Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning...

Tips när du gör en rösträkning, lägg de som röstade först på på en person längst fram och inte i namn ordning, det blir då lättare att se i vilken ordning man har röstat.

För övrigt så lägger jag ner min röst på Ubereil tills vidare, som många redan sagt så har han försvarat sig helt okej.

Röst: Ingen.

Återkommer med ny röst lite senare idag.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Rösträkning...

Jag ändrade min röst på Übbe till Vicotnic men jag vill ändra även den då jag faktiskt upptäckte att hans outning varerkade ganska trovärdig. Att han skrev just Gobbo och inget annat. Därför

Röst: Ingen

Just nu har jag ingen riktig aning alls vem jag ska rösta på. Vet mer ett par som jag inte kommer att rösta på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Genomgång av er alla!

Röst: Markhead

Jag tror inte att Ubbe är varulv, så jag byter röst. Jag börjar sakta få koll på er, så här:

Björn den Gode är sannolikt bybo, men det är svårt att veta. Han spelar som han brukar och har hamnat i ett skyttegravskrig med Vimes. Men det är helt i sin ordning. Så spelar Björn. Björn är dessutom tillräckligt duktig/klipsk för att kunna göra så här även om han är varulv men det finns alltså inget i hans beteende som indikerar det. Det är bara en teroetisk möjlighet.

Lukas gör misstaget att tro att Björn är varulv för att han skriver mycket. Det gör att jag tror att Lukas är en oerfaren bybo. Han kan iofs vara en oerfaren varulv med som tror att han kan dra igång drev, men, nej, jag tror inte det.

Vimes sa mycket riktigt något konstigt i början, det där med hans PM, som sedan möjligtvis har förstorats, men det är något att prata om iaf. Och vi behöver saker att prata om.

Ubbe beter sig som en bybo gör under press, å andra sidan märker jag att pressen blir lite tunnare på få spelare, men ändå.

RealDream är alldeles för hjälpsam och produktiv för att vara varulv. Men å andra sidan är det precis så jag spelar som varulv.

Det stora utropstecknet är Feuflux som knappt synts till. Jag har ögonen på dig.

Purgatory
tycks också undflyende. Jag tror att Purgatory mycket väl kan vara vår andra varulv. Jag tycker mig känna igen spelstilen från när han var varulv.

Vicotnik får jag bra vibbar av.

Markhead röstar jag på för att det varit ganska tunt med åsikter, och en stor del av dessa har varit av typen "men, det går inte att säga något för det är runda 1", vilket är en bekväm "sanning" att luta sig tillbaka mot när man inte vågar ta ställning, vilket alltså varulvar inte vågar, för det innebär att de måste ljuga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning...

Vimes börjar spelet med att diskutera DTF och inte skurkarna. Varför väljer man att gå ut för att börja jaga DTF och inte skurkarna?

Där på föreslår han även att vi ska outa på ett bestämt antal röster. Att outa på bestämt antal röster anser jag inte fungera då det är lätt att man bara sitter och väntar på att sista rösten ska landa på en och då släpper man den önskade informationen och drevet blir tillfälligt förvirrat.

Lite i still med: jaha då fick vi ut information som inte ger oss något? vem ska vi peka ut nu?

Att ha ett fast antal röster innan man outar är snyggt i teorin men fungerar dåligt i praktiken då det inte ger något, framför allt om det bara är röster från folk som inte motiverar sina röster då är det bara bort kastad tid, då man kan få ur folk samma information på lättare sätt, så som att be om den. Det man ska upp nå med drev är att sätta press på en person och har man ett fast angivet antal röster så ute blir den önskade pressen eftersom man vet att det finns en utväg från drevet i och med "x-antal röster" = outning = nytt drev.

Den som är först att haka på Vimes teori om att de kan finnas flera fraktioner är Feuflux, vilket med tanke på att han har stor erfarenhet utav skapandet utav tema spel borde ha hyfsat koll på matematiken och balansen av att slänga in DTF i ett spel på 10 spelare. Medan Feuflux och Vimes funderar runt DTF så sätter Lukas, Purgatory och RealDream igång att jaga efter skurkar.

Mellan Feuflux och Vimes nästan inlägg så diskuterar övriga deltagare hur många skurkar det kan finnas, anklagar andra och diskuterar outning. Det inlägg Vimes kommer med så försöker han åter ta upp diskutionen om DTF och pekar på att into texten tyder på det. Men har inga teorier om hur ett sånt upplägg skulle se ut. Även Feuflux nästa post är inriktad på att diskutera flera fraktioner och tror inte att det bara finns 2 lag.

I detta lägge så ligger både Vimes och Feuflux kvar med sina första röster och har inte en enda gång i deras inlägg pekat finger åt någon misstänkt utan bara hållt sig till att diskutera möjliga fraktioner. Detta är något som Vimes fortsätter i sitt nästa (försvars)inlägg där han vidhåller att det fortfarande är sanolikt att DTF finns med och vill att BDG ska resonera kring något som han liksom jag finner osanolikt, dvs att det skulle finnas en tredje fraktion. Även Vimes nästa två inlägg fortsätter att följa samma mönser, dvs inte mycket misstänkliggörande utan återkommer hela tiden till DTF.

Vimes byter sin röst till RealDream eftersom RD pekar på att om Vimes sitter med information om DTF så borde han gå ut med det. Vimes egen "så här tänkte han" kommentar har jag svårt för mycket med tanke på att Vimes är den som har vairt drivande runt DTF och då RealDream ber Vimes att gå ut med eventuell info han kan ha om DTF så vänder Vimes det och anklagar RealDream för att vara skurk.

Feuflux nästan inlägg så gör han en tvär vändning i frågan angående DTF och anklagar nu Vimes i och med att Feuflux har inget som tyder på att det kan finnas flera fraktioner i sitt PM och tror att Vimes sitter på någon förmåga eller speciellt vinstvilkor och vill veta vilket innan han flyttar sin röst. Troligtvis kommer Feuflux aldrig få reda på någon av det han vill veta från Vimes och därför ligger hans röst där stabilt och så slipper han fundera på att flytta den. Och visar det sig att Vimes är skurk så kan Feuflux bara peka på sin röst och säga: se jag är oskyldig, jag rösta ut en skurk.

Två inlägg senare från Vimes så går Vimes i attack mot Feuflux och anklagar Feuflux för att inte ha koll på vad han själv har skrivit. Det känns som om både Vimes och Feuflux försöker anklaga den andra för att gröna sig själva.
Feuflux försvarar sig med att han vill ha ut information från Vimes och att det inte finns någon bättre att dreva mot.

Jag lägger min röst på Feuflux
Röst: Feuflux
Hade jag kunnat rösta på två så hade Vimes fått min andra röst. Tycker båda har spelat undligt och Vimes anser jag har spelat under sin förmåga. Att Feu så som Vimes påpekar inte verkar ha koll på vad han har skrivit är det som är det som blir avgörandet att Feu får min röst denna runda.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Genomgång av er alla!

Ubbe har outat och är säker för tillfället.

Måns har inte varit speciellt aktiv, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att han är varulv eftersom han varit både aktiv och varulv tidigare.

Markhead har jag knappt ens sätt posta i tråden, sådan inaktivitet är inte bra för någon annan än varulvarna.

BDG spelar som han brukar när han något enkelspårigt hopapr på Vimes, som jag tycker verkar rätt OK för tillfället.

RealDream får jag rätt så positiva vibbar av, Vic är jag osäker på.

Lukas har jag inte spelat med tidigare så jag har ingen erfarenhet av honom, han verkar spela nybörjaraktigt för tillfället. Väldigt försiktig och verkar inte vilja ta ställning.

Feuflux har knappt synts till heller, och han har inte bidragit med någonting hittills.

Så det får bli såhär
Röst: Markhead på grund av att han inte bidragit och håller sig i bakgrunden.

Till er som inte röstat, se till att göra det och vi vill undvika att två personer får samma antal röster vid rundans slut, för då tar slumpen vid och de är väldigt dåligt för oss bybor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Rösträkning ffs!

Det är fan dags...

Vimes 3 (Übereil, RealDream, Feuflux)
Feuflux 3 (Vimes, Björn den Gode, Vicotnik)

Markehed 2 (Måns, Purgatory)

Björn den Gode 1 (Lukas)

Ingen 1 (Markehed)

Kommentarer: Markehed är en sumpråtta om han inte lägger en röst snart. Det är deadline ikväll. Lukas bör ta sig en funderare på om han inte vill försöka påverka utfallet istället för att sitta i ett hörn och krama sin BDG-röst och tjura. RealDream, Feuflux och Übereil vill jag uppmärksamma på att jag har skrivit i tråden att det inte finns någon infromation i mitt PM som säger att det finns flera scumfraktioner (detta som direkt svar på en förfrågan från RealDream, och innan Feuflux röstar på mig med motiveringen att jag ska berätta vad jag har för information... JÖSSES AMALIA!). Det känns som om jag har halkat ut på vänsterkanten här på grund av väl löst spekulerande i början, och det vore jävligt surt om jag blir utröstad för att folk inte orkar flytta sina röster.

Förresten: glöm för guds skull inte att nominera och använda era förmågor!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning...

Tips när du gör en rösträkning, lägg de som röstade först på på en person längst fram och inte i namn ordning, det blir då lättare att se i vilken ordning man har röstat.

I hear ya! will do from now on.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Genomgång av er alla!

Jag hoppar gärna på mot Markehed. Han har inte lyckats motivera en enda röst, och han har dessutom inte varit särdeles aktiv eller i övrigt övertygande. Jag tänker återkomma med en komplett redogörelse av vad jag tycker om alla här inne, men just nu ska jag gå igenom olästa grejer i tråden och tänka till lite.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning ffs!

Skribent: Vimes
Ämne: Re: Rösträkning ffs!

Det är fan dags...

Vimes 3 (Übereil, RealDream, Feuflux)
Feuflux 3 (Vimes, Björn den Gode, Vicotnik)

Markehed 2 (Måns, Purgatory)

Björn den Gode 1 (Lukas)

Ingen 1 (Markehed)

Kommentarer: Markehed är en sumpråtta om han inte lägger en röst snart. Det är deadline ikväll. Lukas bör ta sig en funderare på om han inte vill försöka påverka utfallet istället för att sitta i ett hörn och krama sin BDG-röst och tjura. RealDream, Feuflux och Übereil vill jag uppmärksamma på att jag har skrivit i tråden att det inte finns någon infromation i mitt PM som säger att det finns flera scumfraktioner (detta som direkt svar på en förfrågan från RealDream, och innan Feuflux röstar på mig med motiveringen att jag ska berätta vad jag har för information... JÖSSES AMALIA!). Det känns som om jag har halkat ut på vänsterkanten här på grund av väl löst spekulerande i början, och det vore jävligt surt om jag blir utröstad för att folk inte orkar flytta sina röster.

Förresten: glöm för guds skull inte att nominera och använda era förmågor!
Yes. Anledningen till att jag inte har flyttat min röst är för att jag ledde byta-och-hoppa-runt-statistiken tills alldeles nyligen. Jag kände själv att jag lika gärna kunde avvakta lite. Jag har egentligen ganska länge känt att vi bara jagar Björns spekulationer. Om jag ska rösta på Björn så jämnas statistiken ut så fantastiskt att det blir lätt för ulvarna att flytta sina röster, speciellt nu när det är så öppet och inte så mycket krävs för att faktiskt ändra sig. Jag är mer intresserad av att Markehed pressas.

Motivation: Har inte kommit med något konstruktivt whatsoever, har aldrig kunnat motivera sin röst ordentligt, lägger ned sin röst i väntan på att hitta nån ny... Dessutom har jag vädrat varulvsdrev mot Übereil hela tiden, och Markehed var inte intresserad av att byta förrän sent (även om jag missade att han gick på Vic, ska kolla upp det igen)

Röst: Markehed

btw, hoppas inte att felstavningar vid röstningen räknas bort, för någon (tror det var måns) stavar Markehed 'Markhead' i röstningen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning ffs!

BÅDE Purgatory och Måns stavar Markehed 'Markhead' i röstningen, och om de förklaras ogiltiga då så försvinner drevet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Ny röst!

Vimes said:
Björn den Gode 1 (Lukas)

Lukas bör ta sig en funderare på om han inte vill försöka påverka utfallet istället för att sitta i ett hörn och krama sin BDG-röst och tjura.
jo jag är själv inne på att ändra min röst,eftersom det nu känns lite som om jag slänger bort min röst om jag ensam röstar på en person.
dock så skulle jag vilja se ett drev mot Björn nästa runda

Jag kommer rösta på Feuflux eftersom jag tycker att han spelande har varit under all kritik. jag tycker inte han har kommit med någon nytt i det är spelet. han har inte kommit med några bra tankar (knappt några tankar alls). Jag tycker det känns som han gömmer sig och enda anlednigen jag kan komma på varför skulle vara att han är rädd för vad han skulle kunna tänkas säga om han skriver.
Röst:Feuflux
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Analys av deltagarna

Björn den gode - har gått stenhårt fram mot Vimes, och har gjort det skickligt då det faktiskt startades ett drev mot Vimes (inte bara röstmässigt), men Björn har varit skicklig på en annan sak också, och det har varit att sprida ut rösterna. Så fort ett drev har startats så har Björn kommit med en egen teori och kört på det. Folk har hakat på ännu en gång, trots att det fanns drev som man lika gärna kunde ha hoppat på, eftersom anklagelserna mot Feuflux är precis lika lösa som de var mot Vimes (det finns belägg, det håller jag med om, men återigen väljer Björn att gå sin egen väg och skita i att pressa folk, trots att han själv förespråkar outning vid press endast.) Jag anklagar Björn för att ha spridit ut röstningen (sedan om det är med flit eller ej, vet jag inte). Det ska mycket till för att Björn ska gröna sig i mina ögon faktiskt, men intresset verkar inte finnas att dreva mot honom (Lukas och mig undantaget). Dessutom skriver du mycket och skulle det vid en utröstning av Björn visa sig att han var bybo så har vi mist en av de mest aktiva, vilket talar för att jag vill ha aningen starkare bevis mot dig för att lägga min röst här.

Feuflux - Master of the varulvsspel (men har för mig att han aldrig spelat själv). Well. Feuflux har varit väldigt inaktiv, och framförallt inte produktiv. Det dök upp en lista på outningar, utan teoretiserande eller övriga åsikter. Han har inte gett sig in i några argumentationer alls, utan har spelat väldigt safe. Otroligt laid back.

Lukas - Bulldozern. Krossade Björns 'analys' av Lukas och ställde Björn på kanten när han kritiserade hans röstning. Dock börjar Lukas väldigt svagt, något som jag mer tror är kontentan av att han inte ville göra bort sig i den här rundan. Men Lukas tinglar lite försiktigt på min radar, ändå... Lukas har tagit det väldigt lugnt och inte gått till angrepp mot nån, förrän mot Björn då.

Markehed - Mest inaktiv. Är han varulv pga det? nej. Men det finns mindre att gå på då. Markehed har varit fruktansvärt dålig på att motivera sina röster. Han lade t.o.m. ned sin röst när det poängterats att drevet mot Übereil var över. Jag tycker inte att det verkar som att Markehed har någon ryggrad och fattar inga beslut själv, och det gör ju att han aldrig kommer säga nåt som irriterar folk. Nej. Markehed plingar starkt på min radar.

Måns - Inaktiv i början, men nu är han med i matchen. Han gjorde en megatabbe när han sållade sig till Übereil-drevet utan nån som helst motivation. När han väl backade upp det var det som en perfekt återgivning av tidigare drevare (Markehed och Vic). Han ursäktade sig och hintar om att han är Gobbo, något som inte alls i det här läget är värt nåt. Det verkar ha gått obemärkt förbi eftersom ingen tagit tag i det, men jag tänkte länge att det inte spelade så stor roll (och det gör det ju inte heller. hinten ger inte ett skit). Dessutom har exempel-rollen rasen Gobbo, Vic outade Gobbo och Purgatory har också outat Gobbo. Av alla dessa är det bara Purgatory som har outat vid press (och den pressen var inte värst stor). Måns har som sagt börjat lira nu (och en ursäkt var att han var sent ute och det tog lite tid för honom att läsa och begrunda, helt ok anledning imo.)

Purgatory - Drevet mot Purgatory gav inte ett skit egentligen. Det blev aldrig särskilt stort. Purga har dessutom inte skrivit fasansfullt mycket som har plingat nånstans hos mig. Det är modigt gjort av honom att hinta att han antingen är Goblin, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoe eller Troll, när exempeltextens rang inte har något av dem, utan ingår i en helt annan lista. Det är ingen som har huggit på det, mer än jag, så kanske innebär detta att vi har andra inom det området. Nu är det ju redan uppenbart att jag har outat att jag inte har rangen Goblin, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoe eller Troll, men det var egentligen ganska uppenbart redan när jag diskuterade det med Purgatory. Jag kan nämligen inte bekräfta Purgatorys outning, men det kanske några andra kan. Please do i så fall.

RealDream - Well, jag lämnar analysen av mig till någon annan. Det känns rimligast. Det här är mitt första spel och jag känner att jag har blivit bättre och bättre för varje inlägg.

Übereil - Jag tycker fortfarande inte att han har varit skum nån gång, och framförallt inte nu när han har outat. Jag har inte så mycket mer att säga om Übereil faktiskt.

Vicotnik - Ganska passiv och bestämmer sig för att outa först av alla. Då outar han nåt som står i exempeltexten. Han kan dessutom nu luta sig tillbaks och säga att andra kopierar honom. Easy... Jag tyckte att han överreagerade kraftigt på Übereil och sedan har han förklarat sig väldigt enkelt, å andra sidan har jag inte ställt på honom särskilt för det heller.

Vimes - Föremål för nästan allas attention, men kom i slutänden väldigt billigt undan. Utan att ens behöva outa någonting. Jag tycker dock att det var Björn som lyckades göra en höna av en fjäder i det här fallet. Jag känner för tillfället att jag har tömt ut vad jag har velat ha sagt om Vimes. Han plingar inte mer än någon annan för tillfället.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Analys av deltagarna

Realdream said:
Lukas - Bulldozern. Krossade Björns 'analys' av Lukas
Jättebra inlägg, känner mig dock tvungen att göra en rättelse här. Hela min analys gick ju ut på att Lukas inte spelat som en bulldozer.

Och sen förstår jag verkligen inte vad du menar med krossade min analys, det enda han skrev om den var ju:

Lukas said:
Trevligt att du kommer med analyser men nu känns det som om du byggde upp din analys av mig som ett försvar mot mitt angrepp på dig.
det känns som du möter anfallet med att säga "bra anfall synd bara att du är misstänkt" och där verkar du släppa anklagnigarna.
om det räcker för att analysen ska vara krossad så blir jag förkrossad, han försvarar sig ju inte ens.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Ny röst!

jo jag är själv inne på att ändra min röst,eftersom det nu känns lite som om jag slänger bort min röst om jag ensam röstar på en person.
dock så skulle jag vilja se ett drev mot Björn nästa runda
Men alltså, varför inte vara lite konsekvent, om du nu mest misstänker mig varför i hela friden röstar du på den som jag föreslagit att man röstat på och använder mitt argument för att göra så?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Re: Ny röst!

RealDream said:
Det är det första jag tänkte göra i nästa runda också.
Eller så väntar vi och ser vad natten ger. Vi ska inte ge varulvarna den här typen av info.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Ny röst!

Eller så väntar vi och ser vad natten ger. Vi ska inte ge varulvarna den här typen av info.
Det här har du förstås rätt i, å andra sidan är jag rätt nöjd med läget, mina odds att överleva natten har precis ökat dramatiskt :gremwink:

Sen har jag visserligen svårt att se att dom verkligen går vidare med dom här planerna om a) jag är död eller b) Feuflux visar sig vara ond, får jag inte nog med cred då för att överleva en dag till så blir jag putt.

Men rent allmänt så är det förstås väldigt svårt att spekulera i framtiden, dessutom har jag inte riktigt fattat vad det är dom vill, det verkar som att "drev" på något sätt blivit ganska frikopplat från "försök att få död på någon", det är en tanke som är mig väldigt främmande och som dessutom tar bort hela grejen med press. Jag försöker alltid rösta på den som jag just då helst skulle vilja se hängd (förutom då förstås att man måste ta hänsyn till storleken på röster, är rösternerna fördelade a4-b4-c1 och vi är nära deadline och jag tror att a är 50% maffia b 10% och c 70% så kommer jag förstås att lägga min röst på a). Men om folk bara röstar för att skapa drev så är det dessutom sjukt lätt att sedan slippa undan, dessutom finns det ju inget värdefullt i sig i att folk outar saker, om vi trodde att outande alltid var bra skulle vi förstås massouta direkt. Istället är det en delikat balans och jag tycker att vi lyckats rätt bra första rundan, möjligtvis outat för mycket snarare än förlite (och möjligtvis fel saker), men på det stora hela rätt bra.

Hinner inte skriva mer, är ju ändå en working man.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Re: Ny röst!

Björn den gode said:
Men alltså, varför inte vara lite konsekvent, om du nu mest misstänker mig varför i hela friden röstar du på den som jag föreslagit att man röstat på och använder mitt argument för att göra så?
tre anledningar
1. Du känns väldigt misstänkt men det betyder inte att jag vet att du är skyldig
2.argumentet mot Feuflux känns äkta
3. även om du är varulv vad hindrar dig från att anklaga en annan varulv för att "gröna" dig själv?

vad jag vill säga är att jag tycker att Feuflux är den näst mest misstänkta i spelet.
och det finns ingen anledning till varför det här inte kan vara en plan er i mellan.
det värsta scenariots skulle vara om Feuflux var oskyldig och då har vi röstat ut fel.
men sannolikheten säger att vi nog kommer göra det endå.
Så jag gör efter min magkänsla och då är det Feuflux jag ska rösta på
 
Top