Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Fast block då? Det gör väl att även byborna (bara de får en uppgradering - vilket kräver en MVP samt en röst på nån som åker ut) kan döda på natten dom också.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: MVP

  • Nominera den du litar mest på / tror är mest god. Att som det hintades belöna de mest aktiva är förstås bara dumt eftersom man inte vet vilket lag dom tillhör och det absolut sämsta som kan hända är att scumsen får stjärnor.
  • Berätta inte vem du nominerat/tänker nominera! Då kommer nämligen den som flest nominerar bli en väldigt enkel måltavla för ondingarna under natten.
  • Nominera någon. Nu tycker jag visserligen att introtexten hintar att det bara är bybor som kan nominera, men det står ju inte uttryckligen att inte scummisarna också kan nominera/manipulera nomineringarna på något sätt, så för att lämna så lite som möjligt till dom är det viktigt att alla bybor nominerar någon.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
haha! Du förklarade så att t.o.m. jag förstod. Men det du skrev är bara sant om inte byborna har väldigt mäktiga förmågor. Dessutom finns det ju en chans att deras night kills omintetgörs om de riktar den mot någon som har en dodge...

+ Om vi utrustar en bybo med en döda-deltagare-förmåga från MVP så har vi ju alltid en möjlighet att slå från underläge.

Fundering: Har varulvarna oändliga night kills, eller måste de förtjäna dem precis som byborna?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: MVP

Jag tror du tänker fel här
Ja, det gjorde jag naturligtvis.

Att som det hintades belöna de mest aktiva är förstås bara dumt eftersom man inte vet vilket lag dom tillhör och det absolut sämsta som kan hända är att scumsen får stjärnor.
Det här räknade jag ut alldeles själv, faktiskt :)

Berätta inte vem du nominerat/tänker nominera! Då kommer nämligen den som flest nominerar bli en väldigt enkel måltavla för ondingarna under natten.
Nä precis... men att sprida ut rösterna gynnar ju varulvarna mer, eftersom det då blir mindre segermarginal att knipa MVP på. Se till att nominera är väl egentligen det enda man kan göra då.

Nominera någon. Nu tycker jag visserligen att introtexten hintar att det bara är bybor som kan nominera, men det står ju inte uttryckligen att inte scummisarna också kan nominera/manipulera nomineringarna på något sätt, så för att lämna så lite som möjligt till dom är det viktigt att alla bybor nominerar någon.
Det lilla jag kollat på Blood Bowl så uppsnappade jag att alla medel var tillåtna, även att muta domaren... så det kan ju mycket väl vara så att varulvarna kan manipulera med MVP. Men jag ställer mig fortfarande frågande till om det är en fördel att känna till världen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Jo alltså själva idén med "tema-spel" är ju att det ska vara en fördel att ha koll på temat. (Ja det suger om du frågar mig men vi är ju ändå på ett rollspelsforum så jag börjar vänja mig). Och det är antagligen därför som Johooo länkade till regelboken, som mycket riktigt nu när jag kikade i slutet innehåller en lista över alla "star players".
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Sant. Jag är beredd att modifiera mig till att om scummisarna är 50% kvar så är vi bara ganska väldigt körda. Som jag fattar reglerna som skulle det dock krävas att man har både en dodge och en block för att i en 1-1 situation först kunna dodgea nattkillen från scummisen och sen blocka ner honom. Hm undrar om det går att konstruera en situation där alla dör, och om det i så fall blir oavgjort :gremwink:

Nä men allvarligt talat så känns det inte som att det spelar någon roll om scummisarnas vinstvillkor är att döda alla eller bli hälften kvar, i båda fallen motverkar vi det ju bäst genom att döda dom. Däremot kan det förstås vara intressant att fundera över vilka andra vinstvillkor som kan finnas hos dom och en eventuell DTF.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
+ Om vi utrustar en bybo med en döda-deltagare-förmåga från MVP så har vi ju alltid en möjlighet att slå från underläge.

Fundering: Har varulvarna oändliga night kills, eller måste de förtjäna dem precis som byborna?
Du har rätt på första punkten. Det brukar aldrig vara så varför jag inte tänkte på det. På andra punkten så är svaret att vi inte vet, det normala är att dom får döda en varje natt men charmen med såna här temaspel är ju tydligen att man inte ska veta vilka regler som gäller. Skulle dock bli mycket förvånad om man ändrat på just den här punkten då det liksom är en av grundstenarna i varulvsspel.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Det börjar lugna ner sig och jag borde också sova, återstår bara att peka finger.

Den person som hitils uppträtt skummast, (jag fattade faktiskt inte förut när jag svarade hur skumt ditt inlägg var, jag återkommer till det när han vecklat in sig ännu mer) är Vimes. Det ska till några bra förklaringar av dig om jag ska flytta den här rösten.

Röst: Vimes
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rubriker och nytta (och fluff)

Funderade lite på några grejer:

1. Blir inte analyser över deltagarnas åsikter mer lättöverskådligt om vi i början av en runda skapar rubriker för olika ämnen och försöker hålla oss inom dem? Bara en tanke, men redan nu är det ju svårt att veta vad som står var.

2. I de spel jag följt och läst börjar diskussionerna kring outning och huruvida vi bybor ska lämna ut mycket info, eller lite. Vad är egentligen bäst för oss?

3. Om fluffet spelar roll så finns det 7 stycken klasser fotnot, s 22:

Rookie
Experienced
Veteran
Emerging Star
Star
Super Star
Legend

Om Björn den gode har rätt i att namnen är viktiga och att de kanske t.o.m. är superviktiga, så tror jag att klasserna är minst lika viktiga. Funderar på om all fakta leder till att det går att lista ut vilka förmågor vi har. Men jag funderar fortfarande på om fluffet faktiskt är viktigt.

3½. Hur många varulvar som finns i spel? hmm... kan det vara så att alla bybor har varsin klass och då kvarstår 3 "others".

Nu sömn. ses imorgon!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Fast man får skriva rubriker ändå alltså

Ja just det, ett annat tips. Använd platt visning och 99 inlägg per sida, annars kommer ni aldrig överleva detta.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Fast man får skriva rubriker ändå alltså

men använder man platt visning så måste man ju läsa om typ alla kommentarer för att komma åt den man var ute efter... i trådad med rubriker måste det väl ändå bli lättare?

nu: sova, på riktigt!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Fast man får skriva rubriker ändå alltså

RealDream said:
men använder man platt visning så måste man ju läsa om typ alla kommentarer för att komma åt den man var ute efter... i trådad med rubriker måste det väl ändå bli lättare?

nu: sova, på riktigt!
Att följa ett varulvsspel i trådatläge är väldigt jobbigt och svårt. Enda gången som jag själv går över till att läsa i platvisning är då jag kör varulvsspel (med inställning att vissa 99 inlägg per sida).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rubriker och nytta (och fluff)

Om nu alla 7 klasser finns med så är det något som är väldigt riskabelt att avslöja. Detta eftersom vi endast är 10 spelare, vilket innebär att det kan bli väldigt lätt att plocka ut de med kraftigare förmågor.

Jag tror inte att alla 7 klasserna finns med utan kanske 4 möjligtvis 5 stycken klasser. Vilket skulle göra att det i alla fall finns två spelare i varje kategori.
Oavsätt så skulle jag gissa på att skurkarna har en spelare som har en hög titel, ex emerging star/star och två spelare med lägre title så som Rookie och Experienced.

Vad tror ni om positioner? vad kan de ha för innebörd? Kan position och förmågor vara kopplade till varandra?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag har aldrig haft med 2 skurk faktioner att göra och jag tror inte heller det finns två skurk faktioner i detta spel, åter igen vi är för få för att det ska vara rimligt. Om det nu skulle vara två skurk faktioner i spelet så spelar det inte någon större roll för oss bybor, då dessa är skurkar, utan liksom med DTF så är det skurkarnas problem att ta hand om varandra för de måste troligtvis få ut den andra fraktionen samt det vanliga vinstvilkoret på 50% av kvarvarande spelare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

Purgatory: 3 Vimes, RealDream, Feuflux,
Vicotnik: 2 Lukas, Purgatory,
Vimes: 1 Björn den gode,

Resten har noll röster på sig:
Björn den gode
Feuflux
Lukas
Markehed
Måns
RealDream
Übereil

Ej röstat: Markehed, Måns, übereil, Vicotnik
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
RealDream said:
Tjoho! Mitt första spel är igång! Drev var det... Vicotnik har inte postat än, men det har Purgatory, så jag tänkte hoppa på det drevet. Är det bra med två verksamma drev samtidigt?

Funderar lite på outning... Tänk på att vi inte har så många rundor att outa på, så jag tycker att vi ska gå aggressivt framåt.
Jag tror att två drev är ganska så optimalt då det tvingar skurkarna mer aktivit att välja vilket drev de vill stödja eller ifall de ska försöka starta ett nytt drev. Så två drev är en positiv sak enligt mig.

Sen så håller jag med om att det här kan bli ett väldigt snabbt parti så att säga så vi borde inte vänta allt förlägge med att gå ut med våran information.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,650
Location
Huddinge
Björn den gode said:
Yay!



Rösta inte slumpmässigt, inte i alfabetisk ordning eller något annat lika korkat skäl. Anledningen till att krank förespråkar att man som varulv ska spela precis likadant som man gör när man är bybo är för att det fungerar för honom, anledning till att det fungerar är för att han är rätt dålig på att vara bybo. Hans förmåga att alltid dra till sig hetluft är en sak (där är vi nog iofs flera), men en annan är det här med slumprösterna. Försöker man pressa krank på varför han röstade på X så är hans svar "slumpen" och det ger oss precis ingenting alls. Om han istället hade tänkt igenom det innan han röstade och kunde förklara varför han röstade som han gjorde, om det så var av taktik, så skulle vi ha något att gå på, men jag kommer konstant tackla dom som försöker gömma sig bakom nåt sånt här.
Som jag tolkar det betyder det här att vi ska ha för vana att ALLTID motivera våra röster
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Precis, motivera alltid rösten. En dålig motivering är bättre än slumpen eller ingen alls.

En fråga till SL: Kan man ändra sin nominering till SPPs eller har man bara en nominering per rund som inte kan ändras?
Kan vara bra att veta.

När det gäller namn, roll och förmåga misstänker jag att det finns en länk. Namn verkar dock baserat på vad jag vet vara det som är säkrast att outa först.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vilken position man har kanske är säkrare att avslöja än namn om det allmänt är så att det finns en länk mellan förmåga, roll och namn.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rubriker och nytta (och fluff)

Jag tror inte att alla 7 klasserna finns med utan kanske 4 möjligtvis 5 stycken klasser. Vilket skulle göra att det i alla fall finns två spelare i varje kategori.
Nä, det är ju absolut inte någon självklarhet att alla har varsin klass/rang.

Vad tror ni om positioner? vad kan de ha för innebörd? Kan position och förmågor vara kopplade till varandra?
Well... i exemplet står det mittfältare, så då kan vi kanske anta att det finns backar, anfallare och eventuellt även yttrar och målvakt... men jag har ingen koll på blood bowl. Positionerna skulle också kunna vara länkade till förmågorna... en back har en defensiv förmåga och en anfallare har en offensiv förmåga. I exemplet har inte mittfältaren någon förmåga alls. Det här skulle kunna vara en lika farlig outning som rang.
 
Top