Varulv [Varulvsspel 7] - Runda 1

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Eftersom ulvarna inte vet vem som är hans kompis får de chansa på att de inte röstar ut en medlut.



Jag kan tänka mig att ulvarna om de inte känner till varandra då vill byta mål för sitt nattmord, medan bybor inte är lika intresserade av att skydda någon "ny" person.

Kanske något att gå på. Vad säger du om det @Impetigo ?
Bra uppmärksammat att ulvarna riskerar att rösta ut varandra! Det hade jag inte tänkt på och jag tycker det är grönande att du lägger fram det (kanske var det så självklart för alla andra att man inte tyckte att det behövdes sägas, men jag hade inte tänkt på det).

Som jag förstått det får man välja en att besvärja varje runda så allt annat lika borde en driftig bybo ha 100% chans att ha luckats med sin besvärjelse i r7 om inte det rätta målet redan är död. Eller menar du att det bara är precis den rundan som jag röstar på nån som de är skyddade? För så har inte jag läst reglerna (läste i kapp på tåget och nu vid soisen så kan absolut ha löst fel)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Man ska alltid rösta på den man misstänker mest, det är ett gott råd som håller i de flesta spel, så även här.

Jag röstar därför på RasmusL:

RÖST: RasmusL

Motivering: Kolla Rasmus första post. Det är verkligen inte mycket att analysera och jag gör säkert fel här, men nu ska jag Basse-analysera det
så bra jag kan.

RasmusL said:
Spelar ingen roll om en ulv ljuger för det är bara byborna som har den förmågan. Jag är helt med Sidd.
Det här kommer alltså från att Sidd föreslår att vi alla ska skydda samma person för att på så sätt autoskydda en bybo. Sidds inlägg är väl en ganska byboig instinkt och för mig grönar det Sidd, även om jag tycker att det låter lite väl hoppfullt. Och det är ganska typiskt Sidd som gärna vill spela på spelets design för att komma vidare. Jag har en invändning, och det är den invändningen som Rasmus kontrar mot i citatet ovan.

Vad är ulvigt i det?

Jag anser att det är tveksamt att en bybo-Rasmus har sån koll på spelupplägget. Vi bybor famlar ju lite här medan ulvarna har informationsövertag. I inlägget ovan har Rasmus i alla fall stenkoll på vad byborna respektive ulvarna kan. DET tycker jag är ulvigt. Sedan tycker jag att det är ganska ulvigt att "ta rygg" på en bybo som kommer med förslag, inte minst om det är Rasmus som kan han en ganska flamboyant stil i varulvsspel (vilket jag gillar för det tillför en härlig känsla!). Se hur han självklart föreslår sig själv som den som ska bli autoskyddad.

Sedan kommer en ganska skarp analys av spelets funktioner:

RasmusL said:
Du har nog läst lite snett. Du kan bara väkta en specifik på förhand slumpad bybo, inte vem du vill. "Missar" du med din förmåga så händer inget, cirkelväktandet är i princip verkningslöst.
...vilket krockar ganska bra med Rasmus missförstånd av spelets regler/funktion och efterföljande uträkningar...

RasmusL said:
Ah, jag läste det som total immunitet.
och

RasmusL said:
...och det är iofs ett kort spel... Vi kommer ju inte "hinna" skapa en massa säkra bybor, kanske bättre då att slå tärning och få ulvarna att svettas..
Jag tar inte med hans beräkningar som blir fel först, men röstas till sedan, vafan alla kan räkna fel det är inte ulvigt i sig, men att tvärvända från att vilja haka på Sidd först, till att sedan konstatera att tärningen blir lika bra som något annat är det.

Så jag vill helt enkelt skriva in på rad varulv: INKONSEKVENS och tycker att det är en ganska okej motivering för att vara så här tidigt i spelet.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Inte mycket att gå på men antagligen skrev Inte Martin sin kod i dag och då kan det vara så att han publicerat den just i dag för att ha nåt att skriva i tråden som inte är ställningstaganden eller analys.
Du kan se länken här: https://www.rollspel.nu/threads/nytt-varulvsspels-verktyg.78626/

Jag gjorde verktyget för ett par veckor sedan och tänkte att vi skulle kunna ha det till att se röstningsläget. Min miss med Basses typ av röst hade jag inte övervägt. Jag hoppas kunna fixa det snarast.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Bra uppmärksammat att ulvarna riskerar att rösta ut varandra! Det hade jag inte tänkt på och jag tycker det är grönande att du lägger fram det (kanske var det så självklart för alla andra att man inte tyckte att det behövdes sägas, men jag hade inte tänkt på det).

Som jag förstått det får man välja en att besvärja varje runda så allt annat lika borde en driftig bybo ha 100% chans att ha luckats med sin besvärjelse i r7 om inte det rätta målet redan är död. Eller menar du att det bara är precis den rundan som jag röstar på nån som de är skyddade? För så har inte jag läst reglerna (läste i kapp på tåget och nu vid soisen så kan absolut ha löst fel)
Jag har också läst det som att jag i runda 1 kan kasta min besvärjelse på Basse, i runda 2 på Impetigo, i runda 3 på Sidd osv osv. Träffar jag rätt runda1 så är Basse skyddad mot ett nattmord oavsett när det sker. Följaktligen blir mina andra besvärjelser meningslösa, men det vet jag ju inte.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Du kan se länken här: https://www.rollspel.nu/threads/nytt-varulvsspels-verktyg.78626/

… för ett par veckor sedan…
Haha, okej, bra svar. Då högg jag alltså i sten just denna enda gången.

Min grön till röd-lista ser ut så här just nu:

Basse
Martin
Biobunker
Sidd
Rasmus
Fjodor

Mycket är baserat på hur mycket matnyttigt jag uppfattat ta till mig vid en snabb genomläsning. Fjodor blev rödast för att det var den spelare jag inte kom ihåg var i spel. Rasmus blev näst rödast för att jag tycker att det finns ett case där även om det är mycket indicier (typ att Rasmus låter som att han sitter på info, det är svagt men jag ser gärna att du bemöter det som Basse sammanfattat, @RasmusL). Och varför anmälde du dig som frivillig att grönas? Det är väl underförstått att alla bybor är frivilliga för att grönas, det är ju det enda 100% säkra alternativet för en bybo att gröna en bybo.

@fjodorssnuba Kom gärna med en rödlista så kanske min magkänsla om ditt bidrag till byn ändras.

Fler rödlistor över huvud taget vore bra! Jag tycker också det är hopplöst men det ger oss ju nåt att analysera i alla fall. Tänk på att nästan halva byn antagligen är död redan i r2… då är det för sent att komma med rödlista.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Nu är api:et uppdaterat. Säg gärna till om ni hittar fler buggar. Det är ju första gången vi använder det så det vore bra att vara lite extra uppmärksamma.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jävligt svårt med rödgrön några timmar in i R1. Men så här rankar jag byn så här långt
Från grön till röd

Sidd
Impetigo
Basse
Fjodor
Martin
Rasmus

Rasmus var väldigt snabb att erbjuda sig själv som frivillig, det är ju inget riskfyllt uppdrag att bli permaväktad. + Basses gräv.
Martin har fibblat med verktyg hit och dit, gött som ulv att framstå som aktiv med nåt som inte är riskfyllt.
Fjodor svarade på min fråga om sitt snabba slumpröst-inlägg, hintade om lågt deltagande men lite tendens till lågflygande.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag har också läst det som att jag i runda 1 kan kasta min besvärjelse på Basse, i runda 2 på Impetigo, i runda 3 på Sidd osv osv. Träffar jag rätt runda1 så är Basse skyddad mot ett nattmord oavsett när det sker. Följaktligen blir mina andra besvärjelser meningslösa, men det vet jag ju inte.
Om vi nu inte hittar nåt bra sätt att rösta på nån för att skydda i R1 för att vi inte vet vem vi ska skydda så ska vi förstås skydda OLIKA varje runda så långt det går.
På så sätt peickar förhoppningsvis nån rätt nån gång.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Impetigo bra att du ligger på med en lista även om jag tror att det kanske är svårt att få in alla på ett vettigt sätt.
Flaggade både in anmälningstråden och i startposten att jag kommer vara lågflygande pga Covidkarantän och 2 barn med för lite utlopp. Inte läge att stirra på telefon/dator längre stunder tyvärr under dagen. Men nog om mig och mer om listan!

Från grön till röd

SpelareSkälRöstar på
FjodorsenubaNARasmusL
ImpetigoLigger på andra efter svar, byboigtMartin3
BiobunkerAnalyserar och deltar, byboigtRasmusL
BasenanjiÄr sig själv, varken röd eller grönRasmusL
SiddAlltid lite misstänkt till annat
Martin3Bra första inlägg, men lågflyger sen med poster om rösträkning.Impetigo
RasmusLKnutit in sig i sina egna tankar, mycket besynnerligt!

@Sidd och @RasmusL har ni något att bidra med i röstsammanhang?

Ställer mig till att alla bybor besvärjer dolt och att vi inte röstar på en, jag ser stor risk att det är en fördel för ulvarna med mer information.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
En lustig effekt av designen i det här spelet (och det slår mig först nu) ((eftersom jag är ganska trög)) är att ulvarna lättare kan identifiera varandra om byborna ger ett grönt intryck!

Dvs om byborna grönar sig aktivt (och lyckas med det) så kommer ulvarna* gå lättare att hitta varandra...

*Mästerulven lär isf rikta sitt nattmord mot den som verkar skummat.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
*Mästerulven lär isf rikta sitt nattmord mot den som verkar skummat.
I mitt huvud har det varit en nit för mästerulven att råka träffa sin kompis (iom en mindre död bybo) men nu inser jag att det kanske är mästerulvs högsta önskan med tanke på hur stor risken blir (25%) att hänga sin kompis i r2.

Hmm, landar nog ändå i att mästerulv kommer panga den som är grönast på banan. Den blir ju farligast att stå emot i r3 (a la paradise hotel).



Jag noterar nu att jag missat att flytta min röst vid min senaste lista. Den skulle förstås flyttats till fjodor enligt min rödlista.

Röst: Fjodorsenuba

Sen kommer ju fjodor med en rödlista vilket är positivt. Saknar iofs lite soul i den listan, känns mest som en sammanfattning, men vad kan man å andra sidan begära i detta skedet?

Min nya rödlista:

Basse
Fjodor
Martin
Biobunker
Sidd
Rasmus

Jag vet ju att man alltid ska rösta på den som är rödast men just nu ser jag inte vad en fjärde röst på rasmus ska tillföra så:

Röst: Sidd

Jag skulle gilla om Rasmus och Sidd la sina röster. Dels av analysskäl och dels iom att vi har lyft frågan om att ulvar kanske inte vill rösta ut varandra av misstag och därför kanske är försiktiga med att lägga sina röster.

Allas rödlistor också, tack!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Fel lista, soru för spam:

Basse
Martin
Biobunker
Fjodor
Sidd
Rasmus
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Basse rödlista, från mest misstänkt till minst

1. Rasmus
2. Biobunker
3. Impetigo
4. Sidd
5. Martin
6. Fjodor
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag måste återkomma lite senare i kväll med lista på vad jag tycker om alla och lägga en röst.
Ser att Basse jagar på Rasmus och att Basse och BB7 verkar försöka hitta varandra: vad letar de efter tror vi.
Impetigo får röster på sig för inaktivitet och sprattlar när det sker precis samma som då denne var DTF i Insiderkommisionen har jag för mig.
Återkommer senare ikväll.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Du sätter fjodor i mittsmeten och skriver att du ska rösta enligt den och rättar din lista.
Så landar du på fjodor?
Nej. Inte alls.

Jag mellanlandade på Fjodor eftersom jag glömde att flytta min röst dit när Fjodor var rödast på min lista vilket jag egentligen tänkt göra. Kanske lite onödigt men det var för att min röstföljs skulle bli komplett vid en eventuell analys.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
… Basse och BB7 verkar försöka hitta varandra: vad letar de efter tror vi…
Du antyder alltså att Basse och BB7 är ulvar båda två? Med tanke på det öppna upplägget kan jag inte förstå vad det annars skulle kunna vara som du antyder att de håller på med.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Du antyder alltså att Basse och BB7 är ulvar båda två? Med tanke på det öppna upplägget kan jag inte förstå vad det annars skulle kunna vara som du antyder att de håller på med.
+1 på detta, det här lär du få förklara @Sidd
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
§2: En spelare kan röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.


§3: Alla bybor har följande roll:
Du är bybo, men med en särskild skyddsförmåga! I byn finns en annan spelare du kan skydda, vem det är hålls dock hemligt. Varje runda får du lägga en skyddande besvärjelse på valfri spelare. Detta gör du genom att skicka in ett namn till SL via PM. Om du lägger besvärjelsen på rätt spelare är denne skyddad mot ett nattmord för resten av spelet. Efter att skyddet aktiverats (och alltså räddat spelaren från ett nattmord) kan hen inte skyddas igen.
När jag läser reglerna uppfattar jag en skillnad i hur omröstningen är beskriven, det är ju som vanligt att man kan byta röst, den senaste räknas.
När det gäller besvärjelsen står det inget om att jag kan PM:a in X för att sen imorgon byta och PM:a in Y. Spelar det här någon roll, egentligen inte förutom att man kan hamna i att jag PM:at in att jag vill skydda X men sen tycker jag hen börjar bete sig ulvigt och då skulle jag vilja byta skyddperson. Slutsats jag kommer vänta till sent imorgon innan jag meddelar vem jag vill skydda. För övrigt tycker jag inte att vi ska läcka nån information om vem som skyddar vem då det ger ulven mer information när nattmordsoffret ska väljas.

Ordningen för natten:
  • Utröstningen genomförs.
  • Bybornas förmågor börjar gälla
  • Nattmord
Om vi röstar ut superulven i R1 bör alltså nattmordet utebli antar jag.
Som jag tidigare skrev gäller väl samma sak väktandet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vadå vi har enats om att skydda RasmusL?
Att Rasmus föreslagit sig själv tycker du är grönande eller?
Jag tänkte väl vi skulle skydda den som vi kommit fram till är grönast på banan.
Och där är vi väl inte riktigt än!
Nä, kanske inte mig. Jag drar alltid på mig en massa heat och om vi ska mass-skydda någon i R1 (vilket de facto är enda säkra sättet att få våra förmågor att trigga) så bör det IMLTHO vara en totalt slumpad person som vi sedan kommer överens om är helt grön, börjar vi rösta ut den vi skyddat så tappar vi ju effekten.

Men det är problem att slumpa på ett vettigt sätt och av wrnu-byns tidigare eskapader är min erfarenhet att samordning inte är något som är möjligt.

Så jag tycker nog att vi ska gå efter eget huvud, personligen kommer jag att rulla tärning.
 
Top