Nekromanti Varför lyckas vissa och andra inte?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kravlöshet [oviktigt]

...Eon ställer lägre krav på sina spelare. Lite väl låga, i min smak.

Vad menas?
Sorry, fram till Jul har jag lovat Tomten att inte säga dumma saker om Eon eller Eonspelare, för annars kommer jag bara få sockiplast i paketen. Det har han sagt till mig.

Förresten, kom på ett skämt;

"Hörrö, värst vad du var sen då!"
"Ja, jag kunde inte komma in."
"Kunde du inte komma in?"
"Nä, Julen stod för dörren!!!"


Tadaa!

/Rising
som gillar dåliga julvitsar. Ni har väl hört den om att det inte kommer bli någon Jul i år? Nä, det är nämligen så att Tomten har klappat ihop!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Smaken är som baken

"Varför spelar så många människor Eon och DoD?" - walium

"Eon ställer lägre krav på sina spelare. Lite väl låga, i min smak" - Rising

Hade du letat, hade du hittat svaret på din fråga redan i första inlägget.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Kravlöshet [oviktigt]

Visst. Jag tror dock ingen bryr sig om du lyckas få dit en motivering, att bara klänga ut sig (till synes) väldigt subjektiva saker som om de var objektiva är dock väldigt störande.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kravlöshet [oviktigt]

"att bara klänga ut sig (till synes) väldigt subjektiva saker som om de var objektiva är dock väldigt störande."

Jag kränger ut mina subjektiva åsikter som de subjektiva åsikter de äro (vilket man inte behöver skriva "IMHO" för att göra). Det tycker jag är mycket bättre än när man t.ex försöker argumentera för att ett rollspel är dåligt genom att ha subjektiva åsikter om detaljer i regelsystemet och presentera dessa som objektiva fakta. Allting som någon gillar är ju bra på något vis.

Nå, jag tycker det är roligt att klaga på Eon-spelare eftersom ingen annan gör det. Alla tycker det är okej att driva med friformsgothare och tunnelkobolder, men när man vänder på steken så tappar alltid några perspektivet och brusar upp sig utan att begripa vad jag egentligen har gjort.

Men mer om det efter Jul.
Nu vill jag inte trycka ner det som jag tycker är dåligt, utan lyfta fram det som jag tycker är bra.

/Rising
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Ordmärkning

Skall man hålla på som du gör så kan jag vara väldigt jobbig mot alla som särskriver. Vilket förmodligen inte skulle ge en positiv effekt.

Att märka ord på forumet är inget att rekommendera.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
och en stor dos glögg...

Alla de där killarna togs ju sedan och hyvlades längs med fotknölarna av viktigpettrarna på Eon-forumet, vilket inte sker med dem som lastar skit på ångestfriformare (utan att ha några vettiga argument) eller tunnelkobolder (utan ödmjuka argument).

Det är klart att det funnits enstaka individer som riktat klagomål mot Eon, men det där utbredda, underliggande föraktet mot viktigpetterrollspelarna saknar jag, för det är en grupp rollspelare som i sina värsta stunder är ohyggligt mycket mer otäcka att spela med än anspråkslösa friformsgothare och entusiastiska tunnelkobolder.

/Rising
skämtar förstås. Världen behöver inte mer förakt. Men genom att hålla upp en spegel framför dem som obehindrat riktar misantropisk illvilja och hånfullt gäckande mot sina medrollspelsvänner kan man hoppas på att vi alla en vacker dag spelar all världens rollspel hand i hand som en enda stor, glad, varm och mjuk familj.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: och en stor dos glögg...

"Alla de där killarna togs ju sedan och hyvlades längs med fotknölarna av viktigpettrarna på Eon-forumet, vilket inte sker med dem som lastar skit på ångestfriformare (utan att ha några vettiga argument) eller tunnelkobolder (utan ödmjuka argument)."

Det beror på att vi (dvs jag i form av ångestfriformföraktare och du i form av tunnelkoboldföraktare) inte tog skit. Vi sket tillbaks istället, varför våra fotknölar fortfarande är intakta.

På sätt och vis anser jag att de som hyvlades är bra mycket vettigare än oss. De gav sig ju när de insåg att motståndet var kompakt. Det har inte vi gjort än.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ha ha [ANT]

"På sätt och vis anser jag att de som hyvlades är bra mycket vettigare än oss. De gav sig ju när de insåg att motståndet var kompakt. Det har inte vi gjort än."

Ha ha ha! Suverän slutpoäng! Du har förstås alldeles rätt. Någon borde komma hit & lära oss veta hut...

/Rising
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: När kom Eon?

Chronopia kom ut 94, och jag har för mig att Eon klev in när Target bestämt sig för att inte satsa mer på spelet, och att avsaknaden av satsning och den allmänna nedrustningen av rollspelsbusinessen hos Target, öppnade den lucka som Eon med stor kraft och framgång tog över. Vilket i mitt minne skedde nångång 96.

Man kan hitta rätt så mycket information om utgivningsår och sånt på http://hemsidor.torget.se/users/r/Randalf/. Där ser man att alla moduler till Chronopia släpptes 96-97, så spelet var fortfarande "levande" när Eon släpptes i november 96. Vad jag minns så dog Chronopia helt först i och med (eller strax innan) modulen Altors baksida som kom 98.

Nåja, nu har jag grävt ner mig för mycket i siffor för att minnas vad jag ville ha sagt...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Utgivningstakt

Det viktigaste tror jag ändå är utgivningstakt, vilket i och för sig har lite att göra med hur brett ett spel är. Chronopia sålde en hel del under sina intensiva år då det släpptes en massa material till spelet, trots att det är ett ganska enformigt spel.

Western måste väl klassas som ett nischat spel, men konstruktörernas ständiga arbete med att ge ut nytt material (både på nätet och i tryckt form) har gjort "underverk".

Däremot satsades det aldrig ordentligt på varken Gemini eller Gondica, och dessa har därför mer eller mindre dött ut. Det har på fem år (eller vad det kan vara) släppts två moduler till Gemini och inga till Gondica...

Samma sak går igen i alla spelbranscher. Skulle WotC slutat släppa nya expansioner till Magic så skulle spelet sakta men säkert dö ut. För då har folk allt kort de behöver och intressant dalar för att det känns "nedlagt"...

/Emil
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,976
Location
Linköping
Re: Utgivningstakt

Det viktigaste tror jag ändå är utgivningstakt, vilket i och för sig har lite att göra med hur brett ett spel är. Chronopia sålde en hel del under sina intensiva år då det släpptes en massa material till spelet, trots att det är ett ganska enformigt spel.

Western måste väl klassas som ett nischat spel, men konstruktörernas ständiga arbete med att ge ut nytt material (både på nätet och i tryckt form) har gjort "underverk".

Däremot satsades det aldrig ordentligt på varken Gemini eller Gondica, och dessa har därför mer eller mindre dött ut. Det har på fem år (eller vad det kan vara) släppts två moduler till Gemini och inga till Gondica...

Samma sak går igen i alla spelbranscher. Skulle WotC slutat släppa nya expansioner till Magic så skulle spelet sakta men säkert dö ut. För då har folk allt kort de behöver och intressant dalar för att det känns "nedlagt"...
Måste det vara så? Kan man inte lyckas göra en skitbra grundbok till ett rollspel som helt enkelt har tillräckligt för att massvis med spelare ska spela det i massvis med år? Är tilläggsmoduler viktiga för folk för att de behöver dom eller för att det får spelet att kännas levande? Det är kanske bara jag som blir mer irriterad än inspirerad om det finns tjugoelva moduler man "behöver" för att spela ett spel.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Skärp dig...

Hehe... här nere i Malmö är det svårt att hålla sig för skratt när man först läser hur alla spel är urusla och inte förtjänar sina namn, och sedan ser hur nostalgin slår tillbaka och där står Mutant som ljuset i mörkret.

Skärp dig! Jag slängde undan Mutant (gamla då) för länge sedan av samma anledning (fast tvärtom...) som du gillar det. Alla har sina favoritspel och hatspel. Att sitta och tala ner alla andra spel som "Lite väl låga" och "nästan oförtjänt gott (...), inte mycket av någon vidare bra kvalitet" är bara tramserier.

Respektera att olika personer gillar olika spel, och sluta upp med att säga att visa spel är bättre, mognare osv än andra.

/Emil
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ordmärkning

Det är i.o.f.s. en viss skillnad mellan att anmärka på särskrivning när ingen risk för missförstånd föreligger mot att anmärka på ett ordval som ger fel intryck. Med tanke på hur olika uttalanden det blir om man byter ordet så kan det lika gärna ses som en anmärkning på ett felaktigt påstående som en anmärkning på ett ord :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Smaken är som baken

Du sågar alltså två av de svenska rollspel som har allra mest spelare? Varför tror du att så många personer spelar dem om de inte håller måttet?

Tre ord: Minsta Gemensamma Nämnare.

Populäritet innebär inte kvalitet. Titta på MacDonalds, Microsoft eller den senaste Tonårsfilmen.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En liten dos sarkasm

Låt se... exempel 1 är ett rent klagomål över _spelet_, inte dess spelare. Två är en enkel fråga. Tre handlar åter om produkten. Fyra likaså.

Bättre kan du!
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Buzz och marknadsföring...

Du har alldeles rätt i att Phobia har en dålig marknadsföring, men det har å andra sidan dataspelet Duke Nukem Forever också. Varför? Jo, för att ingen av spelen har ett releasedatum. Ändå är jag fullständigt övertygad om att Duke Nukem Forever skulle sälja som smör i solsken och om det släpptes.

Rollspelsvärlden är inte som filmvärlden där man kan sätta igång en hype flera år innan filmen kommer. Jag ser det mest som en schysst grej att Neogames lagt ut lite information om Phobia, ett spel som antagligen kommer om något år (eller tidigare, vem vet?). Det handlar väl knappast om en början på en marknadsföringskampanj som sedan har dött.

Om ett dataspelsföretag lägger ut tidiga bilder på sitt spel och sedan jobbar på för hårt för att släppa ut några nya bilder, då är alltså spelet ett magplask. Jösses...

Nä, om Phobia släpps inom en rimlig framtid så kommer dess marknadsföring snarare att sätta igång på LinCon nästa år, då det ska arrangeras ett Phobia-äventyr. Ett tips: Vänta tills dess innan du dömer något. För inte kan man väl döma något efter att ha läst ett pressmeddelande?

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Utgivningstakt

Jag är alldeles övertygad om att det är så. Du får gärna försöka överbevisa mig, men jag har själv märkt av "problemet" vid flera tillfällen. Varje gång jag satsat på någon annan speltyp än rollspel (läs: figurspelet Warzone och kortspelet Wheel of Time) så läggs spelen ner hos tillverkaren efter ett tag, och hur bra spelen än är (för det tycker jag fortfarande de är) så dog intresset hos mig och mina vänner ut, liksom aktiviteten på webbsidor om spelen.

/Emil
 
Top