Nekromanti Varginfluensan - runda 1

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Mitt case mot Sigma/Vimes

Jag röstar alltså inte på Sigma för att jag tror att någon rollspelar Vimes. Jag röstar på Sigma/Vimes för smulningen som fick stå kvar för att det sade något om hans roll, som sedan inte stod i rollen och för att smulningen var medveten men felaktig. En bra bybo-Vimes hade aldrig varit så slarvig. En ulv-Vimes är däremot något helt annat och det är sådana här grejer han har åkt dit på förr. Dessutom har han klippt och klistrat från mina inlägg och fullkomligen ignorerat sådant som inte passat in för att bygga sitt case på mig.

Så - om jag åker så tvingar jag nu byn att rösta ut Vimes nästa runda, och eftersom jag har en väldigt användbar förmåga medan Vimes har en genomkass förmåga på alla tänkbara sätt så föreslår jag att vi börjar med att pröva Vimes färg innan min. Men om byn vill hänga en powerroll så varsegoda. Det här är ändå en fett medioker byboinsats både från min sida och från alla andras och jag tänker inte vara särskilt mycket mer engagerad än vad jag är nu...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Ok, Mukwa påstår sig ha en powerroll. Basse har 50% chans att sätta dit honom på det. Men det tycker jag inte att han ska göra. Ulvarna har redan en hyfsad måltavla i Basse. Om vi vill sätta dit Mukwa vore det bättre om vår andre powerroll kom fram med att det minsann är han som har en powerroll. Ulvarna får visserligen veta vilka två som är power, men inte vem som är vem, så det är precis lika risky att mörda nån av de tu som att hoppa på Basse i dagsläget. Om inte värre, för väktaren skulle ju definitivt veta vem siaren är och kunna väkta mer effektivt. Och om Mukwa skulle visa sih vara grön, har vi ju definitivt en ulv bland de två claimade powerrollerna. Vad tror ni om denna fantastiska plan?
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Och att Sigma/Vimes grönar folk för att ha reagerat på vinstkraven är inte det minsta grönande. Jag har både som ulv och som bybo grönat folk på vad jag tror har varit sunda reaktioner (Empis grönade jag för hur han formulerade sig, när han formulerade sig på samma sätt som jag, vilket var ödesdigert för han var ulv. Kommer inte ihåg vilket lir det var. Jag fick en sen formulering av SL-Vimes i Tomtelandsliret som jag valde att gröna mig med för att det var en säker information som var så viktig att Vimes lade tid på att skicka ut den i efterskott, och där var jag ulv-ish). Asså - sånt där ska man vara försiktig med och även om Sigma grönar folk till höger och vänster så är han definitivt inte grönad själv av det. Inte det minsta. Hans resonemang är inte kasst, men det är ett kasst upplägg om inte ulvarna har fått se byns vinstkrav/formen för våra pm. Det är tillräckligt mycket text bara till namnet - hur vi ska göra för att vara anonyma och sett till vårt vinstkrav. Detta förutsatt att bybor har samma text vill säga, men det är standard. Och det är standard att ulvarna får se hur formatet är. Alltså är inte Vimes grön av att gröna folk på de här grunderna, och de grönade namnen är heller inte gröna.
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Patient Zeta;n1130 said:
Ok, Mukwa påstår sig ha en powerroll. Basse har 50% chans att sätta dit honom på det. Men det tycker jag inte att han ska göra. Ulvarna har redan en hyfsad måltavla i Basse. Om vi vill sätta dit Mukwa vore det bättre om vår andre powerroll kom fram med att det minsann är han som har en powerroll. Ulvarna får visserligen veta vilka två som är power, men inte vem som är vem, så det är precis lika risky att mörda nån av de tu som att hoppa på Basse i dagsläget. Om inte värre, för väktaren skulle ju definitivt veta vem siaren är och kunna väkta mer effektivt. Och om Mukwa skulle visa sih vara grön, har vi ju definitivt en ulv bland de två claimade powerrollerna. Vad tror ni om denna fantastiska plan?
Jag hänger ärligt talat inte med alls på vad du menar. Vi ska såklart både spara mig och Basse så att vi kan använda våra förmågor. Nu vet jag ju inte vad Basse har för förmåga, men jag är en av de två powerrollerna med stort P - dvs siare eller väktare. Jag tycker att vi redan är blottade och kommer inte släppa vilken av dem jag är, oavsett om jag ryker eller inte. Är Basse grön så kommer ju han kunna tala om vad jag var så det finns ingen anledning att låta ulvarna få reda på det. Jag och Basse vet förstås hur vi ska spela och ni andra borde också veta hur ni ska spela - dvs ta bort era röster på mig. Omgående. Kommer både jag och Basse till nästa runda så kan jag outa först eller sist beroende på vad byn tycker. Jag är lika bekväm med båda. När vi är så här få så tjänar vi inte på att hålla på Power-info mer än till R2 iaf, så det finns verkligen 0% anledning att rösta ut mig just nu.
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
45 min sedan jag postade min outning och inte en endaste röständring. Har man lagt en röst har man också ansvar för att plocka bort den när det behövs. Hade inte forumet varit så förbannat buggigt hade jag gjort en röstsammanställning, men det skiter jag i nu.

btw - att ha röster som går över till nästa runda är en fördel för ulvarna, så att rösta unisont är en väldigt bra grej. Alla släpande röster på bybor är extra ulvröster, och om vi inte har några släpande röster så minimerar vi risken att hjälpa ulvarna. Vi kommer liksom alltid att ha fler röster än vad ulvarna har till förfogande om vi bara väljer en kandidat.

Kandidaten kan inte vara något annat än Sigma/Vimes så det är där jag vill se samtliga röster. Om du inte vill rösta på Sigma/Vimes så är det bättre att lägga ned sin röst än att rösta på någon annan eftersom det bara är dåligt för byn med släpande röster.

SÅ - RÖSTA PÅ SIGMA ELLER LÄGG NED ERA RÖSTER OCH GÖR DET GÄRNA NU SÅ ATT INGEN PANIK UTBRYTER.
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Tagga ner Mukwa!

Vi har alltså två blottade powerroller i dig och Basse. Hur fresht är det? Jag diggar ju dig och jag gillar ju inte att hänga powerroller så här i början.

Kan vi inte hänga Z:a då?

Paient Z said:
Alltså den fluffmässiga förklaringen till hur den fungerar. Förutsatt att den inte är alltför uppenbar förstås...
Nu vet ju inte jag men Z snackar om en fluffmässig förklaring till hur förmågan fungerar. Utifrån mitt pm så kan jag inte avläsa nått fluff alls. Jag kan tänka mig att det står: Väktare och sen inget mer. Hela liret känns rätt fattigt på fluff så Z kanske pratar i gojjan?

Jag vet inte hur många inlägg jag har kvar, men känner mig inte så sugen på att rösta ut varken Basse eller Mukwa i och med dessa claims. Skall jag gå på magkänslan så skall jag ju så klart rösta på Vimes som gick ut spelet och visste en jävla massa mer än mig (alltså, det var min känsla). Däremot har Vimes spelat bra.

Att han radiostyr mig med en auto-grön kanske hjälper honom att se bättre ut än vad han är i mina ögon. Jag är ju egentligen inte så sugen på att vara grön över huvud taget och det är ju fullt möjligt att göra en sån rajd som ulv. Det som stör mig där är att Basse använder sig av smutskastning och "tror" att Larsson gett Vimes information och att Vimes gnidit till sig det på nått vis via pm. Det tror jag inte ett skit på så det är ju en sån där grej som jag skulle kunna hänga Basse för.

Aja. Vi röstar blankt hela bunten så får vi se hur det går för den där stackarn som får en extra röst :)

Eller nej. Det är ju dumt. Snubben som får en extra röst finns troligen med utifall det blir 1-1-1 eller liknande då ryker ju kanske den stackarn. Det är ju typiskt bybo förmåga att riskera att åka ut. Troligen kan vi gröna den snubben. Var det Brynte?

Äh. Jag röstar blankt så länge.

Röst: Ingen

Har ett litet sug att gå på magkänsla och ett litet sug att hänga Mukwa/Basse, men lixom. Det är inte bra att hänga powerroller i R1 så det måste finnas en bättre plan.
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Lite kris nu då med Mukwas poweroutning. Jag kan tänka mig att nacka Brunapa/Delta av lågflygerianledningar och allmän slapphet. Eller Zeta/Brynolf för att han, om han är bybo kommer bli en stor belastning för oss med sin förmåga.

Magkänslan säger mig att Delta är mest ulvig dock. SÅ där ligger min röst. Jag kan flytta den om det behövs.

Hursom helst kan jag inte acceptera att vi röstar ut Mukwa den här rundan. (Även om han är helt ute och sladdar när han menar att hans agerande med skådespel och tankar om anonmymiteten inte är rödande).

Btw: Mukwa, jag skrev tidigare att jag alltså inte alls menade att "sia"x2 var utifrån min roll, utan att det som var i inlägget (det första) var utifrån min roll, d.v.s. resonemanget om att alla bybor har förmågor som vi (om vi spelar rätt, alltså samlar rösterna) inte har använding för. Så ska du hävda att jag har sagt att "sia"x2 var utifrån min roll och att det är ett argument du har emot mig så måste du bemöta det.

Så:

Röst: Patient Delta - seså allihop, lyssna på farbror Vimes magkänsla och haka på ett nytt drev en halvtimme innan deadline. Jag vet att ni vill!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
9/10

Patient Epsilon;n1132 said:
Jag hänger ärligt talat inte med alls på vad du menar. Vi ska såklart både spara mig och Basse så att vi kan använda våra förmågor. Nu vet jag ju inte vad Basse har för förmåga, men jag är en av de två powerrollerna med stort P - dvs siare eller väktare. Jag tycker att vi redan är blottade och kommer inte släppa vilken av dem jag är, oavsett om jag ryker eller inte. Är Basse grön så kommer ju han kunna tala om vad jag var så det finns ingen anledning att låta ulvarna få reda på det. Jag och Basse vet förstås hur vi ska spela och ni andra borde också veta hur ni ska spela - dvs ta bort era röster på mig. Omgående. Kommer både jag och Basse till nästa runda så kan jag outa först eller sist beroende på vad byn tycker. Jag är lika bekväm med båda. När vi är så här få så tjänar vi inte på att hålla på Power-info mer än till R2 iaf, så det finns verkligen 0% anledning att rösta ut mig just nu.

Det jag skrev förutsatte så klart att du är ulv, och att det således finns en till powerroll. Det vore ju knappast första gången en ulv med snaran runt halsen börjar vifta med Powerrolls-plakat och kasta dynga runt sig. Min "plan" var alltså att det bästa sättet att sänka dig inte vore att Basse skulle avslöja vilken powerroll han hade, utan att den andra powerrollen skulle vinka och säga "här är jag". Dock har det ju inte dykt upp någon sådan försmädligt nog, och i så fall känns det ju lite sådär att hänga dig. Jag har dessvärre inga bättre alternativ.Men OM någon slöfock som Xyas nu skulle komma in lite sent och läsa det här och råka vara powerroll så tycker jag absolut att han ska gå ut med det. Det där att en andra powerroll inte dykt upp än kan bero på att han inte läst ikapp eller att han gjort det men tycker min idé var apkass och inte tänker komma fram. Att låta bli att hänga någon är knappast ett alternativ. Så... tja...

KK said:
Snubben som får en extra röst finns troligen med utifall det blir 1-1-1 eller liknande då ryker ju kanske den stackarn. Det är ju typiskt bybo förmåga att riskera att åka ut. Troligen kan vi gröna den snubben. Var det Brynte?
Det var jag, ja. Men jag vet inte hur pass dödsdömd jag egentligen är, som Vimes vill få det till. Kolla, om vi hänger en bybo nu blir vi fyra bybor mot två ulvar. Samlar vi våra röster har vi fyra röster mot tre. Men det räcker dock med att en bybo är dum eller frånvarande (eller att ulvarna har nån mysko förmåga) så kan ulvarna vinna redan runda 2. Men så länge byn inte yvar sig alltför mycket så borde min förmåga inte spela någon större roll. Vi kommer ju nämligen förlora oavsett om vi inte plockar en ulv de två första rundorna.

KK said:
Nu vet ju inte jag men Z snackar om en fluffmässig förklaring till hur förmågan fungerar. Utifrån mitt pm så kan jag inte avläsa nått fluff alls. Jag kan tänka mig att det står: Väktare och sen inget mer. Hela liret känns rätt fattigt på fluff så Z kanske pratar i gojjan?
Jag är tämligen säker på att Vimes kan verifiera detta. Min förmåga har ett namn (inbillningssjuk) som rent fluffmässigt förklarar förmågan. Det har jag för övrigt smulat med min fina Martin Svensson-avatar (stolpskottet är hypokondriker). Att hänga mig är dumt eftersom jag är ganska grönförklarad, men om man nu känner att min förmåga hotar byn på ett sätt som jag inte tänkt på så kör hårt!


Mukwa said:
SÅ - RÖSTA PÅ SIGMA ELLER LÄGG NED ERA RÖSTER OCH GÖR DET GÄRNA NU SÅ ATT INGEN PANIK UTBRYTER.
Haha! Well, panik verkar det finnas plenty redan.


RÖSTLÄGE:
Sigma 2 (Delta, Epsilon)
Epsilon 2 (Zeta, Beta)
Delta 1 (Sigma)


Så här kan vi ju inte ha det. Tja, jag har inga alternativ. Ska se om jag kan hitta nåt. Men om vi har en powerroll kvar så ska han kliva fram!
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
7/10

Jahapp, förmåga nummer 4, och en stor en.

Röstläget nu:

Epsilon har 2 röster (Patient Zeta och Patient Beta)
Sigma har 2 röster (Patient Epsilon och Patient Delta)
Delta har 1 röst (Patient Sigma)
Patient Gamma och Patient Omikron röstar på Ingen
Alpha har inte röstat


Outade med förmåga/inte förmåga i ordning (alltså inte hintar utan direkta claims):

Har förmåga: Sigma-Vimes - 17 February 2014, 10.56
Har förmåga: Omikron-Basenanji - 17 February 2014, 20.51
Har inte förmåga: Beta-Empiricus - 17 February 2014, 23.22
Har inte förmåga: Delta-Trasapa - 18 February 2014, 00.32
Har förmåga: Zeta-Brynolf - 18 February 2014, 14.12
Har förmåga: Epsilon-Mukwa - 18 February 2014, 19.43

Hälften av oss har alltså claimat förmågor, 2 har inte förmågor och 2 har inte uttalat sig. Det är kanske inte bra att hänga powerroller i runda 1, men det ger oss 4 kvar att fokusera på om vi skall rösta på någon som inte har claimat en powerroll: Alpha, Beta, Delta och Gamma.


Sorry, men som jag ser läget just nu tänker jag ändå fortsätta rösta på Epsilon trots att Mukwa outat en stor förmåga.

Sigma-Vimes förmåga kan vara antingen byboförmåga eller ulvförmåga, men han var den förste att gå ut med att han har en förmåga innan någon annan gjorde det.

Så antingen är Vimes

1: Ulv och har verkligen gamblat med att det borde finnas flera förmågor i spel eller haft info om det.

2: Bybo och talar sanning.

Jag tror på det senare med tanke på den tidiga outningen, Epsilon-Mukwas hårda fokus på att få ut Sigma-Vimes känns därför rödare tillsammans med den sena poweroutningen även om han claimar en "power med stort P". Spontant känns det som ett försök till att rädda sig själv en runda och hoppas på att plantera många röster nog på Sigma-Vimes för att kunna överleva nästa runda också.
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Jag har ett inlägg kvar så varför inte.

Farbror Vimes drar igång ett sendrev mot Trasan. Det är lockande, men att samla en massa röster hejvilt åt alla håll lär inte gynna oss om vi bommar den här rundan. Jag står kvar på ingen röst så länge så får vi se om jag skall in och talla på slutet. Sunkar vi ur i den här rundan kommer det finnas en drös med spelare med några röster på sig i nästa och det gynnar ju ulvarna så klart.

Varför räddar inte Vimes sig själv genom att hänga Mukwa?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tänkte stoppa, men ser att forumklockan går efter. Vi kör på forumets klocka istället.
 
Top