Dunder&Drakar Varför inte spela Dunder & Drakar?

Jag spelar inte Dunder & Drakar för att

  • Jag har aldrig hört talas om det förut

    Votes: 8 10.4%
  • Jag gillar inte Fantasy-rollspel

    Votes: 7 9.1%
  • Jag gillar inte d20-systemet

    Votes: 24 31.2%
  • Jag tycker böckerna är fula och orkar inte läsa dem

    Votes: 2 2.6%
  • Jag tror inte att det kommer att ges ut nog med material för att det skall hålla i längden

    Votes: 2 2.6%
  • Jag läste igenom reglerna, men förstod dem inte

    Votes: 0 0.0%
  • Jag läste igenom reglerna, men gillade dem inte

    Votes: 5 6.5%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för lite regler för min smak

    Votes: 1 1.3%
  • Jag läste igenom reglerna, men tyckte att det var för mycket regler för min smak

    Votes: 6 7.8%
  • Jag funderar på att spela det, men har inte haft tid för det ännu

    Votes: 20 26.0%
  • Jag funderar på att spela det, men har ingen att spela det med

    Votes: 7 9.1%
  • Annat (i en kommentar nedan)

    Votes: 22 28.6%

  • Total voters
    77

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Dunder & Drakar har ju ingen inbyggd spelvärld som sådan, så där kan jag inte locka någon.
Det här är nog ändå den stora invändningen för egen del. Jag känner generellt sätt inget behov av att uppleva fler regelmotorer, men däremot fler spännande berättelser. Om det skulle dyka upp ett äventyr eller en kampanj till ett rollspel som på ett intressant sätt skulle skilja sig från andra, så skulle jag alldeles säkert lockas av det. Som exempel så har jag köpt Svarta Solen-kampanjen till DoD Trudvang och War of the burning sky till D&D (gör en kvalificerad gissning att det är originalet av Sagan m den brinnande himlen?) för att jag är nyfiken på berättelserna.

Det finns dock en hake även här. Jag har fortfarande inte läst klart Svarta Solen och inte ens börjat på WotBS trots att båda är inköpta för många år sedan. Främst skulle jag även säga att det handlar om att det saknas tid och att både äventyr och regler behöver vara hårt kondenserade för att jag skall riskera min tid på dem (så här långt är Svarta Solen tyvärr inte värt besväret, men jag försöker istället övertyga mig själv om att det är allmänbildning att ha läst den). :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Det var Sagan om den brinnande himlen som fick mig intresserad av spelet och även om jag inte haft möjlighet att spela än så hoppas jag verkligen kunna göra det någon gång framöver! Dunder & Drakar är inte ett spel jag köpte för att ha i hyllan utan jag vill verkligen spela det! Jag är dessutom inget fan av 5e men gillade Wheel of Time RPG vilken ju bygger på d20-motorn så det ska bli spännande att testa detta system!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Skulle jag lira något DnD så är ju 4E lätt den version jag skulle välja, utan att ha bra koll. Men det känns som den version med bäst stridssystem, vilket känns som att det är hela poängen med DnD. Så att DuDa är baserat på 4E känns som ett stort plus och något som skiljer det från andra spel, eftersom 4E väl inte finns längre.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En alldeles utmärkt gissning. :)
Ett stort plus som många nämnt som jag vill instämma i är att det är väldigt trevligt med svensk översättning. Oavsett engelskakunskaper så haltar alltid spelmöten där man som SL ska direktöversätta under pågående spel.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Läste igenom tråden samt den andra om varför man borde spela.
Initialt så tänkte jag att varför ha en utgåva till av ett fantasyspel som gör ungefär samma sak.
Men efter att ha läst igenom tråden varför man borde spela så blev jag både nyfiken och intresserad av att läsa igenom Duod.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Med förbehåll för att aldrig ha spelat 5e: då och då har jag blivit varse om att modulen i D&D starter set "The Lost Mines of Phandelver" ska vara väldigt bra. Första delen, Goblin Arrows, funkar tydligen fint för en one-shot, säger google.
Min erfarenhet av Lost Mines (har spelat det men inte läst det) är att det är ett bedrövligt trist äventyr. Men det verkar ju för all del finnas många som gillar det.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Min erfarenhet av Lost Mines (har spelat det men inte läst det) är att det är ett bedrövligt trist äventyr. Men det verkar ju för all del finnas många som gillar det.
Så synd. För det är tydligen gratis för alla med ett konto på D&D Beyond.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,833
Location
Off grid
Du kan mycket väl ha rätt. Jag tänkte bara att det hade lämpat sig väl annars som exempel på en konvertering till Dunder & Drakar i och med sitt låga pris. :D
Det kanske är ett ännu bättre exempel om man också samtidigt fixar det som gör det bedrövligt trist?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har spelledit lost Mines of phandelver och vill minnas att det var ett typiskt nybörjare äventyr enligt standardmall 1A med en del DM hjälp i sidnote rutor
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Har spelledit lost Mines of phandelver och vill minnas att det var ett typiskt nybörjare äventyr enligt standardmall 1A med en del DM hjälp i sidnote rutor
Det låter rimligt. Jag fick intrycket att det var skrivet för att kännas som ett datorrollspel, men jag har egentligen inte så bra koll på såna så det kan vara inbillning.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Har spelledit lost Mines of phandelver och vill minnas att det var ett typiskt nybörjare äventyr enligt standardmall 1A med en del DM hjälp i sidnote rutor
Ah men det kanske är bra att konvertera om det är vanilj, så kan man jämföra och få en grund till att konvertera andra äventyr själv?

Å andra sidan lär ju DunD ha vaniljmonster så det är väl redan lätt att byta, kom jag på.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Ah men det kanske är bra att konvertera om det är vanilj, så kan man jämföra och få en grund till att konvertera andra äventyr själv?

Å andra sidan lär ju DunD ha vaniljmonster så det är väl redan lätt att byta, kom jag på.
Det är lite blandat med vanilj och inte bland monstren där. Jag räknar till 27 olika monster, varav tre är namngivna individer. Av de övriga 24 återfinns 15 av dem i Dunder & Drakar Basregler (även om jag inte har kollat om de är jämförbara i svårighet där) medan nio stycken behöver läggas till (konverteras).

Känns som en kul uppgift. Jag skall bara få tid och kraft till den också.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag ogillar D20 systemet. Däremot har jag köpt en del 5:e Ed saker, som Ruins of Symbaroum och Trudvang, men det var för att man fick två kampanjvärldar på köpet som jag gillar och för att det omgjorda systemet kanske skulle funka bättre än orginalens totalt usla system. Kan tillägga att jag inte ens läst igenom dem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,012
Vad med systemet är det som gör ont? Tänker du enbart på tärningsmekaniken (1t20 + justeringar ≥ målvärde) eller räknar du även in principen med grader och klasser i d20-systemet? Eller mer än så?
Jag räknar in saker som Armor Class, klasser (där höga levels innebär att du kan döda hundratals och tusentals låglevelmotståndare och du i praktiken är osårbar mot dem) och typisk D&D-magi i det jag inte gillar. Liksom beroendet av (vanligen väldigt generiska) magiska föremål för att ens hålla sig på den förväntade kurvan. Plus att eftersom stridssystemet tar upp både så mycket utrymme och så mycket tid blir stridsfokuset extremt i alla D&D och D20-spel jag testat. 4E t.ex. är mest bara löst sammanhängande set-piece battles i (vanligen hårt organiserad) sekvens. Vilket för all del gör det till ett intressant spel rent taktiskt (4E har inte mycket annnat än strider, men det har bra strider), men inte mycket till rollspel.

Eller utttryckt på ett annat vis: reglerna i D&D och D20 strukturerar automatiskt spel och världsbygge på ett vis som jag inte gillar. Om du möter en drake i 4E vet du att det är en level-appropriate-drake som du kan besegra med frontalangrepp.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Vad med systemet är det som gör ont? Tänker du enbart på tärningsmekaniken (1t20 + justeringar ≥ målvärde) eller räknar du även in principen med grader och klasser i d20-systemet? Eller mer än så?
Ogillar det mesta. Tycker det finns versioner som är helt ok, som Adventures in Middle Earth tex, men överlag så tycker jag att det mesta inte tilltalar mig alls med D20 som det i grunden är byggt.
Och som någon annan sa, "då kan jag lika gärna spela Dungeons & Dragons".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,293
Location
Göteborg, Lindome
Okej, låt mig ta en sak i taget och kommentera utifrån Dunder & Drakar (för det mesta)
Jag räknar in saker som Armor Class, klasser (där höga levels innebär att du kan döda hundratals och tusentals låglevelmotståndare och du i praktiken är osårbar mot dem) ...
Så fungerar det dock inte i Dunder & Drakar. Visst om du är grad 10 och strider mot vättar (normalt grad 2), så är vättarna lämpligtvis modellerade som hejdukar av grad 10, vilket innebär att en grupp hjältar kanske möter 20-30 stycken. Var och en dör direkt på en träff. men de har attackjusteringar och pansarklass som matchar grad 10, du är långt ifrån osårbar. Visserligen gör de inga mängder skada med en träff, men 8 poäng skada (+3 om målet är omringat) kan springa iväg snabbt. Även en biffig krigare har inte mer än 60-70 livspoäng vid grad 10. Om din grad10-krigare har PK 28, men blir omringad av 8 vättar, träffar de på 12, dvs 45% av attackerna. I snitt drar de in runt 40 poäng skada på dig på en runda i det läget. Allt annat än osårbar, skulle jag säga.

... och typisk D&D-magi i det jag inte gillar.
Dunder & Drakar har inte den vanliga sortens D&D-magi. Inget radikalt annorlunda (utom ritualer som är helt annorlunda), men ändå inte på samma sätt som i AD&D eller 3.x eller 5e.

Liksom beroendet av (vanligen väldigt generiska) magiska föremål för att ens hålla sig på den förväntade kurvan.
Det finns inget sådant beroende i Dunder & Drakar. Magiska prylar gör dig bättre än den förväntade kurvan, vilket gör det till en stor grej att få tag på.

Plus att eftersom stridssystemet tar upp både så mycket utrymme och så mycket tid blir stridsfokuset extremt i alla D&D och D20-spel jag testat.
Matt Colville hade ju just en video om strider och varför vi utkämpar dem. Jag kan bara säga att strider i Dunder & Drakar är taktiska och spännande, men man måste inte ha strider hela tiden.

4E t.ex. är mest bara löst sammanhängande set-piece battles i (vanligen hårt organiserad) sekvens. Vilket för all del gör det till ett intressant spel rent taktiskt (4E har inte mycket annnat än strider, men det har bra strider), men inte mycket till rollspel.
Det här gällde ju inte specifikt Dunder & Drakar, men jag måste bara undra hur du har kommit fram till detta. Att 4E inte hade mycket annat än strider är ju bara objektivt fel. Om du inte pratar om någon viss kampanj som du deltog i, men spelet i sig har en massa annat än strider.

Om du möter en drake i 4E vet du att det är en level-appropriate-drake som du kan besegra med frontalangrepp.
Bara om spelledaren har bestämt sig för att det skall vara så. Reglerna ger handfasta tips om vad som är en balanserad strid (och de funkar), men det finns absolut inget krav på att alla strider är balanserade. Samma sak i Dunder & Drakar (som använder samma balanseringsregler). Den här typen av världsregler bör man kanske ta upp i en Session 0. Kommer spelvärlden att vara vadderad och anpassad till hjältarna eller kommer den att leva sitt eget liv och det är upp till hjältarna att förstå vad de kan klara av eller inte? Bra om spelarna har det klart för sig innan.
 
Top