Nekromanti Varför lyckas vissa och andra inte?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Buzz och marknadsföring...

Rollspelsvärlden är inte som filmvärlden där man kan sätta igång en hype flera år innan filmen kommer.

Inte? Titta på ett par andra moduler från t.ex. Neogames och fundera på hur många år innan de hypeades?

:gremsmile:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ja...

"Respektera att olika personer gillar olika spel, och sluta upp med att säga att visa spel är bättre, mognare osv än andra."

...det är typ det jag alltid sagt. Det är klart, jagar man låga betyg, så... :gremwink:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Buzz och marknadsföring...

Ett tips: Vänta tills dess innan du dömer något. För inte kan man väl döma något efter att ha läst ett pressmeddelande?

Men kära nån, nu har ju stackars Rising vid flera tillfällen sagt att han inte dömer ut spelet utan dess marknadsföring... Hur många fler skall rikta kritik mot den här punkten innan någon (förmodligen jag) låser den här tråden?!?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Skärp dig...

Eftersom jag inte spelat eller läst Gondica kan jag inte säga nått om det kräver mer av sina spelare än EON. Men att Kult har ett oförtjänat bra rykte håller jag HELT med om.

Många här, inklusive Rising och jag själv säger att KULT är ett skitbra spel.

Vi ljuger när vi gör det. Alla på det här forumet som säger att Kult är bra gör det. Det vet vi också om. Jag har inte hört någon som spelat Kult direkt ur regelboken, som det skräckspel det som det enligt böckerna ska vara, med de regler som finns i dem.

Alla som trivs med Kult spelar det antingen som ett action-spel eller med regler så förändrade att de knappast liknar orginalet.

Vad är det för fel på Mutant-UA?
Jag tycker det håller vad det lovar. Att det är en tillbakagång till ett spel so gjordes under 80-talet är ju inget fel i.
Vi läser fortfarande Homeros, så varför inte spela spelen som var först och bäst?

Om du tyckte om Mutant på den tiden när det inte var en fornlämning från tiden när ozonlagret dog av hårsprayen så finns det ingen anledning att tycka illa om det nu. Om du aldrig har gillat spelet så finns det antagligen ingen anledning att gilla det nu. men som du själv säger. smaken är som baken, och jag har rätt att visa min bak om jag vill.

Så länge man inte gör det på ett dumt sätt. Risings kommentar om att Eon inte kräver något av sina spelare kanske är lite lätt att stöta sig med. men kan han förklara hur han tänker är det inget mer med det. Särskilt om man vet att smaken är som baken, och att Rising när han säger så moonar oss rätt i ansiktet. Stör hans åsikter dig så kanske du ska börja acceptera att han inte tycker som du och inte tjata om att han ska respektera dina åsikter...

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Buzz och marknadsföring...

"Inte? Titta på ett par andra moduler från t.ex. Neogames och fundera på hur många år innan de hypeades?"

Exakt. Och hur bra gick det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ang IMHO

IMHO är väl en förkortning som inte ska behövas användas?

Jag uttrycker mina åsikter hela tiden på det här forumet, vilka andra åsikter skulle jag uttrycka?

Måste jag ha med "IMHO" i varje mening? Stycke? bakom varje ord som kan ha en laddning?

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
OT-tjaffs

Det roliga är ju att vi som följer tråden ser hur rising flera gånger kan försvara sig med "LÄS HELA TRÅDEN" och det fortfarande dyker upp inlägg efter inlägg med samma sak :gremlaugh:

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Buzz och marknadsföring...

Rollspelsvärlden är inte som filmvärlden där man kan sätta igång en hype flera år innan filmen kommer. Jag ser det mest som en schysst grej att Neogames lagt ut lite information om Phobia, ett spel som antagligen kommer om något år (eller tidigare, vem vet?). Det handlar väl knappast om en början på en marknadsföringskampanj som sedan har dött.

Är inte teasern marknadsföring?
Jag ser den som det. Och med tanke på hur länge sedan det var jag började höra rykten om Phobia och hur länge sedan det var jag hörde något nytt om det så ser jag det också som det är en död marknadsföring.

Alldeles nyligen hade jag helt glömt bort phobia och börjat tro på att det hade dött helt halvvägs. Att det aldrig skulle komma alltså.

Sen tror jag att alla med något intresse i den svenska rollspelsmarknaden som hör om Phobia kommer bli nyfikna på det när det väl kommer. Men det är något vi får ta då.

Och jag tror att Rising och alla andra också gärna skulle stå med det i handen och kunna säga att det är det bästa spelet som de någonsing hållt i handen...

För inte kan man väl döma något efter att ha läst ett pressmeddelande?
Jo. Skulle jag läsa ett pressmedelande som beskriver nästa neotechmodul som en bok sprängfylld med mer vapen, och bara mer vapen så skulle jag inte vilja ta i boken. Det går. men det krävs extremer.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: När kom Eon?

Chronopia lämnade ju ett hål, och ett sår, i och bland Drakar och demoner spelarna när det kom.
När de som ville ha kvar sitt standardfantasy-spel insåg att företaget som försåg oss med det övergett dem så hade de tråkigt och gick runt och sa "jävla Target Games. Det är bara skit för 14-åriga amerikaner som vill ha stora feta svärd..." ett tag. sen kom Eon och gav ett alternativ. Då gick de runt och sa "Wow. Neogames är ju bra. Eon är dessutom såååå mycket mer realistiskt...". Och med Eons realism såg de tillbaka på gamla drakar och demoners system och tänkte "Shit vad primitivt och gammalt och trist och tråkigt och orealistiskt och primitivt och gammalt..."

Det är ju mer så Eon funkade. I alla fall bland många jag pratat med.

Tur att man nu ser bredare och har fler alternativ att spela :gremlaugh:

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Utgivningstakt

Oj. var är horderna av Western-material?

Gemini är väl död-förklarat?
Först var det något som bara kom på engelska. sen gavs inget mer ut på engelska heller. Nu finns det inte ens med på Cells hemsida om jag inte tar fel. Cell har övergått helt till sina figurspel av olika slag...

Och det är såklart att det alltid kommer vara såhär.

Folk kommer fortsätta spela Gemini, men spelarna kommer bli färre och färre. Folk hittar nya saker de spelar istället och glömmer bort sina böcker. Och efterosm det inte längre går att få tag på ute i butikerna kommer det inga nya spelare till spelet och då dör det snart...

chrull
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Kravlöshet [oviktigt]

Jag kränger ut mina subjektiva åsikter som de subjektiva åsikter de äro (vilket man inte behöver skriva "IMHO" för att göra).

Om jag skriver: "Eons magisystem måste vara det klart sämsta som gjorts".. så kommer en hel del att bli sura och börja skriva åt mig.

Om jag istället skriver: "Jag gillar inte Eons magisystem, för jag tycker inte att det finns någon mystik i det.."/ "Jag gillar inte Eons magisystem.." Så lär man slippa en diskusion och framför allt sura personer.

Det tycker jag är mycket bättre än när man t.ex försöker argumentera för att ett rollspel är dåligt genom att ha subjektiva åsikter om detaljer i regelsystemet och presentera dessa som objektiva fakta. Allting som någon gillar är ju bra på något vis.

Håller med, men jag tycker att det är ännu bättre om man bara struntar i att presentera det som objektiva fakta och annars gör som ovan. Jag har inget emot att någon säger "jag gillar inte alls Eon/något annat rollspel jag gillar. Jag behöver inte höra en enda motivering för att man inte ska gilla spelet eller något med spelet. Det som kan störa mig (och säkert en hel del andra) är när man säger: "Det är dåligt".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kravlöshet [oviktigt]

"Om jag istället skriver: "Jag gillar inte Eons magisystem, för jag tycker inte att det finns någon mystik i det.."/ "Jag gillar inte Eons magisystem.." Så lär man slippa en diskusion och framför allt sura personer."

Diskussionen tror jag knappast att du lär slippa. Sura personer lär du nog slippa ett tag, tills diskussionen om mystik generellt går över till personangrepp. :gremwink:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Buzz och marknadsföring...

Exakt. Och hur bra gick det?

Sämre än det hade gjort om prylarna hade kommit när hypen var som störst, det lovar jag dig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Buzz och marknadsföring...

"Sämre än det hade gjort om prylarna hade kommit när hypen var som störst, det lovar jag dig."

Exakt.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Utgivningstakt

Oj. var är horderna av Western-material?

På rollspel.com, på nästan alla svenska konvent och en hel del i affärerna också. Jag har inte koll på exakt vad det finns för moduler, men jag prenumererar på deras nyhetsbrev och där har jag fått intrycket av att det finns hyfsat många (även om det inte kommer upp i Eons antal).


Ahh, så de har plocket ner Gemini från Cells webbsida nu. Kollade in där för nån månad sedan, och då fanns det information om kommande moduler som saknade releasedatum...

/Emil
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Skärp dig...

"Respektera att olika personer gillar olika spel, och sluta upp med att säga att visa spel är bättre, mognare osv än andra."

"Bättre/sämre" är ord jag försöker undvika om jag inte vet i vilket sammanhang det frågas om "bra" spel, eller om jag kan klargöra vad jag menar med det. "Omoget" är däremot inte konstigare att kalla ett spel än att säga att det är "fantasy" eller ett "deckarspel". Det betyder inte att spelet är dåligt. Jag gillar både omogna och (över)mogna rollspel. Kanske har folk något emot mitt ordval, men då får jag väl förklara vad jag menar med "moget" (vilket jag kanske drar mig för att göra om jag ser att mitt inlägg redan har blivit långt).

Eftersom det i den här tråden inte direkt handlade om olika rollspels kvaliteter tyckte jag inte det var viktigt.

Kult är mitt favoritrollspel, så när du tror att jag dissar spelet genom att påstå att det har ett nästan oförtjänt gott rykte, så tar du fel. Det är ingen synonym för "spelet suger" om du tror det, utan enbart ett konstaterande från min synvinkel: Spelet har ett oerhört gott rykte, det har en hängiven publik och många med mig kallar det det bästa rollspelet (i alla fall "skräckrollspelet") som någonsin gjorts. Ändå verkar det finnas lika många olika spelsätt i Kult som det finns spelgrupper, alla retar upp sig på stora delar (eller allting) i regelboken, ingen verkar nöjd med några andras äventyr än deras egna osv. Finns det något annat rollspel som alla tycker är så dåligt i sitt grundutförande och så bra i deras egen tappning?

Well, jag vet inte hur författarna lyckats, men jag tycker Kultäventyr på nätet är värdelösa, fansidor om Kult tycker jag är idiotiska och jag vill skriva om i stort sett hela regelboken. Ändå älskar jag spelet, och blir enormt inspirerad varje gång jag bläddrar i det.

Dess rykte är på något vis oförtjänt bra. Jag vet inte om en ny publik skulle bli lika imponerad. Därför var jag lite osäker om ett nytryck på Kult skulle sälja mer än ett Phobia (alltså innan jag vet något om produkternas kvaliteter), men antog ändå att det skulle vara så.

---

Självklart ska man respektera andras åsikter, men jag vägrar göra det om det innebär att vi bara får säga slätstrukna floskler till varandra här på forumet. Personligen gillar jag att få höra vad andra personer tycker, även om jag inte alltid håller med själv. De flesta av mina favoriter på forumet är de som gillar helt andra typer av rollspel än sådana jag själv tycker om, och som är totalt oförstående för det som jag gillar.

Jag tror att de som bara beblandar sig med likasinnade går miste om mycket i längden.

/Rising
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Kravlöshet [oviktigt]

Diskussionen tror jag knappast att du lär slippa. Sura personer lär du nog slippa ett tag, tills diskussionen om mystik generellt går över till personangrepp.

Det beror i och för sig på vilket forum du är på. Säger du att du inte gillar något med Eon på ett "snällt" sätt på rollspelsforumet lär reaktionerna inte vara så värst stora. Man bör dock hålla sig borta från Eon-forumet :gremwink:

Min främsta poäng är dock att man stör andra personer mindre om man lägger upp kritiken på ett annat sätt än: Det är så.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fördömda utdömningar[NT]

Åhåh, nu försade du dig. Marknadsföring är inte bara något subjektivt som gäller för var och en, utan också något man kan bedöma som yrkesman efter de riktlinjer vi har att gå efter i reklambranschen.

Det anser jag mig ha kompetensen att göra.

Phobias förhandstitt har dessutom diskuterats i skräckrollspelsforumet och hade det där kommit fram andra åsikter än dem jag känt själv när jag läst igenom teasern så hade det färgat mitt omdöme. Hade jag haft en marginaliserad åsikt så hade jag helt klart varit tydlig och påpekat att det blott var jag själv som ansåg att Phobia var på väg mot ett magplask.

---

Dessutom har vi alla rätten att ha åsikter om reklam, eftersom de vänder sig till oss som konsumenter. Jag ansåg mig ha rätten att kalla Vanilla Coke-reklamen för en taffligt genomförd förutsägbar kampanj emedan jag är mycket förtjust i själva produkten.

---

Jag uttalade mig alltså som både yrkesman, forumsmedlem och konsument. Inte som allvetare, förstå-sig-påare eller föreläsare på något sätt. Inte det minsta konstigt alltså, den ursprungliga frågan är riktad mot var och en utav oss och det är väl inget som hindrar dig ifrån att ge din egen personliga syn på saken?

/Rising
som inte kan förstå folk i den här tråden. Vi har haft ämnen som "vilket är världens sämsta rollspel?" och ingen har reagerat. Kanske är det så att ni alla gillar mig så mycket och värdesätter mitt omdöme så högt att det blir värre när jag berättar om vad jag tycker? :^)
 
Top