Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag skulle gärna vilja att alla som låg i Bassedrevet kom med någon reflekterande självanalys om varför de egentligen låg där, vilka som var era misstankar och vilka som tillhörde dirigenten Vimes.
Nu missade jag ju eventuella lysande försvar från Basenanji som han må ha yttrat från 20:30, och jag har inte hunnit läsa ikapp dem än. Så min röst på honom där bygger på det material som fanns sedan innan. I stort så bygger jag min motivering på hur hans motiv för att röda Genesis såg ut, som jag tyckte mest skummade på ytan och inte direkt välgrundade. Eller rättare sagt, vissa av dem flyger men flera av dem känns bara ihopkrafsade.
T.ex. det här med att hävda att det skulle vara ulvigt att någon presenterar hur aktiv denne tänkt vara känns för mig rätt ulvigt.

Likaså känns Basenanjis försvar mot Vimes i inlägg #143 mest som ett ordbajseri för att visa sig aktiv för byn. Det är ju mest ett försvarstal till människors olikhet och att vi spelar det här spelet på olika sätt.

Överlag så försvarar han sig väldigt mycket och min åsikt är att man som bybo inte ska hänga upp sig för mycket på anklagelser genom ständiga försvar utan istället visa att man är bybo genom att bidra med leads i konstruktiv ariktningar, dvs mot de som faktiskt tror är ulvar.

Men där någonstans finns mina motiv till att stanna kvar på Basenanji. Min initiala trigger för att rösta på karln från början var dock för att han lämnade en misstankelista och istället för att rösta på någon röding, så blev det på mig.

Så här i efterhand så kan man väl säga att Basenanjis ganska pratiga spelstil kanske krockar med min, och det blir mycket ulvping. Det är inte första gången jag tycker att Basse håller på och ulvar sig kan man väl säga, haha.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hellzon: Röstade på Basse i tisdags vid 20.44 (inlägg #182) med motivationen att Basse är den starkast mistänkta i konstellationen Basse, xyas, Vimes, Sidd och Tant Ragnar.

Reaktion på claimet: Att det är otroligt rödande att komma ut med siarclaim 5 timmar innan deadline. Flyttar inte sin röst. @Hellzon Utveckla gärna (utförligt och nyanserat) om varför det är rödande för dig. 5 timmar är ju ändå relativt god tid för att en diskussion kring ett claim skall kunna ske. Och att powerroller som är på väg ut bör outa sig är ju tämligen sunt för att inte lämna öppet för möjliga scumclaims framgent.
Yes boss. Om vi kör ihop din röststatistik med ett inlägg från tråden i R1, så börjar jag med vändpunkten för Basse för mig.

Röst: Vimes

Jag ger upp.

Nu är det för många som röstar på mig. Jag kan inte skylla på någon utan är väl egentligen mest arg på mig själv för dåligt spel.

Jag har försökt visa på vad jag tror om spelet. Jag har försökt skriva saker om de jag misstänker (säkert felaktigt). Jag har försökt visa mig byboig. Vimes har skickligt brunsmetat mig och nu finns det lite jag kan göra utan att det väcker ännu mer misstankar.

Och så kan det vara ibland. För att inte dra till mig mer uppmärksamhet stannar jag här. Som bybo gör jag ingen mer nytta.

Men det gör ni andra i byn! Fortsätt kämpa och sätt dit scummet! 🙂👍💪

I morgon har jag fullt upp på jobb från 08.00-15.00 med egentligen få raster. Sedan måste jag ta tag i min historiatenta (Vem var Martin Guerre? eller Zemon Davis vs Finlay) som ska in senast 23.59.

Lycka till!

/B
Här ger Basse upp. Lägger dessutom som jag påpekat tidigare en medvetet (?) ogiltig röst på Vimes - inte fetstilad. Ser mer ut som ett RasmusL-utbrott än ett Basse-utbrott menmen.
Jag tolkar det helt och hållet som att Basse inser att han är körd som ulv och inte orkar kämpa i motvind för att vända drevet då han rent faktiskt är ulv och måste ljuga. Du @Empiricus vet säkert också att det långt ifrån är första gången som en ulv gått ner på sparlåga när den är körd.

Detta sker 22:20 på tisdag, ett knappt dygn före avslut. T minus 23:40 som de säger i actionrullar. Enligt en rösträkning några inlägg efter har Basse 6 röster på sig. De andra dreven är på Xyas (4) och Genesis (2). Två drev där jag tror på Vimes argumentation att de är fel ute.

Tiden går och ingen vit springare kommer och räddar Basse. 17:34 på onsdag, T minus 4:26, 19h 14min efter att Basse gett upp, outar han sig som siaren. Det här är det första han skrivit sedan han gav upp. Min mage har haft dryga 19 timmar på sig att landa i att vi kanske har tagit en ulv i R1. Det enda alternativet i nuläget är Xyaståget och det tror jag som sagt inte på.

Så långt svar på Empis fråga.

Energin att drifta ett helt nytt tåg har jag inte just då. Basse börjar dock veva och veva och sammanställa info om Vimes, som har stuckit ut hakan en mil och som jag ser som varierande jättegrön och jätteläskig om han är ulv. Han lägger också en giltig röst på Vimes. Förutom ett rimligt konstaterande att han blev förvirrad av spöksiarsnacket för att han ju inte var spöksiare är det det han gör sina sista fem timmar i livet.

Jag tolkar fortfarande detta som att Basse tagit takter av RasmusL och vevar för att kanske övertyga byn att få gå fri en runda. Och sorry, men den väggen med text var inget jag orkade lusläsa efter guldkorn just då. Min reaktion på det är att det är pyttelite grönande att han faktiskt orkar när det kommer att avfärdas i R2 om han visar sig vara ulv.

21:00, T minus 1 timme, skriver KK
When in doubt vote Sidd kan jag leva med.
Det kan ju jag med. Min ärthjärna som ska upp kl 4 nästa morgon gör något slags försök till analys av Sidd. Den var ju rödande men jag är inte helt övertygad.

21:08 kommer följande.

Ni som tvekar på att rösta Basenanji: tror ni verkligen att Basse, om han hade fått en siar-roll, hade skrivit de här två inläggen igår när han hade massa röster på sig? "Jag ger upp"? "Som bybo gör jag ingen mer nytta"? "Det är ok. Jag vinner med byn."
Och så är det ju. Fortfarande.

21:47, T minus 13 minuter, lägger KK en röst på Sidd. Nu är det Basenanji 7, Sidd 4. Jag vägde hela de sista minuterna om jag skulle slänga över en röst på Sidd. Hade kunnat ändra till Basse 6, Sidd 5 så hade någon kunnat kvittera, eller Basse hoppa på Siddtåget och jämna ut. Oklar då vem som då har äldsta rösten, men om jag läser Empis tabell rätt nu så är det förstås Vimes röst på Basse.

Kunde jag slängt över min röst på Sidd och kanske fått med mig någon mer? Sure, men jag trodde fortfarande inte på Basse som bybo. Jag måste få säga att jag är glad åt vilka det stod mellan i slutet. Sidd blev inte grönad i min analys.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Svar till Empi: drevet mot Basse var väl inte så konstigt av mig att hänga på de andra gamla rävarna. Basse var ju svårbedömd med många inlägg och rösthoppande. Siarclaimet kunde jag köpt om andra ändrat sig. I läget att flera drog igång omotiverade röster på mig så blev ja ju skraj att jag skulle ryka så det är klart jag inte släppte Basse...så ryktes med i dåligt sällskap.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Postar om det här:

Okej, hemma och har kollat igenom Vimes inlägg från R1. Nedanstående är vad jag hittat. Andra får gärna kommentera detta och säga hur ni tolkar saker.

Jag tycker förslaget är ok. Samtidigt kan jag tänka mig att jag själv, eller någon annan spelare med stort ego säkert inte skulle vilja bli inlåst till en kod. Vi suger på det lite tycker jag.

Det stämmer att spöket inte nödvändigtvis är bättre när han eller hon blivit utslagen ur spel, men vi kommer veta med säkerhet att spökets röst är en byboröst. D.v.s. spöket kan förstås ha fel, men spöket kommer inte ljuga i varje fall. Alltid något.
Här talar Vimes om spökkodens användbarhet, oavsett siarspöke. Den kan vara bra, den kan vara inlåsande.

Det stämmer att spöket inte nödvändigtvis är bättre när han eller hon blivit utslagen ur spel, men vi kommer veta med säkerhet att spökets röst är en byboröst. D.v.s. spöket kan förstås ha fel, men spöket kommer inte ljuga i varje fall. Alltid något.
Sedan känner jag att "Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?" är lite av att sprida irrelevanta misstankar i tråden. Ulvarna eller zombierna har ju inget alls att vinna på att identifiera spöken. Varför skulle det vara en grej? D.v.s. det finns ingen ulvrationalitet (se "Varulvsspel enligt Vimes") bakom att försöka "identifiera spökena", men det finns ulvrationalitet bakom att försöka chippa in det som en grej att diskutera om någons spel (som du gör här alltså).
Detta tycker jag är underligt. Det finns väl en uppenbar ulvrationalitet bakom att försöka identifiera spöken? Varulvar vill inte döda spöken, dels för att det minskar deras möjligheter att kontrollera röstningen i nästa runda, och dels för att spöken antagligen inte är siare eller väktare. Varför ser inte Vimes detta?

Angående spökkoden: det är givetvis en bra idé om en eventuell spöksiare kan meddela sig från andra sidan graven. Att sitta och harva i den här diskussionen är bara ovidkommande surr. @Konrad Konvalj får gärna bestämma en sexig kod för spöksiaren att använda. "Men glugg glugg Vimes tenk om man ente kan vaja sijare å spöke på samma gång då!?" Ja, ok. Då har KK skrivit en kod i onödan, kan vi gå vidare eller?

Alltså: antingen är siaren också spöke, eller så är hen inte det. Just nu vet vi inte. Är det så att siaren också är spöke är det bra att det finns en kod. Är hen inte det, eller inte ens kan vara det, spelar koden ingen roll. Alldeles oavsett förlorar vi inget på att KK spikar en kod.
Nu, efter att Stövelkatten påpekat siarspöken, är koden obetydlig i avsaknaden av siarspöken. Så här är det en liten inkonsekvens. Tyvärr är det nog inte särskilt rödande. Den anledning jag kan se att ulv-Vimes kan agera såhär är för att om han säger att koden är obetydlig så kan han bygga drev mot dem som fortsätter att diskutera koden, med åsikten att det är ett "säkert ulvrum" att gömma sig i.

Dels är det en långsökt tolkning av ett tämligen konstruktivt inlägg av KK och dels tror jag att varken ulvar eller zombier har något att vinna på att identifiera spöken. Alls faktiskt.
Här är vimes väldigt tydlig med att varken ulvar eller zombier har något alls att vinna på att försöka identifiera spöken. Vi vet att KK inte fiskade efter detta, men jag tycker som sagt att det absolut finns saker att vinna för ulvlaget om spöken identifieras. Jag kan inte se varför Vimes skriver såhär om det inte är för att bygga misstankar mot Basse.

Här lägger han också sin väldigt tidiga röst.
Jaja, KK. Genesis verkar vara en schysst lirare än så länge tycker jag. Vad tror du om Basse? Zombie eller ulv?
Väldigt direkt. Två alternativ. "Bybo" är inte ett av dem.
Jag tycker inte Basse har spelat "all over the place" och följt sin vanliga spelstil. Tvärt om har han varit väldigt mycket på samma place och mest gafflat om spöken och spökkoden. Jag har läst honom som en ulv som gömmer sig i en trygg och oknostruktiv diskussion.

---

I nuläget har vi ett drev igång. Om jag räknar rätt (inte alls säkert, för jag har faktiskt inte gått tillbaka och räknat!) har vi 4 eller 5 röster på Basse nu. Han behöver svara upp mot det här (efter eget huvud!).

Jag tror det vore fint med ett alternativt drev också.

I nuläget gillar jag Genesis, Korpa, KK och Tant Ragnar.
Jag är skeptisk till Halo, Empiricus, Stövelkatten och Hellzon.
Några spelare vet jag för lite om för att läsa: xyas, KrilleW och Sidd.

Har jag glömt någon? I så fall är den helt säkert en lågflygande ulv.
(Som svar till Tant Ragnar som skriver att Basse kanske låter sin personlighet skina igenom snarare än att han är ulv.)

Vimes menar att Basse inte spelat sitt vanliga spel. Ni som spelat med Basse tidigare, hur väl stämmer detta?
Det är ulvigt att inte vara konsekvent. Du gör en lista där du har fyra stycken spelare som mer misstänkta än Stövelkatten som du röstar på. Det är inte konsekvent och det är inte att ta ställning. Alltså ulvigt. Det här är varulvsspel 101.
(Som svar på Basse som tycker att Vimes är orättvis med sin envetna kritik.)
Jag vet inte om det är så ulvigt att rösta på någon för att pressa fram mer info. Och med efterkloka glasögon var det ju just detta Basse gjorde. Jag har ju inte spelat med honom innan, men det känns ju som något Basse absolut kan göra.
Jag är just nu mycket tillfreds med rösten på Basse, men skulle gärna se något mer alternativ. Jag tycker varken Xyas eller Genesis är vettiga alternativ. Xyas för att det känns slött, och Genesis för att jag tror att han är grön.

Om jag fick önska skulle jag vilja se ett alternativdrev mot Empiricus. Empi har gett ifrån sig noll gröna vibbar och borde vara på agendan. Dessutom verkar han och Basse som ulvpar vara en intressant hypotes. Om det inte finns underlag för ett drev mot Empi borde väl Halo vara ett alternativ? Många har haft honom i något form av gult fack, kanske går det att samla röster där. Stövelkatten har jag fått zombievibb av.
Här (och på lite andra ställen) uppmuntrar Vimes till alternativa drev. Motpol mot hans i övrigt ganska ensidiga anfall på Basse.
Basenanji said:
Jag får intrycket att speldesignen faktiskt uppvärderar siarens och väktarens betydelse (om de är med i spel)

Basenanji said:
Om siaren kan vara ett spöke borde det också stå explicit utskrivet. Det gör det inte. Det är inte ens säkert att vi har väktare eller siare!

Röst: Basenanji
(Efter siar-claim)

Du har uppenbarligen ljugit när du resonerat om att siaren kanske inte finns i spel, så jag är rätt trygg med att du inte är siare utan scum. GG! Kul med claim såhär på slutet ändå.
Det här tycker jag är lite skumt. Att säga att siaren inte kan hinta om att siare eventuellt inte är i spel. Att kalla det lögner tycker jag är väl hårt.


Typ där slutar min genomgång av Vimes poster i R1. Har jag hittat tydliga ulv-tells? Nej, det tycker jag inte. Det finns saker jag reagerar på, men det är knappast jätterödande. Å andra sidan, om Vimes är ulv så förväntar jag mig att han har full koll på vad han skriver och vet att han kommer att skärskådas, så jag skulle heller inte förvänta mig något sådant. Det är inte grönande heller.

Om vi ser på detta med utgångspunkten att Vimes är en ulv, är det rationellt ulvbeteende det han gör? Det tycker jag absolut. Han pressar Basse, får lite folk med sig och går all in, säker på att hänga en bybo. Avsaknaden av särskilt mycket analys av andra spelare tycker jag är lite udda. Vimes fokuserar väldigt hårt på Basse. Han säger att han gärna välkomnar drev mot andra spelare, men spenderar mycket mer tid på att analysera Basses alla poster än att titta på andra. Om det finns något rödande här så tycker jag att det är detta.

Vad jag också sett, och något som jag tänker att det är värt att kolla på separat, det är att både Basse och KK, bekräftat gröna spelare som spelat med Vimes förut, tycker att han beter sig ulvigt vid vissa tillfällen. Jag vet inte om jag ser det, men deras åsikter är ju högst relevanta.

Jag är lite besviken här. Hade hoppats att jag i efterhand skulle hitta några riktiga godbitar som skriker ulv. Men det är också rimligt att jag inte gör det. Jag tycker inte att det jag läser friar Vimes från misstankar. Det viktigaste tror jag är att ta tillvara på Basses och KKs kommentarer. Ska titta på dem härnäst.

Fan, varulvsspel är svårt. :/
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Okej, vi var tretton förut, elva kvar. Om vi har tre ulvar och en zombie är det sju bybor kvar. I mardrömsscenariot 4+2 har vi minoritet av fem bybor, men det känns inte troligt. Jag tror på fyra skummisar, kanske fem.

Tyvärr innebär ju vetakapen att vi hade en siare att vi måste uppgradera varulvarnas lag. Minst tre ulvar känns väl troligt nu. Bara två känns osannolikt när vi hade en siare.

Tankar?
Några lösa. Med en siare i spel tror jag inte heller på minimiscenariet 2 ulvar och inget mer. 2 ulvar plus 1 eller 2 zombies plus siare blir ju bara omöjligt för ulvlaget om vi tänker på den balansen också. Ur Vimes sammanställning tror jag på 3 ulvar, 1-2 zombies med 4-5 scum totalt. Har vi 5 scum så var det minst 1 av dem på Bassetåget, de ryms helt enkelt inte på övriga tåg.

Det är ju inga överraskningar förstås. Det finns säkert fler än ett scum med på Bassetåget också. Frågan är ju om det var scum som startade tåget.

Men kan vi chilla lite med att alla på Bassetåget är superskumma nu. Det las fram ett rätt bra case mot Basse, och rent matematiskt är jag och en till gröna även om alla fem scum radat upp sig på Bassetåget som i en clownbil. Sex scum tvivlar jag på, men sure, då kan jag ha varit i uselt sällskap.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag sitter och kollar på röstmönstret förra rundan och fastnar på zombiefraktionen. I vanliga fall när man analyserar röstmönster tänker man ju att ulvarna har facit och vi inte har det. I det här spelet har varken ulvar eller vi facit. Det kan sitta ulvar i Bassedrevet som helt uppriktigt tänker att Basse var scum. Zombiefraktionen är visserligen anti-ulv i första hand, men den gör det lättare för alla scum att upprätthålla sina bybopersona.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, mina nuvarande tankar:

Empiricus
I slutet av runda ett tyckte jag att han var rätt röd. Jag visste att hans räv-gate var fel, jag tyckte att hans teori om Basse+Vimes på lag var befängd, jag tyckte att hans case mot mig var dåligt underbyggt (och såklart fel eftersom det var mot mig), och framförallt tyckte jag att hans röst på Xyas, som var den ende som kunde ta drevet ifrån hans ulvpolare Basse, var spiken i kistan. Men mitt case faller helt i bitar nu när jag vet att Basse var grön. Nedgraderas till gul.

Halo9000
Jag skulle vilja gräva lite i Halos historik. När jag försöker att komma på hans analyser och ställningstaganden minns jag ingenting. Var tidig på Bassetåget, men hey, det var ju även jag. Magkänslan säger gulröd, men tills jag kan kolla lite på hans historik är det inte väl underbyggt.

Hellzon
Skulle gärna kolla på hans historik också, för att bekräfta, men kommer med sunda analyser och klartänk. Hetsar inte mot folk. Glad att han också verkar ta lite mer plats i R2. Solitt grön i min bok.

Korpa
Lite väl anonym. "Jomen Korpa är ju grön", säger magen, men vad han hon gjort för att hjälpa byn? Även här är det "more research is needed". Fan, va med tid detta tar.

KrilleW
Jag tolkade missen om spöken som helt grönande, men jag gick tillbaka och läste den, och tycker inte att det är något som en eftertänksam ulv inte kan göra för att gröna sig med ett "misstag". Först säger han väldigt tydligt att han ska tänka på koden om han blir dödad. Med fetstil, så att alla kan se det. Sedan frågar han öppet om spöken verkligen vet om att de är spöken. När Vimes påpekar att det vet de, så säger han att aha! Då vet jag! Och påpekar senare igen att han numera vet om att han inte är spöke. Om han är ulv och på lag med en veteran kan det hela mycket väl vara koreografi, alldeles speciellt om Vimes är ulv. När jag senare spelar med och säger att "Jag tolkar det som att han inte visste att spöken vet om att de är spöken" säger Vimes att det är "Snyggt fångat" (trots att det var Vimes som rättade honom och därmed redan borde vetat om detta) och att om KrilleW är ulv har han spelat brallorna av oss. Definitivt grönt, enligt Vimes. KrilleW är nu gul för mig, och gulröd om Vimes är röd.

Siddr
Slänger ur sig ganska ogrundade anklagelser. Försöker skydda sig själv och anklaga de som anklagar honom. Det är bra att vilja gröna sig (det har jag ju själv sagt), men det bör inte ske genom att attackera dem som attackerar en, utan genom att presentera sitt tankesätt och visa att man agerar på ett sätt som är dåligt för ulvarna. Gul.

Stövelkatten
Lite i samma liga som Hellzon, men inte riktigt lika trygg. Skulle gärna se katten nosa upp ett spår. Har dock inte känts som att han drivit på så hårt. Men om byborna själva var ansvariga för Bassetåget så kanske detta inte heller behövs? Gröngul, antagligen grön.

Tant Ragnar
Här vill jag se betydligt mer. Ragnar har visat att han kan ge lite analyser och tänka lite, men han har varit lite för passiv. Grönande att han uttryckte sin skepsis mot anklagelserna mot Basse ganska tidigt, men han hoppade ju på som vi andra. Någon borde göra en ordentlig genomgång. Ett drev häråt kanske inte vore fel.

Vimes
Jag har redan pratat om Vimes. Hans historik skriker inte ulv, men har var riktigt enveten mot Basse, och den som drog igång drevet. Kan inte inte vara misstänkt. Sade själv att han är en idiot om han har fel om Basse. Fast det finns ju ett annat alternativ: att han inte hade fel. Rödast just nu.

Xyas
Spenderade hela R1 utan att ta ställning. Hoppade på Bassetåget när det redan fått upp farten och kan därmed säkert gömma sig i mängden. Alla säger att han alltid spelar så, men det gör det ju inte bättre. Gulröd.

---

Hetaste ulvtipsen just nu: Vimes, Halo, Xyas
Behöver undersökas mer: Tant Ragnar, Korpa, Siddr, KrilleW
Grönast i byn: Hellzon, Stövelkatten
Vet inte vad jag ska tycka: Empi
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det kan sitta ulvar i Bassedrevet som helt uppriktigt tänker att Basse var scum.
Eller zombier som helt uppriktigt tror att han är ulv. Håller med om att zombierna gör analysen svårare. Jag tänker såhär:

Zombier är svåra att hitta, framförallt när ulvarna leder, eftersom de då vill hitta och hänga ulvar. Om ulvarna ligger dåligt till vill de sabba för byn. Vi kan identifiera zombier genom att de växlar taktik beroende på hur det går för ulvarna. Jag förväntar mig att de var försiktiga i förra rundan och mer hjälpsamma i denna.

Kan ulvarna verka byboiga genom att uppriktigt leta efter zombier? Kanske. Men de vet ju vilka andra som är ulvar och måste fortfarande förhålla sig till dessa. Det kommer de inte ifrån. Och då kan vi hitta dem på detta sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
(Och jag skriver "zombier", men jag tror (hoppas) att det bara finns en. Finns det två sitter vi i brunsåsen.)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@Xyas Hur skulle DU hantera situationen Basse var i? Säg att du var siaren och var på väg att bli utröstad.
Jag hade spelat som vanligt, och hade nog outat mig ganska tidigt iom att det ofta blir ett rätt ofta blir ett starkt Xyas-tåg i runda 1 för att ge byn gott om tid att svänga om till någon annan.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag är här, men hjärnan är mos och tröttheten total. Jag läser allting, men jag hoppas på att kunna komma med något eget vettigt när jag har hjärnkapaciteten med mig. Jag håller med om att jag är en av de som behöver prestera mera och det är vad jag ska försöka mig på imorgon. Jag ska få iväg en röst nu iaf då jag vet var jag står i den frågan just nu.

Jag är tveksam på Vimes, det känns som 50/50 kaxig zulv/drivande bybo. Jag tror dock fortfarande att vår nybörjare är zulvig, men är öppen för motargument.

Röst: Sidd
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Sida 4 onward...

Långt inlägg från Vimes med analys av Basse som slutar med
Det vill säga: Basenanji har inte bidragit med något konstruktivt, lagt massa tid på en uppenbart ointressant diskussion (spökkod och spökröstens värde). Därtill försöker han lite i förbigående skjuta iväg en vag och dåligt underbyggd misstanke mot KK.

Hade det varit utröstning nu hade jag försökt få Basenanji utröstad.
Också Vimes första röst på Basse. Allt som står här i Bassetågstartinlägget är ju sant. Men en smart ulvvimes vet förstås att han måste ha på fötterna om han ska starta ett drev.

Basse påstår att han inte tänkte på räv som i erfaren spelare men jag tycker att hans ryggkliande på KK tyder på något annat. Det är en vag tell därav ingen röst(än!) men min känsla var att han hade läst och förstått precis vad jag menade.
Eller vad tusan! Basse är snabb på att hoppa på drevet på mig och verkar mer inne på att följa andras resonemang än att komma med egna. Känns scummigt.

Röst: Basenanji
Angående spökkoden. Jag är med på att den kan vara användbar för ett spöke som vill kommunicera med andra
men tror också det kan göra spöket lite låst i hur det kan rösta utan att påverka andra i tråden.

T.ex om spökspelaren vill hjälpa till att pressa en spelare men spökkoden signalerar att spöket tycker den är grön.
Halo postar back-to-backinlägg. Där han först tvekar men sen kastar sig in på Bassetåget. Det länns lite sådär i magen. Är Halo skum ändå? Opportunistisk scum som hoppar på ett drev startat av populäre Vimes? Halo och Vimes är inte ulvar ihop men kan vara på varsitt scumlag.

(I så fall tror jag Vimes är ulv i ett stort ulvlag, kan ta ut svängarna för att det finns reservulvar. Halo är försiktigare som ensam eller tvåsam zombie.)

Basses lista med två pers på Bassetåget, innan sorgen började.
Empiricus grön, konstruktiv och analytisk
Genesis gulröd nojjig, hoppig, räv-gate
Halo9000, gul pga av räv-gate
Hellzon, grön, analytisk resonlig
Konrad Konvalj, gul, knepp kåd
Korpa, vet för lite om Korpa, men verkar resonlig
KrilleW, grön, bra intryck
Siddr, vet för lite om Siddr, verkar nybörjaraktig
Stövelkatten, gröngul, helt ok, men kan göra mer
Tant Ragnar, grön, rolig, verkar vettig
Vimes, gulröd eftersom han vill stänga ned diskussioner och det där om stackade roller som är scummigt
Xyas, vet ju lite om honom, men det är inte ovanligt att han spelar passivt
Noterar att hans enda röda-ish är Vimes och Genesis. Halo och KK är mittengula. Kom Basse lite för nära? Åas tog ulvarna KK ändå, så de har väl knte lusläst den listan då.

Å ANDRA SIDAN finns det en intressant grej. Vi hade tre högprofil, solida veteraner i spel. Två av dem dog inatt. Sitter den tredje - Vimes - och är nöjd med det?
Sorry Empi och Halo, ni är inte lika högprofil.

Hursomhelst, Basse röstar på gröngul Stövelkatt dör att aktivera stöveln, Vimes hugger på det och tycker Basse ska rösta efter sin lista på någon rödish.

Stövelkatt stövlar in med ett klumpinlägg. Överlag lite klent med ställningstaganden och motiveringar. Rödningar:
Har nog inga tydliga rödingar än, snarare en massa med gula-brandgula hunddjur där man hittar Genesis, Halo9000, KrilleW och kanske Basenanji.
Stövelkatten: Har mest diskuterat spökkoden men uppfattar honom som en stark bybo spelare baserat på tidigare partier. Gröngul

K.K: Tycker dels han har en bra poäng med att släppa in nybörjare i spelet och tyckte det var roligt att han la in Vimes där, kanske för att se vilka som reagerade på det. Men jag har som sagt också kritiserat honom för det draget, tror dock inte att det var ett ulvdrag utan mer ett drag som kan gynna ulvarna. Jag tror inte heller att spökkoden är ulvig. Gröngul


Tant Ragnar: Får bra känningar från den här nya spelaren. Argumenterar självständigt och vågar gå mot strömmen. Grönish

Genesis: Nybörjare men är hen by eller scum? Svårt att säga. Många inlägg känns som övertydliga och desperata försök att gröna sig. En nybörjarulv torde få lite tips från medulvar om hur hen ska spela? Gul

Vimes: Spelar grönt, gräver djupt om Basse. Har inte sett någon riktig ulvtendens ännu. Grön

Sidd: Har inte gjort mycket väsen än. Rösten på Vimes är intressant. Sidd verkar misstänka både Basse och Vimes? Tror han att det är två ulvar som försöker distansera sig från varrandra? Får mig att ifrågasätta den lilla riddarens nybörjar skap. Håller ögonen på. Gul


Basenanji: All over the place som vanligt men lite mindre spretiga inlägg än vanligt vilket tyder på att något är annorlunda. Vimes har rätt i att det är mycket luft men samtidigt är vi fortfarande i fluffphase. Lägger en snabb röst på mig när Empiricus kommer med sitt räv gate och är också snabb på att smöra in sig hos K.K. Hans inlägg om PM i början av partiet kan också ses som att han grönar K.K efter bara ett inlägg. Något skumt är i görningen här. Gulröd


Empiricus: Ger till en början ett gott intryck men det faller såklart när han kommer med det där om rävarna. Såklart att man behöver hitta något att gå på men det här var något av det mest luftslottiga jag sett. Det grönar faktiskt mer än det rödar för en ulv hade spelat mer försiktigt? Oklart. Gul


Hellzone: Har inte fått någon känsla än men verkar vara en gammal veteran dvs väldigt bra att för oss att ha kvar om han skulle vara by.

Korpa: Kommer med vettiga inlägg och verkar vilja analysera. Grön


Xyas: Vill se en massoutning. Det känns inte bra eftersom jag inte kan se fördelen med att eventuell siare blir synlig för ulvarna. Det är rödande.

KrilleW: Trevar sig fram och ger ett intryck av nybörjare, troligen grön då han inte ser ut att spela över såsom Sidd och Genesis.
En del uppenbarheter från Halo. Jag kan hålla med hen om Genesis. KK gul och Tanten självständig dock? Och jag och Halo har väl spelat i samma spel förr? Fast det är ju några år sedan förstås.

Sida 6 klar, fan vad drygt det här är.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
@Empiricus : varför låg du med en meningslös röst på Genesis i slutet? Varför bytte du från Xyas till Genesis när xyasdrevet hade fått upp ångan?

Röst: Empiricus
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Röst: Halo9000

Startar ett tåg här. Jag vet inte om det är för att jag letar men jag får skumma vibbar av varannat Haloinlägg jag läser.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Monsterdag på jobbet, med möten konstant åtta till fem. Sjukt trött, men här har vi ulvar att fånga - dags att kavla upp ärmarna.

Jag ser att Genesis har fångat just den frågan som jag tänkt på: @Vimes när du självsäker sa att Basse inte var sitt vanliga jag, vad baserade du det på. Ni som spelat med Basse: håller ni med om detta?

Liksom, har jag överskattat hur väl man lär sig läsa motspelare efter några partier? Är det mest chansning och magkänsla?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vi behöver fiska bland de som var med i drevet (som redan har nämnts). Som en ytterligare aspekt har jag en spaning om antal poster. Får hålla den som en cliffhanger tills efter nattningen, då jag sitter på en vettig dator.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Röststatus:
Vimes (4):
Xyas, Genesis, Empiricus, Halo9000
Sidd (2): KrilleW, Korpa
KrilleW (1): Sidd
Empiricus (1): Vimes
Halo9000 (1): Hellzon
Ej röstat: Stövelkatten, Tant Ragnar
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus : varför låg du med en meningslös röst på Genesis i slutet? Varför bytte du från Xyas till Genesis när xyasdrevet hade fått upp ångan?

Röst: Empiricus
Tror det var ganska tydligt när jag gjorde det. Du kan ju läsa tillbaka, eller så kan jag kort recappa att xyas inte nämvärt reagerade på drevet när min orsak till rösten var att X inte tagit ställning till folk alls. Såg X i onlinelistan läsandes tråden, sedan hände inget.

Also, ingen röst är meningslös, jag har fortfarande dålig magkänsla på Genesis, men du är ju uppenbart skummare.
 
Top