Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning och analys

Men vänta lite här nu, jag har aldrig hävdat att anledningarna varken är bättre eller sämre, dra inte in mig i ditt postmodernistiska allting är lika sant perspektiv.
Nej, men är din misstänksamhet så stor mot Vimes på första rundan att det är värt att inte hjälpa till i dreven? Det var så jag menade. Inte meningen att dra in dig i nåt postmodernt överhuvudtaget :p
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Rubriker och nytta (och fluff)

RealDream said:
pratar du roll eller ras?
Roll

Jag har ännu inte haft tid att fundera och gå igenom alla deltagare, men tillsvidare ändrar jag min röst till Übereil i hopp om att kunna öka pressen lite och förhoppningsvis kunna klämma ut lite information.

Röst: Übereil
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Pressar Übereil

Nej, det har egentligen varit stilla sedan Purgatory outade och det har inte gett nåt. Det enda aktiva drevet jag kan vända till att gå upp i ledningen är Übereils. Dessutom tycker jag att hela drevet luktar skumt, och Übereil får gärna gröna sig så att vi kan döma ut det drevet. Jag röstar på Ube för att egentligen få bort drevet på honom, m.a.o.

Är någon på att dreva mot Måns så hänger jag på, men tills vidare:

Röst: Übereil

Ube har 4 röster mot sig nu, purga, vic och vimes har 2 var.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Pressar Übereil

Edit: Eftersom jag missade att Purga redan röstat på Ubereil så är det nu 5 röster på Ube, 2 på Purga, 2 på Vimes och 1 på Vic.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Ubereil said:
Finns det någon poäng med att hålla kvar en röst på en som inte blir utröstad? Låt oss låtsas att det är Torsdag, kl är 21 (dvs det är en halvtimme tills dagen är slut) och ställningen är som den är nu (IIRC Purgatory leder på fyra röster).

Ska jag då hålla kvar min röst på Vimes (då jag som sagt anser att han är mest misstänkt) eller ska jag byta till Purgatory. Byter jag så får jag en Starplayer Point för att jag röstar på den som åker ut, vilket gör att om jag får en MVP så kan jag blocka eller dodga en natt. Det är ju vad som talar för att byta. Vad talar emot? Brukar sista minuten byten vara vanligt (så att byta till ledaren kanske gör att fel person åker)? Anses det vara fusk/dålig stil (eller nåt sånt)?
Det blir svårare att se mönster i röstningen och det är riskabelt för det är ganska vanligt att varulvar hoppar på ett rösttåg när det det väl har gått.

Men samtidigt vill vi ju har SPP (Star Player Point) men jag måste erkänna att jag inte riktigt har hängt med hur dessa funkar. Ligger fortfarande efter, men försöker ta igen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Re: Pressar Übereil

Ja du, att rösta på dom som du inte vill ha drev på känns väldigt märkligt spelat tycker jag, men i sak har du förstås rätt, Ubbe har nu så mycket röster att vi inte kan släppa honom utan att han kommer med någon intressant information.

Det sagt så tänker jag fortsätta vara lite enkelspårig här, jag vet att det finns en fara i att snöa in på en person men tills folk börjar lyssna eller verkligen ge motargument så tänker jag ha Vimes som huvudspår.

Det handlar inte bara om att han diskuterade kring DTF, en viktig detalj där är att han motiverar det med information som han fått från intro-texten (där jag visat att det snarare tyder på det motsatta) och sitt pm, vilket jag ser som att han försöker ge tyngd åt något för att sprida villfareleser.

Men en annan viktig sak är vad han inte har sagt. Vimes har gjort några inlägg men inte gjort något annat än att föra ett allmänt resonemang, inte anklagat någon eller ens misstänkt någon.

Jag kollade igenom hans inlägg från förra varulvsspelet och tänka sig runda 1 så spelade han på precis samma sätt, inte i ett inlägg förde han fram sina egna misstankar eller teorier och han röstade sen pliktskydlig på en inaktiv fortfarande utan att misstänka honom.

Och vet ni vad? Vimes var du SCUM.

Men säger ni ett parti säger ju ingenting, Vimes spelar väl alltid så?

Därför kollade jag också igenom hans inlägg från förr-förra partiet (M:UA-spelet), där hittar man det här inlägget från första rundan: Här misstänks det friskt, och vet ni vad, då var han God.

Jag tror dessutom att det här är en sån där subtil grej som man kanske inte tänker på när man är varulv men som ändå ligger tillräckligt djupt för att vara något som man inte identifierat och därför missar att fejka (alltså har man inte tänkt på att man aldrig misstänker någon när man själv är scum så är det lätt att falla in i det nästa gång man blir scum också.)

Så, OM Ubbe ger oss något så tycker jag helt klart att nästa drev ska vara Vimes. Vimes gav mig förövrigt också en ganska skarp "tell" i förra partiet, jag har inte sett något liknande än så antingen kom han på det efter att jag nämnde det i eftersnacket, eller så kommer det snart dyka upp (hehe lite elakt att berätta det här men ska bli kul att se om det påverkar honom) och då kommer jag börja närma mig säker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Re: Rösträkning och analys

RealDream said:
Måns (Übereil): Ingen, men citerar Ubes stjärnsökande och hans uttalande om att position inte verkar viktig. Nr 2 på Ube...
Slarvigt av mig. Det jag syftade på var att Ubbe röstade på någon han inte riktigt misstänkte och dessutom med att säga "fast jag kanske ändrar mig".

Så kan vi inte spela. Vi är ett lag. Om en utav oss går in i fighten utan att kunna tänka sig att ta en för laget så kommer vi att förlora. Så spela inte safe. Vi är gobbos for crying out load. Vi tänker inte, vi agerar!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Rösträkning och analys

Måns said:
Så kan vi inte spela. Vi är ett lag. Om en utav oss går in i fighten utan att kunna tänka sig att ta en för laget så kommer vi att förlora.
Jag är ny, jag har nu typ fem gånger så mycket erfarenhet som jag hade då (det beslutet kom efter drygt en halv dag, nu har det gått två och en halv dag). Jag förstår också bättre resonemanget bakom att inte byta till den man röstar ut (det blir svårare att se mönstrena). Men det kanske kan motverkas med inofficiell räkning/spökröster ("jag röstar egentligen på X men eftersom Y leder så är det hen jag lägger min officiella röst på")?

IAF så heter jag Gag the Great och är anfallare.

Jag håller fast vid min röst på Vimes. Jag är för seg i huvudet (*mutter*sömnproblem) för att resonera om hurvida någon annan uppträtt skummare, så tills vidare så tycker jag Björns resonemang ser relativt övertygande ut (särskilt som jag funderade i de banorna själv (ja, Vimesbanor i allmänhet - inte att han brukar bete sig såhär när han är scum)).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Pressar Übereil

Ja du, att rösta på dom som du inte vill ha drev på känns väldigt märkligt spelat tycker jag, men i sak har du förstås rätt, Ubbe har nu så mycket röster att vi inte kan släppa honom utan att han kommer med någon intressant information.
Nu har Ube outat och jag tänker flytta min röst. Jag kan absolut tänka mig ett drev mot Vimes, men jag tror fortfarande på Måns eller Markehed egentligen.

Vad jag vill få ut av drevet på Vimes: Exakt vad är det som hintas om DTF i ditt roll-pm? om du bara har info om DTF är det bättre för byn att du berättar det på en gång, för som sagt, det blir upp till ulvarna att jaga rätt på DTF, och egentligen hjälper det inte ulvarna nåt, eftersom de ska få ut folk ändå.

Vad jag vill ha ut av Markehed och Måns: att hoppa på ett drev kan jag förstå, men ni motiverade det med att Ube tänkte konstigt i röstandet (vilket jag fortfarande inte tycker).

Jag tror att Vic + Markehed eller Måns är ulvisar. Båda gick åt hårt åt en petitess (som jag även i denna parentes håller med om).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,493
Re: Pressar Übereil

Fan Björn, hur vore det om du använde dina brainz och varulvsspelsskillz till att jaga någon som faktiskt är scum? Jag tycker nämligen att du gör det här jävligt bra, och känner lite sorg över att du använder din analytiska förmåga till att analysera den enda spelaren jag vet är grön. Jag erkänner villigt att jag nog har gått in i spelet med uppfattningen om att det skulle finnas flera mindre scum-fraktioner. Detta ansåg jag styrktes i introtexten (inget motståndarlag nämns... det borde innebära någonting!) varför jag slängde ut den här teorin i mitt första inlägg. Eftersom vi sitter med en ny spelledare och ett helt annat spelarunderlag än i tidigare spel tänker jag att det skulle vara intressant att ha en metadiskussion.

Men visst: jag håller med om att utan vidare förekommen anledning säga: "Öh, finns det nån DTF tror ni?" ser rätt varulvigt ut. Men jag vidhåller fortfarande att det inte alls är osannolikt, och jag skulle gärna se någon av varulvsspelsteoretikerna (som du då, BDG) resonera kring detta lite mera.

Sedan tycker jag inte att det här håller riktigt: "Men en annan viktig sak är vad han inte har sagt. Vimes har gjort några inlägg men inte gjort något annat än att föra ett allmänt resonemang, inte anklagat någon eller ens misstänkt någon."

"Gjort några inlägg" är något av en överdrift, skulle man kunna säga. Jag har med det här inlägget skrivit fyra inlägg. Först det diskuterade första inlägget (där jag också röstar på Purg för att hans första inlägg var sjukt ljummet), ett inlägg där jag uppmanar Lukas att rösta, samt - nu - två inlägg där jag "försvarar" mit mot dig. Snarare borde man klaga på min inaktivitet, jag känner själv att jag inte är helt med i gemet, med risk för att verka mer skum åberopar jag dels uppsatsskrivande och dels en längre tids sjukdom som jag inte helt återhämtat mig från som förklaringar till min lite vacklande närvaro, dock med förhoppningen att jag ska komma igång.

Men för all del: pressa mig gärna. Dock hoppas jag att du, Björn, sprider ditt engagemang lite, då om det är så att du är en Gangsta' helt klart riskerar att bli nattdödad väldigt tidigit. Och det vore fett synd för oss om du ägnat all din tid åt att pressa en annan bybo.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning och analys

Slarv, eller är det här en efterkonstruktion? hur som helst är det lika lösa grunder som Vic och Markehed. Drevet förstår jag, men det har ni inte ens nämnt när jag har kritiserat er för valen.

Slarvigt av mig. Det jag syftade på var att Ubbe röstade på någon han inte riktigt misstänkte och dessutom med att säga "fast jag kanske ändrar mig".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,493
Re: Pressar Übereil

RealDream said:
Vad jag vill få ut av drevet på Vimes: Exakt vad är det som hintas om DTF i ditt roll-pm? om du bara har info om DTF är det bättre för byn att du berättar det på en gång, för som sagt, det blir upp till ulvarna att jaga rätt på DTF, och egentligen hjälper det inte ulvarna nåt, eftersom de ska få ut folk ändå.
Såhär skrev jag i mitt första inlägg:
Perfekte Vimes said:
Jag får känslan av att det finns fler än ett motståndarlag - d.v.s. att det finns flera fraktioner scum. Tycker det indikeras både i introtexten och i mitt roll-PM, men jag kan ju ha fel! Någon som har erfarenhet av varuvlsspel med flera fraktioner scum (och då inte bara Feus varulvar + 1 ensam DTF)? Hur brukar det funka? Hur ska vi resonera?
Jag skrev inte: "Ogga bogga! Det finns DTF! För det står det i mitt PM! Ogga bogga!

Och givetvis tänker jag inte exakt berätta vad jag uppfattade som en hint i mitt PM. Vad som var en indikation ("men jag kan ju ha fel!") på att vi inte har ett klassiskt upplägg. Men jag kan säga att det är samma indikation som jag tycker mig se i introtexten: d.v.s. att motståndarna beskrivs väldigt formlöst och utan att vidare definieras som "varulvarna".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,493
Re: Pressar Übereil

För övrigt ska jag flytta min röst från Purgatory, då den känns rätt överspelad. Har dock inte riktigt kommit fram till vart jag ska landa. Ubbes opportunism är kass, men jag vetefan om jag tycker det är en scum tell.

En tanke är ju att BDG faktiskt tillhör någon form av scumfraktion varför han reagerat så skarpt mot mitt spekulerande i början, men jag vet inte, tycker hans resonemang kring varför han röstar på mig är rätt solida. DOck skulle jag vilja se honom teoretisera lite kring vad han tror om spelets uppläggning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,493
Röst: RealDream

Nej, jag erkänner att jag inte har full koll på tråden. Men i avvaktan på att BDG ska svara på mitt inlägg ovan och i väntan på att jag ska hitta något bättre gör jag såhär:

Röst: RealDream


Såhär skrev RealDream said:
Vad jag vill få ut av drevet på Vimes: Exakt vad är det som hintas om DTF i ditt roll-pm? om du bara har info om DTF är det bättre för byn att du berättar det på en gång, för som sagt, det blir upp till ulvarna att jaga rätt på DTF, och egentligen hjälper det inte ulvarna nåt, eftersom de ska få ut folk ändå.
Såhär tänkte han said:
"Åhfan! Här har vi en bybo som verkar ha info om DTF i sitt PM! Vi hugger lite och ser om han pytsar ut något som vi har användning för - eftersom det trots allt är vi, varulvarna, som ska oroa oss för DTF! *varulvs-high-five*"
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Pressar Übereil

RealDream said:
Jag tror att Vic + Markehed eller Måns är ulvisar. Båda gick åt hårt åt en petitess (som jag även i denna parentes håller med om).
I förra spelet så var det någon som jämförde mig med en övernitisk svensklärare på grund att jag hakade upp mig på små saker i folks ordval. Ska till läggas att då var jag skurk, anledningen till att jag hugger på såna små saker är att när man skriver så är det lätt att ens tankar flyter ut mer än man tänkt och man gör små misstag. Det är sånt jag sitter och letar efter och det är mitt sätt att jaga ulvar på. Ska även tilläggas att förra spelet då jag hängde upp mig på ordvalet så var det på en av de egna som jag aktivt drevade mot (Zebulon) och det var redan första rundan.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Pressar Übereil

Och givetvis tänker jag inte exakt berätta vad jag uppfattade som en hint i mitt PM.
Nähä, men det där låter ju lite som att du har info, men inte vill ge oss den. Jag kan se en hint i exemplet redan, och eftersom du inte har påpekat det rakt ut (bara snackat om introtexten). I exempel-rollen står det 'motståndare' och inte 'det andra laget' eller dylikt. Visst är det en indikation på att DTF finns, men det kan lika gärna vara så att 'motståndare' helt enkelt betyder 'ulvar'.

Jag tror att det står nåt i ditt pm som det inte står i våra.

Röst: Vimes
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,493
Re: Pressar Übereil

Eftersom det inte är tillåtet att citera sitt PM vill jag inte närmare diskutera formuleringar i detta.

Dock kan jag med eftertryck säga att det inte uttryckligen står något om att det finns flera motståndarfraktioner i mitt PM, utan att det handlar om hur det formuleras.

Därmed är formuleringarna i mitt PM färdigdiskuterade för min del.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Pressar Übereil

Eftersom det inte är tillåtet att citera sitt PM vill jag inte närmare diskutera formuleringar i detta.
Nä, och när jag skrev 'exakt' så menade jag förstås inte att du skulle citera heller.

Dock kan jag med eftertryck säga att det inte uttryckligen står något om att det finns flera motståndarfraktioner i mitt PM, utan att det handlar om hur det formuleras.
Ok, det skulle kunna tolkas som att det möjligtvis kanske finns en potentiell tredje falang i mitt pm också, men mest läser jag in vad jag vill då. Eller egentligen tror jag att pm:et har formulerats så för att vi inte ska vara helt säkra.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Pressar Übereil

Eftersom vi är så få kan det ju vara så att det finns flera olika skumfaktioner istället för en enda för att se till att spelet varar längre. Med 3 varulvar tar det ju slut efter 3 rundor om vi inte lyckas plocka någon. Två varulvar gör det lite för svårt. Fast jag har ingen info att går på så det är endast spekulationer, men jag ser det inte som helt osannolikt.

Dessutom kan man ju få en döda-någon kraft med spps vilket gör att skurkarna kan vinna väldigt snabbt om de är tre stycken, något som kanske talar för att de bara är två, eller möjligtvis uppdelade i två (fler tror jag inte att det är) olika delar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Re: Pressar Übereil

Men jag vidhåller fortfarande att det inte alls är osannolikt, och jag skulle gärna se någon av varulvsspelsteoretikerna (som du då, BDG) resonera kring detta lite mera.
Jo, jag är ju visserligen lite av varulvsspelsteoretiker men det har säkert inte undgått någon att temaspel inte är min grej, och att jag bara spelar dessa här för att det är så mycket skönt folk här (OT:
även om jag får erkänna att det har växt lite så mitt motstånd är inte lika stort längre, men det jag tycker är absolut tråkigast är att det verkar vara så sjukt svårt att balansera, och att man ju aldrig heller kan spela om samma spel, jag är den där typen som gillar brädspel bäst först framemot säg 10de gången det spelas, andra gillar dom bäst i början och jag tror att det är sådana som älskar temaspel.)
)

Men jag håller med om att frågan kan vara intressant, även om jag vidhåller att den är intressantare för scumma typer än för oss, för liksom oavsett hur många grupper som eventuella scum är uppdelade i så är ju vårt mål det samma.

Det sagt, jag tycker det hela är mycket enkelt, RTFC som vi hade sagt inom Magic. I intro-inlägget så står det under punkt 6 "Motståndarlaget." singular, det betyder att antalet motståndarlag är 1. Så enkelt är det liksom. Det utesluter alltså alla tankar om till exempel 2 scum teams. Kvarstår är möjligheten att någon spelare har ytterligare specialregler dvs, ingår i nåt av lagen men har extra saker som krävs för att den ska vinna, antagligen då kombinerat med en extra bra förmåga. Det känns väl antagligen sannolikt, med tanke på att det är Johoohnos första arrangemang här, han känner sig trygg här osv så misstänker jag att han har försökt trycka in alla häftiga idéer han har på en gång, och då ingår säkert nåt sånt här.

Men som sagt, vem bryr sig?

Hur många varulvar tror jag då det finns? Ja det måste rimligtvis vara antingen 2 eller 3. Rimligtvis är det också så att om det är 3 så finns det många bra förmågor på bysidan och rätt dåliga förmågor (om några alls mer än nattdödandet då) på varulvssida. Och motsvarande om det är 2 så finns det inte speciellt mäktiga förmågor på bysidan medans varulvssidan har bra förmågor.

Sen tänker jag mig vad man tror är roligast, och kommer nog rätt snabbt fram till att det borde vara 3 ulvar. Min tanke är då att det tråkigaste folk vet är att spela vanlig bybo utan någon speciell förmåga eller en rätt sunkig förmåga. Kör man då 3 ulvar så kan alla bybor få mer eller mindre "bra" förmågor och därför bli nöjda. Att köra 2 ulvar och ganska vaniljiga förmågor känns helt enkelt inte lika spännande.

Angående din andra tanke:
Fan Björn, hur vore det om du använde dina brainz och varulvsspelsskillz till att jaga någon som faktiskt är scum?
Så tror jag ju alltså att jag gör det. Men
Dock hoppas jag att du, Björn, sprider ditt engagemang lite, då om det är så att du är en Gangsta' helt klart riskerar att bli nattdödad väldigt tidigit. Och det vore fett synd för oss om du ägnat all din tid åt att pressa en annan bybo.
du har även rätt i det här, så när jag kommit hem och gjort mat, pluggat och sett på ett avsnitt av burn notice så ska jag helt klart vända blicken åt ytterligare ett håll, är nämligen en annan spelare som pingat lite på min radar men jag vill göra en något grundligare analys innan jag pratar om honom.


Slutligen då, Übereil har outat, jag tycker det är synd att han inte nöjde sig med att outa position eftersom jag fortfarande tror att namn kan vara viktigt att hålla på, men hur som helst så är det gjort, det innebär att ni som tänker hålla kvar er röst på honom måste motivera er igen, man kan tro att det är mycket tid kvar men min erfarenhet av wrnudrev är att dom är väldigt sega, allt för ofta så har det tidigt startats något drev och sista dagen så är några inaktiva andra kan inte komma överens och så "råkar" någon åka ut på grund av lathet, jag hatar det.

Jag håller förövrigt med om att han spelade "fegt" i början och jag vet inte om "jag håller med Björn" ger honom speciellt mycket poäng nu heller, men jag tycker att outandet kändes ärligt och jag vill jättegärna att vi hinner med ett drev till och fortfarande har chansen att byta riktning när denna outar. (Och nej jag tycker inte att vi ska dreva mot vem som helst, det är bra med drev men det är ännu bättre med drev mot dom som agerat skumt, som Vimes tex...;)
 
Top