Dunder&Drakar Varför inte spela Dunder & Drakar?

Jag spelar inte Dunder & Drakar för att

  • Jag har aldrig hört talas om det förut

    Votes: 9 11.5%
  • Jag gillar inte Fantasy-rollspel

    Votes: 8 10.3%
  • Jag gillar inte d20-systemet

    Votes: 24 30.8%
  • Jag tycker böckerna är fula och orkar inte läsa dem

    Votes: 2 2.6%
  • Jag tror inte att det kommer att ges ut nog med material för att det skall hålla i längden

    Votes: 2 2.6%
  • Jag läste igenom reglerna, men förstod dem inte

    Votes: 0 0.0%
  • Jag läste igenom reglerna, men gillade dem inte

    Votes: 5 6.4%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för lite regler för min smak

    Votes: 1 1.3%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för mycket regler för min smak

    Votes: 6 7.7%
  • Jag funderar på att spela det, men har inte haft tid för det ännu

    Votes: 20 25.6%
  • Jag funderar på att spela det, men har ingen att spela det med

    Votes: 7 9.0%
  • Annat (i en kommentar nedan)

    Votes: 22 28.2%

  • Total voters
    78

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag svarade annat eftersom det är flera delar i spelet som jag tror inte passar mig (skriver "tror" eftersom jag bara skummat reglerna och kan ha missuppfattat något). I stort handlar det dock om:
  • För detaljerade regler
  • För heroisk spelstil
  • För vanlig fantasy
Summa summarum landar Dunder & Drakar alltså ganska långt från mina preferenser, men jag skulle gärna testa det på konvent eller för en kväll i något annat sammanhang.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag instämmer i det som andra skrivit: jag är inte förtjust i D&D.

Jag är generellt inte förtjust i fantasy ens - och det lilla som jag känner för det tas helt upp av DoD (som Fria Ligan nu tagit tillbaka). Så, summasumarum - jag är inte målgruppen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Gillar inte DnD, spelar hellre många andra saker, är inte särskilt förtjust i fantasy, speciellt inte om det inte finns någon intressant twist på det. Nu har jag förvisso inte läst Dunder & Drakar, så jag kan ju inte uttala mig om spelet i sig. Men av allt jag sett om det perifert så har jag förstått att det inte är jag som är målgruppen för spelet och har därmed aldrig funnit något intresse i det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag spelar inte Dunder & Drakar av flera olika skäl. Jag tycker D&D 4 är ett av de sämsta rollspel jag spelat och hör jag att något är inspirerat av det så undviker jag det. Jag spelar och gillar redan original-D&D, AD&D 1 och 2, och tycker 3/3.5 och 5 är ok, och skulle välja 3.5 av de sista 2.

Jag spelar många andra spel. Jag har kampanjer igång i Shadowrun, Marvel Super Heroes, Alternity, Torg, Tales from the Floating Vagabond, Castle Falkenstein, Gamma World, Dangerous Journeys och Traveller The New Era. Jag spelar kampanjer i AD&D 2, BESM, Dungeon World, OSE, Torg Eternity, Mutant År 0, Drakar och Demoner och Mutant UA.

Vi har röstat om vilka övriga spel som spelarna vill köra så framöver har vi Khelataar och Star Trek.

Jag har inte spelet och som med de flesta svenska spel så är de inte på önske- eller inköpslistan. För mig personligen så är det AD&D 2nd ed-produkter jag är mest intresserad av, sen annat TSR och av mina övriga spel så köper jag saker till Star Trek från Last Unicorn Games, Torg från WEG, Talislanta, Ars Magica, Castle Falkenstein, Underground, Skyrealms of Jorune, Palladium Fantasy, Rifts, Traveller, Weerewolf the Apocalypse, Dangerous Journeys och Tales from the Floating Vagabond. Jag köper saker till D&D 3/3.5 då vi aktivt kör systemet och jag är intresserad av de flesta världsböckerna till D&D 5.

Av de svenska spelen som någonsin kommit ut så är jag bara intresserad av att köpa och spelleda gamla och nya Kult och Terone. Jag hade varit intresserad av Starchallenge om det varit så massivt som skaparens original var. Jag är intresserad av vad folk gör och det finns massor jag vill testa, men inte i dagsläget lägga pengar på. Många andra spel skulle ligga före ur intressesynpunkt, främst att spela, som Väsen, första Coriolis, de senaste två versionerna av Eon, Symbaroum, Dimfrosts kommande alster, Genesis alster, Barkhäxan, nyckelringsrollspelet och en bunt till som jag inte kommer på namnet nu.

Jag har försörjningsbidrag vilket gör min köpkraft låg med ungefär 300kr/månad tilldelad nöjen. Skulle jag ha jobb som tidigare så hade jag åtminstone köpt spelet och speltestat det en gång, om det inte var för likt D&D 4.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag gillar inte d20 systemet

Jag finner inte tjusning i det som ett DnD spel har att erbjuda mig , det är helt enkelt inte där jag får mina kicks när det kommer till rollspel.

Jag är mätt på DnD , jag började spela ADnD 2nd edition och spelade alla utgåvor fram tills DnD 5:e (Pathfinder inkluderat) och har helt enkelt tröttnat på DnD .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Säkerligen av förutfattad mening, men min egen bild av spelet är:
1. Jag gissar att det är någon slags D&D/AD&D liknande spel
2. Av erfarenhet så innebär D&D/AD&D grottkräl, levels samt stridsregler på hög detaljnivå.
3. Grottkräl är ingen favorit. Levels är något jag aldrig gillat som koncept och strid är inget jag vill lägga fokus på i rollspel.
4. Det känns som generisk fantasy.
5. Namnet får en humoristisk klang hos mig, och jag har sällan intresse av uttalat humoristiska rollspel (bortsett om det är mörk komedi t.ex. Fiasco). Däremot ser jag gärna att det uppstår humoristiska situationer under spelets gång.

Utöver detta har jag ont om tid och väldigt många rollspelsprodukter som är olästa och där jag prioriterar:
1. Tilläggsprodukter till det jag gillar sedan tidigare
2. Annorlunda settings som har sin egen nisch och logik, men utan att spreta för mycket
3. Nya regelmotorer som är eleganta i all sin enkelhet.
4. Nostalgi (vilket för min del blir mer Mutant, Drakar och Demoner etc. än D&D).

Med det sagt så är jag ödmjuk inför att större delen av världen verkar älska att spela D&D-varianter av olika slag.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Okej. Jag hade med "Jag gillar inte d20-systemet", men din skepticism kanske var mer specifikt D&D.

Och det är ju rätt att Dunder & Drakar är en variant på D&D (*duckar för skjutglada advokater från Hasbro*). Framförallt för att jag gillar D&D. 😛
Ska dock sägas att jag uppskattar starkt att det är på svenska, och om jag skulle bli övertalad att ge mig in i den "DnD-eska" världen skulle jag helt klart föredra en sådan variant.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag är nyfiken på alla spel, speciellt svenska, men det är alltid svårt att hitta tid och grupp. Vad är skillnaden mellan de som heter Spelarens/Spelledarens guide från 2022 och den från 2015 som heter Äventyrsspelet?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
För mig handlar det om följande saker:

  1. Tid, jag har andra spel som står på förtur som jag vill prioritera.
  2. DnD, jag har redan tillgång till DnD på engelska och jag har inga problem att konsumera rollspel på engelska.
  3. Bristande förståelse i vad som gör just denna produkt unik, hade jag varit lite mer på det klara vad som gör spelet unikt gentemot urkunden hade jag kanske varit mer intresserad av att köpa produkten.
  4. Jag väljer, i vilket fall på spelledarsidan, andra spel utöver DnD om jag får välja.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
  1. DnD, jag har redan tillgång till DnD på engelska och jag har inga problem att konsumera rollspel på engelska.
Ska säga så här, att även om jag inte har problem med engelska tycker jag det är fint att du skrivit spelet på svenska. Så det är ingen nackdel att det finns på svenska, men jag äger 3.5, 4. och 5:e på engelska och då blir frågan vad skiljer ditt spel från dessa spel som skulle göra det intressant att ha en svensk version av DnD i bokhyllan? Det är lite där jag saknar information som konsument :gremsmile:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Jag är nyfiken på alla spel, speciellt svenska, men det är alltid svårt att hitta tid och grupp. Vad är skillnaden mellan de som heter Spelarens/Spelledarens guide från 2022 och den från 2015 som heter Äventyrsspelet?
Äventyrsspelet från 2015 är ett så kallat Starter Set, bara fyra klasser, fyra raser och fem grader. Basreglerna från 2022 har betydligt mer material, 17 klasser, 10 raser och 10 grader.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom flera undrat vad som skiljer Dunder & Drakar från annat D&D, bifogar jag en PDF som jag skrev ihop för många år sedan. Den tar väl mest avstamp i D&D3.x (eftersom det var det D&D som de flesta kände till då), men kan ju ändå ge en viss vägledning.

Edit: Nu när jag läser igenom texten igen, kommer jag ju på ännu fler saker. Till exempel ritualer - magi som alla kan lära sig men som tar tid att utföra och är riskabel.
 

Attachments

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det är ett d20-system som har tagit in en massa regler och strukturer från D&D4. Och gjort egna lösningar på det som jag tyckte gav problem i D&D4. Så jag antar att den version det av D&D det liknar mest är 4E.
Det är just det som jag tycker är det som är intressant att testa!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Namnet får en humoristisk klang hos mig, och jag har sällan intresse av uttalat humoristiska rollspel
Detta tycker jag är intressant. Vad i namnet är det som gör att det låter humoristiskt? Menar på intet sätt att du har fel, är bara nyfiken.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,087
Location
Göteborg
Jag är för demokratisk.

När det är dags för en ny kampanj frågar jag mina spelare vad de känner för.

Om det första svaret är "fantasy" kan vi tratta ned till vilken genre av fantasy. Om svaret då är "D&D" (för det är i praktiken sin egen genre) blir nästa fråga "OK, eftersom jag inte har lust att SLa någon version av D&D som getts ut av TSR eller WotC, vilken av dessa halvdussinet D&D-alikes som finns på mina hyllor skall vi använda". Då är ju Dunder&Drakar numera med bland de alternativen.

Men som synes finns det gott om chanser att beslutsprocessen inte landar på det numret.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Detta tycker jag är intressant. Vad i namnet är det som gör att det låter humoristiskt? Menar på intet sätt att du har fel, är bara nyfiken.
Dunder & Drakar... sammansättningen känns ... märklig... ? Dundrar det när draken dyker upp? Dunder får mig att tänka på "Blixtar och dunder..." (Diggi-Loo Diggi-Ley) :D
 
Top