Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Basenanji tänker så här om speldesign, vinstvillkor och startegier

Det här tycker jag verkar vara ett rimligt och balanserat upplägg, men jag inser ju att balans inte alls behöver vara en logisk grund för det här spelet.

(3) Ulv1, Ulv2, Ulv3[tracker] har nattmord
(2) Zombie1, Zombie2 har nattmord

(1) Siare
(1) Väktare
(1) Spöke
(1) Bybo[tracker]
(4) Bybor

Jag tänker att LJS från början ville ha med ulvar, zombiesar och spöken. Spooktober-tema. Ulvarnas tracker väger upp siare+väktare. Att zombiesar inte kan dö av nattmord vägs upp av att ulvarna då förstår vem som är zombie. Dubbla nattmord innebär att vi kan bli av med tre spelare per runda, vilket gör det rätt knepigt att räkna på framtidens olika scenarios. Genom att väktaren är med i spel blir eventuellt uteblivet nattmord som en följd av lyckat väktande möjligt att tolka som (falsk) zombiestatus, vilket torde leda till att ulvar kommer vilja rösta ut den de försökte nattmörda.

Vinstvillkor och strategier
Byn vinner när de har hittat alla fem scum. Spöket kan bli tungan på vågen, men är en rätt mesig roll. Behöver verkligen spela optimalt på siare och väktare.

Zombiesar vinner när de är hälften så många av deltagarna, vilket är svårt. Eftersom ulvarna kan identifiera dem vill zombiesarna inledningsvis hitta ulvar, men sedan döda bybor. Eftersom zombiesarna bara är två behöver de ligga lågt och vill varken synas av bybor eller ulvar.

Ulvarna vinner när de är hälften av alla spelare vilket också borde vara rätt svårt. Ulvarna behöver både frukta dagsfasens hängning och zombiesarnas nattmord, vilket jag tolkar som att de kommer vilja dra så lite uppmärksamhet till sig som möjligt.

Allmänna tips till byn
Vi kommer behöva rösta ut scum snarast, eftersom vi har dubbla nattmord. På bara två rundor kan vi förlora:

R1: Bybo1 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo2, Zombiesar nattmördar Bybo3
R2: Bybo4 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo 5, Zombiesar nattmördar Ulv1. => GAME OVER, ULVARNA VINNER

Vi kommer behöva pålitlig empiri kring vem som har vilken roll. Det enda säkra beviset för att veta vem som är vad är LJS besked efter en rundas slut; eller siarens resultat. Siaren/väktaren ska INTE ge sig till känna! Massoutning är alltså dåligt.

Eftersom ulvar och zombiesar vinner på att lågflyga extra i det hör spelet så:

- vi måste motivera till aktivitet
- vi måste försöka identifiera luftslott och distraherande beteenden.

Vad säger ni andra?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Generellt stabilt resonemang, men vi kan trösta oss med att zombies inte kan nattmörda bybor förrän alla ulvar är döda. Det innebär att om det dör tre på en runda så är minst en ulv!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Svar till Vimes:

Vi behöver ha drev. Jag tycker mig ha sniff på dig. Jag väljer att dreva dig. Inga konstigheter.
Jo, för ditt drev är liksom "Varulvsspel år 2010". Du borde kunna dreva smartare och bättre. Du kan ju faktiskt tänka flera tankar samtidigt: "Hm, OM nu bybo-Basse säger det här, hur skulle jag kunna förstå vad han skriver?". Nu är det mer som att du vill stänga diskussionen om KK:s spökkod och smeta mig brun. Det är olikt dig. Vi har kommit betydligt längre än din (fina) guide till varulvsspel som du publicerade lagom innan spelstart.

Min kritik är inte: "Vimes drevar mig! Det är misstänksamt!" utan "Vimes drevar mig på ett oseriöst och med banala argument, DET är misstänksamt!"

Jag håller med om att "hugga en spelare och hålla fast vid det" är en potentiell ulvtaktik. Empiricus lyfte det först och han har rätt. Jag har avvaktat med att svara för att jag ville se hur andra resonerade om det.
Då hoppas jag att du snart skriver något om det. :)

Jag tycker jag varit konstruktiv på sedvanligt sätt: tagit ställning till hur jag tycker att vi ska spela spelet och vad jag tror om det som händer i tråden. Granskningen av möjliga spelupplägg säger förstås inte så mycket i runda 1, men det tror jag väl inte att någon förväntar sig heller. (Vilka slutsatser jag drar om spelupplägget tycker jag att jag varit tydlig med. Vad det innebär för oss i runda 1 är jag ytterst osäker på.) Det här är en svag punkt, Basse!
Jämför din post #73 med min post #141. Hur skiljer de sig? Vad leder din post till och vad ser du för utkomster av min post?

Det är ulvigt att inte vara konsekvent. Du gör en lista där du har fyra stycken spelare som mer misstänkta än Stövelkatten som du röstar på. Det är inte konsekvent och det är inte att ta ställning. Alltså ulvigt. Det här är varulvsspel 101.
Jo, men du får väl sansa dig lite? Menar du att alla inlägg hela tiden måste vara 100% konsekventa och följa Viems varulvsspelsskola för att inte författaren ska betraktas som misstänkt? Här verkar det mer som att DU har målat in dig i ett hörn genom att kräfva att spelare ska bete sig på ett visst sätt för att betraktas som gröna.

Så här och det gäller alla:
Varulvspel innebär att vi bedömer varandra. I början gör vi oftast det utifrån hur vi själva tänker och tycker kring ett legit bybo-beteende. Men människor är olika. Vissa är beredda att ta risker andra skulle vägra att ta. Vi kan alltså spela mer skickligt genom att föreställa oss hur andra borde spela utifrån hur de ser på spelet. Det finns inte en given norm för hur man spelar varulvsspel.

Utöver spökkoden har du alltså sagt att powerroller kanske är mer viktiga i det här spelet än i tidigare. Jaha. Jag är ledsen, men det är väl inget att hänga i julgranen?
Oh. Det där är väl ganska illa att påstå. Jag har lagt fram i min post ovan argument för varför byn behöver utnyttja siare och väktare i högre grad i det här spelet än i andra. Jag kan inte förstå hur en klok, resonerande och reflekterande bybo-Vimes inte tar upp den här tråden och gör något mer konstruktivt av den än vad du gör nu. Eller, det är rimligt om du är scum och vill att byn ska rösta ut en bybo.

Cherry-picking är ett påhitt. Mitt case mot dig handlar huvudsakligen om ditt spel som helhet hittills. Och vad gäller det står min bedömning fast.
Du behöver nog göra mer än såhär för att undkomma drevet.

Jag gör vad jag kan! :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Generellt stabilt resonemang, men vi kan trösta oss med att zombies inte kan nattmörda bybor förrän alla ulvar är döda. Det innebär att om det dör tre på en runda så är minst en ulv!
Äsch, det har du ju rätt i! Sorry för min felläsning!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
I post #5 visar Genesis att han bara kan vara md då och då. Lite som att en ulv vill ha alibi för sin eventuella frånvaro.
Jag har ju dock varit väldigt närvarande, kanske mest aktiva av alla? Varför skulle jag ge alibi och sedan inte utnyttja det? Jag tycker snarare att det är god ton att nämna mitt schema tidigt så att jag kan spela förutsägbart. Om du vill kan du titta på min postningshistorik på forumet senaste månaderna. Du kommer att se att nästan alla mina poster kommer på eftermiddag eller på helg.


Resonemanget kring zombiesar i post #10 tycker jag låter som hämtat ur en ulvdiskussion. Det är inget "riktigt" byboperspektiv här:
Svårt att svara på detta då det är väldigt vagt.


När Genesis skriver så här i post #18 tycker jag att det låter fejkat. Det ska liksom utmåla Genesis som en präktig bybo, mer än som en genomtänkt idé om de olika fraktionerna:
Ja, det var definitivt inte en genomtänkt analys. Det var min första tanke när jag läste om zombierna. ”Ah, de är fiender till ulvarna. Hoppas de dödar varandra!”
I post#48 resonerar Genesis om spelupplägget och vinstvillkor för de olika fraktionerna. Inlägget är lite trevande med frågetecken som avslutning. En sak som är klar är att ulvar och zombiesar har stenkoll på sina vinstvillkor. Jag får därför intrycket att Genesis vill framstå som en osäker och velande bybo.
Om ulvar och zombier har stenkoll på vinstvillkor så rödar det mig att jag inte har det? Jag har fortfarande inte hört något svar på frågan om huruvida vi får reda på om alla ulvar är döda. Jag tycker att det är en rimlig fråga att ställa som kan påverka spelet (om än först i ett senare skede).


Osjälvständigt att följa Vimes sådär. Lite som att Genesis letar anledningar till att verka byboig. Sedan blir jag skeptisk till att Genesis så snabbt vill visa att han minsann inte är på lag med Halo9000. Varför är det så viktigt? Är räv-gate känsligt?
Alltså, det är klart jag letar efter anledningar att gröna mig. Det är ett av bybons två mål, enligt Vimes guide. Och eftersom jag spelat varulvsspel endast en gång tidigare och guiden är skriven av Vimes, en veteran, INNAN spelet började (så den är säker att följa, inte skriven med ulviskt uppsåt) så tycker jag att det känns rimligt att jag försöker att följa den. Vimes skriver specifikt att den är designad för att det ska vara svårt för ulvar att spela så, så det vore ju korkat av mig att explicit försöka följa den om jag är ulv.
I post #98 gräver Genesis duktigt och spårar varifrån kopplingen siare+spöke kommer. Det måste ju kräva väldigt hög sinnesnärvaro och skciklighet. Så Genesis har koll på vad som skrivs och av vem,. Det rimmar i min värld dåligt med den mer anspråkslösa figur han annars antar.
Svårt att kommentera. Jag försöker hålla koll, absolut. Om jag spelar kluvet kan jag inte avgöra. Jag tycker såklart inte det.
Vilka tycker du är mest scumma?
Du, lite Hellzon, lite KK, lite de tystaste (KrilleW, Sidd). Jag har hittat lite grejer som oroar mig hos Vimes, och jag tror att om du är grön så är han röd, i alla fall om han överlever natten.

Hur tror du att zombiesarna och ulvarna har resonerat om hur de ska vinna? Vad har de för strategier så att säga?
Om det finns zombier (känns väldigt troligt) så har vi tre lag. Alla lag vill spela ut de andra två mot varandra. Jag tror att ulvarna vill hitta zombier (misstänker starkt att de har en tracker) och specialroller för att döda. Deras tracker pingar också på spöken, så att identifiera dessa hjälper dem att fokusera nattmorden på andra. Zombier tror jag vill identifiera ulvarna och sedan försöka hålla kvar någon ulv vid liv. Om ulvarna dör för snabbt kommer byn att vara stark när vi ska hitta zombier. Om ulvarna inte dör så kommer de att vinna, då de har utslagsrösten. Finns det en zombie vill hen nog döda alla ulvar. Finns det två vill de nog hålla en ulv vid liv. Gissar jag.
Finns det en tracker på antingen ulv- eller bybolaget? vad talar för att det skulle vara så?
Jag är övertygad om att det finns en tracker hos ulvarna. Dels för den explicita kommentaren, dels för att det är deras enda vapen mot zombierna. Utan tracker är de riktigt illa ute. Huruvida det finns en hos byborna vet jag inte. Jag håller det för fullt möjligt att det inte finns någon, för att nerfa byn då Larsson tycker att ”byn är stark”. Men skulle inte bli förvånad om det fanns en.
Hur många av ulvar och zombiesar tror du att det finns?
Vimes genomgång verkade vettig. Jag vet inte vad som är standard i ett vanligt varulvsspel. Min gissning: Tre ulvar och en zombie, eftersom 2+2 vore för svårt för ulvarna, och 3+2 för svårt för byn. Men jag är verkligen inte säker här. 3+2 kanske är för svårt för zombierna?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Generellt stabilt resonemang, men vi kan trösta oss med att zombies inte kan nattmörda bybor förrän alla ulvar är döda. Det innebär att om det dör tre på en runda så är minst en ulv!
Ja precis. Hade zombierna kunnat mörda bybor hade vi nog kunnat packa ihop och gå hem redan nu. Zombierna ÄR framför allt ulvarnas fiender tills alla ulvar är döda. (Det sagt ska vi försöka rösta ut alla som inte är bybor alldeles oavsett.)

Hur som helst har du (@Basenanji ) varit en braziljon gånger mer konstruktiv och produktiv i de här två inläggen (Genesis-caset och resonemanget om spelupplägget) än du varit hittills i spel. Bra!

Gällande Genesis-caset håller jag inte med dig på alla punkter, men det finns absolut något här. Genesis har jag uppfattat som ärlig, aktiv och hungrig. Jag tycker genomgående att han ser ut att göra ett fint nybörjar-bybospel. Meeeen... Han lutar sig väldigt mycket mot "min manual" och han röstar lite osjälvstänbdigt på dig i mitt drev (vilket jag såg att KK fiskat upp också). Manualen är bra, men en smart Genesis-ulv kan förstås använda den för att verka byboig! Att han explicit hänvisar till att han följer manualen kan visserligen ses som grönande i så måtto att det är ärligt, å andra sidan funkar det här explicita hänvisandet som ett tvättande av de egna tassarna ("Vadå spelat konstigt, jag har ju bara följt Vimes manual?!?!"). Strategin "Pola med Vimes" har ju använts av ulvar förut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nu såg jag att Genesis svarat. Kollar på det efter lunch. Jag gillar dubbeldrev med Basse och Genesis i kikarsiktet! Heja!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
I nuläget tycker jag inte att KK är lika röd som jag först uppfattade honom. Jag tror nog att KK bara drog iväg, hög på sin idé, sitt filter.
Tycker du skriver mycket med bra skit nu Basse. Sen har du helt rätt i att jag har dragit iväg. Jag hade inte lagt några större värderingar i Konkelkoden utan tyckte från start att det var en skön feature att spöket/flertalet spöken kan rösta från de döda.

Hade ingen tanke på siare/trackers och whatävvers. Givet har jag sedan obstinat spelat vidare på Konkelkoden och drivit den biten. Den är fortfarande intressant, men det är ju ingen gamechanger. Jag har till och med överdrivet min skillz på hur bra jag är på att hitta ulvar när jag hängts eller mördats av. Jag kanske ser saker med ett annat ljus, men jag är supersniffare då heller.

Det är mitt filter och nu har jag lagt det bakom mig. Manualen för hur Konkelkoden fungerar finns fortfarande kvar så jag förväntar mig att den används så klart.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Utöver spökkoden har du alltså sagt att powerroller kanske är mer viktiga i det här spelet än i tidigare. Jaha. Jag är ledsen, men det är väl inget att hänga i julgranen?
Oh. Det där är väl ganska illa att påstå. Jag har lagt fram i min post ovan argument för varför byn behöver utnyttja siare och väktare i högre grad i det här spelet än i andra. Jag kan inte förstå hur en klok, resonerande och reflekterande bybo-Vimes inte tar upp den här tråden och gör något mer konstruktivt av den än vad du gör nu. Eller, det är rimligt om du är scum och vill att byn ska rösta ut en bybo.
Är det det här du menar:
Jag får intrycket att speldesignen faktiskt uppvärderar siarens och väktarens betydelse (om de är med i spel). Det blir genom sådana aktioner vi kan få starkare empiri för vem som är ulv eller bybo. Det är alltså särdeles viktigt att de håller sig gömda tills det är dags frö någon av dem att avslöja resultatet av sina handlingar.
Det säger ju inget. Eller menar du det där inlägget du skrev efter att jag hade skrivit inlägget du svarar på? Hur ska jag kunna ta med i bedömningen ett inlägg som inte ens har skrivits?

Jag tycker du verkar orimligt stressad över mina anklagelser och försöker vifta bort dem med att ömsom säga att jag är misstänkt (genomgående tema i hela din post här) och ömsom i princip säga att vi inte kan göra bedömningar av spelares sätt att spela på. T.ex.:

Det är ulvigt att inte vara konsekvent. Du gör en lista där du har fyra stycken spelare som mer misstänkta än Stövelkatten som du röstar på. Det är inte konsekvent och det är inte att ta ställning. Alltså ulvigt. Det här är varulvsspel 101.
Jo, men du får väl sansa dig lite? Menar du att alla inlägg hela tiden måste vara 100% konsekventa och följa Viems varulvsspelsskola för att inte författaren ska betraktas som misstänkt? Här verkar det mer som att DU har målat in dig i ett hörn genom att kräfva att spelare ska bete sig på ett visst sätt för att betraktas som gröna.
Håller du med om att det är så att "det är ulvigt" att inte vara konsekvent och inte ta ställning på riktigt? Ja eller nej.

För du förstår att jag förstår att det aldrig någonsin är så att inkonsekvens är ett givet ulvtecken. Du vet att jag vet att de flesta inkonsekventa inlägg skrivs av bybor. Du är med på att jag är med på att de flesta konstigheter vi ser i tråden är bybors konstigheter. Men vi måste väl reagera, ta ställning, rösta och dreva, eller? När blev det konstigt och scummigt att påpeka, misstänka och dreva folk för att de är inkonsekventa? Det är en utveckling i metat som jag missat uppenbarligen...

---

Jag tyckte du blev grönare när du började intressera dig för Genesis, för att:
1. Du är konstruktiv.
2. Du tar ställning.
3. Du identifierar saker jag själv tänkt om spelet.

Det här försvarsinlägget är däremot inte till din fördel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Om ulvar och zombier har stenkoll på vinstvillkor så rödar det mig att jag inte har det? Jag har fortfarande inte hört något svar på frågan om huruvida vi får reda på om alla ulvar är döda. Jag tycker att det är en rimlig fråga att ställa som kan påverka spelet (om än först i ett senare skede).
Oavsett fraktion borde du ha skaplig koll på hur vinstvillkoren ser ut.

Tror du att Larsson kommer att avslöja för oss bybor när vi hängt alla ulvar och avslöja om det var 2, 3 eller 4 ulvar från start? Det känns ju helt orimligt, eller? Det kanske är jag som inte hänger med, men det känns som att det pajar lite av spelet om Larssons fluff säger "och där hängde byn den tredje och sista varulven i spel. Kvar finns 0-2 zombies och 6 bybor".

Du som bybo har stenkoll på våra vinstvillkor --> 2-6 scums finns i spel och när dessa hot är borta vinner vi.
Du är en vanlig bybo. Ditt lag vinner när det inte finns några varulvar, eller andra hot, kvar i spel.

Du som ulv har stenkoll på dina vinstvillkor --> 13 spelare / 2-4 ulvar. Lätt uträknat när segern är i hamn.
Du är en vanlig varulv. Ditt lag vinner om hälften, eller mer, av alla spelare i spel är varulvar.

Du som zombie har stenkoll på dina vinstvillkor --> 0-2 zombies.
Du vinner när det är lika många zombier, eller mer, som andra spelare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Allmänna tips till byn
Vi kommer behöva rösta ut scum snarast, eftersom vi har dubbla nattmord. På bara två rundor kan vi förlora:

R1: Bybo1 röstas ut, Ulvar nattmördar Bybo2, Zombiesar nattmördar Bybo3
Basse.

Zombies kan inte nattmöra Bybo 3 i R1.
Om 3 dör i R1 så är det minst 1 ulv som ryker.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tycker det borde vara helt tvärt om. Genom massoutning så kan vi jämföra det påstådda upplägget med den info vi har från startinlägget och hitta orimliga claims.

Och spökkod verkar töntigt.
:heart:

Lägger in min åsikt i det hela.
Jag ser ingen fördel i massoutning.
Kanske någon form av purgatorisk ordningsföljd på outningar i ett senare skede där vi kan styra vem som claimar först baserat på vart vi har dem på misstänkta listan. En massoutning borde vara en nackdel för byn. Ingen kommer ju claima vare sig zombie eller ulv så vi risk/reward-ration känns så där eller så fattar jag inte upplägget.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okej
För att vara med lite i vandrandet bland kyrkogårdens gravstenar så gör jag ett instick.
Efter att kikat igenom diskussionen så verkar ju Basenanji, KK, Vimes och Genesis vildaste aktiva vilket om sanningen ska fram ju inte egentligen behöver vara misstänkt men men...

Vimes: verkar vara giftigaste räven (hoppas jag triggar andra nu) men vågar inte rösta pån som skriver tjusiga manualer om spelet mm

Röst: Basenanji (motivering: har Vimes röst på sig)
Rösta om eller kom med någon form av tyngd. Åk inte räkmacka på Vimes röst.
Sen räcker det inte med att kika igenom diskussionerna utan du måste börja ta ställning, komma med lite inlägg så vi har nått att gå på. Just nu har vi ingenting att gå på och vet inte alls vart du egentligen står.

--> Ta fram 2 spelare som du misstänker för ulver och skriv en rad eller två om varför du misstänker just dessa två. Skriv inte för att Vimes tänker så utan varför du tänker så. Easy peasy.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Är på bussen nu. Återkommer med mer analys när jag har en dator. Anledningen till att jag röstar på Halo är för att visa att jag kan hoppa på drevet tidigt, för att döda misstankar om att vi är på lag. Följer @Vimes tips om att jobba för att gröna mig själv för byns bästa. Och om att drev är ett sätt att sätta press på folk.
Det har varit uppe på tapeten tidigare men vi fördjupar oss lite i rösten på Halo. Empis är 1:a att rösta sedan Basse 2:a och sedan du 3:a.
Rösten på Halo kommer rätt tidigt i spel och det är ju skapligt lätt att hoppa av en tidig röst speciellt när du om jag tolkar dig rätt endast röstar på Halo för att ni bonkas ihop i samma lag pågrund av Räv-gate som Empis byggt upp och sedemera Basse (som du anser är scum numera lägger en andra röst) hakar på.

Du misstänker ju aldrig Halo för ulveri utan du vill gröna dig själv genom att rösta på honom? I vilket lag spelar Halo när du röstar egentligen? Är det ulv-laget? Gissningsvis så är det så du tänker just då, men du signalerar senare att du inte har någon större anledning att misstro honom och ännu senare närmare nutid så är Halo mer en skarp och hjälpsam bybo.

Jag gillar ju Empis röst i och med att han skapar Räv-gate ur sin hatt, men jag gillar inte din röst. Du misstror ju knappt Halo utan klammrar dig fast vid att du skall ses som grön. Vi kan inte utläsa din färg än så länge baserat på din röst på Halo, men senare i spel kanske det klarnar.

1. Tror du att Halo är ulv? Rimligen eftersom du inte vill vara i samma lag som honom och bakas ihop med honom i Räv-gate.
2. Tror du att Halo är zombie? Kanske, men då är det ju bättre att låta honom leva och möjligen knacka en ulv istället för att hänga honom för Räv-gate.
3. Tror du att Halo är en bybo då borde det vara fresh för dig att visa att ni är i samma lag och så klart inte rösta på honom alls.

Genesis said:
Jag röstade på Halo för att gröna mig själv och för att sätta press på honom. har ingen större anledning att misstro honom, annat än att han sagts vanligtvis vara tidigt aktiv och denna gång inte varit det. Jag har dock inte koll på om detta stämmer.
Jag anklagades för att vara i maskopi med Halo. Därför ville jag lägga en tidig röst på honom för att visa att jag inte försöker att skydda honom. Att som bybo gröna mig själv är bra för byn. Jag har ingen större anledning att rösta på någon annan just nu, så därför låter jag den ligga kvar. Jag tror som sagt att du också är grön, även om du är minst grön av de gröna, så att säga.
Jag har funderat lite över min röst. Jag har ingen bra motivering mot Halo, och hans senaste analys känns skarp och hjälpsam.
Har kollat lite på Halos analys också för sakens skull. Tar den i nästa inlägg. Vore intressant om du kunde peka på det som är skarpt i den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
1. Tror du att Halo är ulv? Rimligen eftersom du inte vill vara i samma lag som honom och bakas ihop med honom i Räv-gate.
2. Tror du att Halo är zombie? Kanske, men då är det ju bättre att låta honom leva och möjligen knacka en ulv istället för att hänga honom för Räv-gate.
3. Tror du att Halo är en bybo då borde det vara fresh för dig att visa att ni är i samma lag och så klart inte rösta på honom alls
Hela caset mot Halo byggde ju på att både han och jag är ulvar. Jag var agnostisk till hans lag. Räv-gate pekar ut honom och mig som ulvar, vilket jag vet är falskt. I det läget (väldigt tidigt i spelet) hade jag inget annat att gå på, så jag tänkte att en röst på Halo var lika god som någon. Skulle vidare press på Halo visa ulvtendenser (tre röster är ju ändå början på ett drev) så kände jag att risken var mindre att jag skulle dras med honom i fallet (vilket vire dåligt för byn), i och med att jag lagt en tidig röst på honom. Skulle han verka oskyldig kunde jag lätt ändra min röst senare.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Just nu så får jag en känsla av att det i konstellationen Vimes, Basse, Genesis, Halo finns representanter från både zombies och ulvar som är där och utnyttjar att de har scum att jaga istället för att bara behöva gömma sig. Typ Vimes och Basse vs Halo och Genesis.

Genesis och Halo, hur ovidkommande eller relevant rävspåret än är, kändes där i början väldigt mycket som de hade en etablerad jargong som när jag påpekade den blev bortförklarad till anmälningstråden. Basse och Genesis var snabba på att haka på min röst på Halo, underligt också att Genesis motiverade sin röst med att väldigt tydligt skriva att det var för att distansera sig från Halo snarare än på grund av någon misstanke mot Halo. Och sedan blir ni polare sakta men säkert.

Basse och Vimes som kört sina respektive aggressiva spår och så gemensamt vänder de upp Genesis som ett alternativ till Basse och har samtidigt tagit bra med distans till varandra som lär kunna färga mycket av kvarvarande spel. Jag tycker inte det låter som en orimlig plan om ni två är i samma monsterlag och vill gå balls out.

Men att slänga upp drev mellan dessa två lag är en bra idé håller jag med om, och har vi ett par drev där det förhoppningsvis är en ulv mot en zombie så behöver ju bägge sidor göra obekväma röstbytesberäkningar när deadline närmar sig.

Röst: Genesis
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Röststatus:
Basenanji (6):
Vimes, Halo9000, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten
Genesis (3): Konrad Konvalj (tidigaste lagda rösten), Basenanji, Empiricus
Xyas (2): KrilleW, Korpa
Ej röstat (2): Hellzon, Xyas
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Stövelkatten: Har mest diskuterat spökkoden men uppfattar honom som en stark bybo spelare baserat på tidigare partier. Gröngul

K.K: Tycker dels han har en bra poäng med att släppa in nybörjare i spelet och tyckte det var roligt att han la in Vimes där, kanske för att se vilka som reagerade på det. Men jag har som sagt också kritiserat honom för det draget, tror dock inte att det var ett ulvdrag utan mer ett drag som kan gynna ulvarna. Jag tror inte heller att spökkoden är ulvig. Gröngul


Tant Ragnar: Får bra känningar från den här nya spelaren. Argumenterar självständigt och vågar gå mot strömmen. Grönish

Genesis: Nybörjare men är hen by eller scum? Svårt att säga. Många inlägg känns som övertydliga och desperata försök att gröna sig. En nybörjarulv torde få lite tips från medulvar om hur hen ska spela? Gul

Vimes: Spelar grönt, gräver djupt om Basse. Har inte sett någon riktig ulvtendens ännu. Grön

Sidd: Har inte gjort mycket väsen än. Rösten på Vimes är intressant. Sidd verkar misstänka både Basse och Vimes? Tror han att det är två ulvar som försöker distansera sig från varrandra? Får mig att ifrågasätta den lilla riddarens nybörjar skap. Håller ögonen på. Gul


Basenanji: All over the place som vanligt men lite mindre spretiga inlägg än vanligt vilket tyder på att något är annorlunda. Vimes har rätt i att det är mycket luft men samtidigt är vi fortfarande i fluffphase. Lägger en snabb röst på mig när Empiricus kommer med sitt räv gate och är också snabb på att smöra in sig hos K.K. Hans inlägg om PM i början av partiet kan också ses som att han grönar K.K efter bara ett inlägg. Något skumt är i görningen här. Gulröd


Empiricus: Ger till en början ett gott intryck men det faller såklart när han kommer med det där om rävarna. Såklart att man behöver hitta något att gå på men det här var något av det mest luftslottiga jag sett. Det grönar faktiskt mer än det rödar för en ulv hade spelat mer försiktigt? Oklart. Gul


Hellzone: Har inte fått någon känsla än men verkar vara en gammal veteran dvs väldigt bra att för oss att ha kvar om han skulle vara by.

Korpa: Kommer med vettiga inlägg och verkar vilja analysera. Grön


Xyas: Vill se en massoutning. Det känns inte bra eftersom jag inte kan se fördelen med att eventuell siare blir synlig för ulvarna. Det är rödande.

KrilleW: Trevar sig fram och ger ett intryck av nybörjare, troligen grön då han inte ser ut att spela över såsom Sidd och Genesis.
Jag har nu synat @Halo9000 skarpa analys (@Genesis, kan du peka på vad som är skarpt så jag vet lite hur du tänker??)

Det fetmarkerade är i mina ögon sådant som Halo kan svara på och fördjupa sig lite i för dessa grejer ser jag ingen direkt skarphet i.
Rösten ligger på Basse, pågrund av luftiga inlägg, Räv-gates rösten och på förmanan av Vimes som är grön?

1. Stövelkattens starka bybospel (peka gärna på det, mucho intressante)
2. På vilket vis kan det gynna ulvarna att jag fällde in Vimes i den linan?
3. I vad argumenterar Tant Ragnar? Känns mest som Tant Ragnar inte har någon clue alls utan går på magkänsla.
4. Allt om Sidd känns rätt oskarpt.
5. Pre Räv-gate har Empis inte gjort mycket väsen av sig. Lite spelsnack och lite Konkelkodssnack sedan rakt på sak. Trots det goda intrycket från start (trots att det Räv-gate grönar honom lite mer än rödar honom) blir han gul tack vare Räv-gate.. Hur ser det ut om du kollar Empis nu motför efter din senaste analys?
6. Har du fått nån annan känsla av Hellzon ännu? I mina ögon en av de vassaste på plan. Är det bra att ha honom kvar för att han är en gammal veteran eller spelar han byboigt och bra för byn i nuläget?
7. Xyas är xyas. Rätt tydlig med sitt spel och att han har en åsikt som sticker ut är ju alltid nått att komma med. Om hans spel är rödande varför sätter du inte mer press här? Basse är ju mer gulröd och där är det något skumt i görningen, men du pekar inte på nått rödande. Xyas har inget skumt i görningen. Han är ju rakt fram för en massoutning. I övrigt tycker han Konkelkoden är skit och utöver det har vi ingen aning.
8. Hur tänker du att Sidd spelar över? Hen spelar ju knappt alls?

Gällande Korpa kan jag inte feta något. Har själv inget att gå på utan kan tänka mig att hålla med. Det är lite skarpt att se det i Korpas spel eller så är det facit på att Korpa är grön?

Gällande Sidd finns det ju inget att gå på och inget att sätta press på så det är väl bra att hålla ögonen öppen, men det ger oss inget i nuläget.

Behöver inte feta nått på Basse/Genesis känner jag just nu.

Vimes då? Han spelar grönt kort och gott och går hårt åt Basse. Räcker det för att gröna Vimes?
 
Top