Dunder&Drakar Varför inte spela Dunder & Drakar?

Jag spelar inte Dunder & Drakar för att

  • Jag har aldrig hört talas om det förut

    Votes: 9 11.5%
  • Jag gillar inte Fantasy-rollspel

    Votes: 8 10.3%
  • Jag gillar inte d20-systemet

    Votes: 24 30.8%
  • Jag tycker böckerna är fula och orkar inte läsa dem

    Votes: 2 2.6%
  • Jag tror inte att det kommer att ges ut nog med material för att det skall hålla i längden

    Votes: 2 2.6%
  • Jag läste igenom reglerna, men förstod dem inte

    Votes: 0 0.0%
  • Jag läste igenom reglerna, men gillade dem inte

    Votes: 5 6.4%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för lite regler för min smak

    Votes: 1 1.3%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för mycket regler för min smak

    Votes: 6 7.7%
  • Jag funderar på att spela det, men har inte haft tid för det ännu

    Votes: 20 25.6%
  • Jag funderar på att spela det, men har ingen att spela det med

    Votes: 7 9.0%
  • Annat (i en kommentar nedan)

    Votes: 22 28.2%

  • Total voters
    78

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Det känns ibland som om jag är den ende som faktiskt spelar Dunder & Drakar. Och då grubblar man lite på varför. Så varför inte göra en poll? :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Jag har en hel del annat som tävlar om uppmärksamheten, men främst handlar det om att vi kör en Forbidden Lands-kampanj som är inne på 40 spelomgångar (sedan jag började skriva ner) som tagit några år att komma igenom.

Spelar gärna ett pass på Gothcon, om du vill vara spelledare?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Valde annat skäl: Jag är allmänt skeptisk till DnD och uppfattar spelet som en variant på det systemet/estetiken/spelstilen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Valde annat skäl: Jag är allmänt skeptisk till DnD och uppfattar spelet som en variant på det systemet/estetiken/spelstilen.
Okej. Jag hade med "Jag gillar inte d20-systemet", men din skepticism kanske var mer specifikt D&D.

Och det är ju rätt att Dunder & Drakar är en variant på D&D (*duckar för skjutglada advokater från Hasbro*). Framförallt för att jag gillar D&D. 😛
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag har ju redan 5E, så jag har liksom inget behov av ytterligare en version av DnD. Jag gillar 5E. Möjligen om jag visste att Dunder och Drakar var en direkt (och bra) översättning av 5E, men ens då (*sneglar mot alla 5E-böcker jag redan har i bokhyllan*)...

Jag är redan van att spela rollspel på svenska utifrån engelska böcker. Jag har inte så stora problem med svengelska att jag känner behov av att skaffa alla böckena på svenska också.

Men framförallt tror jag det drunknar i alla andra DnD-versioner som finns där ute. Jag vet att det är på svenska, men i övrigt har jag ingen koll på om Dunder och Drakar är OSR, 5E, 4E, 3.5... eller är det ett helt eget spel som är löst baserat på DND? Vad skiljer Dunder och Drakar från exempelvis Svärd och Svartkonst som jag också tror är DnD på svenska?

Jag tror det som krävs nu är att jag råkar hamna i en spelgrupp som kör Dunder och Drakar (typ ett oneshot eller nått, antingen i en befintlig spelgrup eller för att jag råkar ha tid att hoppa på något som annonseras i vrållådan eller så). Eller så krävs det att någon börjar prata om ett äventyr eller en kampanj till Dunder och Drakar som låter cool nog för att göra mig intresserad nog att kolla upp det närmare.

Jag tycker inte varje spel behöver en Unique Selling Point. Men de behöver något som gör _mig_ intresserad och nyfiken, och för mig räcker inte "DnD på svenska".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag har ju redan 5E, så jag har liksom inget behov av ytterligare en version av DnD. Jag gillar 5E. Möjligen om jag visste att Dunder och Drakar var en direkt (och bra) översättning av 5E, men ens då (*sneglar mot alla 5E-böcker jag redan har i bokhyllan*)...
...

Men framförallt tror jag det drunknar i alla andra DnD-versioner som finns där ute. Jag vet att det är på svenska, men i övrigt har jag ingen koll på om Dunder och Drakar är OSR, 5E, 4E, 3.5... eller är det ett helt eget spel som är löst baserat på DND? Vad skiljer Dunder och Drakar från exempelvis Svärd och Svartkonst som jag också tror är DnD på svenska?
...

Jag tycker inte varje spel behöver en Unique Selling Point. Men de behöver något som gör _mig_ intresserad och nyfiken, och för mig räcker inte "DnD på svenska".
Bra kommentarer och frågeställningar. Det korta svaret är att Dunder & Drakar började som en trogen översättning av D&D3 (och 3.5), men när D&D4 kom, började jag stjäla en massa idéer därifrån. D&D4 var ju inte Open Gaming, så det blev till att stjäla och inte översätta.

Sedan meddelande Wizards att de skulle börja jobba på D&D Next (vilket ju blev D&D5) och jag följde noga speltestet. Men för mig var det att stort steg tillbaka till AD&D/D&D3 (som jag kände att jag båda hade spelat klart). Allt det jag hade plockat in från D&D4 försvann i D&D5. Vilket gjorde mig helt ointresserad av det systemet.

Så, nej, Dunder & Drakar är inte D&D5. Det är ett d20-system som har tagit in en massa regler och strukturer från D&D4. Och gjort egna lösningar på det som jag tyckte gav problem i D&D4. Så jag antar att den version det av D&D det liknar mest är 4E.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag har aldrig ens bläddrat i Dunder och Drakar så jag kan ha fått saker om bakfötter men om jag förstått det hela rätt så är det en förenklad variant på AD&D. Om viljan att spela något sådant skulle ramla över mig så har jag redan sedan tidigare andra spel jag skulle kunna använda istället. Om jag skulle få för mig att spela någon utgåva av D&D så skulle jag i första hand använda 5e. Om jag ville ha något enklare skulle jag plocka fram Basic-lådorna.

Dunder och Drakar är säkert ett jättetrevligt spel men jag tror i ärlighetens namn att jag inte har något större behov av det. Eller?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Som andra i tråden är jag inte jätteförtjust i D&D (oavsett version) men skulle mycket väl kunna spela det. Spelet står i hyllan och jag har läst det. Jag kör nog hellre Dunder och Drakar än D&D 3.0/3.5/4.0 och kanske 5E. Mer sannolikt är Titan games röda boxen av nostalgiska skäl.

Jag saknar dock inspirationen för att dra igång nåt sånt, och har en lista på andra saker jag hellre testar (och hellre spelar kampanjer i). Så det är huvudskälet. Helt enkelt inte tillräckligt intressant och lockande för stunden.

//EvilSpook
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag har aldrig ens bläddrat i Dunder och Drakar så jag kan ha fått saker om bakfötter men om jag förstått det hela rätt så är det en förenklad variant på AD&D.
...

Dunder och Drakar är säkert ett jättetrevligt spel men jag tror i ärlighetens namn att jag inte har något större behov av det. Eller?
Nej, det absolut ingen variant på AD&D. Jag skrev lite om dess historia ovan.

Sedan har man väl alltid behov av ett rollspel till? :cool:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Jag blev i första hand intresserad av spelet på grund av kampanjen Sagan om den brinnande himlen. Har köpt en av regelböckerna och tycker det verkar spännande! Grejen är att jag inte har någon spelgrupp nu. Och om jag hittar en spelgrupp måste jag övertala nån annan att spelleda då jag inte gillar att spelleda fantasy (att spela fantasy är däremot kul). Så när dessa saker löst sig spelar jag gärna Dunder & Drakar 🙂
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Jag har helt enkelt inget behov av det. Jag har redan några favoritversioner av D&D (Old School Essentials, White Box, Pathfinder/D&D3.x), och jag spelar egentligen bara en av dem med någonsånär regelbundenhet. Sedan har jag några till spel som jag skulle välja spela mer innan jag plockade upp något nytt (WFRP 2ed, MÖRK/CY BORG, Ultraviolet Grasslands, Dungeon Crawl Classics, Ars Magica). Jag har dessutom inget behov av ett rollspel på svenska, så för min del är det inte en viktig selling point.

Jag skulle med råge klara mig resten av mitt liv med de spel som står i hyllan, så nu för tiden köper jag extremt sällan nya spel, och i princip aldrig för att spela dem.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Det jag läst om Dunder & Drakar är att det är en variant av D&D och det stannar ofta vid en beskrivning av mekaniken. När jag blir sugen på ett spel, lockas jag främst av hur världen beskrivs och möjligen hur väl det är sammanvävt med spelets regler. Avsaknaden av sådana beskrivningar (det är möjligt att de finns, men de har inte nått mig) är nog vad som gör att jag prioriterar andra spel framför Dunder & Drakar.

Sedan bidrar ju även att jag redan har en massa annat jag vill spela och att D&D inte är någon favorit.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Jag vet hur det känns! Det känns oftast som att det bara är jag och mina vänner som spelar mina spel. Tyvärr är det nog en hel del marknadsföring som krävs för att få folk att spela ens kreationer. Det räcker inte att de finns och är bra spel. I ditt fall konkurrerar du ju direkt inte bara med världens största rollspel, utan också med några av Sveriges mest populära spel, som Eon, Svärdets sång, Symbaroum och nya DoD. Då är det lite svårt att slå igenom, gissar jag.

Jag tycker ju att det är asbra med svenskspråkiga rollspel och med spel som är skapade av en enskild visionär och inte av en grupp/ett företag, och ger hundra pluspoäng för det, men tyvärr är jag ju inte så intresserad av genren. Spelledare, stridssystem, tärningar, och så vidare. Inte min grej. Så D20-systemet, antar jag, men mer generellt tradspel. Skulle jag vilja spela ett rollspel om fantasyäventyrare som gör farliga saker så hade jag absolut kollat in det, men då finns det ju andra intressanta projekt också, som Askhem, Dimmiga dalar och allt vad de heter. Så även på den fronten har du konkurrens.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Det som gör mig sugen på att börja spela ett spel är nästan alltid äventyren, snarare än systemet (med vissa undantag). Så skulle det komma en massa fina äventyr till DoDrakar skulle jag bli mer sugen att sätta igång.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Tack för att ni skriver en massa bra svar. Dunder & Drakar har ju ingen inbyggd spelvärld som sådan, så där kan jag inte locka någon. Och att det är d20 och hjälte-fantasy jagar bort de som inte gillar sådant, medan de som gillar det har mycket annat att välja på.

Det jag främst tar till mig är att jag måste jobba vidare med äventyr, till exempel Sagan om den brinnande himlen. Och spela Dunder & Drakar med folk på konvent. :cool:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Nej, det absolut ingen variant på AD&D. Jag skrev lite om dess historia ovan.

Sedan har man väl alltid behov av ett rollspel till? :cool:
Efter att ha läst det du skriver om ursprunget förstår jag nu att jag hade missuppfattat en anings och att ditt spel mer är baserat på v3 än AD&D. Men jag har både D&D3.0, D&D3.5 och Pathfinder 1 stående i hyllan. Så jag känner lite att jag täcker in den varianten av D&D redan. Så min invändning kvarstår. (Ännu mer nu till och med då jag faktiskt saknar alla core-böckerna till AD&D till skillnad från v3/PF.)

Och visst finns det alltid plats för ett spel till.
 
Top