Varför köps så mycket rollspel som inte spelas?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Om du menar folk som gör helt egna rollspel så är det nog en minoritet - även om den minoriteten är rätt stor här på WRNU.
Men däremot att modifiera reglerna för existerande spel, och ha husregler - det gör väl i stort sett alla rollspelare? Och då inte bara här på WRNU.
jag tänker personer som skriver regler och/eller äventyr som går att köpa. Det finns självklart många medlemmar som inte är aktiva, men av dem som skriver ofta i trådarna tror jag är en majoritet spel/äventyrsmakare.

EDIT: Att produkten går att köpa är egentligen en dålig definition. En bättre definition tror jag är personer som skapar regler eller äventyr för andra än den egna spelgruppen.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Jag har tappat tråden i diskussionen men jag undrar om ni som köper rollspel för referens, att läsa eller bara är nyfikna på och vill kolla upp: Om ni istället hade kunnat låna rollspelet på biblioteket, hade ni gjort det eller ändå köpt det?
Jag förstår att många skulle köpt för att hjälpa spelet vara kvar på marknaden etc. men om vi bortser ifrån det svaret ett ögonblick så grundar sig min fundering på om det är så att många av oss köper för att det är enda sättet att komma över spelet. Vad tror ni?

Själv köper jag spel jag inte kommer spela för att jag vill läsa det på samma sätt jag köper böcker – men om det fanns rollspel på biblioteket (eller mer fantasy- och SF-böcker) skulle jag nog låna en del. Annars lever jag enligt regeln Books, as any visitor to a civilised house knows, do furnish a room. Books never look untidy, even when piled in tumbling stacks. (Citakälla: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7619303.stm)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har tappat tråden i diskussionen men jag undrar om ni som köper rollspel för referens, att läsa eller bara är nyfikna på och vill kolla upp: Om ni istället hade kunnat låna rollspelet på biblioteket, hade ni gjort det eller ändå köpt det?
Jag hade nog köpt spelet ändå. Av ungefär samma skäl som jag fortfarande köper blurayfilmer: jag vill ha garanterad, snabb och enkel tillgång. Jag vill inte att min tillgång till boken ska vara villkorad av dels min möjlighet att gå till biblioteket, dels att ingen annan lånat samma bok precis när jag ville ha den. Jag älskar bibliotek, de är asbra eftersom de ger folk med små resurser tillgång till böcker och kultur. Jag tycker inte att jag har såpass små resurser att jag är villig att stå ut med väntetiderna eller det extra jobbet.

(Sedan har jag tänktbörja gå till det lokala biblioteket bara för att dryga ut deras besökssiffror och så, för jag tycker att det är viktigt att det finns bibliotek. men det har inte blivit av.)

Sedan köper jag ju huvudsakligen elektroniska böcker för att läsa, och jag är fortfarande inte helt överens med hur ersättningsmodellerna ser ut för biblioteken och de elektroniska böckerna.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har tappat tråden i diskussionen men jag undrar om ni som köper rollspel för referens, att läsa eller bara är nyfikna på och vill kolla upp: Om ni istället hade kunnat låna rollspelet på biblioteket, hade ni gjort det eller ändå köpt det?
I de flesta fallen skulle jag nog fortfarande köpa. Men finns det ett brett utbud på biblioteken, så är det mycket möjligt att jag skulle åtminstone ta en snabbtitt på rollspel som jag annars räknat bort.

Det är dock ganska sällan jag är på ett bibliotek, även om jag har flera inom en halvtimmes promenad från där jag bor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
I de flesta fallen skulle jag nog fortfarande köpa. Men finns det ett brett utbud på biblioteken, så är det mycket möjligt att jag skulle åtminstone ta en snabbtitt på rollspel som jag annars räknat bort.
Jag har lånat en hel del rollspel från bibliotek, de i Stockholm har alltid haft ett bra utbud, för att få koll på spelet. Om något får det mig att köpa lite mer, för om jag gillat det har jag ibland köpt det. Medan input genom att bläddra lite i butik eller läsa på forum nog leder till lite färre köp än faktiskt läsande.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag har tappat tråden i diskussionen men jag undrar om ni som köper rollspel för referens, att läsa eller bara är nyfikna på och vill kolla upp: Om ni istället hade kunnat låna rollspelet på biblioteket, hade ni gjort det eller ändå köpt det?
Jag skulle inte låna på biblioteket. Men det är samma med böcker. Precis som Krank vill jag ha snabb och enkel tillgång grejorna oavsett om det är spel eller böcker. Vidare kräver biblioteket ett mått av planering och ansvar jag inte riktigt orkar med. Och ekonomiskt har jag jag åtminstone hittills haft råd att köpa det jag läser.

Men det är mest planerings/inte förstöra/återlämningsproblematiken som gör att jag inte går till biblioteket överhuvudtaget.

//EvilSpook
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Såhär nio månader in i köpfritt 2022 och efter att ha ofrivilligt slängt en stor bunt böcker på grund av vattenskada har jag börjat fundera lite på hur jag konsumerar rollspel överhuvudtaget. Jag både läser och spelar en hel del rollspel, men detta brukar vara specifika spel och generellt endast med grundbok och inget annat. Så det jag börjat göra är gallra lite. Planen är att det endast kommer stå grundböcker i hyllorna, med några enstaka undantag - exempelvis spel jag samlat på (som Transhuman Space), eller spel där eventuella supplement utgör del av en helhet (som Sorcerer). I framtiden blir eventuella nyköp också isolerade på samma sätt - grundböcker. Men faktum är att köpfritt 2022 fått mig att spela och skriva mer istället, vilket var exakt önskat resultat. Så inte omöjligt att köpfritt 2022 får en uppföljare 2023.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Men faktum är att köpfritt 2022 fått mig att spela och skriva mer istället, vilket var exakt önskat resultat. Så inte omöjligt att köpfritt 2022 får en uppföljare 2023.
Det ger en viss förhoppning om att vi kommer få se "Onda människor" scenariot snart? :)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Tvärt emot vad jag skrev om att mest låna från olika spel vid spelmötet genom inspirerat live mixande, så har jag fler ggr faktiskt lånat saker på biblioteket för att kolla hur det är.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Jag har tappat tråden i diskussionen men jag undrar om ni som köper rollspel för referens, att läsa eller bara är nyfikna på och vill kolla upp: Om ni istället hade kunnat låna rollspelet på biblioteket, hade ni gjort det eller ändå köpt det?
Skulle lånat det från biblioteket. Med vissa undantag för böcker som jag verkligen vill ha.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
We definitely got RPG books from the library. Both the couple of Danish games that existed at the time and the local library where I grew up had huge stacks of AD&D books, Dragon magazine etc. I even got the Warhammer 40.000 Rogue Trader book on intralibrary loan once.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag köper, eller lånar av kompisar. Jag går dock till det lokala biblioteket ibland, men mest för att läsa tidningar, kopiera och skriva ut saker. Senast jag ville låna böcker så hade de inte nåt jag var intresserad av. Om biblioteket hade haft typ allt till en del av mina spel så hade jag nog lånat äventyr en del.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
TyckteKommer rollspel som inte är designade att spelas bli en vanligare grej? Det finns ju några, men de känns inte så vanliga.
Detta blev jag nyfiken, vilka spel är detta menar du?

Och för att svara på din fråga så finns det lite olika anledningar till att jag köper rollspel. Jag har läst långt ifrån allt jag äger i rollspelsväg men avsikten är såklart att göra det.

Anledningarna till köp är i stora drag:
- Läsa
- Spela
- Research inför eget skrivande
- Fomo
- Njutning. Alltså att böckerna i bokhyllan ger mig lite samma mysfaktor som en snygg tavla eller en vinylsamling.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Detta blev jag nyfiken, vilka spel är detta menar du?
Tänkte framförallt på HoL och det där meta-spelet där man tolkar om grottkrälandet som att man egentligen är sinnesrubbade personer som går runt och slår ihjäl folk i ett lägenhetskomplex. Nånting violece RPG?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Och vi ska inte glömma begränsade utgåvor som folk har för att ha eller för att sälja dyrare senare. Ett otyg oavsett hobby/typ av tingest.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag tycker helt enkelt det är roligare att titta på rollspelsböcker än att läsa eller spela dem. Eller så vill jag sno idéer från dem, eller inspireras av hur de är gjorda. Eller så gillar jag de som ger ut spelet och vill att de ska ha mina pengar.
 
Top