Dunder&Drakar Varför inte spela Dunder & Drakar?

Jag spelar inte Dunder & Drakar för att

  • Jag har aldrig hört talas om det förut

    Votes: 9 11.5%
  • Jag gillar inte Fantasy-rollspel

    Votes: 8 10.3%
  • Jag gillar inte d20-systemet

    Votes: 24 30.8%
  • Jag tycker böckerna är fula och orkar inte läsa dem

    Votes: 2 2.6%
  • Jag tror inte att det kommer att ges ut nog med material för att det skall hålla i längden

    Votes: 2 2.6%
  • Jag läste igenom reglerna, men förstod dem inte

    Votes: 0 0.0%
  • Jag läste igenom reglerna, men gillade dem inte

    Votes: 5 6.4%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för lite regler för min smak

    Votes: 1 1.3%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för mycket regler för min smak

    Votes: 6 7.7%
  • Jag funderar på att spela det, men har inte haft tid för det ännu

    Votes: 20 25.6%
  • Jag funderar på att spela det, men har ingen att spela det med

    Votes: 7 9.0%
  • Annat (i en kommentar nedan)

    Votes: 22 28.2%

  • Total voters
    78

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
2. Av erfarenhet så innebär D&D/AD&D grottkräl...
Nu vet jag inte vad du lägger i begreppet "grottkräl", men antar att det är något negativt och tråkigt. Men varför skulle D&D innebära detta?

Sedan är det ju vanligt med platsbaserade äventyr (till skillnad från händelsebaserade) och platsen kan ju vara en grotta, men den (eller de) kan ju lika gärna vara något helt annat. Om det nu är just stalaktiter du ogillar. 😛
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Ja, det kan du ge dig på att det gör. 😝
Marken skälver under ett ryt. Kvistar, grenar och trän knäcks. Tunga vingslag får tromber att skapas. Ett hiskligt dunder dövar övriga ljud då en åskkvast bryter genom luften från drakens käkar. Vad gör du?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Nu vet jag inte vad du lägger i begreppet "grottkräl", men antar att det är något negativt och tråkigt. Men varför skulle D&D innebära detta?

Sedan är det ju vanligt med platsbaserade äventyr (till skillnad från händelsebaserade) och platsen kan ju vara en grotta, men den (eller de) kan ju lika gärna vara något helt annat. Om det nu är just stalaktiter du ogillar. 😛
Hade skrivit en lång förklaring, men insåg sedan att resonemanget inte höll och att jag talar emot mig själv, då jag t.ex. gillar Alien RPG och Svärdets Sång som ofta innehåller de här elementen.

Backar på grottkräl... jag gillar grottkräl.. ibland... :D
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Är det lätt att köra Dunder med scenarion skrivna för DnD, och är det 4e som gäller då?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Är det lätt att köra Dunder med scenarion skrivna för DnD, och är det 4e som gäller då?
Jag har kört en hel del D&D-scenarion med Dunder & Drakar och brukar faktiskt inte välja 4e-versionen (om det finns flera att välja på) då. Mest på grund av att jag tycker att väldigt många skrevs innan folk riktigt hade fattat systemet och dess styrkor och svagheter. 4e-perioden sträcker sig ju bara från 2008 (då det publicerades) till 2012 (då D&D Next utannonserades). Det finns en del pärlor, men många är dåligt anpassade till systemet.

Så själv tar jag hellre ett äventyr till 3.x eller 5e och byter ut monsterblock och magiska skatter.

(Jag kanske skulle skriva ihop en liten handledning i hur man gör det på bästa sätt...)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
För mig som aldrig spelat DnD 4 känns det lite som en feature att Dunder är en svensk version. Men jag kommer aldrig palla porta över ett 5e äventyr eller så. Så det hänger på att det kommer ut något lockande att spela.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
För mig handlar det om följande saker:

  1. Tid, jag har andra spel som står på förtur som jag vill prioritera.
  2. DnD, jag har redan tillgång till DnD på engelska och jag har inga problem att konsumera rollspel på engelska.
  3. Bristande förståelse i vad som gör just denna produkt unik, hade jag varit lite mer på det klara vad som gör spelet unikt gentemot urkunden hade jag kanske varit mer intresserad av att köpa produkten.
  4. Jag väljer, i vilket fall på spelledarsidan, andra spel utöver DnD om jag får välja.
För mig är det helt och hållet nr 3. Jag har inte blivit hookad av nån USP helt enkelt. Varför Dunder & Drakar? Vad i DuD / DunD / vad det nu blir är det som får mitt blod att svalla, som ger mig den där DO WANT-vibben som bara inte går att stå emot?

Det här är för övrigt samma ställe som en väldig massa rollspel från såväl små som stora producenter fallerar för mig. Allt från Vampire till Eon till Vindsjäl till .. ja jag kommer inte ihåg. Det är antagligen symptomatiskt. Det gör lite ont att skriva det här om saker som folk arbetat passionerat med, som de lagt ner sin själ i. Sorry till alla spelmakare!! Ni är bäst!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Jag gav upp DnD efter 3.5 (och hade då kört ADnD 1 & 2, samt DnD 3 & 3.5 under MÅNGA år. Men lockas av du blandar det bästa från de senare av dessa med DnD 4, en version som jag aldrig testat, men är lite nyfiken på just för att det skiljer en hel del sig från tidigare versioner efter vad jag hört (DnD 5 lockar däremot inte alls just för att det är för likt 3,5-eran, och den är jag mätt på). Men även om jag alltså är sugen så är tröskeln hög att läsa mig till ett nytt, ganska avancerat, system, det skall erkännas (men jag har köpt böckerna) – jag lär mig hellre genom att spela. Så om du kör det på GothCon nästa år lär jag hänga på! Och sedan vill jag ha äventyr anpassade för systemet. Så mer Brinnande himlen-prylar tack! Eller andra bra saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Dels spelar jag ju ingenting överhuvudtaget just nu.
Dels är jag ju verkligen inte målgruppen – inte för genren, inte för den här sortens system, inte för D&D i allmänhet.
Jag har inget emot Dunder & Drakar som spel, och jag tycker att det är kul att det finns ett D&D på svenska. Och jag har definitivt skrockat uppskattande åt en del roliga översättningar. Men det är bara inte alls för mig.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag gav upp DnD efter 3.5 (och hade då kört ADnD 1 & 2, samt DnD 3 & 3.5 under MÅNGA år. Men lockas av du blandar det bästa från de senare av dessa med DnD 4, en version som jag aldrig testat, men är lite nyfiken på just för att det skiljer en hel del sig från tidigare versioner efter vad jag hört (DnD 5 lockar däremot inte alls just för att det är för likt 3,5-eran, och den är jag mätt på).
Det låter som om du befinner dig ungefär där jag befann mig när jag bestämde mig för att göra mitt eget D&D. Mätt på AD&D och D&D 3.x och inte lockad av D&D 5.

Men även om jag alltså är sugen så är tröskeln hög att läsa mig till ett nytt, ganska avancerat, system, det skall erkännas (men jag har köpt böckerna) – jag lär mig hellre genom att spela. Så om du kör det på GothCon nästa år lär jag hänga på! Och sedan vill jag ha äventyr anpassade för systemet. Så mer Brinnande himlen-prylar tack! Eller andra bra saker.
Det känns mer och mer som om jag måste köra något Dunder & Drakar på GothCon.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag kanske skulle ta det som en utmaning - att skapa en konverteringsguide för ett 5e-äventyr. Om någon kan rekommendera ett riktigt bra? Och inte alltför långt.
Med förbehåll för att aldrig ha spelat 5e: då och då har jag blivit varse om att modulen i D&D starter set "The Lost Mines of Phandelver" ska vara väldigt bra. Första delen, Goblin Arrows, funkar tydligen fint för en one-shot, säger google.

Edit: såg att det gamla Starter Setet har utgått och att det finns ett nytt. Aja, jag tänkte att ett starter set-äventyr skulle vara representativt, men det finns nog andra här som kan ge bättre tips.
 
Last edited:

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag är i första hand inte så lockad av d20 och "moderna" varianter av D&D (som i AD&D och framåt), utan håller mig hellre till mer lättviktiga och kortfattade OSR-spel av olika färg och form (som t ex Into the Odd, Knave, MÖRK BORG, etc). Relaterat till det har jag också uppfattat det som att det har ett ganska speligt fokus, vilket inte är min grej riktigt.
 

Gemmel

Veteran
Joined
15 Apr 2021
Messages
7
Med risk för att bli idiotförklarad.. Men var kan man kolla in/köpa det?
 
Top