Varför ingen tråd om Dark eye

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,851
Location
Ludvika
alla År noll-spel och liknar Symbaroum på det viset. Och både Mutant År noll och Symbaroum kom 2014.
Jag försökte snarast ge exempel på äldre spel som hängt med under lång tid (i synnerhet i sverige) för att visa att just två handlingar inte är särskilt unikt för DSA utan att inspirationen kan ha kommit från många håll.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Två handlingar är väl standard, inte bara i rollspel utan även i (rundbaserade) datorspel? Dina speldockor kan gå och skjuta samma runda t.ex. (ofta med begränsningen att skjutandet avslutar rundan). Det är väl samma sak i DnD för den delen.

(sorry, kanske är jag lite off-topic eftersom jag inte vet något om varken Symaraoum eller Dark eye)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,924
Location
Örebro
Känns som ju som att tråden lyckats med sitt syfte. Jag började kika lite på vad Dark Eye är och vad andra skrivit om det, vilket ledde till min egen insikt att det inte är vad jag söker i ett rollspel eller söker att få ut av ett rollspel. Däremot spännande att läsa om andra rollspel för att öka sin förståelse om den bredd som finns bland system i rollspel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,961
Location
Ett häxkräl
Känns som ju som att tråden lyckats med sitt syfte. Jag började kika lite på vad Dark Eye är och vad andra skrivit om det, vilket ledde till min egen insikt att det inte är vad jag söker i ett rollspel eller söker att få ut av ett rollspel. Däremot spännande att läsa om andra rollspel för att öka sin förståelse om den bredd som finns bland system i rollspel.
Håller med! Och snart är den uppe i tvåhundra poster. Hur många trådar väcker ett sådant engagemang? Iofs mycket trams, men också substans.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,333
Location
Stockholm
MODERERING

Jag ger mig själv en skarp tillsägelse för OT-flams. Om jag inte genast slutar med det kommer jag att stängas av från tråden.

På allvar alltså. Jag ber om ursäkt att jag missbrukat min position för att flamsa, och jag kommer att framöver i tråden undvika detta.

Tack för er förståelse.

MVH


/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,851
Location
Ludvika
Det här rollspelet är en pärla som få upptäckt dock.
Så, um... för att återgå lite till något som kanske ligger lite närmare vad jag tror du tänkte att tråden _egentligen_ skulle handla om; för någon som inte är bekant med DSA (och har en bunt olästa rollspel på hög redan), vad kan du ta upp för riktigt coola exempel från DSA?

Det behöver inte vara något _unikt_, jag tror egentligen inte på USP:er. Men liksom något som är jäklgt coolt när man spelare. Antingen när det gäller regelsystem eller spelvärlden, eller bara nån cool bild.

Om du skulle sälja in mig på det här, vad är det ballaste du kan visa upp som skulle kunna få mig att läsa just DSA istället för något annat?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag jobbar på Ligan och varken jag eller (mig veterligen) någon på Ligan har läst Dark Eye. Spel med två handlingar är extremt vanliga. Vi läser en massa rollspel som vi bedömer som intressanta, Dark Eye har inte fallit i den kategorin.
Så vad du säger, Nisse, är att samtliga spel du och Ligan har utvecklat är kopior av DSA alltså. Det kunde man ju tänka sig! ;-)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Innan konstruktörerna ger en förklaring till dessa likheter, ställer jag mig ytterst skeptisk till deras påstående att de aldrig läst eller tagit del av DE.
Så...man är skyldig tills man har bevisat sig vara oskyldig, och där vittnesmål förkastas. Tjena. Låter som något hämtat från "Noir" (som fö inte bygger på DSA).

Varför förtjänar du en förklaring från någon annan, bara för att underhålla dina egna vanföreställningar?

En mer hederlig approach hade varit att tacka för att du har fått ny information (direkt från upphovsmännen), be om ursäkt för att du sprider felaktigheter, och ta det där ifrån. Så hade iaf jag gjort om jag stod i dina skor.
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Den rutinerade spelkonstruktörens tankar: Jag kan iofs läsa både tyska och franska, men jag brukar inte läsa spel på dessa två språk helt enkelt därför att jag inte hinner. Det finns dessutom en massa rollspel på engelska eller svenska som jag inte heller har läst (t.ex. D&D5e eller Kult), eftersom jag ger sådant läsande lägre prio än mitt författande av nya rollspelsprodukter. Jag gissar att de flesta svenska gamers anser att mina tidsprioriteringar är kloka. ;)
Jag tycker att det är bra att du baserade hela DoD Expert på DSA. ;-)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,254
Location
Göteborg, Lindome
Man skulle ju kunna tro att jag har baserat Dunder & Drakar på D&D4, men den hemska sanningen är ju att allt är taget bit för bit ifrån Das Schwarze Auge.
Eller öga för öga, som vi säger.
 
Top