Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fnuk.
Kan ju inte lämna byggnaden för fem minuter utan att kaos bryter ut.
Men det är ju kul!

Ett Siar claim är ju coolt.

Hur gör vi nu? Vi hinner ju lätt trixa till två jämnstarka drev in i kaklet och hoppas på lite hoppande ulvar mot slutet. Sen har vi ju Basse att ta ställning till. Skall se över lite reaktioner så här långt. Noterar att Vimes och Genesis fortfarande är sugen på att hänga Basse i alla fall.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: Basenanji

Att claima siare nu skaver en hel del mot det uppgivna spelandet innan. Köper inte riktigt att det är så en, och absolut inte Basse, skulle välja att hantera den situationen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jäklar i min lilla låda. Loggar in för att läsa ikapp, och möts av typ 5 sidor med ett siarclaim på slutet. Spontant ligger min röst på Basse fast. Jag kommer inte att ha tid att skriva/läsa mer förrän efter att barnen sover, runt 20:30 - 21:00. Återkommer då!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Okej, så jag är hemma och har lovat att bemöta Empis misstankar mot mig.

För det fösta, jag är nybörjare (har spelat en gång för ett decennium sedan i ett spel som inte ens blev klart), och är klart mest aktiv av alla spelare. Har nog postat fler inlägg än alla andra nybörjare tillsammans.

Genesis #10 – ”Zombierna är byns allierade”
Här är vad jag sade:
Zombier: Så länge ulvarna lever är de byns allierade. Vi får inte glömma bort dem, men de känns som att ulvarna är farligare, eller? Upp till trackers att nosa rätt på dessa. Byn tjänar också på att de kan sabba för ulvarnas tracker och göra det svårare att hitta siare och väktare.
Detta var min första tanke, och jag står till viss del fast vid den, med viss nyansering. Som jag förklarat senare så tror jag att zombierna vill spela ut ulvar och bybor mot varandra. De är byns allierade om det går bra för ulvarna, men byns fiender om det går bra för byn. De vill antagligen ha kvar en skadeskjuten ulv ett tag så att den kan hjälpa till med att decimera byn. Jag tror att vi kan fånga zombier genom att de ändrar sitt spel. Om Basse är ulv, vilket jag tror, så går det bra för byn. Zombierna kommer att bli mer inriktade på att sabba.

Genesis #18 – Vet inte att zombierna ej går att mörda – Hellzon är skum som säger att det kan de!
Alltså, om jag är zombie och vet att de inte går att mörda så kommer jag ju inte att övertyga någon om det på det här sättet. Jag kan köpa att man kan tolka detta som ett slugt försök att visa att jag inte har koll på zombier. Men att framställa det som att jag försöker att nedvärdera zombiernas farlighet är ju befängt. Hellzon kommer ju garanterat, som han gjorde, att visa rakt på att jodå, det kan de, och då får detta faktum än mer uppmärksamhet, där det annars bara hade passerat förbi som en kommentar.

Anklagelsen mot Hellzon var onödig och menlös. Jag tänkte att man i början ska slänga ur sig lite anklagelser för att få igång diskussion. Efter att ha kommit in lite mer i spelet och sett hur de mer erfarna agerar så har jag insett att detta inte är en särskilt hjälpsam taktik.

Genesis #48 – ”om vi hittar och dödar alla ulvar, men det finns zombier kvar, kommer SL att berätta det för oss?” – Annars vore ju spelet slut då.
Den här förstår jag bara inte. Om du listar "misstag", hur är detta ett misstag? Det var en ärlig fråga om upplägget. Det kanske är självklart för er veteraner att det inte går till så, men för mig var det inte självklart. Jag säger också i samma inlägg att jag gissat att SL inte kommer att göra det. Så jag gissar på att SL antagligen inte kommer att säga till om vi avlivat alla i det ena laget. Du tolkar det som att jag gör ett misstag om att SL kommer att göra just det, och på något sätt ska det här vara ett försök från mig att få zombierna att verka mindre farliga? Och vad menar du med "Annars vore ju spelet slut då"? Fattar inget.

Genesis #104 – ”Den som trackats "ovanlig" kan vara siare, väktare eller spöke.” Näe, Zombies och andra trackers är också med, finns till och med som exempel
Här läser du verkligen mitt inlägg som fan läser bibeln. Detta är i ett svar till Hellzon i en diskussion om siare och trackers. Hellzon påpekar att en zombie sias grön och en ulv trackas grön. Jag lägger till att någon som trackats "ovanlig" inte nödvändigtvis är röd, heller. Utan kan vara siare, väktare eller spöke. Ja, jag missade att lista "tracker", men jag har också väldigt svårt att tro att det finns två trackers på bylaget. Om en bytracker hittar en annan tracker (inte för att hen vet om att det är en tracker) så är det nästan garanterat en ulvtracker. Anledningen till att jag inte tog med zombier var för att min poäng var att trackers kan hitta folk som inte är zombier också. Det var hela förutsättningen för posten, inte ett "tydligt rollmissförstånd", som din lista är tänkt att visa.

Jag tycker att om din lista var tänkt att lista "tydliga rollmissförstånd" så är det bara ett av mina inlägg som otvetydigt kvalar in. Av de saker som listas för andra så är alla rakt av väldigt tydliga rollmissförstånd. Du tycks alltså ha ett annat kriterie för mig jämfört med för andra.

Jag ser det som fullt möjligt att du började lista missar, tyckte att vissa av mina inlägg var lite suspekta, och tog med dem på din lista trots att de inte egentligen kvalade in. Det kan hända, och poängen här är ju trots allt att hitta skummisar. Fair enough! Och jag vill också vara vaksam mot den instinktiva motreaktion som man får om man blir anklagad. "Aha! Empi anklagar mig. Han måste vara skummis!" Så jag vill inte säga att du är röd, men bjuder in svalare hjärnor att granska Empis analys från en mer opartisk synvinkel.

Sedan ogillar jag att du direkt efter att ha bestämt dig för att jag är skummis, ändå röstar på Xyas. Det kan vara hänt, men det är lite lägligt att Xyas är den ende som ligger i närheten av Basse i röster. Efter din röst krävs det bara att en person växlar från Basse till Xyas för att Basse ska överleva. Det känns också lite ulvigt.

Som sagt, jag bjuder in andra att analysera detta. Jag kanske läser in rödhet i Empis agerande för att jag har blivit anklagad. Jag sätter Basse, Empi och Halo som ulvatrio just nu.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag gillar ju Siar-claim.
1. Basse är ulv som claimar siare
2. Basse är zombie som claimar siare
3. Basse är bybo som är siare

Vi har väl en möjlighet att vår uppställning saknar Siare och då är det ett riksfritt claim för övriga muppar, men så klart en chansning som görs precis som nu i slutet av rundan av ett uppgivet scum.

Har vi en Siare i upplägget så skall vi väl såklart bränna av den nu och totalfästa det uppenbara att Basse är ett avskum för att inte riskera att nacka en bybo-Siare? Det är klart vi sätter den andra Siaren i klistret och den som claimar som nummer två behöver ju inte heller vara Siare. Det kan ju vara ytterligare ett scum, men det lär ju visa sig inom kort.

Nu är ju jag egentligen inte den som skall visa vilka möjliga scenarion den finns, men jag vill öppna upp för att spara en eventuell bybo-Siare. Det finns spelare som är bättre än mig på detta..

Hur som. Om vi skall rädda Basse från galgen förutsatt att ingen claimar Siare så tycker jag att vi sätter upp två andra kandidater mot varandra och ser vad som händer framåt slutet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ja, nästa runda visar jag mig grön (utgår nu från att jag blir utröstad). Då kommer ju ni fatta att jag VAR siare.

För en bybo vinner väl inget på att fejka siare?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vi kan väl tänka lite så här:

Det är runda två. Basse är utröstad, visade sig vara grön. Alltså siare.

Hur ska man då läsa R1?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan är det ju oerhört tragikomiskt att vad jag än har skrivit i den här rundan så vänds det emot mig.

Är ni alla Ulvar som vinner om ni röstar ut stackars Basse? 😩😂
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Röst: Basenanji
Alltså...

Att @Basenanji kommit på först fem timmar innan deadline att han är siaren och kanske ska outa det när tåget gått sedan i tisdags är förstås otroligt rödande. Och hans vevande mot dig @Vimes ser mer ut som en döende ulv än något annat. Men att han inte sagt att det säkert finns en siare (för det är han) är väl inte turborödande. Eller har jag missat nåt i metat?

Nu ligger ju min röst kvar i nuläget av ovannämnda skäl...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Du har uppenbarligen ljugit när du resonerat om att siaren kanske inte finns i spel, så jag är rätt trygg med att du inte är siare utan scum. GG! Kul med claim såhär på slutet ändå.
Nej, jag har INTE ljugit. Jag har försökt dölja min siarstatus genom att hinta om att det kanske inte finns en siare eller väktare. Efter ett tag när jag märker vartåt det barkar vill jag brödsmula för att ha något att gå tillbaka på.

Att ljuga är ju dåligt, det hålle jag med om. Men en lögn skulle i det här fallet vara att säga: "Det finns ingen siare i det här spelet!" eller "Jag är ingen siare"

Jag har INTE ljugit. Du försöker bara brunsmeta mig. Ett karaktärsmord.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hellzon said:
Att @Basenanji kommit på först fem timmar innan deadline att han är siaren och kanske ska outa det när tåget gått sedan i tisdags är förstås otroligt rödande.
Nej, det är INTE rödande. Det är sunt bybobeteende.

Vi har två alternativ.

1) Jag får leva och blir inte nattmördad. Då kan jag sia och leverera ett resultat. En tracker skulle kunna bekräfta min status.

2) Jag blir utröstad. Då har inte byn någon siare och får klara sig utan den informationen. Men det är inte så dåligt ändå, för ni kommer se att jag är grön och då förstå spelet bättre. Jag vinner med byn så en sådan händelseutveckling är för mig helt okej.

Att så många vill rösta ut mig nu beror ju på att ulvar och zombiesar har fått ett jättebra skäl att rösta på mig. Det är ju därför det är så farligt att outa siarrollen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Varför har du väntat med att outa siarrollen, Basse?

Jag blev ju rätt trött av att läsa Stövelkattens och Hellzons motiveringar till röst på mig, det ska jag erkänna. Inte bara Vimes har läst mig snålt. Ett tag var jag inne på att vänta till kl. 21.00 för att inte ge scumlaget försprång. Men det känns taskigt mot byn. Plus att det blir mindre buzz att analysera. Så jag valde att gå ut nu.

Hur vill ni gå vidare i R2 om jag blir utröstad och det visar sig att jag är grön? Jag vill veta. Jag tror nämligen at scumlagen redan nu har börjat koka ihop ett försvar för att de röstade på mig. Nu får ni andra bybor visa er smartare!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas, du som tror att det inte finns några nollor och att protokollet är fullt är du säker på att Basse skall nackas så länge vi inte får nått mot-claim?

Vimes, du som har koll på rimliga upplägg. Vad händer om vi inte får nått siar claim och det visar sig att Basse var Siare? Vad säger vi då pm upplägget i övrigt? Samma tänk om Basse gör ett claim som ulv och inget claim. Hur ser balansen ut om vi saknar siare?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Alltså, det här:

Sedan är det ju oerhört tragikomiskt att vad jag än har skrivit i den här rundan så vänds det emot mig.
Är ju sant. När man väl övertygat sig om att någon är röd så läser man rödhet i allt denne säger. Det ska vi vara aktsamma med. Och ser man på Basses beteende med byboglasögon så kan man absolut se rimligheter.

Men mitt problem är att han uppvisar en avsaknad av beteende som är dåligt om man är ulv. Om han nu är säker på att åka ut och är siare så är det klart att han ska outa sig. Sunt bybobeteende. Men om han är ulv så är det också vettigt att försöka få ut något ur en desperat situation. Så jag kan inte se det som grönande.

Vad jag vill se från Basse är djuplodande analyser, grävande journalistik och tydliga åsikter om alla spelare och hur de spelar. Detta är jättenyttigt för oss om han är bybo på väg att åka ut, siare eller ej, eftersom vi i efterhand vet att han var grön och har nytta av dessa analyser och åsikter. Men det har noll nytta om han är ulv, och kan till och med vara skadligt, så vi kan analysera hur han positionerar sig till sina kumpaner.

Att Basse postat, ojat sig och argumenterat men presterat noll värdefull info och analys är väldigt rödande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Har vi en Siare i upplägget så skall vi väl såklart bränna av den nu och totalfästa det uppenbara att Basse är ett avskum för att inte riskera att nacka en bybo-Siare?
Alltså, nej? Finns det en annan siare bör väl denne hålla tyst? Det är väl bra för ulvlaget om siaren outar sig? Jag är också rädd att Basse är grön, men tycker inte att det är värt att riskera en siare för att bekräfta honom när han har så mycket som pekar mot sig. Jag kanske kommer att ångra detta och svära åt mig själv, men jag ser bara en ulv som försöker att vara sitt lag till nytta efter att han vet att han förlorat.

Det här trodde jag inte skulle komma från dig, KK. Antar att du inte tycker att Basse är så röd som vi andra ser honom? Kan du förklara varför du tycker att det känns trovärdigt att han är grön?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu tänker jag ägna resten av min speltid till att analysera Vimes

Vimes said:
Jag brukar vara för mer aggressiv outning, men: eftersom vi faktiskt vet maxantalet deltagare med en viss roll kommer det bli tufft för ulvarna att claima. Vi kommer, ju längre spelet pågår, ha ganska goda möjligheter att identifiera lögnaktiga claims. Så outning om man är på väg ut, eller under press, men inte annars.
Lustigt va? Outning om man är på väg ut. Jag gör ju som du säger Vimsan!

Hur förstår Vimes att "vi kommer [...] ha ganska goda möjligheter att identifiera lögnaktiga claims"?

Vimes said:
Sedan känner jag att "Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?" är lite av att sprida irrelevanta misstankar i tråden. Ulvarna eller zombierna har ju inget alls att vinna på att identifiera spöken.
Jo, scumlagen vet inte hur många spelare det finns på lagen. De vill veta för att kunna dra slutsatser om vilka som är zombiesar eller ulvar och vilka som är bybor. Här börjar Vimes brunsmeta mig.

Vimes said:
Det här med att spöken kan vara siare har jag helt missat att tänka på. Men det känns rätt uppenbart nu när Il Sövlo tog upp det. Där blir det förstås superviktigt att vi bestämmer oss för en kod som en eventuell spöksiare kan använda. Typ rösta på någon som redan är död eller utan fetstil eller så.
Spännande att du tar upp den här tråden Vimes! Spöken kan inte sia. Siaren kan sia. Trackern är en förmågesiare.

I post post #73 visar Vimes upp ett antal olika varianter på speldesignen. Inte illa och skönt att läsa en klar framställning. Frågan är vad det ger oss? Blir vi klokare efter att ha läst den posten? Jag skulle säga: nej. Jag förstår liksom inte mer av hur vi bybor borde bete oss. Så jag betraktar den där fina uppställningen ungefär som Empiricus snygga excelark: bra, men rätt oanvändbart.

I post post #75 börjar karaktärsmordet på mig. Jag har inte hunnit mer än att skriva sju inlägg av varierande kvalitet. Men den lilla mängden avskräcker inte Vimes från att dra följande konklusion:

Vimes said:
Det vill säga: Basenanji har inte bidragit med något konstruktivt, lagt massa tid på en uppenbart ointressant diskussion (spökkod och spökröstens värde). Därtill försöker han lite i förbigående skjuta iväg en vag och dåligt underbyggd misstanke mot KK.
Sedan fortsätter han i samma stil.

(forts. följer)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har faktiskt ett rätt prima exempel på att jag är bybo om man letar lite i mina poster.
Detta sade Basse rätt tidigt när han fick röster på sig. Om han är siare så pekar detta mot att han hintat om sin siarstatus redan här.

Basse: Vad hänvisade du till här? Det är dags att gräva upp detta prima exempel som du hintade om.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Basse: Om du är grön är Vimes fett misstänkt. Oroa dig inte, vi kommer verkligen att syna honom i sömmarna isåfall!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Alltså, nej? Finns det en annan siare bör väl denne hålla tyst? Det är väl bra för ulvlaget om siaren outar sig? Jag är också rädd att Basse är grön, men tycker inte att det är värt att riskera en siare för att bekräfta honom när han har så mycket som pekar mot sig. Jag kanske kommer att ångra detta och svära åt mig själv, men jag ser bara en ulv som försöker att vara sitt lag till nytta efter att han vet att han förlorat.

Det här trodde jag inte skulle komma från dig, KK. Antar att du inte tycker att Basse är så röd som vi andra ser honom? Kan du förklara varför du tycker att det känns trovärdigt att han är grön?
Alltså, Basse claimar och vi hänger honom.

Är han grön är han siare och vi har ingen siare i R2.

Är han röd vet vi fortfarande inte om vi har någon siare för näste hen till rakning som claimar kan ju också vara ulv.

Får vi ett claim i R1 har vi nått att ta ställning till. Ett claim i R2 kan leda till samma sak som nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Mer om Vimes

I post 86 skriver Vimes bland annat så här:

Vimes said:
Jag tror att det är möjligt. Hur som helst ser jag inte vart det leder att diskutera det. Antingen är siaren också spöke (och då är det bra om hen har verktyg för att kommunicera från bortom graven) eller så är hen inte det och då spelar det ingen roll. Det finns liksom inget att vinna på att fortsätta harva runt här (om man inte är ulv då och alltså gärna harvar runt i något som inte leder någonstans).
Det här är intressant så låt oss gräva lite djupare i det. Det här är alltså svaret på min fråga

Basenanji said:
@Vimes hur menar du att KK på något sätt antyder att spöket och siaren hänger ihop? Eller kan du läsa KKs tankar?
Vimes ser inte "vart det leder" att diskutera huruvida KK antyder att spöket och siaren hänger ihop. Vi vet ju nu att det var Stövelkatten som gjorde kopplingen mellan siare och spöken och inte KK, men det verkar inte Vimes reagera på. Han vill helt enkelt bara stänga den här diskussionen.

Det är mystiskt, för det vore ju intressant att bättre förstå vad folk tycker om en eventuell koppling mellan siare och spöken. Det ger ju information till byn! Att misstänka varandra och kräva varandra på svar är ju regelrätt metodik för att bättre förstå oss på varandra. Men inte i det här fallet.

För att tala klarspråk: att vi misstänker varandra på vaga grunder är inte rödande eller tidsspill. Det är aktivt bybospel. Inte minst från min sida som VET att spöket inte kan vara siare.

Sedan så "harvar" inte jag runt. Posten ovan är från måndagen. Spelet har precis startat. Klockan är 18.38. Första dagen. Vimes vill få det till att jag beter mig scummigt.
 
Top