Varför köps så mycket rollspel som inte spelas?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag har fyra anledningar egentligen till varför jag köper rollspel, vilket jag tror jag tagit upp tidigare. De är rangordnade över hur viktigt det är att jag köper spelet.

1: Svenskt företag. Jag vill stötta den svenska rollspelsmarknaden.
2: Chansen att köpas ökar avsevärt om konceptet/settingen är annorlunda (se Bloodfeud, Reformator, Leviathan), och går ner avsevärt om det bara är ännu en grej i samma genre (se Fantasy!)
3: Chansen ökar avsevärt om de har jävligt inspirerad artwork.
4: Det här är ett rollspel jag vill spela och jag är redan taggad på det.

Ingen av dessa grejer garanterar att jag faktiskt kommer spela spelet. Jag kommer förmodligen gå genom karaktärsskapandet (den roligaste biten) och sen spana in alla kul bilder. Om bilder och karaktärsskapande är coola kan jag börja läsa lite om settingen. Sen tänker jag kanske "Fan, det här var ju välgjort!"

Sen går min grupp och spelar Eon igen, alternativt något hemmabakat 😅

Jag skulle säga att jag har spelat ungefär hälften av rollspelen jag har i hyllan. Av de exempelrollspel som jag nämde ovan har jag tex. bara spelat Leviathan.

EDIT: Notera att jag bara pratar om fysiska rollspel här. Digitala rollspel har jag tonvis av där jag inte ens har öppnat filen än, alternativt har läst ett specifikt kapitel för jag behöver inspiration om något annat.
 
Top