Varulv [Varulvsspel 7] - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
[flufftext]

Regler (läs dem noga! det är inte standard!)

§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§0a: Observera att det inte nödvändigtvis är så att varulvarna vinner vid lika (förutom om det står 1-1). Se vidare nedan.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden när vissa kriterier uppnåtts.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: En spelare kan röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:

RÖST: VIMES

§2a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§2b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ blir ingen utröstad

§2c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

§3: Alla bybor har följande roll:
Du är bybo, men med en särskild skyddsförmåga! I byn finns en annan spelare du kan skydda, vem det är hålls dock hemligt. Varje runda får du lägga en skyddande besvärjelse på valfri spelare. Detta gör du genom att skicka in ett namn till SL via PM. Om du lägger besvärjelsen på rätt spelare är denne skyddad mot ett nattmord för resten av spelet. Efter att skyddet aktiverats (och alltså räddat spelaren från ett nattmord) kan hen inte skyddas igen.
§3a: Byborna har inte fått något roll-PM (eftersom alla har samma).

§3b: Vem som kan skydda vem har slumpats och hålls hemligt av SL spelet ut.

§4: Varulvarna är två, med följande roller:
Förste varulv: Du är varulv, du har en kamrat som du inte vet vem det är ännu. Ni får alltså inte prata med varandra (ännu). Som förste varulv har du förmågan

Nattmord: skicka in ett namn till mig via PM och utför ett nattmord på denne. Skulle du råka träffa din varulvskollega med nattmordet blir hen inte mördad – istället får ni kännedom om varandra, och tillåtelse att prata utanför speltråden. Om du blir utslagen ur spel tar din kamrat över nattmordsförmågan.
Andre varulv: Du är varulv, du har en kamrat som du inte vet vem det är ännu. Ni får alltså inte prata med varandra (ännu).
---

Deltagare:

Fjodorsenuba
Basenanji
RasmusL
BiobunkerVII
Sidd
Martin3
Impetigo

---

Denna runda avslutas imorgon, tisdag, klockan 21:00

Ordning för natten:
  • Utröstningen genomförs.
  • Bybornas förmågor börjar gälla
  • Nattmord
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Spelet har alltså börjat! Har du inte fått något PM är du bybo (se ovan).
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Slumptabell!
1: Basenanji
2: RasmusL
3: BiobunkerVII
4: Sidd
5: Martin3
6: Impetigo

T6:an säger 4 så det blir Sidd! (Ja jag vet att första rösten inte har någon utslagning denna vända)

Röst: Sidd

Så det alltså som jag tolkar det 5 mot 2?
Vi bybor har alltså en besvärjelse som funkar på en annan bybo men vi vet inte vem så vi måste chansa men om den träffar består den resten av spelet? Ser ut som att det är en klar fördel för byn om spelet drar ut på tiden, dvs fler kan få besvärjelsen lagd på sig.

Intressant att ulvarna inte få prata med varandra samt att det finns en sannolikhet till ett misslyckat nattmord om ulv1 mördar på ulv2.

Kör covidkarantän med understimulerade barn så hoppar in när jag har möjlighet om ni undrar över deltagande (som jag redan flaggade innan spel att det riskerade bli lågt.)

Ps: Glöm inte berätta om du fått roll-pm :p Ds.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Då var vi igång. Kul!

@Vimes kommer man få reda på om man lyckats pricka rätt person med sitt skydd eller ska man fortsätta skicka in önskningar efteråt? Jag tolkar det som att vi inte kommer veta om vi prickat rätt roll men vore trevligt med en bekräftelse. Får man fortsätta skicka in skydd efter att man är nattmördad/utröstad?

Så, intressanta regler.
De största punkterna jag ser:
- Vi verkar inte ha några powerroller (förutom den lilla skyddsdetaljen)
- Vi riskerar förlora vår utröstning om vi röstar lika
- Varulvarna känner inte till varandra
- Ett misslyckat nattmord kan vara antingen på grund av att varulvarna hittat varandra eller på grund av skydd

Den här gången, vad jag kan se, så har vi inga möjligheter att hitta/räkna ut ulvar så jag antar att det kommer handla om 100% ulv-sniffning. @Basenanji du hade ju lite diskussioner om hur man hittar en ulv och hur ulvar tänker från förra omgången. Kommer det gälla även den här rundan eller handlar det mer om att ulvar har kunskap om vem som är vem vilket de inte nödvändigtvis kommer få någon gång under den här omgången?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
@Vimes kommer man få reda på om man lyckats pricka rätt person med sitt skydd eller ska man fortsätta skicka in önskningar efteråt?
Nej, det kommer man inte få veta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sörru! Fräscht upplägg @Vimes !
Jag är ganska kass på att anaslyear spelupplägg, men här är mina tankar så här initialt:

1. TVÅ ulvar?! Isf kan det bli ett kort och intensivt parti. R1: 2-5 nattmord lyckas+utröstad bybo R2: 2-3 nattmord lyckas+utröstad bybo R3: Ulvavinst. Sedan kan ju massa andra scenarios uppstå givet upplägget med skydd etc.

2. Vad jag hajar till inför är framförallt §2b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ blir ingen utröstad

Vill vi se till att det blir oavgjort? Mitt svar är: nej, Även om det är högst troligt att vi röstar ut en bybo (sorry!) är det ändå bättre att få status på någon än att svamla i osäkerhet. Jag tänker att vi som by kommer vinna genom att identifiera ulvar, snarare än att tex pricka in vem vi vill skydda mm.

Jag vill se ställningstaganden. Nu i R1 är det jättesvårt, obviously, men ändå. Ställningstagande kring vem man vill rösta ut och vem man betraktar som grön.

Jag känner också att det vore en mardröm om försteulven genast prickar sin kollega och sedan claimar väktare+väktad. Hursomhelst kommer jag vara skeptisk mot att någon påstår sig vara väktare och att väkteriet gått genom.

Hellre "vanlig" vaniljspel där analysens fokus ligger på...ja, jag är tjatig, hårda ställningstaganden.

Första rösten lägger jag på

RÖST: Rasmus L

In i spel! Säg något om spelet! Säg något om min och andras poster! Ta ställning! Rösta!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Om vi kommer överens att försöka skydda samma person allihopa så ger vi väl denne per automatik permanent nattmordsskydd.
Vore väl bra för byn!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
§3b: Vem som kan skydda vem har slumpats och hålls hemligt av SL spelet ut.
Det här är ju ganska jobbigt också. :/ Vi kan alltså inte få veta så mycket av hur vi skyddar varandra. Hur tolkar ni den där paragrafen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Om vi kommer överens att försöka skydda samma person allihopa så ger vi väl denne per automatik permanent nattmordsskydd.
Vore väl bra för byn!
Visst, men hur ska vi bevisa för varandra att vi också gjort som vi eventuellt säger?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@Basenanji du hade ju lite diskussioner om hur man hittar en ulv och hur ulvar tänker från förra omgången. Kommer det gälla även den här rundan eller handlar det mer om att ulvar har kunskap om vem som är vem vilket de inte nödvändigtvis kommer få någon gång under den här omgången?
Som sagt, jag tror på vanligt vaniljspel. Vad är så himla bra med det? Egentligen är det nog inte så bra som i vanliga upplägg, eftersom ulvarna i det här spelet inte känner till varandra från start och därför inte beter sig annorlunda mot någon särskild deltagare. Men ändå – ulvar kommer av rent psykologiska anledningar bete sig annorlunda på något sätt. De kommer lågflyga och slå ifrån sig. De kommer inte (vilja) göra starka ställningstaganden. De kommer sikta på att nattmörda byn en efter en och hoppas på att inte upptäckas av byn. De kommer inte ta intiativ. De kommer inte delta.

Var är Biobunker VII? Var är Rasmus? Var är Impetigo? Jag tycker att vi börjar leta där. :D
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Visst, men hur ska vi bevisa för varandra att vi också gjort som vi eventuellt säger?
Kan vi förstås ej.
Men om byn tar det vettiga beslutet som är bra för en bybofellow så blir det ju så.
Bara att vi kommer överens om vem som ska få det eviga skyddet.

Jag gillar när vi som by kan hitta nån spelmekanik som hjälper oss och lite styr spelet( i stället för allt dribbel som varulvarna hittar på)istället för att irra runt i R1 och mest tycka fel…😀👍🤤 (gäller främst undertecknad)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Visst, men hur ska vi bevisa för varandra att vi också gjort som vi eventuellt säger?
Spelar ingen roll om en ulv ljuger för det är bara byborna som har den förmågan. Jag är helt med Sidd.

Precis som förra spelet så har vi en garanterad chans att perma-skydda en bybo men bara första rundan. I R2 och alla efterföljande rundor är det en gradvis ökande risk att spelaren som har skyddsbesvärjelsen för den vi väljer inte lever längre.

Jag är frivillig att skyddas! Om alla skyddar mig så blir jag odödlig och nästa runda gör vi samma med en annan, med 100 % hit-rate första, 80 % hit rate andra, osv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
((förra spelet var det gröna istället för att skydda och då försatt vi vår chans!))
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Men vänta nu, är jag trög?
Om alla bestämmer sig för att skydda Rasmus så:
A: Rasmus är ulv...öh jävligt dumt att kasta bort väktandet.
B: storulven vet vem som är väktad och plockar valfri annan.
Jag tycker vi cirkelväktar i så fall, enligt Fjodors slumplista det borde effektivt ta bort nattmord alternativt avslöja en ulv.

Hur tänkte du @Sidd
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Dessutom enligt mitt A i förra meddelandet har vi då grönat Rasmus, men det har vi väl inte? Hur vet jag att Rasmus är grön bara för att han var superväktad?

Typiskt @Vimes att jävlas, eftersom ulvarna inte vet mer än byborna om vem den andre ulven är så blir ju beröringsskräck inte något analyserbart.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag hajar oxå till på $3 (hittar inte paragraftecknet på telefonen)
Om jag exempelvis skyddar Basse i runda 1 och han är mitt skyddsobjekt, så är han skyddad spelet ut. Men om ulven, vi kan kalla honom Rasmus, nattmördar Basse runda1 så failar det men samtidigt förbrukas skyddet så Basse kan nattmördas följande rundor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Men vänta nu, är jag trög?
Om alla bestämmer sig för att skydda Rasmus så:
A: Rasmus är ulv...öh jävligt dumt att kasta bort väktandet.
B: storulven vet vem som är väktad och plockar valfri annan.
Jag tycker vi cirkelväktar i så fall, enligt Fjodors slumplista det borde effektivt ta bort nattmord alternativt avslöja en ulv.

Hur tänkte du @Sidd
Du har nog läst lite snett. Du kan bara väkta en specifik på förhand slumpad bybo, inte vem du vill. "Missar" du med din förmåga så händer inget, cirkelväktandet är i princip verkningslöst.

Om vi slumpar helt och hållet blir det väl typ sannolikhet 1 - 0,75^5, typ 76 %, att vi träffar rätt minst en gång men vi vet då inte vem vi prickat rätt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag hajar oxå till på $3 (hittar inte paragraftecknet på telefonen)
Om jag exempelvis skyddar Basse i runda 1 och han är mitt skyddsobjekt, så är han skyddad spelet ut. Men om ulven, vi kan kalla honom Rasmus, nattmördar Basse runda1 så failar det men samtidigt förbrukas skyddet så Basse kan nattmördas följande rundor.
Ah, jag läste det som total immunitet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...och det är iofs ett kort spel... Vi kommer ju inte "hinna" skapa en massa säkra bybor, kanske bättre då att slå tärning och få ulvarna att svettas...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Bah jag räknade på antalet bybor :p

1 -(6/7)^5 ska det ju vara :) 54 % att vi lyckas vakta NÅGON om vi alla slår tärning right?
 
Top