Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 2:a rundan!

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Så här är det va:

Nu när de tillräckligt många verkar vara överens om att man bara har att tjäna på att berätta om sådana saker är det dags för mig att göra ett uttalande.
Jag har aldrig trott på Gud. Han finns inte. Dock är gudfruktighet e gott tecken på en god kardier, och jag antar att de slemma Zorakierna bara tillber sina egne lömska gudar. Om det finns någon kraft eller något föremål som kan sia med avseende på gudstro, kommer jag pingas som hedning. Siare betänk detta. Jag är god kardier i hjärtat, men på andra grunder än att Gud visat mig vägen. Om ni bestämt vill bränna mig som hednng ber jag er väna tills vi rotat ut zorakierna först, då de vill något värre än jag: mörda oss alla i sömnen.
Pilzeman, eller stridens larm
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ojoj. (Röst!)

Riddar Wilmer. Ja, ni gör rätt i att skruva på er, för min obevekliga blick. Jag kanske är gammal i spelet, men jag undrar ändå om jag inte hört mumlanden från ert tält i natt? Kan ni motivera och svära för er oskuld med en helig ed?

Rising said:
3. Skall vi försöka skydda dem som plockat på sig föremål, genom att i första hand låta dem utan förmågor gå i täten?
Jag har funderat en del på det här, och kommit fram till att ta steget längre: Vi borde definitivt rensa upp bland de föremålslösa och gärna beta av dem fort. (Och dit räknar jag även mig, Lexx, Andy och Måns.)

Eftersom det är lönlöst att sprida ut sina röster så lägger jag den på någon som redan har en:

Röst: Wilmer

Jag är nyfiken på vad Lexx (Som också har två röster) har att säga om sin gaffel innan jag överväger att rösta på honom, dock.

Den observante märker att jag härmat Björn Den Godes röster bägge rundor nu. Jag nämner det själv redan nu, för jag vet att det kan ses som misstänkt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Tänk om tänk rätt

Nu frågar du inte mig, men jag misstänker att Arvidos inte skulle våga göra det utspelet om inte både han och Lexx är zorakier eller om hans gaffel explicit beskrivs som unik. Jag vet inte hur rimligt det är med två siande gafflar i en dunjon av den här typen. Vad tror äldre riddare?
Om du läser Arvidos inlägg igen så ser du att han vid tillfället är helt övertygad om att båda gafflarna har samma effekt, så i så fall är din slutsats att båda är Zorakier? Det stämmer dock inte med det du skriver nedan.

Jag tror förövrigt att det här kan klargöras helt av Arvidos men som sagt först vill vi höra vad LEXX har att säga om sitt utspel, och det vill vi höra snart.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Omvärdering

Du missar en viktig poäng här, vilket också gör att jag nog fortfarande tycker det var dåligt av Arvidos att gå ut. Vi kan väl anta att det finns åtminstone ett par Kardier som har fått värdefulla föremål, om nu Arvidos går ut och berättar att dessa två föremål inte är värdefulla så har gruppen minskat direkt.

(Först var vi nio med föremål, anta att det finns två kardier med föremål som är värdefulla och en zorakier, då har dom 1/4 att på natten döda någon med ett värdefullt föremål, men bara genom att arvidos gick ut så har oddsen redan ökat till 1/3, en inte oanselig hjälp)

Detta ska då vägas mot eventuella fördelar byn har av avslöjandet, inte mot vilka fördelar Arvidos själv har av det för är en kardier vore det ju bara fånigt att tex försöka överleva längre själv om det kostade byn någon med en riktig förmåga.

Från början såg jag denna fördel som extremt liten, men med Lexx utspel så kanske det fanns en poäng ändå, historien får döma.

(Sen tror jag iofs också mycket väl att Arvidos kan ha ljugit om vad gaffeln gör, väldigt bra spel i så fall)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
NEJ NEJ NEJ!

Vadå tillräckligt många, jag kan inte se en enda (förutom möjligtvis Wilmer men du ska inte lyssna på honom) som förespråkar att man ska göra såna här avslöjanden i nuläget. Tvärtom så tror jag att du just har skadat oss väsentligt men hur vill jag inte berätta ifall det skulle vara så att Zorakierna inte räknat ut det än. Men till alla andra, håll käften om såna här saker, i vart fall ända fram tills att det blir nödvändigt att berätta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: Tänk om tänk rätt

Björn den gode said:
så i så fall är din slutsats att båda är Zorakier?
Ah, sorry, nej, jag menade om Arvidos ljuger. Det skulle han inte våga. Missade att skriva det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: NEJ NEJ NEJ!

Ok förlåt mig, särskilt många var det inte. Endast två som sagt det öppet, men å andra sidan räknar jag alla som inte reagerade på Arvidos utsaga som att de tyckte det var ok, eller åtminstone att det var det bästa givet att det faktiskt är som han säger. Har han också skadat oss, eller är det någon viktig skillnad mellan mig och honom?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Mitt svar:

Jag har beslutat mig för att låta min röst stå kvar tills dess riddar Lexx lägger sin nästa röst. Först då tänker jag bilda mig en slutgiltig uppfattning rörande honom för den här rundan.

Att riddarens många andra uppgifter tar tid från detta ständiga ränkspel har jag stor förståelse för - jag klandrar inte längre Lexx inaktivitet i lika hög grad.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Att inte svära eden

Att inte svära eden var fullt medvetet från min sida. Jag anser att den kardiska riddared jag svor den dag då jag dubbades räcker gott och väl. Vad skillnad gör egentligen eden, när alla trots detta väljer att misstro varandra?

Jag finner att de som ivrigast spottade ut sig eder i början av vår nuvarande så prekära situation enbart varit ute efter ett snabbt och billigt beskydd. Jag kommer att granska dessa extra noga, för de drar sig inte från att föra sig med tomma ord.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re:

Ja enligt mig så var det han gjorde dåligt, men inte lika dåligt för där visste vi i vart fall vad fördelen var också. Här ger du ut information för att det _kanske_ finns några siarförmågor som pingar på om man är gudstrogen eller inte och det därför _kanske_ finns en fördel. Nackdelen är lika stor men i ditt fall vet vi inte ens om det finns någon fördel.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Bröder! Jag är just återkommen från en snabb visit till den avlägsna sydliga staden Hlund, men känner mig ändå nödgad att kommentera nedanstående kommentar från den gode riddar krank. Jag återkommer med mer så fort jag hunnit begrunda alla de (låååånga) kommentarer som lagts under min bortavaro.

riddar krank said:
Jag höjde själv på ögonbrynen när exakt den taktik jag själv använt för att hålla mig dold när jag varit "ond", dvs synbarligen användbara tabeller och liknande över röstmönster, användes av någon annan. Andersson kommer att bo på min radar ett bra tag framöver, har jag en känsla av. Men, ditt resonemang kring varför han inte bör kastas huvudstupa in i nästa rum verkar sund, så jag håller min röst tills vidare.
Min bevekelsegrund att samla statistiken kommer av de föregående omgångarna. En av de få sakerna som bringade ordning i kaos för min del var när någon samlade och delgav användbara sifferuppgifter. Det gav mig något att börja resonera och fundera kring, på sätt som analyser av ord och konversationer inte gjorde.

Och då ingen annan verkade ta på sig rollen som räknebiträde, beslöt jag att plocka fram kulramen själv. Eftersom jag ändå samlar in upgifterna vill jag delge dem till er andra, då det ökar sannolikheten att någon ser ett tydligt mönster vart zorakerna kan finnas, mer än om bara en person studerar dem.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Rösträkning?

Offrar en nystulen gås från staden Hlund till entiteten FEUFLUX och hoppas på snart svar om hur röstställningen ser ut just nu
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Meta - hoppas ingen tar illa upp

Själv anser jag att det faktum att Feuflux ("snäll liten nörd", eller hur var det?) lagt in min rolls egenhet, samt att han portionerar ut massvis med föremål (även om inte alla ger förmågor, och även om han inte håller lika hög takt i fortsättningen, har jag fortfarande känslan av att det kommer bli en hel del efter ett par drag) gör mig hyfsat säker på att det finns eller kommer att finnas en förmåga som siar på sånt här. Då jag inte får citera hans PM tänker jag inte göra det, men han skrev att jag inte bara fluffmässigt är ateist, utan att detta kommer påverka hur förmågor påverkar mig. Att han sedan skulle låta detta passera utan att komma i spel är för mig väldigt osannolikt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det ser mörkt ut.

Plötsligt slocknar allas facklor och ett avgrundsvrål ekar i grottsystemet. Sir Andy är snabb med att få liv i eldarna men allas ansikten är fyllda med skräck.

Andy tar till orda: "Min vänner, jag anser att det är god tid för oss att gå vidare. Vi måste möta demonerna och svartfolken medan vi fortfarande har övertaget i form av antal. Jag och alla vet att det finns zorakinska förrädare ibland oss. Tve för dessa sorkar. Men deras svärd räknas i striden mot avgrundens monster. Bröder, lägg er röst så att en tapper kardier kan visa oss vägen i detta mörker, både världsliga och andliga".
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Rösträkning.

Att be på det där viset lönar sig inte, om något ska bli gjort får man göra det själv.
Rösttoppen: (antal röster, sedan bokstavsordning)
Björn den gode: 2 (Andy, Feliath)
Lexx: 2 (Bearnie, Pilzeman)
Wilmer: 2 (Arvidos, Björn den gode)
Arvidos: 1 (Gurgeh)
Feliath: 1 (krank)
Pilzeman: 1 (Måns)
Rising: 1 (Halvtand)
Hittils har endast en person ändrat sin röst detta drag, nämligen Björn som ändrade från Arvidos till Wilmer.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rösträkning.

Tack broder, en god riddare reder sig själv.

Jag ska betänka hur jag ska lägga min röst. Just nu lutar det åt att jag tycker att inaktivitet borde bestraffa sig. Men å andra sidan finns det många vältaliga inlägg att analysera. Tur att det är en dag i morgon också.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
RÖSTSTATUS med ~24 timmar kvar!

Röststatus med ~24 timmar kvar!

0 Andersson :
0 Andy :
1 Arvidos : Gurgeh
0 Bearnie :
2 Björn den gode : Andy, Feliath
0 Dice :
0 Embergem :
1 Feliath : krank
0 Gurgeh :
0 Halvtand :
0 krank :
2 Lexx : Pilzeman, Bearnie
0 Måns :
1 Pilzeman : Måns
1 Rising : Halvtand
0 Snow :
2 Wilmer : Björn den gode, Arvidos

Blankröst : Andersson, Dice, Embergem, Lexx, Rising, Snow, Wilmer

Dice har inte sagt ett knyst i tråden och kommer enligt regeln om inaktivtet (#631218) att få fem röster av systemet. Sedan har vi ett gäng med 1-2 inlägg som också gärna får säga lite mer, just för att det blir roligare för alla så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: RÖSTSTATUS med ~24 timmar kvar!

Appropå gafflar:

Arvidos kan läsa. Han läs ha läst Lexx' glädjebesked. Hade Arvidos varit zorakier och haft minsta vett och sans och förnuft så hade han inte motsagt den redan givna informationen. Nu skiner det nämligen en massa ljus på båda innehavarna av gafflar, från alla möjliga håll.

Det kan vara en lurig list, för att få folk att blicka mot Lexx, men den skulle isåfall kräva en del cohones och en god potion säkerhet vad gäller det egna beteendets oskyldighet. Om det är en sådan list, så tänker jag vara rätt impad, för den vore ganska smart. Men riskfylld, som sagt.

Effekten av Arvidos' claimande är att 1) han inte kommer att bli siad, 2) om han blir siad så ser han ut som en zorakier men har en god anledning till detta - att han visas som zorakier skulle inte tolkas som att han vore zorakier, utan som att hans föremål stämde. Det finns inget sätt att verifiera föremålet.

Samt såklart 3), att Lexx fått röster och allmän misstänksamhet mot sig.



Lite annat, i intresse av att ge information ifrån sig:

De som just nu har flest röster på sig tänkte jag kommentera.

Björn den Gode har en hel del riktigt skumma strategier för sig och jag är ärligt talat övertygad om att de är kassa. Jag tror dock att de är välmenande. Jag tror att BDG är kardier, eller mycket välspelande zorakier med kulor stora som schweiz. Det som skadat spelet mest hittills är dock tjafset mellan BDG och Rising angående lämpliga strategier, eftersom det under halvlång tid fick mindre erfarna spelare att springa runt som yra höns och mer erfarna spelare att inte ha så mycket att kommentera eller göra utom att ställa sig på den ena eller den andra sidan. Det tror jag inte var bra för någon utom zorakierna. Men som sagt, jag tror att BDG vill väl; om en röst skulle falla på honom vore det för att vi tycker att han är kass för vårt lag snarare än att han skulle tillhöra det andra. Vore jag zorakier skulle jag tycka att han var enormt hjälpsam. Välmenande, men hjälpsam.

Jag tycker dock att välviljan är tillräckligt viktig för att inte vilja slösa bort en röst på Björn.

Lexx
Har vi inte hört så mycket av på en stund, känns det som. Gafflandet kring gafflarna är som jag skrev ovan väldigt skumt. Jag är inte beredd att slänga en röst på lexx i dagsläget, det vore för enkelt. Det känns som början till en bandvagn, och därtill en sådan utan särdeles mycket bakom sig.

Wilmer
har mest kommit med ganska menlösa "jag håller med"- inlägg åt det ena eller det andra hållet. Väldigt lite konkret information. Jag skulle vilja att Wilmer skriver en lista över t.ex de fyra personer han misstänker mest, eller vad han tycker om de som fått mest/minst röster, eller nån annan lista som faktiskt ger oss rent konkret vad han tycker om folk, med hans egna ord. I dagsläget är Wilmer i mina ögon lite av en doldis trots att han skrivit en del; hans inlägg är luft. Det kan bero på brist på erfarenhet, så jag ljuder inga varningssirener riktigt ännu.




Min slutsats är att ingen av de tre som just nu leder omrösrtningen egentligen förtjänat någon röst från mig. Än. Likt andra väntar jag på Lexx' svar om skedarna, men annars får min röst stå kvar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
gafflande

Nej alltså Arvidos claimade _innan_ Lexx glädjebesked. Vad vi är osäkra på är ifall Lexx kan läsa eller inte, och där är svaret inte lika säkert som ifall ordningen hade varit tvärtom.
 
Top