Nekromanti Varginfluensan - runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
[8/10]

Om anonymitet
Jag gillar anonymiteten eftersom den döljer vem som är bra spelare. Jag lägger alltså inte så mycket i möjligheten att jämföra med hur folk har spelat förr. Det säger nog mer om mig än något annat – jag ids inte fundera på om folk "spelar sitt vanliga spel" eller inte. Jag tänker inte varulvsspel på det sättet, helt enkelt.

Och det är säkert dåligt spelat av mig. Och det verkar inte som att jag blir annorlunda bedömd om jag är anonym. Äh, skitsamma, jag går ut med att jag är…

Basse.

Ni visste det redan ändå, eller hur?

Om att jag har outat powerroll
Ja, man kan ha mer is i magen. Om man är en KK, en Empiricus eller en Vimes. Men är man Basenanji har man inte is i magen. Ni känner mig, jag vill helst outa rubbet på en gång, mm mm.

Jag övervägde att ta det mer kyligt men med tanke på att tempot i det här spelet är fruktansvärt lågt... Folk får skylla på vad de vill och jag kan ha viss förståelse för det, men igår och idag har folk postat otroligt lite. TVÅ spelare har överhuvudtaget inte postat alls. Vi har alltså i skrivande stund bara sex spelare med i spel. Det räcker med fyra röster för att bli utröstad! För ni har väl noterat att den som inte skriver något alls blir diskad?! Jag hade en majoritet röster på mig igår. Inget talade för att någon skulle läsa vad jag skrivit och ta mitt parti.

Och jag har en powerroll.

OCH vi har inläggstak på tio poster/runda. Det här är mitt ÅTTONDE inlägg. Jag må vara en usel varulvsspelare, men jag tycker ändå inte att det var fel att gå ut så tidigt under de här förutsättningarna.

Om Sigma/Vimes
Alltså, Vimes det finns en del allvarliga frågetecken:

Om Sigma/Vimes siar-brödsmula:

Varför skrev jag så då? Jo, jag brukar inte vara speciellt försiktig när jag skriver. I mitt första inlägg kom det sig så att jag "siade" två gånger, det var bara uttryck för att jag gjorde kvalificerade gissningar.
Sjukt dåligt Vimes. Ouppmärksamt, slarvigt och destruktivt för byn. Har du tröttnat på varulvsspel? :( Jag köper inte alls att du låter bli att vara försiktig. Du är en stilistisk mästare med ord, du kan grammatik, du....det här helt enkelt inte likt dig.

De som däremot skulle plocka upp det var, tänkte jag, ulvar eller skjutglada bybor.
Så du vill ha ut "skjutglada bybor" eller är åtminstone beredd att låta de straffa ut sig?

Jag är alltså inte siare. Min förmåga handlar fluffmässigt om mitt immunförsvar och är spelmekantiskt kopplad till rösterna de släpande rösterna: varje natt blir jag av med en röst som ligger på mig. Jag tycker det är en ganska trallig förmåga.
Nu vill jag se vad Zeta tycker om det här. Det kan vara en ulvlögn. LJS har gått ut på OLD WRNU med en blinkning om att det här spelet är fluff-lätt, men att förmågorna kan vara kopplade till röstningen:

Spelet kommer vara flufflöst (utöver att jag tänker mig att de ackumulerande rösterna spelar in på smitto-temat), men kan ha speciella förmågor som relaterar till rösterna.
Just det där sista tror jag är vad ulv-Vimes skulle kunna använda sig av i en ulvlögn.

Att jag gissade att alla hade förmågor berodde på att jag tyckte min förmåga i princip var vanilla, och att jag hade svårt att se någon anledning till att inte dela ut liknande förmågor till alla.
Alltså, det där är asdåligt. Om du hade skrivit något som tydligare talade om att din förmåga/fluff/whatever gav sken av att gälla för a l l a spelare hade du vunnit mitt hjärta. Men du går alltså ut och påstår att:
Jag tror att alla (bybor) har en förmåga.
…utifrån att din roll säger dig att DU är delvis immun? Och vad är grejen med att dela ut sådana vanillaroller till alla spelare? LJS hittar alltså på ett spel som kretsar kring släpande röster…men väljer att ta bort den effekten genom att låta ALLA spelare få vanillaroller?

Är det vad du trodde alltså?

Det är så sanslöst dåligt att jag vrider mig. Du är ju min stora idol i varulvsspel och så gör du så här? En sak som tex talar för att det är dåligt att gissa på det där sättet är att du som bybo förstås inte kan veta något om spelupplägget. En bybo-Vimes hade därför blivit mer misstänksam och FÖRST kollat om det fanns fog för att alla hade förmågor. Om du är bybo Vimes/Sigma så spelar du vårdslöst. Alldeles för vårdslöst för att vara bybo-Vimes.

Det som talar till din fördel är dock det här:

Bybornas vinstvillkor står ju i våra roller. Det jag frågade om var ulvarnas vinstvillkor, men Gammas påepekande grönar honom å det grövsta:

hade Gamma varit ulv (oavsett om han hade vinstvillkor i sin roll eller inte) hade han aldrig vågat chansa på att byborna har vinstvillkor i sina roller. No way. Den enda rimliga slutsatsen av hans fråga till mig är att han vet att byborna har sina vinstvillkor i sina roller. Ergo är han grön.
Ja, det stämmer. I våra roller finns det vinstvillkor. Men å andra sidan skriver du också:

Angående vinstvillkoren så frågade jag Larsson vad som gällde med ulvarnas vinstvillkor och fick svaret att de är som vanligt. Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna.
Och nån sorts paranoia i mig säger att det kan vara så att du i samma veva fick reda på av LJS att byborna har vinstvillkor i sina roller. Men okej, jag lägger band på min paranoia nu och släpper dig för ögonblicket. Motvilligt.

-----------------

- Nu när Beta har sagt något vill jag se Alpha och Delta göra likadant och jag vill se er andra dra, driva och vara misstänksamma i det här spelet.

- Jag vill se vad Zeta har att säga om Sigmas/Vimes förmågesnack.

- Jag vill inte uppdatera sidan var femte timme bara för att upptäcka att ingen har skrivit något. Alls.

- Och Gamma/KK, skärp dig, ta bort rösten från mig nu.

--------------

Röst: Zeta

Läs vad Sigma/Vimes skrivit om sin förmåga och hjälp oss att värdera sanningshalten. God tvåa att röstas ut är Sigma anser jag.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok det ballade ur för mig direkt med ett norgebesök i starten av rundan(nu vet säkert många vem jag är). Så jag får klämma iväg ett inlägg nu för att slippa diskning men jag vet att det istället sätter mig i en skitnödig sits. Men hur som, jag kan inte annat än beklaga.

Jag har försökt hålla koll via mobilen och det har känts rent spontant som en ganska rörig runda.

Vimes/Sigma kör ju ut tidigt med antydningar på siare och powerroller. Det här känns inte alls bra i magen eftersom det är en taktik att spola ut de riktiga powerrollerna. Och Vimes, kom inte med något skitsnack i stil med "det vore skitkorkat som ulv" eller att det vore alldeles för ballsy. Jag har fallit för exakt den retoriken i det förra liret, jag var bergsäker på att du var ulv eftersom du gjorde så ulviga saker men du lyckades få med dig byn och bortförklara dig med ovanstående argument. Så jag är inte alls främmande för att Vimes kan vara en ballsy lirare som kör med icke konventionella metoder som kan verka risky, om inte rent ut korkade som ulv.

Mukwa fnular ihop det lite med anonymitet är bra/anus. Säger sig först tycka att anonymitet är skräp för byn men har sedan spelat just för att hålla sig anonym. Men på något vis kan jag köpa det här eftersom jag själv hade precis de funderingarna, finns det en risk med att gå ut med namn eller är det bara en kul grej? Troligen så är det bara en rolig detalj som inte har något med spelmekaniken att göra, men det satte absolut griller i mitt huvud och jag hade troligen försökt spela anonymt om jag varit med direkt.

Det får mig att misstänka Vimes lite mer faktiskt. Jag tyckte mig se Vimes direkt i det första inlägget från Sigma och det kändes ändå väldigt självsäkert, som att han var helt säker på att det inte spelade någon roll. Visst, tar man Larssons anmälningsinlägg på fullaste allvar så tolkas det så men vad gör Vimes så bensäker? Det verkar inte ens ha slagit honom tanken att det kunde vara negativt med att outa namn.

Det är sent och jag ska fortsätta bilresan imorgon så jag må försöka sova. Jag ber om ursäkt igen för taskig närvaro. För att klämma in ett presumtiv försvar då jag kommer ha dåligt med tid imorgon på dagen och anklagelser troligen lär dyka upp.
Nej jag skulle inte använda inaktivitet som en taktik som ulv, att anklaga mig för det är skit och ni som spelat med mig förr bör veta att jag inte kör så, vare sig som ulv eller bybo. Jag avskyr inaktivitet och jag tror fan aldrig jag blivit hängd som ulv tack vare det, snarare tvärtom.

Jag har inget i min roll som pekar på att någon i byn besitter förmågor inte heller har jag någon. Jag är dessutom en apa som gillar bananas.

Btw, det här nya forumet är inte skitstabilt.. det här inlägget är version 2.2.1....
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
Fan var det Omi som var Basse? Det trodde jag inte (fast efter att både Empi och Mukwa kommit ut fanns det inte så jättemånga möjliga alternativ längre). Känns väldigt obassigt att vara för anonymitet. Du är ok med att outa en powerroll men inte ditt namn för att du är rädd att ulvarna ska skjuta på de starka namnen? Jag får inte alls ihop det.

Nåja.

Nu är det såhär, jag kommer ha fett med dåligt med tid idag. Detta skrivs på en padda på en buss, men jag ska försöka komma till senare ikväll. Jag tror att jag efter det här inlägget har två inlägg kvar.

Nå. Kort då: Ja, det var säkert vårdslöst att inte omformulera mig i mitt första inlägg. Men, som noterat, det här spelet är segt, det är i princip jag och Basse som hållit igång det. Jag kan tycka att det finns en konstruktiv vårdslöshet här. Redan i mitt första inlägg siar jag om att spelet kommer bli segt av olika anledningar, jag skriver uttryckligen att jag vill prata om förmågor för att få igång spelet. Det var med dessa tankebanor färska som jag såg att jag skrivit "sia" två gånger och tänkte "ah, fuck it, nu ser vi vad som händer".

Sen, som sagt: jag trodde verkligen inte att siaren skulle plocka upp det för det vore direkt livsfarligt. Jag tänkte vidare att jag själv aldrig blir utröstad så jag kunde gott sticka ut huvudet lite för att se vad som händer. Liksom, att jag skulle vara kontrollerad och försiktig som varulvsspelare stämmer ju inte. Möjligtvis var jag det förra spelet, men då var jag ju ulv. (Btw är det ironiskt att Basse/Omi säger sig inte spela varulvsspel utifrån jämförelser med tidigare spel, och sedan bygger hela sin argumentation mot mig på hur jag borde spela :))

Sen om min gissning att alla har förmågor. Det var en gissning som sagt. (Förresten, det här är självklart men ändå, om jag hade tänkt att smula siare hade ajg väl knappast hävdat att jag trodde att alal hade förmågor?) jag utlovade ingen hitlergris den här gången. Jämför gärna med Dr.Who-spelet där jag öppnar med en outning och en (felaktig) gissning. Då var jag bybo.

Och ja, Mukwa: jag menade inte att "sia" x 2 utgick från min roll (eller ja, hade jag varit siare hade jag förstås aldrig låtit en så bisarrt uppenbar smula stå kvar) utan att resonemanget i mitt första inlägg utgick från min roll. Och då menar jag alltså att alal har förmågor som vi inte har så mycket anväsnding för. Tänk på det. Vi är åtta spelare, två är ulvar. Jag vet att jag har en svag förmåga. Är det orimligt att resterande fem bybor har förmågor? Nej, inte speciellt imo. Men visst, det var en gissning.

Nå. Empi, klok som vanligt föreslår att vi ska låta en röst vila på mig, så får min förmåga bevisas nästa runda. Nu antar jag att det inte borde finnas något tvivel om att jag har förmågan jag säger att jag har. Detv ore idiotiskt att ljuga om en sådan sak som kan kontrolleras så enkelt. Men min förmåga är förstås lika rimlig att has om ulv som atthas om bybo.

Vidare. Det här med första inlägget är en grej. Det var kanske vårdslöst (men: vilken är ulvrationaliteten?) men kolla på mitt spel i övrigt. Har jag spelat ulvigt? Jag tycker tvärt om att jag har gjort en jävligt bra runda.

Nå, nu är bussen typ framme. Men vi gör såhär:

Röst: Patient Zeta
Zeta är rimligtvis Brynolf eftersom delta är Trasapa. Jag förväntar mig mer. Håller med Basse här: ta ställning till mig! (Mukwa kommer antagligen inte hinna svara under dagen, så det verkar värdo att låta rösten ligga på honom) Nä, over and out.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
5/10

Okej, nu när jag skriver är det såhär (hojta om jag missat nån ändring):

Epsilon har 2 röster (Patient Beta och Patient Gamma)
Sigma har 2 röster (Patient Epsilon och Patient Delta)
Zeta har 2 röster (Patient Omikron och Patient Sigma)
Beta har 1 röst (Patient Zeta)
Alpha har inte röstat

Så här kan det inte se ut när det närmar sig 22 i kväll!

Jag tänker inte kräva att alla skall rösta på samma person i slutet av rundan, men som det ser ut nu så är röstläget verkligen inte bra.

Patient Epsilon är fortfarande min kandidat för att röstas ut, och förändras inget de närmaste timmarna så kommer jag lägga tillbaka min röst där när rundan närmar sig slut.
Däremot så har det hänt en del sedan Patient Zeta var inne och skrev senast. Jag vill att Zeta kommer in och reagerar nu.

Röst: Zeta

Vem är du, och hur ställer du dig till trovärdigheten i Sigma-Vimes förmåga?
Vem är din prime suspect nu?


Min röst på Zeta gör att läget nu är:
Zeta har 3 röster (Patient Omikron, Patient Sigma och Patient Beta)
Sigma har 2 röster (Patient Epsilon och Patient Delta)
Epsilon har 1 röst (Patient Gamma)
Beta har 1 röst (Patient Zeta)
Alpha har inte röstat


Delta är med, check. Och är en "apa som gillar bananas", alltså Trasapa då antar jag. Sigma-Vimes skall vi inte rösta ut denna runda (IMHO), bättre om vi får koll på om förmågan stämmer eller inte nästa runda med en röst på honom, och det finns bättre kandidater i både Epsilon och Zeta (och dig samt Alpha).
Jag vill att du tar någon mer ställning i Epsilon och Zeta, de andra två förutom Sigma som innan denna post delade på ledningen i antalet röster.


Alpha, var är du? Vem är du?



Sigma och Epsilon - nitpicking/whining om postning

Epsilon, du har skrivit ett av dina inlägg som en kommentar i en annan post istället för ett nytt inlägg. Det gör det svårare att se dina inlägg på ett ordnat sätt.

Sigma, att editera inlägg är suspekt, jag hoppas det finns någon som såg inlägget innan det editerades och att Larsson gör en fair bedömning
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Yo bitches! K.K in da house!

Basse gör ett superbra jobb som sammanställer röster och fixar tydliga inlägg. Det hjälper mig som fan. Jag håller allvarligt på att krevera av vredesmod på det här forumet. Det är helt omöjligt att skriva inlägg på paddan hemma och på jobbet fnukar det ur tack vare nått fjärrskrivbord från helvetet. Jag skall bättre mig i R2. Jag skall få ordning på det hela så att det går att lira varulvsspel så som man skall göra.

Sigma´s editering köper jag rakt av. Jag såg "paddversionen" och inget är ändrat förutom radbryten. Jag skulle gärna ändra mina så de ser skapliga ut men skiter it. Det spelar ingen större roll nu.

Alpha är rimligtivs xyas. Ingen vi behöver hänga i R1.

Sigma-Vimes kan få en röst och konfirmera förmågan. Hjälper dock föga med tanke på att det likväl kan vara en ulvförmåga. Läser jag Vimes första inlägg får jag samma feelings som Trasapa. Det är jävligt säkert och det tycks vara som så att Vimes vet sjukt mycket mer än oss. Basse har också en del på Vimes som jag också (kanske tagit upp) funderat över.

Dock så gör Vimes bra saker i tråden och det är ju det vi måste kika på. Hans förklaringar och förtydliganden är då väldigt uppskattade av mig så paranoian går ju ner väldigt kraftigt tack vare att Vimes spelar som en bra bybo.

Att Basse är powerrollsoutaren är ju föga oväntat. Att nacka honom i den här rundan känns rätt värdo. Min röst har väl legat där och skräpat någon gång men jag har dragit bort den Basse. Såg att du hade en arg vinkling mot mig att jag skulle ta bort den. Grejen med din powerroll är att du skall maxa den i R1 eller nackas av ulvarna. Alternativt så skall du komma med bra skit i R2 om du lever och har misslyckats använda din powerroll. Du är ju chef på powerrollande!

Epsilon-Mukwa är en bra kandidat för hängning.

Nu skall jag ta mig igenom tråden igen så hörs vi av senare.
 

Patient Alpha

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
1
Nu är jag med, sorry för förseningen. Mycket text att läsa och extra svårt givet ovana vid nya forumet.

Förstår jag det rätt att konsensusen är att man ska vara extra försiktig med sina röster, givet släpande röster på bybor i framtida rundor? Har vi släppt anonymiteten (nog inte jättesvårt att räkna ut vem jag är)?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Beta said:
Sigma-Vimes skall vi inte rösta ut denna runda (IMHO), bättre om vi får koll på om förmågan stämmer eller inte nästa runda med en röst på honom, och det finns bättre kandidater i både Epsilon och Zeta (och dig samt Alpha).
Det här köper jag inte riktigt, varför ska vi spara vimes för att prova hans påstådda förmåga som ändå inte säger ett skit om hans bybostatus. Den där förmågan passar lika bra till en bybo som en ulv. Ska vi spara vimes så är det tack vare hans goda spel vilket jag måste erkänna, nu när jag läst igenom tråden med fräscha ögon, är byboigt. Motiveringen att hänga alpha är också skit, förstå mig rätt, jag är absolut inte främmande till att rösta ut inaktiva, men det är i lägen då inga bättre alternativ finns. Och det gör det väl ändå? Min röst ligger kvar på sigma tills vidare, till stor del för att det är så sjukt mekigt att fixa taggar på mobilen.. Men jag kommer flytta min röst till zeta om det krävs för att få en mer unison röstfront i slutet. Jag är lite orolig för hur röst läget ser ut nu med tanke på släpningen. För övrigt så läste jag vimes inlägg före editering och intygar att inget fulspel pågår. Kan även meddela att ingen styckeindelning existerar från mobilen.. Skit.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Mina tankar i nuläget

1) Vad vet vi egentligen?

Ingenting, tycker jag. Förmågesnacket har stannat av och Zeta har inte visat sig. Sigma vill röra runt i grytan och spelar vårdslöst men tycker att det är bra. Han har en fömåga som åtminstone jag tycker också passar på en ulv, men kan å andra sidan föra i bevis hur Gamma borde vara grön på ett sätt som tyder på att han är bybo. Å andra sidan är Vimes den slugaste jävla hala ål som går omkring i ett par skor. Jag kan tänka mig att LJS försagt sig i en intern kommunikation och att det ger Vimes idéer till hur han ska gröna Gamma. Jag stör mig också på att Sigma varit så angelägen om att ta reda på ulvarnas vinstvillkor. Det viktigaste är väl att vi bybor vinner?

Och en viktig grej hörni:

Om vi har otur kan det se ut så här:

R1 6 bybor 2 ulvar

(1 nattmord, 1 bybo utröstad)

R2 4 bybor 2 ulvar

(1 nattmord, 1 bybo utröstad)

R3 Game Over

En pikant detalj i sammanhanget är att vi kanske inte får Sigmas förmåga bekräftad redan i runda 2. (Det finns ingenting som bevisar att hans immunitet tvättar bort en röst natten som följer på en runda).

Epsilon kanske är skum som halkar runt i argumenten kring anonymitet, även om han knappast är ensam om att se fördelar i att vara anonym. Jag får nån sorts känsla av att folk av gammal vana är misstänksamma mot Mukwa och att det är sånt som gör att de uppfattar honom som mysko.

I nuläget är Zeta och Sigma mina starkaste kandidater, utan att jag får något riktigt bra grepp om nån av dem. Zeta, för sin inaktiva spelstil (som mycket väl kan vara en avskappnad Brynolf förstås) men ändå. Zeta har precis som Sigma gått ut med att han tror att det finns gott om förmågor.

Och Zeta säger något jätteintressant här:
Mycket snack om förmågor nu. Vi ska naturligtvis inte avslöja för mycket så powerrollerna blir alltför sårbara. Jag har ett förslag: Om det börjar kännas dags att outa, kan man gå ut med namnet på förmågan. Alltså den fluffmässiga förklaringen till hur den fungerar. Förutsatt att den inte är alltför uppenbar förstås...
Sigma har inte outat nåt namn på sin förmåga. Men intressant är också att Zeta verkar veta att alla förmågor beskrivs under ett namn.

I mina ögon är det Zeta och Sigma som är mest intressanta och som det ska stå mellan mot kvällen.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,644
Location
Stockholm
Haha, jag måste ju säga att jag inte lyckades pricka en enda av folks hemliga identiteter. Det bådar gott (eller ""bådar kul" kanske) inför framtida anonyma spel.

Det här blir nog ett rörigt inlägg då jag kommenterar på grejer kronologiskt allteftersom de dyker upp.

Ok, Vimes har bra argument för att visa trosorna. Jag är Brynolf.

Ok, Vimes har gott immunförsvar. Jag håller detta som sannolikt.

Ok, Vimes och Gamma har vinstvillkor i roll-PMet. De är gröna.

Ok, Omikron har outat powerroll. Väldigt ballsy för att vara ulv, och oavsett så ska vi förstås inte hänga en claimad powerroll så här tidigt.

Ok, Mukwa var inte alls den jag trodde.
Epsilon said:
Jag kan lägga upp min vanliga avatar om du vill ha fler bevis (men det känns å andra sidan nästan som regelbrott)
Men vahettere, vi hade ju slagit fast att anonymiteten inte hade någon inverkan på spelet, och Larsson har uttryckligen sagt att det inte beivras att avslöja sig. Underlig parentes, Mukwa. Det är nästan som att du letar ursäkter att inte behöva bevisa att du är du.


Misstankarna om att Vimes skulle fejka sin identitet känns också långsökta. Det är ju samma sak som att fejka siare; byn kan lätt avslöja en genom att den riktige Vimes/siaren hojtar till. Möjligen möjligen skulle man kunna ljuga om sin identitet, om den man påstår sig vara också är ulv. Alltså att ulvarna låtsas vara varandra. Men vad skulle de vinna på det? Ungefär ingenting komma noll, skulle jag säga.

Beta said:
Zeta, du känns som om du visserligen går på liknande argument som mig om öppenhet kring hur förmågor fungerar (snacka inte om hur de funkar) och hur vi skall hantera anonymiteten (outa namn när alla skrivit lite). Däremot så kommer du med uttalandet "Förmågor tror jag det finns gott om" när Sigma-Vimes outat att han har en förmåga och drivit pucken en del om att alla har förmågor, det känns som om du hakar på och följer med där utan någon större motivering alls.
Nej, jag har inte motiverat det. Det var medvetet eftersom jag då skulle behöva säga mer än jag ville.


Beta said:
Jag tycker också att vi skall låta en röst ligga på Sigma-Vimes för att få bekräftat att det inte är en uppdiktad förmåga.
Beta said:
Är det det så har Sigma-Vimes ljugit och bör dingla runda 2.
En sund idé. Jag är rätt övertygad om att Vimes talar sanning, men vi har ju inget att förlora på det. Men som KK säger skulle det ju kunna vara en ulvförmåga. Jag tror dock inte det.

Omikron said:
För ni har väl noterat att den som inte skriver något alls blir diskad?!
Hm, näe? Var hittar du det?


Omikron said:
Nu vill jag se vad Zeta tycker om det här.
Som sagt så köper jag det helt. Anledningen till min övertygelse hade jag tänkt hålla på, men det verkar ha blåsts upp till en så stor grej att jag lika gärna kan köra. Jag har samma förmåga som Vimes, men tvärt om. Jag får alltså en extra röst på mig varje runda.


Hm, Vimes editerade ett inlägg... hmmmm... Det gillar vi inte. Men i övrigt har jag inte direkt nåt brunt på honom. Och jag kan gå i god för att radbrytning inte funkar som det ska på mobila enheter. Och om KK påstår att inget ändrats så är försvagas pingen ytterligare.

Beta said:
Vem är din prime suspect nu?
Mukwa. Mycket konstiga och o-Mukwiga resonemang där.


Beta said:
Jag tänker inte kräva att alla skall rösta på samma person i slutet av rundan
Jo! Vi måste kräva att rösterna hålls ihop.


Omikron said:
Sigma har inte outat nåt namn på sin förmåga. Men intressant är också att Zeta verkar veta att alla förmågor beskrivs under ett namn.
Nja, han har väl sagt att det är relaterat till hans immunförsvar vilket jag tycker hänger ihop bra.

Nåväl, Röst: Epsilon

Jag tycker inte det är så mycket att snacka om där.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,644
Location
Stockholm
6/10

Eftersom jag inte har ont om inlägg kvar kan jag lika gärna förtydliga lite.

Vimes är grönbetonad i mina ögon. Han och KK snackade vinstvillkor i bybo-PMen vilket är en stor burk Snot Green. Hans förmåga passar bra ihop med min. De nollställer väl typ varandra (min är ju sämre än vad hans är bra, men typ). Att han rabblade siare i början och har editerat ett inlägg är visserligen skumt, men inte tillräckligt.

Mukwa beter sig dock väldigt underligt.
*Han motsäger sig själv när han i det första inlägget påstår sig vara för ID-outning, och i sitt nästa inlägg påstår sig varit omedveten om anonymitetens meningslöshet.
*Han vill inte lägga upp en avatar för att det kan ses som regelbrott. Det vet han ju att det inte är vid det laget. Varför ens ta upp det? Känns som något en ulv skulle säga när han bara vill fylla ut.
*Misstankarna om att Vimes skulle fejka sin identitet känns också långsökta. Det är ju samma sak som att fejka siare; byn kan lätt avslöja en genom att den riktige Vimes/siaren hojtar till. Möjligen möjligen skulle man kunna ljuga om sin identitet, om den man påstår sig vara också är ulv. Alltså att ulvarna låtsas vara varandra. Men vad skulle de vinna på det? Ungefär ingenting komma noll, skulle jag säga.

Mukwa är ett av de smartaste skaften vi har, och så kommer han med sånt här dret? Nej, något stämmer inte.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa.

Angående Sigmas editering så låter jag det passera utan straff. Det är bara erfarna spelare med denna gång, och vi känner varandra så väl så vi vet att de andra inte skulle försöka fuska medvetet. Dessutom är detta en testrunda för det nya forumet, så lite specialomständigheter råder på grund av allt krångel.

Editera dock inga fler inlägg, oavsett om det nya forumet gör att de ser ut som skit.

Det stämmer att man diskas om man inte skriver varje runda. Jag skrev det i anmälningstråden, men glömde att ta med det i denna tråd. (Nu har alla, om jag inte sett fel, skrivit i denna runda - så jag anser ingen skada skedd)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
6/10

Kul att alla är med nu!

Alpha:
När du satt dig in så får du gärna släppa ifrån dig din syn på läget just nu:
Epsilon, Sigma och Zeta är de som har röster på sig (se sammanställning nedan)
Ja, vi skall vara försiktiga med röster, alla slutröster skall (IMHO) vara väl motiverade (även om vi håller ihop dem).
Kom in med något ställningstagande innan röstningen stänger i kväll vid 22.00, tack!


Delta:
Vimes har claimat en förmåga som är lätt att testa samtidigt som vi kan rösta ut den som är mest misstänkt. Att få facit på om claimet stämmer eller inte känns inte onödigt även om jag personligen inte misstror Sigma-Vimes nu när även Zeta-Brynolf kommit ut med en förmåga med liknande funktion. Om någon kommit med ett uttalande som vi kan verifiera utan att skjuta byn i foten tycker jag vi skall göra det.
Motiveringen att hänga Epsilon (eller vid förra inlägget Zeta, inte nu längre) väger för mig tyngre än dig eller Alpha. Du och Alpha är dock på kö tills vidare i min misstankelista eftersom ni hittills är väldigt anonyma med var ni står och hur ni resonerar.
[HR][/HR]

Att Sigma-Vimes och Zeta-Brynolfs förmågor verkar spegla varandra gör ju att de känns ännu troligare som sanningar och inte lögner. Det här skulle jag säga grönar både Zetas och Sigmas förmågor (om än inte deras bybostatus direkt, krafterna som beskrivits hittills kan ju också vara Ulvakrafter).

Jag är fortfarande av åsikten att ett förmågeclaim ger ett visst grönskimmer eftersom det är så uppsendeväckande.
Men, nu är det 3(?) personer som claimat powers, så saker är redan utöver standard och ett förmågeclaim tidigt börjar i mina ögon minska som en grön-indikator. Jag tycker också däremot att trots att Sigma-Vimes spel i början är väldigt annorlunda från hur de andra förmågeclaimarna spelat så känns det inte direkt ulvigt (det kan lika gärna vara ett djärvt ulvdrag som ett djärvt bybodrag).

Men det går att dra in ett gäng nivåer av dubbeltänk på det hela, och summa summarum så är Epsilon-Mukwa för mig fortfarande skummare än någon av er andra och nu när Zeta har givit livstecken ifrån sig och mött upp bra på de funderingar jag hade så går jag tillbaka med min röst dit.

Röst: Patient Epsilon

Epsilon har 4 röster (Patient Gamma, Patient Zeta, Patient Omikron och Patient Beta)
Sigma har 2 röster (Patient Epsilon och Patient Delta)
Zeta har 1 röst (Patient Sigma)
Alpha har inte röstat


Hålla ihop rösterna?
Så länge vi alla kan motivera varför vi röstar på samma så är allt väl och bra. Men blir det mycket "Jag röstar på X för att alla gör det och vi inte skall sprida rösterna" så blir det svårt att analysera folks motiveringar i kommande rundor.
 

Patient Gamma

Veteran
Joined
16 Feb 2014
Messages
19
Patient Omni said:
Han har en fömåga som åtminstone jag tycker också passar på en ulv, men kan å andra sidan föra i bevis hur Gamma borde vara grön på ett sätt som tyder på att han är bybo. Å andra sidan är Vimes den slugaste jävla hala ål som går omkring i ett par skor. Jag kan tänka mig att LJS försagt sig i en intern kommunikation och att det ger Vimes idéer till hur han ska gröna Gamma. Jag stör mig också på att Sigma varit så angelägen om att ta reda på ulvarnas vinstvillkor. Det viktigaste är väl att vi bybor vinner?
Jag är lite inne på att det här är en ulvtell. Jag som bybo kan ju inget annat än läsa Vimes inlägg och se att han hajat precis hur jag funderat och Vimes skriver exakt hur min bybo-hjärna funkade så hans gröning av mig är solid. Den ända nackdelen jag ser här är ju att Vimes ligger i riskzonen att nackas. Jag är för dålig för att nackas trots att jag är ett rätt grönt namn. Jag är typ som Hastfer. Bra att ha kvar i spel tillsvidare från ulvperspektiv.

Du är väl fett inne på att Vimes är ulv Basse så läser du med ulvglasögon och fabriserar att det Vimes dragit fram ur gröningssäcken är ulvigt får du tänka om en aning. Du har ju också gått i hans enkla fälla och avslöjat att du är en powerrollare om jag inte minns fel? Jag kan inte på nått vis tänka mig att Larsson försagt sig i en intern kommunikation. Förbövelen. Han är ju spelskaparen! Inte jiddrar han med spelarna så att dom kan förstå saker och ting. Att Vimes vill åt ulvarnars vinstvillkor är förövrigt rätt byboigt vill jag påstå. Jag har ingen aning om hur de vinner heller men det vore väl fördelaktigt för byn att veta.

Vinner ulvarna när de är lika många eller fler än byborna? Vinner ulvarna när alla bybor är infekterade? Vinner ulvarna när alla röstar på samma spelare? Vinner ulvarna om vår mentalsjuka doktor nattmördas?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,644
Location
Stockholm
7/10 Ulv-Mukwa lär ligga kvar med sin röst på Vimes. Vi kan dock inte helt lita på honom så vill vi testa Vimes förmåga, får vi nog lov att lägga även en bybo-röst på honom. Vem som lägger denna röst spelar ingen roll. Man kan ju tänka sig att en så grön lirare som möjligt skulle göra det, men även om ulv nr 2 skulle utses till Vimes-röstare så kommer han ju aldrig i helvete att dra uppmörksamhet till sig genom att dra bort sin röst. Mukwa vet ju dock att han kommer ryka och kan bete sig hur som helst, vad som nu är bäst för ulvsidan. Vi ska dock undvika att låta Xyas eller någon annan som inte tagit ställning lägga test-rösten på Vimes. Folk ska ta så mycket ställning som möjligt. Mycket dravel för en skitgrej kanske, men ska vi göra det här så kan vi lika gärna ränka efter lite först.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Okej då kommer mitt tionde inlägg. Nu ska jag träna judo och kommer inte hem förrän 22. Min röst får stå kvar på Epsilon. Inte för att jag tycker att han verkar superduper-mysko utan för att andra tycker så. Jag låter också KKs och er andras tankar bryta genom min tjurskallighet och utgår från att Sigma, Zeta och Gamma är gröna. Alpha har sagt för lite för att kommenteras och jag är grön. Då återstår som potentiella ulvar: Beta Delta Epsilon Måste jag välja två ur det gänget blir det D och E som potentiella ulvar. Min senaste röst ligger på Epsilon och där får den ligga tills jag kommer hem ca 22.
 
Joined
16 Feb 2014
Messages
17
9/10

(Tack för överseendet Larsson!)

Okej. Det drar ihop sig. Jag är ok med att ta ut Mukwa/Epsilon. Argumenten är dessa:
1. Hans dabbande med anonymiteten är anmärkningsvärd. Det känns som om han säger olika saker i olika inlägg.
2. Han har i övrigt inte bidragit med något, och har till skillnad från basse inte riktigt lyckats formulera några vettiga anledningar till att rösta på mig. Att jag skulle vara någon annan som skådespelar mig är ju en parodisk anklagelse.
3. Han har sagt att han inte kommer ha så mycket tid med spelet. Det här kan förstås sägas vara till hans fördel. Jag har Mukwa på Fejjan och sett att han skrivit om sitt nya jobb där också, så det är förstås sant. Men, jag tänker att en het bybo-Mukwa nog skulle försöka göra det bästa av det och inte inleda med att säga att han inte kommer vara aktiv. Det påminner lite om mitt ulvspel i När ulven kom till byn.

Det är inte strålande argument, tyvärr. Saken är dock den att jag inte har något jättebra alternativ. Det är möjligtvis brunapa/Delta som känslan är sådär kring. Men tyvärr har jag inte så mycket mer än känslan där, men Delta är definitivt ett alternativ att kolla in.

Sedan tycker jag fortfarande att Omi/Basses agerande kring anonymiteten är skumt. Jag får inte ihop det med traditionellt Bassespel att vilja mörka på det här viset. Om det är någon som är för öppna kort, boyscouting och ärlighet är det ju Basse. Här har han dock fått en powerroll, men det gör det ju inte mindre konstigt. Argumentet att ulvarna ska skjuta på traditionellt starka bybor tänker jag på här. Frågan är om Basse (som jag, trots hans ibland kneppa spel, tycker är en profilbybo) tänker att hans namn är ett sådant namn som ulvarna gärna skjuter på? Det vill jag gärna se svar på nästa runda.

Mitt stora huvudbry just nu är Zeta/Brynolf och hans förmåga. För ärligt talat, precis som Brynolf är inne på, så är denna förmåga en riktig jäkla nerf av vilket lag han nu är med i. I runda 3, när vi (om en eventuell väktare inte lyckats röva ulvarna) är 4 personer kvar, kommer Brynolf alltså ha 2 röster och ligga sjukt illa till. Finns det ingen som har förmågan att ta bort liggande röster är Brynolf mer eller mindre dödsmärkt. En tanke jag fick var att ulvarna kanske är 3 ändå, men har sådana här rejält dåliga förmågor? För vi måste verkligen ha mer än bara siare/väktare i byn om inte Brynolf ska vara en dödsnerf av oss. Det är nästan så att jag vill rösta ut honom den här rundan så vi inte behöver ha det här hängade över oss...

Jag har funderat lite kring om det betyder att vi ändå måste spela med med det här med rösterna och sprida dem lite (för att alltså minimera Brynolfs dödsmärkning om han är bybo), men jag kan inte se hur vi skulle kunna få det att funka. Brynolfs förmåga är ett stort problem. Jag skulle vilja säga att hans förmåga nerfar oss mycket mer än en miller gör.

Så: Epsi, Delta, Zeta. Beta/Empi varvar bra inlägg med mellanmjölk så det kan väl vara värt att hålla ögonen på. Men det är väl så att klokheten bor granne med mellanmjölken.

Röst: Patient Epsilon - sorry Mukwa!
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Istället för att klaga på en massa grejer utanför spelet såsom dålig tid och nytt forum så tänker jag klaga på byn.
Ingen som har sin röst på mig har läst om mina inlägg sedan Sigma/Vimes postade "du har sagt emot dig själv"-inlägget. Det är väldigt tydligt. Som vanligt tycker jag att byn är urdålig när byn tänker rösta ut mig, men grejen är att jag typ alltid har rätt i de fallen också. Framförallt den här gången.
Har jag sagt emot mig själv? Nä. Det har jag inte. Inte i något av mina inlägg har jag gjort det, men att citera en mening utan att citera ett helt inlägg får det att se ut som det. Jag var emot anonymiteten i mitt första inlägg och har skrivit att jag är emot den i alla mina andra inlägg också. Det här är dock ett beslut som jag tyckte att byn skulle ta kollektivt för att inte utsätta powerroller, precis som vilken annan outning som helst egentligen. När jag läste Sigmas LJSL-citat från anmälningstråden och när jag själv tog mig tid att läsa trådstartstexten så gick det upp för mig att det inte finns något positivt med anonymiteten alls. Jag har fortfarande inte sagt emot mig själv. Faktum är att jag bara har fått upprepa mig sedan mitt första inlägg. Byn är skit som sagt.
Dålig aktivitet och att jag är på väg att åka ut gör att jag behöver rädda mig kvar med alla medel jag har. Och jag har medel att rädda mig kvar med. Dessutom kommer det här ge information som kontrasterar tidigare påståenden och som vi förhoppningsvis kan grilla ulvar på istället.
Jag har en powerroll. Antingen så räddar jag dig Basse, eller så räddar du mig. Jag kan också konstatera att jag inte har någon som helst fluffkoppling till vare sig mitt namn eller min förmåga. De bara är där och efter namnet på min förmåga står det hur jag använder den. Fluff till förmågor eller över huvud taget är alltså fett suspekt.
Vem ska ut då? Valet är faktiskt helt självklart.
Sigma/Vimes ska ut.
Röst: Sigma
 
Top