Varulv [Varulvsspel 7] - Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
d
En lustig effekt av designen i det här spelet (och det slår mig först nu) ((eftersom jag är ganska trög)) är att ulvarna lättare kan identifiera varandra om byborna ger ett grönt intryck!

Dvs om byborna grönar sig aktivt (och lyckas med det) så kommer ulvarna* gå lättare att hitta varandra...

*Mästerulven lär isf rikta sitt nattmord mot den som verkar skummat.
Varför skulle Mästerulven rösta på den som verkar skummast?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Man ska alltid rösta på den man misstänker mest, det är ett gott råd som håller i de flesta spel, så även här.

Jag röstar därför på RasmusL:

RÖST: RasmusL

Motivering: Kolla Rasmus första post. Det är verkligen inte mycket att analysera och jag gör säkert fel här, men nu ska jag Basse-analysera det
så bra jag kan.



Det här kommer alltså från att Sidd föreslår att vi alla ska skydda samma person för att på så sätt autoskydda en bybo. Sidds inlägg är väl en ganska byboig instinkt och för mig grönar det Sidd, även om jag tycker att det låter lite väl hoppfullt. Och det är ganska typiskt Sidd som gärna vill spela på spelets design för att komma vidare. Jag har en invändning, och det är den invändningen som Rasmus kontrar mot i citatet ovan.

Vad är ulvigt i det?

Jag anser att det är tveksamt att en bybo-Rasmus har sån koll på spelupplägget. Vi bybor famlar ju lite här medan ulvarna har informationsövertag. I inlägget ovan har Rasmus i alla fall stenkoll på vad byborna respektive ulvarna kan. DET tycker jag är ulvigt. Sedan tycker jag att det är ganska ulvigt att "ta rygg" på en bybo som kommer med förslag, inte minst om det är Rasmus som kan han en ganska flamboyant stil i varulvsspel (vilket jag gillar för det tillför en härlig känsla!). Se hur han självklart föreslår sig själv som den som ska bli autoskyddad.

Sedan kommer en ganska skarp analys av spelets funktioner:



...vilket krockar ganska bra med Rasmus missförstånd av spelets regler/funktion och efterföljande uträkningar...



och



Jag tar inte med hans beräkningar som blir fel först, men röstas till sedan, vafan alla kan räkna fel det är inte ulvigt i sig, men att tvärvända från att vilja haka på Sidd först, till att sedan konstatera att tärningen blir lika bra som något annat är det.

Så jag vill helt enkelt skriva in på rad varulv: INKONSEKVENS och tycker att det är en ganska okej motivering för att vara så här tidigt i spelet.
Inkonsekvens är inte ulvigt, men som jag skrivit tidigare så finns det en koppling mellan inkonsekvens och minskad upplevd trovärdighet hos andra. Även om en byter till "rätt alternativ".

Så jag tycker att det är en dålig tell, men jag förstår varifrån den kommer :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Du antyder alltså att Basse och BB7 är ulvar båda två? Med tanke på det öppna upplägget kan jag inte förstå vad det annars skulle kunna vara som du antyder att de håller på med.
Ja det stämmer att det var det jag tyckte lite i deras diskussion ang röstskydd och posterna runt 39-40 där de lite verkar känna på varandra som att de försöker luska ut om de kanske hittar en ulvkompis i sitt bollande. Jag är säkert ute och fladdrar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
När jag läser reglerna uppfattar jag en skillnad i hur omröstningen är beskriven, det är ju som vanligt att man kan byta röst, den senaste räknas.
När det gäller besvärjelsen står det inget om att jag kan PM:a in X för att sen imorgon byta och PM:a in Y. Spelar det här någon roll, egentligen inte förutom att man kan hamna i att jag PM:at in att jag vill skydda X men sen tycker jag hen börjar bete sig ulvigt och då skulle jag vilja byta skyddperson. Slutsats jag kommer vänta till sent imorgon innan jag meddelar vem jag vill skydda. För övrigt tycker jag inte att vi ska läcka nån information om vem som skyddar vem då det ger ulven mer information när nattmordsoffret ska väljas.

Ordningen för natten:
  • Utröstningen genomförs.
  • Bybornas förmågor börjar gälla
  • Nattmord
Om vi röstar ut superulven i R1 bör alltså nattmordet utebli antar jag.
Som jag tidigare skrev gäller väl samma sak väktandet.
Vimes har ju inte skrivit att du inte får ändra dig med skyddsrösten innan deadline så varför tror du det?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Ja det kanske är din och Basses stil. I grunden är det ju bra att driva diskussionen som ni gör så jag ska nog släppa det där.
Den enkla förklaringen på 39-40 bollandet, märk väl att Basse aldrig svarade mig (gjorde ingen annan heller för den delen), är att jag höll på att skriva ett meddelande, såg att det kommit nya meddelanden så jag läste den först, upptäckte att Basse pratat om en snarlik sak och la till min kommentar om att det var intressant att vi fibblade med samma tankar
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Vimes har ju inte skrivit att du inte får ändra dig med skyddsrösten innan deadline så varför tror du det?
Av den enkla anledningen att det inte står att du får ändra den. Inser att min inledning på den posten var ofullständig.
Om man jämför texten om omröstning där det tydligt framgår att man får ändra sin röst hur många gånger man vill står det inte så i beskrivningen av besvärjelsen
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Missade i texten att Impetigo röstade på mig.
Verkar som att denne inte har nån anledning förutom att jag inte lagt röst.
Som ni nog vet så tycker jag ju det är så jädrans svårt att rösta i R1. Det har jag fåt höra men det är klart jag ska rösta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
...och ja ja jag skaaa rösta ikväll, måste bara läsa tråden en sjätte, sjunde och åttonde gång!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Av den enkla anledningen att det inte står att du får ändra den. Inser att min inledning på den posten var ofullständig.
Om man jämför texten om omröstning där det tydligt framgår att man får ändra sin röst hur många gånger man vill står det inte så i beskrivningen av besvärjelsen
Jag tolkar det som att vi får ändra men vi kan förstås ha fel😑 båda två 🤪
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
"Varje runda får du lägga en skyddande besvärjelse på valfri spelare. Detta gör du genom att skicka in ett namn till SL via PM."Fluffmässigt lägger man besvärjelsen i samma stund som man skickar in PM, kan också tänka mig att Vimes inte vill sitta och rådda med 423 PM.
Sen kan vi ju inte gärna ha fel båda två, samtidigt!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
"Varje runda får du lägga en skyddande besvärjelse på valfri spelare. Detta gör du genom att skicka in ett namn till SL via PM."Fluffmässigt lägger man besvärjelsen i samma stund som man skickar in PM, kan också tänka mig att Vimes inte vill sitta och rådda med 423 PM.
Sen kan vi ju inte gärna ha fel båda två, samtidigt!
Var ju mest som skämt att vi skulle ha fel båda två, därav emoisarna.
Jag tycker du överarbetar den här lilla saken nu med fler hitteanledningar (att det sker samtidigt som du PMar och att Vimes skulle ha svårt att räkna på dina PM) och tror du har fel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Mina senaste anteckningar:

Basenanji : pigg start bla att lika röstning är bra för ulvarna, #39 varför får jag ulviga vibbar av denna post- jo för jag tycker att Basse verkar ligga före mig i tänket lite som att han skriver som en ulv tänker, #42 analyserar och röstar på Rasmus

BiobunkerVII : aktiv i skydddiskussionen, #40 hänger på Basse här men är bra med tänket om vad röstning gör för de olika lagen,

Fjodorsenuba : vettig start men för lite att gå på

Martin3 : vettig start, försöker få igång Basse

Impetigo : jag vet inte ett dugg, är sist in i matchen och får flera röster och verkar då sprattla precis som när denne var DTF en gång (kan nån påminna mig vilket Varulvsspel det var)S

RasmusL : bra start med röstskydd, lågflyger annars

Känns som att Basse har lyckats få gång ett drev mot Rasmus.

Svårt att hitta nåt tydligt tycker jag att rösta på: jag vill helst rösta på nån av de som lågflyger (och då ej bidrar i jakten) eller ska jag rösta på Basse bara för att jag ”kände på mig” nåt konstigt.

Röst: Basenanji

Skitsvag röstanledning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Varför skulle Mästerulven rösta på den som verkar skummast?
För att ulven i så fall "hittar" sin ulvkompanjon.

Vad skulle du välja om du var ulv?

a) Du får nattmörda en bybo, men vet inte vem som är på ulvlaget.
b) Du får inget nattmord, men du får veta vem din ulvkompis är.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
För att ulven i så fall "hittar" sin ulvkompanjon.

Vad skulle du välja om du var ulv?

a) Du får nattmörda en bybo, men vet inte vem som är på ulvlaget.
b) Du får inget nattmord, men du får veta vem din ulvkompis är.
Ja just det. Lokko me.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,686
Okej nu tar väl första dagen slut här. Jag tycker verkligen att vi ska fundera på hur spelet kommer se ut i R2 redan nu. Förmodligen röstas en bybo ut och jag gissar att ulvarna får genom sitt nattmord. Illa, men bra att ha med i beräkningen redan nu.

Sedan kan det ju bli så att ingen blir nattmördad. Då säger min paranoia mig att det nog är troligt att ulvkompisarna har hittat varandra. Jag tror också att vi får vara beredda på att det kommer bli en diskussion om vem som skyddade vem i R1. OM det blir så: borde vi redan nu diskutera vem som ska outa först?

Jag tror hursomhelst på att vi ska försöka tänka hur spelet kommer arta sig nästa runda redan nu.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,670
Location
Oktoberlandet
Lite funderingar:
Jag tror ulvarna vill ha ett så tydligt drev som möjligt (på en bybo förstås) så att de inte riskerar att nattmörda en som ändå röstas ut.

Jag tror vi har minst en ulv på Rasmus-drevet och det behöver ju inte vara Basse bara för att denne drog igång det.

Således är nån av Basse, BB7 och fjodor scumissar!

Vad tror ni om den tanken?

Också den här funderingen:
Var det nån som hoppade av Rasmus-tåget så kanske det var den andra ulven som ville ej ville vara på samma tåg.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag känner att just nu åker folk upp och ner min röd-grön-lista för varje inlägg som kommer upp :D

Ok, ska försöka gå igenom min lista:
Rödast högst upp:

1. Rasmus - Har fortfarande inte röstat. Basses gräv är det bästa hittills under Runda 1.
2. Fjodor - Känner jag inte har bidragit speciellt mycket till spelet.
3. Impetigo - Ger bra analyser och hjälper till att analysera spelet. Började direkt hoppa på mig för API:et vilket jag inte förstod först men sen insåg jag att han troligtvis inte hade läst teori-inlägget. Backade så fort han uppfattade det hela vilket grönar honom något.
4. BioBunker - har hittils gett bra inlägg och varit aktiv.
5. Basenanji. Spelar också som vanligt. Väldigt bra gräv mot Rasmus. Det enda som gör att han inte är grönast är att ibland undrar jag att om inte "den evige ulven Basse™" skulle vara ulv så skulle han vilja skicka spotlighten på någon av de starkaste spelarna och att då hitta ett bra gräv på RasmusL som senast vann som mästerulv vore ju ett kanongräv. Men det blir ju på en väldigt ifs and butts nivå så känns väldigt mycket att göra en höna av en fjäder.
6. Sidd - beter sig precis som Sidd brukar. Många snabba inlägg med förvirrade inlägg. Det börjar likna precis så som Sidd spelat dom senaste gångerna han varit med. Det är typiskt hans spelstil och att han inte skärpt sig mer tycker jag ger en grönare känsla.

Just nu skulle jag väl säga att de fyra sista är väldigt nära varandra medan de översta två är något högre upp och skiljer sig från mängden.
 
Top