Nekromanti Varulvskalendarium

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Familjen

!Paxen said:
Då har vi 8 spelare. Om fler vill anmäla sig är det okej fram till den sista februari. Dom som anmäler sig efter det blir satta som reserver och kommer då få ta över en plats, om någon spelare vill hoppa av. Spelstart är, som sagt, lördagen den 10 mars, kommer förvarna vilken tid det börjar när jag väl ser hur dagen ser ut för mig.
Spelreglerna kommer närmare starten i en egen tråd eller?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Familjen

de brukar inte variera supermycket. kolla i runda 1 på nåt gammalt spel om du vill läsa.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Familjen

Tyr said:
!Paxen said:
Då har vi 8 spelare. Om fler vill anmäla sig är det okej fram till den sista februari. Dom som anmäler sig efter det blir satta som reserver och kommer då få ta över en plats, om någon spelare vill hoppa av. Spelstart är, som sagt, lördagen den 10 mars, kommer förvarna vilken tid det börjar när jag väl ser hur dagen ser ut för mig.
Spelreglerna kommer närmare starten i en egen tråd eller?
Spelreglerna kommer att finnas med i när jag startar spelet. Dock så kommer det inte vara så annorlunda än tidigare spel, det kan jag (nästan iaf) garantera. Om det var något mer specifikt du ville veta så kan jag nog svara på det (sålänge det inte är info som direkt påverkar spelet).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Familjen

!Paxen said:
Spelreglerna kommer att finnas med i när jag startar spelet. Dock så kommer det inte vara så annorlunda än tidigare spel, det kan jag (nästan iaf) garantera. Om det var något mer specifikt du ville veta så kan jag nog svara på det (sålänge det inte är info som direkt påverkar spelet).
Nja, det var väl om det var något utöver det vanliga eftersom jag inte provat förut. Men jag förbereder mig genom att kolla i lite gamla startinlägg som Mukwa tipsade om.

Eller ja det var en sak. Hur är det med rollspelande utöver dialoger? Är det ok eller är det oönskat att ha med fluff som beskrivningar och dylikt?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Familjen

Hur är det med rollspelande utöver dialoger? Är det ok eller är det oönskat att ha med fluff som beskrivningar och dylikt?
Jag skulle säga att det är oönskat. Se varulvsspel mer som spel än rollspel. Visst händer det att vi slänger ur oss nån in character-mening lite då och då, men det är väldigt sällan. Anledningen till det är främst att man alltid har annat att tänka på, att man ändå kommer få skriva förbannat mycket. Det finns en annan anledning också: ju mer irrelevanta saker som står i trådarna, desto jobbigare är det att ta sig igenom dem när man läser om dem :)

Jag tänker göra ett förtydligande på en gång också:

Med 'fluff' menar vi något som SL har skrivit men som inte är regelmekanik. Det är beskrivningar av settingen. Det är i regel utfyllnad och gör det lite roligare, men är oftast inte relevant för att förstå spelet. Oftast skriver jag, och det är viktigt :gremsmile:. De gånger vi pratar om 'fluff' är när vi tror att fluffet kan ge oss kunskap om speluppbyggnaden, eller hur trovärdiga vissa spelares påståenden är. Det händer väldigt ofta, men återigen handlar det inte om att spela en roll som man gör vid rollspel, utan om ett sätt att analysera spelet på.

Snabba tips angående varulvslir:

1. Visa trådar i platt visning
2. Var beredd på att spelet kommer ta tid
3. Läs gamla varulvsspel. Det kommer hjälpa dig enormt
4. Det här är beroendeframkallande grejer
6. Lita aldrig på nån, i synnerhet inte Vimes
7. Bered dig på att ha superkul!

Och vart är nr 5 undrar du. 5. Var uppmärksam och ta inget för givet! :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Familjen

Tackar! Uppskattar förklaringen och ska lägga rollspelande på lägre nivå. Ska hålla ett öga på den där Vimes också, han verkar suspekt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Familjen

Spider Jerusalem said:
Spider Jerusalem ställer alltid upp för familjen.
Skriv med mig i listan.
Skriver upp dig. Du får en hedersplats då du var ensam ulv i förra :gremwink:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Familjen

Brynolf said:
Är gärna med, även om jag nog kommer vara något mer otillgänglig än sist.
Så länge du anser att du kommer kunna vara med så är det ju okej för mig. Skriver upp dig, om du ändrar dig skriv i tråden eller skicka PM direkt till mig.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Re: Familjen

Jag har efter moget övervägande insett att jag kommer ha tid att vara aktiv och vill vara med! :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Familjen

Naer vore lempligt att jag drar igong mitt spel? Och om Konrad fortfarande tycker det aer okay att jag kor innan hans och trasapas spel?
Loter tjugonde april som sista anmaelningsdatum rimligt, med spelstart non vecka senare?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Familjen

Recca said:
Naer vore lempligt att jag drar igong mitt spel? Och om Konrad fortfarande tycker det aer okay att jag kor innan hans och trasapas spel?
Loter tjugonde april som sista anmaelningsdatum rimligt, med spelstart non vecka senare?
Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att efter den 10 april så borde det gå med ett nytt varulvsspel. Möjligtvis tidigare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Familjen

Oj. Jag trodde jag tog i lite extra med "tjugonde april" men då kanske jag ska senarelägga starten?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Familjen

Recca said:
Oj. Jag trodde jag tog i lite extra med "tjugonde april" men då kanske jag ska senarelägga starten?
Jo, det kan jag hålla med om, dels för att ge lite andningsrum emellan. Jag själv skulle väl inte ha något större problem att vara med i ett spel tidigare, så om fler kunde säga vad dom tycker...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Familjen

För min del är 1 spel varannan månad lagom, men sen ångrar jag mig och tycker att det ska vara spel varenda dag... Sätt startdatum till 20 april, och kolla hur många som kan vara med, blir det för få eller om många vill vara med om det startar senare så är det väl bara att senarelägga det?
 
Top