Nekromanti Varför lyckas vissa och andra inte?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Nån som har en förklaring till att exempelvis EON lyckas bra, men Gondica inte? Skiljer sig marknadsföringen åt? Hur gick det egntligen med Gemini?

Säljer DoD 6 bättre p g a sitt namn? (det har ju iofs inte så mycket med gamla DoD att göra).

Skulle ett nytryckt Kult sälja bättre än Phobia?

Säljer Mutant - undergångens arvtagare bättre tack vare sitt namn?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Genom världshistorien har det bara funnits en bok, en sång, en film, en dikt, och ett rollspel.

Resten är bra marknadsföring.

Klyschor å sida så tycker jag nog att talesättet passar bättre in på rollspel än de flesta andra medier. kvalitetsskillnaden mellan, t ex, olika svenska rollspel är ju inte *så* fruktansvärt stor.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
De Fyra P:na (eller var det fem?)

Pris
Plats
Produkt
Påverkan

Faktorer som utgör en stor del till varför något säljer bra. Inom marknadsföring är detta välkänt och av faktorerna ovan lärde jag mig själv att Påverkan är den största faktorn till att en vara eller tjänst blir såld. Men det finns säkert andra som har en annan uppfattning.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Nån som har en förklaring till att exempelvis EON lyckas bra, men Gondica inte?"

Det finns fler fjantar än sympatiska typer i världen?
*undviker en sten från en uppretad tirak i sista sekunden*

Nämen ärligt, båda är dockskåpsfantasy skrivna av akademiker. Skillnaden är att Gondica är ett spel av akademiker för akademiker medan Eon ställer lägre krav på sina spelare. Lite väl låga, i min smak.

"Säljer DoD 6 bättre p g a sitt namn?"

Tja, jag hade inte brytt mig om spelet om det hade hetat "Keffon & Kobolder" (vilket hade varit ett rätt passande namn). Regelboken är i sig rätt ointressant, men Jorges hade jag köpt ändå, oavsett om jag spelade spelet eller inte.

"Skulle ett nytryckt Kult sälja bättre än Phobia?"
Ja. Phobia är väldigt nära ett rejält magplask. Kult har å andra sidan ett nästan oförtjänt gott rykte. Tittar man bara på regelboken och det utgivna materialet så är inte mycket av någon vidare bra kvalitet. Alla hängivna Kultspelare har nog lagt ner mer tid på adaptering av spelet än de skulle orka göra med ett helt nytt skräckrollspel.

"Säljer Mutant - undergångens arvtagare bättre tack vare sitt namn?"
Ja. Fast framförallt säljer de för att de tagit tillbaka spelet till dess rötter och visar upp ett Mutant som många längtat till.

/Riz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Målgrupper

"Nån som har en förklaring till att exempelvis EON lyckas bra, men Gondica inte? Skiljer sig marknadsföringen åt? Hur gick det egntligen med Gemini?"

Den stora skillnaden ligger i koncepten. Eon och DoD är till för ungefär alla sorters fjantasy. Gemini och Gondica är för nischade. Därmed har Eon och DoD breda målgrupper, medan Gemini och Gondica är tämligen smala. Därmed kan Eon och DoD sälja mycket junk, volymmässigt, vilket Gemini och Gondica inte kan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
Re: Varför vissa är idioter och andra inte?

Phobia är väldigt nära ett rejält magplask

Coolt! Har du sett det?

Jasså inte? Jag måste säga att det var ett väldigt väl underbyggt argument du kom med, mtp att Phobia inte finns än. Sålunda "är" inte Phobia något alls just nu. Fast den informationen var kanske inte så nödvändig när man tillbringar så mycket tid med att söka pretto-uppmärksamhet på ett forum, istället för att ta reda på fakta.

Sluta upp att tönta dig. Eller känns det för hemskt att inte uttala sig i en tråd? Oavsett vad det handlar om?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rising i en shootout med Neogames...

"Jag måste säga att det var ett väldigt väl underbyggt argument du kom med, mtp att Phobia inte finns än. Sålunda "är" inte Phobia något alls just nu. Fast den informationen var kanske inte så nödvändig när man tillbringar så mycket tid med att söka pretto-uppmärksamhet på ett forum, istället för att ta reda på fakta."

Jag skriver mycket elaka saker om produkter från Neogames så jag antar att jag förtjänade de där örfilarna. "Vänd andra kinden till" sade en skön snubbe en gång, jag gör väl så den här gången.

Nå, tillåt mig förklara mig: Det enda jag vet om Phobia är från konceptbeskrivningen på följande teaser. Jag anser mig ha ganska torrt på fötterna när jag säger att inget i den teasern är det minsta nytt. Det mesta kunde vara taget från någon betaversion av Kult. Att det hållits tyst om spelet så här länge ökar dessutom på farhågorna. Än så länge finns det alltså inget egentligen unikt att se fram emot.

Titta på de bra skräckspelen som finns idag; vart och ett av dem har haft ett utpräglat koncept som skiljt dem åt från allt annat på marknaden. Little Fears behöver man bara prata om i en tre, fyra meningar så har man direkt publiken uppdelade i två läger; "det där intresserar inte mig" och "det där låter fräscht! När kommer det?" Samma sak med CoC och Kult på sin tid. Vad jag menar är alltså att ur mitt perspektiv så ser det väldigt tungt ut för Phobia. Det är "nära ett magplask" som jag kallade det.

Det var säkert en olycklig frasering, för du verkar tycka att jag dömt ut spelet på förhand. Jag kan förstå att du ser det så, med tanke på vad jag brukar skriva om era produkter. Jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag är nämligen fortfarande nyfiken på Phobia och det har jag skrivit flera gånger på skräckforumet. Min kritik är alltså i nuläget mest riktad mot er förhandstitt. Eftersom det i den här tråden enbart pratades om försäljningssiffror tycker jag att reklamen inte är oviktig i sammanhanget. Det skulle vara mer "buzz" runtom ett nyproducerat Kult på hemmaplan än vad det är runt Phobia i nuläget. Det var vad frågan gällde, och det var ur den utgångspunkten jag formulerade mitt svar. Det är noll buzz kring Phobia. Spelet kan förstås fortfarande bli hur bra som helst (och lita på att jag kommer göra reklam för spelet om det introducerar ett nytt fräscht sätt att skrämmas på!) men hur det ligger till på den punkten vet jag (som du så tydligt påpekar) ingenting om. Följaktligen valde jag heller inte att kommentera spelets egna kvaliteter.

Nå, hoppas det klargjorde läget lite grann. Jag ska försöka lägga band på mig när jag ser ett nytt tillfälle att driva med Eon, och jag ska definitivt försöka vara tydligare framöver och inte säga värdeladdade ord såsom "magplask" (även om det är ett rätt milt uttryck i mina kretsar) utan att samtidigt berätta vad jag menar för att undvika missförstånd.

Nå, vad säger du?

/Rising
vandrar fridens väg och stoppar blommor i revolvrarna.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Varför vissa är idioter och andra inte?

Fast den informationen var kanske inte så nödvändig när man tillbringar så mycket tid med att söka pretto-uppmärksamhet på ett forum, istället för att ta reda på fakta.

Sluta upp att tönta dig. Eller känns det för hemskt att inte uttala sig i en tråd? Oavsett vad det handlar om?


Om du inte skärper dig själv så faller din ärkeängel-gloria rejält på sned, och du börjar vandringen mot den mörka sidan. Jag vet inte riktigt vad det är du insinuerar i ditt inlägg, att vissa inte skall ha rätt att uttala sig i vissa frågor? I så fall får du hålla till på ett eget forum där du kan diktera hur du vill och inga negativa saker kan sägas om produkter du håller kärt.

Gjorde Rising en i mina ögon konstig kommentar? Ja. Gav du ett ännu sämre svar? Ja.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,923
Location
Sandukar
Re: Sixgun Shootout

Gott. tack.

Jag blir synnerligen irriterad när människor hävdar saker som fakta när de inte har den kompetensen (i dagsläget tror jag det är ca sex personer i världen som har kompetensen att bedömma Phobia).

Det var din "det är så"-attityd som gjorde mig upprörd. Jag håller mycket hårt på den enskilde individens rätt att uttrycka vilka åsikter som helst, men då skall det också synas att det är åsikter. Ett enkelt "jag tror/tycker/anser/fruktar/misstänker att..." hade förhindrat detta.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Målgrupper

Och därmed inte sagt att breda rollspel nödvändigtvis är bra. Många mindre system har otroligt bra regler och världar, men är helt enkelt för speciella för att många ska gilla dem.

/Skuggvarg - majoriteten har inte alltid rätt
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sixgun Shootout

Jag blir synnerligen irriterad när människor hävdar saker som fakta när de inte har den kompetensen (i dagsläget tror jag det är ca sex personer i världen som har kompetensen att bedömma Phobia).

Åh, man kan allt tillåta folk att göra gissningar baserat på företagets tidigare produktion och uttalanden om spelet. Visst kan det bli fel men att avsiktligt försöka döda all förhandsspekulation låter som usel marknadsföring och ett ganska säkert sätt att se till att spelet verkligen blir det magplask Rising förutsäger.

Smartare vore att berätta vad som är speciellt med det (om något) och på så sätt få Rising att svälja sina ord.

Det var din "det är så"-attityd som gjorde mig upprörd. Jag håller mycket hårt på den enskilde individens rätt att uttrycka vilka åsikter som helst, men då skall det också synas att det är åsikter. Ett enkelt "jag tror/tycker/anser/fruktar/misstänker att..." hade förhindrat detta.

IMHO syntes det ganska tydligt att Rising uttalade sin åsikt. :gremtongue:

I min åsikt är Risings antagande helt ursäktligt. Om det funnits ett grundläggande nyskapande koncept i spelet är det ganska rimligt att anta att Teaserns köttigaste bit inte skulle varit "man kan ha sysselsättning: mentalpatient". Om fyra, fem år får vi se om det stämde, gissar jag. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Målgrupper

"Och därmed inte sagt att breda rollspel nödvändigtvis är bra. Många mindre system har otroligt bra regler och världar, men är helt enkelt för speciella för att många ska gilla dem."

Exaktamundo.

Vilket är en av orsakerna till att jag oftast säger "det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor". Ska man göra ett brett och generellt rollspel så är det lika bra att glömma det - det finns redan ett antal etablerade alternativ, och man kommer få ett helvete om man ska lyckas slå sig in. Det krävs i princip ett hål som man kan knö sig in i (Eon kom strax efter Catastrophia, och mutade in sitt hål eftersom det var ledigt), eller ett buffligt varumärke (DoD6). Saknar man endera så kommer man bara att förlora pengar.

Och ska man göra ett smalt rollspel så... tja, man kommer att förlora pengar på det. Det är helt enkelt inte en affärsmodell som fungerar, vilket Hogshead är ett ypperligt exempel på (Hogshead gick inte i konkurs, men James Wallis insåg att han kunde tjäna tio gånger så mycket som frilansjournalist). Eller Rävsvans.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sixgun Shootout

"Åh, man kan allt tillåta folk att göra gissningar baserat på företagets tidigare produktion och uttalanden om spelet."

Det har jag ingenting emot, så länge som det presenteras som gissningar och förhandsspekulation, och inte som fakta.

"Om det funnits ett grundläggande nyskapande koncept i spelet är det ganska rimligt att anta att Teaserns köttigaste bit inte skulle varit "man kan ha sysselsättning: mentalpatient"."

Eller så kanske man helt enkelt har valt att hålla käft om det, så att ingen annan ska sno idén. Vad vet jag?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Sixgun Shootout

Det har jag ingenting emot, så länge som det presenteras som gissningar och förhandsspekulation, och inte som fakta.

Läsaren får väl använda sitt sunda förnuft. Om någon tror att Rising har stulit råtextmanus och sitter och bläddrar i det bara för att han inte kryddar texten med "IMHO"s så får de skylla sig själva... IMHO :gremgrin:

Eller så kanske man helt enkelt har valt att hålla käft om det, så att ingen annan ska sno idén. Vad vet jag?

Jag tvivlar tills jag ser det. Så enormt många är det inte som har kapacitet att ge ut svenska rollspel på kommersiell basis att man behöver vara överdrivet rädd för att folk skall norpa idén.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Friendship in Tombstone

"Jag blir synnerligen irriterad när människor hävdar saker som fakta när de inte har den kompetensen"

Det är helt i sin ordning.

Problemet här var väl snarast att ämnet inte på något vis handlade om rollspelens kvaliteter utan enbart deras förmåga att sälja. När frågan dessutom var principiell (="säljer man mer med ett inarbetat varumärke?") och hypotetisk (det var ju en jämförelse mellan Phobia och ett KULT:2(!) som var på tal) så tycker jag inte att man kan läsa mitt inlägg såsom om det hade gällt en jämförelse mellan två riktiga, färdiga spel.

Det här var en jämförelse mellan två varumärken, ingenting annat.

Jag har dock på sista tiden ställt till med många missförstånd eftersom jag tar för givet att alla har läst grundinlägget när de klickar på mina inlägg, och det var en nyttig påminnelse för mig om att jag inte alltid kan göra det.

Nå, allt väl som slutar väl. Hoppas kluret med Phobia går bra och jag önskar er förstås lycka till med det fortsatta arbetet.

/Rising
som blev glad när han såg sig ha tre stjärnor igen. Tror ni det går upp om jag länkar till min gamla bild med Herr Nils och Travolta på dansgolvet? *cynism*
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Målgrupper

Det krävs i princip ett hål som man kan knö sig in i (Eon kom strax efter Catastrophia, och mutade in sitt hål eftersom det var ledigt), eller ett buffligt varumärke (DoD6). Saknar man endera så kommer man bara att förlora pengar.

...och man kommer knappast skära guld med täljkniv ens om man har båda.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Sixgun Shootout

Läsaren får väl använda sitt sunda förnuft. Om någon tror att Rising har stulit råtextmanus och sitter och bläddrar i det bara för att han inte kryddar texten med "IMHO"s så får de skylla sig själva... IMHO
Hur är det med såna (som jag) som inte hört talas om Phobia (antagligen p.g.a. tystnaden kring spelet) då? Om vi ser en allmän utvärdering: "Phobia är ett magplask", från en ändå såpass respekterad person som Rising ändå är här på forumet, lär det sätta sig någonstans i undermedvetandet, och när vi om några år ser spelet i butiken så dyker tanken "Jag har hört att det är ett riktigt magplask" upp.
Nu säger jag inte att Risings antagande var fel, utan bara berättar vilka konsekvenser det kan få, och att det antagligen var dessa som Marco ville undvika.

/Black Dwarf, tänkte efter.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Tombstone Gravedigger

Det här var en jämförelse mellan två varumärken, ingenting annat.

Bra sagt!

Jag personligen ser inte fram emot Phobia. Jag klarar mig
antagligen gott om inte godare med Kult och CoC. Jag ÄR
bakåtsträvare när det kommer till skräckrollspel. OM jag vill
ha X-files (som är mitt intryck av vad Phobia är tänkt att vara)
tittar jag på TV-serien.

Däremot gillar jag överraskningar och skulle Phobia vara en
dylik skulle jag nog lossa på penningpungen och säga: "Yeah,
baby". Om spelet visar sig vara bra. Om det å andra sidan inte
är det kommer jag ha samma inställning till Neogames som
jag alltid haft: Massproducerade prylar för kidsen :gremwink:

Skojandet har en liten udd av sanning dock: Jag behöver inte
varken Eon eller Neotech.

Eon har jag spellet och jag klarar mig bättre med Rävspels
Västmark eller för den delen gamla, goa Drakar och
Demoner - Jag har bättre känsla för det. Första gången jag
spellede Eon så vart det en hel uppsjö "nya" pinaler och
raser att introducera för spelarna, men det kändes så onödigt:
Det var som att spela fotboll med en Hjopsilaman, en boll
som vilken annan fast den är blå och heter något annat än
just boll.

Neotech, åh detta spel. Innehåller mycket nyttigheter men
jag blir aldrig riktigt sugen på att lira det. Ättikmaräng.

För mig är de båda spelen något för någon annan att spela
och/eller spelleda än just mig. Jag klarar mig bra i
rollspelsbarnkammaren tillsammans med antikviteterna :gremwink:

Däremot tycker jag om att det går så bra för Neogames, att
de hugger åt sig marknad och kan bredda vägen för nya
tillskott i Rollspelsgröten. Jag tycker det är bra att det finns
ambitiösa män som introducerar och återintroducerar spelare
till att rollspela med sina prylar - Det gör Neogames
exemplariskt. Jag behöver dock en annan kopp te. *Applåder*

/Alexander Gyhlesten
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Anticipationphobia

Nu säger jag inte att Risings antagande var fel, utan bara berättar vilka konsekvenser det kan få, och att det antagligen var dessa som Marco ville undvika.

Mjo, det förstår jag också. Jag tror dock inte att det effektivaste sättet att skapa bra stämning runt ett spel är att angripa folk som tycker det verkar tråkigt (utan att påpeka varför det inte skulle vara tråkigt).

Om Marco vill jaga syndabockar för låga förväntningar på spelet bör han snegla på Neogames teaser. Jag vet inte vem som skrivit den men om det är de kreativa krafterna bakom spelet som gjort den sammanfattningen så sätter jag mina pengar på Risings pessimistiska förväntan.

Jag tror det blir en blek kopia av Kult med viss inspiration till sinnessjukhetsregler norpade från UA. Tag den gissningen med en så stor nypa salt som behövs :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ordmärkning

Visserligen är detta ordmärkning, men eftersom Rising fick nåra rejäla smällar, passar jag på att märka lite ord.

Jag tror, eller hellre, jag vet, att det finns åtminstone ett hundratal människor i Sverige som har kompetensen att bedöma Phobia, eller Phobia-projektet där det står idag.

Men det finns kanske bara sex personer som har kunskapen att bedöma Phobia idag.

Lessen att ordmärka och i mångas ögon ägna mig åt hårklyverier, men just ordet "kompetens", och hur det förhåller sig med den kompetensen i rollspelssverige idag ligger mig varmt om hjärtat. Jag anser att just kompetensen är högre än den någonsin varit, och att väldigt många fler än nånsin besitter just den kompetens som behövs för att göra vettiga bedömmningar om rollspel, så länga man har relevant kunskap om projektet.

Fortsätt jobba med Phobia, det ska bli spännande att se hur det blir.

MVH

Magnus
 
Top