Nekromanti Varför lyckas vissa och andra inte?

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Tombstone Gravedigger

OM jag vill
ha X-files (som är mitt intryck av vad Phobia är tänkt att vara)
tittar jag på TV-serien.


Annars finns alltid Delta Green, Conspiracy X, In Nomine (funkar för mig), Chock (nåja, finns och finns), Gurps: *, o.s.v.

Ättikmaräng.

Jag har för mig att man faktiskt har en gnutta ättika i maräng för att få äggvitan att tråda sig bättre... :gremsmirk:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
När kom Eon?

Jag hade för mig att Eon gavs ut ett ganska bra tag efter Chronopia (som stava just så, jag ser att du ha väldigt svårt att stava rätt på Targets olika rollspel. Är det nån slags krigssada som spökar? :gremconfused:)

Chronopia kom ut 94, och jag har för mig att Eon klev in när Target bestämt sig för att inte satsa mer på spelet, och att avsaknaden av satsning och den allmänna nedrustningen av rollspelsbusinessen hos Target, öppnade den lucka som Eon med stor kraft och framgång tog över. Vilket i mitt minne skedde nångång 96.

Men det är bara som jag minns det, vilket kan vara helt fel. Frågan är alltså när Eon kom ut? Och när hade Eon etablerat sig som ett vinnande alternativ?

Magnus

(undrande)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Rising följer i...

...det gamla uråldriga spåret att uttala sig om ett spel han inte sett. Det är ju en uråldrig tradition inom rollspelstyckarsvängen, och inget Rising är först med. Det händer ju hela tiden, om Eon, om D&D, om d20 Modern, och så vidare.

Den enda skillnaden med Phobia är att det inte är utgivet.

Så så hemskt är det väl inte att nån uttalar sig om spelet i sig? Se det som en chans att gå ut med positiv information kring spelet, hellre än att basha en stackars förvirrad tyckare på ett litet rollspelsforum.

Men... jag vill ta detta fall som möjlighet att påpeka att jag personligen skulle tycka att det var roligare om man försökte läsa eller till och med spela de spel man kritiserar, eller om inte det går, ägna god tid åt att sätta sig in i hur olika regelmekanismer som man vill kritisera fungerar. Eller vara mer specifik med sin kritik, kanske säga "med härledning av Phobias teaser tycker jag...".

Det är kul att göra rollspel. Det är tråkigt och otacksamt att bli sågad i en bisats när man lägger ner en massa tid på att göra rollspel. Speldesigners är bara människor, de också.

MVH

Magnus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: När kom Eon?

"Chronopia kom ut 94, och jag har för mig att Eon klev in när Target bestämt sig för att inte satsa mer på spelet, och att avsaknaden av satsning och den allmänna nedrustningen av rollspelsbusinessen hos Target, öppnade den lucka som Eon med stor kraft och framgång tog över. Vilket i mitt minne skedde nångång 96."

Nu vill jag iofs minnas att Target började nedrusta sin rollspelsverksamhet efter att Eon kom ut, men jag kan mycket väl minnas fel. Dessutom lär inte tidpunkten ha någon större inverkan på "hålet" - Target hade nog inte lagt ner sin rollspelsverksamhet om den hade gått bra. Det finns en viss tröghet i all sådan verksamhet, så luckan torde ha funnits där tidigare i form av fallande säljsiffror.

I vilket fall så var det inte en lucka efter Target som rollspelskonstruktör i största allmänhet som jag menade, utan en lucka i form av avsaknaden av ett brett standardfjantasyrollspel. Den luckan blev ledig iom just Catastrophia 1994, ety Catastrophia är ett tämligen nischat rollspel och ungefär allt annat än bred standardfjantasy.

"Frågan är alltså när Eon kom ut? Och när hade Eon etablerat sig som ett vinnande alternativ?"

Eon kom mycket riktigt ut 1996, och tog rätt mycket fart redan från början. Den stora boosten tror jag dock kom 1997 med spelvärlden Mundana.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Chock lever

Ja, som Chill alltså. Av OtherWorld Creations. Släpps/släpptes i dagarna.

MVH

Magnus
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Tombstone Gravedigger

In Nomine (funkar för mig)

Mig med.

Chock (nåja, finns och finns)

Jag var så här nära *visar med fingrarna* att få det för en
billig penning, men ödet ville annat :gremfrown:

Jag har för mig att man faktiskt har en gnutta ättika i maräng för att få äggvitan att tråda sig bättre...

Använde det när jag var liten för att marängerna skulle smaka
blähä. Bra attrap.

/Alexander Gyhlesten
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Magnus följer i...

...det gamla uråldriga spåret att uttala sig om en tråd han inte läst. Det är ju en uråldrig tradition här på rollspel.nu, och inget herr Seter är först med. Det händer ju hela tiden, om Vampire, om resvägar, om vad "rollspel" betyder, och så vidare.

Men... jag vill ta detta fall som möjlighet att påpeka att jag personligen skulle tycka att det var roligare om man försökte läsa eller till och med sätta sig in i de trådar man går in och försöker analysera, eller ännu hellre, ställa lite frågor innan man tror sig kunna göra sammanfattningar av vad folk menat med sina inlägg. Eller vara mer specifik med sin kritik, kanske säga "med härledning av det lilla jag läst i den här tråden tycker jag...".

Det är kul att skriva inlägg. Det är tråkigt och otacksamt att bli svartmålad av ens forumskamrater på grund av missförstånd när man lägger ner en massa tid på att skriva inlägg. Inläggsskrivare är bara människor, de också.

---

Som sagt, hur någon kan få för sig att jag skulle kritisera ett spel som inte ens är utgivet är en sak, och det kan jag ha överseende med, med tanke på hur nyanslöst jag sågar andra neogamesspel. När missförståndet är utrett tycker jag däremot att det blir lite trist att framställas som någon jeppe som skriver saker jag inte har gjort. Ämnet gällde inte "vad tror du om framtidens rollspel?" utan handlade enbart om vad rollspel tjänar på att ha ett inarbetat varumärke. Tar man ett välkänt, mytomspunnet och internationellt utbrett rollspelsnamn som "Kult" och jämför det med "Phobia", som i nuläget enbart står på en mycket osäker och färglös förhandstitt, så är läget glasklart för mig: Kult har ett nästan oförtjänt gott rykte medan Phobia är nära ett magplask. Phobia må sedan ha all tid i världen på sig att skapa en ny kittlande lanseringskampanj och släppa en fantastisk rollspelsprodukt, men det var inte relevant i det ursprungliga ämnet.

Eftersom jag tycker man ska respektera ämnesförfattarna så läser jag inläggen i sin helhet innan jag kommenterar dem. Ett mycket trevligt beteende som jag vill se mer av från mina forumskamrater.

/Rising
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Om och om och om igen

Har inte vi vart igenom det här en gång tidigare? Du vill att man kommenterar inlägget i sin helhet, samt att man tar hänsyn till vad folk menar med sitt inlägg, jag menar att korta uttalanden som sprängs in i ett inlägg mycket väl kan kommenteras för sig själv och att man får vara beredd på att folk inte tolkar det man skriver, utan läser exekt orden och kommenterar dessa (typ, "Phobia är på väg mot ett magplask")

Men visst, jag ska vara mer försiktig när jag försöker hjälpa till och ta ner ditt ursprungliga uttalanda och Marcos reaktion, och försöker ta ner hela utbrottet på jorden igen genom att sätta det i relation till hur man oftast uttalar sig om rollspel på dessa forum.

För summan av kardemumman är denna: du uttalade dig om ett spel du inte läst (oavsett om du anser att du uttalade dig om varumärket. För varumärket är spelet. Utan spel (eller förhoppning om spel), inget varumärke). Det gör väldigt många. Det behöver inte Marco bli så upprörd över. Men det är tråkigt att nån sågar ett spel ELLER ett varumärke i förbigående i en bisats.

En annan summa av en annan kardemumma: det har jag väl egentligen inget med att göra, så jag kanske ska knipa käft istället för att vara en sån viktigpetter.

M.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Friendship in Tombstone

Jag har dock på sista tiden ställt till med många missförstånd eftersom jag tar för givet att alla har läst grundinlägget när de klickar på mina inlägg, och det var en nyttig påminnelse för mig om att jag inte alltid kan göra det.
Anledningen att alla inte alltid har läst alla inlägg kan ju bero på att vissa spyr ur sig inlägg med en sådan frekvens att forumen väldigt snabbt blir oöverskådliga. Tycker det vore EXTREMT bra om vissa (och jag vet att dom kan det) koncentrerade sig mer på kvalitet och mindre på kvantitet i sitt forumsskrivande!

/Bjorn
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Smaken är som baken

Du sågar alltså två av de svenska rollspel som har allra mest spelare? Varför tror du att så många personer spelar dem om de inte håller måttet?

För övrigt tycker jag att kommentarer som "Det finns fler fjantar än sympatiska typer i världen?" och "(vilket hade varit ett rätt passande namn). " är ovärdiga dig även om det är uppenbart att du är ute efter att provocera. Klantigt av dig att bryta av så många smarta inlägg med "ett rejält magplask" för att citera dig själv.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Besviken:(

"Sluta upp att tönta dig. Eller känns det för hemskt att inte uttala sig i en tråd? Oavsett vad det handlar om?"

Att bekämpa eld med eld är kanske inte rätt metod, även om det säkert är skönt att avreagera sig. Skäms på dig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nej, jag menar alltså...

"Så du menar alltså att du läst Phobia? Att ditt uttalande baserar sig på att du läst Phobia?

Eller, som jag säger i mitt inlägg som du inte verkar ha läst så noga, att du uttalar dig om ett spel du inte läst?"


Fel på samtliga punkter. Varken mitt inlägg eller huvudinlägget handlar om produkten Phobia eftersom den inte finns för någon av oss att läsa. Att försöka göra ett uttalande om produkten Phobia är lika korkat som att påstå att någon annan har gjort det när han självfallet menat något annat.

Huvudinläget handlar om varför vissa spel säljer medan vissa inte gör det, och där särskild stor vikt läggs vid rollspelens varumärken. Skulle ett nytryck av Kult sälja mer än Phobia? En hypotetisk fråga, vem vet hur nytrycket av Kult skulle se ut? Vem vet något om Phobia? Här är det en fråga om vad konsumenten anser om varumärken. Är en ny produkt fräschare än en nygammal med ett inarbetat varumärke?

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om Phobias varumärke, men jag agerade efter vad som sades i teasern och jag baserade mitt uttalande på att det har varit tyst om Phobia länge vilket har medfört att buzzen kring spelet har svalnat.

Det här är ingen fråga för rollspelsrecenscenter, det här är en fråga för reklamare. Jag anser mig således vara kompetent nog att göra bedömningen "Kult skulle sälja. Det har ett oförtjänt bra rykte, medan Phobia ser ut att bli ett magplask". Phobia har nämligen marknadsförts mycket dåligt, i min mening. Till och med "Splatter" lanserades skickligare, en fantastisk bedrift med tanke på att Splatter inte producerats av något välrennomerat företag som Neogames. Reklam är som att hålla en basketboll studsande: Man måste hålla på och studsa kontinuerligt. Att bara släppa bollen (=lägga ut en teaser) och låta den studsa fritt tills den ligger död på marken är inget smart marknadsföringsgrepp. Det är min åsikt om vad Neogames gjort med Phobia. Ett fullkomligt magplask. Huruvida Neogames sedan lyckas med konststycket att få fart på basketbollen igen, och huruvida det blir en bra produkt eller inte i slutskedet, det är fullkomligt irrelevant i frågan. (Men vi hoppas förstås att de klarar det)

"Förresten, har inte vi vart igenom det här en gång tidigare? Du vill att man kommenterar inlägget i sin helhet, jag menar att korta uttalanden som sprängs in i ett inlägg mycket väl kan kommenteras för sig själv (typ, "Phobia är på väg mot ett magplask")"

Med tanke på hur fel ute du har varit i den här tråden ser jag det som ett ytterligare bevis på att mitt sätt är det riktiga. Du får gärna anmärka på mitt ordval om du tycker jag uttryckt mig klumpigt, men påstå inte att jag menat något jag inte har gjort.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Smaken är som baken

"Du sågar alltså två av de svenska rollspel som har allra mest spelare? Varför tror du att så många personer spelar dem om de inte håller måttet?"

Visa mig en lista på de fem populäraste låtarna, filmerna och teve-programmen så lovar jag dig att jag skulle kunna såga dem allihop. Inte för att verka märkvärdig och elitistisk, utan för att jag tycker som jag gör.

"För övrigt tycker jag att kommentarer som "Det finns fler fjantar än sympatiska typer i världen?" och "(vilket hade varit ett rätt passande namn)."

"Keffon & Kobolder" tycker jag var roligt, men skämtet fungerar kanske inte om man inte vet att jag gillar DoD6 väldigt mycket. När det gäller Eondissningen så var den däremot helt klart under min värdighet. Håller med.

Poängen kvarstår dock; det finns fler Marcoolio-fans än vad det finns Morrisey-fans i Sverige, men jag köper inte för ett ögonblick en slutsats som säger att det gör Marcoolio bättre.

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Smaken är som baken

"Visa mig en lista på de fem populäraste låtarna, filmerna och teve-programmen så lovar jag dig att jag skulle kunna såga dem allihop. Inte för att verka märkvärdig och elitistisk, utan för att jag tycker som jag gör."

Du svarar inte på min fråga. Observera att jag inte själv är ett fanatiskt Eon-fan som skiter bly bara för att du ogillar Neogames. Du måste väl ändå kunna prestera ett bättre svar än "jag ogillar nästan all populärkultur". Kom igen nu, jag vet att du kan. :gremsmile:

Varför spelar så många människor Eon och DoD? Om du själv säger att du gillar DoD så borde det göra det enklare att svara på frågan. Säg såhär lista styrkor/respektive nackdelar på båda rollspelen, strikt ur din egen synvinkel om du tycker att det hade varit lättare.

"Poängen kvarstår dock; det finns fler Marcoolio-fans än vad det finns Morrisey-fans i Sverige, men jag köper inte för ett ögonblick en slutsats som säger att det gör Marcoolio bättre."

Om Eon är rollspelsvärldens Marcoolio, vilket rollspel är då Morrisey?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Smaken är som baken

"Du måste väl ändå kunna prestera ett bättre svar än "jag ogillar nästan all populärkultur"."

Klart jag kan, men du frågade hur jag kunde dissa något som sålde bra och som många gillade. Jag menar att det inte har med saken att göra. Det man gillar, det gillar man. Det man ogillar... Tja...

En del personer har någon sorts konstiga regler för vad de gillar och ogillar. som att "desto mer man måste ändra på reglerna, ju sämre är spelet" eller liknande. Så fungerar det inte för mig. Jag kan inte tänka så matematiskt. Kärleken till rollspel är som kärlek i stort; man kanske tror sig föredra honungsblonda lockar, blå ögon, slanka modellkroppar med långa ben osv, men likförbannat blir man ändå upp över öronen tokförälskad i någon kort, äppelkindad brunett som inte alls stämmer in på ens ideal. Kärleken följer inga regulationer och den kan inte mätas med några argument fram och tillbaka. Det är ju det som gör den så bra. Tittar jag på Kult så finner jag såå mycket som jag vill ändra och göra om, och det är ju precis vad man har gjort också. Ändå (eller kanske just därför) älskar jag det över allt annat. Det är klurigt, det där.

Jag vill således inte argumentera för vad jag ogillar med Eon och vad jag gillar med Chronopia. Den ena är en trist modell och den andra är jag kär i. Så enkelt är det.

"Varför spelar så många människor Eon och DoD?"

De är som digestivekex. När man läst en standardfjantasybok eller -serie, eller sett en standardfjantasyfilm så kan man ta den upplevelsen och leva ut den i rollspelsform i dessa rollspel. Moria kan få en motsvarighet i DoD6 hur lätt som helst, osv.

När man spelar Nobilis fungerar det inte riktigt så, utan man måste använda rollspelet till dess alldeles egna typ av historier. Det gör dem svårsålda.

"Säg såhär lista styrkor/respektive nackdelar på båda rollspelen, strikt ur din egen synvinkel om du tycker att det hade varit lättare."

Skillnaden mellan dem båda för mig är att Eon är dockskåpsfantasy med ett färdigt dockskåp fullt med en massa detaljer och puttinutti som får den att likna en riktig värld, vilket konstruktörerna är väldigt nöjda över, medan DoD6 är en saga som inte är verklighetstrogen för fem öre, världen är hur korkad som helst med avgrundsdjupa logiska hål och allt är bara så härligt avslappnat rock n roll så som jag vill ha det. Man får liksom mecka lite med det för att det ska fungera, och det är inte lika navelskådande som de akademiska spelen.

"Om Eon är rollspelsvärldens Marcoolio, vilket rollspel är då Morrisey?"

Något som få gillar, men med fanatiska fans. Khelataar? Nobilis? Tunnels and Trolls? -öh, nej, förmodligen inte det.

/Rising
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
öööh, sorry...

...att jag ändrat så mycket i mitt inlägg att ditt inlägg blev lite konstigt att läsa för de andra. Helt mitt fel. Sorry.

M.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nä, det var roligt [OT + ANT]

"...att jag ändrat så mycket i mitt inlägg att ditt inlägg blev lite konstigt att läsa för de andra."

Nej, det var ju fullkomligt genialt! Jag blev jätteförvånad när jag såg ditt nya inlägg och garvade högt när jag insåg att du inte skrivit två stycken svar utan bara skrivit om allt från början. Väldigt förvirrande, och väldigt kul. Tänk; om man frågar "Är Jorges Bestiarium bra?" på DoD-forumet och väntar lite medans folk svarar på inlägget med "ja [nt]" och liknande. Sedan ändrar man om det inlägget till "Spelar ni DoD nakna tillsammans med era föräldrar?" så ser det jätteroligt ut och man har haft jättekul på alla andras bekostnad. :^)

/Rising
som vet vad han ska göra den första april...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Nä, det var roligt [OT + ANT]

som vet vad han ska göra den första april...

Skicka ett privat meddelande när du gör det :gremlaugh:

/Alexander Gyhlesten
 
Top