Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Re: Röst Vimes

Björn den Gode said:
Slutligen, jag tycker det är extremt intressant att du går ut med den här informationen och använder ditt roll-pm som argument. Det säger mig nämligen att något av följande mycket troligen är sant: a) Du är DTF, då vet du ju säkert att dom finns och kan vara intresserad av vad folk brukar använda för taktik för att plocka dom så du kan undvika det. b) Du är varulv och har redan insett att du i första hand måste akta dig för DTF. c) Du hade inte räknat igenom vad det skulle innebära + du förväntade dig när spelet började att det skulle vara många lag, vilket tillsammans gjorde att du övertolkade någon detalj och drog snabba slutsatser.

Eftersom jag gärna skulle vilja tro c och då det är extremt dumt att börja diskutera detaljer ur PM (även det som går att göra inom reglerna så närmar man sig en gråzon och det är inte värt att gå dit), så säg mig vad var det i introtexten som du tolkade som att det skulle finnas flera lag?
Jag kan vara fel ute, det är bara en hunch. Jag får erkänna att den baseras lite på mina förväntningar inför spelet. Jag har själv funderat på hur man som SL borde lägga upp ett spel med så pass få spelare som vi har här.

Min tanke har varit att 2 varulvar är jävligt få, och att 3 är rätt många (har vi otur plockar de hem det redan efter två rundor isf), så min tanke har varit att det finns flera fraktioner scum. Jag menar alltså inte varulvar + DTF, utan helt enkelt flera konkurerande scumfraktioner. Exakt hur ett sådant upplägg skulle se ut är jag mer osäker på, och det jag fiskade efter i mitt första inlägg var om någon hade några idéer kring detta.

Är det så osannolikt det finns flera motståndarfraktioner?

Det jag tyckte styrkte detta ur introtexten var i synnerhet att Johoohno inte alls talar om vilka motståndarlaget är. Varför dölja detta? För att det finns flera motståndarfraktioner eller för att bara få igång just en sådan här diskussion?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
flera motståndarfraktioner

Hej igen. Jag spelar innebandy med jobbet på tisdagar och har inte forumstid förräns så här dags typ.

Jag tror vi tolkar "flera motståndarfraktioner" lite olika. Jag använde mig av DTF i tidigare inlägg och det var kanske dumt om det tolkas som en klassisk ensam roll med helt eget vinstvillkor (typ det kefka hade i mutantspelet, att förgifta drinkar så att alla kvarvarande spelare är drabbade). En DTF för mig kan lika gärna vara det jag hade med i Western senast, att man vinner dels om en fraktions villkor uppfylls och dels om en given spelare har åkt ut innan dess. T.ex.

Jag tror inte att det finns två helt rena lag av varulvar och bybor, men det är ju helt baserat på hur jag skulle designa spel...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Re: Rubriker och nytta (och fluff)

RealDream said:
3. Om fluffet spelar roll så finns det 7 stycken klasser fotnot , s 22:

Rookie
Experienced
Veteran
Emerging Star
Star
Super Star
Legend
Men på sidan 73 i det där dokumentet så har ett Goblin Team följande Titles (=roller?)
Goblins, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoer och Trolls.

Så (återigen, jag har noll blood bowl-kunskap), har vi ens nån aning om -möjliga- ROLLer vi kan ha?

Och kommer ROLL att hinta om förmåga (exempelkaraktären är Rookie och saknar specialförmåga, dvs att avslöja ROLL avslöjar om du har en förmåga och hur kraftfull den är)?

Gud så jag frågar saker. Kan förhoppningsvis bidra lite framöver också.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rubriker och nytta (och fluff)

Men på sidan 73 i det där dokumentet så har ett Goblin Team följande Titles (=roller?)
Goblins, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoer och Trolls.
Jo, fast eftersom exemplet har "rookie" känns det ju som att det kommer från s 22, och inte från 73. Men helt säkra kan vi förstås inte vara.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ubereil said:
Brukar sista minuten byten vara vanligt (så att byta till ledaren kanske gör att fel person åker)
Sista minuten byten brukar inte vara särskilt vanligt då man som spelare oftast drar till sig extram uppmärksamhet om man byter röst i slutet av en runda. Men det förekommer att folk ändrar sig, fram för allt ifall det är jämt mellan två spelare och gör det för att undvika att lottning avgör vem som åker ut.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Röst Vimes

Ja du, det där var ju ett ganska intetsägande svar. Om vi går tillbaka till ursprungsinlägget så kan vi läsa under rubriken vad händer:

6/ Motståndarlaget slår ut en spelare ur spelet.
Motståndarlaget singular alltså, slår ut en spelare. För att din teori så måste vi då först anta att ett lag kan innehålla flera konkurrerande fraktioner, dessutom så måste dessa tydligen ändå komma överens om 1 spelare att slå ut, varför i hela friden skulle de komma överens om de var konkurrenter?

Sen är då frågan, pekar det här misstaget av dig på att du är scum? Jag skulle hävda att det inte är uppenbart, det händer att även jag skummar igenom långa texter MEN jag tycker ändå det tyder på det.

En bybo är nämligen av naturen nyfiken, man vill pröva sina teorier, försöka lista ut om det kan stämma, hade jag varit bybo och fått idén att hm det här startinlägget ger mig känslan av att det finns flera motståndarlag så hade förstås det första jag gjort varit att läsa inlägget igen, och noggrannare.

En scum har mycket annat att tänka på, då hans första fråga oftast är "hm startinlägget ger mig känslan av att det finns flera motståndarlag, kan jag förlora något på att lägga fram den teorin?" och kommit fram till att han bara skulle tjäna på det, oavsett om den sen visade sig stämma eller inte och körde därför på.

Det här är förstås inte nog för att säga att du är 100% scum, men för mig just nu så är det helt klart nog för att säga att du är scummast. Det gäller även att jag analyserat alla dina andra textstycken som handlat om andra saker (hm det var visst bara 1, där du föreslår den taktik som alltid använts i dessa forumsspel + 1 där du uppmanar en person att lägga en röst, inte så mycket på pluskontot min bäste herre).

Det sagt så får någon vänlig skäl gärna göra en rösträkning, jag har en känsla av att det är nog med press på Ubereil just nu för att vi inte ska släppa honom utan att han outat något, men min röst ligger kvar.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rösträkning och analys

Rösterna ser i skrivande stund ut som följer:

Purgatory - 3 - Feuflux, RealDream, Vimes
Übereil - 3 - Markehed, Måns, Vicotnik
Vicotnik - 2 - Lukas, Purgatory
Vimes - 2 - Björn den gode, Übereil
----------------------------------------------

Först och främst är det kul att alla har röstat.
Orsaker (röst inom parentes):

Björn den gode (Vimes): för att han har uppträtt skumt, men vill inte säga mer innan Vimes har snurrat in sig ännu mer.

Feuflux (Purgatory): Vimes kom med den första teorin och därför följde han Vimes röst.

Lukas (Vicotnik): För att han hade en "gås oplockad" från förra varulvsspelet, och för att Vic är en bra spelare som behöver ut fort om han är ulv.

Markehed (Übereil): Ube kan tänka sig att snabbt byta röst. Vid det här tillfället har redan två andra röstat på Ube av exakt samma anledning.

Måns (Übereil): Ingen, men citerar Ubes stjärnsökande och hans uttalande om att position inte verkar viktig. Nr 2 på Ube...

Purgatory (Vicotnik): Vill starta drev, men kan inte rösta på sig själv. Går på Lukas röst för att bygga nåt.

RealDream (Purgatory): Purga och Vic hade röster på sig i början och jag ville hjälpa drevet. Vic hade då inte postat nåt än, så det blev Purga.

Übereil (Vimes): Röstade först på Purgatory för att purga hade mest, men ändrade sig sedan till Vimes för att han verkar ha info om DTF som ingen annan verkar fått.

Vicotnik (Übereil): Köper inte Ubes stjärnglans-snack. Vic är första att lägga röst på Ube.

Vimes (Purgatory): Purga är beeeeeeesch (med reservation för att ha missat nåt e). Det heter Bäääääääääääääääsch f.ö. Vimes var först att rösta och det fanns inget att gå på om man inte är ulvis, stockholmsaccent eller ej.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Rösträkning och analys

Bara som en påminnelse från tidigare spel vill jag säga att slutar röstningen oavgjort blir det lottning mellan toppkandidaterna om vem som åker ut. Tror inte jag nämnt det tidigare, men har nu lagt in det tillägget i första inlägget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Rösträkning och analys

Jättebra inlägg! Jag misstänker att du inte hade hunnit läsa mitt inlägg innan du började på det här men det är förstås lika välkommet ändå.

Men vart tog analysen vägen? Jag saknar åsikter om händelseförloppet av åsiktsmaskinen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning och analys

Jättebra inlägg! Jag misstänker att du inte hade hunnit läsa mitt inlägg innan du började på det här men det är förstås lika välkommet ändå.
Right you are... det tog längre tid än 13 min att skriva det. Jag missade även att du ville ha en räkning :p

I Björns motivering ska det stå: för att Vimes antingen läser slarvigt, eller för att Vimes VILL tolka in att det verkade som att det finns DTF.

Men vart tog analysen vägen? Jag saknar åsikter om händelseförloppet av åsiktsmaskinen.
Ja, jag har varit väldigt sparsam att peka åt nåt håll. Jag har snarare försökt agera en såndäringa postmodern nisse vars uppgift är att kritisera andras men aldrig komma med nåt vettigt själv.

Jag tycker att drevet mot Ube luktar jävligt mycket ulv. Vic börjar med en väldigt enkel orsak, men sedan hoppar Måns på med ett citat och därefter kommer Markehed med exakt samma motivering som Vic. Lukas sniffade att det kan ha varit minst en varulv, och jag vill sålla mig till det. Jag tänker dock ABSOLUT INTE räkna bort att en ulv startade den. Vic skulle också kunna vara ulv imo. Men helst av allt skulle jag vilja starta ett drev mot Markehed eller Måns, men det kräver en tvärvändning. Kanske en idé vore att pressa Vic ett slag.

Jag håller kvar min röst på Purgatory för att avvakta lite till. Jag hyser inga större misstankar mot honom än någon annan vid det här laget, så därför får den stå kvar. Jag vill inte heller hoppa på drevet mot Ube, eftersom jag faktiskt tycker att han har en stark poäng att rösta på den mest utsatta (även fast han nu bytt röst då). Stjärnsystemet uppmuntrar faktiskt till att rösta på den med flest röster. Det kan ingen förneka.

Jag tycker att Björn är misstänkt för att han sågade Vimes för eventuell slarvläsning, när det tog Björn själv oerhört lång tid innan han "förstod" att nåt luktade skumt om Vimes DTF-teori. Det känns egentligen som att Björn letar efter ursäkter att rösta på Vimes, istället för att hjälpa till i det då starkaste drevet mot Purgatory. Då resonerar jag så här: Om Björn är ulv så försökte han rädda Purga. Det är dessutom inte så många som håller med Björn, förutom Ubereil som även han kör en hård omkastning.

hmm... Ube går in i drevet mot ulven purga för att gröna sig själv. När han ser att hans ulvkompis Björn försöker rädda purga går han in i drevet mot Vimes istället.

Ge mig motkommentarer mot det här resonemanget, please :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Rösträkning och analys

Jag tycker att Björn är misstänkt för att han sågade Vimes för eventuell slarvläsning, när det tog Björn själv oerhört lång tid innan han "förstod" att nåt luktade skumt om Vimes DTF-teori.
Jag fattar inte, vad är det som tyder på att det tog lång tid för mig att tycka att Vimes DTF-teori var skum, det skrev jag väl redan om i mitt första svar till honom? Jag tycker dessutom att jag ganska väl redan motiverat varför min röst ligger där den ligger nu, men du håller alltså inte med om att Vimes har spelat skumt?

Det känns egentligen som att Björn letar efter ursäkter att rösta på Vimes, istället för att hjälpa till i det då starkaste drevet mot Purgatory. Då resonerar jag så här: Om Björn är ulv så försökte han rädda Purga. Det är dessutom inte så många som håller med Björn, förutom Ubereil som även han kör en hård omkastning.
Men jag måste säga att jag tycker det är ett vettigt resonemang du för här, men för att förklara mig något så är min taktik alltid att försöka pressa dom jag själv anser mest misstänkta, sen kan det finnas lägen där det bara är fånigt att gå på ett eget spår om ingen hänger med men jag tror det har framgått att jag sällan är den som bara hänger på så att säga. Jag kan inte heller se att argumenten för Purga är starkare än de jag har mot Vimes.


hmm... Ube går in i drevet mot ulven purga för att gröna sig själv. När han ser att hans ulvkompis Björn försöker rädda purga går han in i drevet mot Vimes istället.

Ge mig motkommentarer mot det här resonemanget, please :)
Det är alltid bra med fantasi men det här resonemanget skulle alltså bygga på att Ubbe är scum och vet om att jag är scum, och att jag i min tur är scum och vet om att Purga är scum MEN ubbe vet INTE om att Purga är scum, hur kan han inte veta det om vi alla tre är i samma lag?

För alltså om du menar att Purga skulle kunna vara grön i ett sånt här scenario så skulle ju Ubbe bara spela konstigt om han byter till en spelare som har 1 röst när det finns ett drev som redan nu har fler röster än hans eget.

Sen är det något som säger mig att du fortfarande spelar lite postmodernt i din anklagelse mot just mig, men jag tycker det är rätt schysst (hur mycket maffia har du spelat innan egentligen?), så här reagerade jag i vart fall, hoppas det är till belåtenhet :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning och analys

Jag fattar inte, vad är det som tyder på att det tog lång tid för mig att tycka att Vimes DTF-teori var skum,
Du hann läsa igenom hela tråden, svara på en del (främst mina inlägg, och det är varför jag har koll. Vi var dessutom inloggade samtidigt själva, så det var inte så mycket annat att hålla koll på) och iaktta alla andras röster och resonemang. Det är inte bara Vimes som kommit med DTF, även om han var först. Feu har sin egna teori kring varför han tror att det finns DTF... kanske fler som jag inte kommer ihåg i skrivande stund. Dessutom är det en vanlig diskussion, så jag tycker att du dömer Vimes väldigt hårt.

det skrev jag väl redan om i mitt första svar till honom?
Ja, i ditt första svar till Vimes, men inte första i tråden.

Jag tycker dessutom att jag ganska väl redan motiverat varför min röst ligger där den ligger nu, men du håller alltså inte med om att Vimes har spelat skumt?
Nä, din motivering är i princip lika bra/dålig som alla andras just nu, men jag tror att Vimes bara lade fram en teori som lika gärna kan ha kommit från hjärtat. Just nu gissar vi ju allihop... eller inte riktigt alla...

men för att förklara mig något så är min taktik alltid att försöka pressa dom jag själv anser mest misstänkta, sen kan det finnas lägen där det bara är fånigt att gå på ett eget spår om ingen hänger med men jag tror det har framgått att jag sällan är den som bara hänger på så att säga. Jag kan inte heller se att argumenten för Purga är starkare än de jag har mot Vimes.
Jo, fast varför inte byta till purga (eller Ube, men det drevet luktar skumt) om anledningarna varken är bättre eller sämre? Jag förstår din taktik och jag håller helt med dig. Jag har redan sagt att jag inte misstänker Purga särskilt mycket mer än någon annan, men där var det ett drev iaf.


Det är alltid bra med fantasi men det här resonemanget skulle alltså bygga på att Ubbe är scum och vet om att jag är scum, och att jag i min tur är scum och vet om att Purga är scum MEN ubbe vet INTE om att Purga är scum, hur kan han inte veta det om vi alla tre är i samma lag?
Nej, mitt resonemang bygger på att du (Björn), Ube och Purga vet att ni är skummisar allihop.
Jag var kanske dock lite otydlig:
I mitt scenario har ulvarna snackat om att Ube går in och stöttar ett drev mot Purga för att gröna sig. När sedan du (Björn) går in efter en tid och skapar ett nytt drev så följer Ube med. På det här sättet kan Ube åtminstone säga att han var med från början mot Purga. Purga i sin tur har ansatts "hårt" från början utan vettiga grunder och då sjunker risken att vi ska starta ett nytt omotiverat drev mot Purga, eftersom det då är någon annans tur att outa något.

Fan...det är ju bara ren spekulation utan verklighetsanknytning för fem öre. Jag tror att jag lägger mig istället. Om den här teorin dock visar sig stämma vill jag ha piggelin-glass av alla deltagare :)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning och analys

Sen är det något som säger mig att du fortfarande spelar lite postmodernt i din anklagelse mot just mig, men jag tycker det är rätt schysst (hur mycket maffia har du spelat innan egentligen?), så här reagerade jag i vart fall, hoppas det är till belåtenhet
Första gången för mig. Jag har nått minne av att vi försökte spela nån maffiavariant när jag var 8 i skolan, men den bestod av att nån var detektiv och alla ljög hela tiden när detektiven frågade om de var maffia.

Jag ser faktiskt ett värde i att åtminstone någon håller sig postmodern. Då får ingenting gå oanalyserat. Men jag ska försöka komma med lite anklagelser också.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Rösträkning och analys

Jag vill lägga fram en annan teori och se vad folk tycker. Den baserar sig på att det förmodligen inte finns två varulvar som gemensamt röstar på någon som inte redan har en röst. Som varulv hade det förmodligen varit bäst att sprida ut sina röster för att det inte ska göars för mycket sammankopplingar mellan dem.

När vi väl har tagit en varulv och går tillbaka genom röstlängderna för att se vilka denne allierat sig med hade det kunnat bli för tydligt. Därav är min teori att det förmodligen inte är både Björn den gode och Übe och då samma sak med Lukas och Purga. Därför tror jag inte på RealDreams teori om att både Björn och Übe skulle vara varulvar. Kanske antingen eller men inte båda.

Problemet är att det är så jävla tidigat att spekulara när vi har väldigt lite att gå på.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Rösträkning och analys

Jo, fast varför inte byta till purga (eller Ube, men det drevet luktar skumt) om anledningarna varken är bättre eller sämre? Jag förstår din taktik och jag håller helt med dig. Jag har redan sagt att jag inte misstänker Purga särskilt mycket mer än någon annan, men där var det ett drev iaf.
Ok jag borde verkligen sova för länge sen, men känner ändå att jag måste kommentera detta.

Men vänta lite här nu, jag har aldrig hävdat att anledningarna varken är bättre eller sämre, dra inte in mig i ditt postmodernistiska allting är lika sant perspektiv. Jag röstar på Vimes i första hand för att jag tycker jag har ett bra skäl till det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rösträkning och analys

Lukas, Purgatory vad anser ni göra mig mer misstänkt än de övriga som har drev mot sig? Skulle ni kunna utveckla lite mer varför ni valt att rösta på mig.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Rubriker och nytta (och fluff)

Men på sidan 73 i det där dokumentet så har ett Goblin Team följande Titles (=roller?)
Goblins, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoer och Trolls.
Jag är nästan helt säker på att alla dessa finns med i spelet, eftersom jag själv är en av dem.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Rösträkning och analys

Jag har inga speciella misstankar mot dig Vicotnik, min röst är en kvarleva från det drev jag hoppades skulle komma igång men det aldrig blev någonting av. Olyckligtvis han jag inte gå igenom allt igår och byta röst, men jag lovar att göra det när jag kommer hem från dagens undervisning. Så efter lunch någon gång.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Re: Rösträkning och analys

Vicotnik said:
Lukas, Purgatory vad anser ni göra mig mer misstänkt än de övriga som har drev mot sig? Skulle ni kunna utveckla lite mer varför ni valt att rösta på mig.
efter nattens funderande måste jag erkänna att jag inte tycker du har uppfört dig som någon varulv. (förutom att det kan vara som Realdream påpeka).
så jag känner att jag ska gå igenom alla och flytta min röst(måste dock bli efter skolan, möjligtvis lunch)
 
Top