Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 1

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Ubereil said:
Att döma av min egen position så verkar positioner inte ha särskilt mycket med Blood Bowl att göra dock. Det verkar mer vara fotbollstermer där (ett klassiskt Blood Bowl lag har linemen, throwers, catchers och blitzers).

Min röst lägger jag, girig som jag är, på den som har flest röster. Kan mycket väl tänka mig att byta i framtiden (om någon annan får fler röster).
Hmmm. Där får du min röst.

Röst: Ubereil
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Purgatory said:
Eftersom jag nu har en del röster på mig, varav ingen har någon vidare motivering så kan jag säga att jag är gobbo och mittfältare. Förhoppningsvis flyttar ni iväg era röster, eller kommer med bättre anledningar för att rösta på mig.
Intressant att du känner dig tvungen att outa dig så här tidigt i rundan du har LÅNG tid kvar innan du måste få alla att flytta bort rösterna från dig (två dagar)

sen så kanske man ska tycka det är misstänksamt att du har borde ras och position som exempel figuren. Kanske skriver du de sakerna för att dölja vad du egentligen är (och då tar något du vet med säkerhet vet finns)

Jag anklagar inte dig för det här utan vill bara påpeka att det kan vara så.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Jag går på Vicotnoc och Måns linje och säger
Röst: Ubereil

Som sagts tidigare så var det kommentaren om att byta röst så snabbt. Lite väl mycket för att hålla låg profil och inte stöta sig med någon.

Har haft lite funderingar på star player points. Det kan ha ett flertal funktioner. Det har kanske potentialen att låsta upp nya förmågor. Förutom det kan det ingå som någon form av victory condition.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Markehed said:
Jag går på Vicotnoc och Måns linje och säger
Röst: Ubereil

Som sagts tidigare så var det kommentaren om att byta röst så snabbt. Lite väl mycket för att hålla låg profil och inte stöta sig med någon.
JAg håller med om att vad Ubereil sa var lite misstänkt men jag tycker det också är misstänkt att så många hoppar på det drevet.
Varulvarna kan ju nu hoppa på (om de inte redan gjort det) och på så sätt slippa argumentera varför de röstar på honom.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
En spelare har frågat om man får nominera sig själv. Det får man alltså inte. Jag har lagt till den informationen i startinlägget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Intressant att du känner dig tvungen att outa dig så här tidigt i rundan du har LÅNG tid kvar innan du måste få alla att flytta bort rösterna från dig (två dagar)

sen så kanske man ska tycka det är misstänksamt att du har borde ras och position som exempel figuren. Kanske skriver du de sakerna för att dölja vad du egentligen är (och då tar något du vet med säkerhet vet finns)

Jag anklagar inte dig för det här utan vill bara påpeka att det kan vara så.
JAg håller med om att vad Ubereil sa var lite misstänkt men jag tycker det också är misstänkt att så många hoppar på det drevet.
Varulvarna kan ju nu hoppa på (om de inte redan gjort det) och på så sätt slippa argumentera varför de röstar på honom.
Så för att sammanfatta, du håller både med och inte med alla som hittils har uttryckt en åsikt, så att du inte riskerar att stöta dig med någon?

Alltså jag tycker inte det är dumt att du skriver men snälla försök var lite mindre neutral, tror du att Ubereil är varulv eller inte? Tror du att Purgatory är varulv eller inte?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Röst Vimes

Slutligen, jag tycker det är extremt intressant att du går ut med den här informationen och använder ditt roll-pm som argument. Det säger mig nämligen att något av följande mycket troligen är sant: a) Du är DTF, då vet du ju säkert att dom finns och kan vara intresserad av vad folk brukar använda för taktik för att plocka dom så du kan undvika det. b) Du är varulv och har redan insett att du i första hand måste akta dig för DTF. c) Du hade inte räknat igenom vad det skulle innebära + du förväntade dig när spelet började att det skulle vara många lag, vilket tillsammans gjorde att du övertolkade någon detalj och drog snabba slutsatser.

Eftersom jag gärna skulle vilja tro c och då det är extremt dumt att börja diskutera detaljer ur PM (även det som går att göra inom reglerna så närmar man sig en gråzon och det är inte värt att gå dit), så säg mig vad var det i introtexten som du tolkade som att det skulle finnas flera lag?

Vill bara lyfta det här igen så att det inte kommer bort, eftersom det är så knappt om tid så vill jag jättegärna att du svarar på det här redan ikväll, mina misstankar mot dig har nämligen som jag skrev i inlägget där jag lade min röst stärkts mot dig sen jag skrev det här, och jag vill jättegärna se hur du ska slingra dig ur det här.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Re: Röst Vimes

Vem är det du citerar? Jag tror knappast att Johoohno är varulv.

Übereil
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag gick ut med det tidigt av 2 anledningar. Dels för att jag hoppas att ni siktar in er på någon annan, eller i alla fall kommer med argument till era röster på mig. Den andra anledningen är att jag har tenta på fredag (det har jag nämnt i anmälningstråden) och vet att jag inte kommer kunna vara jättenärvarande i ett par dagar så därför går jag ut med det nu istället för att vänta och kanske bli utröstad på grund av det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Björn den gode said:
Intressant att du känner dig tvungen att outa dig så här tidigt i rundan du har LÅNG tid kvar innan du måste få alla att flytta bort rösterna från dig (två dagar)

sen så kanske man ska tycka det är misstänksamt att du har borde ras och position som exempel figuren. Kanske skriver du de sakerna för att dölja vad du egentligen är (och då tar något du vet med säkerhet vet finns)

Jag anklagar inte dig för det här utan vill bara påpeka att det kan vara så.
JAg håller med om att vad Ubereil sa var lite misstänkt men jag tycker det också är misstänkt att så många hoppar på det drevet.
Varulvarna kan ju nu hoppa på (om de inte redan gjort det) och på så sätt slippa argumentera varför de röstar på honom.

Alltså jag tycker inte det är dumt att du skriver men snälla försök var lite mindre neutral, tror du att Ubereil är varulv eller inte? Tror du att Purgatory är varulv eller inte?
Okej!
Jag tror att Purgatory är en varulv eller att han i alla fall gömmer något.

sen tror jag att någon i drevet mot Ubereil är varulv. (förmodligen någon som hoppade på drevet)(inte startade) vilket skulle vara någon av Markehed eller Måns
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Lukas said:
Jag tror att Purgatory är en varulv eller att han i alla fall gömmer något.
VARFÖR tror du att jag är en varulv? Det är inte bra att bara slänga ur sig anklagelser utan motivering. Alla döljer något i detta spelet, så det är inget som jag är ensam om.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
först så tycker jag att du verkar stressad av att ha röster på dig (varulvs beteende)
sen så är du snabb på att outa ut två saker och borda känns "standard, standard" vilket kan betyda 1.du talar sanning och jag är paranoid. 2. att det står något på en av sakerna du inte vill avslöja.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Att bli stressad av att anklagas för att vara varulv är typiskt beteende överhuvudtaget. Att du inte är varulv gör inte att du per automatik inte är nervös över att folk tror du är varulv. I värsta fall kan det nästan vara värre att veta att man inte är skyldig men att folk tror det ändå.

Det har visats i de flesta fall där folk är osklyldigt dömda att den oskyldigt dömde erkände. How 'bout that?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Att bli stressad av att anklagas för att vara varulv är typiskt beteende överhuvudtaget. Att du inte är varulv gör inte att du per automatik inte är nervös över att folk tror du är varulv. I värsta fall kan det nästan vara värre att veta att man inte är skyldig men att folk tror det ändå.
Jag håller inte med
om man är oskyldig så vet man att man kan gå ut med mer information för att rädda skinnet på sig.
det är svårare om man är en varulv eftersom det skulle betyda att man kanske måste ljuga.
plus att bara vetskapen om att andra faktiskt har fel borde lugna lite

Det har visats i de flesta fall där folk är osklyldigt dömda att den oskyldigt dömde erkände. How 'bout that?
så du säger att om vi misstänker någon för att vara varulv och röstar på den så kommer han erkänna?
jag ser inte vad du försöker säga med att det här
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Lukas said:
först så tycker jag att du verkar stressad av att ha röster på dig (varulvs beteende)
sen så är du snabb på att outa ut två saker och borda känns "standard, standard"
Jag har talat om varför jag outade det jag gjorde tidigt. Annan information om min roll känner jag inte att det är lämpligt att outa för tillfället.

Lukas said:
1.du talar sanning och jag är paranoid.
Rätt

Lukas said:
2. att det står något på en av sakerna du inte vill avslöja.
Fel
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Lukas said:
Att bli stressad av att anklagas för att vara varulv är typiskt beteende överhuvudtaget. Att du inte är varulv gör inte att du per automatik inte är nervös över att folk tror du är varulv. I värsta fall kan det nästan vara värre att veta att man inte är skyldig men att folk tror det ändå.
Jag håller inte med
om man är oskyldig så vet man att man kan gå ut med mer information för att rädda skinnet på sig.
det är svårare om man är en varulv eftersom det skulle betyda att man kanske måste ljuga.
Jag vet att jag är oskyldig, men det behöver inte betyda att all information om min roll är lämplig att outa för tillfället. Jag ger er så mycket som jag uppfattar är säkert för tillfället.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Lukas said:
så du säger att om vi misstänker någon för att vara varulv och röstar på den så kommer han erkänna?
Nej, jag säger att vetskapen om att man är oskyldig inte hjälper särskilt mycket för att motverka att man känner sig pressad/stressad.

Übereil
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
...och då kan jag väl passa på att dra mitt strå till stacken och argumentera lite för vem jag tror är varulv (jag känner inte att jag har något vettigt att gå på). Min första egentliga hunch var Feuflux, eftersom han verkade sitta på annan info än oss andra (att det finns fler än en fraktion). Dessutom så har han varit väldigt tyst sedan första sidan.

Men som sedan Björn den Gode påpekade så var det ju Vimes som var först ute med denna teori. Det är ju därför möjligt att Feuflux bara spann vidare på hens vinkling. Då detta är det mest misstänkta jag sett hittils (och definitivt är mer misstänkt än att (i brist på bättre) rösta på den man får Starplayer Points om man röstar på) så är det detta jag pushar på.

Röst: Vimes
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
En fundering också (angående hur jag motiverade mitt röstande tidigare):

Finns det någon poäng med att hålla kvar en röst på en som inte blir utröstad? Låt oss låtsas att det är Torsdag, kl är 21 (dvs det är en halvtimme tills dagen är slut) och ställningen är som den är nu (IIRC Purgatory leder på fyra röster).

Ska jag då hålla kvar min röst på Vimes (då jag som sagt anser att han är mest misstänkt) eller ska jag byta till Purgatory. Byter jag så får jag en Starplayer Point för att jag röstar på den som åker ut, vilket gör att om jag får en MVP så kan jag blocka eller dodga en natt. Det är ju vad som talar för att byta. Vad talar emot? Brukar sista minuten byten vara vanligt (så att byta till ledaren kanske gör att fel person åker)? Anses det vara fusk/dålig stil (eller nåt sånt)?
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Det där var faktiskt en bra motivering till varför man nu skulle byta på det sättet. Reflekterade inte över det med starpoints för utröstningar tidigare. Håller kvar på min röst för tillfället men det kan bli att jag gör som du och skickar över den senare. Hade önskat att du lagt fram det argumentet när du först la din röst. Nu blir det lätt en efterkonstruktion trots att det är en bra sådan.

För övrigt är första rundan alltid svår att handskas med. Finns inte mycket att gå på. Arbetet börjar först i runda två.
 
Top