Varför tog AW död på indie-scenen?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,738
Location
Göteborg
Allt jag skrev om meckig prepp gäller för övrigt andra utgåvan. Jag har aldrig läst eller spellett första. Jag gjorde en massa saker som jag kopplade ordet "fronter" till, eftersom det nämns så mycket i samband med AW, men jag antar att det inte var fronter jag gjorde. Jag hade någon karta med olika vädersträck och grejer. Meckigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,738
Location
Göteborg
Heh. Jag gillar när det blir tydligt hur olika hobbies vi alla egentligen håller på med. För mig är det ju norm att ha minst 4-5 gånger mer tid på prepp än spel, så när nån säger "en massa prepp" så tänker ju jag uppemot 10:1-förhållande eller värre… Vilket iofs inte varit helt ovanligt för min del heller.
För mig blir det som att stå i kö i en timme för bergådalbanan som pågår i en och en halv minut. Men det beror ju på vad man gillar för spelstil. Om preppen är en del av grejen, att skapandet är kul för sin egen del, oavsett om det kommer i spel eller inte, så är det ju en sak. Men jag tycker inte att det är den känslan AW satsar på. Preppen är där för att stödja spelet, och det är vad som händer runt bordet som är det roliga. Det är så jag uppfattat det spelet. "Play to find out" motsätter sig ju lite "Prep is play", så att säga.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Play to find out" motsätter sig ju lite "Prep is play", så att säga.
Inte alls. Med prep så kan man play to find out what happens, inte play to find out what you can make up. Det sistnämnda kan ju också vara roligt speciellt när man studsar mot varandras idéer som i ex vis Nerver av stål eller Lovecraftesque. Men med en ordentlig blorb och sen släppa lös flipperkulorna, wow, där har vi min jam♥♥♥♥
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Heh. Jag gillar när det blir tydligt hur olika hobbies vi alla egentligen håller på med. För mig är det ju norm att ha minst 4-5 gånger mer tid på prepp än spel, så när nån säger "en massa prepp" så tänker ju jag uppemot 10:1-förhållande eller värre… Vilket iofs inte varit helt ovanligt för min del heller.
Detta gör att en blir så glad i den här hobbyn om och om igen! Svinbra att vi är så spretiga. Störigt när vi inte kan snacka om samma sak utan att tala förbi varandra. Men ändå. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Störigt när vi inte kan snacka om samma sak utan att tala förbi varandra.
Teoribygget som vi hållit på med i alla år har ju gjort det problemet mycket mindre tack och lov♥♥
Ja jo Ron kom in och satte käppar i hjulet med sina konstiga definitioner ("Toon och PTA är sim!" wtf) men nu har vi andra ju äntligen lyckats reda ut allt♥
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,738
Location
Göteborg
Inte alls. Med prep så kan man play to find out what happens, inte play to find out what you can make up. Det sistnämnda kan ju också vara roligt speciellt när man studsar mot varandras idéer som i ex vis Nerver av stål eller Lovecraftesque. Men med en ordentlig blorb och sen släppa lös flipperkulorna, wow, där har vi min jam♥♥♥♥
Det har du ju såklart helt rätt i.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Tell me more, tell me more!
Du sätter upp ett hot som en grej, ger det en ansikte, ett custom move och ett mål. Sedan sätter du upp klockorna med vad ondingarna gör och hur det blir värre om inte spelarna gör något. Det tar fem minuter. Så du kan ha fem eller sex agenda spår rullande i bakgrunden samtidigt. Det låter spelarna gräva, prioritera och deala med ett hot mot ett annat. Snabbt exempel:

(Jag satte igång ett stoppur för att se hur lång tid det här tar. Jag stjäl konceptet för hotet från en superkraft man kan ha i Base Raiders.)

De odöda katternas parlament:
Själarna av döda brittiska politiker har börjat återuppliva döda katter som zombies. De beter sig som propra brittiska politiker. Deras ledare är Sir Robert Peel. De talar bara med personer som tilltalar dem enligt parlamentets ordningsregler. Katterna vill erövra stadens övernaturliga sida och förvandla den till en koloni under de odöda katternas välde.

Custom move:
Army of cats: Katterna kan komma i en enorm svärm av odöda kroppar som inte ens de mäktigaste monster kan slåss mot. Rulla mind, på 10+ lyckas du fly. På 7-9 flyr du men förlorar något viktigt eller blir skadad. På 6 och lägre fångar katterna dig eller du flyr men förlorar något viktigt och blir skadad.

Countdown clock:
03:00: Odöda katter syns till av diverse medlemmar av natt gruppen. Vissa rapporterar att katterna sjunger Hail Britannia.

06:00: Katterna kartlägger var stadens invånare bor och var deras maktcentrum är.

09:00: Peel erbjuder Vampyrernas prins en plats som Maharadja i deras lydstat. När han skrattar åt erbjudandet svärmar katterna in och sliter honom i stycken.

10:00: Katterna dödar en dödlig kontakt till var och en av ledarna för de övernaturliga grupperna i staden och lämnar sitt ultimatum, knäböj eller dö!

11:00: Varulvarna och magikerna går samman för att försöka dräpa katterna men misslyckas. Katterna dödar de flesta och jagar ut överlevarna ur staden.

12:00: Katterna anfaller alla som inte erkänner dem som härskare över stadens övernaturliga delar och kräver tributer från de som har erkänt dem som härskare.


(Det tog 4 minuter och 52 sekunder! Och nu har jag en massa material till en kampanj.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hmm ja jo tack för writeupen darl men jag gillar inte timeline-baserad prepp oftast :(
Speciellt inte att skriva egen ditto
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Teoribygget som vi hållit på med i alla år har ju gjort det problemet mycket mindre tack och lov♥♥
Ja jo Ron kom in och satte käppar i hjulet med sina konstiga definitioner ("Toon och PTA är sim!" wtf) men nu har vi andra ju äntligen lyckats reda ut allt♥
Åh, det är inte över. Vi är många här ute som fortfarande ställer (om jag nu skulle äga ett ex av dessa) Toon bredvid Phenix Command i bokhyllan. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Hmm ja jo tack för writeupen darl men jag gillar inte timeline-baserad prepp oftast :(
Speciellt inte att skriva egen ditto
Det är inte egentligen timeline-baserat. Klockorna kan vänta eller gå super snabbt när fronten svarar på vad som händer i spelet. Har gruppen startat Frankenstein mot Reptoid kriget så passar katterna på. Enar gruppen staden i en alians av awesome väntar de.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, jo, men är ändå ett sätt att, hmm… själva det att jag ska föreställa mig framtida händelser puttar in min stackars brain i ett läge hon inte är så pepp på att vara i och sen DMa/MCa direkt efter
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Ja, jo, men är ändå ett sätt att, hmm… själva det att jag ska föreställa mig framtida händelser puttar in min stackars brain i ett läge hon inte är så pepp på att vara i och sen DMa/MCa direkt efter
Jag glömmer typ att de finns men har de på ipaden. Sedan kryssar jag över de som jag använt. Så när jag behöver något tar jag bara nästa grej från ett hot som jag inte kryssat ut.

Men jag har listor med konsekvenser också. Så spelarna gör något som kan ha konsekvenser, då skriver jag ned vad konsekvensen kan vara. Behöver jag en händelse i spelet tar jag en från listan bara. Här är exempel från min Mörka Skåne Werewolf kampanj:

Ni tryckte för hårt, Skåne trycker tillbaka!
-Abbullahagen har kommit under attack från Legionen som skändar Caernen och slaktat flocken Work! Work! Work! De har skickar tillbaka First of Many i en låda utan armar, ben eller ögon. Hon skickade med meddelandet att på grund av er attack på Lund är ert avtal inte längre giltigt.

-Lethal corporation har lanserat ett paket ”anti-cyber warfare” åtgärder som stängt av the Cyber Realm med ett brinnande gyllene ljus rakt genom umbran.

-I Helsingborg har en massiv utrensning av papperslösa flyktingar skett från vampyrernas sida. Minst 100 människor har dött.

-I Wild Seeds nätverk har det varit en rad självmord, inläggningar på psyket och 180 graders omvändningar där folk blivit nazister. Detta beror på att Widmark talat med dem med hjälp av sina Wyrm gåvor.

-Det är Grindapojke andar ÖVERALLT i Skåne nu. När medlemmar av de andra flockarna försökt hantera dem har de blivit anfallna av Snapphane andar i form av humanoida Ugglor. Man tror att Grindpojkarna använder sina krafter för att orsaka bilolyckor.

-En ny skräckmästare pelare har börjat formas över Trelleborg. Det är ett mäktigt spöke som håller på att ta tronen där.

-Gaias open hand har misslyckats diplomatiskt i kontakt med the Rokea som har svurit hämnd på ert Sept även om de måste bestiga ”Inte havet”.

-The Silver Snare kommer till er och berättar att Sleepless wolf har fallit ner i en åker i umbran. Han har efter detta börjat bete sig märkligt och de tror han är förbannad.

-She-Breaks-The-Lines har gift in sig i Bernadotte familjen och har lyckats övertyga de svenska och danska varulvarna om att ert sept är korrupt. Man har förklarat er anathema och stängt gränserna för er och alla medlemmar av Septet fristaden.
 
Top