Varför köps så mycket rollspel som inte spelas?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag undrar: Finns det rollspel som släpps, säljs till en massa människor men som nästan ingen egentligen spelar? Medan andra spelas av de flesta som köper det? Eller har alla rollspel samma "spelandefrekvens"?
Det sista låter rimligast. Jag vet inte vad det skulle vara för egenskaper som gör spel mer eller mindre spelade? Det går så klart att resonera att kortare spel blir mer spelade då de kräver mindre investering att få till bordet, men eftersom mängden lästa timmar sannolikt stort överväger de tillgängliga spelade timmar kan man lika väl vända på det och säga att de spel som kräver mer tid att läsa också blir mer spelad, eftersom investeringen är större.

Men det är klart, dåliga spel lär väl vara mindre spelade, vad som nu är dåligt i sammanhanget.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Inte om de säljs till "en massa människor". Men det beror ju på hur många som avses. Men nej, alla spel har absolut inte samma spelandefrekvens.
Antar att @Genesis menar "spelade timmar per sålda ex" eller något.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Om jag köper ett spel har jag för avsikt att spela det vilket då leder till följande:

Problembild: Isaac köper fler spel än han hinner spela.

OrsakerFöljderLösning
Har en nyfikenhet på spelet och känner att spelet har potential att skapa en bra upplevelse runt spelbordet som jag skulle uppskatta.

Upplever att spelet ligger lite bortanför det som jag uppskattar, men vill ändå ge det en chans för att utmana mina egna föreställningar.
Jag köper spelet i hopp om att få spela det. Börjar läsa det och även kika på en hel massa klipp om spelet, samt även läsa olika artiklar om spelet.

Börjar tala om spelet med folk i mitt umgänge och märker att mitt intresse inte är tillräckligt starkt för att övertyga andra att spela spelet.

Jag tappar intresset och orken att fortsätta tala om ett spel som har minimal chans att bli spelat av spelgrupperna jag delta i.
Jag borde helt enkelt börja med att efterforska spelet först för att sedan utforska eventuellt intresse i mina spelgrupper. Detta för att slippa lägga massa tid och pengar på böcker som ändå aldrig blir använda. För mig finns inget egenvärde i böcker som samlar damm i en bokhylla utan att användas.

Med andra ord borde jag sluta investera i rollspel om jag inte först har en grupp som vill spela spelet. När det kommer till andra så tror jag det handlar om att många är samlare, även om de inte spelar så gillar de att samla på saker och själva ägandet av produkten är en viktig markör, en status symbol i den egna gruppen och kulturen. Att äga rollspel och ha dessa är en minst lika viktig del som att spela spelen, för äger du spelen ökar din status som sann rollspelare och rollspels entusiasm, du är en nörd på riktigt. Det sista sagt utan negativ eller positiv värdering.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Det sista låter rimligast. Jag vet inte vad det skulle vara för egenskaper som gör spel mer eller mindre spelade? Det går så klart att resonera att kortare spel blir mer spelade då de kräver mindre investering att få till bordet, men eftersom mängden lästa timmar sannolikt stort överväger de tillgängliga spelade timmar kan man lika väl vända på det och säga att de spel som kräver mer tid att läsa också blir mer spelad, eftersom investeringen är större.

Men det är klart, dåliga spel lär väl vara mindre spelade, vad som nu är dåligt i sammanhanget.
Jag har sett på olika engelskspråkiga forum och sociala medier att en vanlig fråga är hur får man ens grupp att spela något annat än DnD 5e. Typ att när spelare har lärt sig ett ganska svårt system så är de tveksamma till att lära sig ett nytt. Så jag skulle gissa att de mest spelade spelen ("spelade timmar per sålda ex") är de som tilltalar dem som inte vill spela något annat än vad de är vana vid.

Det är klart att det finns säkert en massa DnD 5e-böcker som är hyllvärmare också, och det drar kanske ner snittet. Men iom att det är så stort är det förmodligen inte svårt att hitta en grupp heller.

Vad jag har förstått är 5e också upplagt för att ens rollperson ska växa och levla upp under en lång kampanj, så det är väl också den typen av spel som spelas många timmar/ex.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Med andra ord borde jag sluta investera i rollspel om jag inte först har en grupp som vill spela spelet. När det kommer till andra så tror jag det handlar om att många är samlare, även om de inte spelar så gillar de att samla på saker och själva ägandet av produkten är en viktig markör, en status symbol i den egna gruppen och kulturen. Att äga rollspel och ha dessa är en minst lika viktig del som att spela spelen, för äger du spelen ökar din status som sann rollspelare och rollspels entusiasm, du är en nörd på riktigt. Det sista sagt utan negativ eller positiv värdering.
Håller med och många av rollspelsköpen i min spelgrupp handlar om naiva drömmar om att få tillfälle att spela allt det där som verkar coolt. Samtidigt så tycker jag resonemanget saknar det som nämns ovan om att konsumera genom att läsa (men inte spela) rollspel. För mig finns det något väldigt kreativt i att läsa rollspel och äventyr även om jag inte spelar dem Och att föreställa sig situationerna som målas upp utan att ge svar på hur de kommer landa i spelet. Jag skulle nästan vilja likställa det vid en film som har ett öppet slut där trådar inte knyts ihop utan det blir upp till mig som tittare att fundera och fantisera kring hur det slutade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Antar att @Genesis menar "spelade timmar per sålda ex" eller något.
Nä, jag tänkte mer på typ procent av sålda ex som kommer till ett spelbord. Det är väl troligt att det är någon som spelar det, men jag funderar på om det skiljer sig mellan spel här. Att vissa spel säljer bra men inte spelas så mycket. Kanske spel som fock uppfattar som eller som har rykte om sig att vara "svåra"? Jag tänker på typ Nobilis, som jag hört många prata beundrande om, för att sedan säga "Men jag vet inte hur jag skulle spela det".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tror inte att jag fattar skämtet? Om man bara spelar DnD behöver man ju inte köpa en massa rollspel.
Ett skämt som man måste förklara är ett dåligt skämt.

Men om jag gör något seriöst av det, så går det alltid att hämta inspiration från andra rollspel, trots man bara spelar ett enda spel, vare sig det gäller regler, spelledartips eller företeelser i världen. Å andra sidan behöver man inte bara rollspel för det sistnämnda.

Själv tycker jag förvisso att jag bara får brödsmulor numera av att köpa ett rollspel, om man ska använda det till andra rollspel, så jag köper inte längre spel av den anledningen. Däremot är det förvisso alltid bra att läsa andra spel medan man skriver sitt egna.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag letar fortfarande efter det bästa rollspelet. Man vet aldrig när man plötsligt ska starta en ny kampanj, och då vill jag vara sugen på något bra.

Jag har backat FL DoD 23. Jag tror aldrig jag kommer spela det. Men jag har inte stängt den dörren. Kanske är det helt rätt grej nästa gång, men det vet jag ju inte om jag inte redan har kollat på det.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag gör så därför att jag lär mig av andra spelkonstruktörers texter och regler. Det spelar ingen roll (avsiktlig vits) att jag har varit SL i 45 år och spelkonstruktör nästan lika länge. Det finns alltid nya idéer att inspireras av. Jag kan exempelvis nämna att jag 2019 skapade reglerna för sociala konflikter i Expert Nova utifrån ett påpekande som Åsa Roos gjorde när hon recenserade ett annat spel i Fenix: "Aha, Åsa har en poäng där. Det där måste jag göra något åt."
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nä, jag tänkte mer på typ procent av sålda ex som kommer till ett spelbord. Det är väl troligt att det är någon som spelar det, men jag funderar på om det skiljer sig mellan spel här. Att vissa spel säljer bra men inte spelas så mycket. Kanske spel som fock uppfattar som eller som har rykte om sig att vara "svåra"? Jag tänker på typ Nobilis, som jag hört många prata beundrande om, för att sedan säga "Men jag vet inte hur jag skulle spela det".
Aha. Då är jag med. Ja, de spelen finns nog. Kanske spel som är komplexa eller har en svårbemästrad setting? Men svaret kan ju också vara DnD, i meningen spelet flest (i absoluta tal) äger men inte spelar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
För min egen del och det jag ser i min grupp:

Jag köper bara spel jag är intresserad av, och jag är intresserad om spelet verkar intressant/coolt eller är tillverkad av rätt bolag då jag även samlar på rollspel. Med det sagt så har jag som uttalat mål att spela alla mina rollspel, men inte alla utgåvor av spelen ifall de är för lika. Så för mig så är det en tidsfråga. Det kan säkert komma tillfällen då ett spel har ett system som jag och spelarna ogillar att det inte blir av.

Tidigare har jag stödköpt lite från svenska indieskapare, och det finns det andra i gruppen som gör. Även stora svenska spel stödköps ibland. Ibland köps nåt spel som inte visar sig vara vad personen trodde, ett system är för komplicerat för smaken och så.

Jag är en brukar-samlare, dvs jag använder det jag samlar på, med undantaget att jag har några enstaka actionfigurer i förpackning, men då jag inte leker eller poserar med dem så fyller de nästan hela sin funktion i den formen ändå.

Jag får definitivt en kick av att köpa saker och trots att jag säkert skulle kunna skapa en massa av sådant jag konsumerar skulle jag inte kunna göra det i samma takt, och jag skulle inte få ta del av andras erfarenheter och världsbilder.

Jag tycker dock det är intressant med hur det ser ut i olika hobbies utifrån denna frågeställning. Jag har inte Steam, men kompisarna som har har ju hundratals spel de aldrig kommer spela då de ingår i stora bundles och reor. Det pågår en retrovåg inom radiostyrda buggies nu som inneburit återsläpp av gamla modeller som många köper av nostalgiska skäl att ha som hyllprydnad istället för att köra med. Jag vet ingen som samlar på vinyler/annan musik som de inte lyssnar på även om de lyssnar på de mindre åtråvärda/värdefulla utgåvorna istället. Lego har blivit investeringsmaterial även om den stora majoriteten köper och bygger/leker med det. Folk samlar på sneakers och de mest exklusiva är det nog ingen som någonsin bär.

Behov är för oss som har det bra en mycket liten del, habegär, samlingsgen, jakt, status och andra emotionella grunder är nog större.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
113
I första hand köper jag det för att spela. Men ett flertal rollspel köper jag för att det är/verkar grymt bra och jag har en stor behållning av att bara läsa dessa även om jag vet att dessa kommer med stor sannolikhet/risk aldrig spelas. För det tredje älskar jag denna hobby och bidrar gärna till passionerade kreatörer att fortsätta med det fantastiska jobb de gör. :heart:
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
@Ymir skrev följande i en annan tråd:

Litteratur förmedlad genom blurbs, slumptabeller och regelmekaniker är vad som fascinerar mig.
När jag har köpt rollspel -- mest pdf:er -- har det väldigt mycket handlat om det där. Jag läser rollspelsböcker helt enkelt för att jag tycker om att läsa rollspelsböcker som litteratur, och njutningen ligger inte i att tänka sig att boken ska tas i bruk, att det ska bli en kampanj av, jag vet inte, Prometheus eller Nobilis eller Nights Black Agents, eller vad jag nu har köpt genom åren, utan värdet ligger på samma ställe som den alltid ligger i litteraturen: i att tänka sig.

När man läser en roman tänker man sig att sakerna som händer i den är verkliga, att orden i den representerar verkliga ting, i en verklig värld, i alla fall för en stund; när man läser en rollspelsbok tänker man sig istället alla de olika berättelser som boken skulle kunna ge upphov till. Det är inte riktigt samma sak, och aktiviteten kittlar inte samma plats i själen; att läsa en bra roman är kanske att drabbas av ett enskilt, unikt öde, av en singulär och exakt historia, så att säga; att läsa en bra rollspelsbok är tvärtom att uppleva tusentals ekon och spökbilder av berättelser som inte riktigt har berättats, men som skulle kunna berättas: tänk om en anka var en adelsman och nekromantiker, och kastade den här besvärjelsen för att återuppväcka sin döda son, men fumlade, och slog nittionio på tabellen... det är, på något underbart sätt, som att hela tiden befinna sig vid den sista eller första meningen av en berättelse, eller som att läsa själva källkoden till en väldig, myllrande historia -- rollspelsboken ger läsaren allt det som finns innan intrigerna tar plats: världen, tematiken, sättet ljuset faller genom fönstren på, listor på saker som kan hända, och hur olika sorters karaktärer förmår reagera på dem.

Jag undrar om det är därför Rollspelsmakarforumet alltid har varit mitt favoritforum att besöka, också när jag bara lurkat här i alla år: det där är liksom ytterligare ett steg ner i rötterna: tänk om man skulle ha de här parametrarna för att tänka sig saker, eller de här, vad skulle man kunna tänka sig då, eller så här?

Jag vet inte. Själva spelet måste ju också finnas där, för att läsningen ska få precis rätt -- ton eller stämning av ändlösa möjligheter. Men man måste aldrig spela, tycker jag. På sätt och vis är det kanske som med teknologi i vissa av William Gibsons böcker; saker är skapade för att göra en sak, men de blir ofta något annat och oväntat ute i världen; ett pulver tänkt att hällas ut på golvet där spädbarn har kissat, som får urinet att stelna till självlysande, elastiska, sterila plaststycken som man enkelt kan skala av från golvet och slänga, används istället i en nattklubb för att skapa en trapphall som ser ut som en självlysande grotta av stalakiter, och varje natt pissar fler människor i den, och förändrar den...

När jag spellett har jag hittills alltid kört hemmabyggen. Och naturligtvis är det också så att jag, liksom många andra här, ibland köper rollspelsböcker för kolla hur andra har löst saker, osv. Men för mig är det sekundärt.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag som inte är speltillverkare och totalt ointresserad av rollspelsteori tycker det är ren idioti att köpa spel man inte kommer spela men det är en grundinställning jag har rent generellt att det är ren idioti att kasta ut pengar på sådant som aldrig kommer till användning , alla mina rollspel har spelats eller kommer att spelas.

Varför folk köper rollspel som dom inte spelar kan bero på en mängd saker.

Spelskapare vill se hur andra spelskapare löst visa sakar så därför köper dom andra spelskapares spel

Som referensmatarial

Folk kanske gillar 1-2 aspekter ifrån rollspelet
som dom vill åt och plockar dessa russin ur kakan och ställer sedan spelet i hyllan

Folk köper tillbaka sin barndom , många är dom som köper gamla drakar och demoner och mutant och ställer i hyllan för att aldrig spelas utan det köpes av ren nostalgi

Cult of the new , vissa måste ha det nyaste och senaste rollspelet som är "trendigt" just nu och det bara köpes för köpandets skull

Stödköpande ,vissa köper ett spel för att stödja en tillverkare men har inga ambitioner på att spela spelet.

Felköp. Folk köper ett spel som dom trodde var vad dom ville ha men vid en tydligare genomläsning så upptäcktes det att det inte var vad man förväntat sig .

Inga att spela med/som vill spela spelet. Man kan ju köpa ett spel som sedan ingen i gruppen vill spela och som man inte hittar några att spela det ihop med och då hamnar det i bokhyllan.

Man gillar att läsa rollspel
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Nu har jag lyckats bryta min konsumtion av just rollspel, men jag är helt på Tre solars linje. Jag köper saker baserat på förväntan och på potentialen att kunna spela spelet. Om någon efterfrågar ett spel av en viss typ så vill jag gärna ha ett sådant i min hylla. Genrer, spelstilar, spelmässig tyngd, scenariomässig tyngd, … Jag strävar rätt hårt efter att vara Mr Toolbox på något sätt. Jag är inte egentligen någon hoarder, men i vissa delar blir resultatet detsamma.
 
Top