Varulv [Varulvsspel 7] - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Vad jag vill komma åt är att dels förstå att bra bybospel inte nödvändigtvis handlar om att som bybo överleva, utan tvärtom att hela tiden bidra till byns kollektiva förståelse av spelet
"Men hallå Basenanji, det där låter nästan som att vi ska gå ut och blotta strupen helt oförskräckt! Vad vinner vi på det?"

Om vi gör ett tankeexperiment: vad kan byn lära sig av att bybo-Basse röstas ut? Faktiskt ganska mycket! Överlevande bybor kan absolut analysera vilka som röstade på Basse, vilka som lät bli att rösta på Basse, vilka motiv som gavs för att rösta, om det är rimligt eller inte rimligt att Deltagare X i rollen som ulv medvetet röstade på en bybo eller kanske lät bli, bara för att inte stå där med bybo-blod på sina händer, mm mm.

Ser ni? Det är alltså inte nödvändigtvis dåligt att en bybo röstas ut i R1 om det leder till att byn kan ta ställning i det fortsatta spelet!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Jag tycker du svarat upp bra @Basenanji.
Med risk att bli upplurad på läktaren av Firma Rasmus-Basse släpper jag min misstanke mot dig. Det börjar dra ihop sig tidsmässigt och jag skulle egentligen vilja att vi synar @Martin3 lite, upplever att han mellanmjölkat sig genom rundan och dessutom tog han att jätteelakt exempel i verktygstråden (det sista är ett skämt)
Utiftån Basses teori att rösta på den som du tycker rödast hamnar min

Röst: Sidd

Det är nåt som kliar, kan inte sätta fingret på vad men jag upplever inte honom som i de två senaste partierna jag varit med i.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Bonker filosoferar (med sina paranoidglasögon på)


Basse - OM Paranoid-Bonker har rätt och det är Självsäkra Ballsy-Basse så tar jag av mig hatten. Jag tycker Basse har drivit på, försökt att ställa flera mot väggen och svarat upp bra när bland andra jag ställt honom mot väggen. Gillar inte hans fetish för det där med nattmord av ulvpolaren.

Martin - Verklighetens folk, åker husvagn och dricker mellanmjölk. Jag har verkligen inget att ta på här så Paranoid-Bonker är nog inne på att han är grönish

Impetigo - Tycker det finns substans i inläggen, kommer inte med nonsensinlägg som den där Bonker som spammar meddelanden. Samtidigt är det ju lite obehagligt att det inte finns något att ta på. Slugt varulvsspel säger Paranoid-Bonker.

Fjodor - Spelar väldigt likt förra rundan, farligt nära lågflygning gör inte jättemycket väsen i de få inlägg som skrivs. Med tanke på den första meningen tycker jag ändå det är ganska grönande speciellt i samband med den på förhand givna varningen att deltagandet inte kommer vara på topp. Paranoid-Bonker tänker att det är ett gött ulvläge att zooma ut med frikortet att man alltid gör det.

Rasmus - Jag läser alltid Rasmus som röd, ständigt dessa massoutande, mass-skyddande, informationsläckor som skulle få Trumps Vita Hus att höja på ögonbrynen. Jag läste till och med Rasmus som röd i Minioner när jag var ulv och visste att han var grön......Jag har dig under lupp Rasmus!

Sidd - Tycker Sidd är mer huggig i det här partiet, brukar flumma runt med många inlägg ungefär som Bonker. Här tycker jag mig lukta päls.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
@RasmusL
"BiobunkerVII said:
@RasmusL hur tänker du kring risken att personen vi permaskyddar kan vara ulv?
Vem ska vi permaskydda om du är diskad?
Jag skulle säga Basse."

Missade du den första frågan eller undvek du den helt enkelt för att din ulvplan var att bli grönad och få fritt skottfält?
Är det inte en risk att lägga alla byns ägg i en korg som kan vara ulvens näve?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
…Samtidigt är det ju lite obehagligt att det inte finns något att ta på. Slugt varulvsspel säger Paranoid-Bonker…
I detta spelet är vi i r1 sju individer som sitter på vår respektive kammare med exakt samma information bortsett från att två av oss har fått pm som säger bu eller bä. Iom att ulvarna åtminstone i r1 inte har kunskap om varandras identiteter så blir det väldigt svårt både att analysera röstmönster och att tvinga fram felsägningar (varulvarna har ingen hemlig info utöver ”bu” eller ”bä” att hemlighålla med lögner, ingen kompis att skydda (förutom då att man verkligen inte vill råka rösta ut sin ulvkompis)).

Så min känsla om alla er andra är exakt den du beskriver: ”Verkar grön men det kan ju vara slugt ulvspel”. Det finns väldigt få sätt att skilja de gröna från de sluga ulvarna.

Att jag röstar på Basse beror på att mitt case mot honom handlar om något externt som jag tycker mig uppfatta. Det handlar inte om hur jag värderar Basses grönhet i sig utifrån det Basse skriver utan om att jag tycker att jag uppfattar att han hör något som har koppling till något påtagligt (bu och bä).

Jag kan ha fel förstås men alla andra case handlar om att värdera det som folk skriver i helt ohotade lägen och utan vare sig informationsövertag eller oro för att ertappas med lögner genom nåt principiellt förfarande.

Därför tycker jag att mitt case mot Basse håller klart bäst.

Jag inser att detta är ganska dåligt förklarat men jag trycker ändå på det för att alla ska tänka till när det gäller vad som är rimligt att basera sin röst på i r1.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
I detta spelet är vi i r1 sju individer som sitter på vår respektive kammare med exakt samma information bortsett från att två av oss har fått pm som säger bu eller bä. Iom att ulvarna åtminstone i r1 inte har kunskap om varandras identiteter så blir det väldigt svårt både att analysera röstmönster och att tvinga fram felsägningar (varulvarna har ingen hemlig info utöver ”bu” eller ”bä” att hemlighålla med lögner, ingen kompis att skydda (förutom då att man verkligen inte vill råka rösta ut sin ulvkompis)).

Så min känsla om alla er andra är exakt den du beskriver: ”Verkar grön men det kan ju vara slugt ulvspel”. Det finns väldigt få sätt att skilja de gröna från de sluga ulvarna.

Att jag röstar på Basse beror på att mitt case mot honom handlar om något externt som jag tycker mig uppfatta. Det handlar inte om hur jag värderar Basses grönhet i sig utifrån det Basse skriver utan om att jag tycker att jag uppfattar att han hör något som har koppling till något påtagligt (bu och bä).

Jag kan ha fel förstås men alla andra case handlar om att värdera det som folk skriver i helt ohotade lägen och utan vare sig informationsövertag eller oro för att ertappas med lögner genom nåt principiellt förfarande.

Därför tycker jag att mitt case mot Basse håller klart bäst.

Jag inser att detta är ganska dåligt förklarat men jag trycker ändå på det för att alla ska tänka till när det gäller vad som är rimligt att basera sin röst på i r1.
Jag tycker att det är bra förklarat. Men det du menar med Basses bu och bä, är det smulningen eller har du mer att gå på där?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Bra gräv Impetigo på Basse.
Du säger att du finurlat lite på Basse som andreulv.
Berätta sen när tyckte du att han var scum?
Var det redan sen igår eller?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Jag har ju undrat rätt tidigt vad det är med Basses letande och först tyckte jag att det var nåt mot BB7 så jag har verkligen inte släppt Basse.

Den här posten: #96 vi vinner som lag : jag läste förstås att han skrev om byn som lag men det kanske alltså är en smulning till sin scumma lagkompis.

Impetigos gräv är starkast vi har väl.

Röst: Basenanji
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Jag känner också att det vore en mardröm om försteulven genast prickar sin kollega och sedan claimar väktare+väktad. Hursomhelst kommer jag vara skeptisk mot att någon påstår sig vara väktare och att väkteriet gått genom.
Första inlägget


En lustig effekt av designen i det här spelet (och det slår mig först nu) ((eftersom jag är ganska trög)) är att ulvarna lättare kan identifiera varandra om byborna ger ett grönt intryck!

Dvs om byborna grönar sig aktivt (och lyckas med det) så kommer ulvarna* gå lättare att hitta varandra...

*Mästerulven lär isf rikta sitt nattmord mot den som verkar skummat.
För att ulven i så fall "hittar" sin ulvkompanjon.

Vad skulle du välja om du var ulv?

a) Du får nattmörda en bybo, men vet inte vem som är på ulvlaget.
b) Du får inget nattmord, men du får veta vem din ulvkompis är.
Här finns en intressant brainfart som delas av Sidd och Basse, Sidd frågar om varför mästerulven skulle rösta ut sin ulvpolare. Basse svara som om frågan var ställd om nattmord, ingen reagerar.

Okej nu tar väl första dagen slut här. Jag tycker verkligen att vi ska fundera på hur spelet kommer se ut i R2 redan nu. Förmodligen röstas en bybo ut och jag gissar att ulvarna får genom sitt nattmord. Illa, men bra att ha med i beräkningen redan nu.

Sedan kan det ju bli så att ingen blir nattmördad. Då säger min paranoia mig att det nog är troligt att ulvkompisarna har hittat varandra. Jag tror också att vi får vara beredda på att det kommer bli en diskussion om vem som skyddade vem i R1. OM det blir så: borde vi redan nu diskutera vem som ska outa först?

Jag tror hursomhelst på att vi ska försöka tänka hur spelet kommer arta sig nästa runda redan nu.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Jag måste dra iväg, men ovan har Impetigo vad jag tror är en samling av alla Basses meddelanden om "skjuta ulvpolare"
Se vad du kan göra med det, jag kikar in före 21 och ser om jag behöver flytta min röst
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
QUOTE="Basenanji, post: 1110257, member: 7231"]
Det vore något!

Men att spela så är knappast min stil när jag är ulv. Tvärtom har jag i de senaste spelen försökt att spela ganska utåtriktat.

Nä, bättre kan du Bio! Hur tänker du kring ulvarna? Tror du att Förste ulv mest vill ha ut en bybo eller hellre försöker sikta in sig på att hitta sin ulvkompis?

Mer! Hur tänker du kring följande scenario:

R2 - inget nattmord har ägt rum, en bybo är utröstad

Deltagare Z: Jag skyddade Deltagare X så nu vet vi att a) jag är grön och b) Deltagare X också är grön!
[/QUOTE]


Missade ett inlägg
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
@RasmusL

Jag skulle säga Basse."

Missade du den första frågan eller undvek du den helt enkelt för att din ulvplan var att bli grönad och få fritt skottfält?
Är det inte en risk att lägga alla byns ägg i en korg som kan vara ulvens näve?
Svarade ju på det, liten risk, 2/7!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
...ELLER slå tärningen. Det är ju 5/7 att vi prickar en bybo.
Är det här du menar att jag skulle räkna baklänges?
Om du innan min fråga redan svarat ber jag om ursäkt för det har jag i så fall missat
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
och det är egentligen inte risken 2/7 som jag tycker är intressant utan snarare vad det innebär i förlängningen!
Framförallt om vi ser den personen som grön - jag tycker 5/7 att ge ulven fritt fram OCH gröna honom är för dåliga odds
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
och det är egentligen inte risken 2/7 som jag tycker är intressant utan snarare vad det innebär i förlängningen!
Framförallt om vi ser den personen som grön - jag tycker 5/7 att ge ulven fritt fram OCH gröna honom är för dåliga odds
Om nån nu skulle undra vad jag tycker om förslaget som jag först tog upp ang att alla skulle väkta samma så: Nej.

Visst vi skyddar nån men risken är ju för stor att vi prickar en ulv.
Förslaget gäller ju bara om vi mest är överens om att nån skulle vara tokgrönad och därför bra att skydda.
Försteulven kommer ju bara klippa nån annan.

Bättre vi random-väktar då vi inte ger ”öppet mål” för försteulven att nattmörda och hoppas nån eller fler prickar rätt ändå.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Det handlar inte om hur jag värderar Basses grönhet i sig utifrån det Basse skriver utan om att jag tycker att jag uppfattar att han hör något som har koppling till något påtagligt (bu och bä).
Du får det att låta så kliniskt nu. Jag tror att du lurar dig själv genom att ha stor tillförlit till konceptet "en ulv smular för att bli värvad" - och så får det styra hela din analys.

Du utelämnar med andra ord ganska stora delar av mitt spel i R1, bara för att ditt koncept känns mer rimligt i relation till speldesignen. Det tycker jag är onödigt snålt spelat. Inte bara i synen på mig, utan också i relation till allt annat som skrivits.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Röstläget ca 1h innan deadline

Basenanji (3)
Fjodor, Impetigo, Sidd
Fjodor (2) Martin, Sidd
Sidd (2) Rasmus, Biobunker
Rasmus (1) Basenanji
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Jag är tekniskt inkompetent och får inte Martins script att funka, hur ser röstläget ut?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,567
Sidd röstar väl bara Basse och inte 2 ggr.
Basse och Martin har sina röster på single targets - om ingen rör sig åker Basse
 
Top