Varför tog AW död på indie-scenen?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En annan sak som hände, lite i samma veva eller något senare, var att rätt många på t.ex. Story Games-forumet (undertecknad inräknad) plockade upp OSR och ägnat mycket av hobbytiden till sånt.
Jag också men jag var late to the party med det. Började köra OSR kanske… 2012?
Tradd skavde alltid för mig, indie kändes som att det löste några av problemen, men OSR och blorb var vad jag hade letat efter hela mitt liv.
Konflikten mellan S-G och OSR var innan jag kom in (exvis blev Zak bannad) och den konflikten lever kvar på andra sidan. OSR-töntarna vet inte om att S-G–töntarna blev OSRifierade.

Sen är det så att det finns en klassisk höger/vänster–uppdelning också. RPGsite → höger, S-G → vänster. Dom två uråldriga hockeylagen som aldrig kan samsas.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
@Genesis, fronterna fanns bara i 1e. Tack och lov för dom är urdåliga. 2e använder threat maps vilket också är prepp iofs men iaf enklare att göra tycker jag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
@Genesis, fronterna fanns bara i 1e. Tack och lov för dom är urdåliga. 2e använder threat maps vilket också är prepp iofs men iaf enklare att göra tycker jag.
Det är så spännande att fronterna i första utgåvan är så hatade av så många. Själv är det nog typ så jag preppar det mesta och nog lite precis så jag alltid preppat efter jag återupptäckte hobbyn det mesta utan att formulerat det så tematiskt tydligt.

Men som ett litet sidåspår, är det inte i praktiken samma sak som threatmaps bara att en skippat det tematiska och ersatt det med geografiska? Hot x kommer inte från fronten "Törst" utan från "Söder". Typ? Eller är som själva frontpreppdelen exkluderad helt?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Svjv är det bara jag och Lumpley själv som hatar dom. Dom fick ju följa med till DW och många använder dom även i D&D, ex vis har jag hört Mike Shea prata om dom.

Location based >>>> Time-Line Based
För att utforska är mer intressant än att utsättas.
Vi vill ha spelets faror mer "pull" än "push".
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag har heller aldrig begripit grejen med fronter. När jag har spellett AW (eller näraliggande hack) har jag bara arbetat med relationskartor för att hålla reda på hot som är relevanta för rollpersonerna.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Att det kräver en massa prepp är väl ganska etablerat? Du ska hitta på en massa fronter, och de ska stattas upp, och klockor och det ena med det andra. Det var ett tag sedan jag spelledde det, men mitt minne är att innan jag slopade preppen kändes det som att jag behövde lägga lika mycket tid på prepp mellan spelmötena som faktisk speltid.

Att man ska ha koll på mycket tycker jag också är tydligt. Du har en massa olika drag du ska göra, som du ska ha koll på, och sedan finns det en massa triggrar för andra drag, och klockor som tickar. Håller man allt det där i huvudet är det svårt att samtidigt ha koll på fiktionen och vad som händer i spelet. Känns som att all den där mekaniken tar bort fokus för spelledaren från fiktionen och vart den är på väg.

När det gäller att man inte har nytta av preppen så kändes det så för mig, i alla fall. Jag gjorde en massa fronter och klockor och sån't, men inget av det hade något med rollpersonerna att göra. Alltihop var liksom bara grejor som finns i närheten. Men ståryn handlar om rollpersonerna, och hur jag knyter in dem till min prepp fanns det typ inget alls om. Så när det var dags att spela så gjorde de en massa saker som var relevanta för rollpersonerna och för deras stårys, och jag var tvungen att improvisera fram reaktioner och händelser baserat på deras handlingar. Kanske bara var jag som var dålig på att preppa, men inget i boken gav mig vägledning till hur jag ska koppla ihop preppen med vad som händer i spel. Sedan är ju boken väldigt tjock och jobbig att ta sig igenom, så det kan vara så att jag missade det medan jag drunknade i text. :gremlaugh:
Wow, det är intressant hur olika ens uppfattning kan vara! Jag undrar om det beror på vad man spelade innan? Kommer man från indie-spelen som kräver noll prepp känns det säkert som mycket. Kommer man som jag gjorde från tradd-spel kändes det knappt som nån prepp och framförallt bara sånt som var användbart. Jag har visserligen bara spellett 2nd ed som som sagt inte har kvar fronter, men som jag förstår det var fronter mest ett sätt att organisera threats? Och threats är ju suuuperenkla att statta upp, i princip bara att välja en typ så är man klar. Sen är väl boken rätt tydligt med att man inte ska statta upp saker innan dom blir relevanta i spel och har en anknytning till rollpersonerna?

För mig känns också alla moves och grejer mer som stöd att luta sig mot när idéerna tryter än jobbiga grejer jag måste hålla i huvudet. Allt det står ju dessutom på dom där referensbladen. Men än en gång kan jag tänka mig att ens bakgrund spelar väldigt stor roll.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För mig känns också alla moves och grejer mer som stöd att luta sig mot när idéerna tryter än jobbiga grejer jag måste hålla i huvudet.
Ja jag och lumpley bråkade om det nyligen! Han tyckte som du medan jag var mer i lägret "Men Man Måste Ju Följa Reglerna™"
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Nej nej @kaptendral, fronter var en hel timeline för varje threat. Det var meckigt :(
Fast det är ju bara om hotet har en klocka. Det behövs ju inte för allt, vissa saker kanske har fler, andra ingen. Vissa har ett custom move, andra inget. osv. Men en kan ju tycka fronter är hemska ändå. Inget argument för att en ska gilla dem. :)

Men intressant att Lumpley själv skall ogilla dem, vill minnas det senaste jag hörde var att han nämnde i någon podd att han designade threat maps för de som inte förstod fronts fast han själv höll fast vid 1e fronterna ändå... å andra sidan minns jag inte vilket årtal avstnittet var från så det kan ju hänt mycket sen dess. Är hans argument desamma som dina?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hans argument skiljer sig något. Vi båda gillar threat maps mer för det gör spelet något blorbigare och vi båda är överens om att AW i grund skiljer sig från blorb för att de två modellerna jobbar med olika "datastruktur" i grunden. Blorb handlar om substantiv i första hand och hur dom ska handla i andra hand. AW handlar om handlingar i första hand och vilka som utför dom handlingarna i andra hand.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag tänker att AW inte så mycket tog död på indievågen, utan förändrade den. AW var väl urmodern till neotrad-spelen där trad och indie gick ihop till en härlig blandning.
Skulle inte kalla den urmodern. Tankegods från Forge-scenen hade sipprat in i tradspel i åratal innan AW kom ut 2010. Kanske inte alltid på sätt som vi är vana vid idag. Till exempel kan Noir (2006) räknas som ett tidigt neotrad, då det hade med bomber, drivkrafter, karaktärskartor och flaggor vilka alla hämtats från Story Now-scenen.

Det sagt, och som jag även skrivit tidigare i tråden, så kom AW att innebära ett steg in i mainstream som aldrig tidigare. Bara att "urmodern" för mig har konnotationen att det var där det startade.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Oklart vilket inflytande Noir hade internationellt. Inte för att dissa @Big Marco ♥♥♥
Det är ju lite den poängen jag gör. Exemplet Noir som tidig neotrad låg närmast till hands, men det finns fler spel. Jag ifrågasätter ju inte AW:s impact, bara att det var först.

Just rörande detta tankegods så är jag förresten ganska säker på att den du (inte) dissar är Marcos medförfattare Jonas Ferry. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Bara att "urmodern" för mig har konnotationen att det var där det startade.
Vi kan diskutera den djupare innebörden av "urmoder" hela dagen lång i en ny tråd, men vi kanske kan nöja oss med att jag i det här sammanhanget menade att om man skulle gå tillbaka och peka ut en milsten som skulle kunna utgöra år 0 i tideräkningen så tycker jag AW är det lämpligaste valet =)

Även en urmoder måste ju komma någonstans ifrån... många bäckar små och allt det där, och det är inte alltid lätt att säga bestämt var den faktiska floden börjar.

Edit: och inte ens de hårdaste kristna fanatikerna jag hört talas om hävdar att det inte fanns något före år 0 idag =D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Att det kräver en massa prepp är väl ganska etablerat? Du ska hitta på en massa fronter, och de ska stattas upp, och klockor och det ena med det andra. Det var ett tag sedan jag spelledde det, men mitt minne är att innan jag slopade preppen kändes det som att jag behövde lägga lika mycket tid på prepp mellan spelmötena som faktisk speltid.
Heh. Jag gillar när det blir tydligt hur olika hobbies vi alla egentligen håller på med. För mig är det ju norm att ha minst 4-5 gånger mer tid på prepp än spel, så när nån säger "en massa prepp" så tänker ju jag uppemot 10:1-förhållande eller värre… Vilket iofs inte varit helt ovanligt för min del heller.
 
Top