Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Regler och rutiner (fräckt stulna av Feuflux och därefter anpassade )
[001] Vilka får posta i tråden: Endast deltagare vars roll är kvar i spelet - samt spelledaren (jag) - får posta inlägg här. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för gott spel, men inte nämna någon spelinformation i detta inlägg.

[002] Håll spelet i denna tråd, enbart! Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i Småpratet, diskutera det inte med varandra om ni träffas i verkligheten. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligast och rättvisast så här.

[003] Citera inte era roll-PM i tråden! Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni tror att det hjälper ert lag (eller ljuga er blå i ansiktet om ni tror att det är bättre), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

[004] Posteditering bestraffas. Man får INTE editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt så låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och liknande i efterhand.

[005] Frånvaro och avhopp: Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så försöker jag leta upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på tältsemester och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden. Om du inte postat någon på en hel runda kommer du ersättas alternativt tas ur spel.

[006] Röstning: Varje runda så ska ni rösta på vem ni vill ska lämna spelet. Skriv då Röst: Johoohno i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Att i inlägget där du lägger din röst göra en summering av röstläget är inget krav, men brukar uppskattas av övriga deltagare.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens -senaste- röst som räknas!

När en runda slutar (sker klockan 21.30 varje måndag och torsdag, med start nu på torsdag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg (eller efter 21:30 för den delen, då jag pga småbarn inte kan garantera exakta tider). Den som har flest röster vid en deadline åker ut. Tillägg: Vid lika många röster lottas det vem som åker ut.


[007] Nominering: Alla spelare som tillhör Grutto’s Gangsta’s får nominera en spelare till MVP (dock inte sig själva). Detta gör ni genom att skicka ett PM till mig med texten Nominera: johoohno (men då angivet den person ni vill nominera istället för mitt namn). Den som får flest nomineringar kommer få 5 star player points (förkortas spp). Detta kommer inte offentliggöras utan berörd spelare meddelas via PM från mig. Tanken med nomineringen är att ni som spelargrupp ska kunna premiera de som är aktiva till att få någonting för det. Mer om spp nedan. Tillägg: Man kan nominera hur många gånger man vill (men man kan inte nominera sig själv), det är bara den senaste som räknas varje runda.

[008] Star player points (spp): Spp kan man få på två olika sätt, antingen via nominering (se [007]) eller genom att man rösta ut en ur motstånarlaget. Nominering ger 5 poäng och utröstning ger 1 poäng. När man samlat ihop 6 stycken poäng kan man växla in dem mot en Block eller en Dodge.

Block: Den som har en Block kan EN gång döda en annan spelare. Detta görs genom PM och sker under nattfasen (helt enkelt en ”vigilante night kill” i varulvstermer). Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste, som kommer in innan stoppinlägget, som gäller.

Dodge: Den som har en Dodge kan EN natt skydda sig från att bli dödad. Det gör man genom att skicka ett PM till mig inför den natt man vill skydda sig (helt enkelt en ”night kill immunity” i varulvstermer). Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste, som kommer in innan stoppinlägget, som gäller.

[009] Aktiva förmågor: Vissa deltagare har aktiva förmåga och ska skicka in hur ni vill använda dem till mig via PM varje runda. Man får bara använda en förmåga per natt (Dodge och Block räknas som förmågor de med; att nominera någon till MVP räknas inte som en sådan förmåga). Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste, som kommer in innan stoppinlägget, som gäller.

[010] Slumpen styr vilken roll du har: Alla roller, etc, är slumpade med Random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem eller vad för roll ni hade förra omgången.

[011] Frågor till moderator (mig): Jag ser helst att ni ställer frågor till mig via PM och inte via speltråden.
----------

Vad händer?
1/ Ny runda. Lista på deltagare (och om det är runda 2 eller senare så presenteras vem/vilka som försvunnit ur spel).
2/ Ni pratar med varandra och röstar på vem ni vill ha bort i forumstråden.
3/ De i Grutto’s Gangsta’s skickar var och en in vem de vill nominera till MVP.
3/ De med aktiva förmågor skickar hemligt PM till spelledaren hur de vill använda den.
4/ Motståndarna skickar hemligt PM till spelledaren om vem de vill slå ut ur spel.
5/ En runda tar slut och ingen får posta mer.
6/ Motståndarlaget slår ut en spelare ur spelet.
7/ Den med flest röster lynchas och tvingas lämna spelet.
8/ Förmågor används av de som är kvar i spel. Förmågor som används mot spelaren som röjs ur vägen blir det inget alls av med. Förmågor som används mot den utröstade används istället mot spelarens andrahandsval, just för att röster kan svänga och förmågor ska inte missas pga att man inte hinner logga in efter att toppnamnet på röstlistan ändrats.

----------

Exempel på roll-PM för en som tillhör Grutto's Gangsta's
LAG: Grutto’s Gangsta’s
ROLL: Rookie (= ”vanilla” i varulvstermer)
RAS: Gobbo
NAMN: Disgorge the Dazzling
FÖRMÅGA: Du har inga specialförmågor. Säg vad du tycker samt rösta på de du tror är motståndare. Vidare kan du som bybo nominera vem som ska få MVP-utmärkelsen varje speldag (se reglerna hur det fungerar).
POSITION: Mittfältare
MÅLSÄTTNING: Du vinner när alla motståndare till Grutto’s Gangsta’s har tagits ur spel.

----------
Fluff
Grutto’s Gangsta's har en oerhört viktig match i Wurtbad, centralort i Stirland, the Empire. Vinner de denna match kvalificerar de sig till Chaos Cup, en dödlig, men samtidigt ärorik framtid väntar dem där. Inte ens deras lagkapten, Grutto the Great, har vetat om vilka de ska möta förrän de nu samlats i någon form av omklädningsrum inför matchen.

Dessvärre verkar det som om motståndarna tänker sätta käppar i hjulet redan innan matchen för plötsligt slocknar alla facklor av en kall vind och Grutto hörs vråla, eller kanske mer gläfsa, yla eller väsa till av smärta samtidigt som hans hoppstylta slamrande slår i marken. Därefter lägger sig den totala tystnaden. Så tyst det nu kan bli i ett armhålekliande, rapande och fotsvettande (ja gobbosarnas fotsvettande är förvånansvärt ljudligt) gobbolag i ett trångt utrymme. Men tystnaden vara bara ett kort ögonblick innan de alla kastade sig efter hoppstyltan.

Tjattrande av glädje är det Markehed som lyckats lägga sina gröna knotiga fingrar på lagkaptenklenoden. Med myndigt pipande stämma förkunnar han ”wehehehehe.” De andra lyssnade andaktsfullt efter mer. Det kom inget för ögonblicket. Men alla förstod allvaret i situationen. Några motståndare hade alltså tagit sig in i omklädningsrummet och de måste omedelbart avrättas innan de decimerat Grutto’s Gangsta’s till en blodig liten hög av orkiska slaggprodukter. Det var dags att rösta vem som skulle slås ihjäl först.


Låt debeclat och röstandet börja!

För den som vill veta mer kring själva temat finns en hemsida för spelet här: här
Det finns även ett regelhäfte för spelet här: här


Deadline för dag ett är torsdag 21.30

Levande deltagare
Björn den gode
Feuflux
Lukas
Markehed
Måns
Purgatory
RealDream
Übereil
Vicotnik
Vimes

Döda deltagare
Ingen (förutom Grutto, men han var bara rekvisita i det ondskefulla drama vi nu ska genomleva)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Först och främst, det är kul att vara med i ett varulvsspel igen :gremsmile:
Det ska bli intressant hur det blir nu när vi är så få deltagare.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Det ska bli väldigt spännande att vara deltagare för en gångs skull! Utan att ha koll på blood bowl för fem öre så verkar det hela mycket lovande.

Game on.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Purgatory said:
Först och främst, det är kul att vara med i ett varulvsspel igen :gremsmile:
Det ska bli intressant hur det blir nu när vi är så få deltagare.
Fy fan vad beeeescht!

Röst: Purgatory

Jag får känslan av att det finns fler än ett motståndarlag - d.v.s. att det finns flera fraktioner scum. Tycker det indikeras både i introtexten och i mitt roll-PM, men jag kan ju ha fel! Någon som har erfarenhet av varuvlsspel med flera fraktioner scum (och då inte bara Feus varulvar + 1 ensam DTF)? Hur brukar det funka? Hur ska vi resonera?

Jag föreslår, såhär för första rundan, att vi försöker skapa press mot någon spelare som runt fem-sex röster outar något. Jag är inte helt hundra på vad som bör outas, men namn kan kanske vara en idé?

Go team! Var aktiva! Vi vinner det här!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Vimes said:
Jag föreslår, såhär för första rundan, att vi försöker skapa press mot någon spelare som runt fem-sex röster outar något. Jag är inte helt hundra på vad som bör outas, men namn kan kanske vara en idé?
jag tycker vi får Vicotnik att outa sig.
jag har en gås oplockad med honom sedan det förre varulvs spelet.
(han är dessutom en farlig spelare så om han är en varulv så måste vi luska ut det snabbt)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Lukas said:
jag tycker vi får Vicotnik att outa sig.
jag har en gås oplockad med honom sedan det förre varulvs spelet.
(han är dessutom en farlig spelare så om han är en varulv så måste vi luska ut det snabbt)
Men rösta då!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Press är bra, eftersom vi som är bybor behöver information om vi ska vinna. Namn låter som en bra grej att outa först, själv har jag ännu ingen uppfattning ifall det är en väldigt viktig detalj dock. Det skulle dock inte vara med om det inte fanns någonting i det (gissar jag i alla fall). Jag följer Lukas spår och röstar på Vic, kan ju inte rösta på mig själv.

Röst: Vicotnik
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Tjoho! Mitt första spel är igång! Drev var det... Vicotnik har inte postat än, men det har Purgatory, så jag tänkte hoppa på det drevet. Är det bra med två verksamma drev samtidigt?

Funderar lite på outning... Tänk på att vi inte har så många rundor att outa på, så jag tycker att vi ska gå aggressivt framåt.

Tills vidare:

Röst: Purgatory
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Vimes said:
Jag får känslan av att det finns fler än ett motståndarlag
Bra, en teori! Bara för det så tänker jag rösta likadant som dig just nu.
Röst: Purgatory

Johoohno har väl hintat om att hans spel ska diffa från de vi tidigare haft på forumet för att vi inte ska kunna gå på rutin. Så då är frågan om det är nån poäng att jag analyserar mina egna spel...

Fakta:
* 10 deltagare (bara det låga antalet gör det hela svåranalyserat).
* Byborna vinner när bara bybor (Grutto’s Gangsta) återstår.

Gissningar:
* Jag tror inte att spelet kan vara över på så få som två rundor (4 spelare borta). Det betyder att det inte kan vara 3 klassiska varulvar då de om bara bybor ryker är 50% och vinner.
* 8 bybor mot 2 varulvar känns som mycket få skummisar.

Dvs jag tror absolut att det finns DTF (den tredje fraktionen) eller flera varulvsfraktioner som har ytterliggare vinstkrav förutom att bli 50%. Vad gör vi med den här "vetskapen" då?

Jag ska sova på saken.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Purgatory said:
Först och främst, det är kul att vara med i ett varulvsspel igen :gremsmile:
Det ska bli intressant hur det blir nu när vi är så få deltagare.
Fy fan vad beeeescht!

Röst: Purgatory

Jag får känslan av att det finns fler än ett motståndarlag - d.v.s. att det finns flera fraktioner scum. Tycker det indikeras både i introtexten och i mitt roll-PM, men jag kan ju ha fel! Någon som har erfarenhet av varuvlsspel med flera fraktioner scum (och då inte bara Feus varulvar + 1 ensam DTF)? Hur brukar det funka? Hur ska vi resonera?

Jag föreslår, såhär för första rundan, att vi försöker skapa press mot någon spelare som runt fem-sex röster outar något. Jag är inte helt hundra på vad som bör outas, men namn kan kanske vara en idé?

Go team! Var aktiva! Vi vinner det här!
Jag tror inte det kommer finnas en DTF i detta spel. Jag har två anledningar att tro det och det är:
1. Vi är väldigt få spelare och det riskerar att skapa obalans.
2. Med tanke på SSP (Block/Dodge) så tror jag att en DTF skulle skapa för stor splitring.

Med andra ord jag tror inte vi har med DFT att göra detta parti.
---

Sen när det kommer till skurkar i detta parti så tror jag att vi har med 3 stycken att göra.
4 Stycken är på tok för mycket och spelet skulle ta slut väldigt fort.
2 Stycken skulle göra det väldigt svårt för skurkarna att vinna, förlorar de en spelare så är de mer eller mindre köra.
Så jag tror vi har 3 stycken att ta i tu med.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lukas said:
Vimes said:
Jag föreslår, såhär för första rundan, att vi försöker skapa press mot någon spelare som runt fem-sex röster outar något. Jag är inte helt hundra på vad som bör outas, men namn kan kanske vara en idé?
jag tycker vi får Vicotnik att outa sig.
jag har en gås oplockad med honom sedan det förre varulvs spelet.
(han är dessutom en farlig spelare så om han är en varulv så måste vi luska ut det snabbt)
Hur kommer det sig att du har en gås oplockad med mig? Är det bara för att du lyckades fixa ut dig själv i förra spelet? Sen att jag var bandit där tycker jag du borde kunna lägga bakom dig, jag hade nämligen inte tagit ut dig på ett bra tag som bandit just för att du var för nära saningen med din röst då.

Jag är inte skurk detta parti utan är för ovanlighetens skull på bybornas sida utan att ha någon special roll så som miller [miller:sias som skurk].
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Om vi antar att det är tre skurkar i detta parti så lär det vara taktiskt smart utav dem att gå ut tidigt och starta drev. Detta utav den anledningen att man lätt kan få andra att hoppa på drev i början då vi inte har någon information att tillgå medan varulvarna har ett stort informations övertag.

Då jag är skurk brukar jag aldrig invänta en kontakt med de övriga skurkarna utan brukar kasta mig in direkt i smeten utan att göra upp någon taktik med de övriga utan ta det under spelets gång. Detta för att man inte ska kunna göra bort sig som skurk de första inläggen.

Detta parti är jag inte skurk men det vore inte oväntat ifall jag ryker första rundan ändå.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
MVP

Det känns som att det är ruggigt viktigt att nominera mest värdefulla spelare... och att nominera en bybo... Hur ska vi tänka vid nomineringarna?
Om det finns en DTF kanske win-con för denne är att få flest stjärnor eller nåt... Men samtidigt blir ju inte den första nomineringen värt nåt förrän vi har röstat ut en varulv. Och OM DTF har som win-con att få flest stjärnor vill vi ju sprida ut nomineringarna... Fan... Det här är ju svårt.

Vi har 20 stjärnor att dela ut (idag, måndag inräknat) innan torsdag. What to do?

Någon som har tankar?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
  • Ljug aldrig. Det är av yttersta vikt att man som bybo håller sig till sanningen (ulvarna får gärna ljuga så kan vi rösta ut er när vi kommer på det;). För det första så skapar lögner i allmänhet förvirring, för det andra så är just motsägelser och lögner något som vi kan få fast ulvarna på* och för det tredje så vill jag kunna lite fullt ut på er när ni är döda att det du sa faktiskt var vad du trodde och menade**.
  • Det är däremot helt ok att undanhålla information, och det är till och med önskvärt i många fall, exempelvis berättar man inte allt om sin roll om det inte verkligen behövs för att hjälpa byn.
  • Om du ljuger så se för all del till att inte ta med dig lögnen ner i graven. Alltså om man känner att man vet vad man gör och man tror att ens plan kommer ha stor chans att ge något bra så kan det i yttersta undantagsfall vara ok att ljuga men då berättar man om detta innan dagen är slut och man är beredd på att folk kommer misstänka dig lika mycket som den du på det här sättet tror dig ha avslöjat, nån gång kan det ändå vara värt det.
  • Var inte tveksam. Det här är ibland en svår punkt att kombinera med ljug aldrig, om man nu är tveksam då? Saken är den att skriva att "Nä jag vet inte jag tycker alla är ungefär lika mycket misstänkta." även om det skulle vara sant inte hjälper oss ett skit. Ja det är svårt att pricka rätt första dagen men det betyder inte att man inte ska försöka, hittar jag en anledning att någon är unset mer varulvslik säg att jag bedömer hans sannolikhet att vara varulv gått upp från 25 till 30% då är det denna jag helst vill hänga, av logiska skäl. Skulle det nu vara så att man ändå inte med sina skarpaste känselspröt ute plockar upp några vibbar så kan man använda taktik istället och använda sina inlägg och röster till att skapa vibbar som man sedan kan motivera sig på.
  • Rösta inte slumpmässigt, inte i alfabetisk ordning eller något annat lika korkat skäl. Anledningen till att krank förespråkar att man som varulv ska spela precis likadant som man gör när man är bybo är för att det fungerar för honom, anledning till att det fungerar är för att han är rätt dålig på att vara bybo. Hans förmåga att alltid dra till sig hetluft är en sak (där är vi nog iofs flera), men en annan är det här med slumprösterna. Försöker man pressa krank på varför han röstade på X så är hans svar "slumpen" och det ger oss precis ingenting alls. Om han istället hade tänkt igenom det innan han röstade och kunde förklara varför han röstade som han gjorde, om det så var av taktik, så skulle vi ha något att gå på, men jag kommer konstant tackla dom som försöker gömma sig bakom nåt sånt här.
  • Skriv mycket. Jag är väldigt glad över att vi inte är fler, jag tror nämligen att forumsspel av den här typen gör sig bättre på färre startande, risken är annars vilket vi sett flertalet gånger att alla går in jätteengagerade skriver hur mycket som helst, folk som inte har riktigt lika mycket tid hinner inte ens läsa allt dag 1 och skriver därför väldigt lite, folk tappar intresset samtidigt som varulvarna plockar de mest aktiva och kring dag 3 så är trådarna 1/8-del av dag 1-tråden och det blir alldeles för tyst för att man ska kunna få ut något.
  • Även om du ändå inte skulle hinna läsa tråden så är det hur bra som helst att skriva, skriv vad du tycker reagera på det du hunnit läsa, ofta kan dessa inlägg ge minst lika mycket som de från dem som läst allt.
  • Det är roligt med färre deltagare, det gör att spelet blir mer intensivt, men också förstås att det blir viktigare nu i början, fast inte så fasligt mycket viktigare. Problemet som jag ser det med för många deltagare är att Maffia har lite av leader-run-away syndromet, har det väl börjat gå dåligt för byn, säg att man missar 3 dagar så är det i princip bara en tursam specialförmåga som kan vända partiet eftersom varulvarna blir en större och större andel av byn.
  • Skriv helst kort och ofta***, om du är ständigt uppkopplad med tid till att lurka så är detta det ideala. Om du inte kan göra detta så är det näst bästa att skriva sällan men långt. Att skriva sällan men kort är riktigt dåligt och det enda som är sämre är att inte skriva alls men då har ni verkligen gått med i fel spel och borde snarast ansöka om att få slippa.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Men räcker det med att varulvarna blir 50%, eller kan det vara så att de inte vinner förrän de är 100%. Precis som byborna. Det skulle innebära att det t.o.m. skulle kunna vara 50% varulvar redan nu. Fast då skulle de förstås spöa skiten ur oss...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag får känslan av att det finns fler än ett motståndarlag - d.v.s. att det finns flera fraktioner scum. Tycker det indikeras både i introtexten och i mitt roll-PM
Nu såg jag att Vicotnik redan förekommit mig här, men jag får en känsla av att det absolut inte borde vara fler än två lag (för en gångs skull om du frågar mig). Vi är alltså bara 10 deltagare, standard brukar vara att ha ungefär 1/4 varulvar, detta skulle då innebära 2-3. Är det tre varulvar så känns det helt bonkers med ytterligare scum, det skulle ju innebära att en väldigt knapp majoritet av byn startar som bybor (högst 6 av 10) och jag har svårt att se hur man utan väldigt mäktiga förmågor skulle kunna vinna ett sånt parti (och om det är upplagt så att allt hänger på förmågorna så blir det istället enligt mig ett rätt tråkigt spel, och det tror jag inte att det är).

Då återstår 2 varulv och 1 ensam scum men det scenariot hade du ju också redan uteslutit. Du tror alltså att det finns minst 2 andra grupper med minst 2 personer? Även om vi då sätter grupperna 6 - 2 - 2 (då är det ju föv rätt svårt att säga vilka scums som är varulvar och vilka som är DTF men det är ju en annan sak) så se ovan, hur fan ska vi kunna vinna det?

Nä jag tror snarare på att det kan finnas personer i båda lagen som har ytterligare vinstvillkor, typ du vinner bara om byn vinner och du överlever, eller kanske ännu häftigare någon som har en überförmåga som kan användas en gång men om den används så får han något specialvillkor som gör att han måste uppfylla X för att vinna tillsammans med byn.

Nä jag tror inte på DTF, och om den finns så är den alldeles säkert ensam.

Men för att svara på din fråga också, om det finns en DTF så är det inte vårt problem utan varulvarnas, dom måste nämligen också få ut DTF och kan dessutom använda sina nattkillz till att jaga den. Det kan bli lite chickenrace av det hela men ursprungstanken måste vara att vi oroar oss för ulvarna och låter dom oroa sig för DTF.

Slutligen, jag tycker det är extremt intressant att du går ut med den här informationen och använder ditt roll-pm som argument. Det säger mig nämligen att något av följande mycket troligen är sant: a) Du är DTF, då vet du ju säkert att dom finns och kan vara intresserad av vad folk brukar använda för taktik för att plocka dom så du kan undvika det. b) Du är varulv och har redan insett att du i första hand måste akta dig för DTF. c) Du hade inte räknat igenom vad det skulle innebära + du förväntade dig när spelet började att det skulle vara många lag, vilket tillsammans gjorde att du övertolkade någon detalj och drog snabba slutsatser.

Eftersom jag gärna skulle vilja tro c och då det är extremt dumt att börja diskutera detaljer ur PM (även det som går att göra inom reglerna så närmar man sig en gråzon och det är inte värt att gå dit), så säg mig vad var det i introtexten som du tolkade som att det skulle finnas flera lag?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Namn låter som en bra grej att outa först, själv har jag ännu ingen uppfattning ifall det är en väldigt viktig detalj dock.
Jag håller inte med. Nu har jag inte heller någon större erfarenhet av bloodbowl men hade några veckor en sommar då jag huserade på fumblll eller vad det heter som är någon slags onlinegratisliga, och en av sakerna jag minns var att något som hette "Star players" var väldigt viktiga. Dessa var namngivna spelare med extra starka förmågor som man kunde köpa in till sitt lag. Skulle den som outar sig råka vara både bybo och ha ett namn som någon av dessa "star players" så kommer det ju vara som att ge en viktig kugge i laget direktbiljett till andra sidan under natten.

Men jag håller med om att något måste förstås den som blir pressad outa, mitt förslag är att den outar position.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Alltså det finns förstås inget som säger att det måste finnas en sådan regel, men om du tänker på att i nästan alla spel så är det bara scums som kan döda på natten, byborna dödar genom att rösta på dagen så förstår du nog problemet.

För när scumsen är 50% måste ju byborna få med sig någon av dom att rösta på sina egna för att lyckas döda dom, och även om många varulvar gör bort sig under press, så är det nog få som skulle byta en säker seger mot förlust på det sättet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
fast ditt antagande bygger på att man ska ha koll på världen, och så brukar det väl inte vara egentligen?
Eller sitter varulvarna med hockeykort där det står vad varje namn har för förmåga? då blir det förstås ruggigt viktigt att inte outa namn.
 
Top