Varför ingen tråd om Dark eye

Så att det går att fuska med nummer och siffror är ju en sanning .

Jovisst är det så. Men det finns inget som indikerar att de som ger ut DSA skulle ha fuskat med siffror för skapa en falsk bild av att DSA är ett stort spel i Europa. Förutom att tyskarna själva säger att det är "deras D&D" och att första lådan enligt uppgift sålde 250 000 exemplar, så indikerar 5 versioner att det finns ett intresse som någon försökt uppfylla. Det och en massa dataspel och annat är också indikationer på att DSA verkligen sålt bra.

Om det var en miljardär som pumpade ut allt detta utan att någon köpte det skulle det ha framkommit. Och distributörerna hade avslöjat det för länge sedan.
 
Innan den här tråden visste jag inte mycket om DSA, typ bara att det fanns en mask som SL evt skulle använda..
WnwvKVV.png


Ser ju helt fantastisk ut
1642067850239.png
 
Berätta mer om spelledaremasken!!! Är den för ett äventyr eller hela spelet? :D
 
Hoppsan, här har det skrivits en hel del sen sist. Tror ni verkligen att spelkonstruktörer med ambitionen att satsa internationellt, som Järnringen - och som dessutom haft en regelkonstruktör som under flera år jobbat på spelbolag, inte sätter sig in i stora rollspel för att de inte är skrivna på engelska eller svenska? Jag köper deras påstående om att Drakar och demoner är det spel som influerat dem mest i utvecklingen av Symbaroum, rent kampanjmässigt i vart fall. Men Drakar och demoner har ingen solgud i något äventyr vad jag vet som heter Prios, inga regler om två handlingar per spelrunda, mm, mm, mm. Den som läser reglerna ser uppenbara likheter - i fallet Prios så gott som identiskt (Praios på engelska). Innan konstruktörerna ger en förklaring till dessa likheter, ställer jag mig ytterst skeptisk till deras påstående att de aldrig läst eller tagit del av DE.
 
Tror ni verkligen att spelkonstruktörer med ambitionen att satsa internationellt, som Järnringen - och som dessutom haft en regelkonstruktör som under flera år jobbat på spelbolag, inte sätter sig in i stora rollspel för att de inte är skrivna på engelska eller svenska?
Japp. Fullkomligt övertygad.

Som spelkonstruktör finns det mycket bättre saker man kan lägga sin tid på än att sätta sig in i massiva crunchiga spel utan direkt USP – till och med om de är på ett språk man behärskar.
 
Hoppsan, här har det skrivits en hel del sen sist. Tror ni verkligen att spelkonstruktörer med ambitionen att satsa internationellt, som Järnringen - och som dessutom haft en regelkonstruktör som under flera år jobbat på spelbolag, inte sätter sig in i stora rollspel för att de inte är skrivna på engelska eller svenska? Jag köper deras påstående om att Drakar och demoner är det spel som influerat dem mest i utvecklingen av Symbaroum, rent kampanjmässigt i vart fall. Men Drakar och demoner har ingen solgud i något äventyr vad jag vet som heter Prios, inga regler om två handlingar per spelrunda, mm, mm, mm. Den som läser reglerna ser uppenbara likheter - i fallet Prios så gott som identiskt (Praios på engelska). Innan konstruktörerna ger en förklaring till dessa likheter, ställer jag mig ytterst skeptisk till deras påstående att de aldrig läst eller tagit del av DE.

1. Känner du till begreppet ”sibirisk cykel”? Dvs. att två personer, oberoende av varandra, kan komma på samma sak. Att ta in en solgud är väl därtill knappast så märkligt att det inte kan ha tagit en annan väg än via DSA? Rollspelsutvecklare inspireras ju ofta av annat än andra rollspel, och så väl fiktionen som historien har ganska många exempel på solgudar som förekommer DSA. Prios ligger ju dessutom väldigt nära ”prime”, ”prius” eller ”primär” vilket ju betyder förste, främste eller överlägsen.

2. Ingen verkar hålla med dig om att DSA är så stort som du vill göra gällande, och att tyska är det största modersmålet i Europa kan näppeligen tas som intäkt för att DSA skulle va ett så stort spel som du verkar påskina. Kan det inte helt enkelt va så att DSA inte är en relevant faktor? Du fortsätter påstå att det är det största, men vad har du egentligen för belägg? Kan det helt enkelt va så att du har fel om (a) att DSA är ett viktigt spel utanför de kretsar där det spelas och (b) att DSA är urkällan för en mängd olika men ganska konventionella rollspelselement?
 
Last edited:
Den som läser reglerna ser uppenbara likheter - i fallet Prios så gott som identiskt (Praios på engelska).
På åttiotalet hade jag en egenpåhittad gudavärld till min egen rollspelskampanj. Där fanns en huvudgud, dessutom förknippad med bl a solen, som jag, hör och häpna, hade döpt till Pios. Hur hänger det ihop med din idé om att Symbaroums gudanamn bara måste ha inspirerats av DSA?
 
Innan konstruktörerna ger en förklaring till dessa likheter, ställer jag mig ytterst skeptisk till deras påstående att de aldrig läst eller tagit del av DE.

Du bygger alltså hela ditt resonemang om att Symbaroum har hämtat inspiration från DSA, trots skaparnas nekande, på ett sammanträffande? Det känns lite tunt, för att vara diplomatisk.

För oss i Sverige är och förblir DSA en parantes i rollspelshistorien, det finns andra och bättre spel idag och inte minst då de som skapas här i landet.
 
Tror ni verkligen att spelkonstruktörer med ambitionen att satsa internationellt, som Järnringen - och som dessutom haft en regelkonstruktör som under flera år jobbat på spelbolag, inte sätter sig in i stora rollspel för att de inte är skrivna på engelska eller svenska?

Jag tror inte utan jag vet att i alla fall jag, som har skrivit internationellt utgivna rollspel, inte sätter mig in i rollspel som är på språk jag inte kan läsa. Det finns gott om spel på språk jag kan läsa att inspireras av. Och till och med de hinner jag inte med att ha koll på, det finns sjukt många olika rollspel.

Har ingen anledning att tro att det är annorlunda för andra spelskapare.
 
Tror ni verkligen att spelkonstruktörer med ambitionen att satsa internationellt, som Järnringen - och som dessutom haft en regelkonstruktör som under flera år jobbat på spelbolag, inte sätter sig in i stora rollspel för att de inte är skrivna på engelska eller svenska?
Tröskeln för en svensk att läsa något som är skrivet på ett annat språk än svenska eller engelska är sjukt hög om man inte är språknörd.
 
Självklart läser folk som skriver spel en massa andra spel, vissa mer systematiskt än andra. Men det finns knappast någon kanon. Jag har tex aldrig läst en rad i någon utgåva av DnD och inget i Pendragon förrän denna månaden. Det gör mig möjligen obildad rollspelsmässigt men nog går det bra att skriva saker ändå.
 
Back
Top