Nekromanti Varulv 666 runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
!Paxen: svara då!

Jag kan notera att !Paxen ännu inte har svarat på min fråga:

Vad vinner byn på att rösta ut !Paxen?

Jag vill att du svarar på den frågan.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
svar till Vimes förra rundan

För det andra hittade jag detta som jag aldrig svarade på. Någon svarade lite grann och jag håller med om vad som då sades, men men:
Vimes said:
Vi har info om FYRA änglar.
Vi har info om FYRA i Ragnars familj (Ragnar + 3 enligt min info).

Vi har TRE outade änglar (Spider/Lusse, Tyr/Raff-raff, Konrad/Micke).
Vi har TRE outade i Ragnars familj (Vimes/Opiumbonden själv, !Paxen/Förvirrad flicka, xyas/"familj men inte släkt").

Det är ju konstigt väl?

Unfair är ju en osäkerhetsfaktor. Men om infon stämmer så har i varje fall någon ljugit om släktskap med Ragge eller vingarna på ryggen. Två kan ha gjort det.

En eller två av dessa ljuger alltså om sin roll:
Basse, Pilze, Cassius, OBD, Vico

Spontant vill jag stryka Vico som har en så bisarr roll att jag inte kan tänka mig att han dragit den ur arslet. Basse faller också bort då jag anser att hans tskendränkande tokpastor-outning känns genuin. Kvar blir Cassius, Pilze, OBD.

Cassius har mer eller mindre outat sig som byns häxa. Det är möjligt att han har ballar nog att outa sig som häxa och vara ulv på samma gång. Men att han är fallen ängel/ond ragnarsläkting och fabricerar en häxroll åt sig själv är helt orimligt.

Kvar då är Pilze och OBD. OBD har en usel förmåga och är en kvinnlig smed (<- känns mindre genuint än andra outningar). Det som talar för OBD är att han börjar jiddra om utrustningen innan n¨ågon nämnt den.

Jag får Pilzeman kvar här. Vad talar för att vi inte ska nacka honom?

Det skall alltså vara 3 utöver dig som är din familj, som är i spel? Som sagt, jag är din dräng men det verkar inte räknas. Vi har egentligen bara en person som är i din direkta familj; eller bodde din svåger hos dig? I och med att en i familjen är död är ju "hur många finns det i familjen" en någorlunda relevant uppgift att ge, även om den inte säger något om vem som är i spel.

Jag tror du har rätt i att unfair hörde till en av grupperna.

Jag kan inte säga annat än att om du har rätt; om det måste vara tre av dina släktingar i spel så har någon ljugit. Jag vet att jag vem jag är, så för mig står det mellan Cassius, Vico och Basse. Ja, alla deras outningar är osannolika som ulvlögner. Men jag skulle inte säga möjliga.
1) Basse som medlem av din familj vet saker om den. Därifrån kan man bygga sig en roll på att jaga familjen.
2) Vicos getroll är konstig, ja, men den hänger inte ihop med särskilt mycket av resten av fluffet. Ger man någon med fantasi och lite mod tillfället att bygga en roll i lugn och ro så tror jag geten Maja skulle kunna ramla ut.
3) Cassius litar jag inte mycket på; och inte !Paxen heller. Och är !Paxen skum så kan ju både ängla-siffrorna och Ragnar-siffrorna vara lite hur de vill, eftersom det både skulle kasta nytt ljus över hur många änglarna ska vara, och plötsligt ge att vi inte hade någon i Ragnars nära familj i spel. Och om det ska finnas "3 i en familj" och bara finns en svåger och en dräng, ja, då tror jag att infon är skum snarare än att en massa bybor ljuger sina roller.

Jag tappade bort mig lite i alla resonemang, men där är mina tankar om situationen i alla fall. Nej, jag har inget konkret bra svar på att det är jag som har den minst otroliga historien. Men jag är bara en dräng, jag lovar.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: unfairs utröstning

Pilzeman said:
Jag läste igenom förra rundan igen. Även där missade jag slutet helt. Jag hittade två saker att kommentera, här kommer den första:

Den där Cassius alltså.
Cassius said:
Två röster på OBD. Då är jag på. Nu tar vi OBD!

Röst: OBD
Han lägger fram sitt case mote OBD tidigt. Visar intresse för att hänga honom, ser om någon annan hänger på. Tröttnat och gör annat (byter till !Paxen) men är snabbt på så fort hans ursprungliga case mot OBD är i ropet igen. Typiskt ulvigt. Mindre ulvigt om !Paxen skulle varit ulv – han skulle nog trivts bättre med en lös röst kvar på OBD isf – men om !Paxen är bybo är det ganska tydligt.

Jag vill hänga Cassius eller !Paxen idag. !Paxen för att det vore värt att veta säkert om han var bybo, samt för att OBD verkade så sjukt säker på att !Paxen var ulv. Cassius tror ajg att jag har motiverat innan, men:
- Röstade inte på unfair
- Gör ulvdrevet mot OBD: flaggar för det, gör något annat, hakar på så fort det är en bybo som kör

Röst: Cassius
så länge, men jag kan mycket väl ändra den till !Paxen. Jag vet inte. Och Basse/Spider har jag fortfarande ingen koll på.
Pilzeman said:
Jag läste igenom förra rundan igen. Även där missade jag slutet helt. Jag hittade två saker att kommentera, här kommer den första:

Den där Cassius alltså.
Cassius said:
Två röster på OBD. Då är jag på. Nu tar vi OBD!

Röst: OBD
Han lägger fram sitt case mote OBD tidigt. Visar intresse för att hänga honom, ser om någon annan hänger på. Tröttnat och gör annat (byter till !Paxen) men är snabbt på så fort hans ursprungliga case mot OBD är i ropet igen. Typiskt ulvigt. Mindre ulvigt om !Paxen skulle varit ulv – han skulle nog trivts bättre med en lös röst kvar på OBD isf – men om !Paxen är bybo är det ganska tydligt.

Jag vill hänga Cassius eller !Paxen idag. !Paxen för att det vore värt att veta säkert om han var bybo, samt för att OBD verkade så sjukt säker på att !Paxen var ulv. Cassius tror ajg att jag har motiverat innan, men:
- Röstade inte på unfair
- Gör ulvdrevet mot OBD: flaggar för det, gör något annat, hakar på så fort det är en bybo som kör

Röst: Cassius
så länge, men jag kan mycket väl ändra den till !Paxen. Jag vet inte. Och Basse/Spider har jag fortfarande ingen koll på.
Vad konstigt. Jag förklarade flera gånger varför jag velade mellan dessa. Jag tyckte det var jätte tydligt att något var skumt med OBD! Något som majoriteten också tyckte. Jag hade fel, jag är ledsen för det. Men att göra mig skum för att jag endast inte röstade på Unfair? Det gjorde inte du och ett par andra användare heller. Jag har blivit siad, jag är ingen häxa.

Jag litar inte ett skit mer på vad jag tror, då jag har haft tokfel från början, men kom ihåg allihopa, jag har aldrig lirat något sånt här innan. Men jag tycker att det är konstigt att spider påstår sig vara NR.1 och det gör KK också, KK blir dödad och är bybo.

Ifall vi inte hänger Spider borde vi verkligen sia honom.

OBS! Jag verkar suga på de här spelet så läs allt mitt med den vetskapen. Förlåt igen OBD! Hoppas du inte blev sur påriktigt!

Angående min förmåga. Jag kan antingen se ifall föremål har bytat ägare under rundan eller följa ett specifikt föremål. Jag kände endast till kniven i förra rundan och den har inte rört på sig. Men det intressanta är att det är ännu mer som talar för att det finns många föremål folk är helt tysta om. Jag köper inte att OBD kan sia föremål och jag kan hålla koll på föremål om de endast ska finnas en kniv och en högaffel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: unfairs utröstning

Jag tycker rent allmänt att röstningarna är mer svåranalyserade än annars. Min tanke är att detta beror på att ulvarna har varit sluga och kalla - de har nog spridit sig över kandidaterna.

Därför är det också lite vanskligt att bygga så långtgående analyser som Vic, Vimes och Pilze gör. I flera av de där ingår jag bland de misstänkta tex (jag som är siare!). Dessutom tycker jag nog att !Paxen, Vimes och Spider av väldigt enkla och lättförklarliga skäl borde vara mer självklara kandidater än tex Cassius?!

Men kan ni som tex inte vill se !Paxen eller Spider hängd ge något argument till varför dessa inte är misstänkta?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: unfairs utröstning

Vi har ett problem med Spider som jag kom på nu.
Recca said:
•Du måste göra minst ett inlägg varje runda, annars diskvalificeras du (spelare som stängs av från forumet diskvalificeras omgående)
Spider har hittils inte postat något i denna runda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: unfairs utröstning

Ah!

Det är något med föremålen som folk håller käft om. Hoppas att det inte hjälper ulvarna...

Sedan Cassius, det är sunt att man misstänker varandra och att man har fel. Som varulv är det faktiskt svårt att "fejka" sånt. Kolla på Unfair, hur svepande och vagt han spelar. Man vill inte ställa sig upp och skrika ut misstankar, eftersom man som varulv VET att den man anklagar är bybo.

Det är också därför som jag tycker att Pilze är skum som inte vill ta ställning till Spider/!Paxen, utan nystan bara ser till tendenser i röstningen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jaja, det skulle i så fall betyda att en av änglarna är skum. Då kanske Vic's förmåga är bra att ha. Hoppas att Vic använder den till att sia Spider/Tyr.
Noterat, får se hur jag gör om Spider inte har skrivit något i tråden under morgondagen så kommer jag inte sia honom eftersom han då kommer diskas. Utan då siar jag troligtvis dig (Basenanji) eller Tyr. Varför jag ev siar dig är för att få reda på ifall vi får samma resultat om vi siar samma person som redan tidigare har siats.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: unfairs utröstning

Pilzeman said:
Han lägger fram sitt case mote OBD tidigt. Visar intresse för att hänga honom, ser om någon annan hänger på. Tröttnat och gör annat (byter till !Paxen) men är snabbt på så fort hans ursprungliga case mot OBD är i ropet igen. Typiskt ulvigt. Mindre ulvigt om !Paxen skulle varit ulv – han skulle nog trivts bättre med en lös röst kvar på OBD isf – men om !Paxen är bybo är det ganska tydligt.
Tycker ärligt talat att det här inte är ulvigt alls. Tvärt om verkar Cassius intresserad av att vara delaktig i utröstningen. Min erfarenhet säger mig att ulvar helst vill slippa ta ställning.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: svar till Vimes förra rundan

Pilzeman said:
eller bodde din svåger hos dig?
Jag är svågern. Var jag bor framgår inte exakt men jag får intrycket av att jag hänger mycket runt honom och hans/min heta hustru/syster.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: unfairs utröstning

Cassius said:
Angående min förmåga. Jag kan antingen se ifall föremål har bytat ägare under rundan eller följa ett specifikt föremål. Jag kände endast till kniven i förra rundan och den har inte rört på sig. Men det intressanta är att det är ännu mer som talar för att det finns många föremål folk är helt tysta om. Jag köper inte att OBD kan sia föremål och jag kan hålla koll på föremål om de endast ska finnas en kniv och en högaffel.
Pang i bygget! Det är något med föremålen.

Hur kan du se om föremålen bytt ägare? Hur funkar förmågan? Dvs "siar" du någon och ser om den har ett specifikt föremål eller siare du föremål och ser om de bytt ägare? Kan du kolla vem specifikt som har ett speciellt föremål?

Din rant om OBD är ju förstås off nu, eftersom OBD är ute ur leken. Dessutom var det ju så att han inte siade föremål utan hade passiv info om dem.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Re: unfairs utröstning

Cassius said:
Angående min förmåga. Jag kan antingen se ifall föremål har bytat ägare under rundan eller följa ett specifikt föremål.
Okej, ni (änglar var det?) som sitter på info om det här stulna föremålet. Ut med det, för det här måste vi få bukt med.

Är det så långsökt att ulvarna letar efter det här föremålet och när det hamnar hos Pisde/Lucifer händer något? Cassius förmåga mejkar ju bara sense om det faktiskt finns en spelteknisk effekt av det här stulna föremålet (som jag antar är det som avses med hans fömåga, min kniv är ju lixom bara en kniv).
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Basenanji said:
Jag tänker hedra OBD med att börja rösta på Spider. OBD menar helt kallt att om Bibeln finns är Lucifer förstås redan en fallen ängel.. Dessutom var han helt frånvarande förra rundan. Dessutom är hans siarförmåga det märkligaste jag har stött på nånsin i ett varulvsspel.
Det är väl OBD jag skulle sagt det till antar jag, men bibeln är väl bara bekräftad av unfair? Att det skulle utspela sig så tidigt som innan biblen skrevs tror jag ju inte, men någon sorts alternativ kristendom-myt är mycket riktigt mindre sannolik med en bibel i spel – vilket vi inte fått bekräftat från någon som inte är ulv. Eller har du något fluff om att du läser bibeln typ?

Som god tvåa har jag Vimes.
Jag vet att du tycker att röstningarna är svårlästa, men kan du gå tillbaka till runda 1 och läsa och sedan ärligt säga något annat än att Vimes antingen är bybo eller medvetet offrade unfair? För det kan inte jag.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: unfairs utröstning

Vimes said:
Cassius said:
Din rant om OBD är ju förstås off nu, eftersom OBD är ute ur leken. Dessutom var det ju så att han inte siade föremål utan hade passiv info om dem.
Jaha? Jag trodde att han kunde sia föremål? Jag kan alltså bara veta om föremål har förflyttat sig genrellt eller följa ett specifikt föremål! Jag antar att det lär vara till stor nytta ifall vi bara vet vad fan det är som är aktraktivt. För de funkar inte att jag ska hålla koll på högafflar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: unfairs utröstning

Basenanji said:
Därför är det också lite vanskligt att bygga så långtgående analyser som Vic, Vimes och Pilze gör. I flera av de där ingår jag bland de misstänkta tex (jag som är siare!). Dessutom tycker jag nog att !Paxen, Vimes och Spider av väldigt enkla och lättförklarliga skäl borde vara mer självklara kandidater än tex Cassius?
Jag håller helt med dig om att vi inte ska konsturera "först röstar vi ut den, sen den, och så den"-grejer. Det är dåligt.

Däremot vet jag inte om jag håller med om att jag byggt långtgående grejer om utröstningar.

Sen så fortsätter du att hävda att jag är misstänkt av "väldigt enkla och lättförklarliga skäl". Skäl som jag hitintills inte fått se skrivna av varesig dig eller någon annan. Om du ska fortsätta där så kanske det vore bra om du berättade varför du misstänker mig? Kommer du dragandes med potatisbonden/sädesbonden igen så riskerar du dock vara orsaken till att jag får en hjärblödning när jag försöker få mitt huvud runt det faktum att du fortfarande inte hajat vad som hände i runda ett egentligen. Men de andra lättförklarliga skälen lyssnar jag gärna på.

Cassius är förstås misstänkt för att han inte röstade på unfair i första rundan i första hand. Dessutom tycks det vara så att den fallna ängeln har ljugit om sin identitet och någon kan dessutom ha ljugit om släktskap med opiumbonden. Alla med svaga outningar blir således misstänkta för att ljuga (som Cassius och Pilze).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Re: unfairs utröstning

Cassius. Hur funkar din förmåga? Skickar du PM till Recca som typ är såhär:
"Jag vill kolla var berlocken är" eller såhär:
"Jag vill kolla vad som finns i Vimes fickor"

?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: unfairs utröstning

Cassius said:
Jaha? Jag trodde att han kunde sia föremål? Jag kan alltså bara veta om föremål har förflyttat sig genrellt eller följa ett specifikt föremål! Jag antar att det lär vara till stor nytta ifall vi bara vet vad fan det är som är aktraktivt. För de funkar inte att jag ska hålla koll på högafflar!
Jag förstår mig inte på förmågan. Förflyttat sig generellt? Alltså antingen är man väl öppen och säger vilket föremål man har eller så ljuger man. I vilket fall som helst kommer föremålet inte bytt ägare.

Så du säger att om jag berättar om vilket föremål det är som blev stulet så kan du säga till Recca att du vill spåra detta föremålet och du kommer få veta vem som har det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Med bibel så menar inte jag föremålet bibel, utan att om Bibeln är skriven är Lucifer inte längre en ängel på den goda sidan. Men det har du säkert hajat. Förlåt om jag är tjatig.

Sedan om Vimes, jag tror att det märkliga röstningsmönstret under första rundan får sin förklaring om vi antar att både !Paxen och Unfair är ulvar. I så fall var det 'hugget som stucket' vem som blev hängd. Kanske insåg ulvarna också att de kunde smyga inblandning de som röstade på Unfair?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
En sak till Cassius: du har haft den här förmågan hela spelet antar jag? Hur har du använt den tidigare rundor och vad har du fått för resultat? På vilket sätt var det här resultatet intressant?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: unfairs utröstning

Basenanji said:
Det är också därför som jag tycker att Pilze är skum som inte vill ta ställning till Spider/!Paxen, utan nystan bara ser till tendenser i röstningen.
Min ställning till Spider/!Paxen är följande:

!Paxen är mycket skum. OBD sade det bättre än jag kan, och om ni inte orkar leta fram inlägget där han gjorde det kan jag göra det. Vad gäller hans fluff kan han mycket väl vara en häxa eller liknande, ondskans tjänare på jorden, som därmed vet saker både om byns förehavanden och änglarnas. Att bygga ihop detta till en roll som är inblandad i Ragnars familj och vet saker om änglarna är det bästa sättet att utnyttja denna info. Det som talar emot är att Vimes bekräftar att han har en dotter.

Spider är den siare jag i första hand vill tro bara fejkar helt. Alla tre siare (du, Spider, Vico) är det något lurt med, men att sia "ondska" i allmänhet låter som ett försök att få byn att tro att "vi har en siare, det är en helt vanlig siare, och Basse ljuger".

Jag har nog missat något, men säger du Spider/!Paxen för att det står mellan dem två på något sätt? För mig står det mellan !Paxen och Cassius och mellan dig (Basse) och Spider. Min misstanke är att vi har en ulv i vardera paret.
 
Top