Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: En parentes...

Vicotnik said:
Där på föreslår han även att vi ska outa på ett bestämt antal röster. Att outa på bestämt antal röster anser jag inte fungera då det är lätt att man bara sitter och väntar på att sista rösten ska landa på en och då släpper man den önskade informationen och drevet blir tillfälligt förvirrat.

Lite i still med: jaha då fick vi ut information som inte ger oss något? vem ska vi peka ut nu?
Jag har tänkt på samma sak. Liksom, jag är anfallare och heter Gag the Great, vad lärde sig folk av det? Tillräckligt för att förstå att jag inte var scum/ulv, uppenbarligen...

Det finns kanske förmågor iof, men ändå.

Jag beslutade mig i alla fall förra kvällen för att försöka att tänka och analysera själv istället för att gå för mycket på vad Björn den Gode sa. Det är lite av en kognitiv svaghet jag har, jag vågar inte riktigt lita på mina egna tankar, så jag utvärderar istället personerna som pratar om ämnet och lyssnar på den jag bedömmer som kompetentast. I ett sånt här spel så är det ju dock en fara om det visar sig att den kompetentaste visar sig inte vara bybo.

Så går ju givetvis Björn ut och hävdar att vi inte borde lyssna så mycket på honom och att vi måste tänka själv. Även när jag inte lyssnar på Björn så gör jag precis som han vill/säger! FAN TA DIG BJÖRN! Jag funderar nästan på att svälja dina argument med hull och hår i protest...

Under eftermiddagen/kvällen så kommer jag försöka slänga ihop en egen analys (beroende på när jag orkar plöja hela tråden igen). Skulle jag tvingas rösta precis nu så skulle jag slentiranmässigt rösta på Feuflux (IIRC röstade Björn givetvis på Feuflux) med motiveringen att han varit väldigt tyst och inaktiv. Men som sagt, jag ska försöka analysera lite först.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Ny röst!

dessutom har jag inte riktigt fattat vad det är dom vill, det verkar som att "drev" på något sätt blivit ganska frikopplat från "försök att få död på någon",
Så det är bättre att konsekvent skita i exakt ALLA drev som du gjort? Du har själv skrivit att det inte är optimalt att vara så insöad och att inte hjälpa till...

som dessutom tar bort hela grejen med press.
Nä, Übereil levde farligt förvånansvärt länge efter sin outning, trots att det typ inte var någon som misstänkte honom längre. Purgatory outade vid 4 röster, och jag kan faktiskt förstå honom. Det svänger inte särskilt fort. Då blir det pressande att snabbt få bort sina röster, även om Purga visserligen hade kunnat vänta i nån dag till.

och jag tycker att vi lyckats rätt bra första rundan, möjligtvis outat för mycket snarare än förlite (och möjligtvis fel saker),
Jag hade velat ha mycket mer att spela på än vad jag har, t.e.x. kunde det ha blivit nåt av drevet mot Vic, och en högre press mot Purga, men det blev det inte. Att vi möjligtvis har outat fel saker håller jag inte med om. Gag the Great finns inte med som nån starplayer, att han är anfallare säger inte heller att han har nån überförmåga, I övrigt har outningen varit precis som exempel-rollen, med undantag för Purgas Goblin, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoe eller Troll som hans roll. Än så länge har vi inte avslöjat nåt som egentligen har hjälpt byn, hur kan vi då ha outat för mycket?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Ny röst!

Än så länge har vi inte avslöjat nåt som egentligen har hjälpt byn, hur kan vi då ha outat för mycket?
Vi kan ha outat saker som hjälpt scumsen. Alltså när jag säger att vi kanske har outat fel saker så är det just det här jag tänker på, vi har outat några saker som hjälper byn, men frågan är hur mycket hjälp vi fått och hur mycket hjälp scumsen fått (om det ska vara någon mening alls med dom här fluffgrejerna så måste ju nån sitta på intressant passiv information).

Men alltså rätt saker att outa är "Saker som hjälper byn." Fel saker att outa är "Saker som hjälper scums." Problemet är ju att det inte är självklart vad som hjälper vem. Jag vet att det hjälper byn att outa position tex, det är därför jag tryckt på det.

Det finns inget logiskt problem alls av att vi skulle ha outat för mycket och att vi inte outat något värdefullt.

Så det är bättre att konsekvent skita i exakt ALLA drev som du gjort?
Falskt. Just nu är jag med på Feufluxdrevet, tidigare har jag haft ett Vimesdrev. Alla kan inte bara följa efter. Men ja jag tycker att tidiga drev utan att någon egentligen tycker dom är speciellt bra är rätt meningslösa, däremot är det förstås väldigt viktigt att vi nu när vi närmar oss slutet börjar klumpa ihop oss då en ensamröst faktiskt är en bortkastad röst och ger mer möjligheter för scumsen att påverka.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Markehed är kapten

Tror ni att det finns någon anledning till att det just är Markehed som är lagkapten? (kolla fluffet i introtexten). Det här lade jag inte märke till alls från början.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Markehed är kapten

RealDream said:
Tror ni att det finns någon anledning till att det just är Markehed som är lagkapten? (kolla fluffet i introtexten). Det här lade jag inte märke till alls från början.
Nej, det tror jag inte. Jag tror det är något som har slumpats fram.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Ny röst!

Det verkar än så länge inte som om namn är viktiga, det verkar bara vara du som tycker det. Dessutom tror jag att namn åtminstone
det svåraste att förfalska (varför jag grönar Übereil så mycket som jag gör).

Falskt. Just nu är jag med på Feufluxdrevet, tidigare har jag haft ett Vimesdrev. Alla kan inte bara följa efter. Men ja jag tycker att tidiga drev utan att någon egentligen tycker dom är speciellt bra är rätt meningslösa, däremot är det förstås väldigt viktigt att vi nu när vi närmar oss slutet börjar klumpa ihop oss då en ensamröst faktiskt är en bortkastad röst och ger mer möjligheter för scumsen att påverka.
True, du var nr 2 in i Feuflux-drevet, och redan innan var rösterna ganska utspridda eftersom Übereil-drevet precis dött.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Ny röst!

RealDream said:
Det verkar än så länge inte som om namn är viktiga
För min del finns det en tydlig koppling mellan namn, roll och förmåga. Jag vet inte om det är allmängiltigt, men jag skulle bli förvånad om det inte är det.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rösträkning och sambandskoll

--------------------------------------------
Rösterna står i kronologisk ordning. I parantes står hela dreven i kronologisk ordning, även de som inte längre röstar på personen. Alla står i den ordning folk började rösta på dem.
--------------------------------------------
Vicotnik -0- (Lukas, Vicotnik, Markehed)
Purgatory -0- (Vimes, RealDream, Feuflux, Übereil)
Vimes -2- Übereil, Feuflux (Björn, Übereil, RealDream, Feuflux)
Übereil -0- (Vicotnik, Måns, Markehed, Purgatory, RealDream)
RealDream -0- (Vimes)
Feuflux -4- Vimes, Björn den gode, Vicotnik, Lukas
Björn -0- (Lukas)
Markehed -3- Måns, Purgatory, RealDream
Lukas -0-
Måns -0-

Blankröst -1- Markehed
--------------------------------------------
Feuflux -4-
Markehed -3-
Vimes -2-
Blankröst -1-
--------------------------------------------
Jag tror att jag har uttömt min analytiska förmåga efter att ha gått igenom händelseförloppen för att komma åt statistiken. Vet inte ens om det går att analysera något utifrån detta än, men det går ju att gå tillbaks och kolla nästa runda också.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Feuflux outar sig litegrann

Purgatory said:
För min del finns det en tydlig koppling mellan namn, roll och förmåga. Jag vet inte om det är allmängiltigt, men jag skulle bli förvånad om det inte är det.
Det finns en tydlig koppling mellan namn och förmåga. Däremot är det helt omöjligt att via mitt namn lista ut vad min förmåga gör (dvs kopplingen ligger på fluff-nivå). Slice the Shredder heter jag.

Jag ska outa lite nu så att ni inte röstar bort en bybo utan att få någon info ur det. Jag ska försöka bättra mitt dassiga spel lite också (däremot kommer jag inte bli så mycket frekventare då jag inte har tid annat än snuttar på kvällarna och helger). Hoppas förstås att jag kan få er att byta röst.

Jag har rollen Fanatic (jag gissar att roll är kopplad till förmåga och att vi med "häftiga" roller sitter på förmågor allihop) och alltså en aktiv förmåga som jag får använda varje natt. Jag kan ta reda på information men utan tilläggsinformation så säger den inte så mycket. Vill ni veta vilket attribut jag kan sia eller ska jag hålla på det?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Analys av deltagarna

RealDream said:
Feuflux - Master of the varulvsspel (men har för mig att han aldrig spelat själv).
Liten kommentar bara (till alla). Att tro att jag skulle vara en bra spelare för att jag är bra på att skapa varulvsspel är som att tro att jag skulle vara en bra skidåkare för att jag kan köra bil.

Kass liknelse kanske men så känner jag.

Nu ska jag försöka prestera lite åsikter om mina medspelare.
*Läser igenom tråden*
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Feuflux outar sig litegrann

Okej, nu kan jag bara dra paralel till warhammer och där är fanatic's väldigt opålitliga men starka och kan förstöra både de egna armerna liksom motståndarens armer. Är det någon som har bättre koll på Fanatic's för blood bowl?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Analys av deltagarna

Björn har försökt vara lite av spelets spjutspets såhär långt. Han har satsat på Avant Garde teorier och har drivit dessa hårt. Han försöker antingen vara killen som tänker utanför boxen eller killen som försöker splittra byborna. Är det det förra så är han en väldig tillgång, är det det senare så är han troligtvis skurk och behöver röstas ut. Att rösta på honom nu riskerar att ta ut en väldig tillgång för gruppen. Jag hoppar nog på det senare drevet istället (då jag har svårt att se att en varulv skulle slå ut just Björn med det drevet i åtanke).

Feuflux: har varit väldigt passiv och försiktig. Han har i princip inte lagt fram något eget alls (än, men han är väl som mig då - fast med mindre tid). Dessutom spelar en kille som i riktiga spelet har Ball and Chain - och så har han ett namn som hänvisar till att strimla? Feuflux miss eller Johoonos? Kan vara vilkendera. Jag tror i alla fall att hans brist på tid är trovärdig - Feuflux är nog inte scum (men är han det så har han valt en väldigt lätt bluff). Outtningen talar i denna riktning IMO. Å andra sidan, vill vi ha en sån spelare i gruppen? Ska vi satsa på en förlust som inte svider särskilt mycket så känns Feuflux hittils som ett rätt bra kort.

Lukas: Har varit mer aktiv än Feuflux (och Markehed), men har ändå inte sagt särskilt mycket alls. Det enda av värde han gjort är att attakera Björn den Gode - i övrigt har det varit alibispel. Kan vara scum.

Markehed: De misstänkta ligger i bokstavsordning! Här är spelare tre i rad som varit väldigt passiv. Hans huvudpoäng har rundan igenom varit att det är runda 1 och att man därför inte kan säga något. Hoppade på drevet mot mig (som tredje man, utan att egentligen lägga till något till tidigare motivering), men det kan ha varit i brist på annat (det blev ju press i alla fall). Gick efter det över till Vicotnik, för att hans outning var skum, för att rätt fort dra tillbaks den. Hans enda egentliga bidrag (förutom press på mig) är att hävda att både jag och Björn troligtvis inte är varulvar (samtidigt) eftersom varulvar vill undvika att rösta på samma sak (detta när både jag och Björn röstade på Vimes). Detta efter en teori från RealDream att jag, Björn och Purgatory är varulvar samtidigt. I övrigt har det som sagt inte sagts särskilt mycket. Kör han på "det är runda 1" tugget för att han är varulv och det är en bekväm ursäkt eller för att han helt enkelt är vilsen?

Måns: Har inte sagt så mycket, men det han sagt tycker jag har varit vettiga saker. Hoppade på drevet på mig, men efter ett litet tag så drog han upp en solid förklaring till varför (han markerade att mitt spelande inte höll - det här är ett lagspel!). Hans samanfattning kändes solid. Jag tror att om han bara blir mer aktiv så kan han bli en riktig tillgång.

Purgatory: Har hintat om att han inte är gobbo. Har dessutom hintat att han inte har någon tråkig vaniljförmåga (men det är han ju inte längre ensam om). Kan kanske ha någon form av secret weapon (baserat på min Blood Bowl lore). Är hursomhaver ingen jag misstänker - än.

RealDream: Nybörjare av det mer entusiastiska slaget. Försöker hela tiden vara drivande. Framstår som naiv, och jag är därför rätt säker på att han är bybo.

Vicotnik: Har varit halvpassiv. Har tillsammans med Måns hävdat att Björn spelar som han alltid spelar (så hans aggressivitet är inget som i sig är överdrivet misstänkt). Har kommit med en del rätt vettiga resonemang. Känns av någon anledning mer trovärdig än de första fyra - varför kan jag inte sätta fingret på. Kan vara varulv, även om jag i nuläget inte håller det för troligt.

Vimes: Har varit hårt ansatt, men har å andra sidan varit småpassiv. Jag har dock tyckt att han agerat oskyldigt under press (så är han varulv så ligger vi riktigt illa till :gremtongue: ). Backar Björns resonemang mot honom i ett läge där han har flest röster - vilket definitivt ser oskyldigt ut. Har fyrat av ett par rätt dåligt uppbyggda röster IMO - men så har han velat bli av med pressen mot sig också.

Vimes känns inte särskilt misstänkt längre, så rösten ska bytas, men till vem? Björn är som sagt dum att byta till i nuläget (inte bara med tanke på röstläget). Markehed känns osäker, hans "första rundan" känns väldigt misstänksamt. Lukas känns skum, men inte riktigt lika skum som Markehed. Feuflux tycker jag känns lite mer skum än Lukas, men som sagt känns han mest som en dålig spelare med dåligt med tid (i alla fall efter den sena outtningen och det lovade resonerandet). Därför lägger jag rösten på Markehed, han är den av dessa tre som jag tycker kännts mest alibispelande.

Röst: Markehed

Och som vemdetnuvar sa (RealDream tror jag) - glöm inte att nominera MVP!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Feuflux outar sig litegrann

Vicotnik said:
Okej, nu kan jag bara dra paralel till warhammer och där är fanatic's väldigt opålitliga men starka och kan förstöra både de egna armerna liksom motståndarens armer. Är det någon som har bättre koll på Fanatic's för blood bowl?
Fanatics har som sagt en skill vid namn Ball and Chain (vilket kompleteras med No Hands och Secret Weapon). Beskrivningen på Ball and Chain är följande:

Ball & Chain (Extraordinary)
Players armed with a Ball & Chain can only take Move Actions. To move or Go For It, place the throw-in template over the player facing up or down the pitch or towards either sideline. Then roll a D6 and move the player one square in the indicated direction; no Dodge roll is required if you leave a tackle zone. If this movement takes the player off the pitch, they are beaten up by the crowd in the same manner as a player who has been pushed off the pitch. Repeat this process for each and every square of normal movement the player has. You may then GFI using the same process if you wish. If during his Move Action he would move into an occupied square then the player will throw a block following normal blocking rules against whoever is in that square, friend or foe (and it even ignores Foul Appearance!). Prone or Stunned players in an occupied square are pushed back and an Armour roll is made to see if they are injured, instead of the block being thrown at them. The player must follow up if they push back another player, and will then carry on
with their move as described above. If the player is ever Knocked Down or Placed Prone roll immediately for injury (no Armour roll is required). Stunned results for any Injury rolls for the Ball & Chain player are always treated as KO’d. A Ball & Chain player may use the Grab skill (as if a Block Action was being used) with his blocks (if he has learned it!). A Ball
& Chain player may never use the Diving Tackle, Frenzy, Kick-Off Return, Leap, Pass Block or Shadowing skills.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Feuflux outar sig litegrann

Vicotnik said:
Okej, nu kan jag bara dra paralel till warhammer och där är fanatic's väldigt opålitliga men starka och kan förstöra både de egna armerna liksom motståndarens armer. Är det någon som har bättre koll på Fanatic's för blood bowl?
Inte den blekaste.

Men jag tycker inte det spelar speciellt mycket roll. Ärligt talat hänger jag hellre någon som har outat sig än någon som inte gjort det. Det finns mig veterligen inget som grönar fanaticen Slice the Shredder. Och visar det sig att Feuflux är grön vet vi i varje fall vem vi hängt.

Jag tycker att Markhed suger. Men om jag ska flytta min röst vill jag se Feuflux bidra med något vettigt i tråden, och på ett bra mycket solidare sätt förklara hur han tänkte kring sin röst på mig (den är helt bonkers: han är alltså den som håller med mig om att det verkar rimligt med flera fraktioner scum, för att sedan rösta på mig för att jag tror att det finns flera fraktioner scum, med propån att jag ska delge eventuell information om detta, något jag tidigare i tråden uttryckligen sagt att jag inte har. Han är helt OFF).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Feuflux outar sig litegrann

Jag har rollen Fanatic (jag gissar att roll är kopplad till förmåga och att vi med "häftiga" roller sitter på förmågor allihop) och alltså en aktiv förmåga som jag får använda varje natt. Jag kan ta reda på information men utan tilläggsinformation så säger den inte så mycket. Vill ni veta vilket attribut jag kan sia eller ska jag hålla på det?
OM det här är sant så grönar det Purgatory också.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning och sambandskoll

Som det ser ut nu med rösningen så kan det bli ett dött lopp om Feuflux flyttar sin röst till Markehed och Markehed vaknar till liv och röstar på Feuflux, dvs de två som tågen går mot har väldigt kritiska röster just nu.

Ställning just nu:
Feuflux -4- Vimes, Björn den gode, Vicotnik, Lukas
Markehed -4- Måns, Purgatory, RealDream, Übereil
Vimes -1- Feuflux

Ej röstat:
Markehed
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Feuflux outar sig litegrann

Hmm... med Feuflux outning och Vimes:
Vimes said:
Och visar det sig att Feuflux är grön vet vi i varje fall vem vi hängt.
Så börjar jag tvivla på att Feuflux är skurk. Mycket på grund av att jag inte litar på Vimes. Den meningen använder man sig gärna av om man är skurk och framför allt om båda två som det drevas mot är bybor. Funderar på om jag ska flytta min röst till Markehed för att undvika risken att slumpen får avgöra vem som åker, men det känns inte rikigt som det är värd det då vi inte kommer få ut någon information från Markehed om han åker nu.

~Vicotnik extremt kluven.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Analys av deltagarna

Purgatory: Har hintat om att han inte är gobbo. Har dessutom hintat att han inte har någon tråkig vaniljförmåga (men det är han ju inte längre ensam om). Kan kanske ha någon form av secret weapon (baserat på min Blood Bowl lore). Är hursomhaver ingen jag misstänker - än.
Purga har outat att han är gobbo, men att hans roll är Goblin, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoe eller Troll, bara så att vi är klara på vad folk har outat.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Analys av deltagarna

Ubereil Purgatory: Har hintat om att han inte är gobbo.[/quote said:
Bra inlägg, vill dock bara göra en rättelse. Jag har sagt att jag är gobbo, inte någonting annat. Roll däremot har jag hintat lite.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Rösträkning och sambandskoll

Det suger att det står lika nu, det vill vi INTE att det ska göre 2130. Om slumpen får avgöra får vi mycket mindre information än om vi själva bestämmer vem som ska åka.
 
Top