Nekromanti Varginfluensan - runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, jag är tydligen i ropet som den hetaste kandidaten till hängning. Inte bra, eftersom jag har en av powerrollerna. Ja, jag kanske borde ha mer is i magen men tempot i det här liret går mig på nerverna och ansvaret som följer med min roll plus inläggstaket gör att det känns som nödvändigt att gå ut med info så snart som möjligt. Jag är inte säker men mitt paranoida sinnelag säger mig att Vimes/Sigma har valt en ultraoffensiv strategi, där han dessutom smular att han är siare för att skapa förvirring senare. Kommer ni ihåg det där liret där både Hastfer och Recca var halv-millers? Jag tror att det är sån förvirring Vimes försöker odla. Jag tycker att det är askonstigt att han går ut med påståendet att alla bybor ska ha en förmåga. Det mejkar verkligen ingen sense, mer än att det provocerar fram reaktioner från byn som är bra att ha för ulvarna. Vimes/Sigma: kan inte du förklara vad i din roll som får dig att tro att alla bybor har förmågor?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
3/10

Gamma said:
Det kan vara en ulv. Varför inte?? Vi har med en influensa att göra så det är väl inte så långsökt att fundera i banor som möjliggör en ulv som smittar.

Sigma said:
Ait. Men givet att Larsson skrivit tidigare att det, förutom de släpande rösterna, kommer vara ett tämligen konventionellt spel talar emot det. Dessutom var Larssons förra spel ett spel med "smittoupplägg". Jag håller det för mycket osannolikt att det skulle vara något sådant i farten här.
Håller med Sigma här. I mina ögon representeras smittan av de kumulativa rösterna, och inte av att ulvarna ynglar av sig.

Epsilon said:
Smittoperspektivet måste uteslutas så fort som möjligt, så om någon har information om att det inte rör sig om det, eller att det är det vi har att spela mot så behöver det komma ut nu direkt.
Jo, för all del. OM det mot förmodan finns indikationer på att ulvarna förökar sig, så fram med det, ni som har.

Omikron said:
jag har en av powerrollerna
Jaså du? Då ska vi naturligtvis inte hänga dig. Men samtidigt är det väldigt safe att hävda "powerroll", eftersom det är svårare för oss att sätta dit ulv-dig på det jämfört med om du varit mer specifik. Så här tidigt ska du så klart inte säga mer, men om du fortfarande är misstänkt när det är dags för nästa powerroll att outas så tycker jag vi starkt ska överväga att låta dig outa först.


Röst: Beta

Ok, du tror inte alla har förmågor. Tror du det är standard-upplägg med bara väktare/siare eller något mer komplicerat?

(Hm... jag får inte flera nivåer av citat att funka. Ska det vara så eller gör jag fel?)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
3/10
Urk, meckigt att citera flera nivåer.

Patient Omikron;n819 said:
Okej, jag är tydligen i ropet som den hetaste kandidaten till hängning. Inte bra, eftersom jag har en av powerrollerna.
Patient Zeta;n827 said:
Jaså du? Då ska vi naturligtvis inte hänga dig. Men samtidigt är det väldigt safe att hävda "powerroll", eftersom det är svårare för oss att sätta dit ulv-dig på det jämfört med om du varit mer specifik. Så här tidigt ska du så klart inte säga mer, men om du fortfarande är misstänkt när det är dags för nästa powerroll att outas så tycker jag vi starkt ska överväga att låta dig outa först.

Röst: Beta

Ok, du tror inte alla har förmågor. Tror du det är standard-upplägg med bara väktare/siare eller något mer komplicerat?

(Hm... jag får inte flera nivåer av citat att funka. Ska det vara så eller gör jag fel?)
Nu är jag ju fortfarande emot alltför friskt grävande i förmågorna och hur de funkar utifall att de har någon funktion kopplad till rösterna som är till nackdel för oss. Jag tror inte att alla har förmågor för att jag inte själv har en förmåga.

Men fine, de enda som outat att de definitivt HAR förmågor är Sigma och Omikron.

Alternativen jag ser är
1: De talar sanning båda två - Då har vi antingen ett standardupplägg eller så finns det mer än två förmågor. Men det förklarar misstanken mellan de två utifall de har olika åsikter om hur en förmågeroll skall användas.

2: Någon av dem ljuger - Då har Sigma talat/hintat mer om sin roll tidigt och känns därför som mer trovärdig. Men som Omikron säger kan det vara en strategi för att sprida förvirring. Jag har just nu inte känsla för ifall någon av dem är mer trolig än den andre då bägge beter sig väldigt självsäkert

3: Bägge ljuger - Då är de ulvar som vet att det antingen inte finns powerroller eller att det finns fler än standard och därför känner att det är safe att gömma sig som powerroll.


Oavsett vad så tror jag just nu att det snarare är ett standardspel än med något speciellt kring förmågorna kopplat till rösterna. Fortfarande, om någon sitter på info om att förmågorna är kopplade till rösterna så skall denne såklart inte avslöja det.

Just nu väger jag mer för alternativ 1, kanske 2. Jag kan inte tro att de är Ulvar bägge två.
Och eftersom jag röstat bägge två och de därefter outat förmåga så tänker jag inte låta min röst ligga på någon av dem just nu.


Röst: Patient Epsilon
Epsilon, du kommer in sent med ursäkten att du inte läst innan, och din post hittills känns väldigt lätt och luftig, något som enkelt kan skrivas ihop utan att behöva gräva djupt eller ställa frågor. Eftersom frågan om standardförmågor eller någon specialversion ligger uppe, vad tror du?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
[7/10]


Patient Sigma inledde spelet friskt med att säga följande:

Jag tror att alla (bybor) har en förmåga. Jag siar vidare att de tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt). Men jag har inte sett era förmågor och jag kan ha fel. Jag skulle vilja höra alla säga något om vad de tror om förmågorna. Så föreslår jag att vi drevar för outningar sen.
Efter att spelets första dag är avklarad kan vi konstatera följande:

Patient Alpha - har ej deltagit ännu
Patient Beta - vill inte spekulera, tror inte att vi alla har förmågor, gissar på att vi har ett standardspel
Patient Delta - har ej deltagit ännu
Patient Epsilon - har postat men inte skrivit om förmågor
Patient Gamma - har postat men inte skrivit om förmågor
Patient Omikron – inget i Omikrons roll pekar mot att alla har förmågor, har powerroll, har förmåga
Patient Sigma - tror att alla bybor har förmågor, har en förmåga
Patient Zeta - tror att det finns gott om förmågor

Vi kan konstatera att alla inte har yttrat sig och att det råder olika uppfattningar kring utsagan "alla bybor har en förmåga".

Det som sticker ut är att vissa av oss tror att det finns gott om förmågor medan andra tror motsatsen. Det skulle kunna vara så att att patient Sigma verkligen är siare och dessutom vet att byn har massa förmågor. I så fall skiljer sig Sigmas powerroll från min, för min roll är enkelt uppbyggd:

Den består av i huvudsak två stycken, där det första konstaterar att jag är bybo. Det andra stycket säger att jag har förmåga "powerrollsförmåga" och beskriver hur den fungerar i spel. Det handlar inte om många meningar och jag skulle beskriva min förmåga som oerhört traditionell utan några som helst utmärkande drag.

Därefter: ingenting.

Så då har vi följande alternativ:

a) Sigma är siare och har brödsmulat sin powerroll. Han har dessutom information om att byborna har alldagliga förmågor utan större betydelse för spel. Powerrollerna är då väldigt olikt skrivna och vi kan ha två siare/två väktare/två någonting i spel.

b) Sigma är inte siare, men bybo. Brödsmulorna är inga brödsmulor utan bara Sigmas obetänksamhet, en märklig slump. Om det stämmer att Sigma =Vimes känns det här i mina ögon mindre troligt. Sigma är bybo med alldaglig förmåga, uttryckt i hans rollbeskrivning så att han har anledning att tro att alla bybor har sådana förmågor. Patient Zeta ger visst stöd för detta samtidigt som andra patienter uttrycker tveksamhet kring detta.

c) Sigma är ulv som fiskar efter förmågor. Han vet ingenting egentligen, men drar en fräckis för att få folk att reagera så att ulvarna har bättre chans att identifiera vem som är siare/väktare och skaffa ulvlägret viktig information om spelupplägget.


Av de här alternativen uppfattar jag c) och som mest troligt. Därför måste vi få ut mer information av Sigma. Jag skulle vilja att Patient Sigma ger svar på följande:

1) Vad förklarar att du antar att alla bybor har förmågor? (Hur ser din roll ut, hur ser förmågorna ut etc)?

2) Utveckla hur du tänkte när du skrev det här:
Jag siar vidare att de [förmågorna] tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt).
Jag föreslår att vi alla hjälps åt att pumpa Sigma på det här. Jag misstänker nämligen att Patient Sigma djärvt har startat spelet genom att få byn att spekulera kring förmågor för att ulvarna ska kunna identifiera vilka som är siare/väktare och dessutom få information om spelupplägget. Om Sigma=Vimes är det inte otroligt att det är så, inte minst om man inser hur slugt Vimes laddar sitt första inlägg med ammunition för att avslöja vilka deltagare som har specialförmågor. Inlägget är så finurligt skrivet att det är omöjligt att inte svara på och samtidigt ge någon sorts information till ulvarna.

Dessutom är en bärande WIFOM-logik med i bilden: att genomföra en så djärv plan är förstås otänkbar med bara två ulvar. Kanske är det därför den är så bra? Vem skulle kunna tro att ulvarna törs vara så djärva?

Så kom igen byn! Vi behöver sätta gemensam press på Sigma nu! Han har tidigre vägrat svara på mina frågor (ulvigt!) med hänvisning till att han inväntar röster. Vi måste alltså med röster pressa Sigma att ge oss information.


Röst: Sigma
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Patient Omikron;n842 said:
[7/10]


Patient Sigma inledde spelet friskt med att säga följande:



Efter att spelets första dag är avklarad kan vi konstatera följande:

Patient Alpha - har ej deltagit ännu
Patient Beta - vill inte spekulera, tror inte att vi alla har förmågor, gissar på att vi har ett standardspel
Patient Delta - har ej deltagit ännu
Patient Epsilon - har postat men inte skrivit om förmågor
Patient Gamma - har postat men inte skrivit om förmågor
Patient Omikron – inget i Omikrons roll pekar mot att alla har förmågor, har powerroll, har förmåga
Patient Sigma - tror att alla bybor har förmågor, har en förmåga
Patient Zeta - tror att det finns gott om förmågor

Vi kan konstatera att alla inte har yttrat sig och att det råder olika uppfattningar kring utsagan "alla bybor har en förmåga".

Det som sticker ut är att vissa av oss tror att det finns gott om förmågor medan andra tror motsatsen. Det skulle kunna vara så att att patient Sigma verkligen är siare och dessutom vet att byn har massa förmågor. I så fall skiljer sig Sigmas powerroll från min, för min roll är enkelt uppbyggd:

Den består av i huvudsak två stycken, där det första konstaterar att jag är bybo. Det andra stycket säger att jag har förmåga "powerrollsförmåga" och beskriver hur den fungerar i spel. Det handlar inte om många meningar och jag skulle beskriva min förmåga som oerhört traditionell utan några som helst utmärkande drag.

Därefter: ingenting.

Så då har vi följande alternativ:

a) Sigma är siare och har brödsmulat sin powerroll. Han har dessutom information om att byborna har alldagliga förmågor utan större betydelse för spel. Powerrollerna är då väldigt olikt skrivna och vi kan ha två siare/två väktare/två någonting i spel.

b) Sigma är inte siare, men bybo. Brödsmulorna är inga brödsmulor utan bara Sigmas obetänksamhet, en märklig slump. Om det stämmer att Sigma =Vimes känns det här i mina ögon mindre troligt. Sigma är bybo med alldaglig förmåga, uttryckt i hans rollbeskrivning så att han har anledning att tro att alla bybor har sådana förmågor. Patient Zeta ger visst stöd för detta samtidigt som andra patienter uttrycker tveksamhet kring detta.

c) Sigma är ulv som fiskar efter förmågor. Han vet ingenting egentligen, men drar en fräckis för att få folk att reagera så att ulvarna har bättre chans att identifiera vem som är siare/väktare och skaffa ulvlägret viktig information om spelupplägget.


Av de här alternativen uppfattar jag c) och som mest troligt. Därför måste vi få ut mer information av Sigma. Jag skulle vilja att Patient Sigma ger svar på följande:

1) Vad förklarar att du antar att alla bybor har förmågor? (Hur ser din roll ut, hur ser förmågorna ut etc)?

2) Utveckla hur du tänkte när du skrev det här:


Jag föreslår att vi alla hjälps åt att pumpa Sigma på det här. Jag misstänker nämligen att Patient Sigma djärvt har startat spelet genom att få byn att spekulera kring förmågor för att ulvarna ska kunna identifiera vilka som är siare/väktare och dessutom få information om spelupplägget. Om Sigma=Vimes är det inte otroligt att det är så, inte minst om man inser hur slugt Vimes laddar sitt första inlägg med ammunition för att avslöja vilka deltagare som har specialförmågor. Inlägget är så finurligt skrivet att det är omöjligt att inte svara på och samtidigt ge någon sorts information till ulvarna.

Dessutom är en bärande WIFOM-logik med i bilden: att genomföra en så djärv plan är förstås otänkbar med bara två ulvar. Kanske är det därför den är så bra? Vem skulle kunna tro att ulvarna törs vara så djärva?

Så kom igen byn! Vi behöver sätta gemensam press på Sigma nu! Han har tidigre vägrat svara på mina frågor (ulvigt!) med hänvisning till att han inväntar röster. Vi måste alltså med röster pressa Sigma att ge oss information.


Röst: Sigma
Patient Gamma - har postat men inte skrivit om förmågor

Patient Gamma har ordagrant skrivit: " Då rullar vi vidare och pratar lite förmågor: Utifrån min roll så tolkar jag att INTE alla har förmågor."

Din genomgång av Vimes i övrigt gillar jag.

Röst: Patient Sigma

Vimes första inlägg är genomtänkt i avseendet att han vill visa att han verkligen är Vimes. Det finns inte en tanke bakom anonymiteten som Larsson implementerat i spelet. En mer naturlig Vimes-bybo-reaktion borde rimligen vara att fundera över det hela och luska i det hela innan kjolarna lyfts upp. Nu är Vimes redan från start väldigt säker på att anonymiteten är en fördel för ulvarna och att det mest är nått som stör byn. Hur kan han vara så säker på det? Jag är inte alls säker på det och vill som en god bybo försöka använda mig av anonymiteten till något bra för jag har ingen aning om hur Larsson konstruerat spelet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
4/10

Mycket snack om förmågor nu. Vi ska naturligtvis inte avslöja för mycket så powerrollerna blir alltför sårbara. Jag har ett förslag: Om det börjar kännas dags att outa, kan man gå ut med namnet på förmågan. Alltså den fluffmässiga förklaringen till hur den fungerar. Förutsatt att den inte är alltför uppenbar förstås...

Alfa och delta måste in i spel!
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Nu har mina inlägg ätits upp hundrafemtio gånger... Autosparandet verkar ha hängt sig vid en version jag skrev för en halvtimme sedan... Jag har god lust att hoppa av just nu alltså. Inläggstak plus buggigt forum lirar jäääääääääääävligt dåligt med mitt tålamod. Det får bli som det blir det här inlägget:

Vi börjar med anonymitetsfrågan:

Jag har hitintills identifierat två argument för fortsatt anonymitet. Båda argumenten bygger på ulvskräck, att kastade kjolar skulle hjälpa ulvarna mer än oss.

Såhär skriver Gamma:
Patient Gamma;n863 said:
Det finns inte en tanke bakom anonymiteten som Larsson implementerat i spelet. En mer naturlig Vimes-bybo-reaktion borde rimligen vara att fundera över det hela och luska i det hela innan kjolarna lyfts upp. Nu är Vimes redan från start väldigt säker på att anonymiteten är en fördel för ulvarna och att det mest är nått som stör byn. Hur kan han vara så säker på det? Jag är inte alls säker på det och vill som en god bybo försöka använda mig av anonymiteten till något bra för jag har ingen aning om hur Larsson konstruerat spelet.
1. Gammas argument är alltså att anonymiteten kan ha spelmässig betydelse. Till exempel (mitt exempel) att ulvarna vet att "Basenanji är väktare".

2. Tidigare har Omikron lyft fram argumentet att om vi fortsätter vara anonyma kommer ulvarna inte kunna pricka traditionellt starka bybor med sina nattmord.

---

1.
Angående att anonymiteten ska ha spelmässig betydelse så tror jag vi kan kasta den teorin åt skogen. Såhär skrev Larsson i anmälningstråden efter att anonymiteten spikats:
SL said:
Jag tänker inte göra det straffbart om man avslöjar vem man är, och jag tänker inte heller lägga in förmågor (för tex ulvarna) där de får fördel av att lista ut vem som är vem. Jag tänker att det nämligen kan vara något som hämmar folks spel: "Nej, jag skall nog inte skriva så glatt och trevligt som jag brukar, då listar varulvarna ut vem jag är."

Men om folk skulle tycka att just det var intressant så kan man köra ett nytt spel i framtiden där vi gör fejkkonton och råkar illa ut om man listor ut vem som är vem. Kanske ett spel med spiontema... *ögonen börjar gnistra av roliga spelmöjligheter*

Nä, jag får lugna mig lite. Poängen med Varginfluensan är att testa släpande röster, med anonymitet som en rolig bonus. Ett fullfjädrat anonymspel - med knasiga förmågor och konsekvenser - får vara ett framtida projekt. (min fetstil)
Så, kan vi lägga idén om att anonymiteten är inbakad i Larssons spelupplägg åt sidan nu? (Om någon har ett "tänk om..."-scenario så uppmanar jag er att tänka om.)

2.
?Att ulvarna kan pricka traditionellt starka bybor tycker jag är ett extremt litet problem. Om det ens är ett problem. Jag menar att jag är fine med att ulvar skjuter bybor på gamla meriter istället för på hur de spelar i det här spelet. Omikron påpekar visserligen att det finns en korrelation mellan "gamla meriter och att vara duktig i det här spelet. Det har han (ni som skriver hon/han/hen, så anonymt är inte spelet, alla deltagare är mig veterligen hannar) rätt i.

Saken är bara den att korrelationen mellan "de som spelar bra i det här spelet" och "de som spelar bra i det här spelet" är oändligt mycket starkare.

Så, jag anser att båda argumenten kan avfärdas. I synnerhet om vi beaktar vilka argument det finns för att släppa på anonymiteten.

---

?Jag har sett vissa mumla om att de "vill se vad byn kan göra med anonymiteten". Vad de menar med det har jag ingen aning om (en vild gissning är att de själva inte vet heller). Men tills någon presenterat en jäkligt smart tanke om hur anonymiteten kan gynna byn anser jag att följande (helt självklara) grejer gäller:

1. Utan anonymitet måste ulvarna börja "skådespela sig själva". Detta är i vanliga spel en mycket stor och jobbig del av att vara ulv. Anonymiteten gör spelet betydligt mer lätthanterligt för ulvarna.
2. Utan anonymitet har vi tillgång till den enorma erfarenhetsbank som de tidigare spelen utgör.
3. Vi har i nästan varje tidigare spel lyckats sätta dit ulvar på att de spelar "fel" utifrån vår förkunskap om hur de "ska" spela. Detta är ett extremt potent vapen och det känns helt barockt att inte vilja använda det.

Vidare.

Jag, personligen, tycker att det är jättekul med anonymitet. Jag önskar att det var en del av spelet (att det var så som Gamma spekulerar i ovan), för det vore fett kul att sitta och gissa och spekulera i vem som var vem. Och kanske framför allt vore det roligt att se om någon kunde gissa vem man själv var. Hihi.

Men nu är det inte så. Och det här är ett spel. Som jag, i varje fall, spelar för att vinna. Det är kul och gulligt med anonymitet. Men det hjäler oss inte ett skit. Jag, personligen, blir extremt frustrerad av att ni helt i onödan och till byns nackdel, sitter och tjuvhåller på era riktiga namn utan någon ordentlig anledning. Det enda som händer är att ni gör det svårare för oss. Och det är inte "kul", utan frustrerande.

Och dessutom: jag har spelat massor av spel med er. Jag tycker mig ha en ganska bra koll på hur ni spelar. Men det är rätt svårt här. Jag frågar: var är Basse och KK? Båda dessa herrar har en extremt tydlig stil när de skriver. Men jag kan inte se dem bland de som skrivit. Förhoppningsvis beror det på att de inte är i spel. Men i värsta fall sitter de och mörkar sin egen stil för att inte bli igenkända. Och gör de det om de är bybor är det fan katastrof. Det gäller för resten er övriga också.


Patient Gamma är grön och vinstvillkoren

Okej, Gamma spelar inte speciellt bra, men är grön.

I mitt första inlägg frågade jag om vinstvillkoren. Eftersom rösterna släpar är det inte nödvändigtvis över bara för att ulvarna är lika många eller fler än byborna. Gamma missförstod kanske vad jag menade och skrev att han själv hade fått vinsvillkoren och undrade om jag inte fått det?

Bybornas vinstvillkor står ju i våra roller. Det jag frågade om var ulvarnas vinstvillkor, men Gammas påepekande grönar honom å det grövsta:

hade Gamma varit ulv (oavsett om han hade vinstvillkor i sin roll eller inte) hade han aldrig vågat chansa på att byborna har vinstvillkor i sina roller. No way. Den enda rimliga slutsatsen av hans fråga till mig är att han vet att byborna har sina vinstvillkor i sina roller. Ergo är han grön.

---

Angående vinstvillkoren så frågade jag Larsson vad som gällde med ulvarnas vinstvillkor och fick svaret att de är som vanligt. Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Även om det är en situation där, givet de släpande rösterna, byborna skulle vinna om man spelade ut de återstående rundorna.


Min roll och Patient Omikron

Omikron frågar:
Omikron said:
1) Vad förklarar att du antar att alla bybor har förmågor? (Hur ser din roll ut, hur ser förmågorna ut etc)?
Omikron said:
2) Utveckla hur du tänkte när du skrev det här:
Jag siar vidare att de [förmågorna] tyvärr inte hjälper oss så mycket (om vi spelar rätt i övrigt).

Det är egentligen samma fråga. Eller, det blir samma svar. Men vi tar det från början:

jag är inte speciellt mycket för att brödsmula. Inte sådana här "jag siar vidare"-brödsmulor i varje fall. Jag förordar istället att man ska resonera utifrån sin roll vilket jag brukar tjata om. Det är värt så mycket mer än brödsmulor.

Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, jag är inte siare. "jag siar vidare" var inte en smula.

Varför skrev jag så då? Jo, jag brukar inte vara speciellt försiktig när jag skriver. I mitt första inlägg kom det sig så att jag "siade" två gånger, det var bara uttryck för att jag gjorde kvalificerade gissningar. Jag såg det dock innan jag postade mitt inlägg och övervägde förstås att ta bort det för att det kunde uppfattas som smulor. Jag valde att låt det vara kvar av följande anledningar:
1. Skulle jag bli nattmördad för det så skulle jag räddat siaren en runda.
2. Den sista jag trodde skulle uppmärksamma det var den riktiga siaren eftersom det vore extremt oförsiktigt av honom att plocka upp det i onödan.
3. De som däremot skulle plocka upp det var, tänkte jag, ulvar eller skjutglada bybor.
4. Jag är cool nog att hantera press, och att låta den här "smulan" vara kvar är ett sätt att generera innehåll, vilket är jätteviktigt i början av spelet.

---

Jag är alltså inte siare. Min förmåga handlar fluffmässigt om mitt immunförsvar och är spelmekantiskt kopplad till rösterna de släpande rösterna: varje natt blir jag av med en röst som ligger på mig. Jag tycker det är en ganska trallig förmåga. I synnerhet som det naturliga spelet borde vara att inte låta några röster släpa. Just därför tänkte jag att alla elelr de flesta nog har den här typen av förmågor. Som inte hjälper oss så länge vi inte börjar lalla med att låta rösterna släpa (vilket vi INTE ska göra).

Att jag gissade att alla hade förmågor berodde på att jag tyckte min förmåga i princip var vanilla, och att jag hade svårt att se någon anledning till att inte dela ut liknande förmågor till alla. Dessutom har Larsson i anmälningstråden skrivit såhär:

SL said:
[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]Spelet kommer vara flufflöst (utöver att jag tänker mig att de ackumulerande rösterna spelar in på smitto-temat), men kan ha speciella förmågor som relaterar till rösterna.
[/FONT]

[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]Vilket ytterligare fick mig att anta att byborna har förmågor som relateras till rösterna men i övrigt inte spelar så stor roll för spelet, och alltså är ok att gödsla med.[/FONT]

[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]?Nu verkar det dock som att det finns förmågelösa (vem var det?) så jag hade väl fel. Sånt som händer när man "siar" i början av spelet.

---

Sen har Omikron claimat powerroll. Det är väldigt olyckligt. Jag är förstås delskyldig i och med att jag "smulat" siare och fokuserat på förmågorna, men jag tycker det var helt onödigt och överreagerat av Omikron att gå ut med powerroll när han gjorde det. Det fanns ingen anledning att claima powerroll innan ens halva första rundan gått. Så många röster hade han inte på sig. Men gjort är gjort. Det verkar väldigt osannolikt att Omikron är ulv efter det här dock. Eller?

Vi förutsätter att det finns två powerroller i byn. En siare och en väktare. Vi förutsätter att även ulvarna förutsätter detta. Om Omi går ut som ospecificerad powerroll kan han kanske leva en stund på att den ena powerrollen tror att han är den andre. Men hur länge klarar han sig på det? Två rundor? Nä, det verkar fett osannolikt att det är en ulvlögn. Visserligen kan vi ha en Lex Thibault här, där Omi får någon form av panik av ett tidigt drev och tror sig vara i ett hörn där en powerrollclaim är enda utvägen. Men om det är så kommer det ju att uppdagas inom någon runda. Tills vidare finns det ingen anledning att rösta på Omikron alltså.

---

Istället röstar jag på Beta. Det finns inte så mycket att säga där. Och det är just därför jag röstar. Beta har inte tagit skarp ställning till något och röstat vindflöjelaktigt. jag skulle vilja veta vem Beta är och sedan analysera beteendet vidare.


TL;DR
Anonymitet är idiotiskt. Jag är inte siare utan ahr en förmåga som gör att jag blir av med en liggande röst varje runda. Patient Gamma är grön. Patient Omikron bör vara grön och är han inte det kommer det isa sig om någon runda eller två.
[/FONT]
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Patient Sigma;n899 said:
Nu har mina inlägg ätits upp hundrafemtio gånger... Autosparandet verkar ha hängt sig vid en version jag skrev för en halvtimme sedan... Jag har god lust att hoppa av just nu alltså. Inläggstak plus buggigt forum lirar jäääääääääääävligt dåligt med mitt tålamod. Det får bli som det blir det här inlägget:

Vi börjar med anonymitetsfrågan:

Jag har hitintills identifierat två argument för fortsatt anonymitet. Båda argumenten bygger på ulvskräck, att kastade kjolar skulle hjälpa ulvarna mer än oss.

Såhär skriver Gamma:


1. Gammas argument är alltså att anonymiteten kan ha spelmässig betydelse. Till exempel (mitt exempel) att ulvarna vet att "Basenanji är väktare".

2. Tidigare har Omikron lyft fram argumentet att om vi fortsätter vara anonyma kommer ulvarna inte kunna pricka traditionellt starka bybor med sina nattmord.

---

1.
Angående att anonymiteten ska ha spelmässig betydelse så tror jag vi kan kasta den teorin åt skogen. Såhär skrev Larsson i anmälningstråden efter att anonymiteten spikats:


Så, kan vi lägga idén om att anonymiteten är inbakad i Larssons spelupplägg åt sidan nu? (Om någon har ett "tänk om..."-scenario så uppmanar jag er att tänka om.)

2.
?Att ulvarna kan pricka traditionellt starka bybor tycker jag är ett extremt litet problem. Om det ens är ett problem. Jag menar att jag är fine med att ulvar skjuter bybor på gamla meriter istället för på hur de spelar i det här spelet. Omikron påpekar visserligen att det finns en korrelation mellan "gamla meriter och att vara duktig i det här spelet. Det har han (ni som skriver hon/han/hen, så anonymt är inte spelet, alla deltagare är mig veterligen hannar) rätt i.

Saken är bara den att korrelationen mellan "de som spelar bra i det här spelet" och "de som spelar bra i det här spelet" är oändligt mycket starkare.

Så, jag anser att båda argumenten kan avfärdas. I synnerhet om vi beaktar vilka argument det finns för att släppa på anonymiteten.

---

?Jag har sett vissa mumla om att de "vill se vad byn kan göra med anonymiteten". Vad de menar med det har jag ingen aning om (en vild gissning är att de själva inte vet heller). Men tills någon presenterat en jäkligt smart tanke om hur anonymiteten kan gynna byn anser jag att följande (helt självklara) grejer gäller:

1. Utan anonymitet måste ulvarna börja "skådespela sig själva". Detta är i vanliga spel en mycket stor och jobbig del av att vara ulv. Anonymiteten gör spelet betydligt mer lätthanterligt för ulvarna.
2. Utan anonymitet har vi tillgång till den enorma erfarenhetsbank som de tidigare spelen utgör.
3. Vi har i nästan varje tidigare spel lyckats sätta dit ulvar på att de spelar "fel" utifrån vår förkunskap om hur de "ska" spela. Detta är ett extremt potent vapen och det känns helt barockt att inte vilja använda det.

Vidare.

Jag, personligen, tycker att det är jättekul med anonymitet. Jag önskar att det var en del av spelet (att det var så som Gamma spekulerar i ovan), för det vore fett kul att sitta och gissa och spekulera i vem som var vem. Och kanske framför allt vore det roligt att se om någon kunde gissa vem man själv var. Hihi.

Men nu är det inte så. Och det här är ett spel. Som jag, i varje fall, spelar för att vinna. Det är kul och gulligt med anonymitet. Men det hjäler oss inte ett skit. Jag, personligen, blir extremt frustrerad av att ni helt i onödan och till byns nackdel, sitter och tjuvhåller på era riktiga namn utan någon ordentlig anledning. Det enda som händer är att ni gör det svårare för oss. Och det är inte "kul", utan frustrerande.

Och dessutom: jag har spelat massor av spel med er. Jag tycker mig ha en ganska bra koll på hur ni spelar. Men det är rätt svårt här. Jag frågar: var är Basse och KK? Båda dessa herrar har en extremt tydlig stil när de skriver. Men jag kan inte se dem bland de som skrivit. Förhoppningsvis beror det på att de inte är i spel. Men i värsta fall sitter de och mörkar sin egen stil för att inte bli igenkända. Och gör de det om de är bybor är det fan katastrof. Det gäller för resten er övriga också.


Patient Gamma är grön och vinstvillkoren

Okej, Gamma spelar inte speciellt bra, men är grön.

I mitt första inlägg frågade jag om vinstvillkoren. Eftersom rösterna släpar är det inte nödvändigtvis över bara för att ulvarna är lika många eller fler än byborna. Gamma missförstod kanske vad jag menade och skrev att han själv hade fått vinsvillkoren och undrade om jag inte fått det?

Bybornas vinstvillkor står ju i våra roller. Det jag frågade om var ulvarnas vinstvillkor, men Gammas påepekande grönar honom å det grövsta:

hade Gamma varit ulv (oavsett om han hade vinstvillkor i sin roll eller inte) hade han aldrig vågat chansa på att byborna har vinstvillkor i sina roller. No way. Den enda rimliga slutsatsen av hans fråga till mig är att han vet att byborna har sina vinstvillkor i sina roller. Ergo är han grön.

---

Angående vinstvillkoren så frågade jag Larsson vad som gällde med ulvarnas vinstvillkor och fick svaret att de är som vanligt. Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Även om det är en situation där, givet de släpande rösterna, byborna skulle vinna om man spelade ut de återstående rundorna.


Min roll och Patient Omikron

Omikron frågar:


Det är egentligen samma fråga. Eller, det blir samma svar. Men vi tar det från början:

jag är inte speciellt mycket för att brödsmula. Inte sådana här "jag siar vidare"-brödsmulor i varje fall. Jag förordar istället att man ska resonera utifrån sin roll vilket jag brukar tjata om. Det är värt så mycket mer än brödsmulor.

Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, jag är inte siare. "jag siar vidare" var inte en smula.

Varför skrev jag så då? Jo, jag brukar inte vara speciellt försiktig när jag skriver. I mitt första inlägg kom det sig så att jag "siade" två gånger, det var bara uttryck för att jag gjorde kvalificerade gissningar. Jag såg det dock innan jag postade mitt inlägg och övervägde förstås att ta bort det för att det kunde uppfattas som smulor. Jag valde att låt det vara kvar av följande anledningar:
1. Skulle jag bli nattmördad för det så skulle jag räddat siaren en runda.
2. Den sista jag trodde skulle uppmärksamma det var den riktiga siaren eftersom det vore extremt oförsiktigt av honom att plocka upp det i onödan.
3. De som däremot skulle plocka upp det var, tänkte jag, ulvar eller skjutglada bybor.
4. Jag är cool nog att hantera press, och att låta den här "smulan" vara kvar är ett sätt att generera innehåll, vilket är jätteviktigt i början av spelet.

---

Jag är alltså inte siare. Min förmåga handlar fluffmässigt om mitt immunförsvar och är spelmekantiskt kopplad till rösterna de släpande rösterna: varje natt blir jag av med en röst som ligger på mig. Jag tycker det är en ganska trallig förmåga. I synnerhet som det naturliga spelet borde vara att inte låta några röster släpa. Just därför tänkte jag att alla elelr de flesta nog har den här typen av förmågor. Som inte hjälper oss så länge vi inte börjar lalla med att låta rösterna släpa (vilket vi INTE ska göra).

Att jag gissade att alla hade förmågor berodde på att jag tyckte min förmåga i princip var vanilla, och att jag hade svårt att se någon anledning till att inte dela ut liknande förmågor till alla. Dessutom har Larsson i anmälningstråden skrivit såhär:

[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]Vilket ytterligare fick mig att anta att byborna har förmågor som relateras till rösterna men i övrigt inte spelar så stor roll för spelet, och alltså är ok att gödsla med.[/FONT]

[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]?Nu verkar det dock som att det finns förmågelösa (vem var det?) så jag hade väl fel. Sånt som händer när man "siar" i början av spelet.

---

Sen har Omikron claimat powerroll. Det är väldigt olyckligt. Jag är förstås delskyldig i och med att jag "smulat" siare och fokuserat på förmågorna, men jag tycker det var helt onödigt och överreagerat av Omikron att gå ut med powerroll när han gjorde det. Det fanns ingen anledning att claima powerroll innan ens halva första rundan gått. Så många röster hade han inte på sig. Men gjort är gjort. Det verkar väldigt osannolikt att Omikron är ulv efter det här dock. Eller?

Vi förutsätter att det finns två powerroller i byn. En siare och en väktare. Vi förutsätter att även ulvarna förutsätter detta. Om Omi går ut som ospecificerad powerroll kan han kanske leva en stund på att den ena powerrollen tror att han är den andre. Men hur länge klarar han sig på det? Två rundor? Nä, det verkar fett osannolikt att det är en ulvlögn. Visserligen kan vi ha en Lex Thibault här, där Omi får någon form av panik av ett tidigt drev och tror sig vara i ett hörn där en powerrollclaim är enda utvägen. Men om det är så kommer det ju att uppdagas inom någon runda. Tills vidare finns det ingen anledning att rösta på Omikron alltså.

---

Istället röstar jag på Beta. Det finns inte så mycket att säga där. Och det är just därför jag röstar. Beta har inte tagit skarp ställning till något och röstat vindflöjelaktigt. jag skulle vilja veta vem Beta är och sedan analysera beteendet vidare.


TL;DR
Anonymitet är idiotiskt. Jag är inte siare utan ahr en förmåga som gör att jag blir av med en liggande röst varje runda. Patient Gamma är grön. Patient Omikron bör vara grön och är han inte det kommer det isa sig om någon runda eller två.
[/FONT]


Bra inlägg Patient Vimes.

Gamma spelar absolut inte bra och har troligen lagt för mycket fokus på anonymitet. Att ulvarna väljer att nacka en högprofil från tidigare lir tycker jag också känns långsökt och dumt om man är ulv. En ulv fruktar ju bra spelare i nuet och powerroller. I detta nu har vi en bra Vimes och en patient med en powerroll.

Varför är Patient Gamma rätt dålig?
1. Forumet är väldigt kasst anpassat för en iPad.
2. Forumet är inte helt kompatibelt med mig i övrigt heller.
3. En viss tidsbrist har hunnit ifatt mig
4. Invalid server meddelande!
5. Du är inte en Human meddelanden!

Vidare.

Vi har en Omnikrom med en powerroll. Den outningen är ju väldigt onödig och tidig vill jag påstå, skall vi lyssna till Vimes så kan han leva två rundor eller så på det om det är en ulvroll. Det går att spekulera vidare där om vi funderar i banorna på en smittbärande ulv. Då är det väldigt rimligt att hänga fast vid en powerroll i en runda för att överleva och sprida smittan. Är det orimligt?

Att lägga röster på Omni är dock rätt onödigt i det här skedet.

Epsilon och Beta släpper mest väder och luft så här långt så jag är med på ett drev mot Röst: Patient Beta
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
LJSL said:
Vi kör även med anonyma roller. Istället för era vanliga forumnamn så har ni blivit tilldelade namn av mig. Dessa har slumpats ut och innehåller alltså inga ledtrådar.
Ålright. Jag missade tydligen det här i startinlägget. Jag fick för mig att ulvarna kunde hitta grejer om de visste vem som var vem och att det fanns speltekniska anledningar att vara anonym. Isåfall hade det varit viktigt att hålla på anonymiteten.
Så. Med det och det där citatet från anmälningstråden som någon postade tänker jag börja basunera ut lite grejer.
1. Anonymiteten är apkass för byn.
2. Jag är Mukwa.
3. Min förra post författades medvetet för att ingen skulle kunna känna igen mig.
4. Jag har precis fått nytt jobb.
5. Jag är inte van att gå upp 06:45 så jag är väldigt trött typ all vaken tid.
6. Jag har redan försökt komma in på både gamla och nya rollspel.nu från jobbet, men de är spärrade.
7. Jag kommer förmodligen ha låg aktivetet hela spelet.
8. Att avsluta rundor på lördagar borde vara straffbart. Det är om inte annat sjukt otaktiskt eftersom slutminuterna alltid brukar vara viktigast att hänga med i och det är som lägst aktivitet på helgerna, framförallt lördagkvällar.
Med det sagt tänker jag visa er att jag talar sanning genom att inte behöva tänka på hur jag formulerar mig. Ni som vill värna om er anonymitet är per automatik extra ulviga av dessa skäl:
Ni tänker efter innan ni postar och filar på meningsuppbyggnader och ordval. Det här är ulvigt, inte byboigt. Jag håller med den förmodade Vimes till fullo på den här punkten. Det är bara en begränsning för byn och en stor fördel för ulvarna att vi är anonyma. Att bättre spelare skulle räddas från nattmord spelar ju nada roll om de tvingas spela någon annan, dvs spela sämre än vad de annars brukar göra som vore fallet med att vakta sin anonymitet. De spelarna klarar byn sig utan isåfall eftersom de ändå inte kommer vara bra. Framförallt när det gäller de första rundorna som bygger på att få igång spelet och ge oss analysmaterial. Hur bra för byn är KK om du inte får skriva av dig och noja runt som vanligt? Hur bra är Brynolf om han inte får ge oss sina episka analyser i R2? Nä. Nu har jag sagt vad jag ska säga: Alla ska ut med vem de egentligen är på momangen. De som vägrar kommer få kämpa sig ur en onödig rödfärgad uppförsbacke.
Powerroller - Om det här nu är Vimes så är det ju ett riktigt lågvattenmärke från din sida. Du är bättre än att smula siare i första inlägget (Vimes är i princip den bästa smularen av alla, och jag vet att han tycker att smulor är jävligt viktiga, för jag kommer ihåg att han läxade upp Recca efter att hon tyckte att de var meningslösa). Du utsätter byn för helt onödiga risker och det berättar ingenting om din roll. Istället ger det bara byn svårare att bedöma dig nu när du har ljugit och sedan tagit tillbaka det för att du inte kunde löpa linan ut. Det enda som i dagsläget talar emot att du är ulv är att det är så urbota korkat att göra som du har gjort, och jag vill inte tro att Vimes är så dålig. Alltså funderar jag på om det verkligen är Vimes. Vissa drag ser jag, men de typiska Vimes-formuleringarna känns inte jättesvåra att apa efter. Vad som är svårt är att leverera som Vimes kan göra, och Sigma har verkligen inte levererat.
Röst: Sigma
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Mukwa said:
Det enda som i dagsläget talar emot att du är ulv är att det är så urbota korkat att göra som du har gjort, och jag vill inte tro att Vimes är så dålig. Alltså funderar jag på om det verkligen är Vimes. Vissa drag ser jag, men de typiska Vimes-formuleringarna känns inte jättesvåra att apa efter. Vad som är svårt är att leverera som Vimes kan göra, och Sigma har verkligen inte levererat.
Hur genomtänkt är det att fejka att vara Vimes? Jag tycker det är supertydligt att det är Vimes som postat inläggen. Att fejka till sig att vara Vimes måste vara det mest ulviga man kan göra i det här liret för då är ju Vimes den andra ulven som sitter och radiostyr sin minion. Det som du tar upp som dåligt av Vimes är smulningen och den håller jag till viss del med om. Den har ju lockat fram en powerroll alternativt så ger en ulv sken av att ha en powerroll.

Mukwa said:
2. Jag är Mukwa.
3. Min förra post författades medvetet för att ingen skulle kunna känna igen mig.
Jag trodde inte du var Mukwa. Nu när du lägger fram det så här så måste jag ju påpeka att du spelar ulvigt.

Din punkt 3 lirar ju rätt dåligt med "Med det sagt tänker jag visa er att jag talar sanning genom att inte behöva tänka på hur jag formulerar mig. Ni som vill värna om er anonymitet är per automatik extra ulviga av dessa skäl:
Ni tänker efter innan ni postar och filar på meningsuppbyggnader och ordval. Det här är ulvigt, inte byboigt."

Du har ju precis medvetet fulat dig för att inte någon skall veta vem du är. Det är väl en aning ulvigt, det skriver du ju själv nu, men jag förstår dig ändå lixom. Jag själv har haft grova problem att ta mig in i det här spelet för alla autosparfunktioner, invalid person funktioner och mycket på jobbet. Jag hade inte alls koll på metan så när Vimes lade fram det rätt tydligt att Larsson inte haft för avsikt att göra anonymiteten till nått annat än en kul grej.

Nu har jag förlikat mig med tanken att det bara är skit. Det skulle vara kul om Larsson hade trixat till det och Vimes fnukar oss alla genom att gå ut stadigt och påpeka att det är skit och locka fram allas rätta identitet för att sedan ta hem spelet.

Vi rullar på.

Är alfa med i spel ännu? Tror inte det va. Jag röstar just nu på Beta för ett rätt intetsägande och luftigt spel så här långt. Hade forumet funkat mer som jag vill hade jag lyft fram ett citat eller två men jag måste ta mig förbi invalid-person-inställningarna som drabbar mig.

Samlade röster är något vi tjänar på och de som inte har en väl motiverad slutröst när rundan är över är potentiella ulvar.
Jag kan tänka mig att låta någon rösta på de som inte klivit in i spel (alfa? nån mer?) för att bygga ett aktivt drev på dessa inaktiva spelare till runda 2 och på så vis få ut svar snabbare. Det brinner nog till om man startar upp runda 2 med en röst och byggs det vidare är det ju läge att spilla bönorna. På så vis tror jag till viss del att byn kan styra. Får vi bra svar av de med 1 extra röst i upptakten av R2 kan vi lägga tryck på andra spelare.
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Röst: Patient Omikron


Jag läste igenom Patient Beta igen och det är inte så luftigt. Jag hade troligen blandat ihop Beta med vissa delar av Epsilon och kanse Zäta som luftade lite i ett av sina få inlägg. Det är rätt svårt att spela mot en massa spelare utan avatar och med liknande namn. Mycket flyter ihop.

Vimes har ju svarat upp väldigt bra och du Omikron har ju varit rätt drivande i frågan mot honom. Du har även outat en powerroll som är enkelt uppbyggd. Kan du snacka lite om hur du ser på Vimes inlägg och hans förmåga som inte har med siande att göra? I och med din outning kommer du ligga i zonen för nattmord så att hålla på snacket en runda tjänar vi inget på utifall skit händer.
Patient Epsilon said:
Gamma/KK said:
Hur genomtänkt är det att fejka att vara Vimes?
Inte det minsta.
Gamma/KK said:
Jag trodde inte du var Mukwa. Nu när du lägger fram det så här så måste jag ju påpeka att du spelar ulvigt.
Då läser du vad du vill se.

Jag trodde alltså att anonymiteten hade blivit en del av upplägget och att vi eventuellt skulle behöva skydda powerroller genom att hålla oss anonyma. Därför skrev jag mitt första inlägg med korta meningar och tänkte noga på att inte avslöja mig. Jag fattade redan då att det är dåligt för byn att vara anonym ur scum tell-synpunkt, men ville åtminstone avvakta för att inte avslöja Power. Nu vet jag ju utifrån LJSLs egna ord i startinlägget att det inte finns något att skydda med anonymiteten så då förlorar vi bara på det. Så, ja. Det är förstås ulvigt att göra det nu när vi vet att vi inte tjänar någonting på det. Om du tycker att mitt första inlägg är ulvigt för att jag har försökt att dölja vem jag är så får du förstås göra det. Jag står för vad jag skrivit och redan nu borde det stå ganska klart vem jag egentligen är. Jag kan lägga upp min vanliga avatar om du vill ha fler bevis (men det känns å andra sidan nästan som regelbrott), men jag misstänker att det inte lär behövas.

Anledningen till att jag röstar på Vimes/Sigma är för hans siarsmulning. Men även om vi vet att det bara är skadligt för ulvarna att ljuga om vem man är så känns det som en grej som många här (jag kollar på Basse och Xyas) skulle tycka var superkul att pröva mest för att det känns som att det är så spelet är tänkt att spelas, och för att se hur långt man skulle komma. Vimes-formuleringar finns där, men jag hittar även formuleringar som inte känns så Vimes-aktiga också, så helt säker tänker jag inte vara.

Och som sagt, även när det gäller smulningen så känns den så dum att det inte borde vara en ulv som sniffar Power. Det blir ju uppenbart att ulven gör det om det sker på det sättet liksom. Men å andra sidan är det inte värst bra bybospel heller, och dåligt bybospel tenderar vara mediokert ulvande.
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Ja, patient Gamma/Kånkelbär. Det är något fiskigt med Mukwa här. Han skriver att han medvetet fejkade sig som någon annan i första inlägget, för att han trodde att anonymiteten spelade roll. Men vad skriver han i sitt första inlägg? Jo:

Patient Epsilon;n813 said:
Anonymiteten - Vimes har redan outat att han är Sigma och tycker att vi ska släppa på anonymiteten. Jag är nog också för det. Det är knappast bra för byn att vi är anonyma.
Så... Mukwa! Hur tänkte du här? Skådespelade du inte bara formen utan även innehållet i ditt första inlägg eller vad är det frågan om?

I och med detta ligger du bra till för en röst, men jag vill fortfarande se Beta börja göra något.

---

Sen att jag är mästaren på smulor och tycker att de är jätteviktiga och jiddedijaddei. Nä. Det stämmer inte. En snabb sökning på Old WRNU ger detta, till exempel:

Vimes said:
[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]Ja, jag är också lite avigt inställd till brödsmulande, vilket jag skrev i runda 1. Det skapar ytterligare ett textlager på bybodiskussionen där bybor behöver tänka som ulvar, och det gillar jag inte.
[/FONT]

[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]Jag är inte så mycket för brödsmulor. Jag är för resonemang som utgår från den roll man faktiskt fått sig tilldelad. Det för diskussionen framåt på ett konstruktivt sätt och är mycket mycket svårare för ulvar att åstadkomma än smulor i bemärkelsen "enskilda ord som kan tyda på det ena eller det andra". Problemet med brödsmulor är att de bara syns när man pekar på dem. Som ulv är det lätt att smula en massa olika saker och sedan välja den smula som man vill använda när det är dags att stärka ett claim (vilket jag gjorde senast jag var ulv).[/FONT]

[FONT=Arial, Trebuchet MS, Helvetica, MS Sans Serif, sans-serif]När jag skrev "sia" två gånger resonerade jag utifrån min roll och inte utifrån någon siarroll. Det tycker jag borde vara uppenbart för alla som faktiskt läst inlägget.[/FONT]

Sedan kan man visst hävda att det var dumt av mig att "sia" två gånger i mitt startinlägg. Men jag har redogjort för varför jag lät det stå kvar när jag skrev. Grejen med mig och mitt spel är att jag inte är speciellt eftertänksam, jag vill vara byns doer och content generator. Mitt förmågesnack och "smulande" har skapat ett diskussionsrum som flera blivit tvungna att framträda i.

---

Beta! Jag vill:
1. se dig ta ställning till Mukwa/Epsi. Skurk eller snel hest?
2. att du berättar vem du är!
3. att du för ett mer självständigt resonemang om spelet och det som hänt. Hur vinner vi? Vem ska ut den här rundan?

---

Inlägg 6/10
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
4/10

Det är jag som är Empiricus.

Som jag skrev tidigare har jag ingen förmåga, och vid den tiden jag outade det så hade bara Sigma-Vimes och Omikron outat att de har förmågor så då kändes det som ett standardlir. Med Sigma-Vimes outning om sin förmågas funktion så tror jag inte det längre.

Det jag är emot att spekulera i är hur förmågorna funkar, just för att Sigma-Vimes förmåga exempelvis enligt honom är direkt knuten till röstsystemet. Om andra förmågor också är kopplade till rösterna så är det ju onödigt att infon om hur de funkar kommer ut tills förmågeägaren är säker på att det gynnar byn. Om Ulvarna inte vet hur förmågor funkar kan de inte använda sig av det.


Röster då:

Jag har röstat "vindflöjelaktigt" av en rätt enkel anledning, jag tror inte att man claimar en powerroll om man inte har det. Även om Sigma eller Omikron skulle vara Ulvar så känns det rätt osäkert att dra på sig uppmärksamheten genom att göra ett claim som potentiellt skulle kunna genomskådas på någon runda.

Skulle såklart kunna vara en djärv plan, eller om Ulvarna också har förmågor, men även då skulle det väl vara tryggare att hålla på dem istället för att kriga om dem öppet det första som händer.

Eftersom alla jag röstat på hittills fram till Epsilon har sagt rakt ut att "jag har en förmåga" efter att jag röstat på dem så har jag bytt till nästa person som verkar tunn i mina ögon.

Sigma, Omikron (och Gamma) - ljusgröna tills vidare:

S och O känns gröna för sitt väldigt öppna spel med förmågeclaim och hur de dragit blickar. Skulle det visa sig att bägge eller någon av dem ljugit om förmågorna så märks det antagligen om någon runda eller två. Är bägge eller någon Ulv så är det riktigt modigt och dumdristigt spel.


Zeta - grader av orangebrunt:

Zeta, du känns som om du visserligen går på liknande argument som mig om öppenhet kring hur förmågor fungerar (snacka inte om hur de funkar) och hur vi skall hantera anonymiteten (outa namn när alla skrivit lite). Däremot så kommer du med uttalandet "Förmågor tror jag det finns gott om" när Sigma-Vimes outat att han har en förmåga och drivit pucken en del om att alla har förmågor, det känns som om du hakar på och följer med där utan någon större motivering alls.

Epsilon - röd:
Just nu ligger min röst på Epsilon, för det tunna förstainlägget. Och den stannar där även efter det nya inlägget där Epsilon-Mukwa förklarar att han trodde det fanns en risk i att släppa anonymiteten rent inbakad i spelmekaniken. Rösten på Sigma för att det kan vara en Vimes-imitation känns rent tagen ur viljan att producera något snarare än ur en ordentlig misstanke.

Alpha och Delta - rödare ju längre de inte syns :
De har inte visat sig ännu. Känns rätt ovärt att rösta på någon av dem tills de givit sig tillkänna och börjar spela, men att inte posta något alls efter så här lång tid känns misstänkt eller dumdristigt. Det ger mindre att analysera men de kommer vara i desto hetare gröt nästa runda.

Som det ser ut nu så tar jag helst ut Epsilon-Mukwa den här rundan.
Epsilon-Mukwas resonemang känns inte speciellt torrt det senaste inlägget, det finns inget sunt skäl att låtsas vara någon annan, och hela Epsi/Mukwas spel so far känns väldigt frånvarande.

Jag tycker också att vi skall låta en röst ligga på Sigma-Vimes för att få bekräftat att det inte är en uppdiktad förmåga.
Är det det så har Sigma-Vimes ljugit och bör dingla runda 2.


Jag tycker inte vi skall låta nån röst ligga på de som inte kommit in ännu om de inte bidrar denna runda, det känns som onödigt meck om vem som skall rösta på dem och jag tror inte det tjänar nåt till i läget nu.
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Jag har inte låtsats vara någon annan. Jag har bara försökt att inte avslöja vem jag är. Att spela så hade varit dåligt för scum tells, men eventuellt bra för att inte avslöja Power. Jag skrev ju t o m att jag var emot anonymiteten, men jag ville inte riskera något. Nu finns det inget att skydda med anonymiteten så då är det bara ett hinder för att hitta scum tells.Nu borde det vara ur världen tycker jag.
Jag anklagar förstås inte Sigma för att låtsas vara Vimes bara för att få ut en misstanke. Jag luftar mina idéer och känslor. Efter Sigmas svar om sin syn på brödsmulorna så känns Sigma väldigt Vimesig. Det citatet fick mig att komma ihåg mer av diskussionen och det Vimes skriver om sin syn på smulorna stämmer helt klart bättre än min bild av det.
Sigma-Vimes är dock fortfarande min prime suspect för taffligt spel och du skriver att du resonerar utifrån din roll när du lät "sia x 2" stå kvar, så då vill jag veta mer om din roll. Vad fick dig att skriva det och hur har du tänkt utifrån din roll? Får jag en schysst förklaring kommer jag släppa dig.
 
Top