Nekromanti Varginfluensan - runda 1

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Än en gång har världen drabbats av en farlig influensa, mer potent än sina föregångare fågelinfluensan och svininfluensan. Vaccin produceras för fullt, men det verkar inte som om att det kommer räcka till alla. Om alla bara håller sig lugna och undviker upplopp så kommer allt nog att ordna sig. Vi vill ju inte ha en lynchmobb på halsen...


Hej och välkommen till spelet 'Varginfluensan'. Detta är det första spelet på det nya forumet, och därför lite av en testrun.


Specialregel är att röster ligger kvar på spelare genom hela spelet. Får du till exempel två röster i runda 1 och två röster i runda 2 så börjar du runda 3 med fyra röster.

Vi kör även med anonyma roller. Istället för era vanliga forumnamn så har ni blivit tilldelade namn av mig. Dessa har slumpats ut och innehåller alltså inga ledtrådar.

Det är inläggstak på tio poster per runda. Det ges två varningar under spelet, sedan diskning.


Spelare:
Patient Alpha
Patient Beta
Patient Delta
Patient Epsilon
Patient Gamma
Patient Omikron
Patient Sigma
Patient Zeta


Första rundan avslutas onsdag kl.22.

(Andra rundan håller på i tre dagar, resterande i två).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Okej, nu jävlar! Till att börja med måste vi klargöra något som förmodligen är självklart, men ändå: Det är bara slutröster som sparas från en runda till en annan, eller hur? Om vi nu förutsätter det (eller egentligen oavsett), så är den här regeln betydligt mer fördelaktig för ulvarna än för byn. Det innebär att vi knappast har med fler än två ulvar att göra. Slappa slutröster utan motiveringar får inte förekomma! Det här med anonymiteten är ju mest en kul grej, men även det lär juligg till ulvarnas fördel en smula. Å andra sidan kan de inte mörda traditionellt starka spelare av gammal vana. Vi ska nog inte vara rädda för att avslöja våra riktiga identiteter om det känns som att det behövs.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Patient Zeta;n604 said:
Till att börja med måste vi klargöra något som förmodligen är självklart, men ändå: Det är bara slutröster som sparas från en runda till en annan, eller hur?
Korrekt, bara slutrösterna sparas.

Och ett till regelförtydligande: Vid lika så är det den med äldsta rösten från pågående runda som åker ut.
(Exempel: Om spelare A och B har tio röster var på sig vid slutet av runda 5 så åker den ut som blev röstad på först under runda 5)
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Då var det dags igen! Kul. Eftersom vi kör med släpande röster är det den givna saken att böjra diskutera. Jag har dels några funderingar, och dels några starka åsikter. Here goes:

1. Vilka är vinstvillkoren? Eftersom det totala antalet möjliga röster efter runda ett (och i synnerhet i slutruntorna) skiljer sig från antalet deltagare kan vi potentiellt hamna i en situation där ulvarna är lika många eller fler än byborna, men ändå inte kan vinna spelet i den rundan. Det här behöver ett SL-klargörande.

2. Implikationerna av röstsystemet: Om jag ska sia tror jag (trots ovanstående punkt) att röstsystemet enbart skadar byn. Detta beror på: det är livsfarligt för oss att låta röster släpa. Släpande röster flyttar fram ulvarnas matchboll, eller vad man ska säga. I en situation där vi är 3 bybor och 2 ulvar och en bybo ligger med två eller fler röster på sig har ulvarna redan vunnit. Ulvarnas informationsövertag blir dubbelt så användbart när röster ligger kvar. Därför förutsätter jag att vi kommer att samla rösterna till ett alternativ inför varje deadline. Detta kommer i sin tur att innebära att vi har mycket svårare att analysera röstningen. Så fördel ulvarna alltså.

3. Jag tar det igen: alla som inte lägger sin röst på det vinnande alternativet vid deadline är säkerhetsrisker för byn.

4. Anonymiteten: är en kul grej. Men jag tror inte vi är ett dugg hjälpta av den. Om ingen har starka argument emot föreslår jag att vi lyfter på kjolarna och visar vad vi har att komma med.

5. Nytt forum: det som detta kommer att innebära är lägre aktivitet. Det blir s.a.s. e längre sträcka hit. På grund av det måste vi shake things upp lite, och vad är inte bättre än att vi kör på lite outningssnack?

6. Jag tror att alla (bybor) har en förmåga. Jag siar vidare att de tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt). Men jag har inte sett era förmågor och jag kan ha fel. Jag skulle vilja höra alla säga något om vad de tror om förmågorna. Så föreslår jag att vi drevar för outningar sen.

Over and out. 1 av 10.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, Omikron med. Mycket jobb dock som krockar lite med spelstarten. Får blir mer i morgon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
2/10

Svårt upplägg känns det som. Inläggstak och släpande röster gör det lite knepigare än vanligt.

Mina tankar this far:

Vi har ett traditionellt fluff-lätt spel, inte minst eftersom LJS tidigare gått ut med att det här spelets feature är de släpande rösterna och inget annat. Jag gissar på två ulvar. Jag avvaktar med spekulationer kring vilka ev roller/förmågor vi kan ha med i spel.

Däremot torde det vara självklart att anonymiteten är bra för byn eftersom det skyddar starka bybor från att bli identifierade fort. En Recca elller KK kan hålla sig gömd. Ulvarna vinner förstås på att veta vem som är vem.

Så:

Varför vill Sigma OCH Zeta "lyfta på kjolarna"?

Sigma skrev dessutom (min fetstil):

Om jag ska sia tror jag (trots ovanstående punkt) att röstsystemet enbart skadar byn.
…och…

Jag siar vidare att de tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt).
---

Det ser ut som att Sigma brödsmular en siarroll? Plus att han har en hyggligt stark idé om att alla bybor har förmågor. Ett sätt att locka fram snack om förmågor?

Sigma och Zeta får gärna utveckla sig kring anonymiteten och det där om att alla bybor har förmågor.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ännu ett regelförtydligande:

Poster som enbart innehåller röster räknas inte mot inläggstaket. En röst skall skrivas på detta sätt:

Röst: Namn
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Ok, Omikron (Mukwa?). Det här är alltså vad du bidragit med:

1. Gissar på två ulvar. En no brainer. Vidare "bidrar" du med att referera vad Larsson skrivit om spelupplägget tidigare och berätta att du avvaktar (att avvakta är betydligt ulvigare än att vägra eller att tokouta, btw) med att säga något om din förmåga.

2. Tror ulvarna tjänar mer på att identifiera starka bybor (på gamla meriter alltså) än vad vi i byn tjänar på att kunna metaspela (att jämföra folks spel mot tidigare spel har alltid varit ett extremt potent vapen för byn). Det här är helt uppåt väggarna. Vi är byn, vårt arbete är att analysera allt som händer i tråden, att kunna använda tidigare spel och förhandskunskap om olika spelare när vi analyserar är extremt användbart. Anonymitet är ett gömme för ulvar, givetvis.

3. Spekulera i och lyfta fram en eventuell siar-smula från mig. Varför gör du det om du är bybo? Dessutom ber du mig, som redan har snackat om förmågorna, att utveckla mig ytterligare. Hur smart är det om jag smulat siare, tycker du? Du frågar vidare varför jag vill prata om förmågor. Det står i mitt förra inlägg: det nya forumet kommer leda till lägre aktivitet, detta är något dåligt och vi behöver få fart på spelet.

4. Inte resonera alls kring vad spelupplägget innebär för oss. Jag har uttalat mig för att vi måste samla rösterna kring deadline och inte släpa, eftersom det kommer ge ulvarna, med deras informationsövertag, stora möjligheter att avgöra spelet tidigare än normalt. Du uttalar dig inte alls kring detta. Varför inte?


Så, mitt första move är givet:

Röst: Patient Omikron

Jag vill att du resonerar kring förmågorna, berättar hur du tycker att vi ska hantera spelupplägget, tar en funderare kring anonymiteten, förklarar dig angående punkt 3 ovan och berättar vad du heter när du inte heter "Patient Omikron".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
3/10

Sigma, jag antar att du inte riktigt hängde med på vad jag skrev alternativt är ulv och blir förskräckt av att jag ställer frågor till dig.

Det är inte alls en "no brainer" att ta ställning till att det är två ulvar i spel. Hur kan du veta att det är så självklart förrresten? Vet du tex också att de är ett traditionellt flufflätt spel? Hur får du i så fall ihop det med att alla bybor har förmågor?

På annan plats i mitt inlägg argumenterar jag dessutom för att vi spelar ett traditionellt spel med lite fluff. Dina frågor är alltså redan besvarade. Om man läser mitt inlägg lite mer noggrant än vad du har gjort ser man hur jag tar ställning ganska klart för flera saker. Läs mitt inlägg en gång till tack.

Det där om att jämföra folks spel i det här spelet med tidigare spel väger i mina ögon oerhört lätt jämfört med det skydd anonymiteten innebär – och det är mycket intressant att din och Zetas reaktion är att vi borde tala om för varandra vilka vi är.
Det är också att ta ställning. Men för vad?

Så länge vi är anonyma och ulvarna förhoppningsvis inte kan räkna ut vem som är vem blir de tvungna att gissa när de väljer vem som ska falla offer för nattmord. Är inte det en fördel för byn?

Byborna är ju redan anonyma för varandra i den meningen att vi inte vet vem som är vem, så anonymiteten är ju knappast ett hinder för en bybo. Vad vinner vi bybor på att veta att en viss roll spelas av en viss forumit?

Angående siar-smulan så får jag intrycket att du är ulv som vill få bybor att reagera. Jag ser framför mig hur ulvlaget har tänkt så här: "Haha, vi smular att en av oss är siare så kanske vi får fram vem som är den riktiga siaren eller så får vi åtminstone reaktioner som vi kan ha nytta av!". Just av den anledningen tycker jag att vi i det här spelet ska ligga lågt om ev. förmågor.

Det jag ville veta var hur du tänkte när du skrev så där. Det känns (om vi ska prata meta-spel) helt overkligt att någon av oss erfarna varulvsspelare skriver så där av en ren slump i sitt första inlägg. Inte minst om det är viktigt för ulvarna att snabbt ta reda på om det finns en och i så fall vem som är siare.

Nå, vad säger ni andra? Hur uppfattar ni Sigmas första post?

Och ja, du är förstås mitt förstaval just nu. jag tycker att ditt svar känns framstressat. Din och Zetas uppmaning att vi ska avslöja vilka vi är är inte bra för byn. Och så den där idén om att alla bybor har förmågor. Det kanske är så, men det känns knappast byboigt att lägga fram det sådär.

Röst: Patient Sigma
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
1/10

Beta checkar in. Mina tankar från vad jag har läst hittills:

1: Spelupplägget med släpande röster och anonymitet:
Spelet skapades av Larsson för att han ville köra med släpande röster enligt vad han skrev i anmälningstråden.
Anonymiteten är något som dök upp senare i och med att det blev en möjlighet tack vare nya forumet.
Så spelupplägget kretsar väl mer kring röstmekaniken än kring anonymiteten, rent gissningsvis.

Jag har inget emot att lyfta på kjolarna i sinom tid, däremot tycker jag att vi väntar ett tag med det tills alla har uttalat sig, finns det anledningar att vara hemliga så måste de såklart ut innan vi skjuter oss själva i foten. Så om vi avslöjar vilka vi är så borde vi göra det tidigast i slutet av rundan, helst i nästa eller framåt.



2: Förmågor eller inte:
Sigma har öppnat förmågeburken i och med sitt snack om förmågor och sitt ordval "sia" flera gånger och sedan hoppat på Omikron när hen tagit upp just det.
Jag tänker inte peta på förmågorna ännu, men att eventuella förmågor skulle vara kopplad till spelmekaniken med släpande röster känns ganska logiskt. Skulle Larsson skapa ett spel med det här röstupplägget utan att knyta förmågor till röster?
Om nån sitter på nån förmåga så skall hen såklart inte komma ut och bekräfta eller dementera om såhär är fallet.

Vilket leder mig till

3: Röstning:
Om eventuella förmågor inte är kopplade till röstning så håller jag med Sigma om att vi bör samla alla röster på ett alternativ i slutet av rundan, blir det jämt mellan två alternativ så är det väldigt troligt att B-alternativet kan ryka kommande runda om inte byn aktivt arbetar bort från det.

Om eventuella förmågor är kopplade till röstning så är det såklart inte information som borde komma ut första rundan utan tidigast runda två när folk röstat och rört sig så det kan analyseras.



Skall vi rota i något nu i början så tycker jag röstmekaniken/spelupplägget primärt, men jag tycker inte ännu att vi skall gå in och gräva i förmågor. ÄR de kopplade till röster och det kommer fram så riskerar vi ju att det blir mer spritt röstande och att det finns mer landminor inför framtida rundor att kliva på. I tidigare spel så har det ofta blivit dödligt jämt mellan två eller flera alternativ. Det kommer bli ännu mer sådant i detta spel, jag tycker INTE att vi skall direkt i runda ett göra det ännu mer komplicerat genom att gå in på hur eventuella förmågor funkar, det tror jag skulle vara direkt dåligt för byn.

Min röst då:
Trots att Sigma har sagt en del smarta saker så reagerar jag på att hen först för sig med ordvalet "sia" flera gånger, och sedan hoppar på Omikron när hen reagerar på det. Jag får känslan av att Sigma lägger ut en krok och aggressivt går på Omikron i detta fallet eftersom hen var den som högg först. Av Zeta, Omikron och Sigma som varit aktiva hittills så känner jag mig mer osäker på Sigma än Omikron.

Sigma, jag kan inte tro att du inte var väl medveten om att folk skulle hugga på följande mening:
Patient Sigma;n608 said:
6. Jag tror att alla (bybor) har en förmåga. Jag siar vidare att de tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt). Men jag har inte sett era förmågor och jag kan ha fel. Jag skulle vilja höra alla säga något om vad de tror om förmågorna. Så föreslår jag att vi drevar för outningar sen.
Din reaktion när Omikron sedan hugger på den känns väldigt överspelad, försöker du bara höja tempot eller tidigt plantera en konflikt?

Röst: Patient Sigma


(Nu ser jag att Omikron skrivit ännu ett inlägg under tiden jag skrev detta. Omikrons senaste inlägg påverkar inte ovanstående)
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Pls...

Patient Omikron;n684 said:
Det är inte alls en "no brainer" att ta ställning till att det är två ulvar i spel. Hur kan du veta att det är så självklart förrresten? Vet du tex också att de är ett traditionellt flufflätt spel? Hur får du i så fall ihop det med att alla bybor har förmågor?

På annan plats i mitt inlägg argumenterar jag dessutom för att vi spelar ett traditionellt spel med lite fluff. Dina frågor är alltså redan besvarade. Om man läser mitt inlägg lite mer noggrant än vad du har gjort ser man hur jag tar ställning ganska klart för flera saker. Läs mitt inlägg en gång till tack.
Vi är åtta spelare. En fjärdedel av åtta är två, senast jag kollade. Både en ulv och tre ulvar verkar extremt far off, "två ulvar" ska vara ett typexempel på en no brainer. Sedan är det förstås inte ulvigt i sig att sparka in de öppna dörrarna. Problemet var alltså att du i ditt förra inlägg inte bidrog med något annat än dåliga resonemang (om anonymiteten), ointressanta tankar (som de två ulvarna) och direkt scumma grejer (som att plocka upp min eventuella siarsmula). Detta, plus att du inte diskuterar spelupplägget med släpande röster som rimligtvis borde vara det viktigaste att diskutera hur vi ska förhålla oss till gör att jag röstar på dig.

Problemet med din "argumentation" om fluff (som jag inte alls frågat om, jag har diskuterat förmågor (vilket förstås beror på att det inte finns något "fluff" att diskutera, duh)) är att du inte utgår från din egen roll utan från vad Larsson skrivit tidigare. Detta är "sejfigt", du säger inget om dig själv utan baserar ditt resonemang helt på information alla redan har.

Vill man vara välvilligt (och lite välvillig ska man vara även i varulvsspel) kan man tolka dig som att du antyder att du inte har någon förmåga. Men då måste jag anta att du sätter likhetstecken mellan "fluff" och "förmåga" och det är inte alls säkert. Hur ska vi ha det?
Jag har en förmåga (om detta inte var uppenbart ännu). Har du en förmåga?

Sen såg jag det här:

Patient Omikron;n684 said:
Och så den där idén om att alla bybor har förmågor. Det kanske är så, men det känns knappast byboigt att lägga fram.
Som borde innebära att du har en förmåga. Hur ska du ha det? Är det ett traditionellt lir (inget fluff och inga förmågor utöver siare och väktare brukar det innebära) eller har alla förmågor? Utveckla, bitte.

Och förresten: "det känns knappast bybpoigt". Vad innebär det? Kan du förklara varför det inte gör det? Man kan inte bara slänga ur sig grejer utan att argumentera för dem. På vilket sätt är det obyboigt att skriva att man tror att alla bybor har förmågor? Pretty please, berätta.

Patient Omikron;n684 said:
Det där om att jämföra folks spel i det här spelet med tidigare spel väger i mina ögon oerhört lätt jämfört med det skydd anonymiteten innebär – och det är mycket intressant att din och Zetas reaktion är att vi borde tala om för varandra vilka vi är.
Det är också att ta ställning. Men för vad?

Så länge vi är anonyma och ulvarna förhoppningsvis inte kan räkna ut vem som är vem blir de tvungna att gissa när de väljer vem som ska falla offer för nattmord. Är inte det en fördel för byn?

Byborna är ju redan anonyma för varandra i den meningen att vi inte vet vem som är vem, så anonymiteten är ju knappast ett hinder för en bybo. Vad vinner vi bybor på att veta att en viss roll spelas av en viss forumit?
Alltså tyvärr, men det här resonemanget är jättedåligt.

Det ulvarna vinner på att veta vem som är vem är alltså att de kan mörda folk på gamla meriter? Istället för att mörda de som spelar bra i det här spelet då? Vilket, öh, storslam för ulvarna det vore om vi outade våra riktiga namn...

Det vi tjänar på att veta vem som är vem (och det här har jag skrivit ovan, men jag kan vara mer utförlig nu) är att vi kan metaspela och använda en extremt stor erfarenhetsbank från massvis av tidigare spel när vi analyserar vad som händer i tråden. Hur många gånger har inte ulvar fallit på att de "inte spelat som de brukar"? Hur många gånger som helst. Jag har åkt dit på det, jag har satt dit andra på det.

Det vi gör när vi spelar varulvsspel är att analysera, analysera, analysera det som händer i tråden. Det är så vi vinner. Och att ulvarna eventuellt får lite lättare att bestämma vem de sak nattmörda (lättare men inte nödvändigtvis bättre val) känns i sammanhanget som en extremt liten bonus i jämförelse med den nackdel det skulle vara för oss att inte kunna använda all den kunskap vi ackumulerat om olika spelare när vi analyserar.

För spelare med tydlig bybostil måste det vara så skönt att få vara anonyma om de blivit ulvar. Att skådespela sig själv, som man gör när man är ulv, är bland det svåraste med hela ulvjobbet. Att hålla på anonymiteten är att underlätta för ulvarna.

Dessutom, om det finns en väktare med i spel, kommer ju denne, likt ulvarnas nattmördande, ha lättare att välja vem som ska skyddas om vi är öppna med namnen.

Så. Det finns inget vettigt argument för att fortsätta vara anonym.

Jag är Vimes.


Patient Omikron;n684 said:
Angående siar-smulan så får jag intrycket att du är ulv som vill få bybor att reagera. Jag ser framför mig hur ulvlaget har tänkt så här: "Haha, vi smular att en av oss är siare så kanske vi får fram vem som är den riktiga siaren eller så får vi åtminstone reaktioner som vi kan ha nytta av!". Just av den anledningen tycker jag att vi i det här spelet ska ligga lågt om ev. förmågor.

Det jag ville veta var hur du tänkte när du skrev så där. Det känns (om vi ska prata meta-spel) helt overkligt att någon av oss erfarna varulvsspelare skriver så där av en ren slump i sitt första inlägg. Inte minst om det är viktigt för ulvarna att snabbt ta reda på om det finns en och i så fall vem som är siare.
Visst. Om ulvarna (som är två) vill offra den ene för att få fram siaren så verkar det ju som ett möjligt scenario. Om jag skulle vara ulv och försöka skaka fram siaren skulle jag alltså antyda att jag själv var siaren, få den riktige siaren att outa sig och sedan bli utröstad den här rundan eller nästa? Ja. Det verkar ju troligt.

Sen. "Inte minst om det är viktigt för ulvarna att snabbt ta reda på om det finns en och i så fall vem som är siare." varifrån kommer det här? Varför skulle det vara extra viktigt för ulvarna att få reda på vem som är siare (så viktigt att de är beredda att offra den ene av två)? Du hävdar ju att det är här ett traditionellt lir, varför skulle ulvarna då göra något så offensivt?

---

Du har fortfarande inte diskuterat de släpande rösternas implikation för spelet.

Du ska berätta om du har en förmåga eller inte.

Du ska utveckla dig kring förmågor och fluff i allmänhet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
4/10

Vill man vara välvilligt (och lite välvillig ska man vara även i varulvsspel) kan man tolka dig som att du antyder att du inte har någon förmåga. Men då måste jag anta att du sätter likhetstecken mellan "fluff" och "förmåga" och det är inte alls säkert. Hur ska vi ha det?
Ja, jag sätter likhetstecken mellan fluff och förmåg(-a, -or) eftersom ett fluff-lätt spel i mina ögon är mindre sannolikt att ha många (även om de är betydelselösa) förmågor. Det implicerar att ditt outande är rätt anmärkningsvärt. Nu kan det ju förstås vara så ändå, trots att LJS i försnacket har skvallrat om att det inte blir mycket fluff.

Vimes, du som så gärna outar information, kan inte du gå ut med hela din förmåga eftersom den ändå verkar vara betydelselös? Då kanske jag bättre förstår hur det här spelet ser ut? Och så kan andra bybor med liknande förmågor stärka ditt case.

I övrigt vill jag inte prata mer om min eventuella förmåga och är också övertygad om att byn inte behöver veta mer om detta. Jag tycker att det är riskabelt att outa förmåga eftersom det gör jobbet lättare för ulvarna att hitta eventuella powerroller.

Och förresten: "det känns knappast bybpoigt". Vad innebär det? Kan du förklara varför det inte gör det? Man kan inte bara slänga ur sig grejer utan att argumentera för dem. På vilket sätt är det obyboigt att skriva att man tror att alla bybor har förmågor? Pretty please, berätta.
Till att börja med så känns det inte byboigt att outa så där friskt i en inledning av spelet. Sedan så fattar jag inte hur du - utifrån din roll - kan tro att alla bybor har en (egentligen betydelselös) roll. Hur är rollerna i så fall konstruerade? På vilket sätt framgår det i din roll att andra bybor också har sådana förmågor som du har? Och om det ändå är så, varför ge den informationen till ulvarna så billigt?

Det ulvarna vinner på att veta vem som är vem är alltså att de kan mörda folk på gamla meriter? Istället för att mörda de som spelar bra i det här spelet då?
Alltså, det här blir lite fjantigt va? Jag menar ju att det finns en stark korrelation mellan "gamla meriter" och "spela bra i det här spelet". Nu har du tex gjort det väldigt lätt för ulvarna att pricka dig, vilket jag tycker är tråkigt och onödigt eftersom du är en bra spelare. Jag tror också att vi skiljer oss, du vill jämföra det här spelet med gamla spel och jag vill "börja om från scratch". Det senare innebär att viss analys inte går att göra, men att annan analys blir möjlig plus att ulvarna inte på förhand kan veta vem de tar ut. I mina ögon är det en bra strategi för byn.

---

Men okej, du kan ha rätt: vi har ett spel där byborna har fått egentligen betydelselösa förmågor. Det ska bli spännande att se hur de andra byborna reagerar på det här utspelet.

---

Just det, de släpande rösterna. Jag har inte varit så väldigt inne på dem, men utgår från att det är jättedåligt för byn om vi har spridda röster. Jag tycker att det du skrev var klokt och min inställning till släp-featuren är densamma som din. I övrigt lägger jag inte så stor vikt vid dem eftersom jag mest ser det som en cool feature LJS ville testa.

Tillsvidare vill jag att du Vimes svarar på det här. I övrigt hoppas jag på att byn diskuterar Vimes outningar utan att släppa ifrån sig känslig information som gör det lättare för ulvarna att identifiera spelupplägg och powerroller.

Vimes: Hur är din roll konstruerad? Vad är din förmåga? På vilket sätt framgår det i din roll att andra bybor också har sådana förmågor som du har?
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Mukwa/Patient Omikron;n707 said:
Vimes, du som så gärna outar information, kan inte du gå ut med hela din förmåga eftersom den ändå verkar vara betydelselös? Då kanske jag bättre förstår hur det här spelet ser ut? Och så kan andra bybor med liknande förmågor stärka ditt case.
Jag outar min förmåga om det finns många röster på mig, np.

Men, jag outar inte min förmåga hux flux. Anledningarna till det är enkla:

Jag vill att fler än du och jag för allmänna resonemang om förmågorna (allmänna resonemang som är grundade i det egna PM:et alltså) innan jag outar något. Outar jag min förmåga hjälper jag antagligen ulvarna att ljuga, så enda anledningen för mig att outa är att köpa mig loss från ett drev. Problemet just nu är att det i princip bara är du och jag som sagt något allmänt om förmågorna. Jag vill att fler spelare ska resonera kring förmågorna innan vi börjar få fullfjädrade outningar. Detta känns som en ganska basic strategi, tycker du inte? Det vi vill är ju att få ulvar att säga motsägelsefulla saker och snärja sig själva.

Jag önskar fortfarande att du berättar om du har en förmåga eller inte. Som jag visat ovan kan man tolka dig åt båda hållen. Och i ditt senaste inlägg verkar du antyda att du inte har en förmåga i början ("ett fluff-lätt spel i mina ögon är mindre sannolikt att ha många (även om de är betydelselösa) förmågor") för att sedan antyda att du har en förmåga ("du kan ha rätt: vi har ett spel där byborna har fått egentligen betydelselösa förmågor") Har du en förmåga? Säg inte mer än så. Men jag vill att du, på grund av tidigare otydlighet, visar var du står. Har du förmåga eller inte?

Jag har inte hävdat att byborna har betydelselösa förmågor. Jag skrev att jag inte tror att de hjälper oss så mycket, förutsatt att vi i övrigt spelar rätt.

Byn får gärna diskutera mig, men med tanke på aktiviteten så föreslår jag att byn även diskuterar annat. Bland annat att alla resonerar kring förmågor. Detta gäller även Beta (Brynolf?) som inte säger något alls om sin roll.

Det här spelet riskerar bli en fjös (=segt, odynamiskt och ulvkontrollerat) på grund av fyra saker:
1. Nytt forum. Det är "längre väg" hit.
2. Anonymitet. Mindre att analysera.
3. Vi måste samla rösterna vid deadline.
4. Ingen fluffinfo att diskutera (nej, förmågor är inte fluff) och göra Empi-analyser av.

Vi behöver skaka om det här för att det ska bli något av det. Därför: förmågor är the best att diskutera.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
2/10

Jag har inte sagt att vi nödvändigtvis ska "lyfta på kjolarna", men jag lutar åt att det det rent taktiskt är det bästa att göra trots allt. Det som främst talar emot det är att det vore kul att lira anonymt. Men som sagt, att ulvarna inte kan slentrianmörda kändisar vägs ju med råge upp av att vi inte kan jämföra profilers spel med tidigare bedrifter. Men å tredje sidan så känns det rätt enkelt att avgöra vem som är vem ändå. Så för min del kan vi gott fortsätta köra anonymt ett tag bara för att det är kul, tills det verkligen känns som att det behövs. Man vet ju inte heller, Larsson kan mycket väl ha slängt in nåt hokuspokus i sista sekunden som gör det farligt att avslöja sig. Det är till och med smått troligt. Han är en kreativ typ och fattar så klart att det tarvas motivation att inte bara mass-outa identitet.

Vimes "siar-smulande" kan man tolka hur som helst. Utom just att det är en siarjakt. Med bara två ulvar i spel vore det apdumt att offra 50% av laget för att hitta en powerroll. Däremot har det ju visat sig röra upp reaktioner, och det kan både vara en bybotaktik för att fiska fram Lukas-överreaktioner från ulvarna eller en ulvtaktik för att göra detsamma från byborna för att sedan angripa dem på samma grunder. Eller bara en firestarter för diskussion. Inget jag tolkar som vare sig det ena eller det andra.

Förmågor tror jag det finns gott om.

Omikron är hur som helst den patient som kommer ut från det här som rödast. Han tar i princip mina halvdana argument från mitt första inlägg och skruvar upp volymen på dem för att kunna käfta med Sigma.

Röst: Omikron
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
5/10

Okej, nu när Zeta ger visst stöd åt Vimes/Sigmas outning vill jag tillägga att:

Det kanske framstår för vanliga, vaniljiga bybor som att alla (borde) ha förmågor.

Men jag kan säga att det är något med speldesignen som gör det farligt för byn att hålla på och claima förmågor. Jag skulle hellre se att vi pratade om något annat.

Min roll innehåller ingenting alls som pekar på att uttalandet "Alla bybor har förmågor!" skulle stämma. Tvärtom innehåller min roll endast information om mig.

Nu vill jag invänta de andras deltagande, men tillsvidare hoppas jag på att ni andra tar min varning på allvar.

Röst: Ingen
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
2/10

Lite snabbspån från min roll och mitt tänk då.
Jag har egentligen inte någon direkt avvikande tanke om fördelarna och nackdelarna med anonymiteten.

Nackdelar med att vara anonym:
Vet man vem som är vem kan man jämföra mot tidigare spel lättare, ulvar måste "spela sig själv" istället för att gömma sig bakom anonymiteten.


Fördelar med att vara anomym:
Ulvar kan inte plocka erkänt bra spelare lika lätt baserat på namn.

Om vi framöver outar namn när alla skrivit en del är det lättare att jämföra hur man skrivit före och efter man outat sig.

(Det är lite spännande med ett anonymt spel)



Att släppa på anonymiteten och avslöja vem man är känns egentligen som det har mer vinst än förlust med sig om inte det finns något Larsson lagt in som balanserar upp det så ulvarna har nån fördel med att folk avslöjar sig utöver att de vet vilka som är vilka.

Ändå så sitter jag gärna och håller på mig själv ett tag till, vi är 3 av 8 som är inne och skriver och jag vill se mer av fler för eller emot namedropping. Som jag skrev däruppe tidigare i dag, outning av namn senare i rundan när alla är igång tror jag ger oss mer mot ulvarna än om vi gör det direkt nu.

Förmågor och sånt:
Siare och väktare och det ena med det tredje, vem man använder eventuella siarkrafter eller annat på bör ju vara de som avviker mot sin normal, och där är ju det bra att veta vem som är vem.


Att ha eller inte ha en förmåga verkar vara den heta snackisen just nu, och skall jag resonera från min roll om förmågorna så kan jag iallafall säga att jag INTE tror att alla vi har förmågor. Och på grund av sättet som Omikron vill ha fram detaljer om Sigmas förmåga och rollkonstruktion så byter jag faktiskt röst:

Röst: Omikron

Sigma känns så aggressivt framåt med sin roll, det känns inte speciellt ulvigt enligt mig. Speciellt så här tidigt när det fortfarande bara är 3 som har skrivit något.
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Jag Patient Gamma tror: Att ulvar med lätthet kan flyga in under radarn och skylla på "nytt forum". Lite det som Vimes är inne på med att det är en högre tröskel att ta sig hit men det är ju skitsnack. Det kan vara en ulv. Varför inte?? Vi har med en influensa att göra så det är väl inte så långsökt att fundera i banor som möjliggör en ulv som smittar. Anonymitet kan användas som ett vapen för byn. En ulv vill veta så mycket som möjligt och att ge en ulv gratis information är strategiskt dumt. Varför agerar du så Vimes? Ditt första inlägg speglar Vimes väldigt bra och du gör ingen hemlighet av att du är Vimes. Du vill att alla skall lyfta på kjolen. Du överväger inga fördelar för byn att ha anonyma roller? Varför tänker du inte ur bybo perspektiv? Jag har koll på vinstvillkoren. Varför har du frågor om dessa Vimes? Vad är det som är oklart. Kan du fördjupa dig lite i det? Varför skall vi prata om förmågor Vimes? Du är väldigt öppen i ditt första inlägg. Jag får en känsla av att du vet mer än mig eller så spelar du på att veta en massa och ta tag i byn från start. Följer vi dig och röstar unisont kommer det ge ulvarna ett bra läge att bara haka på och det för att inte lägga extra röster på någon annan inför runda 2. Det är ju perfekt för ulvarna att bara glida med i det här upplägget. Nä. Nu röstar vi järnet och motiverar oss därefter. De som åberopar att "min röst på Vimes var för många andra röstade där och jag ville inte rösta på Patient Gamma så hen börjar med en röst i runda 2" är ulvar.
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Patient Gamma;n800 said:
Det kan vara en ulv. Varför inte?? Vi har med en influensa att göra så det är väl inte så långsökt att fundera i banor som möjliggör en ulv som smittar.
Ait. Men givet att Larsson skrivit tidigare att det, förutom de släpande rösterna, kommer vara ett tämligen konventionellt spel talar emot det. Dessutom var Larssons förra spel ett spel med "smittoupplägg". Jag håller det för mycket osannolikt att det skulle vara något sådant i farten här.

Patient Gamma;n800 said:
Anonymitet kan användas som ett vapen för byn. En ulv vill veta så mycket som möjligt och att ge en ulv gratis information är strategiskt dumt. Varför agerar du så Vimes? Ditt första inlägg speglar Vimes väldigt bra och du gör ingen hemlighet av att du är Vimes. Du vill att alla skall lyfta på kjolen. Du överväger inga fördelar för byn att ha anonyma roller?
Jag kollar på listan med vilka som faktiskt är med i spel (våra "riktiga" namn) och konstaterar att alla är läskunniga. Jag tycker att jag har presenterat mina argument för varför anonymitet är dåligt på ett klart och tydligt sätt. Vad i argumentationen är det du inte förstår?

Patient Gamma;n800 said:
Varför tänker du inte ur bybo perspektiv? Jag har koll på vinstvillkoren. Varför har du frågor om dessa Vimes? Vad är det som är oklart. Kan du fördjupa dig lite i det?
Mmh. Mina vinstvillkor står i min roll. De är dock helt konventionella. Dock är det ju så att ulvarna vanligtvis vinner när de är fler eller lika många som byborna, men i det här spelet finns det, på grund av de släpande rösterna, skäl till att det inte behöver fungera så. Larsson har inte skrivit något om ulvarnas vinstvillkor i startinlägget. Vet du vad ulvarna har för vinstvillkor?

Patient Gamma;n800 said:
Varför skall vi prata om förmågor Vimes? Du är väldigt öppen i ditt första inlägg. Jag får en känsla av att du vet mer än mig eller så spelar du på att veta en massa och ta tag i byn från start. Följer vi dig och röstar unisont kommer det ge ulvarna ett bra läge att bara haka på och det för att inte lägga extra röster på någon annan inför runda 2. Det är ju perfekt för ulvarna att bara glida med i det här upplägget. Nä. Nu röstar vi järnet och motiverar oss därefter. De som åberopar att "min röst på Vimes var för många andra röstade där och jag ville inte rösta på Patient Gamma så hen börjar med en röst i runda 2" är ulvar.
Ja. Eller vad är det du frågar om? Ja, upplägget med släpande röster gynnar ulvarna. Jag konstaterade det redan i mitt första inlägg.

Jag vill att vi ska prata förmågor för att få fart på spelet och för att det inte finns något annat att outa. Jag vill ha prat into outningar och förhoppningsvis ulvlögner som avslöjas.

Nå. Det suger att behöva skriva samma saker i flera inlägg så läs gärna det jag skrivit innan innan du pepprar mig med fler frågor.

Tjing!
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Hoppar in sent utan att ha läst tråden ordentligt.


Här:
LJSL said:
Anmälda:
1. Konrad
2. Vimes
3. Empiricus
4. Trasapa
5. Mukwa
6. Basse
7. Brynolf
8. Xyas
=
LJSL said:
Spelare:
Patient Alpha
Patient Beta
Patient Delta
Patient Epsilon
Patient Gamma
Patient Omikron
Patient Sigma
Patient Zeta
Nu vet vi vilka vi har att göra med men inte vem som är vem. Jag kan åtminstone säga att listan inte går att direktöversätta, men kanske kan det finnas ett mönster i det.

2 ulvar på 8 pers låter rimligt, men i ett spel om influensavirus så kanske vi ska öppna upp för att det börjar med en ulv som kan smitta en person åt gången med ett vinstkrav att de vinner om alla i spel är smittade.

Smittoperspektivet måste uteslutas så fort som möjligt, så om någon har information om att det inte rör sig om det, eller att det är det vi har att spela mot så behöver det komma ut nu direkt.

Anonymiteten - Vimes har redan outat att han är Sigma och tycker att vi ska släppa på anonymiteten. Jag är nog också för det. Det är knappast bra för byn att vi är anonyma.

Det lilla jag har läst så tycker jag att Omikron har gått ut hätskt och jag delar Sigmas tanke om anonymitet, även om jag inte kommer släppa vem jag är än. Så där får min röst ligga så länge.

Röst: Patient Omikron
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Tack Sigma, jag skall läsa igenom dina inlägg lite mer och återkommer om det dyker upp något. Jag kan fortsätta snacka lite allmänt om hur du snackar rätt mycket om ett konventionellt lir där det är orimligt att Larsson trixat med saker som smittoulv när han har släpande röster i upplägget. I ditt konventionella lir är det däremot mer rimligt att anta att alla har förmågor? I samma upplägg så tror du att Larsson köpte Konrads anonymitetsupplägg rakt av utan att göra nått av det förutom en kul grej som mest gynnar ulvarna. Det lirar lite fel i mina ögon men det är inget jag behöver fördjupa mig i just nu. Min plan är att fortsätta vara anonym och om någon vill spekulera i vem jag egentligen är får de väl göra det. Jag ser ingen vinst i att outa det hela för byns del och om Larsson byggt in nått gällande anonymiteten så tror jag mer på att hålla det anonymt och hoppas att det gynnar byn. Larsson har trots allt gått in för det hela genom att tilldela oss namn och kollat av med Spider hur vi lämpligt skall gå tillväga för att få till det anonymt i spelet. Sen så ser jag ingen riktig vinning i att byn skall luska i vem som är vem. Det kan ju vara så att ulvarna får välja sitt offer för nattmord men måste också pricka rätt på forumet för att lyckas med det. Designmässigt vore det snyggt. Då rullar vi vidare och pratar lite förmågor: Utifrån min roll så tolkar jag att INTE alla har förmågor. Nu har Epsilon hoppat in i spel också ser jag. Att det finns ett mönster i vem som är vem kan vi utesluta i och med att Larsson lottat namn till forumit. Att börja spelet med "jag har inte läst tråden riktigt men jag måste verkligen skriva av mig lite" känns ju i mina ögon rätt onödigt. Har vi bråttom någonstans eller?
 
Top