Varulv [Varulvsspel 7] - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tja, hörni, jag blir inte klokare av era tankar kring att utnyttja spelupplägget. Däremot är det ganska trevligt material att se folk tänka kring.

RÖST: Impetigo

Make a move!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Precis som förra spelet så har vi en garanterad chans att perma-skydda en bybo men bara första rundan.
Jag vill inte påstå att det här gör Rasmus ulvig men svagheten (som jag ser det) är att idén bakom det här tänket är "skydda bybor från nattmord!". Ingen dålig idé, för om ulvarna inte kan nattmörda bybor så,..ja, det är väl bra?

Men får vi bättre förståelse för vem som är vad?

Nä, dessutom är designen i det här spelet sådan att det är tveksamt om vi säkert kan säga att ett uteblivet nattmord beror på att någon lyckats skydda någon annan. Det kan vara en ulv som prickat sin kollega. Vi kan inte vara säkra.

För att elda på diskussionerna: vad tänker ni om idén att vi går ut och säger vem vi vill skydda? Skulle det kunna bli att bra material att i senare rundor analysera?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Bah jag räknade på antalet bybor :p

1 -(6/7)^5 ska det ju vara :) 54 % att vi lyckas vakta NÅGON om vi alla slår tärning right?
Det där ser mer korrekt ut :)
Men 50% chans att få en väktad första rundan är inte något fantastiska odds och har vi inte tur och skjuter ut en ulv så kommer ulvproportionen öka till nästa runda vilket sänker sannolikheten att vi träffar rätt.
I scenariot med 2 förlorade bybor första rundan (vilket är rätt vanligt) så är vi nere på 3 bybor med 3/5 sannolikhet att den de kan beskydda är kvar. Om mitt huvud kunde göra matte just nu skulle jag försöka räkna på lite sannolikheter men det är på tok för sent in på arbetsdagen för det just nu :)

För att elda på diskussionerna: vad tänker ni om idén att vi går ut och säger vem vi vill skydda? Skulle det kunna bli att bra material att i senare rundor analysera?
Jag vet inte om jag tänker helt rätt men att berätta vilka vi försökt skydda är väl den enda möjligheten vi har att ha någon extra information utöver den vanliga. Åh andra sidan kommer ju det kunna göra att ulvarna kan spela ut oss mot varandra när vi börjar ifrågasätta varför en viss persons skyddsmål alltid har blivit mördat t.ex.
Eller övertänker jag det hela? Vi riskerar ju att spelet är slut på 2 rundor om vi inte får ut en ulv. Hmm, jag följer vidare på en tanke här. Om vi förutsätter att ingen blir väktad och vi inte lyckas rösta ut en ulv runda 1 eller 2 så är väl spelet automatiskt slut? Antingen är det 3 kvar varav 2 är ulvar eller så är det 4 kvar varav 2 är ulvar och de känner till varandra (nattmordet sker på en ulv). Iofs, misslyckas en utröstning så är det inte riktigt sant men då har åh andra sidan ulvarna fått mer handlingar än oss vilket inte lär vara positivt iaf.

Vi lär väl få igång en diskussion om vem vi ska rösta ut iaf så jag börjar med att rösta på den med lägst aktivitet.

Röst: Impetigo
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Men vänta nu, är jag trög?
Om alla bestämmer sig för att skydda Rasmus så:
A: Rasmus är ulv...öh jävligt dumt att kasta bort väktandet.
B: storulven vet vem som är väktad och plockar valfri annan.
Jag tycker vi cirkelväktar i så fall, enligt Fjodors slumplista det borde effektivt ta bort nattmord alternativt avslöja en ulv.

Hur tänkte du @Sidd
Jag vet att det är risk (2/7) att vi skyddar en ulv=meningslöst.
Vidare vet ju även försteulven vem denne INTE ska nattmörda vilket är synd.
Vad ska vi göra då BVII?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Major Brainfary om cirkelslyddande. Jag backar på det, det är en usel tanke
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om vi inte lyckas skydda någon eller pricka en ulv är det alltså slut runda 3 (om mästerulven träffar sin kompis står det ju 2-2 i r3 och det kan ju inte byn vinna iom att ingen röstas ut på lika).

Den goda nyheten är väl att vi under de förutsättningarna har ganska god chans att pricka en ulv i r2 (40%) och då står det i värsta fall 2-1 till byn i r3.

Om vi kan röda någon på deras ulviga svada kan vi kanske justera upp de där fyrtio procenten en smula… vanskligt att få till det redan i r2 dock iom att det finns väldigt få sätt som jag ser det att tvinga ulvarna att ljuga.

Man kan fundera på värdet av att skydda bybor från nattmord. Först tänkte jag att iom att det är ett litet spel kan två skyddade bybor (vilket inte borde vara omöjligt att få till med @RasmusL s metod, det ska mycket till för att ulvarna ska ödsla ett nattmord på en bekräftat skyddad) göra stor skillnad.

Sen funderade jag ett varv till på möjliga scenarier i r3 och tänker då att det kanske ändå inte gör nån skillnad. Om byn är övertaliga i r3 (vilket i så fall bara kan bero på att man lyckats hänga en ulv, vi kan ju inte ha slumpat in ett beskydd*) är det plötsligt en väldig massa skyddade bybor men problemet blir att det i den situationen ändå är kniven mot strupen att hänga en ulv. Och det kan ju lika gärna vara en av de skyddade som är ulven 🤔

*det kan stå 3-1 till byn också om mästerulven prickar sin kollega och en ulv röstats ut. Vet inte vad det skulle innebära på rak arm för detta resonemanget.

Frågan är hur myclet det svider för ulvarna att vissa bybor är skyddade? Hade jag varit ulv hade jag nog inte brytt mig utan bara gått på nån annan.

Det jag landar i är nog till slut att det som kan störa mästerulven är ovisshet om nattmordet kommer lyckas snarare än att veta säkert vilka som är skyddade. Då kan man ju tänka sig att cirkelskydda men nackdelen är förstås att ulvarna vet vem som inte är skyddad (pga ”skyddad” av en ulv)…

Det hade varit trevligt att få nåt att anslysera och tvinga ulvar att ljuga men jag ser inget bra sätt att göra det med skyddsbesvärjelser utam tror att det bästa vi kan göra är att tiga och förtroll i smyg och hoppas på turen.

Sen får vi analysera röstmönster och folks färgrankningar så gott det går för att öka på de där fyrtio procenten…

Min lista:

Gula:
RasmusL
Biobunker
Sidd
Basse
Fjodor
Martin

RÖST: Martin3

Inte mycket att gå på men antagligen skrev Inte Martin sin kod i dag och då kan det vara så att han publicerat den just i dag för att ha nåt att skriva i tråden som inte är ställningstaganden eller analys.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Har jag fattat förslaget rätt att alla säger att de ska skydda X, en person kommer då att ha skyddat X från ett nattmord men vi vet inte vem. I min värld grönar det ingen utan ger bara ulven en person som hen inte nattmördar, men vi offrar en annan bybo som GARANTERAT kommer nattmördas. Lägg till att vi har 2 på 7 att "permaväkta" en ulv.
Om vi alla väktar utifrån utan att avslöja vem gör det nattmordet till en gamble för ulven trots att det är 1 chans på 4 att jag prickar rätt med min väktning - för som jag läser instruktionerna kan väl inte jag ha en besvärjelse som bara funkar på en ulv som ju i alla fall inte kan nattmördas? I så fall är det 1 på 6 vilket ju är sämre odds.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Äldsta röst är inte längre av någon vikt då lika resultat i omröstningen gör att ingen röstas ut.
@fjodorsenuba du kastade in ett första inlägg, liksom förra gången, varför var det viktigt med att kasta in en slumpröst med det nu gällande reglerna?
1.Utröstning
2.Bybo-besvärjelse
3.Nattmord

Om jag blir utröstad och har prickat rätt person med mitt skydd så gäller alltså inte besvärjelsen.
@RasmusL du som verkar mindre matematiskt utmanad än vad jag är, hur påverkar det oddsen - det kan ju vara just jag som kan skydda dig som vi enats om att skydda. Visserligen vet ju inte ulvarna det så effekten att de tror att en person är skyddad kanske har samma effekt?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Äldsta röst är inte längre av någon vikt då lika resultat i omröstningen gör att ingen röstas ut.
@fjodorsenuba du kastade in ett första inlägg, liksom förra gången, varför var det viktigt med att kasta in en slumpröst med det nu gällande reglerna?
1.Utröstning
2.Bybo-besvärjelse
3.Nattmord

Om jag blir utröstad och har prickat rätt person med mitt skydd så gäller alltså inte besvärjelsen.
@RasmusL du som verkar mindre matematiskt utmanad än vad jag är, hur påverkar det oddsen - det kan ju vara just jag som kan skydda dig som vi enats om att skydda. Visserligen vet ju inte ulvarna det så effekten att de tror att en person är skyddad kanske har samma effekt?
Vadå vi har enats om att skydda RasmusL?
Att Rasmus föreslagit sig själv tycker du är grönande eller?
Jag tänkte väl vi skulle skydda den som vi kommit fram till är grönast på banan.
Och där är vi väl inte riktigt än!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Vadå vi har enats om att skydda RasmusL?
Att Rasmus föreslagit sig själv tycker du är grönande eller?
Jag tänkte väl vi skulle skydda den som vi kommit fram till är grönast på banan.
Och där är vi väl inte riktigt än!
Korrekt, jag tog Rasmus som ett exempel. Skulle lika gärna kunnat vara Sidd eller Bunkern som jag tror jag skrev i ett senare meddelande.
Nä jag tycker nog inte det är grönande att erbjuda sig själv på direkten, det skulle smaka mumma som ulv att alla slösar bort sitt väktande runda1, när det dessutom skrivs som att det är grönande att vara permaväktad så gör det ju att jag ser lite rött......

Tyckte nog att Rasmus vilja att massväkta påminde om att han ville massouta i Minioner, men där var det ju någon annan han tyckte att skulle outa.

I brist på annat:

Röst: RasmusL
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Vadå vi har enats om att skydda RasmusL?
Att Rasmus föreslagit sig själv tycker du är grönande eller?
Jag tänkte väl vi skulle skydda den som vi kommit fram till är grönast på banan.
Och där är vi väl inte riktigt än!
Har jag skrivit att vi har enats om att skydda Rasmus? Ser inte det i citatet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Bortse från det som står ovan - nu hittade jag det.

För att förtydliga det var utifrån det hypotetiska exemplet att vi enats om att skydda Rasmus - borde ha skrivit X där istället för det kan ju vara vem som helst som vi enas om.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Om vi inte lyckas skydda någon eller pricka en ulv är det alltså slut runda 3 (om mästerulven träffar sin kompis står det ju 2-2 i r3 och det kan ju inte byn vinna iom att ingen röstas ut på lika).

Den goda nyheten är väl att vi under de förutsättningarna har ganska god chans att pricka en ulv i r2 (40%) och då står det i värsta fall 2-1 till byn i r3.

Om vi kan röda någon på deras ulviga svada kan vi kanske justera upp de där fyrtio procenten en smula… vanskligt att få till det redan i r2 dock iom att det finns väldigt få sätt som jag ser det att tvinga ulvarna att ljuga.

Man kan fundera på värdet av att skydda bybor från nattmord. Först tänkte jag att iom att det är ett litet spel kan två skyddade bybor (vilket inte borde vara omöjligt att få till med @RasmusL s metod, det ska mycket till för att ulvarna ska ödsla ett nattmord på en bekräftat skyddad) göra stor skillnad.

Sen funderade jag ett varv till på möjliga scenarier i r3 och tänker då att det kanske ändå inte gör nån skillnad. Om byn är övertaliga i r3 (vilket i så fall bara kan bero på att man lyckats hänga en ulv, vi kan ju inte ha slumpat in ett beskydd*) är det plötsligt en väldig massa skyddade bybor men problemet blir att det i den situationen ändå är kniven mot strupen att hänga en ulv. Och det kan ju lika gärna vara en av de skyddade som är ulven 🤔

*det kan stå 3-1 till byn också om mästerulven prickar sin kollega och en ulv röstats ut. Vet inte vad det skulle innebära på rak arm för detta resonemanget.

Frågan är hur myclet det svider för ulvarna att vissa bybor är skyddade? Hade jag varit ulv hade jag nog inte brytt mig utan bara gått på nån annan.

Det jag landar i är nog till slut att det som kan störa mästerulven är ovisshet om nattmordet kommer lyckas snarare än att veta säkert vilka som är skyddade. Då kan man ju tänka sig att cirkelskydda men nackdelen är förstås att ulvarna vet vem som inte är skyddad (pga ”skyddad” av en ulv)…

Det hade varit trevligt att få nåt att anslysera och tvinga ulvar att ljuga men jag ser inget bra sätt att göra det med skyddsbesvärjelser utam tror att det bästa vi kan göra är att tiga och förtroll i smyg och hoppas på turen.

Sen får vi analysera röstmönster och folks färgrankningar så gott det går för att öka på de där fyrtio procenten…

Min lista:

Gula:
RasmusL
Biobunker
Sidd
Basse
Fjodor
Martin

RÖST: Martin3

Inte mycket att gå på men antagligen skrev Inte Martin sin kod i dag och då kan det vara så att han publicerat den just i dag för att ha nåt att skriva i tråden som inte är ställningstaganden eller analys.
Martin3 har postat tidigare om sin kod för att analysera vilka röster som ligger i en tråd. Så ser inte att han lyfter det igen som rödande.

Tycker din analys i övrigt är intressant men jag är fortfarande lite tveksam på om RasmusL och sidd verkligen är rätt ute med att alla röstar på en. Som du säger ger det bara ulv1 ett mål att undvika snarare än att rösta ut.

Äldsta röst är inte längre av någon vikt då lika resultat i omröstningen gör att ingen röstas ut.
@fjodorsenuba du kastade in ett första inlägg, liksom förra gången, varför var det viktigt med att kasta in en slumpröst med det nu gällande reglerna?
1.Utröstning
2.Bybo-besvärjelse
3.Nattmord

Om jag blir utröstad och har prickat rätt person med mitt skydd så gäller alltså inte besvärjelsen.
@RasmusL du som verkar mindre matematiskt utmanad än vad jag är, hur påverkar det oddsen - det kan ju vara just jag som kan skydda dig som vi enats om att skydda. Visserligen vet ju inte ulvarna det så effekten att de tror att en person är skyddad kanske har samma effekt?
Jag passade på att posta när jag hade tid och slumpade en röst för att få igång samtalet. Ser knappast min röst som satt i sten. Sitter nu och läser ikapp och hoppas på att finna nått gräv/smul.

Vadå vi har enats om att skydda RasmusL?
Att Rasmus föreslagit sig själv tycker du är grönande eller?
Jag tänkte väl vi skulle skydda den som vi kommit fram till är grönast på banan.
Och där är vi väl inte riktigt än!
Nej här håller jag med. Bara för att RasmusL föreslår det så är han inte grön.

Korrekt, jag tog Rasmus som ett exempel. Skulle lika gärna kunnat vara Sidd eller Bunkern som jag tror jag skrev i ett senare meddelande.
Nä jag tycker nog inte det är grönande att erbjuda sig själv på direkten, det skulle smaka mumma som ulv att alla slösar bort sitt väktande runda1, när det dessutom skrivs som att det är grönande att vara permaväktad så gör det ju att jag ser lite rött......

Tyckte nog att Rasmus vilja att massväkta påminde om att han ville massouta i Minioner, men där var det ju någon annan han tyckte att skulle outa.

I brist på annat:

Röst: RasmusL
Här har du nog något med att vara "skyddad" skulle vara grönt. Att bli "skyddad" som ulv måste ju vara ett bra mål då byn slösar en besvärjelse och blir "grönad".

Röst: RasmusL
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vimes har väl designat det så att vi bybor kan skydda andra bybor (1-5) och helt enkelt bara tagit bort ulvarna (6-7) från den spelmekaniken.
Alltså skyddar vi inte de två ulvarna (onödigt) och ulvarna skyddar heller ingen från nattmord (onödig spelmekanik).
Detta ökar ju dock inte våra slumpchanser att hitta bybo att skydda.
Får vi fast den ena ulven så ökar väl dock den slumpchansen.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag passade på att posta när jag hade tid och slumpade en röst för att få igång samtalet. Ser knappast min röst som satt i sten. Sitter nu och läser ikapp och hoppas på att finna nått gräv/smul.
Bra tack för svaret då är det ingen skillnad på Basses röst på Rasmus eller Impetigo för att få in dem i matchen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Några tankar medan jag grubblar på om Impetigos inlägg gröna honom:

Eftersom ulvarna inte vet vem som är hans kompis får de chansa på att de inte röstar ut en medlut. Kul design-pryl! Gör det kanske ulvar mindre benägna att vilja använda röst som verktyg?

Om en ulv röstas ut i R1 eller R2 lär den sista ulven få det riktigt svårt.

Jag tror att ulvarna (även om de inte känner till varandra ) är ganska spaka här.

Sedan: nej, det är nog ingen bra idé att i förväg tala om vem vi vill skydda, men visst lär det vara spännande att diskutera i R2? Jag kan tänka mig att ulvarna om de inte känner till varandra då vill byta mål för sitt nattmord, medan bybor inte är lika intresserade av att skydda någon "ny" person.

Kanske något att gå på. Vad säger du om det @Impetigo ?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Några tankar medan jag grubblar på om Impetigos inlägg gröna honom:

Eftersom ulvarna inte vet vem som är hans kompis får de chansa på att de inte röstar ut en medlut. Kul design-pryl! Gör det kanske ulvar mindre benägna att vilja använda röst som verktyg?

Om en ulv röstas ut i R1 eller R2 lär den sista ulven få det riktigt svårt.

Jag tror att ulvarna (även om de inte känner till varandra ) är ganska spaka här.

Sedan: nej, det är nog ingen bra idé att i förväg tala om vem vi vill skydda, men visst lär det vara spännande att diskutera i R2? Jag kan tänka mig att ulvarna om de inte känner till varandra då vill byta mål för sitt nattmord, medan bybor inte är lika intresserade av att skydda någon "ny" person.

Kanske något att gå på. Vad säger du om det @Impetigo ?
Intressant det du skriver om röstningen, jag har suttit och funderat på det här med ingen blir utröstad vid lika. Vilka gynnar det respektive drabbar det mest?

Negativt för lagen
Byborna drabbas av att de med stor risk får se en bypolare bli mördad och missar 2 på 7 chansen att rösta ut en ulv.
Ulvarna missar chansen att plocka 2 bybor innan R2 och därmed försämra sina chanser att vinna.

Positivt för lagen
Vetetusan här får ni hjälpa mig. Möjligen motsatsen. Byn kommer vara -1 på nattmord men fortfarande 4-2.
 
Top