riddar Björn den gode, gjorde jag nog ett misstag i förra gottrummet. Ovanstående uttalande, som måhända blev tungan på den berömda vågen, stämde inte till mer än halvparten. Jag borde ha låtit min röst förbli på honom. Uttalanden som det ovanstående tyder på att han antingen är en slem zorakin, vilken försöker så split bland oss och förleda oss med dimridåer. Alternativt är han en föga kompetent folkförledare som är farlig för oss kardier, emedan hans agerande orsakar mer tvedräkt och förvirring bland oss än det gör nytta.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Bah!

Då får jag väll också ta farväl av mina tappra riddarbröder, hoppas ni besegrar zorakierna!

Jag tyckte att detta vär väldigt roligt, och om någon vill starta något liknande i framtiden så är jag garanterat med igen. Då är det ju bara att hoppas att jag inte åker ut efter en runda :gremshocked:

Farväl, Purgatory
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Något om röstningsmönster drag 1

En snabb analys av röstningsmönstren i föregående grottrum kanske kan säga något om vilka de ruttna äpplena i vår korg är.

Nedanstående lista visar vilka riddare som röstat på vem (samt i parentes vilken person i ordningen de var som röstade på personen)

Andersson - Björn (1), Basenanji (6)
Andy - Basenanji (1)
Arvidos - Purgatory (1), Basenanji (3)
Basenanji - Andy (1), Dice (1), Gurgeh (1), Wilmer (4)
Bearnie - Andy (2)
Björn den gode - Basenanji (2), Wilmer (2), Basenanji (5)
Dice - Björn den Gode (3)
Embergem -
Feliath - Rising (2), Björn den gode (5)
Gurgeh - Bearnie (1)
Halvtand - Embergem (1)
krank - Wilmer (1), Lexx (4)
Lexx - Rising (1)
Måns - Björn (2), Dice (3), Lexx (3)
Pilzeman -Lexx (1), Bearnie (2), Dice (4), Ingen, Lexx (5)
Purgatory - Dice (2), Björn den gode (6)
Rising - Arvidos (1), Wilmer (3), Basenanji (4)
Snow - Björn (4)
Wilmer - Lexx (2), krank (1)

(Med reservation och ödmjuka ursäkter för fel som uppstått under den sena timmen)

Som referens har ni utfallet av förra draget nedan:

Feuflux said:
Topplista med röster
5 - Basenanji (Andy, Arvidos, Rising, Björn den gode, Andersson)
4 - Björn den gode (Dice, Snow, Feliath, Purgatory)
4 - Lexx - (Måns, krank, Pilzeman, Bearnie)
1 - Embergem - (Halvtand)
1 - krank - (Wilmer)
1 - Rising - (Lexx)
1 - Wilmer - (Basenanji)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Frånvaromeddelande på tältduken

Jag vill bara medela er bröder att jag kommer sluta mig i mig själv under morgondagen för att sörja våra två fallna kamrater och önska dem en god hädanfärd.

[Ska på tjänsteresa måndag-tisdag, och då staten inte bedömer det säkert att ge mig en bärbar dator så är min internettillgång osäker. Jag är garanterat åter vid datorn tisdag kväll.]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Oj, oj, oj.

Intressant att vi alla får reda på vilka som plockat på sig föremål. Det kommer nog göra att diskussionerna under den här dagen kommer handla om helt andra saker än under föregående dag.

Typiska frågor vi måste ta ställning till är:

1. Skall de som plockat på sig föremål någonsin berätta vad dessa föremål har för kraft?

2. Skall vi öppet diskutera och göra gissningar kring föremålen; såsom vad vi tror att de har för krafter och komma med förslag och råd på hur de i sådana fall bör användas?

och

3. Skall vi försöka skydda dem som plockat på sig föremål, genom att i första hand låta dem utan förmågor gå i täten?

---

Jag är nyfiken på att få höra vad var och en av er anser, men själv anser jag tills vidare:

1. Det vanliga (när folk har förmågor från start, men ingen vet vilka det är som har förmågor och vilka det är som saknar dylika) är att man låter bli att avslöja något förrän man är på väg att röstas ut. Då meddelar man sin förmåga tillräckligt lång tid i förväg så att folk hinner dra undan sina röster.

Problemet i det här fallet är att ett avslöjande kan leda till att inte bara ens egen - utan också andras - förmågor avslöjas, om man nu inte är ensam om att ha plockat på sig ett visst föremål.

Trots det så tror jag ändå att det gamla tillvägagångssättet ändå är det bästa: Mitt råd blir att hålla tyst om era förmågor tills det att ni eventuellt är på väg att röstas ut.

2. Nja. Den sortens diskussioner ligger farligt nära rollfiske, och gynnar kanske främst zorakierna, som just nu sitter och klurar på vilka föremål som låter farligast, och som gärna skulle vilja ha ledtrådar som hjälpte dem i deras funderingar. Jag tror därför att det vore bäst om vi lät bli att ventilera våra gissningar.

3. Ja, det anser jag; till viss del. Det är visserligen inte så att vi aktivt skall låta bli att rösta på dem utan föremål - eftersom även zorakierna kan plocka på sig föremål - men jag tycker att vi bör betrakta föremålen som en viktig faktor bland alla andra att låta bli att rösta på en viss person.

---

Jag återkommer med en analys kring andra frågor, där jag också kommer besvara uttalandet från riddar Björn innan vi drabbade samman med svartnissarna.

Det är djäkligt spännande och häftigt det här, förresten!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Embergem said:
Låt oss anta att det finns en av oss Karder som har förmågan att rädda den lönnmördade om han gissar rätt.
Hmm... Det är notervärt att du tror att det fanns personer som hade förmågor i början av spelet, innan vi hittade några föremål att fördela bland oss. Det tror nämligen inte jag, utefter den information som... öh, spågubben gjorde oss varse genom sin magiska kristallkula, innan det här äventyret började.

Som jag ser det finns det fyra skäl till att Purgatory lönnmördades:

1. Han var en zorakier på spåren (= Björn, i sådana fall, eftersom han röstade på Björn)

2. Zorakierna vill att vi ska tro att han mördades för att han var en zorakier på spåren, fastän han i själva verket misstänkte en kardisk riddare som zorakierna vill ha död på och tror sig kunna starta ett drev emot.

3. Han var en skicklig och farlig spelare i största allmänhet.

4. Zorakierna trodde att det fanns någon/några med beskyddande förmågor redan från start, och försökte därför plocka någon som de inte trodde skulle bli beskyddad.

---

Den fjärde punkten är det nog bara du som tror på. Själv tror jag på punkt 2, för jag betvivlar att Björn skulle ha dödat Purgatory om Björn hade varit zorakier. Att Purgatory lönnmördades stärker mig bara i min övertygelse om att Björn är kardier, men att zorakierna tror det vara lätt att elda igång ett nytt drev mot Björn, och att de mördat Purgatory som ett sätt att mistänkliggöra Björn i våra ögon. Vilket i vart fall misslyckats på mig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ok, jag tänkte börja med att skriva ner det uppenbara.
Purgatory gjorde typ ingenting under dagen, först röstade han på Dize och sen med 18 minuter kvar så bytte han till att rösta på mig. Nu vet jag inte hur det funkar för Zorakierna ifall dom har en ensam ledare som bestämmer vem som ska dö eller om dom ska vara överens, i det senare fallet lär de ha bestämt medans hans röst fortfarande låg på Dize, i det första fallet så är det kanske jag som är ondingarnas ledare eftersom jag bevisligen var aktiv enda fram till draget. (Detta är inte fallet, jag är inte Zorakier).

Som jag ser det eftersom Purgatory knappast heller var något seriöst hot mot Dize är att ondingarna känner sig så självsäkra att dom helt enkelt ville ta bort någon mer eller mindre slumpmässig för att dom var så nöjda med hur första dagen utspelade sig.

Så länge överlämnar jag ansvaret till att analysera rösterna till er som anser att röster är allt (vilket verkar vara rätt många).

Det var dåligt att basenanji dog, tänk vad mycket enklare det hade varit ifall folk tagit mig seriöst från början, då hade vi antagligen kunnat avskriva honom som största hotet ett bra tag innan deadline. Som det blev nu kändes det mer eller mindre som en kupp när han fick så många röster på slutet, och varför han själv då inte tog chansen att rösta på någon annan.. tja det kommer vi tydligen få veta efteråt. För min del så var en av poängerna uppenbarligen att överleva själv, och när det innebar att jag fick välja mellan Lexx och basse så valde jag den som jag trodde var mest ond, och jag trodde dessutom att det faktiskt fanns en chans att både Rising och Basse var onda. Vad jag däremot tycker var väldigt intressant är att det ändå var så låg aktivitet sista säg halvtimmen, det tyder enligt mig på att vi alla tre (jag, basse, lexx) var goda, för det hade verkligen varit ett vågspel för Zorakierna om det var så att en av oss var Zorakier att låta det ligga still med bara en rösts övervikt. Det hade ju räckt med att en spelare ändrade sig för att eventuellt ändra utgången och jag vet att jag i vart fall flera gånger övervägde att byta till Lexx istället precis före deadline, så han ligger högt upp på min godlista nu.

Sen är det dags för lite personliga svar men jag tar det i samma inlägg ändå eftersom det blir mer enhetligt vad jag vill säga även om det bryter trådstrukturen något.

Pilzeman said:
Det härskulle vara vettigt sagt av vem som helst utom Snow, Arvidos eller dig. Just det, du svor aldrig den första eden och hade en förklaring som jag trodde på då. Applicera denna på dem också, så ska du se varför de har låtits hållas. Just nu känns det som att du söker dig omkring efter anledningar att få andra att se misstänkta ut.
Det här handlade alltså om ederna, och jag förstår verkligen inte varför det blir ovettigt bara för att jag säger det. Du minns säkert att jag redan då självgod som jag var sa att det vore jättebra om alla andra svor ederna och om någon ville försöka köra min stil så var dom välkommna att försöka. Men om man nu säger att man visst kan tänka sig att ljuga så tycker jag det hör till att man faktiskt gör något av den rätten. Och vadå låta dom hållas, dom har ju inte gjort nånting!

Dessutom är det så jag alltid avslutar mina dagar (om jag är närvarande dvs) med att sammanfatta mina misstankar utifall att jag inte skulle vara med dagen därpå, det har inget att göra med att jag vill ha så många misstänkta som möjligt eller så.

rising said:
Men i vilket fall som helst så är det ganska dumt. Man ska inte ta till överdrifter om man är kardier, och man skall vara försiktig med självsäkra uttalanden eftersom det är lätt för zorakier att gömma sig bakom sådana genom att hoppa på drevet och bara skriva "okej, du verkar veta vad du pratar om" eller "jag håller med" (det är särskilt stor risk för detta i kommande drag, eftersom självsäkra påståenden då kan tolkas som att riddaren har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga och genom detta fått veta att en annan person är zorakier. Om du skulle rikta en sådan här självsäker anklagelse mot en spelare i de kommande dragen så skulle det alltså kunna vara mycket skadligt och förvirrande, eftersom det är en sorts misinformation).

Så. Om du hade tänkt ditt inlägg som en fälla för att försöka hitta zorakier som skulle följa med i ditt utspel - lystmätna efter ett enkelt sätt att få två kardier undanröjda - så beklagar jag att jag desarmerade försöket, men jag måste ju få svara på din anklagelse och jag kände att jag behövde ta tillfället i akt att varna för en sorts utspel som kan vara mycket skadliga för vårt uppdrag.
Det här är så dumt sagt att jag måste försöka reda ut begreppen. Man får inte göra självsäkra påståenden eftersom dom kan tolkas som att man har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga. Alltså, de enda som bör göra självsäkra påståenden är de som hittat ett magiskt föremål med en siande förmåga. Vore det då inte enklare att man skriver "det här vet jag eftersom jag har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga"? För det är ju vad det betyder om bara de som har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga får göra uttalanden som är självsäkra.

Finns det en poäng med att kunna implicera att man kanske har ett magiskt föremål utan att säga det rakt ut eftersom man då kommer bli dödad snart på natten? Jag skulle vilja svara ja på den frågan, men det kräver ju i så fall att en del självsäkra uttalanden görs utan att man har en magisk förmåga för annars kommer nog ondingarna räkna ut så här: Alla är överens om att inte göra självsäkra uttalanden utan att ha en siande förmåga, person X gör ett självsäkert uttalande, ergo person X har en siande förmåga.

Vi behöver väl inte utgå från att Zorakier är idioter?

Jag lovar att när jag vill åberopa ett magiskt föremål så kommer jag göra det med de magiska orden "jag har ett magiskt föremål".

Sen måste jag säga att för att vara kardier som inte tycker att man bör komma med själväkra uttalanden så har du gjort väldigt många självsäkra uttalanden om så här SKA spelet spelas, kanske är du så självsäker att det gör dig till en Zorakier? Jag börjar mer och mer luta åt att det uppdrag du pratar om snarare är att döda all kardier än tvärtom.

krank said:
Nä, tydligen begriper du inte hur jag tänker. Jag har ignorerat det av den enkla anledningen att jag inte riktigt vetat hur jag skulle reagera.
Som sagt så förstår jag inte hur du tänker, det är därför jag inte tänker anklaga dig nu heller, men visst måste även du hålla med om att inte reagera alls också är en reaktion?

andersson said:
Vad gäller riddar Björn den gode, gjorde jag nog ett misstag i förra gottrummet. Ovanstående uttalande, som måhända blev tungan på den berömda vågen, stämde inte till mer än halvparten. Jag borde ha låtit min röst förbli på honom. Uttalanden som det ovanstående tyder på att han antingen är en slem zorakin, vilken försöker så split bland oss och förleda oss med dimridåer. Alternativt är han en föga kompetent folkförledare som är farlig för oss kardier, emedan hans agerande orsakar mer tvedräkt och förvirring bland oss än det gör nytta.
Även om jag börjar bli lite trött på att bli kallad inkompetent enbart för att jag förespråkar en annan taktik än (vad det verkar) alla andra så ska jag försöka förklara lite utförligare hur det här fungerar.

Vi närmare oss draget (och jag har fortfarande inte förstått den här tanken på att det är då allt ska hända men det verkar ju som att Rising tror på det i vart fall) och jag upptäcker något som jag tror kan vara en fint av rising där han som Zorakier kastar en röst på sin Zorakiska kompis med planen att byta ifall det oturligaste skulle ske att hans Zorakiska kompis faktiskt skulle riskera att åka ut. (Och nej jag tror inte längre att så är fallet eftersom vi vet att basenanji var god). Jag har också fortfarande misstankar på Basenanji.

Om jag nu röstar på Basenanji utan att ge en förklaring eller en meningslös sådan och jag hade rätt i att båda var onda så kan nu Rising lätt vända och säga typ "ja jag misstänkte basse men att björn så fort hänger på det är ännu mer misstänkt så jag byter till honom". Om jag däremot gjorde det med en sådan kommentar som jag gav så skulle Rising vara inlåst i ett hörn, byter han till mig så kommer han när det visar sig att jag är god vara extremt misstänkt och byter han inte så får vi ut en maffia.

Men nu hade jag ju fel, vilket också var det troligaste, har jag ställt till massa skada nu? Jag tycker inte det, för om basse är god eller om rising är god så har han ingen anledning att byta sin röst och samma person kommer åka ut oavsett. Som jag såg det var det alltså en win-tie situation.


Den här rundan tycker jag slutligen är lite upp till bevis för Rising, jag begär inte att du lyckas hitta en Zorakier men jag skulle verkligen vilja att du nu kom med lite skarpa analyser om de där klumparna du pratade om osv för hittils kan jag inte se att du har bidragit med något annat än att rösta ut en av oss kardier.

P.S ok, jag skrev det här inlägget innan Risings senaste inlägg men min dator krävde en omstart för att gå ut på internet så här kommer lite tillägg. Jag tycker det är fint att Rising fiskar efter att hålla sig väl med mig, och det är mycket nära att lyckas, vi fungerar ju så att vi gärna låter bli att misstänka våra vänner och trotts att jag vet att han lika gärna skulle kunna försvara mig om han var ond så känns det alltid bättre om man har någon vid sin sida.
D.S
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dags att svara Björn:

Björn said:
Han ser också att de största klumparna som formats är på mig och Lexx och han räknar med att det är någon av dessa som kommer att dö. Då är det ett underbart läge att dra in en röst på sin maffiapolare som han senare kan använda som alibi, och för att det inte ska bli så att basse faktiskt åker ut så är han noga med att påpeka att han dessutom inte har något bra skäl till det.
Som du har märkt vid det här laget så var det faktiskt Basenanji som utsågs gå i det främsta ledet. Du får det att låta som om de två största klumparna skulle ha varit så överlägset mycket större än övriga att min röst blott var symbolisk, men så var ju (bevisligen) inte fallet. Din logik här är ansträngd, och eftersom jag fortfarande tror att du är kardier så önskar jag att du kunde sluta ta till sådana här långsökta överdrifter eftersom det bara får folk att misstänka dig i onödan (som jag ser det).

Premiss: Vi har fått reda på ovanligt lite idag. Det har inte med slumpen att göra.
Trolig anledning: Någon i ledande ställning har haft detta som agenda.
Tillåt mig korrigera:

Premiss: Vi fick ut ganska lite under första dagen.
Uppenbara anledningar:
1. Många nybörjare, som spelat avvaktande och försiktigt.
2. Inga powerroller från start, vilket betyder att det fanns färre saker att diskutera från början än vanligt (särskilt eftersom många här är vana vid de spel som jag tidigare arrangerat); ingen behövde eller kunde uppmuntras att claima, och ingen hade någon anledning att fiska efter powerroller - eller kunde anklagas för dylikt fiskande.
3. Många deltagare svor en ed att inte ta till överdrifter eller göra förhastade utspel som yra höns, eftersom de var överrens med mig om att det i första hand ger misinformation och får samtliga aktiva deltagare att framstå som misstänkta. Jag vet och förstår att du inte håller med - men det är oförnuftigt att attributera avvikande åsikter såsom varandes scumtells på det sätt som du gör här.

det är nämligen relativt ofta som nybörjare just på grund av att dom är nybörjare klantar till sig och därför inte alls blir speciellt farliga skurkar
Jag tror det där är vanligare när man spelar lajv. Jag har visserligen sett ett par tydliga nybörjarklanterier även över forum, men jag skulle vilja säga att det är ganska sällsynt att nybörjarmafia verkligen begår tydliga misstag. De flesta tabbar jag har sett har haft med förmågor och rollbeskrivningar att göra; såsom att nybörjare är dåliga på att hitta på trovärdiga förmågor. Den sortens tabbar blir svårare att hitta i den här uppsättningen.

Ponera tillexempel att Rising direkt hade hängt på min anklageles mot Basenanji, då hade vi antagligen tidigt fått igång en bandvagn mot honom och vi hade fått se vilka som hängde på där och vilka som letade efter andra anklagelser, vi hade börjat få en massa saker att gå på, men istället valde han att motarbeta den för att vi skulle närma oss ett vakum, och det lyckades.
Att skriva ologiska och överdrivna anklagelser är inte ett bra sätt att röka ut skurkar på i forumsspel, vilket jag tycker rösterna mot dig i nuläget är ett bra bevis för. Din taktik fungerar nog bättre när man spelar det här spelet live, eftersom man då får ut mer information av att betrakta hur folk hanterar att få press på sig. Då är det inte lika viktigt att ens argument är genomtänkta och förnuftiga, eftersom man kan få ut så mycket mer information av att provocera fram reflexmässiga reaktioner från ens medspelare.

Själv begriper jag ingenting om hur man bäst bör spela det här spelet lajv, men jag tror att det är ett helt annat spel. Du verkar frustrerad över att det här partiet inte liknar hur du helst vill spela lajv, men jag tror att du kan vara oss kardier till mer hjälp om du släpper den föreställningen, och slutar att tolka det som en ondskefull, snillrik konspiration att jag inte kan spela det här spelet på lajvsättet utan enbart är bekant med hur det spelas via forum och därför har en spelstil anpassad för detta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
och ännu mer svar till björn!

Mera repliker till björn!

Man får inte göra självsäkra påståenden eftersom dom kan tolkas som att man har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga. Alltså, de enda som bör göra självsäkra påståenden är de som hittat ett magiskt föremål med en siande förmåga. Vore det då inte enklare att man skriver "det här vet jag eftersom jag har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga"?
Siande förmågor är bara ett av många sätt att skaffa den här typen av starka misstankar. Jag valde det som exempel, eftersom det är det uppenbaraste och det enklaste att beskriva, men det finns många fler. (Särskilt i den här spelformen)

Finns det en poäng med att kunna implicera att man kanske har ett magiskt föremål utan att säga det rakt ut eftersom man då kommer bli dödad snart på natten? Jag skulle vilja svara ja på den frågan, men det kräver ju i så fall att en del självsäkra uttalanden görs utan att man har en magisk förmåga för annars kommer nog ondingarna räkna ut så här: Alla är överens om att inte göra självsäkra uttalanden utan att ha en siande förmåga, person X gör ett självsäkert uttalande, ergo person X har en siande förmåga.
Du menar att vi i längden tjänar på att kasta ur oss ologiska och vilseledande anklagelser då och då, för att inte de med specialförmågor ska bli mördade när de har uttalat sig säkert om något.

Ja, det är ett bra sätt att skydda de med specialförmågor, men det leder samtidigt till att man inte kan ta vad folk säger på särskilt stort allvar. Jag är av åsikten att det är pålitligare (och roligare) att försöka vinna den här sortens spel genom att analysera vad folk sagt än genom att lita till specialförmågor, så jag föredrar att fokusera på allvar och analyser än på att skydda folk med specialroller.

Sen måste jag säga att för att vara kardier som inte tycker att man bör komma med själväkra uttalanden så har du gjort väldigt många självsäkra uttalanden om så här SKA spelet spelas
Att jag tycker att tillgjord självsäkerhet är en skadlig form av misinformation betyder inte att jag anser att man måste hymla med det man faktiskt anser sig vara säker på.

Den här rundan tycker jag slutligen är lite upp till bevis för Rising
Tidigare var du säker på att jag och Basse var lönnmördarkamrater - och när det visade sig att Basse var kardier så betydde det att jag verkligen framstår som misstänkt i dina ögon och nu måste bevisa min oskuld för dig. Ja, det låter ju helt logiskt.

Själv är jag övertygad om att det bara gynnar zorakierna att du och jag käbblar om vilken sorts taktik och analyser som är de mest framgångsrika, så jag tror det vore bäst om jag istället lät bli att bry mig om hur du betraktade mig. Jag tror att jag även ska låta bli att ge mig in i dina försök att provocera fram reaktioner, framöver. Kör du ditt race.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Oj, oj, oj.

Jag gråter en skvätt över de fallnas gravar innan jag torkar tårarna med en stålklädd hand.

BDG said:
Du som har varit så försiktig hela dagen Rising, att du skulle göra ett sånt här klavertramp trodde jag faktiskt inte. Rising och Basenanji är Zoriaker!
Röst: Basenanji
Det här är visserligen från gårdagen men det framstår för mig som en allt konstigare slutsats. Kan du motivera den här misstanken på något bra sätt? Din agenda är kaos visserligen, men nu kostade din röst en oskyldig mans liv.
Rising said:
Intressant att vi alla får reda på vilka som plockat på sig föremål. Det kommer nog göra att diskussionerna under den här dagen kommer handla om helt andra saker än under föregående dag.

Typiska frågor vi måste ta ställning till är:

1. Skall de som plockat på sig föremål någonsin berätta vad dessa föremål har för kraft?

2. Skall vi öppet diskutera och göra gissningar kring föremålen; såsom vad vi tror att de har för krafter och komma med förslag och råd på hur de i sådana fall bör användas?

och

3. Skall vi försöka skydda dem som plockat på sig föremål, genom att i första hand låta dem utan förmågor gå i täten?
Nej, nej och kanske. Ju mindre zorakierna har att gå på desto bättre. Ska vi begrava riddare med sina ägodelar föresten? Jag tycker det, annars kommer mördarna att sikta in sig på dem med loot eftersom chansen att de får tag i ett magiskt föremål ökar varje gång det lottas ut. Däremot bör de med eventuella skyddsförmågor skydda dem som också kan tänkas ha användbara förmågor, zorakierna vet vilka de själva är och skulle inte mörda en egen så beskyddandet (från lönnmord) av någon med ett föremål är att föredra eftersom man antingen:
1. Skyddar någon med en bra förmåga som kan vara oss till stor nytta (större än beskyddandet till och med = någon som kan avslöja mördare).
2. Skyddar en zorakier med ett föremål, bortslösad men inte mer än den vore på en kardier utan föremål eftersom zorakierna ändå inte mördar sina egna.
3. Skyddar någon utan förmåga men med föremål, bra eftersom zorakierna förmodligen kommer att försöka mörda denne eftersom den kanske har en förmåga.

Ang. föremålens duglighet, är vi säkra på att endast de läckra sköldarna ger förmågor? Min magkänsla säger ja och att gaffeln och pinnen bara är krydda.

Jag lägger inte min röst än eftersom det finns så lite att gå på, dock misstänker jag fortfarande riddar krank av samma anledning som förut och röstar på honom om inga nya rön uppträder.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Oj, oj, oj.

Wilmer said:
BDG said:
Du som har varit så försiktig hela dagen Rising, att du skulle göra ett sånt här klavertramp trodde jag faktiskt inte. Rising och Basenanji är Zoriaker!
Röst: Basenanji
Det här är visserligen från gårdagen men det framstår för mig som en allt konstigare slutsats. Kan du motivera den här misstanken på något bra sätt? Din agenda är kaos visserligen, men nu kostade din röst en oskyldig mans liv.
Ok, jag är för trött för att göra några vettiga inlägg just nu (som att svara rising, det kommer imorgon bitti jag lovar), men eftersom jag redan har svarat på det här två gånger (ja jag vet jag skriver för långa inlägg) först högst upp i inlägg #631276 och sen mer utförligt i inlägg #631300 , så undrar jag ifall du har läst dom och ifall du i så fall kunde ge en mer specifik fråga om vad det är du inte förstår.

Och nej min agenda är inte kaos min agenda är att vi ska döda alla Zorakier och därigenom vinna. Och om det var nåns röst mer än nån annans som kostade en oskyldig man livet så var det knappast min, jag handlade delvis i självförsvar något som jag tycker att en Kardier har rätt till så länge det inte går till extremer.

Det var faktiskt några andra som röstade på honom också, och jag tror som jag sagt tidigare att all tre med många röster under första dagen var oskyldiga.

Återkommer vid lunch imorrn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Andersson said:
Jag håller på sätt och vis med riddar krank. Det är konstigt att Rising får vara kvar. Men det finns å andra sidan förklaringar till att det kan bli så. En förslagen zorakin skulle ju kunna spara riddar Rising, för att vi kardier själva i våra förföljelsemaniska vanföreställningar skulle kunna rösta honom att gå mot sin säkra, ärorika död. Som de säger i områden där pöbeln får påverka rättskipningen, jag anser att juryn fortfarande överlägger vad gäller riddar Rising.
Du kan ha en poäng där.

Ska iväg till jobbet, kommer eventuellt att ha tid att läsa men antagligen inte skriva särdeles mycket under dagen. Måndagar och framförallt tisdagar är mina jobbigaste dagar på veckan.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
DOCK tycker jag ändå att vi bör fundera på vad de halvt inaktiva Arvidos och Snow gjort hela tiden. Snow har haft ursäkter ibland, samt rollspelat sin frånvaro vilket gett en mer närvarande känsla än Arvidos. Dock har ingen av dem sagt speciellt mycket. Liksom krank efterlyser jag ett ordentligt genomdrag av användarlistan med åtminstone röstningsmönster imorgon. I en otroligt osannolik händelsa kanske jag gör ett själv.
Jag skyller på att jag är nybörjare. Jag har inte ens "viss erfarenhet".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Dynga! Men, även dynga kan man omvandla till god jord.

Så, sir Basse var kardier. Även om sir Björn hävdar att vi skulle pressat honom hårdare och på så vis kunnat avskriva honom tycker jag att det snarare visar på att sir Björns taktik är bristfällig. Den bygger för mycket på att vi riddare (såväl falska som sanna) passar in i sir Björns färdiga mallar. De flesta av oss gör inte det, och precis som sir Basse är det lätt att hamna i fel mall. Jag tycker dessutom att sir Rising verkar alldels förträffligt förnuftig i sina teorier och tips. Att sir Björn dissar de flesta av dessa är märkligt. Kanske är det en ny stridsvagn på gång? Nu när sir Björn lyckades få flera av oss att rösta på sir Basse (vi kommer att hämnas er!) vill han istället få ut sir Rising. Eller så är sir Björn, precis som sir Rising säger, kardier, men med en märklig agenda (om jag överlever det här kommer jag inte bjuda in sir Björn på gästabud). Mer om detta nedan.

Dolken i sir Purgatorys rygg kan bara förklaras med att zorakierna inte känner sig direkt hotade. Det innebär att åtminstone majoriteten av oss har helt fel. Alltså är antalgigen sir Lexx och sir Björn kardier. Jag tror dessutom att zorakierna inte fick en enda röst på sig (om den inte kom från de egna leden, för att vilseleda). Intressantare kanske det är att se vilka som hade röster på sig tidigt. Beroende på hur samspelta zorakierna är kan de ju haft en annan plan som de övergivit. Det är svårt att sia om.

Jag tycker ändå att vi bör kika mycket närmre på:
Andersson
Andy
Arvidos
Feliath
Gurgeh
Halvtand
Pilzeman
Snow

Där har vi med all sannolikhet våra kardier!
 
Top