Nu har mina inlägg ätits upp hundrafemtio gånger... Autosparandet verkar ha hängt sig vid en version jag skrev för en halvtimme sedan... Jag har god lust att hoppa av just nu alltså. Inläggstak plus buggigt forum lirar jäääääääääääävligt dåligt med mitt tålamod. Det får bli som det blir det här inlägget:
Vi börjar med anonymitetsfrågan:
Jag har hitintills identifierat två argument för fortsatt anonymitet. Båda argumenten bygger på ulvskräck, att kastade kjolar skulle hjälpa ulvarna mer än oss.
Såhär skriver Gamma:
Patient Gamma;n863 said:
Det finns inte en tanke bakom anonymiteten som Larsson implementerat i spelet. En mer naturlig Vimes-bybo-reaktion borde rimligen vara att fundera över det hela och luska i det hela innan kjolarna lyfts upp. Nu är Vimes redan från start väldigt säker på att anonymiteten är en fördel för ulvarna och att det mest är nått som stör byn. Hur kan han vara så säker på det? Jag är inte alls säker på det och vill som en god bybo försöka använda mig av anonymiteten till något bra för jag har ingen aning om hur Larsson konstruerat spelet.
1. Gammas argument är alltså att anonymiteten kan ha spelmässig betydelse. Till exempel (mitt exempel) att ulvarna vet att "Basenanji är väktare".
2. Tidigare har Omikron lyft fram argumentet att om vi fortsätter vara anonyma kommer ulvarna inte kunna pricka traditionellt starka bybor med sina nattmord.
---
1.
Angående att anonymiteten ska ha spelmässig betydelse så tror jag vi kan kasta den teorin åt skogen. Såhär skrev Larsson i anmälningstråden efter att anonymiteten spikats:
SL said:
Jag tänker inte göra det straffbart om man avslöjar vem man är, och jag tänker inte heller lägga in förmågor (för tex ulvarna) där de får fördel av att lista ut vem som är vem. Jag tänker att det nämligen kan vara något som hämmar folks spel: "Nej, jag skall nog inte skriva så glatt och trevligt som jag brukar, då listar varulvarna ut vem jag är."
Men om folk skulle tycka att just det var intressant så kan man köra ett nytt spel i framtiden där vi gör fejkkonton och råkar illa ut om man listor ut vem som är vem. Kanske ett spel med spiontema... *ögonen börjar gnistra av roliga spelmöjligheter*
Nä, jag får lugna mig lite. Poängen med Varginfluensan är att testa släpande röster, med anonymitet som en rolig bonus. Ett fullfjädrat anonymspel - med knasiga förmågor och konsekvenser - får vara ett framtida projekt. (min fetstil)
Så, kan vi lägga idén om att anonymiteten är inbakad i Larssons spelupplägg åt sidan nu? (Om någon har ett "tänk om..."-scenario så uppmanar jag er att tänka om.)
2.
?Att ulvarna kan pricka traditionellt starka bybor tycker jag är ett extremt litet problem. Om det ens är ett problem. Jag menar att jag är fine med att ulvar skjuter bybor på gamla meriter istället för på hur de spelar i det här spelet. Omikron påpekar visserligen att det finns en korrelation mellan "gamla meriter och att vara duktig i det här spelet. Det har han (ni som skriver hon/han/hen, så anonymt är inte spelet, alla deltagare är mig veterligen hannar) rätt i.
Saken är bara den att korrelationen mellan "de som spelar bra i det här spelet" och "de som spelar bra i det här spelet" är oändligt mycket starkare.
Så, jag anser att båda argumenten kan avfärdas. I synnerhet om vi beaktar vilka argument det finns för att släppa på anonymiteten.
---
?Jag har sett vissa mumla om att de "vill se vad byn kan göra med anonymiteten". Vad de menar med det har jag ingen aning om (en vild gissning är att de själva inte vet heller). Men tills någon presenterat en jäkligt smart tanke om hur anonymiteten kan gynna byn anser jag att följande (helt självklara) grejer gäller:
1. Utan anonymitet måste ulvarna börja "skådespela sig själva". Detta är i vanliga spel en mycket stor och jobbig del av att vara ulv. Anonymiteten gör spelet betydligt mer lätthanterligt för ulvarna.
2. Utan anonymitet har vi tillgång till den enorma erfarenhetsbank som de tidigare spelen utgör.
3. Vi har i nästan varje tidigare spel lyckats sätta dit ulvar på att de spelar "fel" utifrån vår förkunskap om hur de "ska" spela. Detta är ett extremt potent vapen och det känns helt barockt att inte vilja använda det.
Vidare.
Jag, personligen, tycker att det är jättekul med anonymitet. Jag önskar att det var en del av spelet (att det var så som Gamma spekulerar i ovan), för det vore fett kul att sitta och gissa och spekulera i vem som var vem. Och kanske framför allt vore det roligt att se om någon kunde gissa vem man själv var. Hihi.
Men nu är det inte så. Och det här är ett spel. Som jag, i varje fall, spelar för att vinna. Det är kul och gulligt med anonymitet. Men det hjäler oss inte ett skit. Jag, personligen, blir extremt frustrerad av att ni helt i onödan och till byns nackdel, sitter och tjuvhåller på era riktiga namn utan någon ordentlig anledning. Det enda som händer är att ni gör det svårare för oss. Och det är inte "kul", utan frustrerande.
Och dessutom: jag har spelat massor av spel med er. Jag tycker mig ha en ganska bra koll på hur ni spelar. Men det är rätt svårt här. Jag frågar: var är Basse och KK? Båda dessa herrar har en extremt tydlig stil när de skriver. Men jag kan inte se dem bland de som skrivit. Förhoppningsvis beror det på att de inte är i spel. Men i värsta fall sitter de och mörkar sin egen stil för att inte bli igenkända. Och gör de det om de är bybor är det fan katastrof. Det gäller för resten er övriga också.
Patient Gamma är grön och vinstvillkoren
Okej, Gamma spelar inte speciellt bra, men är grön.
I mitt första inlägg frågade jag om vinstvillkoren. Eftersom rösterna släpar är det inte nödvändigtvis över bara för att ulvarna är lika många eller fler än byborna. Gamma missförstod kanske vad jag menade och skrev att han själv hade fått vinsvillkoren och undrade om jag inte fått det?
Bybornas vinstvillkor står ju i våra roller. Det jag frågade om var ulvarnas vinstvillkor, men Gammas påepekande grönar honom å det grövsta:
hade Gamma varit ulv (oavsett om han hade vinstvillkor i sin roll eller inte) hade han aldrig vågat chansa på att byborna har vinstvillkor i sina roller. No way. Den enda rimliga slutsatsen av hans fråga till mig är att han vet att byborna har sina vinstvillkor i sina roller. Ergo är han grön.
---
Angående vinstvillkoren så frågade jag Larsson vad som gällde med ulvarnas vinstvillkor och fick svaret att de är som vanligt. Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Även om det är en situation där, givet de släpande rösterna, byborna skulle vinna om man spelade ut de återstående rundorna.
Min roll och Patient Omikron
Omikron frågar:
Omikron said:
1) Vad förklarar att du antar att alla bybor har förmågor? (Hur ser din roll ut, hur ser förmågorna ut etc)?
Omikron said:
2) Utveckla hur du tänkte när du skrev det här:
Jag siar vidare att de [förmågorna] tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt).
Det är egentligen samma fråga. Eller, det blir samma svar. Men vi tar det från början:
jag är inte speciellt mycket för att brödsmula. Inte sådana här "jag siar vidare"-brödsmulor i varje fall. Jag förordar istället att man ska
resonera utifrån sin roll vilket jag brukar tjata om. Det är värt så mycket mer än brödsmulor.
Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, jag är inte siare. "jag siar vidare" var inte en smula.
Varför skrev jag så då? Jo, jag brukar inte vara speciellt försiktig när jag skriver. I mitt första inlägg kom det sig så att jag "siade" två gånger, det var bara uttryck för att jag gjorde kvalificerade gissningar. Jag såg det dock innan jag postade mitt inlägg och övervägde förstås att ta bort det för att det kunde uppfattas som smulor. Jag valde att låt det vara kvar av följande anledningar:
1. Skulle jag bli nattmördad för det så skulle jag räddat siaren en runda.
2. Den sista jag trodde skulle uppmärksamma det var den riktiga siaren eftersom det vore extremt oförsiktigt av honom att plocka upp det i onödan.
3. De som däremot skulle plocka upp det var, tänkte jag, ulvar eller skjutglada bybor.
4. Jag är cool nog att hantera press, och att låta den här "smulan" vara kvar är ett sätt att generera innehåll, vilket är jätteviktigt i början av spelet.
---
Jag är alltså inte siare. Min förmåga handlar fluffmässigt om mitt immunförsvar och är spelmekantiskt kopplad till rösterna de släpande rösterna: varje natt blir jag av med en röst som ligger på mig. Jag tycker det är en ganska trallig förmåga. I synnerhet som det naturliga spelet borde vara att inte låta några röster släpa. Just därför tänkte jag att alla elelr de flesta nog har den här typen av förmågor. Som inte hjälper oss så länge vi inte börjar lalla med att låta rösterna släpa (vilket vi INTE ska göra).
Att jag gissade att alla hade förmågor berodde på att jag tyckte min förmåga i princip var vanilla, och att jag hade svårt att se någon anledning till att inte dela ut liknande förmågor till alla. Dessutom har Larsson i anmälningstråden skrivit såhär:
SL said:
[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]Spelet kommer vara flufflöst (utöver att jag tänker mig att de ackumulerande rösterna spelar in på smitto-temat), men kan ha speciella förmågor som relaterar till rösterna.
[/FONT]
[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]
Vilket ytterligare fick mig att anta att byborna har förmågor som relateras till rösterna men i övrigt inte spelar så stor roll för spelet, och alltså är ok att gödsla med.[/FONT]
[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]
?Nu verkar det dock som att det finns förmågelösa (vem var det?) så jag hade väl fel. Sånt som händer när man "siar" i början av spelet.
---
Sen har Omikron claimat powerroll. Det är väldigt olyckligt. Jag är förstås delskyldig i och med att jag "smulat" siare och fokuserat på förmågorna, men jag tycker det var helt onödigt och överreagerat av Omikron att gå ut med powerroll när han gjorde det. Det fanns ingen anledning att claima powerroll innan ens halva första rundan gått. Så många röster hade han inte på sig. Men gjort är gjort. Det verkar väldigt osannolikt att Omikron är ulv efter det här dock. Eller?
Vi förutsätter att det finns två powerroller i byn. En siare och en väktare. Vi förutsätter att även ulvarna förutsätter detta. Om Omi går ut som ospecificerad powerroll kan han kanske leva en stund på att den ena powerrollen tror att han är den andre. Men hur länge klarar han sig på det? Två rundor? Nä, det verkar fett osannolikt att det är en ulvlögn. Visserligen kan vi ha en Lex Thibault här, där Omi får någon form av panik av ett tidigt drev och tror sig vara i ett hörn där en powerrollclaim är enda utvägen. Men om det är så kommer det ju att uppdagas inom någon runda. Tills vidare finns det ingen anledning att rösta på Omikron alltså.
---
Istället röstar jag på Beta. Det finns inte så mycket att säga där. Och det är just därför jag röstar. Beta har inte tagit skarp ställning till något och röstat vindflöjelaktigt. jag skulle vilja veta vem Beta är och sedan analysera beteendet vidare.
TL;DR
Anonymitet är idiotiskt. Jag är inte siare utan ahr en förmåga som gör att jag blir av med en liggande röst varje runda. Patient Gamma är grön. Patient Omikron bör vara grön och är han inte det kommer det isa sig om någon runda eller två.[/FONT]