Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Röstläget tisdag 09.19

Röststatus:
Basenanji: Vimes, Halo9000, Sidd, Genesis, Tant Ragnar
Genesis: Konrad Konvalj (tidigaste lagda rösten)
Halo9000: Empiricus
Stövelkatten: Basenanji
Xyas: KrilleW, Korpa
Ej röstat: Hellzon, Stövelkatten, Xyas
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Mera Vimes

I post #137 gör Viems en lista på sju punkter som är en enda tillbakakaka efter mitt inlägg där jag tyckr att Viems spelar udner sin förmåga. På listan finns en pikant detalj:

Vimes said:
Jag håller med om att "hugga en spelare och hålla fast vid det" är en potentiell ulvtaktik. Empiricus lyfte det först och han har rätt. Jag har avvaktat med att svara för att jag ville se hur andra resonerade om det.
Vimes återkommer ofta till att man ska vara konsekvent. Men i det här fallet är han knappast konsekvent. Han driver envist badvagnen mot mig, utan att vilja byta mål. Om det är någon som "harvar" så är det Vimes som harvar kring mig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Rösträkning
Basenanji (7): Vimes, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten, Hellzon, Xyas
Sidd (2): Korpa, KrilleW
Genesis (2): Konrad Konvalj (tidigaste lagda rösten), Empiricus
Xyas (1): Halo9000
Vimes (1): Basenanji

Jag skyller också på landstinget om detta är fel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Basenanjis sätt att vara konstruktiv på

I Post #139 anklagar jag Genesis. Jag måste säga att det är en konstruktiv och tydlig post där jag citerar och kommenterar hans beteende. Jag sätäller också frågor till Genesis för att komma vidare. Väldigt konstruktivt och det leder också till ett välformulerat svar från Genesis.

I post #141 skriver jag så min syn hur jag ser på spelet. Inte lika elegant som Vimes. Inte lika korrekt som Empiricus. Men vet ni vad? Jag skriver det för att hjälpa till. Så jag infogar idéer kring vinstvillkor, strategier och ger allmänna råd till byn hur den kan hantera ett upplägg så som jag skisserar det.

Jämför det med Vimes post om speldesign.

Ser ni att vi har två helt olika agendor? Jag vill (om än klumpigt och med slarvfel) hjälpa byn. Jag vill konstruktivt driva byn mot en bättre förståelse av spelet.

Vimes nöjer sig med en sammanställning av möjliga spelupplägg.

Vem är egentligen mest byboig? Är jag ulvig här?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Rösträkning
Basenanji (7): Vimes, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten, Hellzon, Xyas
Sidd (2): Korpa, KrilleW
Genesis (2): Konrad Konvalj (tidigaste lagda rösten), Empiricus
Xyas (1): Halo9000
Vimes (1): Basenanji

Jag skyller också på landstinget om detta är fel.
Det ser ju inte bra ut för Siar-Basse.

When in doubt vote Sidd kan jag leva med. Rent spelmässigt får jag ju ut mer av en eventuell grön Siare i R2 än Sidd hur jag än vänder och vrider på det.

Det är ju ett helt gäng aktiva som har rösten på Basse och det finns ju tid kvar.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag är på väg i säng nu då jag börjar 7 imorgon, men jag tänker behålla min röst som den ligger då jag fortfarande ser Sidd som zulvig.

Om Basse är röd så är det rätt att hänga honom nu. Om han är grön och vi hänger honom så är det väldigt synd, men vi kommer att ha mycket att gå på i nästa runda. Om vi skonar honom till förmån för någon annan så kan vi aldrig veta säkert om han faktiskt är siare och alla ev. motclaims blir jobbiga att bedöma. Vi fixar det säkert, men det kommer inte att vara kul.

Godnatt, jag återkommer imorgon under dagen!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vimes ger mig beröm! (men han flyttar knappast sin röst, haha...!)

Utöver att svara Korpa och ge mig beröm så tar han också upp att han inte riktigt litar på Genesis:

Gällande Genesis-caset håller jag inte med dig på alla punkter, men det finns absolut något här. Genesis har jag uppfattat som ärlig, aktiv och hungrig. Jag tycker genomgående att han ser ut att göra ett fint nybörjar-bybospel. Meeeen... Han lutar sig väldigt mycket mot "min manual" och han röstar lite osjälvstänbdigt på dig i mitt drev (vilket jag såg att KK fiskat upp också). Manualen är bra, men en smart Genesis-ulv kan förstås använda den för att verka byboig! Att han explicit hänvisar till att han följer manualen kan visserligen ses som grönande i så måtto att det är ärligt, å andra sidan funkar det här explicita hänvisandet som ett tvättande av de egna tassarna ("Vadå spelat konstigt, jag har ju bara följt Vimes manual?!?!"). Strategin "Pola med Vimes" har ju använts av ulvar förut.
Jag tror att Genesis och Vimes är ulvar och när Vimes läser min kritik och dessutom ser att KK håller med så vill han skapa avstånd till Genesis.

En god analys i runda två tror jag är att titta på hur Vimes och Genesis pratyar med varandra. Gör de det överhuvudtaget? Verkar det finnas någon sorts beröringsskräck?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag är på väg i säng nu då jag börjar 7 imorgon, men jag tänker behålla min röst som den ligger då jag fortfarande ser Sidd som zulvig.

Om Basse är röd så är det rätt att hänga honom nu. Om han är grön och vi hänger honom så är det väldigt synd, men vi kommer att ha mycket att gå på i nästa runda. Om vi skonar honom till förmån för någon annan så kan vi aldrig veta säkert om han faktiskt är siare och alla ev. motclaims blir jobbiga att bedöma. Vi fixar det säkert, men det kommer inte att vara kul.

Godnatt, jag återkommer imorgon under dagen!
Ja, nu ska ni rösta ut mig. Nu är det försent. Jag outar inte siarrollen för att få folk att flytta röster, utan för att ingen ulv/zombie ska kunna claima den rollen framöver.

Men TÄNK vilken nytta jag hade kunnat göra om jag inte hade blivit drevad så här. TÄNK att få vara siare och inte behöva outa sig i runda ett. Jag borde följa Lex Xyas: Bara håll dig undan ;)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Såhär skrev Basse igår kväll:
Röst: Vimes

Jag ger upp.

Nu är det för många som röstar på mig. Jag kan inte skylla på någon utan är väl egentligen mest arg på mig själv för dåligt spel.

Jag har försökt visa på vad jag tror om spelet. Jag har försökt skriva saker om de jag misstänker (säkert felaktigt). Jag har försökt visa mig byboig. Vimes har skickligt brunsmetat mig och nu finns det lite jag kan göra utan att det väcker ännu mer misstankar.

Och så kan det vara ibland. För att inte dra till mig mer uppmärksamhet stannar jag här. Som bybo gör jag ingen mer nytta.

Men det gör ni andra i byn! Fortsätt kämpa och sätt dit scummet! 🙂👍💪

I morgon har jag fullt upp på jobb från 08.00-15.00 med egentligen få raster. Sedan måste jag ta tag i min historiatenta (Vem var Martin Guerre? eller Zemon Davis vs Finlay) som ska in senast 23.59.

Lycka till!

/B
Lite innan dess har han skrivit:
Men visst just nu verkar framtiden för min del mörk. Det är ok. Jag vinner med byn.
Ni som tvekar på att rösta Basenanji: tror ni verkligen att Basse, om han hade fått en siar-roll, hade skrivit de här två inläggen igår när han hade massa röster på sig? "Jag ger upp"? "Som bybo gör jag ingen mer nytta"? "Det är ok. Jag vinner med byn."

Därtill har han i rundans tidiga inlägg vid flera tillfällen skrivit saker i stil med "vi vet inte om någon siare finns i spel".

Det här siarclaimet är uppenbart bullshit.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vimes
I #148 gillar Viems dubbeldrev mellan mig och Genesis. Så NU VET VI ATT VIMES INTE ÄR PÅ SAMMA LAG SOM GENESIS!!11!!!!!!!111!!

Ok.

#149 handlar om...att jag är ulv och skum och tja, ni vet.

Den här formuleringen av Vimes är skitskum:

Vimes said:
För du förstår att jag förstår att det aldrig någonsin är så att inkonsekvens är ett givet ulvtecken. Du vet att jag vet att de flesta inkonsekventa inlägg skrivs av bybor. Du är med på att jag är med på att de flesta konstigheter vi ser i tråden är bybors konstigheter. Men vi måste väl reagera, ta ställning, rösta och dreva, eller? När blev det konstigt och scummigt att påpeka, misstänka och dreva folk för att de är inkonsekventa? Det är en utveckling i metat som jag missat uppenbarligen...
Här börjar Vimes blanda bort korten. Tydligen är jag ändå konstruktiv, så nu är felet på mig att jag tydligen påstår att det är fel att dreva, ta ställning eller rösta? Vilket jag har gjort hela rundan.

#149: Vimes vill att KK ska skriva om annat än konkelkoden. Tjatigt ämne eller hur?
#162 är lite blandat om Genesis som nu är bra, KK som är grön och att sidd ska in och jobba

#168 grönar Vimes Korpa
#170 gillar Vimes Genesis långa post om mig. "Bra där!"
#172 så undrar Vimes vad KK tycker om att Vimes gullar med Genesis. (Är kanske Vimes orolig att KK ska komma på dem?)
#186 Vimes ställer frågor till Hellzon och Korpa
#188 Vimes korrigerar Tant Ragnar

Och med #193 är vi tillbaka på kritik mot Basse. Klassiskt citat: "Dra i någon anan tråd om du inte längre tro på Genesis!" ;D

#199 och #200: Gnäll på Basse. Röst på Basse.

På tisdag kl 21.20 (fast jag tror att det var 22.20 går forumklockan fel?) ger jag upp. Och vet ni? Då slutar Vimes vara aktiv också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Är Basse grön ska jag lägga till en edit i min "Bybomanual": Redaktionell kommentar: denna text ska läsas i ljuset av att författaren är en idiot
Nä, gör inte det. Men som jag skrev tidigare: vi behöver prata om psykologi. Jag är dumdristig, ivrig, klumpig, lojal, vill vara med. Dåliga karaktärsdrag i ett spel där alla är misstänksamma.

Plus att osäkra bybor ofta uppskattar klokt analsyrande snarare än känslosamma drag.

Bara två korta frågor Vimsan, tycker du att Genesis är ulvig? Tycker du att Xyas är ulvig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Resten av Vimes poster handlar om KrilleW och om att han nog är grön. Och lite förtydliganden om hur man leta efter en användares poster. Och röster på mig och gnäll på mig.

(Jag brukar göra så här @Sidd jag klickar en gång på ett användarnamn och sedan en gång till på användarnamnet i den ruta som kommer upp. Då kan man se menyn Latest activity och Postings)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tror att Vimes, Genesis, Halo9000 och kanske Xyas är bovar.

Hoppas ni sätter dit dem framöver.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Det finns en liten Sidd-dressin. Kan den vara något att pumpa på sista timmen? (Fan, borde verkligen sova.)

Parentes: Jag skulle också vilja se något mot Halo eller Empiricus. Jag orkar då rakt inte med en sådan analys ikväll.

Sidd:
12 inlägg. Länkar inte hejinlägg och liknande utan substans.

Efter att kikat igenom diskussionen så verkar ju Basenanji, KK, Vimes och Genesis vildaste aktiva vilket om sanningen ska fram ju inte egentligen behöver vara misstänkt men men...

Vimes: verkar vara giftigaste räven (hoppas jag triggar andra nu) men vågar inte rösta pån som skriver tjusiga manualer om spelet mm

Röst: Basenanji (motivering: har Vimes röst på sig)
Tar rygg på Vimes. Lite ulvvarning att följa strömmen.

Okidoki lite blandat tänk:
  • För det första måste jag säga att jag tycker alla (faktiskt) inlägg som handlat om spelets upplägg varit vettigt tänk även om jag inte håller med om allt i detalj. Div sidodiskussioner förstår jag mig hittils inte riktigt på (outning, konkelkod, misstankar pga vad folk skriver mm)...
  • Frågor av Basenanji:
  1. Vad tänker ni om Genesis/Basse-caset? Svar: Båda dribblar mkt fram och tillbaka vilket i min bok hittills gör mig mer förvirrad/misstänksam.
  2. Hur ser ni på passiva spelare i det här partiet? Svar: svårt att bedöma hur fort vi ska skriva (jobbar tex själv hela dagarna)
  3. Hur tänker ni att zombisar och ulvar kommer spela givet förutsättningarna? Svar: Scumgänget kommer väl mingla runt som alla andra bybor och byboa. Ulvarna kommer försöka hänga Zombier och Zombier nattmörda ulvar.

  • Konkelkoden: Läste igenom och förstår faktiskt inget, kanske beroende på att jag har svårt att greppa Spök-rollen (ska försöka läsa på)
  • Vad jag tror om Spelupplägget: tydligen fler spelare än vanligt senaste tiden - Ulvar:3 som vet om varandra, Zombier:2-3 troligast 2, Spöken: tror inte det är nån förens första dött, Bybor (resten):7-8, siare:1, väktare:1, Tracker:1 balanserat? Ja: ca 5 som inte är bybor men i konflikt med varandra.
  • Massoutning? Hur är tänket där? Ska alla skriva vad de är? Alla svarar ju då förstås Bybo...
  • Röda Scums: varför Vimes är väl uppenbart då han vet vad han gör och det ger mig kalla kårar, Basenanji (min röst nu): kör hårt på olika spår utan bevis (inser att det är en svag röst, KrilleW: Torgtalet var tjusigt men gav inget mest okey här är nått skumt, Genesis: spelar vilt och hamnar i dispyter. KK: med sin obegripliga Konkelkod grönade inte direkt... Alla andra är väl då bybor...några har inte varit så aktiva men jag kan inte bygga nåt pga det...
  • Gröna mig? Ja genom tex denna post. Outa min möjliga förmåga? Vinner vi i byn på det?
En del självklarheter och enkla konstateranden, för oss veteraner iaf. Missförstånd om spöken är inte grönande, snarare kan Sidd vara scum som inte läst spökrollen ordentligt.

Om det nu är ett så starkt verktyg med spökkoden så den tvekar reglerna är det ju genialt om den används rätt.
Spelledaren får väl gå in och stoppa det om det nu är så farligt att KK hittat ett kryphål...
Hejja KK!
Positiv till spökkoden, som pushats av KK och Vimes som Sidd rödat tidigare.
Godmorgon
Lite mer respons:
Basananji har som alla sett har ju målat in sig i eget hörn utan att övertyga om sin grönhet, hoppar vilt med röstningar betyder väl nåt problem iaf...

Vimes verkar styra spelet vilket borde göra att jag flyttar min röst, får se Om den hamnar på nån av våra andra röda...

Hellz och Korpa börjar peka på mig för att jag inte dragit igång nån ovidkommande diskussion, ja förstår på ett sett men ändå lite konstigt då jag ger svar på konkreta påståenden.

Empi har rätt om antal Zombier att jag inte kom ihåg startinfo rätt så jag gissar väl på 2 Zombier då!

Genesis försöker liera sig med byn med Zombier enligt andra?

KrilleW så KK är grön för att hen dragit igång nåt som alla tycker är ointressant annars inget mer av substans: verkar ju rödande för mig av båda.
Jag får svårt att greppa detta men det är lite substans iaf.

Vad tror ni om KK som Ulv eller Zombie: drog igång koddiskussion för att se ut som att vara aktiv och hitta på nåt som övriga ändå inte verkar tycka ge nåt...?
Det här med kodens existens har vi väl harvat ett varv redan. Hittar inte Vimes utbrott om allt tjafs kring koden men har för mig att det var långt tidigare.

Svar till KK:
Misstänkta: Basse, KK, Hellzon, Genesis, Xyas pga deras agerande och ställningstaganden I R1
Ja men motivera då jeppe. Det har fler sagt.

Så Korpa röstar på mig för att ha fått för lite....
...svagt va när jag listat troliga roller (ser väl hyfsat ok ut) och även vilka jag ser som möjliga scum (Vilka nog övriga håller med om) och kommenterat div sidospår...
Vad mer i detta läge av spelet ska en bybo försöka med?
om rösten ligger kvar allvarligt menat så tyder det på att Korpa har nån scumagenda med nån till pg!
Korpa själv ska nog förklara sig tack för nu skriver nog fler än jag ner dig på rödichlistan...
Löst motangrepp mot Korpa pga röstmotivering. Behöver inte vara scumtell, snarare noobish.

Troligtvis är alla roller med- inga nollor på upplägget. Förklare mer tydligt Hellzon vilka tror du är Ulvar och Zombier, spöke, siare, väktare?
Svar till de som tycker att mina misstankar är vaga så gäller att: Ja det stämmer, jag tycker verkligen inte det är mkt att gå på så jag kan verkligen ha fel. Har haft förr...
Vad är ens detta, ska jag rabbla upp misstänkta powerroller? (Ej bemött av mig tidigare pga tidsbrist.) Tror KK och kanske fler sa ifrån. Det är konstigt hursomhelst.

Stövelkatten: bra analyserat på mina poster (fattar inte hur ni hittar alla specefika poster för enskilda spelare...gårni igenom hela trådalingan och copypastar allt och redigerar måste ta tid...?
I alla fall bör det väl gröna mig mer än Tanten som ändå ger mindre vettigt!

Har kanske fel om Hellzon som känns skicklig i kommentarerna som veteran vilket skrämmer tycker Inte det är grönt nån stans vilket bör betyda nått läskigt...
Det är fler (bla Genedis och KK) som har nämnt mig som farlig och skicklig, med risk för att göra en Korpa vet jag inte riktigt var det kommer ifrån. Jag har varit utanför varulvssvängen ett tag ändå.

Det är en del anklagelser från Sidd men väldigt väldigt lite motiveringar som håller.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
En konstig grej med det här partiet är att så många har valt att följa Vimes så lätt, vilket skulle kunna anses vara rödande. Och att folk inte har flytta från drevet mot mig, vilket skulle anses vara passivt följande. Jag tolkar det som att scumlagen tidigt insåg att jag var siare, eller att man bestämde sig för att ta ut den av byborna som visade sig mest röd.

Men en annan säkert mer rimlig tolkning är att spelet består av massa nervösa deltagare som inte vågar chansa på att avvika från den ton som satts.

Jag tänker att det stärker tesen att det finns zombiesar. Eftersom de är så få vågar de ju absolut inte ta ställning och höras med risken att de kanske hamnar i strålkastarljuset.

Det kan ju vara bra att ta med sig till nästa runda, tänker jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det finns en liten Sidd-dressin. Kan den vara något att pumpa på sista timmen? (Fan, borde verkligen sova.)
Svar: nej. Nu kan du sova. Runda ett är över strax. Spara krafterna till i morgon. :D

Däremot kan vi ju fundera lite på hur Genesis har betett sig så här i slutet på rundan. Blev han möjligen nervös där ett tag?

---

Sedan: ni fattar att Vimes just nu har börjat gardera sig mot kommande kritik. När ni går på honom i morgon kommer han redan vara förberedd på era frågor. Han och hans kumpan(er) kommer vara förberedda.

Vilka frågor borde ni ställa till ulvar som vet att de kommer hamna i strålkastarljuset?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Att vilja bluffa lite för att dölja sin siarroll är fullt naturligt. Tycker att Vimes slår för hårt på "bybor ska tala sanning" trumman här. Däremot så har han ju rätt i att Basses "jag ger mig inlägg" inte klingar väl nu när han (visserligen på min uppmaning) spammar tråden för att hålla sig vid liv.

Jag är osäker på hur jag ska rösta. Xyas är fortfarande skum mest för att K.K skyddade honom. Min tredje misstänkte var Basse men det ser ut som att han har drev på sig så det räcker och nu är jag osäker. Jag tittar på min fjärde misstänkte.

Röst: Sidd

Jag tänker främst fortfarande på ett av dina tidiga inlägg där du misstänker både Vimes och Basse men lägger röst på Basse för att Vimes röstade på honom.

Det är skumt mtp att det inte är särskilt intuitivt för en nybörjare att tänka sig att två ulvar röstar på varrandra.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
En konstig grej med det här partiet är att så många har valt att följa Vimes så lätt, vilket skulle kunna anses vara rödande. Och att folk inte har flytta från drevet mot mig, vilket skulle anses vara passivt följande. Jag tolkar det som att scumlagen tidigt insåg att jag var siare, eller att man bestämde sig för att ta ut den av byborna som visade sig mest röd.

Men en annan säkert mer rimlig tolkning är att spelet består av massa nervösa deltagare som inte vågar chansa på att avvika från den ton som satts.

Jag tänker att det stärker tesen att det finns zombiesar. Eftersom de är så få vågar de ju absolut inte ta ställning och höras med risken att de kanske hamnar i strålkastarljuset.

Det kan ju vara bra att ta med sig till nästa runda, tänker jag.
Så ett tips till zombisarna är att de väljer Vimes helt enkelt. Vilket de säkert planerade att göra, nu gjorde jag bort mig igen...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ulvarna är nöjda med att siaren och bybo är ute ur spel. Zombiesarna också. Det är därför de inte har protesterat.

Byborna får starta nästa runda i lite uppförsbacke. Jag önskar er varmt lycka till.

Låt dessa ord bli mina sista:

LEX BASENANJI

BASENANJI ÄR ALLTID SNEL
BASENANJI ÄR ALLTID BYBO
BASENANJI ÄR ALLTID SIARE
 
Top